Arbejdsmarkedsudvalget 2008
KOM (2008) 0328
Offentligt
1448139_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.5.2008
KOM(2008) 328 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
om den endelige rapport om Fællesskabets tilskyndelsesforanstaltninger på
beskæftigelsesområdet (EIM-programmet 2002-2006)
{SEC(2008)1939}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-
PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE
UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om den endelige rapport om Fællesskabets tilskyndelsesforanstaltninger på
beskæftigelsesområdet (EIM-programmet 2002-2006)
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0003.png
ORDLISTE
AAMP
AFS-programmet
EØS
EOB
EBS
RB
EIM
Aktive arbejdsmarkedspolitikker
Fællesskabsaktiviteter i forbindelse med analyse, forskning og
samarbejde på beskæftigelses- og arbejdsmarkedsområdet
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Det europæiske observationscenter for beskæftigelsen
Den europæiske beskæftigelsesstrategi
Retningslinjerne for beskæftigelsen
Programme for Community incentive measures in the field of
employment (Fællesskabets tilskyndelsesforanstaltninger på
beskæftigelsesområdet)
Beskæftigelsesudvalget
Den Europæiske Socialfond
Det europæiske år for arbejdstagernes mobilitet 2006
Identifikation, formidling og udveksling af god praksis inden
for den lokale beskæftigelsesudvikling (LBU) og fremme af
bedre forvaltning
Fælles evalueringsrapporter
Fælles rapport om beskæftigelsen
Lokal beskæftigelsesudvikling
OECD-programmet: Local
Development programme
Livslang læring
(Mutual Information System on Employment Policies in
Europe)
det
gensidige
informationssystem
om
beskæftigelsespolitikker i Europa
Program for gensidig læring
Medlemsstater
Nationale handlingsplaner
Nationale reformprogrammer
Employment
and
Economic
BU
ESF
EÅAM
IDELE
FER
FRB
LBU
LEED
LLL
MISEP
PGL
MS
NHP
NRP
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0004.png
ÅKM
OAF
SMV
SYSDEM
Den åbne koordinationsmetode
Offentlige arbejdsformidlinger
Små og mellemstore virksomheder
Community System of Documentation on Employment
(Fællesskabets dokumentationssystem for beskæftigelsen)
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0005.png
1. I
NDLEDNING
Ved Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1145/2002/EF
1
af 10. juni 2002 indførtes et
fællesskabsprogram
for perioden 2002-2006 om
tilskyndelsesforanstaltninger på
beskæftigelsesområdet,
også kendt som EIM-programmet.
I overensstemmelse med artikel 13 i EIM-afgørelsen blev en midtvejsrapport om de
gennemførte programaktiviteter i perioden 2002-2004
2
den 19. maj 2005 forelagt Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
3
. I
henhold til samme artikel skal der udarbejdes en endelig rapport om resultaterne af
programaktiviteterne, som skal omfatte
"oplysninger om fællesskabsstøtte inden for
rammerne af aktiviteterne og om sammenhæng og komplementaritet med andre relevante
programmer, aktiviteter og initiativer samt de relevante resultater af evalueringen".
Formålet med EIM-programmet var at videreføre og videreudvikle de aktiviteter, som
tidligere var blevet iværksat under programmet for analyse, forskning og samarbejde mellem
medlemsstaterne (MS) på beskæftigelses- og arbejdsmarkedsområdet (AM) (AFS 1998-
2000), som blev indført ved Rådets afgørelse 98/171/EF af 23. februar 1998
4
. Det har desuden
fungeret som forløber for beskæftigelsesdelen i Progress-programmet
5
, som vil løbe i
perioden
2007-2013.
Det
overordnede
formål
med
de
tre
ovennævnte
programmer/programdele har været eller vil være at støtte udviklingen af den europæiske
beskæftigelsesstrategi (EBS)
6
og dens gennemførelse. Programaktiviteterne bør desuden
bidrage til at opfylde det nye strategiske mål, der blev fastlagt af Det Europæiske Råd i
Lissabon med henblik på at sætte Fællesskabet i stand til på ny at skabe betingelser for fuld
beskæftigelse.
2.
AKTIVITETERNE
I hele perioden blev der ydet støtte til over 150 projekter. Det præcise tal afhænger af,
hvordan man opgør indkaldelser af forslag, som omfattede tildeling af flere projekter pr.
indkaldelse, og aktiviteter vedrørende programmer, som f.eks. programmet for gensidig
læring (PGL) og IDELE-programmet
7
, hvor der blev afholdt adskillige peer review-møder og
tematiske seminarer årligt.
Aktiviteterne kan grupperes under overskrifter, som stort set afspejler de målsætninger, der er
defineret i EIM-afgørelsen:
1.
2.
Statistisk arbejde og støtte til udvikling af indikatorer
Analyse og forskning
1
2
3
4
5
6
7
EFT L 170 af 29.6.2002 - afgørelse nr. 1145/2002/EF af 10. juni 2002.
Oplysningerne i midtvejsrapporten vedrører perioden frem til den 30. november 2004.
SEK(2005) 677.
EFT L 63 af 4.3.1998, s. 26.
http://ec.europa.eu/employment_social/progress/index_en.html
Som konkluderet i den endelige rapport om AFS-programmet - KOM(2004) 323 endelig.
Identifikation, formidling og udveksling af god praksis inden for den lokale beskæftigelsesudvikling
(LBU) og fremme af bedre forvaltning
http://ec.europa.eu/employment_social/local_employment/project_idele_en.htm.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0006.png
2.1
2.2
Analyse af tendenser og udfordringer, herunder fremtidsperspektiver
Politikvurdering og -evaluering
3.
Udveksling af bedste praksis og samarbejde mellem MS på alle niveauer samt
informationsaktiviteter
3.1
Udveksling af bedste praksis og samarbejde mellem medlemsstaterne
3.2
Informationsaktiviteter
4.
5.
6.
Det europæiske år for arbejdstagernes mobilitet 2006
Aktioner til fremme af lokal beskæftigelsesudvikling (LBU)
Evaluering af EIM-programmet
I forbindelse med gennemførelsen af disse aktiviteter sørgede Kommissionen for:
- at de tilgodeså integrationen af princippet om ligestilling mellem kønnene
- at der blev taget højde for arbejdet i internationale organisationer
- at der blev taget særligt hensyn til personer, som er ugunstigt stillet på arbejdsmarkedet.
Aktiviteterne var baseret på målsætningen om at sikre et højt vidensniveau om EBS på alle
niveauer. De senere års vigtigste faser i den europæiske beskæftigelsesstrategi vidner om, at
programmet har ydet god støtte til EBS gennem relevante aktiviteter, som er i tråd med den
politiske dagsorden. Dette blev sikret gennem den
overordnede programvejledning, som
fastlagde de flerårige retningslinjer, som blev ajourført i forbindelse med gennemgangen af
retningslinjerne for beskæftigelsen (RB) i 2003
8
og 2005
9
. Programmet har desuden ydet
støtte til en evaluering af EBS og den årlige gennemgang af RB.
Fra 2004 har størstedelen af aktiviteterne vedrørt gensidig læring og andre projekter, som
fremmer samarbejde og udveksling af god praksis mellem MS. Disse aktiviteter blev
integreret i et PGL
10
for bedre at nå målene i EIM-programmet. Det generelle indtryk af
drøftelserne i beskæftigelsesudvalget (BU) er, at PGL har fremmet en effektiv overførsel af
god praksis, og at navnlig de nye medlemsstaters og kandidatlandes deltagelse bør hilses
velkommen. På samme måde bidrog aktiviteterne inden for de lokale udviklingsstrategier og
innovative aktioner med henblik på modernisering af de offentlige arbejdsformidlinger (OAF)
til at udbrede god arbejdsmarkedspraksis blandt MS. Generelt er udvidelsesdimensionen i
EIM-aktiviteterne blevet mere synlig i de seneste år.
Desuden har temaerne for undersøgelserne afspejlet de politiske spørgsmål fra Rådets
dagsordener. At EIM-undersøgelserne har direkte politisk relevans indikeres bl.a. af adskillige
henvisninger hertil i analyser og politikdokumenter, herunder de nationale handlingsplaner
(NHP) (nu integreret i de nationale Lissabon-reformprogrammer). Det viste sig, at især de nye
medlemsstater kunne bruge flere af disse undersøgelser som inspiration for politikreformer.
8
9
10
EUT L 197 af 5.8.2003, s. 13.
EUT L 205 af 6.8.2005, s. 21.
http://ec.europa.eu/employment_social/employment_strategy/peer_en.htm
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0007.png
Desuden gjorde programmet det muligt at uddybe de offentlige arbejdsformidlingers
samarbejde om fælles udfordringer og redskaber, f.eks. redskabet til overvågning af ledige
stillinger i Europa. Dette ene eksempel afspejler dog ikke omfanget af de offentlige
arbejdsformidlingers samarbejde, som desuden har fået input fra EIM-undersøgelserne om
bl.a. understøttelse og aktive arbejdsmarkedspolitikker - AAMP (deres hovedaktivitet) og fra
deres deltagelse i det europæiske observationscenter for beskæftigelsen (EOB).
En anden dimension i samarbejdet er, at eksperter fra MS igennem EIM har mulighed for at
kontakte hinanden og udveksle idéer, ikke bare i forbindelse med PGL, men også i
forbindelse med formandskabskonferencer, EOB, MISEP
11
og OAF.
I forbindelse med programmets gennemførelse afholdt Kommissionen en række forskellige
aktiviteter
12
, som gennemgås i det arbejdsdokument
13
fra Kommissionens tjenestegrene, der
ledsager denne meddelelse: "Overview of main activities undertaken under EIM" (overblik
over de vigtigste aktiviteter iværksat i forbindelse med EIM-programmet).
2.1 Statistisk arbejde og udvikling af indikatorer
De statistiske redskaber til EBS, blev udviklet gennem hele programperioden. Dette bidrog
især til overvågning af EBS inden for rammerne af Lissabondagsordenen, som opstiller
kvantitative mål. Det meste af det dertil knyttede statistiske arbejde på
arbejdsmarkedsområdet blev varetaget af Eurostat. Der blev ydet finansiel støtte til de
nationale statistiske kontorer og andre statslige institutioner i EU og i de deltagende
EFTA/EØS-lande samt tiltrædelses- og kandidatlande.
Dette gjorde det muligt at nå to overordnede mål: at forbedre kvaliteten af
arbejdsmarkedsstatistikkerne gennem en videreudvikling af de eksisterende databaser og
undersøgelser og at stille data til rådighed på områder, hvor der manglede sådanne data. Der
blev udviklet nye beskæftigelsesrelaterede statistikker, som f.eks. statistik om ledige job i
forbindelse med overvågningen af udsving i efterspørgslen på arbejdskraft og om
foranstaltninger vedrørende skat på arbejde
14
.
Det skal desuden bemærkes, at EU er blevet en af de førende leverandører af data om
langsigtede perspektiver.
2.2 Analyse og forskning
2.2.1 Analyse af tendenser og udfordringer, herunder fremtidsperspektiver
Analysen fokuserede på betingelserne for at skabe flere og bedre job og på vurderingen af
beskæftigelsespotentialet i EU. Der blev gennemført fremtidsanalyser og -undersøgelser for at
skabe et klart indtryk af, hvordan det europæiske arbejdsmarked fungerer, og for at støtte den
langsigtede udvikling for EBS ved at afdække potentielle nye problemer og udfordringer på
11
12
13
14
MISEP (Mutual Information System on Employment Policies in Europe) er et netværk bestående af
embedsmænd fra arbejdsministerier og offentlige arbejdsformidlinger (2 medlemmer pr. land, der
medvirker i EOB).
Oplysninger om gennemførte projekter, herunder de endelige undersøgelsesrapporter, kan ses på:
http://ec.europa.eu/employment_social/incentive_measures/activities_en.htm
SEK(2008) …
Kommissionen og OECD iværksatte i 2005 i fællesskab en undersøgelse, som markerede en udvidelse
af dette projekt.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0008.png
forhånd. Blandt disse kan nævnes: AAMP og sikring af, at det betaler sig at arbejde, sundhed
og arbejdskvalitet, færdigheder og menneskelig kapital, ugunstigt stillede grupper, udvidelse,
omstrukturering, migration samt erhvervsdynamik og resultater for beskæftigelsen.
Rapporten "Beskæftigelsen i Europa", som er et vigtigt referencedokument, der hvert år
udarbejdes internt i Kommissionen, indeholdt en kvantitativ analyse af
arbejdsmarkedstendenserne og arbejdsmarkedspolitikerne i EU. Den bidrog desuden med
vigtigt materiale til understøttelse af den årlige fælles rapport om beskæftigelsen (FRB) og
midtvejsevalueringerne af EBS og dannede grundlag for analytiske spørgsmål for udviklingen
af indikatorer
15
.
2.2.2 Politikvurdering og -evaluering
Fra 2002 har der været lanceret adskillige projekter, som bidrager til evalueringen af EBS og
til revision samt (fra 2005) midtvejsevaluering af RB og de nationale reformprogrammer.
Efter en indkaldelse af forslag blev der udvalgt projekter om virkningerne af de
beskæftigelsespolitikker, som blev fremmet gennem EBS, og om udvikling af en national
evalueringspraksis i MS. For eksempel iværksatte Belgien, Frankrig og Portugal i denne
periode omfattende evalueringer af deres beskæftigelsespolitik. Disse blev ofte gennemført
tværnationalt, hvilket viser, at EIM-programmet har levet op til sit mål om at fremme
koordinerede kvalitetspolitikker for beskæftigelsen på EU-plan.
Det to EOB
16
-netværk, MISEP og SYSDEM
17
bidrog også til udviklingen af den europæiske
beskæftigelsespolitik i form af oplysninger og komparativ forskning om
beskæftigelsespolitikerne og arbejdsmarkedstendenserne i de lande, der deltager i EOB, EU-
medlemsstaterne, kandidatlandene og EFTA/EØS-landene. Netværkene gennemførte også
evalueringer af sådanne politikker. Den halvårlige EOB-evaluering omfattede fortsat de
prioriterede områder, bl.a. ældre arbejdstagere, indvandrere, arbejdskvalitet, sort arbejde,
ungdomsbeskæftigelse og "flexicurity". SYSDEM bidrog også betydeligt til den årlige
vurdering af NHP (nu de NRP, jf. ovenstående).
2.3 Udveksling af bedste praksis og samarbejde mellem MS på alle niveauer samt
informationsaktiviteter
2.3.1 Udveksling af bedste praksis og samarbejde mellem MS
Programmet for gensidig læring (PGL), som blev lanceret i 2004 for at forbedre udvekslingen
af god praksis, viderefører peer review-programmet fra 1999 ved at fokusere på prioriterede
temaer og tilpasse organisationen og deltagelsen med henblik på mere effektiv og bredere
formidling. Dette omfatter et tættere samarbejde med arbejdsmarkedets parter og
civilsamfundet i læreprocessen. PGL giver de berørte parter i MS, kandidatlandene og
EFTA/EØS-landene mulighed for at fremvise deres nationale eksempler på god praksis på
EU-plan.
15
16
17
I Kommissionen udarbejdes desuden analyser af GD ECFIN, som offentliggøres i "EU Economy
Annual Review" og i "European Economy, Economic Papers".
http://europa.eu.int/comm/employment_social/employment_analysis/observatory_en.htm
SYSDEM (Community System of Documentation on Employment), et netværk af uafhængige
arbejdsmarkedseksperter (et medlem pr. EEO-medlemsland).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0009.png
2.3.1.1 Projekter vedrørende de offentlige arbejdsformidlinger (OAF)
18
I forbindelse med EIM identificerede, udvekslede og udbredte OAF i kandidatlandene bedste
praksis, hvilket øgede kvaliteten af deres ydelser til jobsøgende og arbejdsgivere og
forbedrede deres indsats mod kvalifikationsflaskehalse på de europæiske arbejdsmarkeder. I
den forbindelse blev der offentliggjort indkaldelser af forslag om en modernisering af OAF,
der sætter dem i stand til at udfylde deres rolle i EBS. Med tilgangen af de offentlige
arbejdsformidlinger i de nye MS blev der skabt mulighed for fælles projekter med
synergieffekter, og efterfølgende blev der offentliggjort indkaldelser af forslag, som skulle
støtte innovative og tværnationale initiativer i 2004, 2005 og 2006.
Møderne mellem OAF-ledere (aktiviteter i forbindelse med formandskabet og to årlige
møder) fulgte den praksis, som blev indført for 10 år siden med henblik på at koordinere
arbejdsformidlingernes drift og modernisering. Møderne blev afholdt for at drøfte og
gennemføre vigtige aktioner vedrørende OAF, herunder modeller, som forebygger
langtidsledighed og tager hensyn til efterspørgslen på arbejdsmarkedet.
Der blev afholdt uddannelsesseminarer (i 2002 og 2003) om OAF-forvaltningen i de
kandidatlande, som i 2004 blev til de 10 nye MS, og i Rumænien, Bulgarien, Kroatien og
Tyrkiet (i 2006).
2.3.2 Informationsaktiviteter
I forhold til AFS-programmet var der øget fokus på behovet for at gennemføre en aktiv og
åben informationspolitik for at give borgere i hele EU øget viden om EBS og om, hvad den
eventuelt vil betyde for dem. Det er almindeligt anerkendt, at de forpligtelser, som EBS
indebærer på alle niveauer og for alle berørte parter (arbejdsmarkedets parter og
civilsamfundet), stiller krav om åbenhed og oplysningsaktiviteter i forholdet til borgerne.
Synligheden af de initiativer, som modtog støtte fra EIM - bl.a. undersøgelser - blev forbedret
gennem hele programperioden. Der blev anvendt forskellige metoder til at offentliggøre
resultaterne, f.eks. elektroniske og/eller papirbaserede publikationer fra DG EMPL og dets
EUROPA-websted, seminarer, workshops og konferencer, medier osv. Konklusionerne
vedrørende de vigtigste politikområder indgik i større politikdokumenter, f.eks. FRB og den
sammenfattende rapport.
Fra 2003 har der været årlige indkaldelser af forslag, der skal fremme en fælles
informationsindsats for at støtte initiativer, som udbreder kendskabet til EBS. Målet med disse
initiativer er at give generelle oplysninger om EBS (mål og bevæggrunde, opnåede resultater,
gennemførelse og overvågning og de involverede institutioners respektive roller), samtidig
med at samspillet mellem den europæiske kontekst og beskæftigelsespolitikerne på nationalt,
regionalt og lokalt niveau klart blev angivet. Der blev rettet henvendelse til særlige
målgrupper (f.eks. forsamlinger af regionale og lokale myndigheder, arbejdsmarkedets parter,
civilsamfundet) eller særlige emner blev taget op (f.eks. lige muligheder, forebyggelse og
aktivering af langtidsledige, mobilitet, LLL, arbejdskvalitet, aktiv aldring, rummelige
arbejdsmarkeder, indvandring, beskæftigelsesfrekvens, og at det skal kunne betale sig at
arbejde) for at øge kendskabet og forståelsen og således lette deltagelsen for potentielle
berørte parter. Initiativerne bidrog desuden til en øget forståelse af de vigtigste mål og de
18
http://ec.europa.eu/employment_social/employment_strategy/pub_empl_services_en.htm og
http://ec.europa.eu/employment_social/incentive_measures/activities_en.htm
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
politiske prioriteringer i EBS og af den
beskæftigelsespolitikkerne på EU-niveau bibringer.
merværdi,
som
koordineringen
af
De vigtigste analyseresultater blev fremlagt i beretningen "Beskæftigelsen i Europa", som fra
2006 har omfattet en årlig konference med henblik på resultatformidling, og i publikationer
fra EOB. Begge publikationer udsendes bredt både i og uden for EU.
Der blev afholdt adskillige seminarer, workshops, konferencer og andre større arrangementer
for at formidle resultaterne af EIM-aktiviteterne. Dette gjaldt f.eks. undersøgelserne af
prioriterede temaer.
Informationsaktiviteterne nåede ud til medlemmer af Europa-Parlamentet, medlemmer og
observatører fra EIM-udvalget og BU samt grupper nedsat herunder, andre vigtige aktører
som f.eks. arbejdsmarkedets parter, eksperter og personer involveret i gennemførelsen af
andre EF-handlingsprogrammer, hvilket bidrog til at sikre sammenhæng og komplementaritet
med andre relevante programmer, aktioner og initiativer.
2.4 Det europæiske år for arbejdstagernes mobilitet 2006
Der blev lanceret en lang række aktioner i forbindelse med det europæiske år for
arbejdstagernes mobilitet (EÅAM) i 2006, som bidrog til at nå de vigtigste mål for året,
nemlig:
- at øge kendskabet til arbejdstagernes rettigheder (fri bevægelighed for arbejdstagere) og til
de muligheder, der findes, samt til, hvilke instrumenter der er indført for at fremme
mobiliteten, herunder især, hvilken rolle EURES og OAF spiller
- at udveksle erfaringer og god praksis om mobilitetsspørgsmål
- at konsolidere EU’s vidensgrundlag om jobmobilitet og geografisk mobilitet ved at levere
statistiske oplysninger om mobilitetsmønstret både i og uden for EU.
Der blev afholdt 2000 informationsarrangementer, som omfattede alle aktører på
mobilitetsområdet. Blandt de mest vellykkede var de første europæiske jobmesser, som tiltrak
omkring 200 000 deltagere til 230 europæiske byer, hvor arbejdsgivere, arbejdstagere og
jobsøgende kunne komme i direkte kontakt med hinanden.
2.5 Den lokale beskæftigelsesudvikling (LBU)
Jobskabelsespotentialet på lokalt plan, herunder i den sociale økonomi (bl.a. erhvervsdrivende
foreninger), blev støttet, og der blev opfordret til indgåelse af partnerskaber mellem alle
relevante aktører. Der blev iværksat analyser af LBU for at udbrede kendskabet til vellykkede
lokale udviklingsinitiativer og for at fremme innovation samt for at udvikle analyse- og
metoderedskaber, som styrker det lokale element i EU's og i de nationale
beskæftigelsespolitikker.
2.6 Evaluering af EIM
I henhold til artikel 13 i EIM-afgørelsen blev der gennemført en uafhængig evaluering.
Kontrahenten afleverede en midtvejsrapport i maj 2005, som fokuserede på projektniveauet i
de EIM-finansierede projekter. En ajourføring af midtvejsrapporten, som blev indsendt i
december 2005, indeholdt en undersøgelse af program- og politikniveauet og en overvejelse
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om, hvilke eventuelle konsekvenser den reviderede i Lissabonproces har for EIM-
programmet. Den endelige rapport indeholder en vurdering af de overordnede
programresultater samt anbefalinger for kommende EF-programmer. Endelig indeholder den
efterfølgende evaluering en sammenfatning af resultaterne fra alle tidligere
evalueringsrapporter.
Hovedformålet med evalueringen var at vurdere:
- EIM-programmets bidrag til udviklingen og gennemførelsen af EBS
- programmets sammenhæng og effektivitet og
- i hvilken grad målsætningerne var blevet indfriet og forhindringerne for gennemførelsen af
processen var blevet identificeret.
Ud over disse overordnede positive resultater understreger evaluatorerne i deres anbefalinger,
at det er nødvendigt at forenkle den finansielle forvaltning og procedurerne mht.
projektgennemførelsen, og de efterlyser en mere pålidelig projektovervågning gennem
anvendelse af nye informationsteknologier, som f.eks. databaser. Desuden blev det
konkluderet, at der er behov for en mere aktiv informationspolitik, herunder bedre formidling
af projektresultaterne, og opfølgning på undersøgelser og forskning. Dette kunne f.eks. opnås
ved at øge ambitionsniveauet i projekterne og flytte ansvaret for fremme af medlemsstaternes
samarbejde, formidling og opfølgning til projektets kontrahenter. Endelig nævner
anbefalingerne et behov for en mere aktiv inddragelse af programudvalget.
3. T
REDJELANDES DELTAGELSE
I henhold til artikel 7 i EIM-afgørelsen blev programmet og dets aktiviteter åbnet for
EFTA/EØF-landene (Island, Norge og Liechtenstein) og kandidatlandene, som i maj 2004
blev til de 10 nye EU-medlemsstater. De daværende kandidatlande Bulgarien og Rumænien
kom sammen med Tyrkiet med i programmet i 2003, mens Kroatien kom med i 2006.
For at sikre den mest hensigtsmæssige forberedelse af de nye medlemsstaters tiltrædelse
iværksatte Kommissionen en intensiveret indsats for at hjælpe kandidatlandene med at
strømline deres politikker efter Lissabonstrategien. Arbejdsmarkedsudviklingen i
kandidatlandene blev regelmæssigt analyseret i rapporten "Beskæftigelsen i Europa", der blev
etableret en politisk dialog, og der blev udarbejdet fælles evalueringsrapporter (FER) om
politikudviklingen på baggrund af fælles aftalte standarder. Fra 2003 påbegyndtes en gradvis
deltagelse af alle kandidatlandene i EIM-aktiviteterne, herunder EIM-udvalgets møder,
seminarer og konferencer. Deres deltagelse i EIM skabte bedre muligheder for at lære af
erfaringerne fra driften og evalueringen af EBS i MS, ligesom den bidrog til forberedelsen af
gennemførelsen af EBS inden for rammerne af Lissabonstrategien. På denne måde sikredes en
hurtigere fuldstændig integration af de nye medlemsstater i EBS.
4. EIM-
UDVALGETS
ROLLE OG FORBINDELSER MED ANDRE UDVALG
,
PROGRAMMER OG
ORGANISATIONER
EIM-programudvalget, som både havde forvaltningskapacitet og rådgivende kapacitet,
samledes to gange om året. De vedtog de overordnede retningslinjer for gennemførelsen af
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0012.png
aktiviteter, de årlige arbejdsprogrammer, fordelingen af finansiering på de forskellige
foranstaltninger og udvælgelseskriterier for den finansielle støtte.
Der blev etableret samarbejde og koordinering med andre relevante udvalg, herunder især
BU, for at sikre sammenhæng og komplementaritet med EIM-aktiviteter i andre EF-
programmer og -initiativer. Selv om EIM-aktiviteterne har et bredere sigte, var de nyttige for
BU og støttede dets arbejde. Desuden blev BU regelmæssigt informeret om projektresultater
gennem deltagelse i konferencer, seminarer og workshops. I forbindelse med gennemførelsen
af EIM blev der taget højde for arbejdet i udvalget for den økonomiske politik og den
arbejdsgruppe vedrørende arbejdsmarkedsstatistik, som er nedsat herunder.
I den forbindelse er det også værd at bemærke, at EU’s rammeprogram for forskning støtter
supplerende forskningsprojekter og netværk inden for mange af områderne under afsnit 2. På
den måde yder aktiviteterne et væsentligt bidrag til EU’s politiske målsætninger om vækst,
beskæftigelse og social samhørighed.
Det eksisterende samarbejde med OECD, ILO og Verdensbanken blev fortsat, bl.a. gennem
fælles undersøgelser, udveksling af oplysninger og ekspertise og afholdelse af fælles
konferencer og seminarer om en lang række emner, herunder menneskelig kapital,
indvandring og LBU. Samarbejdet om og samfinansieringen af OECD's LEED-program
fortsatte
19
. Kommissionen sikrede også forbindelsen med de decentraliserede agenturer,
navnlig Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkårene i Dublin.
5. K
ONKLUSIONER
Gennem hele programperioden (2002-2006) bidrog EIM til opfyldelse af det strategiske mål,
som Det Europæiske Råd i Lissabon havde fastsat, om at sætte Fællesskabet i stand til på ny
at skabe betingelser for fuld beskæftigelse, som nævnt i EIM.
Programmet blev gennemført i overensstemmelse med dets vigtigste målsætninger. Der blev
sikret kraftig fokus på de enkelte målsætninger ved hjælp af gennemførelsen af de
fællesskabsforanstaltninger, som er nævnt i artikel 4 i afgørelsen. På den måde bidrog EIM-
aktiviteterne til udvikling, opfølgning og evaluering af EBS og støttede den koordinerede
tilgang i EBS. Aktiviteterne fokuserede desuden på en forbedring af statistikker og
indikatorer, analyserede vigtige spørgsmål vedrørende udviklingen af EU’s arbejdsmarkeder,
vurderede og evaluerede politikker og fremmede udvekslingen af bedste praksis mellem MS
og informationsaktiviteter blandt EU-borgerne. Der var særlig fokus på fremme af LBU-
aktiviteter. I forbindelse med gennemførelsen af EIM fokuserede Kommissionen ikke blot på
kortsigtede håndgribelige resultater, men også på resultater på mellemlang og lang sigt for at
sikre bæredygtige forandringer. Der var fokus på god forvaltning, peer reviews og på
informationsaktiviteter.
I 2004 bød EU 10 nye medlemsstater velkommen. Deres gradvise deltagelse i EIM gav dem
mulighed for at lære af evalueringen af EBS i EU-15 og gjorde dem bedre forberedt på fuld
integration i EBS.
Aktiviteterne var baseret på målsætningen om at sikre, at man på alle geografiske niveauer i
EU er meget opmærksom på EBS, således at den brede offentlighed og interessegrupper, som
19
http://www.oecd.org/department/0,2688,en_2649_34417_1_1_1_1_1,00.html
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
f.eks. de politiske beslutningstagere, arbejdsmarkedets parter, lokale og regionale
myndigheder og andre nøgleaktører, herunder civilsamfundet, er bevidste om deres
muligheder for at forbedre de økonomiske og sociale fremtidsudsigter og tilskyndes til at
bidrage til dette mål. I forhold til AFS-programmet var der øget fokus på behovet for at
gennemføre en aktiv og åben informationspolitik, at øge kendskabet til de vigtigste elementer
i EBS blandt borgere overalt i EU og til, hvilken betydning den eventuelt vil få for dem.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0014.png
BUDGETBILAG
Budget tildelt af Rådet og Europa-Parlamentet: 55 mio. EUR + 5 mio. EUR i forbindelse med udvidelsen i 2004. Til dette beløb på i alt 60 mio. EUR tilførtes
programbidrag fra de deltagende kandidatlande og EFTA/EØS-lande og en overførsel i 2006 af uudnyttede midler fra 2004 og 2005, svarende til i alt 64 590 390 EUR i
disponible midler til hele programperioden.
Afsnit i
rapporten
BUDGETMIDLER I ALT
2.1
Statistisk arbejde og udvikling af indikatorer, herunder:
Uddelegering af opgaver til Eurostat
Andre statistikopgaver
I ALT 2.1 Statistisk arbejde og udvikling af indikatorer
2.2
2.2.1
Analyse og forskning, herunder
Analyse af tendenser og udfordringer, herunder fremtidsperspektiver:
Undersøgelser (herunder konferencer, seminarer og workshops til fremlæggelse af resultater)
3 undersøgelser inden for rammerne af det europæiske år for arbejdstagernes mobilitet 2006
(herunder seminarer til fremlæggelse af resultater)
SUBTOTAL 2.2.1 Analyse af tendenser og udfordringer, herunder fremtidsperspektiver
2.2.2
Politikvurdering og -evaluering:
Vurderingsundersøgelser
(herunder
evalueringsprojekter
vedrørende
arbejdsformidlinger og de aktive arbejdsmarkedspolitikkers effektivitet/virkning)
Indkaldelse af forslag: Udvikling af evalueringspraksis: 6 projekter 2003-2005
offentlige
99 800
557 398
261 600
189 650
441 778
418 249
1 142 924
1 112 625
418 249
1 142 924
1 112 625
1 067 837
1 667 995
1 262 376
1 665 745
1 262 376
1 665 745
1 324 343
333 602
1 657 945
4 541 636
449 734
4 991 370
1 082 119
49 284
1 131 403
Projekttype
2002
5 000 000
2003
10 486 434
2004
14 804 096
2005
16 337 600
2006
17 962 260
124 453
1 192 290
458 610
2 126 605
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0015.png
Afsnit i
rapporten
Projekttype
Indkaldelse af forslag: Projekter, der bidrager til evaluering af EBS (national evalueringspraksis)
2002-2003, 2005-2007 og 2006-2008
2006 EÅAM (herunder Eurobarometerundersøgelse om opfattelse af rettigheder og instrumenter
vedrørende arbejdstageres mobilitet i 2006 og evaluering af året)
2002
2003
2004
2005
2006
190 000
519 620
610 414
316 552
289 800
708 049
557 398
1 700 322
261 600
1 374 225
709 270
1 901 560
1 368 744
3 495 349
SUBTOTAL 2.2.2 Politikvurdering og -evaluering
I ALT 2.2 Analyse og forskning
2.3
2.3.1
Udveksling af bedste praksis, samarbejde mellem MS og informationsaktiviteter, herunder
Udveksling af bedste praksis og samarbejde mellem MS:
Vigtigste aktioner:
Peer Review-program (herunder undersøgelser af god praksis vedr. aktive
arbejdsmarkedspolitikker)
/
Programmet for gensidig læring (herunder støttetjenester, peer
review-møder og "thematic reviews") 2002-2006
Det europæiske observationscenter for beskæftigelse (netværk) 2002-2006
Indkaldelse af forslag: Informationsaktiviteter vedr. EBS: Fælles informationsindsats 2003-2005
Indkaldelse af forslag: Opfølgning på evalueringsprojekter og informationsaktiviteter vedr. EBS
(Fælles informationsindsats - formidling) 2004-2006
Indkaldelse af forslag: Aktiviteter til opfølgning og formidling vedr. programmet for gensidig
læring under EBS 2005-2007 og 2006-2008
2006 EÅAM (konferencer og seminarer, herunder afsluttende konference)
283 970
1 018 480
1 433 440
1 797 182
430 974
765 739
1 160 545
891 642
988 208
982 116
938 208
1 228 181
1 122 747
526 275
863 291
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0016.png
Afsnit i
rapporten
Projekttype
2006 EÅAM (herunder indkaldelse af forslag om innovative aktioner til udveksling af bedste
praksis vedr. arbejdstagernes mobilitet og initiativer fra arbejdsmarkedets parter efterfulgt af en
konference)
Undersøgelser (herunder identifikation af god praksis til at skabe flere beskæftigelsesmuligheder
og fastholde ældre arbejdstagere på arbejdsmarkedet; Aldring og beskæftigelse)
2002
2003
2004
2005
2006
183 446
2 019 273
199 550
1 302 450
3 661 596
3 354 015
3 186 043
5 329 163
Subtotal, vigtigste aktioner
OAF-projekter:
Seminarer (herunder uddannelsesseminarer om OAF-forvaltning, seminarer for offentlige og
private arbejdsformidlinger, erhvervsvejledning i OAF og 12.-19. møde for OAF-ledere)
Indkaldelse af forslag: Forvaltningsmæssige og strukturelle forandringer i OAF, som vedrører
IKT-udviklingen 2004
Indkaldelse af forslag: Profileringsredskaber vedr. langtidsledige grupper på arbejdsmarkedet
2004
Indkaldelse af forslag: Modernisering af OAF (innovative tværnationale projekter) 2004-2008
Undersøgelse (herunder seminar) (god virksomhedspraksis vedr. arbejdstagernes mobilitet for
SMV'er og OAF)
Subtotal, OAF-projekter
SUBTOTAL 2.3.1 Udveksling af bedste praksis og samarbejde mellem medlemsstaterne
117 503
499 781
395 674
80 275
663 558
300 000
1 091 436
1 064 001
250 000
117.503
1 419.953
499 781
4 161 377
695 674
4 049 689
1 171 711
4 357 754
1 977 559
7 306 722
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0017.png
Afsnit i
rapporten
2.3.2
Konferencer:
Informationsaktiviteter:
Projekttype
2002
2003
2004
2005
2006
Formandskabskonferencer under det græske, italienske, irske, nederlandske, britiske, østrigske,
finske og tyske formandskab
Fælles seminarer med OECD, Verdensbanken, Japan og USA
MISEP-møder 2005 og 2006
Støtte til EMCO-seminarer (ekspertmøder)
Subtotal, konferencer
Oplysning, informationsaktiviteter og formidling af projekter:
Beskæftigelsesugen 2002-2005
Publikationsprogram 2003-2006 (herunder rapporten om beskæftigelsen i Europa 2003-2006 og
rapportens første formidlingskonference)
Taskforce om beskæftigelsen; gruppen på højt plan (8 møder) 2003
2006 EÅAM (arrangementer, publikationer og informationsmateriale)
Eurobarometerundersøgelse for at vurdere kendskabet til EBS/ESF 2006 og
ESF:
Støtte til
beskæftigelsesinitiativer igennem 50 år
Ekspertmøder med henblik på formidling af resultater af aktiviteter/undersøgelser (deltagende
eksterne eksperter/talere)
799 152
569 753
84 405
476 238
736 856
308 464
56 711
145 345
872 400
188 530
160 903
1 221 833
799 152
654 158
476 238
1 247 376
97 504
83 916
45 474
105 801
309 792
54 500
196 419
338 317
485 543
372 538
951 320
675 012
187 322
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0018.png
Subtotal, Oplysning, informationsaktiviteter og formidling af projekter
203 305
364 292
280 335
756 329
2 299 197
Afsnit i
rapporten
SUBTOTAL 2.3.2 Informationsaktiviteter
Projekttype
2002
1 002 457
2 422 410
2003
1 018 450
5 179 827
2004
756 573
4 806 262
2005
2 003 705
6 361 459
2006
3 521 030
10 827 752
I ALT 2.3 Udveksling af bedste praksis, samarbejde mellem MS og informationsaktiviteter
De aktiviteter, der er iværksat inden for rammerne af
det europæiske år for arbejdstagernes
mobilitet 2006 (EÅAM),
er opstillet og beskrevet i afsnit 2.4 i denne rapports hoveddel. I denne
tabel er de imidlertid delt ud på forskellige budgetoverskrifter for at tegne et korrekt billede af,
hvilke midler der er anvendt til hvilke projekttyper og for at vise den lange række af aktiviteter,
der blev lanceret i forbindelse med året.
Lokal beskæftigelsesudvikling (LBU), herunder
Undersøgelser (herunder seminarer)
Evaluering af 19 projektforslag: Aktioner til fremme af en lokal indsats for beskæftigelsen
OECD/LEED-konference: 2002-2003, 2004-2005 og 2006-2007
IDELE (Identifikation af god praksis inden for den lokale beskæftigelsesudvikling og fremme af
bedre forvaltning) 2003-2005
LBU-brochurer: Vademecum om udvikling af LBU-strategier 2004 og
LBU-håndbogen
for de
nye MS 2006
Forbindelse mellem lokale aktører ("netværk af netværk") 2005-2007
Fælles EU/USA-seminar vedr. bilateralt samarbejde om LBU 2005
I ALT 2.5 Lokal beskæftigelsesudvikling (LBU)
2.4
2.5
1 094 230
192 800
266 500
500 000
660 000
400 000
400 000
400 000
45 000
522 425
76 537
266 500
592 800
2 039 230
998 962
300 000
960 000
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448139_0019.png
Afsnit i
rapporten
2.6
Evaluering af programmet:
Evaluering af EIM
I ALT 2.6. Evaluering af programmet
Projekttype
2002
2003
2004
2005
2006
638 604
4 659 335
9 138 694
10 516 266
14 253 351
16 414 504
SAMLEDE FORPLIGTELSER TIL AKTIVITETER
Anvendt procentdel af samlede midler
SAMLEDE MIDLER, Rådets og Europa-Parlamentets afgørelse vedr. EIM (inklusive bidrag fra
EFTA/EØS-lande og kandidatlande og overførte uudnyttede midler fra 2004 og 2005 til sidste programår
2006)
93%
87%
71%
87%
91%
5 00 0000
10 486 434
14 804 096
16 337 600
17 962 260
DA
19
DA