Udenrigsudvalget 2008
KOM (2008) 0224
Offentligt
1448088_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 24.4.2008
KOM(2008) 224 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET,
RÅDET OG REVISIONSRETTEN
Årsberetning om den finansielle forvaltning af den 7., 8. og 9. europæiske
udviklingsfond (EUF) i 2007
{SEC(2008)518}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
5.1.
5.2.
5.2.1.
5.2.2.
5.2.3.
5.3.
5.4.
5.5.
Indledning .................................................................................................................... 3
Væsentlige begivenheder i 2007 .................................................................................. 3
Hovedpunkter............................................................................................................... 4
Den 7.-9. EUF's finansielle tilstand, ultimo 2007 ........................................................ 4
Gennemførelse af AVS-programmer effektivt og til tiden: resultater over for
målsætningerne i 2007 ................................................................................................. 5
Øgning af programmernes kvalitet, konsekvenser og holdbarhed............................... 5
Hurtigere levering af støtte........................................................................................... 8
Opretholdelse af de samlede uindfriede forpligtelser på et stabilt niveau ................. 10
Spredning af bevillingerne over hele året (for at undgå overvægt af bevillinger ved
årets udgang) .............................................................................................................. 11
Stabex......................................................................................................................... 12
Aktivitetskoordinering og -harmonisering med andre donorer.................................. 12
Sikring af et effektivt kontrolmiljø og ansvarlighed .................................................. 13
Gennemførelse af en aktiv personalepolitik og forbedre de interne processer .......... 15
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Med denne rapport opfyldes betingelserne i artikel 96, stk. 2, og artikel 102, andet
punktum, i finansforordningen for den 9. Europæiske Udviklingsfond (EUF)
1
,
hvorefter Kommissionen skal aflægge beretning om EUF's finansielle forvaltning
hvert år.
Tallene for EuropeAid's målsætninger og resultatopgørelser til OECD-DAC er uden
frigørelser og indtægtsordrer, så der er tale om bruttobeløb, ikke nettobeløb. Tallene i
denne del og i bilaget er ligeledes bruttobeløb, medmindre andet er angivet.
2.
V
ÆSENTLIGE BEGIVENHEDER I
2007
2007 var et særligt år for EuropeAid's administration af EUF, da aktiviteterne i høj
grad er påvirket af nødvendigheden i at indgå forpligtelser for alle midler fra 9. EUF
før årets udgang.
I maj 2005 fastsatte Rådet fristen for at disponere over 9. EUF's midler til den
31. december 2007. Denne beslutning kendes som "forfaldsbestemmelsen"
2
. Der blev
givet undtagelser for Stabex og støtteudgifter
3
.
I maj 2007 traf AVS-EU-Ministerrådet beslutning om tildeling af en del af reserven i
finansieringsrammen for 9. EUF, der oprindelig var beregnet til langsigtet udvikling,
til konsoliderede B-rammer, FLEX-programmer inden for AVS, den afrikanske
fredsfacilitet og trustfonden for infrastrukturer.
I november 2007 gav Rådet mulighed for yderligere forlængelse af fristerne for
finansieringsbeslutninger efter enhedsprogrammeringsdokumenterne for de franske
oversøiske territorier og renteindtægter fra EUF
4
.
I 2007 traf Kommissionen visse afgørelser som led i den afsluttende revision af 9.
EUF, og EuropeAid blev bedt om at gennemføre fordelingsomlægningerne mellem
forskellige lande, regioner og sektorer.
Kommissionen har kunnet opfylde samtlige betingelser i "forfaldsbestemmelsen",
især:
(1)
(2)
Frigørelse af samtlige unødvendige beløb inden udgangen af marts 2007, så
disse beløb kunne gentildeles inden årets udgang
Forelæggelse af samtlige programmer for lande- og regionstildelinger inden
for ramme A til EUF-udvalgets udtalelse inden udgangen af juli 2007
1
2
3
4
EUT L 83 af 1.4.2003, s. 1.
Beslutning 2005/446/EF, EUT L 247 af 18.6.2005, s. 19.
Bilag Ib, som forefindes i bilaget til afgørelse nr. 1/2006, truffet af Ministerrådet for AVS-EF
(EUT L 247 af 9.9.2006, s. 22).
Afgørelse 2007/792/EF, EUT L 320 af 6.12.2007, s. 31.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0004.png
(3)
Forberedelse
af
beslutningstagningen
inden
for
fristen
i
"forfaldsbestemmelsen" af de nye programmer, der er prioriteret i AVS/EU-
Ministerrådets afgørelse fra maj 2007.
Således var det muligt at indgå forpligtelser for alle midler i 9. EUF inden udgangen
af 2007, med undtagelse af de franske oversøiske territorier og EUF-renteindtægter,
hvilket var hjemlet i afgørelse 2007/792/EF. Det er første gang, at der har kunnet
indgås forpligtelser for en EUF fuldt ud, inden den næste EUF er trådt i kraft.
I 2007 færdiggjorde GD DEV programmeringen under 10. EUF for 51
landestrategidokumenter/nationale vejledende programmer for i alt 8,7 mia. EUR,
svarende til 65 % af de planlagte landetildelinger. Programmeringen af de resterende
tildelinger forventes afsluttet i 2008, og 10. EUF kan nu tidligst træde i kraft fra juni
2008.
3.
H
OVEDPUNKTER
Finansielle mål for 2007 – Kommissionen nåede næsten alle sine finansielle mål,
men overskred målene for samlede forpligtelser og kontrakter. Det er første gang,
at der har kunnet indgås forpligtelser for en EUF fuldt ud, inden den næste EUF er
trådt i kraft.
Udbetalingerne fra EUF nåede et rekordhøjt niveau (2,92 mia. EUR), men blev
begrænset pga. manglende likviditet. Stigningstakten i udbetalingerne fra EUF i
de seneste år betyder, at medlemsstaterne presses til at fremskynde indbetalingen
af deres bidrag. Allerede i 2007 var visse medlemsstater uvillige til at øge deres
bidrag, som de var blevet anmodet om, og der er risiko for likviditetsmangel i
2008.
Interne kontroller og processer – EUF er endnu ikke blevet integreret i Common
Relex Information System (CRIS). Derudover er indførelsen af ABAC-FED
blevet udskudt yderligere til begyndelsen af 2009.
Personale – efter en vurdering af arbejdsbyrden i EuropeAid kunne der ansættes
yderligere 11 kontraktansatte i 2007 til hovedkvarteret, direktorat AIDCO/C. Selv
om dette delvis har afhjulpet personalemangelen, ligger arbejdsbyrden i AVS-
direktoratet i EuropeAid fortsat højt i forhold til andre geografiske områder.
Delegationerne i AVS-landene har måttet fortsætte deres arbejde under kraftig
personalemangel.
4.
D
EN FINANSIELLE TILSTAND FOR
7.-9. EUF,
ULTIMO
2007
5
Nedenstående tabel viser samlede finansielle tilstand for 7.-9. EUF ultimo 2007. Ved
regnskabsafslutningen i 2006 var der 3,16 mia. EUR, som der endnu ikke var indgået
forpligtelser for, og ved afslutningen af 2007 var der stadig et restbeløb på 49 mio.
EUR (omkring 0,001 % af de tildelte midler).
5
I del fire og fem afspejler tallene for forpligtelser og betalinger en korrektion, som Kommissionen i
2004 foretog af tallene for Stabex-betalinger, der var foretaget mellem 2002 og 2004.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0005.png
Tabel 1: Den 7.-9. EUF's finansielle tilstand, ultimo 2007 (mio. EUR)
Tildelte midler
Midler, der Anvendte
Uindfriede midler/forpligtelser
midler
til AVS-lande og oversøiske er indgået
forpligtelser
territorier (pr. EUF)
6
for
7.-8.
9.
I alt
Midler, der ikke er
Uindfriede
Samlede
7.-9.
indgået forpligtelser for
forpligtelser
ubrugte midler
A
b
c (a+b)
D
E
f (c-d)
G (d-e)
h (f+g)
21422,27 15 906,3837 328,65 37 279,37 26 699,96
49.28
10 579,40
10 628,69
De 49,28 mio. EUR, som der ikke er indgået forpligtelser for, er de midler, der kan
tildeles undtagelserne i "forfaldsbestemmelsen".
5.
G
ENNEMFØRELSE AF
AVS-
PROGRAMMER EFFEKTIVT OG TIL TIDEN
:
RESULTATER
OVER FOR MÅLSÆTNINGERNE I
2007
EuropeAid's målsætninger for EUF er fastlagt i:
AVS-delen af EuropeAid's årlige forvaltningsplan og
de relevante væsentligste resultatindikatorer, der er aftalt af EuropeAid's ledelse.
I følgende kapitel forklares det, hvordan disse målsætninger er nået eller overgået.
5.1.
Øgning af programmernes kvalitet, indvirkning og holdbarhed
Revision af alle programmer, når de kortlægges og formuleres
EuropeAid's kvalitetsstøttegrupper (QSG'er) vurderer operationerne, før de
gennemføres (ex ante). QSG's dækning af finansieringsforslagene for EUF steg i
2007 og omfattede 91 % af de programmidler, der blev indgået forpligtelser for i
løbet af året.
Tabel 2: QSG'ernes revision af finansieringsforslagene for EUF, 2007
Projekt-
cyklusfasen
Kortlægning
Formulering
Indikator
Reviderede
kortlægningsdokumenter
Reviderede
finansieringsforslag
Antal
Værdi
(mio. EUR)
Antal
Værdi
(mio. EUR)
2006
156
2276
181
3094
2007
169
1636
272
3173
Årlig
ændring i %
8%
- 28 %
50 %
3%
Projektforslag revideres under kortlægning og formulering. Som regel betyder en
grundig analyse i kortlægningsfasen, at der kræves færre ændringer senere. I 2007
steg antallet af ex ante-revisioner i formuleringsfasen væsentligt, hvilket afspejler det
store antal finansieringsbeslutninger, der kræves for at kunne færdiggøre indgåelsen
af forpligtelser for de resterende midler i 9. EUF. Følgelig faldt antallet af revisioner
6
I hele denne rapport er tallene inklusiv risikovillig kapital fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB)
og dermed forbundne rentetilskud fra 7.-8. EUF, da Kommissionen har regnskabsaflæggelsespligt for
disse midler. Tallene er eksklusiv EIB's investeringsfacilitet, der finansieres af 9. EUF, da EIB har
regnskabsaflæggelsespligt for faciliteten.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0006.png
i kortlægningsfasen; i visse tilfælde var revisionerne i den indledende
kortlægningsfase allerede gennemført i de foregående år.
Hver gang et forslag revideres af en QSG, vægtes flere kriterier med positive og
negative points (A/B og C/D) med det formål at fremhæve, hvilke svagheder i
forslaget der skal udbedres.
Nedenstående tabel viser, at QSG-revisionerne har hjulpet med at forbedre
projektforslagenes kvalitet mellem kortlægning og formulering:
Tabel 3: QSG's indvirkning på EUF-projektforslags kvalitet, 2006-07 - positive og negative vurderinger i
hver revisionsfase i %
Pointtype
Positive points (A/B)
Negative points (C/D)
2006
Kortlægning
Formulering
90
95
10
5
2007
Kortlægning
Formulering
92
94
8
6
En negativ vurdering fra QSG betyder enten, at et projektforslag godkendes med
krav om ændringer, eller at det afvises, så der kan gennemføres yderligere
forbedringer, før det igen forelægges QSG. Efter formuleringsfasen foretager
Kommissionens tjenestegrene yderligere forbedringer af forslagene ved at indarbejde
QSG's anbefalinger, før gennemførelsen påbegyndes.
Fortsatte investeringer i budget- og sektorstøtte, hvor det er hensigtsmæssigt
I 2007 godkendte Kommissionen generel budgetstøtte i 38 lande på 415 mio. EUR
og sektorbudgetstøtte i 16 lande på i alt 259 mio. EUR. Disse tal udgør henholdsvis
11,4 % og 7 % af de samlede forpligtelser og ligger meget tæt på det mål, der blev
fastlagt i begyndelsen af året (henholdsvis 10 % og 7 %).
TABEL 4: NY BUDGETSTØTTE OG SEKTORSTØTTE, 2007
7
(MIO. EUR)
Programmets art
Forpligtelser
Betalinger
2006
2007
% forskel
2006
2007
% forskel
198
415
+109%
431
455
+5,6%
Generel budgetstøtte
Sektorbudgetstøtte
I alt
414
612
259
674
-37%
+10%
207
638
129
584
-38%
-8,5%
I 2007 har Kommissionen inden for budgetstøtte:
- offentliggjort retningslinjer for generel budgetstøtte (januar 2007)
- offentliggjort reviderede retningslinjer for støtte til sektorprogrammer (juli 2007)
- fortsat med gennemførelsen af vurderingsrammen for offentlige udgifter (PEFA). I
2007 blev yderligere 15 AVS-lande dækket af PEFA, hvilket giver i alt 54 lande
indtil nu
- udført to undersøgelser: i den ene undersøges brugen af den variable tranche til
budgetstøtteoperationer, og i den anden vurderes sammenhængen mellem
vurderingen af den offentlige finansforvaltning (PFM) og støtten til PFM-reformer
7
Der er anvendt foreløbige data i dette skema.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- testet brugen af resultatorienteret overvågning (ROM) på sektorprogrammer,
herunder programmer med budgetstøtte
- påbegyndt arbejdet med udvikling af en sammenhængende metode til vurdering af
budgetstøtte på grundlag af den fælles vurdering af budgetstøtte, der blev udarbejdet
i 2006.
Overvågning
I 2007 blev 544 igangværende operationer overvåget, bestående af nationale og
regionale projekter (med særlige nationale komponenter) i 77 AVS-lande og
oversøiske territorier. Som resultat er der udarbejdet 600 overvågningsberetninger.
Det samlede budget for de operationer, der er overvåget, androg 5,959 mio. EUR,
hvoraf 5,551 mio. EUR var finansieret af EUF og 408 mio. EUR fra EF's budget i
AVS-landene.
ROM-resultaterne har vist, at EF's samarbejde med AVS-landene gik udmærket i
2007, hvor de samlede ROM-kriterier (udformningens hensigtsmæssighed,
effektivitet, virkninger og holdbarhed) blev målt til 2,66 i gennemsnit i forhold til et
måltal på 2,5 for projekter, der blev gennemført planmæssigt.
Derudover blev der foretaget ex post-vurdering af 49 projekter, der var afsluttet 1 til
2 år forinden. Resultaterne af disse vurderinger, som vil blive brugt i fremtidige
programmer, blev en samlet score på 2,58 og en score på 2,6 med hensyn til
projektudformningens effektivitet, virkning og hensigtsmæssighed. Begge disse tal
ligger over måltallet på 2,5.
Evaluering
I 2007 færdiggjorde Kommissionen 3 geografiske evalueringer af EF-støtte til AVS-
lande (Mozambique, Det Sydafrikanske Udviklingssamfund (SADC) og
Stillehavsområdet) og én tematisk evaluering (udvikling af landbrug og
landdistrikter), der omfattede lande inden og uden for AVS. Nedenfor gennemgås de
væsentligste henstillinger i disse evalueringer:
Den nationale strategi for Mozambique: den strategiske koordinationsrolle, EU
bør have inden for retssystemet; den øgede støtte, det bør gives til en "planlagt
model" for demokratisk decentralisering; fortsatte bestræbelser på at øge andelen
af generel budgetstøtte og sektorbudgetstøtte; og støtte til Mozambiques regering
ved udarbejdelsen af den nationale kapacitetsudviklingspolitik.
Den regionale strategi for SADC-området: bestræbelser på at integrere de
regionale vejledende programmer og de nationale vejledende programmer;
stigende kanalisering af midler ved brug af modtagerlandenes procedurer; støtte,
der kan hjælpe SADC-landene med at udvikle egne procedurer; indførelse af
regelmæssige møder mellem de regionale delegationer, hvor der drøftes regionale
spørgsmål; og øget støtte til SADC's rolle som formidler og koordinator.
Den regionale strategi for AVS i Stillehavsområdet: at styrke politikdialogen; at
øge bestræbelserne på at hjælpe Stillehavsområdet med at løse problemerne med
miljøet og styring af naturressourcer; at forbedre forbindelserne mellem det
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0008.png
regionale og det nationale plan; og at styrke sammenhængen mellem
bidragsaftaler og resultater samt forbedre opfølgning og overvågning heraf.
Tematisk evaluering af EF-samarbejdet inden for udvikling af landbrug og
landdistrikter: at omdefinere strategien og prioriteterne for landbrugssektoren; at
rette strategien mod integreret administration af landbrugsland inden for udvikling
af landdistrikterne; at give prioritet til sektororienterede metoder og begynde at
anvende sektorbudgetstøtte i videst muligt omfang; at undersøge virkningerne af
kompensationsforanstaltninger med henblik på at mindske konsekvenserne af
reformen af den fælles landbrugspolitik i AVS-landene; og at udføre strategiske
miljøvurderinger ved udarbejdelsen af landestrategidokumenterne som fastlagt i
direktiv 2001/42.
I 2007 blev der kun færdiggjort 3 geografiske vurderinger for AVS, mens tallet for
2006 var 7. Evalueringskontoret i EuropeAid udfører ikke blot evalueringer for
AVS-området (DEV), men også for lande uden for AVS (RELEX), samt tema- og
sektorevalueringer, der ofte dækker begge områder, så det samlede antal færdiggjorte
evalueringer kan svinge fra år til år.
Sektor- og temaevalueringsprocesserne tager tydeligvis mere end ét år, og det er
normalt, at antallet af udarbejdede evalueringer varierer fra år til år afhængigt af,
hvornår evalueringen påbegyndes, og hvor kompleks processen er.
5.2.
Hurtigere levering af støtte
I lighed med 2006 nåede EUF næsten samtlige finansielle mål for 2007.
Situationen kan opsummeres som følger:
Tabel 5: Vigtigste EUF-tal, 2003-07 (mio. EUR)
2003
Samlede
forpligtelser
Individuelle
forpligtelser
Betalinger
3 769
3 062
2 345
2004
2 648
3 038
2 464
2005
3 511
3 057
2 544
2006
3 408
3 654
2 826
Mål
3 450
3 500
3 005
2007
Resultat
3 636
3 816
2 920
105 %
109 %
93 %
Forpligtelser
Som forklaret i del 2 var den største udfordring for EUF i 2007 at indgå forpligtelser
for alle til rådighed stående midler (9. EUF og overførsler fra tidligere EUF) inden
udgangen af 2007. Dette ambitiøse mål blev nået, og for første gang i EUF's historie
blev der indgået forpligtelser for alle de midler, der var til rådighed, før næste EUF er
trådt i kraft. Forpligtelserne for 2007 androg
3 636 mio. EUR,
hvilket ligger over
målet på
3 450 mio. EUR,
herunder beløb, der er frigjort og atter indgået
forpligtelser for inden udgangen af 2007.
Kontrakter
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0009.png
På kontraktområdet oversteg resultaterne væsentlig målet på
3 500 mio. EUR
for
2007 og nåede
3 816 mio. EUR,
hvilket er en ny rekord for EUF, der skyldes de
fortsatte bestræbelser i 2007 på hurtigere gennemførelse.
EuropeAid’s indikatorer har følgende mål for de kontraktniveauer, der skal opnås af
EUF:
Procentdel af kontrakter indgået for
Forpligtelser i 2003
Forpligtelser i 2004
Forpligtelser i 2005
Forpligtelser i 2006
Forpligtelser i 2007
Mål (2007]
97 %
95 %
80 %
59 %
27 %
Situationen pr.
31.12.2007
96 %
97 %
72 %
65 %
30 %
Med henblik på hurtigere kontraktindgåelse gælder det i finansforordningen for
9. EUF
8
, at der skal anvendes en "D+3-regel", dvs. at individuelle retlige forpligtelser
skal indgås senest tre år, efter Kommissionen har påtaget sig den tilsvarende
finansielle forpligtelse. Ovenstående tabel afspejler denne situation, og de
tilbageværende individuelle forpligtelser for 2003 og 2004 vedrører overvejende
bevillinger, der er øremærket til slutrevision og evalueringer eller nødreserver.
Betalinger
Udbetalingerne fra EUF beløb sig til
2 920 mio. EUR,
hvilket er det højeste beløb
nogensinde (f.eks. var de tilsvarende tal 2 826 mio. EUR i 2006 og 2 544 mio. EUR i
2005).
Det oprindelige mål for betalinger i 2007
(3 136 mio. EUR)
blev i
oktobermeddelelsen til Rådet nedjusteret til
3 005 mio. EUR,
bl.a. for at tage højde
for, at visse påtænkte betalinger, f.eks. 100 mio. EUR til HIPC og 40 mio. EUR til
trustfonden for infrastrukturer for EU-Afrika, blev udskudt indtil 2008 som følge af
forsinket opfyldelse af betingelserne for tilbagebetaling og en formodning om, at der
ville opstå likviditetsmangel inden årets udgang. I virkeligheden nåede de reelle
udbetalinger op på 2 920 mio. EUR, og dette beløb ville egentlig have ligget næsten
200 mio. EUR, hvis ikke der havde været likviditetsmangel.
Siden 1990 er både de samlede forpligtelser og betalinger steget støt, hvilket
afspejler en hurtigere gennemførelse.
8
EUT L 83 af 1.4.2003, s. 1.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0010.png
EUF-forpligtelser og -betalinger (1990-2007)
(bruttobeløb – nominelle værdier)
5 000
4 000
3 000
2 000
1 000
0
199 199 199 199 199 199 199 199 199 199 200 200 200 200 200 200 200 200
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
1
2
3
4
5
6
7
BESLUTNINGER 953 1 4332 236 1 8432 689 1 874 1 538 784 2 606 2 9584 006 1 9272 125 3 769 2 6483 511 3 4083 636
BETALINGER
1 257 1 1911 984 1 4431 860 1 758 1 5091 382 1 595 1 3521 640 1 7791 922 2 345 2 4642 544 2 8262 920
Opretholdelse af de uindfriede forpligtelser på et stabilt niveau, fokus på kontrakter samt
gamle og hvilende forpligtelser
5.2.1.
Opretholdelse af de samlede uindfriede forpligtelser på et stabilt niveau
Uindfriede forpligtelser (eller "UF") skal udbetales i overensstemmelse med reglerne
for forsvarlig økonomisk forvaltning. Kommissionen overvåger nøje de samlede UF.
I løbet af 2007 steg UF fra 10 281 mio. EUR til 10 579 mio. EUR (+ 2,9 %).
Stigningen i UF i forhold til 1.1.2007 kan forklares som følger:
UF pr. 1.1.2007
Plus nye samlede forpligtelser i 2007
Minus frigjorte beløb
Minus udbetalinger i 2007
Plus indtægtsordrer
UF pr. 31.12.2007
10,281
3 636
464
2 920
45
10,579
Som vist i ovenstående tabel skyldes stigningen i de samlede UF i væsentligt omfang
de store samlede forpligtelser i 2007 (efter udløbet af forfaldsfristen ved udgangen af
2007).
- Fokus på gennemførelse af "gamle" og "hvilende" forpligtelser
De bestræbelser, der er gjort i de forudgående år for at fremskynde gennemførelsen,
giver fortsat gode resultater.
For eksempel gælder det, at den tid, det gennemsnitligt tager at gennemføre projekter
– målt som forholdet mellem UF og de årlige betalinger – er faldet med 25 % mellem
2001 og 2007:
Tabel 6: Gennemsnitligt antal år til gennemførelse af projekter
(UF i forhold til årlige
betalinger)
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0011.png
4.96
4.5
4.2
4.0
4.1
3.6
3.6
Som led i metoden til stabilisering af de samlede UF overvåger Kommissionen nøje
gamle og hvilende UF, som defineret nedenfor:
Tabel 7: Udvikling i gamle og hvilende UF, 2006-07
Indikator
Saldo (mio. EUR)
Navn
Definition
31.12.07
31.12.06
Result
Mål
at
Gamle
midler , der er indgået
822
860
903
forpligtelser for for mere end 5
UF
år siden, stadig uudnyttede
Hvilende
midler , der er indgået
276
250
100
UF
forpligtelser for, men ikke
kontrakt eller udnyttet efter
mere end 2 år
Bemærkning
Mål for gamle UF stort
set nået
Hvilende UF mindsket
med over 60 % i 2007
Gamle og hvilende UF beløb sig til 1 098 mio. EUR ved udgangen af 2006 og 1 003
mio. EUR ved udgangen af 2007, svarende til et fald på omkring 10 %.
Der er gjort særlige bestræbelser for at frigøre alle uindfriede forpligtelser, der ikke
længere var nødvendige, så der kunne indgås forpligtelser for dem igen inden
udgangen af 2007. Derfor opstillede Kommissionen et mål for frigørelse, der var sat
til udgangen af marts 2007. Dette ambitiøse mål er blevet overgået.
Følgende tabel viser resultaterne i 2006 og 2007
Tabel 8: Frigørelse af EUF-forpligtelser, 1.1.2006 til 31.3.2007
Indikat
Definition
Beløb i mio. EUR
or
2007
Mål
2006
Resultat
(til
(til 31.3.07)
31.3.07)
Midler, der tidligere er indgået
forpligtelser for, men som er
Frigør
689
391
464
uudnyttede, nu frigjort til nye
elser
programmer
I
bilag
1 og
4
i
arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene gives en detaljeret gennemgang
af udviklingen i uudnyttede midler siden 2003 og samlede tal for frigørelser og
indtægtsordrer samt henholdsvis brutto- og nettoforpligtelser og -betalinger.
5.2.2.
Spredning af forpligtelser over hele året (for at undgå overvægt af forpligtelser ved
årets udgang)
På trods af, at der er truffet et større antal beslutninger for at færdiggøre
forpligtelserne i 9. EUF, lå EUF's samlede forpligtelser før udgangen af september på
samme niveau som året før, nemlig 58 %.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0012.png
5.2.3.
Stabex
9
I 2007 fortsatte Kommissionen gennemførelsen af handlingsplanen for Stabex, som
består i at godkende nye gensidige forpligtelsesrammer (FMO) med henblik på at
aktivere uindfriede midler i nye programmer, der er tilpasset de nuværende behov, og
hvor målet er at få underskrevet alle FMO inden udgangen af 2008. Nedenstående
tabel viser et foreløbigt billede af STABEX-midler, der administreres af
Kommissionen pr. 31.12.2007.
Tabel 9: STABEX – situationen 2006/2007 (EUR)
Samlede midler til rådighed (overførselsaftaler + renter)
Underskrevne FMO
Midler, for hvilke der skal underskrives FMO (senest
31/12/2008)
Aktiverede midler
Sikkerhedskonti (udbetales senest 31/12/2010)
2006
2.703.475.370
2.546.769.644
156.708.847
2.065.612.214
191.602.109
2007
2.741.845.131
2.656.264.965
85.580.166
2.154.826.786
99.609.288
Efter artikel 212 i Lomé IV-aftalen skal de nationale anvisningsberettigede i de
AVS-lande, der modtager STABEX-midler, indsende en årsrapport om den
finansielle administration af STABEX-midlerne. Nogle af disse rapporter for 2007 er
endnu ikke modtaget. Derfor vil der blive fastlagt en mere detaljeret rapportering om
gennemførelsen af STABEX i 2007, når alle oplysninger er modtaget og analyseret.
5.3.
Aktivitetskoordinering og -harmonisering med andre donorer
Sektorkoncentration af EUF
EUF's udgifter i 2007 fordeler sig på sektorerne som følger:
Tabel 10: EUF-forpligtelser og –betalinger pr. OECD-DAC, 2007 (mio. EUR) (*)
Sektor
Forpligtelser
% af
Mio. EUR
samlet
beløb
Uddannelse, sundhed, vand, basal kloakering
1.247
36 %
Transport, kommunikation, energi
751
22 %
Landbrug, fiskeri, handel, industri, turisme
373
11 %
Miljø, andre horisontale områder
324
9%
Råvarehjælp og generel programbistand (**)
461
13 %
Gældssanering
23
1%
Andet, herunder genopbygningsbistand
261
7%
Administrationsomkostninger
50
1%
I alt
3.489
100 %
* Foreløbige tal.
Bi- og multilateral oversøisk udviklingsbistand og oversøiske bistandsstrømme
Ekskl. fredsfaciliteten: forpligtelser = 147 mio. EUR, betalinger = 86 mio. EUR
Betalinger
Mio. EUR
852
799
274
156
557
-
134
61
2.833
% af
samlet
beløb
31 %
28 %
10 %
5%
19 %
0%
5%
2%
100 %
** Råvarehjælp og generel programbistand (**)
Forpligtelser
Mio. EUR
% af samlet
beløb
Betalinger, mio.
EUR
% af samlet
beløb
9
Stabex var et finansielt instrument, der blev oprettet under Lomé-konventionen (artikel 186-212) med
det formål at begrænse udsving i AVS-landenes eksportindtægter. Cotonou-aftalen erstattede Stabex
med et nyt instrument kaldet Flex.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0013.png
Heraf generel budgetstøtte
Heraf
fødevarehjælp/fødevaresik
kerhedsprogrammer
og
Stabex
I alt
415
46
12 %
1%
455
136
16 %
4%
461
13 %
557
10
19 %
Finansiering via internationale organisationer
Kontrakter med FN-systemet og Verdensbanken udgjorde 432 mio. EUR i 2007,
svarende til 11,3 % af de samlede kontrakter for året. Denne procentsats afspejler en
stabil tendens for perioden 2005-2007.
I 2007 indgik Kommissionen kontrakter for:
226 mio. EUR med Verdensbanken, hvoraf 150 mio. EUR gik til sikring af
grundlæggende tjenester i Etiopien, herunder decentral levering af grundlæggende
tjenester til skolesystemet, sundhed, landbrug og naturressourcer samt vand , mens
gennemsigtigheden og ansvarligheden i tjenesteydelsen fremmes og øges.
205 mio. EUR med FN-systemet, specifikt 71,5 mio. EUR med UNICEF, 47,6
mio. EUR med UNDP og 11,7 mio. EUR med FAO.
I begyndelsen af 2007 blev der med FN-systemet aftalt fælles retningslinjer for
regnskabsaflæggelse for løbende kontrakter.
I bilag 5 til arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene gives detaljerede tal
for kontrakter, betalinger og udestående beløb til de forskellige agenturer inden for
FN og Verdensbanken for 2007.
5.4.
Sikring af et effektivt kontrolmiljø og ansvarlighed
Tæt overvågning af transaktioner med stikprøvekontrol
EuropeAid's kontrolaktiviteter er baseret på finansforordningerne for henholdsvis
budgettet og EUF. Formålet er at have et afbalanceret kontrolsystem, der gør det
muligt at nå målene for lovlighed, korrekthed og forsvarlig økonomisk forvaltning.
Den primære sikringsmekanisme for lovlighed og korrekthed udgøres af kontroller,
der udføres ved hver eneste transaktion, før den godkendes. Ex ante-kontroller er
vigtige for at forebygge fejl og undgå behovet for rettelser ex post, og de omfatter
både finansielle og operationelle aspekter ved transaktionerne.
Den primære kontrolmekanisme kompletteres af ex post-kontroller og yderligere
revisioner.
Ex post-kontrolsystemet, som gennemgik en strukturændring i 2005 og metodologisk
justering i 2006, ændredes ikke yderligere i 2007, og der foregik i højere grad
konsolidering af de allerede foretagne ændringer.
10
I beløbet indgår både tal for Stabex og fødevarebistand, men ikke erstatning for tab, gældssanering og
nødhjælp, i modsætning til tallet for betalinger på 455, som er anført i tabel 4.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0014.png
Målet er at udføre ex post-kontrol af 1 % af EuropeAid's transaktioner (betalinger,
tilbagebetalinger og clearing af forudgående finansiering, for EUF og budgettet
sammen), men der vil dog være mindstegrænser for det reelle antal transaktioner, der
skal kontrolleres. Hver transaktion undersøges med henblik på at konstatere
systemiske problemer og opdage og rette eventuelle finansielle uregelmæssigheder,
der kan føre til, at der betales, tilbagebetales eller cleares for meget eller for lidt.
Der blev udvalgt 142 transaktioner til kontrol ud af en samlet grundlæggende
population på 18 718 transaktioner (0,75 % af det samlede antal) til en værdi af
961 027 683 EUR, og kontrollerne skulle færdiggøres inden udgangen af april 2008
for alle transaktioner, der var udtaget til kontrol, hvilket antyder, at det samlede antal
fejl er forholdsvis lavt og ikke har væsentlige finansielle konsekvenser.
Tabel 11: Efterfølgende kontrol af transaktioner (EUF og budget) 2007 – status, feb. 2008
Antal transaktioner
% af samlede
transaktioner
Transaktioner i alt
Transaktioner med planlagt kontrol
- gennemførte kontroller (transaktioner jan.-okt. '07)
- kontroller til afslutning apr. '08 (transaktioner jul-
dec. '07)
18718
142
119
23
100 %
0.75 %
0.63 %
0.12 %
Kommissionen har derudover:
udført ex post-kontrol af 26 transaktioner, som blev foretaget af den
anvisningsberettigede på trods af finanskontrollørens forbehold, og heraf vedrørte
11 betalinger og resten kontrakt- eller rekvisitionsspørgsmål. "Bypass-
proceduren" er blevet brugt i mindre omfang i 2007 end i 2006 (39 transaktioner).
Reviderede transaktioner og interne kontroller på stedet i tre AVS-delegationer,
der var udpeget ved en risikoanalyse. Disse delegationers mandat revideres i år, så
der kan skabes bedre harmonisering inden for hovedkvarteret. Normalt arrangeres
der fire revisioner på stedet. I 2007 blev tre ud af de fire planlagte tjenstlige besøg
gennemført i Angola, Den Demokratiske Republik Congo og Guinea Bissau.
Årlige revisionsplaner
Den årlige revisionsplan, der blev fastlagt efter en risikovurdering, gennemføres på
de involverede tjenestegrenes ansvar i hovedkvarteret og i delegationerne. Formålet
er at skabe et ekstra sikringsniveau, der skal supplere de obligatoriske revisioner.
Revisionerne er derfor fuldt ud integreret i det samlede projektstyringsforløb.
Med henblik på at styrke den central overvågning af revisionsaktiviteter udfører
EuropeAid en analyse af revisionsrapporter, der udarbejdes i løbet af året, og som
vedrører revisioner, der indgår i den årlige revisionsplan. Hvad angår 2007, kunne
det generelt konstateres, at midlerne er anvendt i overensstemmelse med
aftalevilkårene og -betingelserne, og at de interne kontroller sørgede for forebyggelse
og konstatering af fejl, uregelmæssigheder og svig.
På grund af revisionsrapporternes forskellighed er det vanskeligt at sammenligne
dem. Med det standardvurderingsgrundlag, som EuropeAid offentliggjorde i
september 2007, rettes der op på disse forskelle, rapporterne bliver af højere kvalitet
(da de specifikke mål med de opgaver, der skal udføres, forklares i
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448088_0015.png
vurderingsgrundlaget), og det bliver lettere at sammenligne dem (da grundlaget
bliver det samme).
Overensstemmelse med de fire søjler
Der er udført en analyse af, hvorvidt en række internationale organisationers
procedurer stemmer overens med internationalt accepterede standarder:
Verdensbanken og tolv FN-organisationer (UNDP, WHO, FAO, UNHCR UNFPA,
WFP, UNMAS, UNCTAD, UNRWA, UNICEF, IFAD og UNOPS) samt andre
internationale organisationer, herunder regionale AVS-organisationer. FN-analyserne
dækker mere end 97 % af EuropeAid’s bidrag til disse organisationer, som har
undertegnet FAFA.
Resultaterne af denne analyse er tilfredsstillende, idet de viser, at organisationerne
generelt opfylder standarderne for de fire kriterier i artikel 53, litra d), i
finansforordningen for det almindelige budget (regnskab, revision, intern kontrol og
indkøb). Hvor analyserne har vist, at visse regionale organisationer i AVS ikke fuldt
ud lever op til de pågældende standarder, ændredes aftalerne med disse parter i
henhold hertil inden undertegnelsen.
5.5.
Gennemførelse af en aktiv personalepolitik og forbedring af de interne
processer
At gennemføre en aktiv personalepolitik
Efter vurderingen af arbejdsbyrden i AIDCO kunne der ansættes yderligere 11
kontraktansatte til hovedkvarteret i 2007. Selvom dette har lettet mangelen på
arbejdskraft, er arbejdsbyrden pr. medarbejder i direktorat C fortsat høj.
Delegationerne i AVS-landene har måttet fortsætte deres arbejde under kraftig
personalemangel.
Tabel 12: Ledige stillinger i EuropeAid: Hovedkvarteret, AVS-direktoratet og AVS-
delegationerne, 2006-2007
Placering
Medarbejderkategori
Ledige stillinger ultimo
2006
2007
AVS-delegationerne
Tjenestemænd
7%
4%
Andet
9%
10 %
personale
Hovedkvarteret
Tjenestemænd
0%
2,6 %
(AVS-direktoratet)
Andet
1%
4,4 %
personale
Det større antal ubesatte stillinger ved årets udgang skyldes jobskifte og står for det
meste i forbindelse med igangværende ansættelsesprocedurer.
Videreudvikling af informationssystemer og forbedring af regnskabssystemerne
Med henblik på at løse de fortsatte vanskeligheder med at integrere EUF i CRIS og
ABAC er der iværksat en særlig handlingsplan for at opnå operationel status fra
begyndelsen af 2009. Der sker hurtigere udvikling af alle moduler, der planlægges
kurser, og hele systemet forventes at være driftsklart hurtigt efter
regnskabsafslutningen for 2008.
DA
15
DA