Kulturudvalget 2008
KOM (2008) 0231
Offentligt
1448095_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.4.2008
KOM(2008) 231 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om gennemførelsen af Kultur 2000-programmet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
5.
INDLEDNING............................................................................................................. 3
BAGGRUND FOR PROGRAMMET ......................................................................... 3
DEN EKSTERNE EVALUERING ............................................................................. 4
Evalueringsbetingelser ................................................................................................. 4
Metode.......................................................................................................................... 4
Resultater...................................................................................................................... 5
De vigtigste henstillinger i evalueringen og Kommissionens bemærkninger.............. 7
Kommissionens konklusioner .................................................................................... 11
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448095_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om gennemførelsen af Kultur 2000-programmet
1.
INDLEDNING
Denne rapport fremlægges i henhold til artikel 8 i afgørelse nr. 508/2000/EF
1
af 14. februar
2000 om indførelse af Kultur 2000-programmet (i det følgende omtalt som "programmet"),
hvor det er fastsat, at der skal udarbejdes en endelig evaluering af programmets
gennemførelse, når programmet er gennemført. I rapporten anføres Kommissionens holdning
til de vigtigste konklusioner og henstillinger i den endelige eksterne evaluering af
programmet, som kan ses på nedenstående link:
http://ec.europa.eu/culture/index_en.htm
Disse konklusioner og henstillinger bygger på omfattende undersøgelser blandt deltagere og
vigtige aktører i Kultur 2000, hvis resultater indgår i et bilag til den endelige
evalueringsrapport.
2.
BAGGRUND FOR PROGRAMMET
I henhold til afgørelse nr. 508/2000 (i det følgende omtalt som "afgørelsen") er programmets
mål at bidrage til at fremme et europæisk kulturområde, der er fælles for de europæiske folk,
ved at støtte samarbejdsaktiviteter mellem kunstnere, kulturaktører, private og offentlige
formidlere samt kulturelle netværk.
Disse aktiviteter skulle bidrage til eller kunne bidrage til gennemførelse af følgende mål:
- fremme af den kulturelle dialog og det gensidige kendskab til de europæiske folks kultur
- fremme af kreativitet og tværnational kulturspredning, med særlig vægt på unge og
ugunstigt stillede personer og på kulturel mangfoldighed
- fremhævelse af den kulturelle mangfoldighed og udvikling af nye kulturelle udtryksformer
- fremme af kendskabet til væsentlig europæisk kulturarv
- hensyntagen til kulturens rolle i den socioøkonomiske udvikling
- skabelse af en interkulturel dialog og udveksling mellem europæiske og ikke-europæiske
kulturer
- anerkendelse af kulturen som en økonomisk faktor og som en faktor for social og folkelig
integration
1
EFT L 63 af 10. marts 2000.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448095_0004.png
- forbedring af adgang til og deltagelse i kulturlivet for EU's borgere.
Programmet omfattede tre hovedaktioner. Det drejer sig om: aktion 1 – specifikke nyskabende
og/eller eksperimentelle aktioner, aktion 2 – integrerede aktioner, der er omfattet af
strukturerede, tværnationale flerårige aftaler om kultursamarbejde, og aktion 3 – særlige
kulturarrangementer med en europæisk og/eller international dimension.
Programmet blev etableret for tidsrummet 1. januar 2000 – 31. december 2004. Eftersom
programmets varighed blev udvidet i 2004,
2
ophørte det først endeligt den 31. december 2006.
De vigtigste elementer i programmet er dog blevet indføjet i det aktuelle kulturprogram for
tidsrummet 2007-2013.
3.
3.1.
DEN EKSTERNE EVALUERING
Evalueringsbetingelser
På grundlag af rammekontrakt om serviceydelser nr. EAC/03/06
3
blev ECOTEC Ltd udvalgt
til at udføre evalueringen.
Den eksterne evaluering skulle vurdere gennemførelsen af programmet og gennemførelsen af
målene, aflægge rapport om, i hvilken udstrækning de godkendte aktioner hidtil havde
bidraget markant til de mål, der er anført i afgørelsen, og til de overordnede mål for
fællesskabsaktioner på kulturområdet, som fastlagt i traktatens artikel 151
4
, og indsamle
erfaringer som støtte for gennemførelsen af ethvert nyt program inden for kulturområdet, især
det nye Kultur 2007-2013-program.
Denne endelige evaluering er en opfølgning af den første og anden eksterne
interimsevaluering.
5
Den dækker alle aktioner, der har fået støtte i tidsrummet 2000-2006.
Analysen af Forvaltningsorganet for Undervisning, Audiovisuelle Medier og Kultur
(EACEA) var begrænset til organets rolle i ledelsen og gennemførelsen af Kultur 2000-
programmet fra januar 2006, da EACEA blev oprettet.
3.2.
Metode
Den metode, som den eksterne evaluator anvendte, kan sammenfattes således:
- gennemgang af dokumenter fra projektets sagsakter
- interview med ansatte i Europa-Kommissionen og EACEA
- strukturerede spørgeundersøgelser blandt medlemmerne af programforvaltningsudvalg,
kulturkontaktpunkter, eksperter, der medvirker i udvælgelsen, samt andre kultureksperter og
endvidere kulturformidlere, der er inddraget i programmet som projektledere eller
medarrangører
2
3
4
5
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 626/2004/EF af 31. marts 2004, EUT L 99 af 3. april 2004.
Rammekontrakt om evaluering, evalueringsrelaterede tjenester og støtte til en konsekvensanalyse.
I traktaten står, at "Fællesskabet bidrager til, at medlemsstaternes kulturer kan udfolde sig, idet det
respekterer den nationale og regionale mangfoldighed og samtidig fremhæver den fælles kulturarv." Der
fremhæves også særlige områder, hvor Fællesskabet kan give støtte.
Evalueringen findes online på:
http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/evalreports/index_en.htm
.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448095_0005.png
- landeundersøgelser og casestudies vedrørende projektet
- et evalueringsseminar og
- e-høring.
Resultatet af dette var en række henstillinger, og der gives en oversigt over Kommissionens
holdning hertil i nærværende rapport.
3.3.
1.
Resultater
Ekstern sammenhæng
Begrebet ekstern sammenhæng henviser til, hvorledes Kultur 2000 passer ind i en bredere
kontekst af kulturpolitik og kulturprogrammer.
I evalueringen konstaterede man, at en stor del af EU-programmerne, såsom strukturfondene,
Media og "aktivt borgerskab," rummer kulturelle elementer, og at der findes ligheder mellem
deres mål, målgrupper, resultater og virkninger og de tilsvarende i Kultur 2000. Der findes
ligeledes en række initiativer og bilaterale initiativer vedrørende regionalt interkulturelt
samarbejde.
Men resultaterne af gennemgangen af EU-programmerne og spørgeundersøgelserne blandt
aktører ved hjælp af e-mail viste tydeligt, at Kultur 2000 indtog en særstilling. Der fandtes
ingen andre EU-dækkende programmer, hvis mål var at støtte og fremme europæisk
kultursamarbejde, og når man ser på de forskellige mål og de forventede resultater i hvert EU-
dækkende og regionalt program, er det klart, at ethvert tilsyneladende sammenfald kun er et
overfladefænomen.
Det evaluerende firma konkluderede, at Kultur 2000 fuldt ud supplerede andre EU-
programmer og nationale/regionale kulturprogrammer, og at Kultur 2000 ikke gentog
aktiviteter, som var blevet gennemført ved hjælp af andre programmer.
En styrkelse af udvekslingen af informationer og eksempler på bedste praksis mellem
deltagende lande udgør fortsat en udfordring, men evalueringen viser, at Kultur 2000 har øget
betydningen af og kendskabet til interkulturel dialog mellem de deltagende lande.
Der var bred enighed blandt de udspurgte og i svarene fra spørgeundersøgelserne om, at
programmets mål var relevante, og at de støttede aktiviteter var egnede til at nå målene. Nogle
aktører satte spørgsmålstegn ved, om målene i programmet kunne nås, i betragtning af at det
kun råder over relativt små finansielle ressourcer.
2.
Effektivitet med hensyn til virkninger
Resultaterne af gennemgangen af projektets dokumenter og internetundersøgelsen af
projekterne viser, at programmet i det mindste i en vis udstrækning har haft held til at opnå
resultater og virkninger.
Det evaluerende firma konkluderer, at der var hindringer, som udelukkede kulturformidlere i
at deltage i programmet, især med hensyn til organisatoriske erfaringer og finansielle
ressourcer. Man konstaterede dog, at i betragtning af det begrænsede budget for Kultur 2000-
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448095_0006.png
programmet er det vanskeligt at se, hvorledes disse problemer kunne være blevet løst inden
for programmet.
Den overordnede synlighed af Kultur 2000 blandt kulturformidlere blev vurderet som
værende god, men besvarelser i spørgeundersøgelserne udtrykte tvivl, om kulturformidlerne
havde haft en dybere forståelse af programmet.
3.
Effektivitet
Personalet i Kommissionen og EACEA anførte, at de konstant havde en tung arbejdsbyrde
med omfattende administrative pligter, hvilket begrænsede deres mulighed for at yde støtte til
projekterne. Under antagelse af gyldigheden i svarene fra personalet konkluderer det
evaluerende firma, at der var et misforhold mellem tildelingen af personaleressourcer og
omfanget af arbejde i programmets løbetid, især under spidsbelastningerne.
Med hensyn til de installerede it-systemer vurderer det evaluerende firma, at programmets
administratorer ikke blev bakket op af en passende infrastruktur.
Der er blevet oprettet kulturkontaktpunkter i medlemsstaterne og i de fleste af de øvrige
deltagende lande for at støtte programmet og give lettere adgang hertil. Ifølge evalueringen
har kontaktpunkterne overalt anvendt deres tilskud til at give en effektiv service til
kulturformidlerne.
Deltagerne var tilfredse med ansøgningsprocessen og var ligeledes positive med hensyn til de
fremlagte informationer omkring programmet. Flertallet af respondenterne i
internetundersøgelsen følte, at processen var klar, og at hyppigheden af indkaldelser af forslag
var omtrent passende, selv om tidspunkterne var uhensigtsmæssige. Et andet punkt, der gav
anledning til kritik, var længden af selve processen.
Det anerkendes imidlertid i evalueringen, at faktorer, såsom forvaltningsudvalgets procedure
og Europa-Parlamentets ret til indsigt, påvirker længden af processen, og at dette ikke kan
undgås. Det konkluderes, at det vigtigste område, hvor udvælgelsesproceduren for
Kultur 2000 kunne afkortes, ville have været at bruge flere menneskelige ressourcer for at
fremme behandlingen af ansøgninger og vurderingen heraf.
Ifølge respondenterne i spørgeundersøgelsen kunne programmets formidlingsaktiviteter i vid
udstrækning have været forbedret.
Det fremgår af evalueringen, at de afsluttende projektrapporter var af varierende kvalitet og
nytte, eftersom oplysninger om output, resultater og virkninger ikke blev indsamlet og
analyseret systematisk i forhold til programmets mål. Næsten alle respondenter i
spørgeundersøgelsen var af den opfattelse, at formularerne vedrørende kontrol og rapporter
var nemme at bruge, og at kvaliteten i vejledningen vedrørende deres udfyldning var
acceptabel, selv om man dog udpegede nogle områder, der kunne forbedres.
Kommissionens og EACEA's vurderinger af de endelige rapporter omfattede en indgående
finansiel kontrol for at finde frem til og udelukke ikke-støtteberettigede udgifter. I den
forbindelse har overvågningsprocessen været effektiv og udpeget og udelukket sådanne
udgifter fra de endelige betalinger til projekterne.
4.
Anvendelighed
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448095_0007.png
Med hensyn til de ændringer, Kultur 2000 har medvirket til i Europa, har der i henhold til
evalueringen klart kunne påvises omfattende virkninger, især med hensyn til kulturformidlere,
kulturelle traditioner og kulturpolitik. Etableringen af Kultur 2000 gav kulturformidlere i
Europa mulighed for at deltage i et omfattende tværnationalt samarbejdsprogram med
partnerskaber, der dækker mere end 30 lande. Ingen anden ordning har tilbudt eller tilbyder en
sådan mulighed, og resultatet er, at kulturformidlere, som tidligere oftest fokuserede på
aktiviteter i deres eget land, er blevet mere udadrettede og mere åbne for tværnationalt
interkulturelt samarbejde.
5.
Bæredygtighed
Kulturformidlere oplyste, at de havde etableret, styrket og udvidet tværnationale netværk i
hele Europa, som ikke kun støtter deres forbindelser og aktiviteter, men som også er med til at
skabe nye samarbejdsprojekter. Disse nye samarbejdsprojekter gennemføres i forbindelse med
EU's kulturprogrammer, men også uafhængigt heraf.
Endvidere viser evalueringen, som både bygger på projektdokumenter og casestudies, at i det
mindste dele af aktiviteterne og resultaterne af Kultur 2000-projekterne fortsætter, efter at
støtten er ophørt.
Selv om der ikke er dokumentation for, at Kultur 2000 førte til etablering af nye regionale
eller nationale interkulturelle samarbejdsinitiativer, havde programmet en klar virkning på
kulturpolitikken i nogle af de deltagende lande. Programmet gav anledning til ændring af
nogle eksisterende samarbejdsstrukturer og har ført til etablering af nye medfinansierede
ordninger i mange lande, således at det generelle støttebeløb, som er til rådighed, er øget, især
for den interkulturelle dialog.
4.
D
E
VIGTIGSTE
BEMÆRKNINGER
HENSTILLINGER
I
EVALUERINGEN
OG
K
OMMISSIONENS
De vigtigste henstillinger
6
i evalueringen er anført i kursiv og opdelt efter emne, hvor det er
hensigtsmæssigt, mens Kommissionens holdning er anført i standardfont.
1.
Programforvaltningssystem
Henstilling 1
De administrative myndigheder bør evaluere eksisterende arbejdsmetoder i forhold til
aktuelle modeller for god praksis for at undersøge misforholdet mellem tildeling af
personaleressourcer og omfanget af arbejde i programmets løbetid.
Henstilling 2
De administrative myndigheder bør fastlægge et årligt besøgsprogram for en del af
projekterne for at give støtte og vejledning om tekniske spørgsmål.
Henstilling 3
6
Når henstillingerne er rettet til "de administrative myndigheder", indebærer dette, at de både er rettet til
Europa-Kommissionen og dens Forvaltningsorgan for Undervisning, Audiovisuelle Medier og Kultur
(EACEA).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De administrative myndigheder bør give en indgående kvalitativ feedback til alle ansøgere i
kulturprogrammet. Dette vil give ansøgerne mulighed for at tage stilling til, om de vil
indsende en ny ansøgning med et revideret projektforslag, og vise, hvorledes deres forslag
kan forbedres.
Henstilling 8
De administrative myndigheder bør undersøge, om der er mulighed for at udvikle en
partnersøgningsdatabase på internettet for at hjælpe kulturformidlere med at finde partnere
og udvikle projektudkast.
Henstilling 9
De administrative myndigheder bør påtage sig ansvaret for styringen og vedligeholdelsen af
databasen for CUPID-projektet eller udvikle en lignende.
Henstilling 14
De administrative myndigheder bør udvikle en midlertidig database for programstyringen
som støtte for overvågningen af ansøgninger og projekter, indtil SYMMETRY er klar. En
sådan database bør omfatte grundlæggende oplysninger om hver ansøgning (f.eks.
kontaktoplysninger vedrørende ledende partner og medarrangører samt budgetoversigt) og
registrere de vigtigste administrative milepæle (f.eks. kontrakter, betalinger og rapporter).
Henstilling 15
De administrative myndigheder bør fortsat gennemføre tiltag for bedre at kunne vejlede
ansøgere i at udfylde og indsende en ansøgningsformular. Denne vejledning bør udvides til
også at omfatte interimsrapporter og endelige rapporter om projekter samt projektstyring.
Kvalitetsvejledning og støtte til ansøgere og projektansvarlige vil forbedre kvaliteten i
ansøgningerne om støtte og i støttede projekter. SOCRATES-vejledningen for ansøgere,
udgaven af juni 2004, er et godt eksempel herpå.
Henstilling 16
De administrative myndigheder bør tage skridt til at afkorte ansøgningsprocessen ved at sikre
flere administrative ressourcer på kort sigt til behandling af ansøgninger og projektkontrakter
og ved at ansætte yderligere kultureksperter til evaluering af ansøgninger.
Kommissionens holdning
Kommissionen kan generelt tilslutte sig disse henstillinger. Den har allerede startet en
omfattende forenklingsproces, som førte til markante forbedringer i 2007, herunder en
omfattende revision af indkaldelsen af forslag og af ansøgningsproceduren, en mere
gennemsigtig definition af tildelingskriterier, en forenkling af formularer og de dokumenter,
der skal fremlægges, mere detaljeret feedback til ansøgere, strømlining af den aktuelle
programdatabase, øget fleksibilitet vedrørende varigheden af støtten til organer, som er aktive
inden for kulturområdet, især den nye mulighed for støtte på et flerårigt grundlag.
Der er andre foranstaltninger under udarbejdelse, som overvejende, om end ikke fuldstændigt,
vil blive gennemført i 2008, såsom indførelse af en programvejledning for de kommende år
for at lette ansøgernes planlægning og forberedelser, en stærkere overvågning i form af flere
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448095_0009.png
projekttilsyn, mere udbredt brug af faste satser, gradvis udvikling af onlineansøgninger og on-
lineindberetninger.
Endvidere er der blevet taget skridt internt til at afkorte ansøgningsprocessen så meget som
muligt. I 2008 vil beslutninger om tilskud erstatte kontrakter på et stigende antal områder,
hvilket burde forkorte processen med gennemsnitligt en måned. En øget anvendelse af faste
beløb vil ud over at gøre ansøgningsproceduren lettere fremskynde behandlingen af
ansøgninger i GD EAC og EACEA. Men som det fremhæves i evalueringen, er der ikke desto
mindre eksterne faktorer og lovkrav, som hindrer en radikal afkortning af processen.
Kommissionen forsøger dog at få gennemført en ændring af lovgrundlaget, hvilket ville give
Kommissionen mulighed for – med undtagelse af flerårige projekter – umiddelbart at vedtage
beslutninger om tildeling af tilskud. Hvis dette godkendes af Rådet og Europa-Parlamentet,
kunne udvælgelsesprocessen mindskes med adskillige uger.
For at tage problemet op med misforholdet mellem tildeling af personaleressourcer og
omfanget af arbejdet i programmets løbetid er der blevet oprettet en særlig enhed med ansvar
for programmet i Kommissionen, og den relevante enhed i EACEA er blevet omstruktureret.
Selv om dette i vid udstrækning vil forbedre situationen, gælder konklusionerne i
evalueringen fortsat, at Kommissionens og EACEA's konstant store arbejdsbyrde med
omfattende administrative forpligtelser kan begrænse deres evne til at yde støtte til
projekterne.
2.
Kommunikationssystem for programmet
Henstilling 4
Kommissionen bør udnævne en person med ansvar for publikationer og kommunikation.
Denne person bør være ansvarlig for organisation, det redaktionelle indhold og
kvalitetskontrol af kulturprogrammets websted og alle publikationer fra kontoret for
kultur/kulturprogrammet, såsom tematiske rapporter om programmet, projektkompendium og
nyhedsbrevet fra kontoret for kultur.
Henstilling 5
De administrative myndigheder bør offentliggøre et årligt kompendium over projekter, der
skal lægges ud på GD EAC's webssted for kultur. Kompendiet bør omfatte et register, og
projekterne bør anføres efter kulturområde og den ledende ansøgers hjemland.
Henstilling 6
De administrative myndigheder bør genindføre et regelmæssigt udkommende nyhedsbrev for
Kultur 2007. Det henstilles, at dette i højere grad dækker EU's kulturpolitik end
kulturprogrammet, især for at give mulighed for et mere bredt indhold.
Henstilling 7
GD EAC's websted for kultur bør omformes og lægges ud på ny for at være i
overensstemmelse med Kommissionens vejledning for informationsleverandører og de
grundlæggende adgangskrav.
Kommissionens holdning
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448095_0010.png
Det er Kommissionens opfattelse, at de rette kommunikationsaktiviteter udgør et vigtigt
redskab for en vellykket gennemførelse af programmet. GD EAC's websted for kultur blev
komplet omarbejdet i begyndelsen af 2008, og nyhedsbrevet om kultur vil blive lanceret på
ny. Kommunikations- og publikationsaktiviteter er blevet strømlinet som del af ovennævnte
omstrukturering af GD EAC og EACEA. EACEA vil offentliggøre projektkompendier.
Informationsdagene vedrørende kultur, som blev lanceret i 2007, vil regelmæssigt blive
afholdt fremover og tjene som en værdifuld lejlighed til at give potentielle ansøgere
oplysninger.
3.
Formidlingsaktiviteter vedrørende programmet
Henstilling 10
De administrative myndigheder bør offentliggøre tematiske rapporter om programmet for at
fremme formidlingen af programmets resultater og eksempler på god praksis.
Henstilling 11
De administrative myndigheder bør gennemføre et program med arrangementer (eller et
enkelt arrangement), hvor eksisterende projekter kan præsenteres for politiske
beslutningstagere, og hvor repræsentanter for nyudvalgte projekter kan deltage i
instruktionsmøder om projektstyring af et kulturprogram (f.eks. overvågning, evaluering,
finansiel regnskabsføring osv.).
Henstilling 12
Europa-Kommissionen bør forbedre sin samling af oplysninger om bedste praksis fra EU-
kulturprogrammer og formidle politiske erfaringer vedrørende den interkulturelle dialog til
de deltagende landes kulturministerier.
Henstilling 13
De administrative myndigheder bør omstrukturere modellen for den endelige rapport for at
kunne indsamle detaljerede oplysninger om projektets resultater, output og virkninger. Disse
informationer bør anvendes for at fremme formidlingsaktiviteter vedrørende programmet.
Kommissionens holdning
Kommissionen har i 2007 gjort en omfattende indsats for yderligere at forbedre indsamlingen
og formidlingen af resultater, bl.a. har man indført et særligt tildelingskriterium i indkaldelsen
af forslag. Der er ved at blive gennemført foranstaltninger for at gøre det lettere at downloade
resultater i en ny database for udveksling af informationer, som næsten er klar. Resultaterne af
disse ændringer vil foreligge på mellemlang sigt efter et samlet projektforløb. Der er planlagt
andre initiativer, såsom afholdelse af seminarer eller konferencer (muligvis tematiske), hvor
man kan vise eksempler på bedste praksis, indsamling af eksempler på god praksis om
interkulturel dialog i forbindelse med programmet, der kan udnyttes i forbindelse med 2008,
det europæiske år for interkulturel dialog, eller for bedre at udnytte de kulturelle
kontaktpunkter til formidlingsaktiviteter både på europæisk og lokalt niveau.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
K
OMMISSIONENS KONKLUSIONER
Kommissionen kan tilslutte sig den generelle vurdering i evalueringen, at programmet har
virket stimulerende på det tværnationale kulturelle samarbejde og medvirket til at skabe mere
udadrettede tiltag, således at programmet har ydet et enestående bidrag til fremme af et
kulturområde, som er fælles for Europas folk.
Det fremgår klart af denne endelige evaluering, at Kultur 2000 har gennemført Fællesskabets
aktion indenfor kulturområdet på passende vis, som fastlagt i traktatens artikel 151, og har
nået de mål, der er fastlagt i afgørelsen.
Der blev givet mere end 1 500 tilskud til kulturformidlere i forbindelse med programmets
aktioner for tidsrummet 2000-2006, og de udbetalte tilskud oversteg 190 mio. EUR.
Konklusionerne i evalueringen viser, at selv om der er mulighed for forbedringer inden for
nogle områder, har deltagerne ikke desto mindre vist sig at være tilfredse med programmet,
ligesom de anerkender programmets europæiske merværdi.
Kommissionen har i vid udstrækning intensiveret høringen af den kulturelle sektor og lægger
stor vægt på de synspunkter, aktørerne har givet udtryk for i forbindelse med denne proces, og
som kan genfindes i nærværende evalueringsrapport.
På grundlag af erfaringerne med Kultur 2000 er mange nye elementer og forbedringer allerede
blevet integreret i det aktuelle kulturprogram for tidsrummet 2007-2013. Andre forbedringer
er på vej og vil for størstedelen være gennemført i løbet af 2008.
Kommissionen vil på lang sigt tage hensyn til resultaterne af nærværende evaluering, når den
forbereder den nye generation af fællesskabsprogrammer inden for kulturområdet for
tidsrummet efter 2013.
DA
11
DA