Erhvervsudvalget 2008
KOM (2008) 0215
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448080_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 24.4.2008
KOM(2008) 215 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
om virkemåden for Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002 af
19. juli 2002 om anvendelse af internationale regnskabsstandarder
(EØS-relevant tekst)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448080_0003.png
1.
I
NDLEDNING OG RETSGRUNDLAG
I henhold til artikel 10 i forordning (EF) nr. 1606/2002 af 19. juli 2002 ("IAS-forordningen")
1
skulle Kommissionen undersøge forordningens virkemåde og forelægge Europa-Parlamentet
og Rådet en rapport herom senest den 1. juli 2007.
2.
2.1.
IAS-
FORORDNINGENS VIRKEMÅDE
Hovedbestemmelserne i IAS-forordningen
IAS-forordningen forpligter europæiske selskaber, hvis værdipapirer omsættes på et reguleret
marked i EU, til pr. 1. januar 2005 at udarbejde koncernregnskaber i overensstemmelse med
IAS/IFRS
2
og SIC/IFRIC
3
, der udarbejdes af International Accounting Standards Board og
godkendes af EU.
Medlemsstaterne kan tillade eller kræve, at selskaber, hvis værdipapirer ikke omsættes på et
reguleret marked i EU, udarbejder deres koncernregnskaber og/eller (individuelle) årsregnska-
ber i overensstemmelse med disse regnskabsstandarder, uanset om selskabet er børsnoteret
eller ej. Medlemsstaternes udnyttelse af de muligheder, IAS-forordningens artikel 5 giver, er
beskrevet i følgende tabel
4
:
1
2
3
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002 af 19. juli 2002 om anvendelse af
internationale regnskabsstandarder (EFT L 243 af 11.9.2002, s. 1).
De internationale regnskabsstandarder (IAS) blev først udarbejdet af International Accounting
Standards Committee (IASC), der var forløber for International Accounting Standards Board (IASB).
IASB udsteder International Financial Reporting Standards (IFRS).
Standing Interpretations Committee (SIC) var forløber for International Financial Reporting
Interpretations Committee (IFRIC).
Oplysningerne stammer fra en undersøgelse foretaget for Kommissionen af
Institute of Chartered
Accountants in England and Wales: "EU Implementation of IFRS and the Fair Value Directive",
2007,
side 24.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448080_0004.png
Medlemsstaternes udnyttelse af IAS-forordningens muligheder
Børsnoterede selskaber
Virksomheder
Østrig
Belgien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Alle
Kreditinstitutter
Andre
Alle
Alle
Alle
Kreditinstitutter, forsikringsselskaber, finansielle
holdingselskaber og blandede finansielle
holdingselskaber samt investeringsselskaber
Andre
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Forsikring
Andre
Alle
Alle
Alle
Alle
Alle
Finansielle virksomheder under tilsyn, selskaber,
hvis finansielle instrumenter er spredt over en bred
offentlighed
Forsikringsselskaber
Andre
Letland
Banker, forsikringsselskaber og andre finansielle
institutioner
Andre
Litauen
Banker og andre kontrollerede finansielle
institutioner
Andre
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Alle
Alle
Alle
Banker
Virksomheder, som afventer adgang til det
regulerede marked
Datterselskab i koncern, der uarbejder IFSR-
regnskaber
Andre
Portugal
Banker og andre finansielle institutioner
Datterselskab i koncern, der uarbejder IFSR-
regnskaber
Andre
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Forenede
Kongerige
Alle
Banker og forsikringsselskaber
Andre
Alle
Alle
Alle
Koncernniveau
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Ikke relevant
Ikke relevant
Krævet
Krævet
Ikke relevant
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Krævet
Virksomheds-
niveau
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Krævet
Krævet
Tilladt
Krævet
Krævet
Ikke tilladt
Tilladt
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Krævet
Ikke tilladt
Tilladt
Krævet
Ikke tilladt
Krævet
Krævet
Tilladt*
Krævet
Krævet
Tilladt
Krævet
Tilladt
Ikke tilladt
Ikke relevant
Ikke relevant
Tilladt
Ikke tilladt
Ikke relevant
Tilladt
Ikke tilladt
Krævet
Tilladt
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Tilladt
Ikke-børsnoterede selskaber
Koncernniveau
Tilladt
Krævet
Tilladt
Krævet
Tilladt
Tilladt
Krævet
Tilladt
Krævet
Tilladt
Tilladt
Tilladt
Tilladt
Tilladt
Tilladt
Krævet
Krævet
Tilladt
Krævet
Tilladt
Krævet
Ikke tilladt
Tilladt
Krævet
Tilladt
Krævet
Tilladt
Tilladt
Ikke tilladt
Tilladt
Tilladt
Tilladt
Krævet
Krævet
Tilladt
Tilladt
Tilladt
Tilladt
Virksomheds-
niveau
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Krævet
Ikke tilladt
Tilladt
Krævet
Tilladt
Ikke tilladt
Tilladt
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Tilladt
Ikke tilladt
Tilladt
Krævet
Ikke tilladt
Tilladt
Krævet
Ikke tilladt
Krævet
Ikke tilladt
Tilladt
Krævet
Tilladt
Ikke tilladt
Tilladt
Tilladt
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Tilladt
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Krævet
Tilladt
Ikke tilladt
Ikke tilladt
Tilladt
*Letland: Selskaber, der officielt er noteret på Rigas børs', har alene med henblik på børsnoteringen pligt til at udarbejde IFRS-regnskaber for
enkeltvirksomhederne.
Medlemsstaterne fik også ret til at udskyde anvendelsen af regnskabsstandarderne til den
1. januar 2007 for selskaber, hvis obligationer kun kunne omsættes på et reguleret marked i
EU, og for selskaber, hvis værdipapirer var børsnoteret i et tredjeland, og som med henblik
herpå havde anvendt internationalt accepterede regnskabsstandarder før offentliggørelsen af
IAS-forordningen.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448080_0005.png
Kun internationale regnskabsstandarder og fortolkningsbidrag vedtaget og udsendt af IASB
og IASB's forgænger, International Accounting Standards Committee (IASC), godkendes
med henblik på IAS-forordningen. De godkendes af Kommissionen efter en
udvalgsprocedure. Kommissionen modtager først teknisk rådgivning fra European Financial
Reporting Advisory Group (EFRAG)
5
og derpå en udtalelse fra Standards Advisory Review
Group (SARG)
6
, der skal tage stilling til, om EFRAG's tekniske rådgivning er objektiv og
afbalanceret. Herefter afgør Kommissionen, om den vil foreslå en godkendelse af
standarden/fortolkningsbidraget. Afstemningen om godkendelse i Regnskabskontroludvalget
(ARC)
7
efterfølges af en bekræftelse fra Europa-Parlamentets side. Hvis alle disse skridt
forløber vel, tager Kommissionen stilling til, om standarden/fortolkningsbidraget skal
godkendes og offentliggøres i EUT.
2.2.
Hovedkilder til denne del af rapporten
Kommissionen har hentet input fra forskellige kilder til denne rapport. Medlemsstaterne er via
Regnskabskontroludvalget blevet konsulteret vedrørende hovedpunkterne i rapporten.
Rundbordsmøderne
8
vedrørende konsekvent anvendelse af IFRS i EU har været en anden
værdifuld kilde til input. De berørte tjenestegrene i Kommissionen har også været i
regelmæssig kontakt med de forskellige interesserede parter under indkøringen af IFRS i EU.
For at kunne fremlægge en dækkende teknisk analyse af gennemførelsen af IFRS, har
Kommissionens tjenestegrene desuden brugt en række rapporter om gennemførelsen i 2005,
som forskellige organisationer og selskaber har udarbejdet
9
.
Kommissionens rapport tager også hensyn til en rapport fra Det Europæiske
Værdipapirudvalg (CESR), der bærer titlen "CESR’s review of the implementation and
enforcement of IFRS in the EU"
10
, samt oplysninger hentet fra andre undersøgelser og anden
litteratur om den indledende anvendelse af IFRS i EU.
2.3.
Effektiv brug af IFRS i EU
I 2005 blev de internationale regnskabsstandarder benyttet af 7 365 selskaber, hvis
værdipapirer var optaget til handel på et reguleret marked i EU, og heraf var de 5 534
udstedere af aktier.
5
6
7
8
9
10
Yderligere oplysninger: efrag.org
Yderligere oplysninger:
http://ec.europa.eu/internal_market/accounting/ias_en.htm#standards
Yderligere oplysninger:
http://ec.europa.eu/internal_market/accounting/committees_en.htm#arc
Yderligere oplysninger:
http://ec.europa.eu/internal_market/accounting/ias_en.htm#060609
Især den rapport der er nævnt i fodnote 4. Den indeholder en udtømmende liste over andre
undersøgelser.
Denne undersøgelse blev offentliggjort som dokument CESR/07-352 den 7. november 2007 og findes
på CESR's websted:
http://www.cesr-
eu.org/index.php?page=contenu_search_res&doconly=all&searchdatefromday=1&searchdatefrommont
h=1&searchdatefromyear=1970&searchdatetoday=29&searchdatetomonth=2&searchdatetoyear=2008
&searchkeyword=07-352
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448080_0006.png
Uddrag af CESR's rapport, bilag 1: Antallet af børsnoterede selskaber (aktieudstedere og
obligationsudstedere), der benytter de internationale regnskabsstandarder, fordelt på land
CESR-medlemmer
Østrig
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Island
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Norge
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Nederlandene
Forenede Kongerige
I ALT
Aktieudstedere
72
144
369
141
66
140
16
135
680
768
356
34
23
43
288
13
43
35
15
188
197
50
uvist
uvist
60
190
350
165
953
5 534
Obligationsudstedere
11
11
2
60
0
24
8
6
15
200
172
0
1
8
40
65
4
4
200
19
0
0
28
uvist
uvist
6
120
35
25
778
1 831
I alt
83
146
429
141
90
148
22
150
880
940
356
35
31
83
353
17
47
235
34
188
197
78
uvist
uvist
66
310
385
190
1 731
7 365
Uvist: Svar foreligger ikke.
Pr. 31. december 2005 var følgende standarder og fortolkningsbidrag blevet godkendt: IAS 1-
41, IFRS 1-6, SIC 7-32 og IFRIC 1-5, dog med undtagelse af dem, der var blevet afløst eller
afskaffet før eller efter den dato
12
. I 2006 blev der godkendt endnu et antal standarder og
fortolkningsbidrag (IFRS 7 og IFRIC 6-9), og det samme var tilfældet i 2007 (IFRS 8 og
IFRIC 10 og 11), og i begge år blev der gennemført ændringer af tidligere godkendte
standarder. Visse standarder (IFRS 6), ændringer af standarder (IAS 39) og fortolknings-
11
12
Nogle obligationsudstedere kan have besluttet at udskyde indførelsen af IFRS indtil 2007 i
overensstemmelse med artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002.
IAS 3-6, IAS 9, IAS 13-15, IAS 22, IAS 25, IAS 30, IAS 35, IFRIC 3, SIC 1-6, SIC 8 og 9, SIC 11,
SIC 14, SIC 16-20, SIC 22-24, SIC 26, SIC 28, SIC 30 og SIC 33.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448080_0007.png
bidrag (IFRIC 4 og 5), der var blevet godkendt i 2005, kunne benyttes fra 1. januar 2006. Det
blev også muligt at anvende IFRS 7, IFRIC 6 og ændringer af standarder, der var blevet
godkendt den 11. januar 2006, i forbindelse med 2005-regnskaber.
CERS' medlemmer har foretaget en komplet gennemgang af 1 410 selskabers IFRS-
regnskaber for 2005 og en tematisk gennemgang af yderligere 920 selskabers IFRS-
regnskaber for 2005. De har oprettet en database, der ved udgangen af 2007 indeholdt 85
håndhævelsesbeslutninger.
2.4.
Konsekvens i anvendelsen af IFRS i EU
Med udgangspunkt i oplysningerne fra de i afsnit 2.2 nævnte kilder har Kommissionen
undersøgt, hvor konsekvent de godkendte standarder/fortolkningsbidrag blev anvendt i EU i
2005, og den er nået frem til følgende konklusioner:
Anvendelsen af IFRS har generelt set været en udfordring for alle interesserede
parter, men opgaven er blevet løst uden at forstyrre markederne eller
regnskabsaflæggelsen. Dette er et flot resultat, når henses til, at indførelsen af de
internationale regnskabsstandarder har medført en komplet ændring af regnskabs-
reglerne i EU for de selskaber, der falder ind under IAS-forordningen.
Overgangen til IFRS har krævet en betydelig indsats fra de berørte selskabers side
og lagt beslag på en væsentlig del af deres ressourcer, og det har især været en
vanskelig situation for de mindre børsnoterede selskaber
13
.
Det er en almindelig opfattelse blandt regnskabsaflæggere, revisorer, investorer
og myndigheder, at anvendelsen af IFRS har forbedret regnskabernes sammen-
lignelighed og kvalitet og har ført til øget gennemsigtighed.
Mulighederne for at udvide IAS-forordningens anvendelsesområde er blevet
udnyttet på forskellig vis i de forskellige medlemsstater (se afsnit 2.1), alt efter
deres individuelle økonomiske og retlige forhold. Denne fleksible tilgang har gjort
det muligt at skræddersy implementeringen, så den passer til de særlige forhold,
der kendetegner regnskabsaflæggelsen i hver enkelt medlemsstat, særlig
forbindelsen mellem skatteregler og selskabsret. Det lader ikke til, at det i nogen
større udstrækning er blevet gjort obligatorisk for ikke-børsnoterede selskaber at
benytte IFRS og/eller gjort obligatorisk at benytte dem i forbindelse med
individuelle regnskaber.
De fleste interesserede parter mener, at det generelt er blevet nemmere at forstå
regnskaber, dog ikke på bestemte områder, hvor der synes at være plads for
forbedringer, navnlig i relation til finansielle instrumenter, virksomhedssammen-
slutninger og aktiebaserede henlæggelser.
13
I henhold til ICAEW-undersøgelsens analyse (se fodnote 4) af implementeringsomkostninger og
efterfølgende tilbagevendende anvendelsesomkostninger lader det til, at disse omkostninger er større for
mindre selskaber (med en omsætning på under 500 mio. EUR), for hvilke de beløber sig til mellem
0,31 % og 0,06 % af deres omsætning, hvilket dog stadig er at betragte som et rimeligt niveau. Mindre
børsnoterede selskaber har også større problemer med anvendelsen af IFRS som følge af deres
begrænsede ressourcer og mangel på tidligere erfaring med IFRS.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
IFRS-regnskaber påvirkes stadig af nationale regnskabstraditioner. En af
grundene hertil er manglen på dels praktisk erfaring, dels en regnskabsdoktrin. I
praksis har indførelsen af denne principbaserede tilgang til regnskabsaflæggelse,
der stiller store krav til den faglige dømmekraft, været en udfordring i nogle
medlemsstater. Men efterhånden som regnskabsaflæggere og revisorer bliver
mere fortrolige med IFRS, skulle de indledende problemer blive løst.
IFRS-bestemmelserne om anerkendelse og måling er efter alt at dømme blevet
anvendt på mere konsekvent og klar vis end bestemte bestemmelser om
oplysningspligt. Der er især basis for yderligere forbedringer, når det gælder de
oplysninger, der skal gives om de generelle regnskabspolitikker.
Værdipapirtilsynsmyndighederne har taget disse problemer til efterretning, men
har konkluderet, at de ikke har forringet den generelle overholdelse af IFRS.
De valgmuligheder, der følger af IFRS, herunder dem med relation til
personalegoder, låneomkostninger og joint ventures, er blevet udnyttet på
forskellig vis af selskaberne. Også mulighederne for tidlig anvendelse er blevet
udnyttet i vidt omfang. Mulighederne for at gøre større brug af målingen til
dagsværdi er ikke blevet udnyttet i større omfang, og kun meget få banker gør
brug af den udskilte del af IAS 39. De regulerende myndigheder har givet udtryk
for forskellige betænkeligheder og ønsker, at antallet af valgmuligheder som led i
IFRS mindskes i fremtiden.
CESR har peget på forskellige problemer på bestemte områder, f.eks. virksom-
hedssammenslutninger (goodwill samt de facto og fælles kontrol), finansielle
instrumenter (nedskrivning), faste aktiver, oplysninger om regnskabspraksis,
estimater og forventninger. De regulerende myndigheder anbefaler også, at
oplysningspligten i relation til pensionsordninger og aktiebaserede henlæggelser
forbedres, og at de formater, der benyttes til balance og resultatopgørelse,
strømlines yderligere.
Kun få tekniske regnskabsproblemer blev henvist til rundbordsmøderne
vedrørende konsekvent anvendelse af IFRS i EU. IFRIC har også fået forelagt
færre fortolkningsspørgsmål. Dette synes at antyde, at den principbaserede tilgang
generelt har fungeret godt.
I akademiske kredse er man begyndt at analysere konsekvenserne af IFRS for
værdipapirmarkederne, men det er endnu for tidligt at spå om resultaterne heraf.
Foreløbige undersøgelser tyder dog på et samlet faldt i kapitalomkostningerne for
virksomheder, der opstiller regnskaber i overensstemmelse med IFRS.
2.5.
Virkemåden for godkendelsesprocessen og hermed forbundne administrative
krav
Denne del af rapporten handler om, hvordan godkendelsesprocessen har fungeret, herunder
den tekniske analyse, udarbejdelsen af politiske beslutninger og ledsagende administrative og
praktiske aktiviteter. Rapporten omfatter hovedsagelig perioden frem til den 1. juli 2007, men
for fuldstændighedens skyld medtager den punktvis også senere forhold.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448080_0009.png
Kommissionen har følgende kommentarer til de forskellige aspekter af godkendelses-
processen.
Teknisk analyse og rådgivning i forbindelse med godkendelse:
EFRAG har
leveret analyser og godkendelsesrådgivning af høj kvalitet og i god tid til
Kommissionen. Godkendelsesrådgivningen har sikret, at Regnskabskontrol-
udvalget og Europa-Parlamentet har rådet over de tekniske oplysninger, der har
været nødvendige for deres afgørelser. I alle tilfælde med undtagelse af IAS 39 er
der blevet afgivet en klar udtalelse om, hvorvidt den pågældende standard burde
godkendes. EFRAG har med tiden forbedret strukturen i sin rådgivning, som nu
regelmæssigt danner grundlag for konklusioner. EFRAG's tekniske ekspertgruppe
(TEG) afholder et tredagesmøde hver måned.
Undersøgelse foretaget af Standards Advisory Review Group (SARG):
SARG
blev nedsat for at sikre, at godkendelsesrådgivningen fra EFRAG er
velafbalanceret og neutral. SARG har indført effektive arbejdsmetoder og
afleveret sine vurderinger i god tid. Gruppen afholdt tre møder i 2007.
Godkendelses- og udvalgsprocedurerne:
Godkendelsesproceduren har fungeret
godt, og de fleste standarder og fortolkningsbidrag er blevet godkendt i god tid.
Godkendelsen af standarder/fortolkningsbidrag i overensstemmelse med IAS-
forordningen er foregået i overensstemmelse med de gældende udvalgsproce-
durer
14
. Disse procedurer vil blive ændret
15
, og der vil blive lagt større vægt på
Parlamentets og Rådets kontrol. Parlamentet følger nøje med i udviklingen på
regnskabsområdet og deltager aktivt i godkendelsesprocessen. Parlamentet har
også anmodet om, at godkendelsesprocessen kommer til at omfatte en konse-
kvensanalyse.
Behovet for at analysere konsekvenserne af indførelsen af nye standarder og
fortolkningsbidrag:
Konsekvensanalyser har i mange år udgjort en integrerende
del af den almindelige lovgivningsproces på EU-plan og i medlemsstaterne. Alle
nye lovgivningsmæssige forslag fra Kommissionen ledsages af en sådan analyse.
Der begynder at vise sig et behov for at analysere virkningerne af regnskabsstan-
darder. Konsekvensanalyser bør gennemføres på et tidligt tidspunkt i forbindelse
med udstedelsen af nye standarder, og Kommissionen har derfor anmodet IASB
om at foretage sådanne analyser som led i udarbejdelsen af nye standarder.
IASCF
16
har forpligtet sig til at gøre dette i forbindelse med udstedelsen af
fremtidige standarder. Indtil da er Kommissionen – efter at have drøftet spørgsmå-
let med Europa-Parlamentet – gået med til, at sådanne analyser af konsekvenserne
af kommende standarder og fortolkningsbidrag gennemføres i EU-regi. Kommis-
sionens tjenestegrene har afsluttet en undersøgelse af virkningerne af IFRS 8
14
15
16
Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen, EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
Rådets afgørelse 2006/512/EF af 17. juli 2006 om ændring af afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af
de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen, EFT L
200 af 22.7.2006, s. 11.
Seneste nyt: Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1606/2002
om anvendelse af internationale regnskabsstandarder, for så vidt angår de gennemførelsesbeføjelser, der
tillægges Kommissionen, er vedtaget og offentliggjort i EUT den 9. april 2008.
IASCF er moderorganisationen bag IASB.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
("Driftssegmenter") og vil udarbejde tilsvarende analyser vedrørende IFRIC 12
("Servicekoncessionsaftaler") og IAS 23 ("Låneomkostninger"). I forbindelse med
kommende standarder vil EFRAG - i tæt samarbejde med Kommissionens
tjenestegrene - bidrage til sådanne analyser som led i sin godkendelsesrådgivning.
Godkendelser og udskillelser ("carve-outs"):
Den grundlæggende idé bag IAS-
forordningen er, at IFRS og IFRIC skal være af høj kvalitet og modtage en så
omfattende generel opbakning, at de kan godkendes i EU. Samtlige standarder og
fortolkningsbidrag med undtagelse af enkelte dele af IAS 39 er blevet godkendt.
Ved godkendelsen af IAS 39 blev det udtrykkeligt tilkendegivet, at udskillelsen af
visse dele af IAS 39 skulle være begrænset i tid og omfang. Med hensyn til den
første udskillelse vedrørende ansættelse til dagsværdi fremlagde IASB hurtigt og
efter at have konsulteret banktilsynsmyndigheder og centralbanker en ny løsning,
der derpå blev godkendt i EU. Udskillelsen af bestemte hedgingregler har været
mere vanskelig at løse. Trods hårdt arbejde i IASB og i bankverdenen har man
endnu ikke fundet en løsning på dette problem. Kommissionen har opfordret
begge parter til at foreslå nye løsningsmuligheder.
Konsolidering og oversættelse af IFRS:
Hver enkelt IFRS godkendes i EU ved
en forordning. Det betyder, at der ikke findes en komplet konsolideret version af
de godkendte IFRS. Desuden har medlemsstaterne og andre interesserede parter
sat spørgsmålstegn ved kvaliteten af nogle af sprogversionerne af de godkendte
IFRS. For at gøre noget ved dette problem har de ansvarlige tjenestegrene i
Kommissionen igangsat et stort konsolideringsarbejde kombineret med en
detaljeret gennemgang af de forskellige sprogversioner af alle godkendte
standarder og fortolkningsbidrag.
Godkendelsesprocedurens samlede varighed:
Der er gennemsnitligt gået otte til
ti måneder mellem IASB's udsendelse af en standard og EU's vedtagelse af den
godkendte standard. Beslutningen om at gennemføre konsekvensanalyser i EU-
regi vil sandsynligvis forlænge processen med omkring seks måneder. I fremtiden
vil sådanne analyser imidlertid komme til at udgøre en fast del af IASB's arbejde
med fastsættelsen af standarder, således at EU's godkendelse af en standard igen
vil finde sted efter otte til ti måneder. Medlemsstaterne og Parlamentet har i
hastetilfælde udvist fleksibilitet, således at det har været muligt at træffe hurtige
godkendelsesafgørelser (eksempelvis i forbindelse med IFRS 7 – "Oplysninger
om finansielle instrumenter"). Det er i alles interesse at gøre godkendelses-
processen så kortvarig som muligt. For så vidt angår IFRS 7 og IFRS 8 rettede en
række børsnoterede selskaber henvendelse til Kommissionen for at anmode om en
hurtig godkendelse af standarderne, så de kunne tages i brug tidligst muligt.
3.
K
ONKLUSION
Det første år med obligatorisk anvendelse af IFRS i EU har alt i alt været en positiv oplevelse,
selv om de lovgivningsmæssige ændringer og det utilstrækkelig erfaringsgrundlag har
vanskeliggjort situationen for førstegangsbrugerne. Værdien af de udleverede
regnskabsoplysninger er steget, og IFRS er generelt blevet anvendt på ensartet vis i EU.
IFRS-regnskaber vil med al sandsynlighed blive mere indbyrdes konsistente, efterhånden som
regnskabsaflæggere og revisorer opnår større erfaring med anvendelsen af de nye
regnskabsregler.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448080_0011.png
EU's godkendelsesproces sikrer i sig selv teknisk kvalitet, politisk legitimitet og relevans for
erhvervslivet. Systemet har fungeret godt, og standarderne er blevet godkendt i god tid.
Godkendelsessystemet er fleksibelt og er allerede blevet ændret (inkludering af SARG, nye
arbejdsmetoder i EFRAG, nye regler vedrørende udvalgsprocedurer, konsekvensanalyser
osv.). Alt i alt har dette resulteret i en effektivt fungerende og legitim struktur.
For at sikre, at IFRS også i fremtiden bliver almindeligt accepteret i EU, er det vigtigt, at alle
interesserede parter føler, at IASB's arbejdsprogram omfatter de rette emner, og at fremtidige
standarder/fortolkningsbidrag vil levere passende løsninger på de problemer, der måtte
eksistere på regnskabsområdet. Nogle interesserede parter har tilkendegivet, at de nærer tvivl
med hensyn til nogle af de regnskabsprojekter, som IASB arbejder på for tiden. Det er derfor
vigtigt, at EU-institutionerne, medlemsstaterne og andre interesserede parter engagerer sig i
arbejdet med fastsættelsen af standarder så tidligt som muligt for at forbedre kvaliteten af
dette arbejde og øge legitimiteten og anerkendelsen af fremtidige standarder og
fortolkningsbidrag. Den måde, hvorpå IASB gennemfører konsekvensanalyser i fremtiden, vil
også blive nøje overvåget.
For at sikre, at IFRS og IFRIC også i fremtiden har den fornødne kvalitet, er det vigtigt, at
IASB/IASCF har en passende ledelsesstruktur og sikre finansieringsforhold. Kommissionens
tjenestegrene ser regelmæssigt på ledelses- og finansieringsforholdene i IASB/IASCF og
udsender rapporter, der kan downloades fra Kommissionens websted
17
.
17
Yderligere oplysninger:
http://ec.europa.eu/internal_market/accounting/ias_en.htm#070112
DA
10
DA