Trafikudvalget 2008
KOM (2008) 0316
Offentligt
1448129_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.5.2008
KOM(2008) 316 endelig
2008/0100 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om krav til typegodkendelse af motorkøretøjers generelle sikkerhed
(forelagt af Kommissionen)
{SEC(2008) 1908}
{SEC(2008) 1909}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Formålet med forslaget er at fastsætte harmoniserede bestemmelser for fremstillingen
af motorkøretøjer for at sikre et velfungerende indre marked, samtidig med at der
sikres et højt sikkerhedsniveau og et højt niveau af miljøbeskyttelse.
Forslaget sigter også mod at øge køretøjers sikkerhed ved at gøre montering af nogle
avancerede sikkerhedsfunktioner obligatorisk. Det sigter ligeledes mod at gøre
køretøjerne mere miljøvenlige ved at reducere vejstøj og CO
2
-emissioner forårsaget
af dækkene.
Endelig bidrager forslaget til at øge bilindustriens konkurrenceevne ved at forenkle de
gældende bestemmelser om typegodkendelse af køretøjers sikkerhed, skabe større
gennemskuelighed og lette de administrative byrder.
Generel baggrund
De tekniske krav i forbindelse med typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til
en række sikkerheds- og miljøelementer er blevet harmoniseret på Fællesskabsplan
for at forhindre, at de er forskellige fra en medlemsstat til en anden, og for at sikre et
højt niveau af færdselssikkerhed og miljøbeskyttelse i hele Fællesskabet.
Der findes nu nye teknologier, som kan forbedre køretøjernes sikkerhed betydeligt
(som f.eks. elektronisk stabilitetskontrol) eller reducere CO
2
-emissioner (som f.eks.
dæk med lav rullemodstand). Forskningen har vist, at der vil kunne opnås betydelige
fordele, hvis sådanne teknologier blev indført som standard i nye køretøjer. En
fastlæggelse af fælles obligatoriske krav vil også forhindre den opsplitning af det
indre marked, som fremkomsten af forskellige produktstandarder i medlemsstaterne
ville kunne medføre.
I meddelelsen "En konkurrencevenlig lovramme for automobiler i det 21.
århundrede
1
" hilste Kommission anbefalingerne i rapporten fra CARS-21-
ekspertgruppen
2
med hensyn til at forenkle reglerne for typegodkendelse af køretøjer
velkommen. I overensstemmelse med disse anbefalinger forenkler forslaget i høj grad
typegodkendelseslovgivningen ved at erstatte 50 basisdirektiver (og ca. 100 relaterede
ændringsdirektiver) inden for området motorkøretøjssikkerhed og dæk med en enkel
forordning fra Rådet og Europa-Parlamentet.
1
2
KOM(2007) 22.
CARS 21, En konkurrencevenlig lovramme for automobiler i det 21. århundrede ISBN 92-79-00762-9.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0003.png
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets direktiv 70/221/EØF, Rådets direktiv 70/222/EØF, Rådets direktiv
70/311/EØF, Rådets direktiv 70/387/EØF, Rådets direktiv 70/388/EØF, Rådets
direktiv 71/320/EØF, Rådets direktiv 72/245/EØF, Rådets direktiv 74/60/EØF,
Rådets direktiv 74/61/EØF, Rådets direktiv 74/297/EØF, Rådets direktiv
74/408/EØF, Rådets direktiv 74/483/EØF, Rådets direktiv 75/443/EØF, Rådets
direktiv 76/114/EØF, Rådets direktiv 76/115/EØF, Rådets direktiv 76/756/EØF,
Rådets direktiv 76/757/EØF, Rådets direktiv 76/758/EØF, Rådets direktiv
76/759/EØF, Rådets direktiv 76/760/EØF, Rådets direktiv 76/761/EØF, Rådets
direktiv 76/762/EØF, Rådets direktiv 77/389/EØF, Rådets direktiv 77/538/EØF,
Rådets direktiv 77/539/EØF, Rådets direktiv 77/540/EØF, Rådets direktiv
77/541/EØF, Rådets direktiv 77/649/EØF, Rådets direktiv 78/316/EØF, Rådets
direktiv 78/317/EØF, Rådets direktiv 78/318/EØF, Rådets direktiv 78/549/EØF,
Rådets direktiv 78/932/EØF, Rådets direktiv 89/297/EØF, Rådets direktiv
91/226/EØF, Rådets direktiv 92/21/EØF, Rådets direktiv 92/22/EØF, Rådets direktiv
92/23/EØF, Rådets direktiv 92/24/EØF, Rådets direktiv 92/114/EØF, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 94/20/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
95/28/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/79/EF, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 96/27/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/27/EF, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 98/91/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/40/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/56/EF, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/85/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/97/EF.
Forslaget og gennemførelsesforanstaltningerne i forbindelse hermed viderefører de
eksisterende krav fastlagt i disse retsakter. I forhold til de nuværende retsakter
fastlægger forslaget nye krav med hensyn til nogle avancerede
sikkerhedsforanstaltninger,
nemlig
elektronisk
stabilitetskontrol,
dæktryksovervågningssystemer, avancerede nødbremsesystemer og systemer, der
advarer om, at vognbanen forlades (Lane Departure Warning – LDW). Desuden
strammer forslaget kravene vedrørende dæks rullestøj og indfører nye krav til dæk
med hensyn til deres vejgreb i vådt føre og deres rullemodstand.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Forslaget er i overensstemmelse med EU's mål om mere sikre veje som navnlig
omhandlet i hvidbogen om den europæiske transportpolitik
3
, som blev vedtaget af
Kommissionen i 2001 og fastlægger de overordnede retningslinjer for et europæisk
handlingsprogram for trafiksikkerheden.
For så vidt angår de miljømæssige aspekter af forslaget, gennemfører det to af de
foranstaltninger, der er omhandlet i Kommissionens meddelelse om "resultater af
revisionen af Fællesskabets strategi for nedbringelse af CO2-emissionerne fra
personbiler og lette erhvervskøretøjer"
4
.
Endelig er forslaget i overensstemmelse med EU's strategi for forenkling af
3
4
KOM(2001) 370.
KOM(2007) 19.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0004.png
lovgivningen som annonceret i Kommissionens meddelelse om "ajourføring og
forenkling af fællesskabsretten"
5
, hvor typegodkendelsessystemet for motorkøretøjer
udpeges som et højt prioriteret område for forenkling af fællesskabslovgivningen.
2.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
I forbindelse med udarbejdelsen af forslaget hørte Kommissionen de berørte
parter på en række måder:
Der fandt en generel internethøring sted omfattende alle forslagets
aspekter.
For så vidt angår forslagene om avancerede nødbremsesystemer blev der
gennemført et projekt for at undersøge de potentielle omkostninger og
fordele ved at udstyre køretøjer i de forskellige klasser med sådanne
systemer. Dette projekt blev gennemført i samarbejde med en gruppe af
interessenter fra industrien.
Med hensyn til kravene til dæk har der været afholdt en række møder med
organisationer af dækfabrikanter, forskergrupper og miljøgrupper med
henblik på at nå frem til et afbalanceret og gennemførligt sæt at krav.
Kort gennemgang af svarene og af, hvordan disse er blevet indarbejdet
Under internethøringen pegede de berørte parter på en række problemer. I den
konsekvensanalyse, som ledsager dette forslag, redegøres for de væsentligste
påpegede problemstillinger og for, hvordan der er taget højde for dem.
Der blev foretaget en offentlig høring på internettet fra den 23.8.2007 til den
18.10.2007. Kommissionen modtog 81 svar. Resultaterne kan ses på adressen
http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/pagesbackground/safety/consultation/summ
ary.htm.
Ekspertbistand
Relevante videnskabs-/ekspertområder
Forslaget krævede en vurdering af forskellige løsningsmodeller og deres økonomiske,
samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser.
Metodevalg
Der blev gennemført undersøgelser af mulighederne for at reducere rullestøj og af
5
KOM(2003) 71.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0005.png
omkostninger og fordele i forbindelse med avancerede nødbremsesystemer specielt
med henblik på at støtte udarbejdelsen af relevante aspekter af denne forordning.
Desuden er der gjort brug af allerede eksisterende undersøgelser vedrørende CO
2
-
reduktion (udført af TNO) og reduktion af færdselsulykker (udført af COWI) for at
kvantificere de sandsynlige fordele ved de foreslåede foranstaltninger.
For så vidt angår dækstøj, blev følgende arbejde udført af konsulenten:
Gennemgang af relevant faglitteratur for at identificere de sociale og miljømæssige
konsekvenser af dæk-/vejstøj.
Indsamling og evaluering af data fra støjtest af eksisterende dæk i forskellige
kategorier.
Vurdering af mulighederne for at sænke støjgrænserne for dæk, herunder de
potentielle konsekvenser for andre parametre i konstruktionen af dæk.
Vurdering af den samlede støjreduktion som følge af de foreslåede foranstaltninger
ved hjælp af egnede computermodelteknikker.
Kontakt til forskellige interessenter.
For så vidt angår undersøgelsen vedrørende avancerede nødbremsesystemer blev
følgende arbejde udført af konsulenten:
Vurdering af nuværende ulykkesscenarier, der sandsynligvis kan undgås eller
gøres mindre alvorlige ved hjælp af denne teknologi.
Vurdering af, hvad systemerne kan i øjeblikket og vil kunne i fremtiden.
Vurdering af "økonomiske omkostninger pr. køretøj" ved montering af sådanne
systemer.
Kontakt til forskellige interessenter.
Væsentligste organisationer/eksperter, der deltog i høringen
Undersøgelsen vedrørende dækstøj blev udført af FEHRL (Federation of European
Highway Research). Undersøgelsen vedrørende det avancerede nødbremsesystem
blev udført af TRL (Transport research laboratory) Ltd.
De grænseværdier for dækstøj, der foreslås i bilaget til denne forordning, er baseret på
anbefalingerne fra FEHRL. Det arbejde, der blev udført af TLR, understøtter
argumenterne for at give prioritet til avancerede nødbremsesystemer til tunge
køretøjer. I konsekvensanalysen henvises til andre forskningsundersøgelser, der også
er blevet anvendt til at evaluere de forskellige løsningsmodeller. Den foretrukne
politikmulighed blev fundet på baggrund af en cost/benefit-analyse, som forklaret i
den konsekvensanalyse, der ledsager forslaget.
Midler til at gøre eksperternes resultater offentligt tilgængelige
Alle afsluttede og godkendte forskningsrapporter er eller vil blive gjort tilgængelige
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0006.png
på GD for Erhvervspolitiks websted.
Konsekvensanalyse
For hver af de vigtigste aspekter i forslaget blev forskellige løsninger overvejet:
1.
a)
Forenklingsaspektet
Ingen initiativer. Dette ville betyde, at de nuværende 50 direktiver fortsat ville
eksistere, med yderligere ændringer, når dette bliver nødvendigt. EF-
direktiverne ville fortsat finde anvendelse parallelt med de eksisterende
FN/ECE-regulativer med tekniske forskrifter, der normalt (men ikke altid) er
ækvivalente. Dette giver i øjeblikket anledning til megen forvirring hos
interessenter, der ikke er nært involveret i typegodkendelsessystemet og
medfører en situation med et regelværk, der ikke er fuldt ud gennemskueligt.
Ingen initiativer under nuværende tiltag, men revision af hvert enkelt direktiv,
når og hvis dette er tiltrængt, og beslutning om eventuel ophævelse og
erstatning. Denne løsning ville faktisk bidrage til en forenkling af regelværket.
Forenklingen ville dog finde sted over en årrække.
Udskiftning af alle eksisterende direktiver med den foreslåede forordning. Det
er denne løsning, der er blevet valgt, fordi forenklingen herved vil medføre de
størst mulige fordele, især for de nationale myndigheder og industrien.
Avancerede sikkerhedsteknologier
Ingen initiativer og overladelse af initiativet til industrien. Funktioner som
elektronisk stabilitetskontrol (ESC) optræder allerede på et stadigt stigende
antal køretøjer på nogle markeder. På køretøjer som tunge lastvogne og
turistbusser, hvor fordelene ved elektronisk stabilitetskontrol måske er endnu
større end i personbiler, er der ofte intet markedsincitament til at montere
elektronisk stabilitetskontrol frivilligt, idet køberne, i modsætning til køberne af
personbiler, normalt ikke er dem, der nyder godt af fordelene. Uden
harmoniserede standarder er der desuden en risiko for, at der anvendes
forskellige standarder i EU med en deraf følgende opsplitning af det indre
marked.
Fastsætte tekniske standarder for sikkerhedsteknologi (hvor sådant er monteret)
og give fabrikanterne mulighed for at montere dem frivilligt. Selv om dette ville
forhindre, at der opstår forskellige standarder i EU, som anført ovenfor, ville
denne løsning ikke sikre, at der monteres avancerede sikkerhedsfunktioner i alle
køretøjer.
Fastsætte tekniske standarder og obligatoriske monteringskrav. Denne løsning
vil sikre, at det fulde potentiale af avancerede sikkerhedsfunktioner udnyttes.
Da cost/benefit-analysen for disse systemer viser et positivt resultat,
forekommer en obligatorisk løsning begrundet.
Krav til dæk
b)
c)
2.
a)
b)
c)
3.
For så vidt angår dæk indfører forslaget nye krav vedrørende følgende aspekter:
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0007.png
Grænseværdier for rullestøj, grænseværdier for rullemodstand, vejgreb i vådt føre og
dæktryksovervågning.
For hvert af ovenstående spørgsmål, blev følgende løsninger overvejet: a) intet
initiativ, b) frivillig løsning/markedsløsning, c) obligatorisk løsning med mindre
tekniske krav, c) obligatorisk løsning med større tekniske krav.
Løsning d) blev valgt for alle disse spørgsmål. For så vidt angår rullemodstand,
vejgreb i vådt føre og dæktryksovervågning er forskningen og produktudviklingen
allerede ret langt fremme, således at gennemførelsen af de strengere tekniske krav
anses for at være mulig inden for et forholdsvis kort tidsrum. Især med hensyn til
dæktryksovervågningssystemer ville fastsættelsen af en højere standard øge
sikkerhedsgevinsterne mest muligt og i størst mulig grad medvirke til at sikre
opfyldelsen af målene for reduktion af CO
2
. Også med hensyn til rullestøj er løsning
d) valgt, fordi det er den eneste løsning, der vil sikre opfyldelsen af forslagets
miljømæssige mål. Da kravene med hensyn til støj imidlertid er vanskeligere af
opfylde end de andre krav, er der fastsat en længere gennemførelsesperiode.
Kommissionen gennemførte en konsekvensanalyse som anført i arbejdsprogrammet.
Rapporten kan ses på
http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/pagesbackground/pedestrianprotection/inde
x.htm.
Da det ikke var muligt at afslutte yderligere undersøgelser af industrien før den
endelige færdiggørelse af forslaget, er Kommissionen rede til at foretage en grundig
vurdering af resultaterne af sådanne yderligere undersøgelser i løbet af
lovgivningsprocessen og om nødvendigt foreslå eller støtte ændringsforslag, der
måtte være nødvendige for at undgå enhver negativ virkning med hensyn til dæks
sikkerhed.
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Forslaget indebærer en betydelig forenkling af typegodkendelsesordningen for
motorkøretøjer med hensyn til krav vedrørende sikkerhed og dæk, idet det ophæver
50 direktiver.
Forslaget indfører nye obligatoriske krav om avancerede sikkerhedsfunktioner.
Navnlig kræver forslaget obligatorisk montering af:
Elektronisk stabilitetskontrol i alle køretøjer
Dæktryksovervågning i personbiler
Avancerede nødbremsesystemer og systemer, der advarer om, at vognbanen
forlades (Lane Departure Warning – LDW) i tunge køretøjer.
I henhold til forslaget skal frivillig montering af avancerede nødbremsesystemer og
systemer, der advarer om, at vognbanen forlades (LDW-systemer), i andre klasser af
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
køretøjer opfylde de krav, der er fastsat i forslaget.
Forslaget fastsætter strengere støjemissionsgrænseværdier for dæk end dem, der
findes i den nuværende lovgivning, og indfører nye krav med hensyn til vejgreb i vådt
føre og rullemodstand.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for forslaget er traktatens artikel 95.
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse, for så vidt som forslaget ikke hører ind
under Fællesskabets enekompetence.
Målene kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende årsager:
De tekniske krav ved typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til en række
sikkerheds- og miljøelementer er blevet harmoniseret på fællesskabsniveau, og
foranstaltninger gennemført af enkelte medlemsstater ville underminere hele systemet
for typegodkendelse af motorkøretøjer. For at undgå barrierer for det indre marked er
et indgreb på EU-plan nødvendigt.
Et fællesskabsinitiativ vil bedre kunne opfylde forslagets målsætninger, fordi man
dermed undgår den opsplitning af det indre marked, som ellers ville finde sted, og det
vil gøre køretøjer mere sikre og miljøvenlige.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget opfylder proportionalitetsprincippet af følgende årsager:
Som det fremgår af konsekvensanalysen, er forslaget i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, fordi det ikke går længere end nødvendigt for at opfylde
målsætningerne om at sikre et velfungerende indre marked og garantere et højt
offentligt sikkerhedsniveau og miljøbeskyttelsesniveau.
Forenklingen af lovgivningen vil i betydelig grad bidrage til at reducere de
administrative omkostninger for nationale myndigheder og industrien.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslåede instrumenter: Forordning.
Andre reguleringsmidler ville ikke være hensigtsmæssige, af følgende grunde:
Anvendelsen af en forordning anses for hensigtsmæssig med hensyn til at skabe
sikkerhed for overholdelse, samtidig med at den ikke kræver gennemførelse i
medlemsstaternes lovgivning.
I forslaget benyttes en todelt fremgangsmåde, som er blevet indført efter anmodning
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fra Europa-Parlamentet og anvendt i andre retsakter. I denne tilgang sker udarbejdelse
af forslag og vedtagelse af lovgivningen gennem to forskellige, men parallelle
procedurer:
først fastlægges de grundlæggende bestemmelser af Europa-Parlamentet og Rådet i
en forordning efter den fælles beslutningsprocedure baseret på traktatens artikel 95
(forslag efter den fælles beslutningsprocedure)
derefter fastlægges de tekniske specifikationer til gennemførelse af de
grundlæggende bestemmelser af Kommissionen efter forskriftsproceduren med
kontrol i artikel 5a i afgørelse 1999/468/EF (udvalgsforslagene).
4.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen virkninger for Fællesskabets budget.
5.
S
UPPLERENDE OPLYSNINGER
Simulering, pilotfase og overgangsperiode
Forslaget indeholder generelle overgangsperioder for at give fabrikanterne tid til
omstilling.
Forenkling
Forslaget indebærer en forenkling af lovgivningen.
50 direktiver om typegodkendelse af køretøjer vil blive ophævet.
Forslaget forenkler de administrative procedurer for offentlige myndigheder.
Forslaget indgår i Kommissionens rullende program for ajourføring og forenkling af
EU-retten og i dens arbejds- og lovgivningsprogram under referencen
2008/ENTR/004.
Ophævelse af gældende retsforskrifter
Vedtagelse af forslaget vil indebære ophævelse af eksisterende lovgivning.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt er af relevans for EØS og bør derfor omfatte hele EØS-
området.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0010.png
2008/0100 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om krav til typegodkendelse af motorkøretøjers generelle sikkerhed
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
6
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
7
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
8
, og
ud fra følgende betragtninger:
1)
Det indre marked omfatter et område uden indre grænser, hvor den frie bevægelighed
for varer, personer, tjenesteydelser og kapital skal sikres. I det øjemed er der indført et
omfattende EF-typegodkendelsessystem for motorkøretøjer ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007 om fastlæggelse af en ramme for
godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer (rammedirektivet)
9
.
Denne forordning er en ny særskilt forordning inden for rammerne af proceduren for
EF-typegodkendelser, der er fastlagt i direktiv 2007/46/EF. Derfor bør bilag IV, VI og
XI til pågældende direktiv ændres i overensstemmelse hermed.
De tekniske krav i forbindelse med typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til
en række sikkerheds- og miljøelementer er blevet harmoniseret på fællesskabsplan for
at forhindre, at de er forskellige fra en medlemsstat til en anden, og for at sikre et højt
niveau af færdselssikkerhed og miljøbeskyttelse i hele Fællesskabet.
Det er hensigtsmæssigt at fastsætte krav både til motorkøretøjers generelle sikkerhed
og
dæks
miljøvenlighed
som
følge
af
tilstedeværelsen
af
dæktryksovervågningssystemer, som på samme tid fremmer både dækkenes sikkerhed
og miljøvenlighed.
2)
3)
4)
6
7
8
9
EUT C […] af […], s. […].�½
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0011.png
5)
På opfordring fra Europa-Parlamentet er der indført en ny lovgivningsmæssig tilgang
på køretøjsområdet i EU. Denne forordning bør derfor kun fastsætte de grundlæggende
bestemmelser om køretøjers sikkerhed og emission af CO
2
samt dækstøj, mens de
tekniske specifikationer bør fastsættes i gennemførelsesbestemmelser vedtaget efter
Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår
for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
10
.
Kommissionen bør navnlig bemyndiges til at fastsætte de specifikke procedurer,
prøvninger og krav for typegodkendelse af motorkøretøjer, komponenter og separate
tekniske enheder. Desuden bør Kommissionen have bemyndigelse til mere nøjagtigt at
fastsætte, hvilke specifikationer et dæk skal opfylde for at blive defineret som et
"professionelt off road-dæk ". Kommissionen bør også have bemyndigelse til at
fastsætte det nøjagtige dækningsområde for anvendelsen af kravene i nærværende
forordning. Desuden bør Kommissionen være bemyndiget til at fastsætte yderligere
sikkerhedskrav for køretøjer, der er beregnet til transport af farligt gods ad vej i eller
mellem medlemsstaterne. Kommissionen bør bemyndiges til at udvide den
obligatoriske montering af dæktryksovervågning og andre avancerede
sikkerhedsfunktioner til at omfatte andre klasser af køretøjer end de oprindelige, hvis
dette er teknisk og økonomisk gennemførligt. Kommissionen bør også bemyndiges til
at fastsætte særlige procedurer, prøvninger og tekniske krav for typegodkendelse af
andre avancerede køretøjssystemer end dem, der er nævnt i nærværende forordning, og
at ændre grænseværdierne for rullemodstand og rullestøj for dæk som følge af
resultatet af ændringer i prøvningsprocedurer, uden derved at sænke det eksisterende
ambitionsniveau med hensyn til miljøet. Da der er tale om generelle foranstaltninger,
der har til formål at ændre forordningen ved at supplere den med nye ikke-væsentlige
bestemmelser, skal foranstaltningerne vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol
i artikel 5a i afgørelse 1999/468/EF.
Den tekniske udvikling inden for avancerede sikkerhedssystemer til køretøjer giver
nye muligheder for at reducere antallet af trafikofre. For at gøre antallet af sårede, der
reddes, så højt som muligt, er det nødvendigt at foregribe indførelsen af nogle af disse
teknologier.
For at forenkle typegodkendelsen i tråd med anbefalingerne i rapporten CARS 21: En
konkurrencevenlig lovramme for automobiler i det 21. århundrede
11
, vil det være
hensigtsmæssigt at ophæve adskillige direktiver uden at reducere trafikanternes
beskyttelsesniveau. Kravene i disse direktiver bør overføres til nærværende forordning
og bør, hvor det er relevant, erstattes af henvisninger til de tilsvarende regulativer fra
FN's Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE), der er indarbejdet i
fællesskabsretten i henhold til artikel 4 i Rådets afgørelse 97/8367EF om det
Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af overenskomsten under FN's Økonomiske
Kommission for Europa om indførelse af ensartede tekniske forskrifter for
hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer,
samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser, der er meddelt på grundlag
af sådanne forskrifter
12
.
6)
7)
8)
10
11
12
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23. Senest ændret ved afgørelse 2006/512/EF (EUT L 200 af 22.7.2006, s.
11).
ISBN 92-79-00762-9.
EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0012.png
9)
Det er hensigtsmæssigt at fastsætte det princip, at køretøjer skal konstrueres,
fremstilles og samles på en sådan måde, at risikoen for at personer i køretøjet eller
andre trafikanter kan komme til skade er mindst mulig. Med henblik herpå er det
nødvendigt, at fabrikanterne sikrer, at køretøjer opfylder de relevante krav i denne
forordning. Disse bestemmelser bør, uden at være begrænset hertil, omfatte krav
vedrørende strukturel integritet, systemer til forbedring af førerens kontrol over bilen,
systemer, der skal give føreren udsyn til og oplysninger om køretøjets tilstand og de
umiddelbare omgivelser, køretøjets lyssystemer, systemer til beskyttelse af fører og
passagerer, køretøjets ydre og tilbehør til køretøjet, køretøjsmasse og -dimensioner,
dæk, avancerede køretøjssystemer og forskellige genstande. Det er desuden
nødvendigt, at køretøjer er i overensstemmelse med særlige bestemmelser for visse
lastvogne og påhængskøretøjer hertil, eller særlige bestemmelser vedrørende busser.
I køreplanen for indførelse af specifikke nye krav ved typegodkendelse af køretøjer,
bør der tages hensyn til disse kravs tekniske gennemførlighed. Generelt bør kravene i
første omgang kun være gældende for nye køretøjer. Eksisterende køretøjstyper bør
have en yderligere frist til opfyldelse af kravene. Obligatorisk montering af
dæktryksovervågning bør i første omgang kun omfatte personbiler. Obligatorisk
montering af andre avancerede sikkerhedsfunktioner bør i første omgang kun være
gældende for tunge lastvogne.
Hvis avancerede sikkerhedsfunktioner monteres frivilligt af køretøjets fabrikant, skal
disse funktioner opfylde de relevante krav i nærværende forordning.
Det er hensigtsmæssigt at indarbejde de foranstaltninger, der blev annonceret i
meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet – "Resultater af
revisionen af Fællesskabets strategi for nedbringelse af CO
2
-emissionerne fra
personbiler og lette erhvervskøretøjer"
13
, og som har til formål at reducere CO
2
-
emissioner fra dæk. Denne reduktion bør opnås gennem en kombination af dæk med
lav rullemodstand og anvendelse af dæktryksovervågning. Samtidig er det også
hensigtsmæssigt at fastsætte krav, der skal reducere dækstøj og sikre, at
sikkerhedsniveauet for dækkene opretholdes gennem indførelse af krav til vejgreb i
vådt føre. Køreplanen for gennemførelsen bør afspejle, hvor stor en udfordring det vil
være at opfylde alle disse krav. Det er som følge af udfordringen med at opfylde
kravene vedrørende rullestøj og under hensyntagen til den tid, som industrien har brug
for til at erstatte eksisterende dækmodeller, passende at fastsætte en længere
gennemførelsesfrist for kravene vedrørende rullestøj for så vidt angår nye dæk af
allerede eksisterende typer.
Nogle kategorier af dæk, herunder professionelle off road-dæk, som er underlagt
hastighedsbegrænsning, og dæk udelukkende til køretøjer registreret før 1990, vil
sandsynligvis kun blive fremstillet i meget små mængder. Det er derfor
hensigtsmæssigt at fritage dæk i sådanne kategorier fra visse af kravene i denne
forordning, hvis sådanne krav er inkompatible med anvendelsen af dækkene, eller
hvor den ekstra byrde, der opstår som følge af disse krav, er ude af proportioner.
10)
11)
12)
13)
13
KOM(2007) 19.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0013.png
14)
Elektronisk stabilitetskontrol, avancerede nødbremsesystemer og systemer, der advarer
om, at vognbanen forlades (LDW-systemer) har et stort potentiale med hensyn til en
betydelig reduktion af trafikofre. Der bør derfor fastsættes krav til sådanne systemer.
Det er vigtigt, at udskiftningskomponenter for systemer, der er omfattet af nærværende
forordning, underlægges ækvivalente sikkerhedskrav og godkendelsesprocedurer. Det
er derfor hensigtsmæssigt at indføre bestemmelser om godkendelse af
udskiftningskomponenter og separate tekniske enheder.
Medlemsstaterne bør indføre sanktioner for overtrædelse af denne forordnings
bestemmelser og sikre håndhævelse heraf. Sanktionerne skal være effektive, stå i
rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Med virkning fra de datoer, hvor de relevante krav i forordningen finder anvendelse på
nye køretøjer, nye komponenter og separate tekniske enheder, ophæves følgende
rådsdirektiver:
Rådets direktiv 70/221/EØF af 20. marts 1970 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om brændstofbeholdere og afskærmning bagtil
mod underkøring på motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil
14
Rådets direktiv 70/222/EØF af 20. marts 1970 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om monteringsflade for og anbringelse af
bagnummerplader på motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil
15
Rådets direktiv 70/311/EØF af 8. juni 1970 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om styreapparater for motordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer dertil
16
Rådets direktiv 70/387/EØF af 27. juli 1970 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om døre i motordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer dertil
17
Rådets direktiv 70/388/EØF af 27. juli 1970 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om motordrevne køretøjers lydsignalapparater
18
Rådets direktiv 71/320/EØF af 26. juli 1971 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om bremseapparater for visse kategorier af
motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil
19
Rådets direktiv 72/245/EØF af 20. juni 1972 om køretøjers radiointerferens
(elektromagnetiske kompatibilitet)
20
15)
16)
17)
14
15
16
17
18
19
20
EFT L 76 af 6.4.1970, s. 23. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF (EUT L 363 af 20.12.2006, s. 81).
EFT L 76 af 6.4.1970, s. 25. Ændret ved tiltrædelsesakten af 1972.
EFT L 133 af 18.6.1970, s. 10. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 1999/7/EF (EFT L 40 af
13.2.1999, s. 36).
EFT L 176 af 10.8.1970, s. 5. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2001/31/EF (EFT L 130 af
12.5.2001, s. 33).
EFT L 176 af 10.8.1970, s. 12.
Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 202 af 6.9.1971, s. 37. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 152 af 6.7.1972, s. 15. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0014.png
Rådets Direktiv 74/60/EØF af 17. december 1973 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende motordrevne køretøjers indre
indretning
21
Rådets direktiv 74/61/EØF af 17. december 1973 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende anordninger til tyverisikring af
motorkøretøjer
22
Rådets direktiv 74/297/EØF af 4. juni 1974 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om den indvendige indretning af motorkøretøjer
(styreapparatets opførsel ved sammenstød)
23
Rådets direktiv 74/408/EØF af 22. juli 1974 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om motorkøretøjers indvendige udstyr (Sædernes
modstandsdygtighed og forankring)
24
Rådets direktiv 74/483/EØF af 17. september 1974 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om udragende dele på motordrevne køretøjer
25
Rådets direktiv 75/443/EØF af 26. juni 1975 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende bakgear og hastighedsmålere for
motordrevne køretøjer
26
Rådets direktiv 76/114/EØF af 18. december 1975 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende skilte og foreskrevne påskrifter og
disses anbringelsessted og -måde for motordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer dertil
27
Rådets direktiv 76/115/EØF af 18. december 1975 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedsselers forankring i motordrevne
køretøjer
28
Rådets direktiv 76/756/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om montering af lygter og lyssignaler på
motordrevne køretøjer og påhængsvogne dertil
29
21
22
23
24
25
26
27
28
29
EFT L 38 af 11.2.1974, s. 2. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/4/EF
(EFT L 87 af 8.4.2000, s. 22).
EFT L 38 af 11.2.1974, s. 22. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 165 af 20.6.1974, s. 16. Ændret ved Kommissionens direktiv 91/662/EØF (EFT L 366 af
31.12.1991, s. 1).
EFT L 221 af 12.8.1974, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 266 af 2.10.1974, s. 4. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2007/15/EF (EUT L 75 af
15.3.2007, s. 21).
EFT L 196 af 26.7.1975, s. 1. Ændret ved Kommissionens direktiv 97/39/EF (EFT L 177 af 5.7.1997, s.
15).
EFT L 24 af 30.1.1976, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 24 af 30.1.1976, s. 6. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/41/EF
(EUT L 255 af 30.9.2005, s. 149).
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2007/35/EF (EUT L 157 af
19.6.2007, s. 14).
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0015.png
Rådets direktiv 76/757/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende refleksanordninger på motordrevne
køretøjer og på påhængskøretøjer dertil
30
Rådets direktiv 76/758/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om markeringslygter, positionslygter fortil,
baglygter og stoplygter på motordrevne køretøjer og på påhængskøretøjer
dertil
31
Rådets direktiv 76/759/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om retningsviserblinklys på motordrevne
køretøjer og påhængskøretøjer dertil
32
Rådets direktiv 76/760/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om belysningsanordninger til bagnummerplade
på motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil
33
Rådets direktiv 76/761/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende forlygter på motorkøretøjer, der
fungerer som nærlys- og/eller fjernlyslygter, samt vedrørende lyskilder
(glødelamper og andet) til brug i godkendte lygter på motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil
34
Rådets direktiv 76/762/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om tågeforlygter på motordrevne køretøjer samt
om lamper til disse lygter
35
Rådets direktiv 77/389/EØF af 17. maj 1977 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om slæbeanordninger på motordrevne køretøjer
36
Rådets direktiv 77/538/EØF af 28. juni 1977 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om tågebaglygter på motordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer dertil
37
Rådets direktiv 77/539/EØF af 28. juni 1977 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om baklygter på motordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer dertil
38
Rådets direktiv 77/540/EØF af 28. juni 1977 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om parkeringslygter på motordrevne køretøjer
39
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 32. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 54. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 71.
Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 85. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 96. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 122. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 145 af 13.6.1977, s. 41. Ændret ved Kommissionens direktiv 96/64/EF (EFT L 258 af
11.10.1996, s. 26).
EFT L 220 af 29.8.1977, s. 60. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 220 af 29.8.1977, s. 72. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 220 af 29.8.1977, s. 83. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0016.png
Rådets direktiv 77/541/EØF af 28. juni 1977 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedsseler og fastholdelsesanordninger i
motordrevne køretøjer
40
Rådets direktiv 77/649/EØF af 27. september 1977 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes lovgivning vedrørende førerens synsfelt i motordrevne
køretøjer
41
Rådets direktiv 78/316/EØF af 21. december 1977 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om bilers indre indretning (identificering af
betjeningsorganer, kontrollamper og indikatorer)
42
Rådets direktiv 78/317/EØF af 21. december 1977 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes
lovgivning
vedrørende
afrimnings-
og
43
afdugningsanordninger til ruder i biler
Rådets direktiv 78/318/EØF af 21. december 1977 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om rudeviskere og rudevaskere til biler
44
Rådets direktiv 78/549/EØF af 12. juni 1978 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende hjulafskærmning på biler
45
Rådets direktiv 78/932/EØF af 16. oktober 1978 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om nakkestøtter i motordrevne køretøjer
46
Rådets direktiv 89/297/EØF af 13. april 1989 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om sideafskærmning (sideskærme) af visse
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
47
Rådets direktiv 91/226/EØF af 27. marts 1991 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om afskærmningssystemer til visse
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
48
Rådets direktiv 92/21/EØF af 31. marts 1992 om masse og dimensioner for
motorkøretøjer af klasse M1
49
Rådets direktiv 92/22/EØF af 31. marts 1992 om sikkerhedsruder og materiale
til ruder på motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
50
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
EFT L 220 af 29.8.1977, s. 95. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 267 af 19.10.1977, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 90/630/EØF (EFT L 341 af
6.12.1990, s. 20).
EFT L 81 af 28.3.1978, s. 3. Ændret ved Kommissionens direktiv 93/91/EØF (EFT L 284 af
19.11.1993, s. 25).
EFT L 81 af 28.3.1978, s. 27.
EFT L 81 af 28.3.1978, s. 49. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 168 af 26.6.1978, s. 45. Ændret ved Kommissionens direktiv 94/78/EF (EFT L 354 af
31.11.1994, s. 10).
EFT L 325 af 20.11.1978, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 124 af 5.5.1989, s. 1.
EFT L 103 af 23.4.1991, s. 5. Ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 129 af 14.5.1992, s. 1. Ændret ved Kommissionens direktiv 95/48/EF (EFT L 233 af 30.9.1995,
s. 73).
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0017.png
Rådets direktiv 92/23/EØF af 31. marts 1992 om dæk til motorkøretøjer og
påhængskøretøjer samt om montering heraf
51
Rådets direktiv 92/24/EØF af 31. marts 1992 om hastighedsbegrænsende
anordninger eller lignende indbyggede hastighedsbegrænsende systemer for
visse motorkøretøjsklasser
52
Rådets direktiv 92/114/EØF af 17. december 1992 om udragende dele foran
bagpanelet på førerhuse til motorkøretøjer i klasse N
53
18)
Desuden bør følgende direktiver fra Europa-Parlamentet og Rådet også ophæves:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/20/EF af 30. maj 1994 om
mekaniske tilkoblingsanordninger for motorkøretøjer og påhængskøretøjer og
anordningernes fastgøring på køretøjerne
54
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/28/EF af 24. oktober 1995 om
brændbarheden af materialer, der benyttes ved den indvendige indretning af
visse klasser af motorkøretøjer
55
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 96/27/EF af 20. maj 1996 om
beskyttelse af personer i motorkøretøjer ved sidepåkørsel og om ændring af
direktiv 70/156/EØF
56
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 96/79/EF af 16. december 1996 om
beskyttelse af personer i motorkøretøjer ved frontal kollision og om ændring af
direktiv 70/156/EØF
57
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/27/EF af 22. juli 1997 om masse og
dimensioner for visse motorkøretøjsklasser og påhængskøretøjer dertil og om
ændring af direktiv 70/156/EØF
58
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/91/EF af 14. december 1998 om
motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil til transport af farligt gods ad
vej og om ændring af direktiv 70/156/EØF om typegodkendelse af
motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil
59
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
EFT L 129 af 14.5.1992, s. 11. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2001/92/EF (EFT L 291 af
8.11.2001, s. 24).
EFT L 129 af 14.5.1992, s. 95. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2005/11/EF (EUT L 46 af
17.2.2005, s. 42).
EFT L 129 af 14.5.1992, s. 154. Ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/11/EF (EUT
L 44 af 14.2.2004, s. 19).
EFT L 409 af 31.12.1992, s. 17.
EFT L 195 af 29.7.1994, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 281 af 23.11.1995, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 169 af 8.7.1996, s. 1.
EFT L 18 af 21.1.1997, s. 7. Ændret ved Kommissionens direktiv 1999/98/EF (EFT L 9 af 13.1.2000, s.
14).
EFT L 233 af 25.8.1997, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2003/19/EF (EUT L 79 af
26.3.2003, s. 6).
EFT L 11 af 16.1.1999, s. 25.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0018.png
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/40/EF af 26. juni 2000 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om motorkøretøjers afskærmning
fortil mod underkøring og om ændring af Rådets direktiv 70/156/EØF
60
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/56/EF af 27. september 2001 om
opvarmningsanlæg til motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, om ændring
af Rådets direktiv 70/156/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
78/548/EØF
61
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/85/EF af 20. november 2001 om
særlige bestemmelser for køretøjer, der anvendes til personbefordring og har
flere end otte siddepladser ud over førerens plads, og om ændring af direktiv
70/156/EØF og 97/27/EF
62
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/97/EF af 10. november 2003 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om typegodkendelse af
anordninger til indirekte udsyn og af køretøjer udstyret med disse anordninger,
om ændring af direktiv 70/156/EØF og om ophævelse af direktiv
71/127/EØF
63
.
19)
Formålet med denne forordning, nemlig gennemførelsen af det indre marked ved
indførelse af fælles tekniske krav vedrørende motorkøretøjers og dæks sikkerhed og
miljøvenlighed, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne. Da der er
tale om et omfattende initiativ, kan målene bedre nås på fællesskabsplan. Fællesskabet
kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf.
traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte
artikel, går forordningen ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål —
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Kapitel I
Formål, anvendelsesområde og definitioner
Artikel 1
Formål
Denne forordning fastsætter krav for typegodkendelse af motorkøretøjer, påhængskøretøjer
dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder beregnet hertil, for så vidt
angår deres sikkerhed.
Denne forordning fastsætter også krav til typegodkendelse af dæk med hensyn til deres
emission af CO
2
og støj.
60
61
62
63
EFT L 203 af 10.2.2000, s. 9. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 292 af 9.11.2001, s. 21. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EFT L 42 af 13.2.2002, s. 1. Ændret ved direktiv 2006/96/EF.
EUT L 25 af 29.1.2004, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2006/96/EF.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Anvendelsesområde
Denne forordning finder anvendelse på motorkøretøjer i klasse M, N og O som defineret i
bilag II til direktiv 2007/46/EF, med forbehold af artikel 5-10 i denne forordning.
Artikel 3
Definitioner
I denne forordning finder definitionerne i artikel 3 i direktiv 2007/46/EF anvendelse.
Endvidere forstås ved:
(1)
(2)
(3)
"Elektronisk stabilitetskontrol (ESC)": en elektronisk kontrolfunktion i et køretøj, der
forbedrer køretøjets dynamiske stabilitet.
"System til advarsel om at vognbanen forlades (LDW-system)": et system, der advarer
føreren om, at køretøjet utilsigtet er ved at bevæge sig ud af dets vognbane.
"Avanceret nødbremsesystem": et system, der automatisk opdager en nødsituation og
aktiverer køretøjets bremsesystem, med eller uden førerens aktive medvirken, for at
nedbremse køretøjet og således undgå eller afbøde et sammenstød.
"Belastningstal": et eller to tal, som angiver den belastning, som dækket kan bære ved
enkeltmontering eller enkelt- og dobbeltmontering ved en hastighed, svarende til den
dertil hørende hastighedskategori, når det anvendes i overensstemmelse med de af
fabrikanten angivne anvendelseskrav.
"Dæktryksovervågningssystem": et system monteret i et køretøj, der er i stand til at
vurdere dæktryk eller variationer i dæktrykket over tid og sende oplysninger herom til
føreren, mens køretøjet kører.
"Professionelt off road-dæk": et dæk beregnet til blandet kørsel på både vej og i terræn
eller til anden særlig kørsel.
"Snedæk": et dæk mærket med M+S eller M.S eller M&S, hvis slidbanemønster,
slidbanesammensætning eller opbygning primært er udformet til på sne at opnå en
bedre ydeevne end et normaldæk for så vidt angår dets evne til at sætte køretøjet i
gang eller holde det i gang.
"Reservedæk af T-typen": et reservedæk til midlertidig brug ved højere dæktryk end
normaldæk eller forstærkede dæk.
"Trækdæk": et snedæk i kategori C2 eller C2, beregnet til montering på et køretøjs
drivaksel(-aksler).
"Udsat trafikant": fodgængere, cyklister og motorcyklister.
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kapitel II
Fabrikantens forpligtelser
Artikel 4
Almindelige forpligtelser
1.
Fabrikanten skal påvise, at alle nye køretøjer med henblik på salg, registrering eller
ibrugtagning i Fællesskabet er typegodkendt i overensstemmelse med denne
forordning.
Fabrikanten skal påvise, at alle separate tekniske enheder eller komponenter med
henblik på salg eller ibrugtagning i Fællesskabet er typegodkendt i overensstemmelse
med denne forordning.
Artikel 5
Krav og prøvninger
1.
Fabrikanten skal sikre, at køretøjer konstrueres, fremstilles og samles på en sådan
måde, at risikoen for at personer i køretøjet eller andre trafikanter kan komme til
skade er mindst mulig.
Fabrikanten skal sikre, at køretøjer, komponenter og separate tekniske enheder
opfylder de relevante krav i denne forordning, herunder krav vedrørende:
a)
b)
c)
d)
e)
køretøjskonstruktionens integritet, herunder kollisionsprøvninger
systemer, der hjælper føreren med at have køretøjet under kontrol, herunder
styresystem, bremsesystem og elektronisk stabilitetskontrolsystem
systemer, der giver føreren udsyn til og oplysninger om køretøjets tilstand og
de umiddelbare omgivelser, herunder ruder, spejle og informationssystemer
køretøjets lyssystemer
systemer til beskyttelse af fører og passagerer, herunder indvendig indretning,
nakkestøtter, sikkerhedsseler, ISOFIX-forankringer eller indbyggede
barnefastholdelsesanordninger og døre
køretøjets ydre og tilbehør til køretøjet
elektromagnetisk kompatibilitet
akustiske alarmanordninger
varmeanlæg
tyverisikringsanordninger
køretøjets identifikationssystemer
2.
2.
f)
g)
h)
i)
j)
k)
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
l)
3.
masse og dimensioner.
Kommissionen fastsætter, hvilke af de klasser af køretøjer, der er nævnt i artikel 2,
der skal være omfattet af kravene i stk. 1 og 2 i nærværende artikel.
Disse foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i
denne forordning ved at supplere den, vedtages efter forskriftsproceduren med
kontrol i artikel 40, stk. 2, i direktiv 2007/46/EF.
Artikel 6
Særlige krav vedrørende visse køretøjer i klasse N og O
1.
2.
Ud over kravene i artikel 5, 8, 9 og 10, skal køretøjer i klasse N og O, hvor dette er
relevant, opfylde kravene i stk. 2-6 i denne artikel.
Køretøjer i klasse N
2
og N
3
skal være konstrueret på en sådan måde, at risikoen for
kvæstelse af fører og passagerer ved et frontalt sammenstød som følge af
underkøring bliver mindst mulig.
Køretøjer i klasse N
2
, N
3
, O
3
og O
4
skal konstrueres på en sådan måde, at risikoen for
kvæstelse af udsatte trafikanter eller af føreren eller passagerer i køretøjet i
forbindelse med underkøring, hvor køretøjet rammes fra siden af et andet køretøj
eller af en udsat trafikant, minimeres.
Køretøjets førerhus eller den plads, der er afsat til fører og passagerer, skal have
tilstrækkelig styrke til at yde beskyttelse ved sammenstød eller væltning.
Køretøjer i klasse N
2
med en maksimal masse på over 7,5 tons og alle køretøjer i
klasse N
3
, O
3
og O
4
, skal konstrueres på en sådan måde, at stænk fra køretøjet
påvirker andre køretøjers udsyn mindst muligt.
Kommissionen fastsætter yderligere sikkerhedskrav for køretøjer, der er beregnet til
transport af farligt gods ad vej i eller mellem medlemsstaterne.
Disse foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i
denne forordning ved at supplere den, vedtages efter forskriftsproceduren med
kontrol i artikel 40, stk. 2, i direktiv 2007/46/EF.
Artikel 7
Særlige krav vedrørende køretøjer i klasse M2 og M3
3.
4.
5.
6.
1.
2.
Ud over kravene i artikel 5, 8, 9 og 10, skal køretøjer i klasse M
2
og M
3
, hvor dette er
relevant, opfylde kravene i stk. 2-5 i denne artikel.
Et køretøjs transportkapacitet, inkl. siddende og stående passagerer og
kørestolsbrugere, skal være passende i forhold til køretøjets masse, størrelse og
indretning.
Køretøjets karrosseri skal være konstrueret og fremstillet således, at køretøjet kan
føres på sikker og stabil vis, også når det er lastet til fuld kapacitet. Der skal træffes
3.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0022.png
passende foranstaltninger for at opretholde en sikker adgang til og en sikker udgang
fra køretøjet, især i nødstilfælde.
4.
5.
Der skal være adgang til køretøjer i kategori I for bevægelseshæmmede personer,
herunder kørestolsbrugere.
Materialer, der benyttes ved den indvendige indretning af bussens karrosseri, skal
forhindre eller i det mindste forsinke udviklingen af flammer, således at passagererne
kan nå at komme ud af køretøjet i tilfælde af brand.
Artikel 8
Klassificering af dæk
1.
De forskellige typer dæk klassificeres i følgende klasser:
a)
b)
Klasse C1 – dæk beregnet til køretøjer i klasse M
1
, O
1
og O
2
Klasse C2 – dæk beregnet til køretøjer på over 3,5 tons i klasse M
2
, M
3
, N, O
3
og O
4
med et belastningstal ved enkeltmontering
121 og en
hastighedskategori
"N"
Klasse C3 – dæk beregnet til køretøjer på over 3,5 tons i klasse M
1
, M
2
, M
3
,
N
2
, N
3
, O
3
og O
4
med et af følgende belastningstal:
i)
ii)
belastningstal ved enkeltmontering
121 og en hastighedskategori
"M"
belastningstal ved enkeltmontering
122.
c)
En dæktype kan klassificeres i mere end én af klasserne i litra a), b) og c), hvis
dæktypen opfylder alle de relevante krav i hver af de klasser, som den godkendes i.
2.
Den fortegnelsen over belastningstal og de dertil svarende masser, der findes i
FN/ECE-forordning nr 54
64
., finder anvendelse.
Artikel 9
Særlige bestemmelser for dæk til køretøjer
1.
Alle dæk, der leveres som del af et køretøjs udstyr, herunder eventuelle reservehjul,
skal være egnede til brug på det køretøj, som de er beregnet til, især med hensyn til
deres mål, og deres hastigheds- og belastningsspecifikationer.
Køretøjer i klasse M
1
skal være udstyret med et dæktryksovervågningssystem, der
kan advare føreren, hvis et dæktryk er faretruende lavt, og informere føreren, hvis et
dæk har en trykniveau, der ligger betydeligt under det optimale niveau for et
økonomisk brændstofforbrug.
Alle C1-dæk skal opfylde de krav til vejgreb i vådt føre, der er anført i del A i bilag I.
2.
3.
64
EUT […].
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
5.
6.
Alle dæk, skal opfylde de krav til rullemodstand, der er anført i del B i bilag I.
Alle dæk, skal opfylde de krav til rullestøj, der er anført i del C i bilag I.
Stk. 3, 4 og 5 finder ikke anvendelse på:
a)
b)
c)
d)
e)
dæk med et hastighedsindeks på under 80 km/h
dæk, hvis nominelle fælgdiameter ikke er større end 254 mm eller er 635 mm
eller derover
reservedæk af T-typen til midlertidig brug
dæk konstrueret til montering på køretøjer, der er registreret første gang før den
[1. oktober 1990]
dæk forsynet med ekstra anordninger til forbedring af trækegenskaberne.
7.
Kravene til rullemodstand og rullestøj, som anført i del B og C i bilag I, finder ikke
anvendelse på professionelle off road-dæk.
Artikel 10
Avancerede køretøjssystemer
1.
Køretøjer i klasse M
2
, M
3
, N
2
og N
3
skal være udstyret med et avanceret
nødbremsesystem, som skal opfylde kravene i denne forordning.
Ethvert avanceret nødbremsesystem, der monteres frivilligt af fabrikanten på et
køretøj i klasse M
1
eller N
1
, skal opfylde kravene i denne forordning.
2.
Køretøjer i klasse M
2
, M
3
, N
2
og N
3
skal være udstyret med et system til advarsel om
at vognbanen forlades (LDW-system), som skal opfylde kravene i denne forordning.
Ethvert system til advarsel om at vognbanen forlades (LDW-system), der monteres
frivilligt af fabrikanten i et køretøj i klasse M
1
eller N
1
, skal opfylde kravene i denne
forordning.
3.
Kommissionen kan fastsætte særlige procedurer, prøvninger og tekniske krav, ud
over de i stk. 1 og 2 nævnte, til typegodkendelse af avancerede køretøjssystemer
Disse foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i
denne forordning ved at supplere den, vedtages efter forskriftsproceduren med
kontrol i artikel 40, stk. 2, i direktiv 2007/46/EF.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kapitel III
Medlemsstaternes forpligtelser
Artikel 11
Typegodkendelse af køretøjer, komponenter og separate tekniske enheder
1.
Med virkning fra den 29. oktober 2012 skal de nationale myndigheder med
begrundelse i de områder af køretøjssikkerhed, der er omfattet i artikel 5-9 og bilag I,
med undtagelse af de grænseværdier for rullemodstand, der er fastsat i tabel 2 i del B
i bilag I, nægte at meddele EF-typegodkendelse eller national typegodkendelse til
nye typer af køretøjer i de klasser, der er nærmere angivet i nævnte artikler og deres
gennemførelsesforanstaltninger, og at meddele EF-typegodkendelse for nye typer
komponenter/separate tekniske enheder til disse køretøjer, hvis de ikke opfylder de
relevante bestemmelser i nærværende forordning.
Med virkning fra den 29. oktober 2014 skal de nationale myndigheder med
begrundelse i de områder af køretøjssikkerhed og dæk, der er omfattet af artikel 5, 6,
7 og 8, artikel 9 stk. 1-4 og del A og B i bilag I, med undtagelse af grænseværdierne
for rullemodstand for C3-dæk og de grænseværdier for rullemodstand, der er fastsat i
tabel 2 i del B i bilag I, i tilfælde af nye køretøjer i de køretøjsklasser, der er angivet i
nævnte artikler, som ikke opfylder de relevante bestemmelser i nærværende
forordning, anse typeattester for ikke længere at være gyldige i henhold til artikel 26
i direktiv 2007/46/EF og skal forbyde registrering, salg og ibrugtagning af sådanne
køretøjer, og skal, hvis der er tale om nye komponenter eller separate tekniske
enheder til disse køretøjer, som ikke opfylder de relevante bestemmelser i
nærværende forordning, forbyde deres salg og ibrugtagning.
Med virkning fra den 29. oktober 2016 skal de nationale myndigheder med
begrundelse i dæks rullestøj, og for så vidt angår C3-dæk også med begrundelse i
rullemodstand, med undtagelse af de grænseværdier, der er fastsat i tabel 2 i del B i
bilag I, hvis der er tale om nye køretøjer i klasse M, N og O, der ikke overholder de
relevante bestemmelser i denne forordning, anse typeattester for ikke længere at være
gyldige i henhold til artikel 26 i direktiv 2007/46/EF og skal forbyde registrering,
salg og ibrugtagning af sådanne køretøjer og, for så vidt angår nye dæk til sådanne
køretøjer, som ikke overholder de relevante bestemmelser i denne forordning,
forbyde salg og ibrugtagning heraf.
Med virkning fra den 29. oktober 2016 skal nationale myndigheder med begrundelse
i dæks rullemodstand nægte at meddele EF-typegodkendelse eller national
typegodkendelse til nye typer køretøjer i klasse M, N og O og at meddele EF-
typegodkendelse for komponenter/separate tekniske enheder til nye typer dæk
beregnet til sådanne køretøjer, hvis de ikke overholder grænseværdierne for
rullemodstand som fastsat i tabel 2 i del B i bilag I.
Med virkning fra den 29. oktober 2018 skal de nationale myndigheder med
begrundelse i C1 og C2-dæks rullemodstand, hvis der er tale om nye køretøjer i
klasse M, N og O, der ikke overholder grænseværdierne for rullemodstand i tabel 2 i
del B i bilag I, anse typeattester for ikke længere at være gyldige i henhold til artikel
26 i direktiv 2007/46/EF og skal forbyde registrering, salg og ibrugtagning af
2.
3.
4.
5.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sådanne køretøjer og, for så vidt angår nye dæk til sådanne køretøjer, som ikke
overholder grænseværdierne for rullemodstand i tabel 2 del B i bilag I, forbyde salg
og ibrugtagning heraf.
6.
Med virkning fra den 29. oktober 2020 skal de nationale myndigheder med
begrundelse i C3-dæks rullemodstand, hvis der er tale om nye køretøjer i klasse M, N
og O, der ikke overholder grænseværdierne for rullemodstand i tabel 2 i del B i bilag
I, anse typeattester for ikke længere at være gyldige i henhold til artikel 26 i direktiv
2007/46/EF og skal forbyde registrering, salg og ibrugtagning af sådanne køretøjer
og, for så vidt angår nye dæk til sådanne køretøjer, som ikke overholder
grænseværdierne for rullemodstand i tabel 2 del B i bilag I, forbyde salg og
ibrugtagning heraf.
Med virkning fra den 29. oktober 2013 skal nationale myndigheder med begrundelse
i de områder af køretøjssikkerhed, der er omfattet af artikel 10, nægte at meddele EF-
typegodkendelse eller national typegodkendelse til nye typer køretøjer i klasse M
2
,
M
3
, N
2
and N
3
, at meddele EF-typegodkendelse eller national typegodkendelse til
nye type køretøjer i klasse M
1
og N
1
udstyret med et avanceret nødbremsesystem
og/eller et system, der advarer om, at vognbanen forlades (LDW-system) og at
meddele EF-typegodkendelse for komponenter/separate tekniske enheder med
hensyn til nye typer avancerede nødbremsesystemer og systemer, der advarer om, at
vognbanen forlades (LDW-systemer), til sådanne køretøjer, hvis de ikke opfylder de
relevante bestemmelser i nærværende forordning.
Med virkning fra den 29. oktober 2015 skal de nationale myndigheder med
begrundelse i køretøjssikkerhed omfattet af artikel 10, hvis der er tale om nye
køretøjer i klasse M
2
, M
3
, N
2
and N
3
og nye køretøjer i klasse M
1
og N
1
udstyret med
et avanceret nødbremsesystem og/eller et system, der advarer om, at vognbanen
forlades (LDW-system), som ikke er i overensstemmelse med de relevante
bestemmelser i nærværende forordning, anse typeattester for ikke længere at være
gyldige i henhold til artikel 26 i direktiv 2007/46/EF og skal forbyde registrering,
salg og ibrugtagning af sådanne køretøjer og, for så vidt angår avancerede
nødbremsesystemer og systemer, der advarer om at vognbanen forlades (LDW-
systemer), til sådanne køretøjer, som ikke opfylder kravene i denne forordning,
forbyde salg og ibrugtagning heraf.
De nationale myndigheder skal tillade salg og ibrugtagning af komponenter og
separate tekniske enheder, der er typegodkendt før den i stk. 1 anførte dato, og skal
fortsat meddele udvidelse af godkendelser for disse komponenter og separate
tekniske enheder i henhold til det direktiv, i henhold til hvilket der oprindeligt blev
meddelt godkendelse, medmindre de krav, der gælder for sådanne komponenter eller
separate tekniske enheder er blevet ændret og/eller nye krav er blevet tilføjet ved
nærværende forordning.
De nationale myndigheder skal tillade salg og ibrugtagning af og skal fortsat
meddele udvidelser af EF-typegodkendelser for udskiftningskomponenter og
separate tekniske enheder i form af udskiftningsdele, med undtagelse af
udskiftningsdæk, beregnet til køretøjer, der er typegodkendt før den i stk. 1 nævnte
dato, i henhold til betingelserne i det direktiv, i henhold til hvilket der oprindeligt
blev meddelt godkendelse.
7.
8.
9.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.
For så vidt andet ikke er fastsat i stk. 1-9, og med forbehold af ikrafttrædelsen af de i
artikel 5, stk. 3, og artikel 13 omhandlede gennemførelsesforanstaltninger, må
nationale myndigheder ikke med begrundelse i de områder af køretøjssikkerhed, der
er omfattet af artikel 5-10, hvis en fabrikant anmoder herom, nægte at meddele EF-
typegodkendelse eller national typegodkendelse for en ny type køretøj eller meddele
EF-typegodkendelse for komponenter/separate tekniske enheder, eller forbyde
registrering, salg eller ibrugtagning af en ny komponent eller separat teknisk enhed,
hvis det pågældende køretøj, komponent eller separate tekniske enhed er i
overensstemmelse med kravene i nærværende forordning.
Artikel 12
Sanktioner
1.
Medlemsstaterne fastsætter sanktionsbestemmelser for fabrikanternes overtrædelse af
bestemmelserne i denne forordning og træffer de nødvendige foranstaltninger for at
sikre, at de iværksættes. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til
overtrædelsen og have afskrækkende virkning. Medlemsstaterne anmelder disse
sanktionsbestemmelser til Kommissionen senest 18 måneder efter denne forordnings
ikrafttrædelse og giver den omgående besked om enhver ændring af dem.
De overtrædelser, for hvilke der gælder sanktioner, omfatter:
a)
b)
c)
afgivelse af falske erklæringer i forbindelse med godkendelsesprocedurer eller
procedurer, der fører til tilbagekaldelse
forfalskning af prøvningsresultater med henblik på typegodkendelse
tilbageholdelse af data eller tekniske specifikationer, der kunne føre til
tilbagekaldelse eller inddragelse af typegodkendelsen.
2.
Kapitel IV
Afsluttende bestemmelser
Artikel 13
Gennemførelsesbestemmelser
1.
Foranstaltninger, som har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i denne
forordning ved at supplere den med hensyn til specifikke procedurer, prøvninger og
krav, som gælder for typegodkendelsen i forbindelse med bestemmelserne i artikel 5-
10 og i bilag I, vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol som omhandlet i
artikel 40, stk. 2, i direktiv 2007/46/EF. Disse foranstaltninger omfatter en mere
præcis fastsættelse af, hvilke specifikationer et dæk skal opfylde for at blive defineret
som et "professionelt off road-dæk".
For så vidt som de foranstaltninger, der vedtages i henhold til stk. 1, vedrører
ændring af grænseværdierne for rullemodstand og rullestøj for dæk anført i del B og
C i bilag I som følge af en ændring i prøvningsprocedurerne, fastsættes disse uden
derved at sænke det eksisterende ambitionsniveau med hensyn til miljøet.
2.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 14
Ændringer af direktiv 2007/46/EF
Bilag IV, VI og XI til direktiv 2007/46/EF ændres som angivet i bilag II til nærværende
forordning.
Artikel 15
Ophævelse
1.
Direktiv 70/221/EØF, 70/222/EØF, 70/311/EØF, 70/387/EØF, 70/388/EØF,
71/320/EØF, 72/245/EØF, 74/60/EØF, 74/61/EØF, 74/297/EØF, 74/408/EØF,
74/483/EØF, 75/443/EØF, 76/114/EØF, 76/115/EØF, 76/756/EØF, 76/757/EØF,
76/758/EØF, 76/759/EØF, 76/760/EØF, 76/761/EØF, 76/762/EØF, 77/389/EØF,
77/538/EØF, 77/539/EØF, 77/540/EØF, 77/541/EØF, 77/649/EØF, 78/316/EØF,
78/317/EØF, 78/318/EØF, 78/549/EØF, 78/932/EØF, 89/297/EØF, 91/226/EØF,
92/21/EØF, 92/22/EØF, 92/24/EØF, 92/114/EØF, 94/20/EF, 95/28/EF, 96/27/EF,
96/79/EF, 97/27/EF, 98/91/EF, 2000/40/EF, 2001/56/EF, 2001/85/EF og 2003/97/EF
ophæves med virkning fra den 29 oktober 2014.
Direktiv 92/23/EØF ophæves med virkning fra den 29. oktober 2018.
Henvisninger til de ophævede direktiver betragtes som henvisninger til nærværende
forordning.
Artikel 16
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra den [29. oktober 2012].
Dog anvendes artikel, 5, stk. 3, artikel 6, stk. 6, artikel 10, stk. 3, artikel 11, stk. 10, og artikel
13 og punkt 1, a), iii), punkt 1, b), iii), punkt 1, b), iv), punkt 2, c), punkt 3, a), iii), punkt 3,
b), iii), punkt 3, c), iii), punkt 3, d), iii), punkt 3, e), iii), og punkt 3, f), i) i bilag II fra
ikrafttrædelsesdatoen. Punkt 1, a), i), punkt 1, b), i), punkt 2, a), punkt 3, a), i), punkt 3, b), i),
punkt 3, c), i), punkt 3, d), i), punkt 3, e), i), og punkt 3, f), ii) i bilag II finder anvendelse fra
den 29. oktober 2014. Punkt 1, a), ii), punkt 1, b), ii), punkt 2, b), punkt 3, a), ii), punkt 3, b),
ii), punkt 3, c), ii), punkt 3, d), ii) og punkt 3, e), ii) i bilag II finder anvendelse fra den 29.
oktober 2018.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .[…]
2.
3.
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0028.png
BILAG I
Krav til dæk med hensyn til vejgreb i vådt føre, rullemodstand og rullestøj
Del A – krav til vejgreb i vådt føre
Klasse C1-dæk skal opfylde følgende krav:
Anvendelseskategori
Vådgrebsindeks (G)
snedæk med et hastighedssymbol ("Q" eller under,
ekskl. "H"), der angiver en maksimumhastighed på ikke
0,9
over 160 km/h
snedæk med et hastighedssymbol ("R" eller over, inkl.
"H"), der angiver en maksimumhastighed på over 160
1,0
km/h
Normalt dæk (vejkørsel)
Del B - rullemodstand
Maksimumværdierne for rullemodstandskoefficienten for hver dæktype, målt i henhold til
ISO 28580, må ikke være større end:
Tabel 1
Dækklasse
Maksimumværdi (kg/ton)
1. etape
C1
C2
C3
Tabel 2
Dækklasse
Maksimumværdi (kg/ton)
2. etape
C1
C2
C3
10,5
9
6,5
12
10,5
8,0
1,1
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0029.png
Del C - rullestøj
1.
Støjniveauerne bestemt efter proceduren i gennemførelsesforanstaltningerne til denne
forordning må ikke overskride de grænser, der er angivet i punkt 1.1 eller 1.2.
Tabellerne i punkt 1.1 og 1.2 repræsenterer de målte værdier korrigeret for
temperatur, undtagen for C3-dæk, og instrumenttolerans, og de er afrundet nedad til
nærmeste hele værdi.
1.1
Klasse C1-dæk med reference til den nominelle dæksbredde af det dæk, der er
blevet prøvet:
Dækklasse
Nominel
dækbredde
(mm)
185
> 185
215
> 215
245
> 245
275
> 275
Grænseværdi
(dB(A))
70
71
71
72
74
C1A
C1B
C1C
C1D
C1E
1.2
Klasse C2- og C3-dæk med reference til anvendelseskategori:
Dækklasse
C2
Nominel dækbredde Grænseværdi
(mm)
(dB(A))
Normale dæk
Trækdæk
C3
Normale dæk
Trækdæk
72
73
73
75
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0030.png
BILAG II
Ændringer af direktiv 2007/46/EF
I direktiv 2007/46/EF foretages følgende ændringer:
1.
Del I i bilag IV ændres således:
a)
Tabellen ændres således:
i)
ii)
iii)
Punkt 3-10, 12-38, 42-45 og 47-57 udgår
Punkt 46 udgår
Som punkt 63 indsættes:
Retsaktens
nummer
[EF)
nr.
…/…
denne
forordnings
nummer
indsættes]
EFT/EUT-
reference
Gyldighedsområde (køretøjsklasser)
M
1
M
2
X
M
3
X
N
1
X
N
2
X
N
3
X
O
1
X
O
2
X
O
3
X
O
4
X
Emne
Punkt
63
Generel sikkerhed
[L .. af …, s. .. X
henvisning
til
denne forordning
indsættes]
b)
Der foretages følgende ændringer i tillægget:
i)
ii)
iii)
Emne
Punkt 3-10, 12-37, 44, 45 og 50-54 i tabellen udgår
Punkt 46 i tabellen udgår
Som punkt 63 indsættes:
Retsaktens nummer
EFT/EUT-reference M
1
63
Generel sikkerhed
[EF) nr. …/…
denne
[L ..af
…,
s. .. P/A
forordnings nummer henvisning til denne
indsættes]
forordning
indsættes]
ii)
Under "forklarende bemærkninger" tilføjes følgende:
P/A: Denne forordning finder delvis anvendelse. Det nøjagtige
anvendelsesområde
fastsættes
i
gennemførelsesforanstaltningerne til denne forordning.
2.
I tillægget til bilag VI foretages følgende ændringer i tabellen:
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0031.png
a)
b)
c)
Punkt 3-10, 12-38, 42-45 og 47-57 udgår
Punkt 46 udgår
Som punkt 63 indsættes:
Emne
Retsaktens
nummer
EFT/EUT-
reference
[L ..af …, s. ..
henvisning
til
denne forordning
indsættes]
Ændret ved
Gyldig for version
63.
Generel [EF)
nr.
sikkerhed
…/…
denne
forordnings
nummer
indsættes]
3.
Bilag XI ændres således:
a)
i tillæg 1 foretages følgende ændringer i tabellen:
i)
ii)
iii)
Punkt
63
Emne
Generel sikkerhed
Punkt 3-10, 12-38, 44, 45 og 47-54 udgår
Punkt 46 udgår
Som punkt 63 indsættes:
Retsaktens
nummer
M
1
2 500
(
1
) kg
M
1
>
2 500
(
1
) kg
P/A
P/A
M
2
P/A
M
3
[EF) nr. …/… P/A
denne
forordnings
nummer
indsættes]
(b)
i tillæg 2 foretages følgende ændringer i tabellen:
i)
ii)
iii)
Punkt 3-10, 12-38, 42-45 og 47-57 udgår
Punkt 46 udgår
Som punkt 63 indsættes:
Retsaktens
nummer
M
1
M
2
P/A
M
3
P/A
N
1
P/A
N
2
P/A
N
3
P/A
O
1
P/A
O
2
P/A
O
3
P/A
O
4
P/A
Punkt
63
Emne
Generel sikkerhed
[EF) nr. …/… P/A
denne
forordnings
nummer
indsættes]
c)
i tillæg 3 foretages følgende ændringer i tabellen:
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0032.png
i)
ii)
iii)
Punkt
63
Emne
Punkt 3-10, 12-37, 44, 45 og 50-54 udgår
Punkt 46 udgår
Som punkt 63 indsættes:
Retsaktens
nummer
M
1
Generel sikkerhed
[EF) nr. …/… P/A
denne
forordnings
nummer
indsættes]
d)
i tillæg 4 foretages følgende ændringer i tabellen:
i)
ii)
iii)
Punkt 3-10, 13-36, 42-45 og 47-57 udgår
Punkt 46 udgår
Som punkt 63 indsættes:
Retsaktens
nummer
M
2
M
3
P/A
N
1
P/A
N
2
P/A
N
3
P/A
O
1
P/A
O
2
P/A
O
3
P/A
O
4
P/A
Punkt
63
Emne
Generel sikkerhed
[EF) nr. …/… P/A
denne
forordnings
nummer
indsættes]
(e)
i tillæg 5 foretages følgende ændringer i tabellen:
i)
ii)
Punkt 3-10, 12-36, 42-45 og 47-57 udgår
Punkt 46 udgår
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448129_0033.png
iii)
Punkt
58
Som punkt 58 indsættes:
Retsaktens nummer
Mobilkran
klasse N3
Emne
Generel sikkerhed
[EF) nr. …/…
denne
P/A
forordnings
nummer
indsættes]
f)
Under "forklarende bemærkninger" foretages følgende ændringer:
i)
ii)
Punkt C, U, W
5
, og W
6
udgår
Følgende tilføjes:
"P/A: Denne retsakt finder delvis anvendelse. Det nøjagtige
anvendelsesområde
fastsættes
i
gennemførelsesforanstaltningerne til denne forordning."
DA
33
DA