Erhvervsudvalget 2008
KOM (2008) 0318
Offentligt
1448131_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 26.5.2008
KOM(2008) 318 endelig
2008/0099 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om foreskrevne påskrifter og skilte på to- og trehjulede motordrevne køretøjer
(Kodificeret udgave)
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
I forbindelse med Borgernes Europa lægger Kommissionen stor vægt på at forenkle
fællesskabslovgivningen for at gøre den klarere og lettere tilgængelig for almindelige
borgere, således at de får nye muligheder og kan udnytte de specifikke rettigheder,
som fællesskabslovgivningen giver dem.
Dette mål kan ikke nås, så længe en lang række bestemmelser, som er blevet ændret
gentagne gange, ofte ganske væsentligt, stadig ikke er samlet, men skal findes dels i
den oprindelige retsakt, dels i senere ændringsretsakter. Det er således nødvendigt at
foretage omfattende undersøgelser af mange forskellige dokumenter, der skal
sammenholdes, før det kan fastslås, hvilke regler der gælder.
Som følge heraf er det af afgørende betydning at bestemmelser, der ofte er blevet
ændret, kodificeres, hvis fællesskabslovgivningen skal være klar og gennemsigtig.
2.
Den 1. april 1987 besluttede Kommissionen
1
derfor at pålægge sine medarbejdere at
kodificere alle retsakter senest efter den tiende ændring af dem, idet den
understregede, at dette var et minimumskrav, og at tjenestegrenene skulle bestræbe
sig på at kodificere de tekster, de var ansvarlige for, med endnu kortere mellemrum
for at sikre, at fællesskabsreglerne var klare og lette at forstå.
Dette blev bekræftet i formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i
Edinburgh (december 1992)
2
, hvori det understreges, at en kodifikation er vigtig,
fordi den giver retlig sikkerhed med hensyn til, hvilke retsforskrifter der gælder
vedrørende et bestemt spørgsmål på et bestemt tidspunkt.
Kodifikationen skal foretages under fuldstændig overholdelse af Fællesskabets
normale lovgivningsprocedure.
Eftersom der ved kodifikation ikke må foretages nogen ændringer af indholdet i de
kodificerede retsakter, har Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen i en
interinstitutionel aftale af 20. december 1994 fastsat, at der kan anvendes en
hasteprocedure til hurtig vedtagelse af de kodificerede retsakter.
4.
Formålet med dette forslag er at foretage en kodifikation af Rådets
direktiv 93/34/EØF af 14. juni 1993 om foreskrevne påskrifter og skilte på to- og
trehjulede motordrevne køretøjer
3
. Det nye direktiv træder i stedet for de forskellige
retsakter, som er indarbejdet i det
4
; forslaget ændrer ikke indholdet af de retsakter,
der kodificeres, men er blot en sammenskrivning af dem, og der foretages kun de
formelle ændringer, der er nødvendige af hensyn til selve kodifikationen.
3.
1
2
3
4
KOM(87) 868 PV.
Se bilag 3 til del A i konklusionerne.
Foretaget i henhold til meddelelsen fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet - Kodificering
af gældende fællesskabsret, KOM(2001) 645 endelig.
Se bilag II, del A, til dette forslag.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0003.png
5.
Forslaget til kodifikation er udarbejdet på grundlag af en foreløbig konsolidering på
alle de officielle sprog af direktiv 93/34/EØF og retsakterne om ændring heraf, som
er foretaget af Kontoret for De Europæiske Fællesskabers Officielle Publikationer
ved hjælp af et edb-system. Hvor artiklerne har fået nye numre, vises
sammenhængen mellem de gamle og de nye numre i en tabel i bilag III til det
kodificerede direktiv.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0004.png
93/34EØF (tilpasset)
2008/0099 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om foreskrevne påskrifter og skilte på to- og trehjulede motordrevne køretøjer
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel
95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
1
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets direktiv 93/34/EØF af 14. juni 1993 om foreskrevne påskrifter og skilte på to-
og trehjulede motordrevne køretøjer
3
er blevet ændret væsentligt ved flere lejligheder
4
.
Direktivet bør af klarheds- og rationaliseringshensyn kodificeres.
1
2
3
4
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 188 af 29.7.1993, s. 38. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2006/27/EF
(EUT L 66 af 8.3.2006, s. 7).
Se bilag III, del A.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0005.png
1999/25/EF Betragtning 1
(tilpasset)
(2)
⌦Direktiv
93/34/EØF er et af særdirektiverne i EF-typegodkendelsesordningen
fastsat i Rådets direktiv 92/61/EØF, der er erstattet af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/24/EF af 18. marts 2002 om standardtypegodkendelse af to- og
trehjulede motordrevne køretøjer og om ophævelse af Rådets direktiv 92/61/EØF
5
, og
det fastsætter de tekniske forskrifter for konstruktion og fremstilling af to- og
trehjulede motordrevne køretøjer med hensyn til foreskrevne påskrifter og skilte. Med
disse tekniske forskrifter skulle der ske en tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning, så der for alle typer motorkøretøjer kunne anvendes den procedure for
EF-typegodkendelse, som er omhandlet i direktiv 2002/24/EF. Bestemmelserne i
direktiv 2002/24/EF, som vedrører systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til køretøjer, finder derfor også anvendelse på nærværende direktiv.
93/34/EØF Betragtning 6
(3)
Dette direktiv bør ikke være til hinder for, at visse medlemsstater, for så vidt angår
foreskrevne påskrifter og skilte på to- og trehjulede motordrevne køretøjer, på et ikke-
diskriminerende grundlag kan bibeholde præceptive særbestemmelser med henblik på
anvendelse af færdselsreglerne, forudsat at disse særkrav vedrører brugen af de
pågældende køretøjer og ikke indebærer sådanne ændringer i deres konstruktion, at det
vil forhindre EF-typegodkendelse af denne type køretøjer.
(4)
Nærværende direktiv bør ikke berøre medlemsstaternes forpligtelser med hensyn til de
i bilag II, del B, angivne frister for gennemførelse i national ret og anvendelse af
direktiverne -
93/34/EØF
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
93/34/EØF (tilpasset)
Artikel 1
Dette direktiv gælder for foreskrevne påskrifter og skilte på alle typer køretøjer som fastlagt i
artikel 1 i direktiv
2002/24/EF
⌫.
5
EFT L 124 af 9.5.2002, s. 1. Senest ændret ved Rådsdirektiv 2006/96/EF (EUT L 363, 20.12.2006,
s. 81).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0006.png
Artikel 2
Proceduren
for meddelelse af EF-typegodkendelse for så vidt angår foreskrevne
påskrifter og skilte
på et to- og trehjulet motordrevet køretøj
samt betingelserne for
fri bevægelighed for nævnte køretøjer er de i henholdsvis kapitel II og III i
direktiv
2002/24/EF
fastsatte.
Artikel 3
De ændringer, som er nødvendige for at tilpasse forskrifterne i bilag I til den tekniske
udvikling, vedtages efter proceduren i artikel [13, stk. 3, i Rådets direktiv 70/156/EØF]
6
.
Artikel 4
1.
Medlemsstaterne kan
ikke af grunde, der vedrører foreskrevne påskrifter og skilte,
forbyde den første ibrugtagning af køretøjer, der opfylder kravene i dette direktiv.
2. Medlemsstaterne
tilsender
Kommissionen de
vigtigste
nationale
bestem-
melser
⌫,
som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 5
Direktiv 93/34/EØF, som ændret ved de direktiver, der er nævnt i bilag II, del A, ophæves,
uden at dette berører medlemsstaternes forpligtelser med hensyn til de i bilag II, del B,
angivne frister for gennemførelse i national ret og anvendelse af direktiverne.
Henvisninger til det ophævede direktiv gælder som henvisninger til nærværende direktiv og
læses efter sammenligningstabellen i bilag III.
Artikel 6
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Det anvendes fra […].
6
EFT L 42 af 23.2.1970, s. 1.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0007.png
93/34/EØF
Artikel 7
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0008.png
93/34/EØF (tilpasset)
BILAG I
FORSKRIFTER VEDRØRENDE FORESKREVNE PÅSKRIFTER OG SKILTE PÅ
TO- OG TREHJULEDE MOTORDREVNE KØRETØJER
1.
1.1.
ALMINDELIGE FORSKRIFTER
Ethvert køretøj skal være forsynet med skilt og påskrifter som beskrevet nedenfor.
Skilt og påskrifter anbringes af fabrikanten eller dennes befuldmægtigede.
FABRIKATIONSSKILT
Et fabrikationsskilt
, hvorpå der er givet et eksempel
i tillæg 1, skal være
solidt fastgjort på et let tilgængeligt sted, som indgår i en køretøjsdel, der normalt
ikke udskiftes i køretøjets levetid; fabrikationsskiltet skal være let læseligt og omfatte
følgende angivelser anbragt på en måde, så de ikke kan udslettes, og i følgende
orden:
Fabrikantens navn.
Typegodkendelsesmærke, jf. artikel 8 i direktiv
2002/24EF
⌫.
Køretøjets identifikationsnummer (VIN).
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
1999/25/EF Art. 1 og bilag,
nr. 1
2.1.4.
Støjniveau med holdende køretøj: … dB(A) … min
–1
.
93/34/EØF
2.2.
Typegodkendelsesmærket i punkt 2.1.2 samt støjniveauet med holdende køretøj og
det tilknyttede omdrejningstal i punkt 2.1.4 behøver ikke at fremgå ved
EF-typegodkendelse for så vidt angår foreskrevne påskrifter og skilte, men skal være
påført samtlige køretøjer, der produceres i overensstemmelse med den
godkendte type.
Fabrikanten kan anbringe supplerende angivelser under eller ved siden af de
foreskrevne påskrifter, uden for et klart afgrænset rektangel, der ikke indeholder
andet end de i punkt 2.1.1 til 2.1.4 foreskrevne angivelser (se tillæg 1).
2.3.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0009.png
3.
KØRETØJETS IDENTIFIKATIONSNUMMER
Køretøjets identifikationsnummer består af en kombination af skrifttegn med en
bestemt struktur, som fabrikanten tildeler hvert køretøj. Formålet med det er, at
ethvert køretøj i en periode på 30 år uden yderligere oplysninger skal kunne
identificeres entydigt med fabrikantens bistand. Køretøjets identifikationsnummer
skal opfylde følgende forskrifter:
3.1.
Køretøjets identifikationsnummer skal stå på fabrikationsskiltet. Desuden skal det
ved prægning eller på anden måde, således at udsletning eller forandring undgås,
være anbragt på chassis eller stel på et let tilgængeligt sted på køretøjets højre
halvdel.
Køretøjets identifikationsnummer består af følgende tre dele:
3.1.1.
3.1.1.1. første del er en kode for identifikation af køretøjsfabrikanten. Den består af
tre skrifttegn (bogstaver eller tal) og tildeles af den ansvarlige myndighed i den
medlemsstat, hvor fabrikanten er hjemmehørende, med samtykke fra et internationalt
agentur, der har bemyndigelse fra Den Internationale Standardiseringsorganisation
(ISO). Det første skrifttegn angiver et geografisk område, det andet skrifttegn et land
inden for dette område, og det tredje skrifttegn en bestemt fabrikant. Producerer
fabrikanten færre end 500 køretøjer årligt, er det tredje skrifttegn altid »9«.
Ovennævnte myndighed identificerer i sådanne tilfælde fabrikanten ved hjælp af
tredje, fjerde og femte skrifttegn i nummerets tredje del
2006/27/EF Art. 2 og bilag II
3.1.1.2. anden del består af seks skrifttegn (bogstaver eller tal), hvoraf køretøjets almindelige
kendetegn (type, variant og, hvis der er tale om knallerter, version) fremgår, idet
hvert kendetegn kan repræsenteres ved flere tegn. Anvender fabrikanten ikke alle
seks skrifttegn, udfyldes de ikke benyttede positioner med tal eller bogstaver efter
fabrikantens eget valg
93/34EØF
3.1.1.3. tredje del består af otte skrifttegn, hvoraf de sidste fire skal være tal, og som i
forening med første og anden del giver entydig identifikation af det enkelte køretøj.
Ikke anvendte positioner skal være udfyldt med nuller, således at der er det krævede
antal skrifttegn.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0010.png
1999/25/EF Art. 1 og bilag,
nr. 3
3.1.2.
Køretøjets identifikationsnummer skal så vidt muligt stå på en enkelt linje. Denne
linjes begyndelse og slutning skal markeres med et symbol, som ikke er et arabertal
og ikke en latinsk versal, og som ikke kan forveksles med sådanne skrifttegn.
I teknisk begrundede undtagelsestilfælde kan det dog stå på to linjer. I sådanne
tilfælde må delingen kun ske mellem nummerets tre dele og hver linjes begyndelse
og slutning skal markeres med et symbol, der ikke er et arabertal og ikke en latinsk
versal, og som ikke kan forveksles med sådanne skrifttegn.
Det er desuden tilladt at anføre symbolet mellem nummerets tre dele (punkt 3.1.1).
Der må ikke forekomme mellemrum mellem skrifttegnene.
93/34/EØF (tilpasset)
4.
4.1.
SKRIFTTEGN
Til alle påskrifter
og skilte
i punkt 2 og 3 skal der benyttes latinske bogstaver
og arabertal. Latinske bogstaver til angivelserne i punkt 2.1.1, 2.1.3 og 3 skal dog
være versaler.
I køretøjets identifikationsnummer:
er det ikke tilladt at benytte bogstaverne I, O og Q samt bindestreger, asterisker og
andre særlige tegn
gælder mindstehøjden:
4.2.
4.2.1.
4.2.2.
4.2.2.1. 4 mm for bogstaver og tal på chassis eller stel eller en tilsvarende del af køretøjet
4.2.2.2. 3 mm for bogstaver og tal på fabrikationsskiltet.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0011.png
Tillæg 1
Eksempel på fabrikationsskilt
Eksemplet nedenfor siger intet om de angivelser, som faktisk vil forekomme på
fabrikationsskiltet og heller intet om selve skiltets, tallenes og bogstavernes størrelse; det er
udelukkende vejledende.
De i punkt 2.3 omhandlede supplerende oplysninger kan placeres under eller ved siden af
rektanglet med de foreskrevne angivelser.
Forklaring:
Ovenstående eksempel på fabrikationsskilt vedrører et køretøj, der er produceret af
»Stella Fabbrica Motocicli«, og som i Italien (e3) har opnået standardtypegodkendelse med
nummer 5364.
Identifikationsnummeret (3GSKLM3AC8B120000) er opbygget på følgende måde:
første del (3GS):
3:
G:
S:
geografisk område (Europa)
land inden for dette geografiske område (Tyskland)
fabrikant (Stella Fabbrica Motocicli)
anden del (KLM3AC):
KL:
M3:
AC:
køretøjets type
variant (køretøjets karrosseri)
version (køretøjets motor)
tredje del (8B120000):
8B12
: identificering af det enkelte køretøj i forening med de to øvrige dele af
identifikationsnummeret
0000: ikke benyttede positioner, der udfyldes med nuller, således at der bliver
det krævede antal skrifttegn.
Støjniveauet med holdende køretøj er 80 dB(A) ved 3 750 omdr./min.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tillæg 2
Oplysningsskema vedrørende foreskrevne påskrifter og skilte på en type
to- eller trehjulet motordrevet køretøj
(vedlægges ansøgningen om EF-typegodkendelse, hvis denne ikke indgives samtidig med
ansøgningen om EF-standardtypegodkendelse af køretøjet)
Løbenummer (tildelt af ansøgeren): ............................................................................................
Ansøgning om EF-typegodkendelse for så vidt angår foreskrevne påskrifter og skilte
på en
type to- eller trehjulet motordrevet køretøj
skal ledsages af de oplysninger, der er nævnt
under de følgende punkter i del I, punkt A, i bilag II til direktiv
2002/24/EF
⌫:
0.1
0.2
0.4 til 0.6
9.3.1 til 9.3.3.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0013.png
Tillæg 3
Myndighed
EF-typegodkendelsesattest for foreskrevne påskrifter og skilte på en type
to- eller trehjulet motordrevet køretøj
MODEL
Rapport nr. ...................... fra teknisk tjeneste ......................... dato ....................................
EF-typegodkendelse nr.: ....................... Udvidelse nr.: ........................................................
1.
2.
3.
Køretøjets mærke: .....................................................................................................
Køretøjets type: .........................................................................................................
Fabrikantens navn og adresse: ..................................................................................
...................................................................................................................................
4.
Navn og adresse på den befuldmægtigede (evt.): .....................................................
...................................................................................................................................
5.
6.
7.
8.
9.
1
Køretøj fremstillet til kontrol den: ............................................................................
EF-typegodkendelse meddelt/nægtet
1
:
Sted: ...........................................................................................................................
Dato: ..........................................................................................................................
Underskrift: ...............................................................................................................
Det ikke gældende overstreges.
_________________
___________
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0014.png
BILAG II
Del A
Ophævet direktiv med oversigt over ændringer
(jf. artikel 5)
Rådets direktiv 93/34/EØF
(EFT L 188 af 29.7.1993, s. 38)
Kommissionens direktiv 1999/25/EF
(EFT L 104 af 21.4.1999, s. 19)
Kommissionens direktiv 2006/27/EF
(EFT L 66 af 8.3.2006, p. 7).
Del B
Liste over frister for gennemførelse i national ret og anvendelse
(jf. artikel 5)
Direktiv
93/34/EØF
1999/25/EF
2006/27/EF
__________________
(*)
Kun artikel 2 og bilag II
Gennemførelsesfrist
14. december 1994
31. december 1999
31. december 2006
(**)
Anvendelsesdato
14. juni 1995
1. januar 2000
(*)
1. januar 2007
Jf. artikel 2 i direktiv 1999/25/EF:
“1.
Fra 1. januar 2000 kan medlemsstaterne ikke af grunde, som vedrører de foreskrevne
påskrifter:
nægte EF-typegodkendelse af en type to- eller trehjulet motordrevet køretøj
nægte registrering, salg eller ibrugtagning af to- eller trehjulede motorkøretøjer
hvis de foreskrevne påskrifter opfylder kravene i direktiv 93/34/EØF som ændret ved
nærværende direktiv.
2.
Fra 1. juli 2000 nægter medlemsstaterne EF-typegodkendelse til en type to- eller trehjulet
motordrevet køretøj af grunde som vedrører de foreskrevne påskrifter, hvis kravene i
direktiv 93/34/EØF som ændret ved nærværende direktiv ikke er opfyldt.”
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(**)
I overensstemmelse med Artikel 5 i direktiv 2006/27EF:
“1.
Med virkning fra den 1. januar 2007 gælder det, for så vidt angår to- og trehjulede motordrevne
køretøjer, som opfylder kravene i henholdsvis direktiv […], 93/34/EØF, […], som ændret ved
nærværende direktiv, at medlemsstaterne ikke af grunde vedrørende genstanden for det
pågældende direktiv kan nægte at udstede EF-typegodkendelse eller forbyde registrering, salg
eller ibrugtagning af sådanne køretøjer.
Med virkning fra den 1. juli 2007 skal medlemsstaterne af grunde vedrørende genstanden for
det pågældende direktiv nægte at udstede EF-typegodkendelse til en ny type to- eller trehjulet
motordrevet køretøj, som ikke opfylder kravene i henholdsvis direktiv […], 93/34/EØF, […],
som ændret ved nærværende direktiv.
2.
______________
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448131_0016.png
BILAG III
S
AMMENLIGNINGSTABEL
Direktiv 93/34/EØF
Artikel 1, 2 og 3
Artikel 4 stk. 1, første og andet afsnit
Artikel 4 stk. 1, tredje afsnit
Artikel 4 stk. 1, fjerde afsnit
Artikel 4 stk. 2
-
-
Artikel 5
Bilag
-
-
Nærværende direktiv
Artikel 1, 2 og 3
-
Artikel 4 stk. 1
-
Artikel 4 stk. 2
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7
Bilag I
Bilag II
Bilag III
___________
DA
16
DA