Uddannelsesudvalget 2008
KOM (2008) 0356
Offentligt
1448165_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 13.6.2008
KOM(2008) 356 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om den eksterne evaluering af Det Europæiske Center for Udvikling af
Erhvervsuddannelse
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
3.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
6.
Indledning .................................................................................................................... 3
Det Europæiske Center for Udvikling af Erhvervsuddannelse .................................... 3
Baggrunden for Cedefop .............................................................................................. 3
Prioriterede mål og aktiviteter...................................................................................... 3
Tidligere evalueringer og undersøgelser...................................................................... 4
Finansiering.................................................................................................................. 4
Resumé af den eksterne evaluering.............................................................................. 5
Resultater af de vigtigste evalueringsspørgsmål .......................................................... 5
Relevans og komplementaritet..................................................................................... 5
Gennemslagskraft......................................................................................................... 6
Effektivitet.................................................................................................................... 6
Merværdi og virkninger ............................................................................................... 7
DE VIGTIGSTE ANBEFALINGER I DEN EKSTERNE EVALUERING ............... 8
Strategiske områder...................................................................................................... 8
Driftsmæssige områder ................................................................................................ 8
Interne ledelsesområder ............................................................................................... 9
Konklusion ................................................................................................................... 9
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448165_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Denne rapport vedrører den eksterne evaluering af Det Europæiske Center for
Udvikling af Erhvervsuddannelse, et fællesskabsagentur, som blev oprettet ved
Rådets forordning (EØF) nr. 337/75 af 10. februar 1975
1
. I henhold til artikel 27, stk.
4, i finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige
budget
2
og artikel 21, stk. 2, litra b, i gennemførelsesbestemmelserne
3
skal
Kommissionen
evaluere
disse
aktiviteter
regelmæssigt
og
sende
evalueringsresultaterne til de administrative tjenester, som afholder udgiften, samt
lovgivningsmyndigheden og budgetmyndigheden.
Den eksterne evaluering fandt sted i perioden 2006-2007 og dækkede perioden fra
2001-2006.
Denne rapport er baseret på resultater, konklusioner og anbefalinger i
evalueringseksperternes endelige rapport, som kan findes i sin fulde ordlyd, inkl.
bilag, på http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/evalreports/index_en.htm.
2.
2.1.
D
ET
E
UROPÆISKE
C
ENTER FOR
U
DVIKLING AF
E
RHVERVSUDDANNELSE
Baggrunden for Cedefop
Cedefop
4
er Den Europæiske Unions agentur for erhvervsuddannelse, som er
beliggende i Thessaloniki
5
i Grækenland. Cedefop bidrager til Kommissionens,
medlemsstaternes og arbejdsmarkedsparternes arbejde med at udforme og
gennemføre EU's erhvervsuddannelsespolitik.
Cedefop administreres af en fireleddet bestyrelse med repræsentanter for
medlemsstaternes regeringer, arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer og Europa-
Kommissionen. Cedefop forvaltes af et direktorat bestående af direktøren og en
vicedirektør og har henved 130 ansatte (faguddannede medarbejdere og
støttepersonale). Cedefops samlede årlige budget er på ca. 17 mio. EUR. På
Cedefops websted findes mere detaljerede oplysninger (jf. fodnote 4).
2.2.
Prioriterede mål og aktiviteter
I tråd med grundforordningen fastlægges Cedefops aktiviteter og prioriterede
målsætninger på mellemlang sigt (gældende for 3 år) og i årlige arbejdsprogrammer
6
.
Siden 2000 har Lissabonstrategien medvirket til at skabe en omfattende agenda for
erhvervsuddannelse, som er i hastig udvikling. Siden da har Cedefop tilpasset sin
strategi for at fokusere på at støtte Europa-Kommissionen, medlemsstaterne og
1
2
3
4
5
6
EFT L 39 af 13.2.1975, s. 1-4.
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1525/2007 af 17. december 2007 om ændring af forordning (EF,
Euratom) nr. 1605/2002 om finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige
budget.
Kommissionens forordning (EF, Euratom) nr. 478/2007 af 23 april 2007 om ændring af forordning nr.
(EF, Euratom) 2342/2002 af 23. december 2002.
Cedefop websted: http://www.cedefop.europa.eu/.
Cedefop blev oprettet i 1975 og oprindeligt med base i Berlin, men i 1995 blev Cedefops hovedkontor
flyttet til Thessaloniki.
De prioriterede mål på mellemlang sigt og de årlige arbejdsprogrammer kan findes på Cedefops
websted (jf. fodnote 4).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448165_0004.png
arbejdsmarkedets parter i
erhvervsuddannelsespolitik.
(1)
(2)
bestræbelserne
med
at
udvikle
en
europæisk
Cedefops strategiske indstilling afspejles i centrets opgaver, som er:
at tilvejebringe forskningsdokumentation, statistiske data og politiske
analyser til støtte for udarbejdelsen af en erhvervsuddannelsespolitik
at bidrage til et større kendskab til og gensidig læring om
erhvervsuddannelsespolitik og –praksis i medlemsstaterne ved at forelægge
undersøgelser om udviklinger og løsningsmodeller
at styrke det europæiske samarbejde på det erhvervsuddannelsespolitiske
område ved at tilvejebringe ekspertise i forbindelse med udformning af og
støtte til fælles europæiske initiativer og redskaber inden for
erhvervsuddannelse
at gøre erhvervsuddannelse mere synligt og udbrede kendskabet hertil ved
hjælp af effektiv kommunikation.
(3)
(4)
For at nå disse målsætninger gør Cedefop brug af sin interne ekspertise, forskning og
kompetencer inden for politikanalyser, dataressourcer og formidlingsredskaber med
henblik på at:
(1)
(2)
(3)
støtte udveksling af information og erfaring samt af god praksis via
studiebesøg, netværk, konferencer og seminarer
tilvejebringe relevant information om nøgleområder til interesserede parter og
borgere ved hjælp af elektroniske og trykte publikationer
inddrage kandidatlandene i EU's erhvervsuddannelsespolitiske samarbejde i
tæt samspil med Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut (ETF).
Cedefops opgaver er nærmere beskrevet i de årlige arbejdsprogrammer.
2.3.
Tidligere evalueringer og undersøgelser
Den eksterne evaluering, der blev afsluttet i 2001
7
, førte til en udtalelse
8
fra
Kommissionen og en handlingsplan for Cedefop
9
.
2.4.
Finansiering
Cedefops samlede budget og ressourcer fordeler sig således på de forskellige
budgetafsnit:
År
Samlet budget
i EUR
Afsnit 1:
Personaleudgifter
i EUR
2008
2007
17 604.322
17 374.402
10 603.000
9 881.740
Afsnit 2:
Administrative
udgifter
i EUR
1 409 000
1 928 260
5 592 322
5 564 402
Afsnit 3:
Driftsudgifter
i EUR
7
8
9
http://www.ec.europa.eu/education/programmes/evaluation/cedefop/final_report_pl_ramboll_en.pdf
http://www.ec.europa.eu/education/programmes/evaluation/cedefop/annex_position_paper_en.pdf
http://www.ec.europa.eu/education/programmes/evaluation/cedefop/actionpl_en.pdf
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448165_0005.png
I bilag 2 findes en oversigt over Cedefops budget for evalueringsperioden 2001 –
2006; nærmere oplysninger kan findes i årsregnskaberne på Cedefops websted (jf.
fodnote 4).
3.
R
ESUMÉ AF DEN EKSTERNE EVALUERING
Generaldirektoratet for Uddannelse og Kultur (GD EAC) indgik en kontrakt med
Ecotec Research and Consulting Ltd.
10
om den eksterne evaluering af Cedefop. Der
blev nedsat en styringsgruppe under ledelse af GD EAC med en repræsentant for
hver af grupperne i Cedefops bestyrelse og to personalerepræsentanter fra Cedefop.
Gruppen skulle bidrage til og følge kontrahentens arbejde.
Evalueringens overordnede mål var:
At udarbejde en vurdering af relevansen, komplementariteten, effektiviteten,
gennemslagskraften, merværdien og virkningen af Cedefops aktiviteter og
organisation med henblik på at nå de nøglemål, prioriterede målsætninger og
opgaver, som er fastlagt i de politiske retningslinjer for perioden 2001-2006, bl.a.
de prioriterede målsætninger på mellemlang sigt og de årlige arbejdsprogrammer.
At udarbejde nyttige konklusioner og anbefalinger, således at Cedefop kan tage
udfordringerne op i de kommende år. Det er især vigtigt med anbefalinger, der
kan bidrage til at forbedre Cedefops programmering, ledelse, resultater og
produkternes og tjenesternes gennemslagskraft samt ansvarligheden over for
budgetmyndigheden og offentligheden generelt. Evalueringen skal være formativ.
De eksterne evalueringseksperter fulgte den fastlagte metode og terminologi for
evalueringer i henhold til retningslinjerne
11
fra Generaldirektoratet for Budget og
anvendte en række forskellige metodeværktøjer. De indsamlede omfattende
dokumentation fra udgivelser, politiske dokumenter, internetsøgninger, en
undersøgelse af Cedefops aktiviteter og fire dybdegående casestudier. Forud for
analysen blev over 100 nøgleaktørers udtalelser nedfældet via interviews og
fokusgrupper, og over 650 svarpersoner deltog i to webundersøgelser (nærmere
oplysninger i bilag 3 til rapporten).
4.
R
ESULTATER AF DE VIGTIGSTE EVALUERINGSSPØRGSMÅL
Dette afsnit indeholder en sammenfatning af evalueringseksperternes analyser og
resultater. Eksperterne konkluderede i store træk, at Cedefop er et relevant og
effektivt agentur med en tydelig merværdi. Centret tilbyder en lang række aktiviteter,
og i betragtning af forholdet mellem input og output kan Cedefop også betegnes som
effektivt.
4.1.
Relevans og komplementaritet
Evalueringen er meget positiv, hvad angår Cedefops relevans og komplementaritet.
Det
bemærkes,
at
Cedefop
ikke
blot
bidrager
til
EU's
nye
erhvervsuddannelsespolitiske agenda, men også påvirker udformningen af agendaen.
Cedefop er blevet en aktiv aktør i forbindelse med fremme af den europæiske
10
11
Efter en udbudsprocedure fik Ecotec Research and Consulting Ltd. tildelt en rammekontrakt om
evaluering af de aktiviteter, der havde relation til GD EAC.
"Evaluating EU Activities: A practical guide for the Commission services", Europa-Kommissionen,
Generaldirektoratet for Budget, juli 2004.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448165_0006.png
erhvervsuddannelsespolitik på højeste niveau. Evalueringseksperterne vurderer
ligeledes, at Cedefop siden oprettelsen har haft en vigtig rolle som "åben kilde" til
oplysninger til brug for erhvervsuddannelsessamarbejdet i Fællesskabet som helhed
og har opnået stor prestige og synlighed i erhvervsuddannelsessammenhænge i EU.
I evalueringen påpeges det, at selv om Cedefops rolle som "åben kilde" var til fordel
for erhvervsuddannelsessamarbejdet, bør Cedefop nu snarere fokusere mere på
centrets umiddelbare kreds af interesserede parter, især i forbindelse med udformning
af politikker. I evalueringen konstateres det med rette, at disse to aktiviteter ("åben
kilde" – støtte til udformning af politikker) ikke kan forenes. Selv om Cedefop i
øjeblikket overvejende leverer støtte til udformning af politikker, er mange af
aktiviteterne til fordel for erhvervsuddannelsessamarbejdet. Det er ikke et spørgsmål
om uforenelighed men snarere om balance, som skal tages i betragtning i strategien.
Det er endvidere evalueringseksperternes opfattelse, at Cedefop spiller en
supplerende rolle i forhold til andre agenturer, og at Cedefop er opmærksom på at
undgå overlapning og aktivt søger at varetage sine opgaver bedst muligt. I fremtiden
vil dette grænseområde med andre agenturer fortsat kræve aktiv ledelse, da Cedefops
dobbelte rolle (støtte til udformning af politikker; "åben kilde") vil få stadig større
betydning.
4.2.
Gennemslagskraft
Cedefop yder en god indsats og tilfredsstiller hovedparten af brugerne og har
desuden et godt ry og en stærk profil inden for det europæiske samarbejde om
erhvervsuddannelse. Cedefop er en vigtig kilde til rapporter, indsamling og analyse
af erhvervsuddannelsesrelaterede oplysninger på EU-niveau og er anerkendt for sin
rolle i erhvervsuddannelsesforskning og formidling af oplysninger om
erhvervsuddannelse. Evalueringseksperterne fandt ligeledes, at Cedefops aktiviteter
indeholder gode muligheder for feedback.
Evalueringen peger på en række af Cedefops stærke og svage punkter. Styrkerne
omfatter netværksarbejde, tilskyndelse til peer-learning og tilvejebringelse af
sammenlignelige oplysninger. Cedefop skaber merværdi ved at bringe politikere og
forskere sammen, især ved at anvende forskningsresultaterne i politisk sammenhæng.
Derved skabte Cedefop et betydeligt bidrag til opfølgningen af Københavnprocessen
for europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse
12
, en stor og kompliceret opgave,
som blev løst med få midler. Desuden arbejder Cedefop med at forudsige behovet for
færdigheder og afhjælper derved en videnskløft på europæisk niveau.
De svage punkter vedrører Cedefops kommunikationsstrategi, som især foregår via
webstederne, samt manglen på en veludviklet evalueringskultur. En række aspekter
af arbejdet med ReferNet – Cedefops vigtigste informationsnetværk – behøver
opmærksomhed. Dette gælder især ReferNets evne til at tilvejebringe informationer,
der er valideret af de nationale myndigheder og nøjagtigt afspejler udviklingen på
erhvervsuddannelsesområdet og netværkenes synlighed i medlemsstaterne.
4.3.
Effektivitet
Arbejdet med at vurdere agenturets effektivitet viste sig at være vanskeligt.
Effektiviteten måles ved at se på, hvorledes ressourceinput (personale og penge)
12
Oplysninger
om
Københavnprocessen
http://ec.europa.eu/education/policies/2010/vocational_en.html.
kan
findes
på:
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
omdannes til aktivitetsoutput for derved at vurdere udbyttet og de sammenlignelige
omkostninger. Evalueringseksperterne kunne ikke videnskabeligt måle effektiviteten
på grundlag af de foreliggende indberetninger om økonomiske data og
projektoplysninger. Evalueringseksperterne vurderede, at det aktivitetsbaserede
budget blev indført ved udgangen af evalueringsperioden, og at de overordnede
registrerede resultatindikatorer først blev tilgængelige i 2005, hvorved der kunne
foretages en delvis sammenligning mellem 2005 og 2006.
For at opveje de manglende videnskabelige data anvendte evalueringseksperterne en
række andre lignende indikatorer til at vurdere Cedefops effektivitet. Eksperterne
konkluderede, at omfanget af aktiviteterne ganske enkelt har været enormt, og at
Cedefop med rette kan påstå at være effektivt, når man tager forholdet mellem input
og output (stort antal aktiviteter og produkter) i betragtning.
Evalueringseksperterne anførte, at enkelte af disse områder allerede var blevet
behandlet af det nuværende ledelsesteam, men desværre for sent til at kunne optræde
i denne evaluering. Cedefops fulde gennemførelse af et aktivitetsbaseret budget i
2008 betragtes som et vigtigt tiltag for at lette de kommende evalueringsprocesser.
4.4.
Merværdi og virkninger
Det hedder i evalueringsrapporten, at Cedefop er et relevant og effektivt agentur med
en meget tydelig merværdi. Der findes ganske enkelt intet gyldigt alternativ til det
arbejde, Cedefop udfører, og mange af aktiviteterne er uden sidestykke. Ingen anden
organisation arbejder så målrettet med en europæisk samling af erfaringer og
kompetencer på erhvervsuddannelsesområdet.
I evalueringen bemærkedes en række områder, hvor Cedefop tydeligvis har en
positiv indvirkning og skaber merværdi. Aktiviteterne repræsenterer organisationens
absolut stærkeste sider, som går ud på:
At analysere arbejdet med Københavnprocessen om en styrkelse af det
europæiske samarbejde om erhvervsuddannelse på et informeret grundlag og
udformning af rapporter til ministermøder. Dette førte til, at Cedefop har fået
større beføjelser til at overvåge og rapportere om medlemsstaternes arbejde med at
gennemføre den europæiske erhvervsuddannelsespolitik.
At forestå relevant erhvervsuddannelsesforskning med henblik på at fortolke de
aktuelle tendenser og tilskynde til en europæisk tilgang til at løse
erhvervsuddannelsesmæssige spørgsmål.
At afhjælpe videnmanglerne ved at tilvejebringe flest mulige analyser af aktuelle
og kommende behov for færdigheder i Europa.
At bidrage til at styrke det europæiske samarbejde ved at stille ekspertise til
rådighed til udformning, udvikling og gennemførelse af europæiske værktøjer
såsom Europass, den europæiske referenceramme for kvalifikationer (EQF) og det
europæiske meritoverførselssystem for erhvervsuddannelse (ECVET).
At fremme en bedre forståelse og peer-learning ved at bringe folk sammen –
fagfolk, forskere og især arbejdsmarkedets parter. I 2006 opfordrede Europa-
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448165_0008.png
Kommissionen Cedefop til at koordinere det nye konsoliderede
studiebesøgprogram inden for programmet for livslang læring
13
fra 2008-2013.
5.
DE VIGTIGSTE ANBEFALINGER I DEN EKSTERNE EVALUERING
Dette afsnit omfatter de 16 anbefalinger i evalueringsrapporten. De er opdelt i tre
grupper: Strategiske, driftsmæssige og interne ledelsesområder.
5.1.
Strategiske områder
Cedefop bør fortsat søge at reducere omfanget af sine aktiviteter. Centret bør rette
sine ressourcer mod færre kerneopgaver og konsolidere ledelsen for at opnå så
stærk en ledelse som mulig på tværs af de operationelle områder. De prioriterede
målsætninger på mellemlang sigt for perioden 2009-2011, som Cedefop er ved at
formulere, er en god anledning til at se på den strategiske balance mellem arbejdet
som "åben kilde" og med at bidrage til og støtte gennemførelsen af de prioriterede
områder
i
EU's
erhvervsuddannelsespolitik.
Med
en
bedre
kommunikationsstrategi vil Cedefop kunne få støtte fra kredsen af interesserede
parter og brugerne til mulige strategiske justeringer (anbefaling 2, 3, 4 og 5).
Cedefop bør anvende sine tydelige og sammenhængende strategiske målsætninger
bedre til at gøre sin målorienterede ledelseskultur til en dag-til-dag-praksis, som
skal brede sig til hele personalet (anbefaling 1).
Cedefop bør tage skridt til at oprette en investerings/omstruktureringsfond (inden
for de godkendte regler), som skal fordele udviklingsmidler til nye initiativer og
dermed bryde ud af nulsumsforløbet med nedskæringer (anbefaling 6).
Under denne overskrift har evalueringseksperterne også formuleret to særlige
anbefalinger til Kommissionen, nemlig:
at bistå Cedefop med at undersøge, hvordan ledelsen kan reagere mere fleksibelt
på de strategiske krav, centret står over for (anbefaling 7)
i samarbejde med de relevante EU-tjenester og -institutioner at undersøge,
hvordan man inden for forordningens bestemmelser kan give Cedefop en længere
horisont til planlægning af aktiviteterne (anbefaling 8).
5.2.
Driftsmæssige områder
Forskning, rådgivning og støtte til politikudformning: Der skal fokuseres mere på
at producere konkrete, rettidige og målrettede produkter til de politiske
beslutningstagere. Cedefop står på skillevejen mellem politik og forskning. Dette
skal formidles bedre til de mange brugere og interessenter for at lægge vægt på
deres særlige rolle i forbindelse med den praktiske anvendelse af den seneste
forskning i europæiske erhvervsuddannelsessammenhænge og med at afhjælpe
videnmanglerne. Cedefop bør udvikle en "fremsynsproces", hvor man undersøger
nye erhvervsuddannelsesrelaterede spørgsmål efter 2010, som kan indgå i
udformningen af EU's erhvervsuddannelsespolitiske agenda (anbefaling 12, 13 og
14).
13
Rådet for Den Europæiske Union. Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/2006/EF af 15.
november 2006 om et handlingsprogram for livslang læring, EUT L 327 af 24.11.2006, s. 45.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommunikation, oplysning og formidling: Cedefops kommunikationsstrategi bør
revideres, således at der tages bedre hensyn til interessenternes og målgruppernes
behov. Det bør tilstræbes at realisere ReferNets fulde potentiale og udnytte
mulighederne i dette netværk til fulde (anbefaling 9 og 10).
Udveksling og samarbejde: Studiebesøgsprogrammet bør udvides og omdannes til
en platform, hvor god praksis i erhvervsuddannelse i hele EU kan identificeres,
formidles og udveksles (anbefaling 11).
5.3.
Interne ledelsesområder
De aktivitetsbaserede budgetter bør suppleres med aktivitetsbaserede finansielle
rapporter. Dette vil give Cedefop mulighed for nøjagtigt at vurdere de faktiske
ressourcer, der anvendes til centrets aktiviteter (i modsætning til de budgetterede
ressourcer). Det vil også være en hjælp at kende de offeromkostninger, der er
forbundet med de enkelte aktiviteter, når der skal træffes strategiske valg
(anbefaling 15).
For at styrke Cedefops evalueringskultur bør der træffes foranstaltninger for at
sikre valuta for pengene og effektivitet (enhedsomkostninger, sammenlignende
omkostningsanalyse), således at man regelmæssigt kan gøre status over
resultaterne. Dette bør også omfatte muligheden for at rapportere om både
virkninger og synlighed (anbefaling 16).
Kommissionen og Cedefop er generelt enige i evalueringseksperternes anbefalinger.
Cedefop har begrænsede ressourcer, og det er vigtigt at anvende dem bedst muligt.
De mange forskellige interesserede parter (regeringer, arbejdsgiverorganisationer,
fagforeninger, Europa-Kommissionen) og de mange brugere (beslutningstagere og
fagfolk) gør det vigtigt at finde den rette kombination og balance mellem aktiviteter,
der vedrører støtte til udformning af politikker og gennemførelse heraf, og aktiviteter
i forbindelse med støtte, i form af "åben kilde", til erhvervsuddannelsesspørgsmål.
Kommissionen og Cedefop agter at udarbejde detaljerede handlingsplaner for at
følge op på resultaterne og anbefalingerne i den eksterne evaluering.
6.
K
ONKLUSION
Kommissionen er enig i evalueringseksperternes generelt positive evaluering af
Cedefops arbejde. Det hedder i evalueringen, at Cedefop har ydet et værdifuldt
bidrag til Fællesskabets aktiviteter på erhvervsuddannelsesrådet. Siden 2000 har
Lissabonstrategien, arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010,
Københavnprocessen og udvidelsen af EU medført drastiske ændringer i rammerne
for erhvervsuddannelserne. I evalueringen konstateres det, at Cedefop over de
seneste 6 år har arbejdet i et stadig mere komplekst og udfordrende miljø. Det
konkluderes, at Cedefop reagerede positivt på disse ændringer og skabte større
fleksibilitet, resultater og merværdi.
Cedefop støttede navnlig processen med udformning af politikker ved at bistå ved
gennemførelsen af arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010
og ved at overvåge og rapportere om medlemsstaternes fremskridt i forbindelse med
gennemførelsen af de prioriterede områder i EU's erhvervsuddannelsespolitik, som
blev formuleret i forbindelse med Københavnprocessen. Cedefop bidrog til at styrke
det europæiske samarbejde ved at støtte udviklingen af europæiske redskaber såsom
Europass og den europæiske referenceramme for kvalifikationer og ved at opfordre
til udvekslinger og peer-learning gennem studiebesøgprogrammet.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Evalueringen konkluderer, at Cedefop har en stærk profil, skaber en meget tydelig
merværdi og valuta for pengene, og at Cedefop på mange områder er uden
sidestykke.
"Ingen anden organisation arbejder så målrettet med en europæisk
samling af erfaringer og kompetencer på erhvervsuddannelsesområdet.
Evalueringen viser nemlig, at hvis Cedefop ikke fandtes, ville der skulle oprettes en
organisation i samme stil."
I evalueringsperioden 2001 – 2006 gik Cedefop bort fra sin mere traditionelle rolle
som "åben kilde" for hele erhvervsuddannelsesområdet til at blive mere proaktiv ved
at yde støtte til udviklingen af den europæiske erhvervsuddannelsespolitik. Den
strategiske ændring startede i 2002 med Københavnerklæringen, og Maastricht- og
Helsingforskommunikéerne satte yderligere skub i arbejdet, som forventes at
fortsætte.
Evalueringseksperterne fandt, at bestyrelsen i høj grad støtter Cedefops nye strategi.
Et sådant skifte kan kun lykkes, hvis der skabes nye prioriteringer og en omfordeling
af ressourcerne til de forskellige aktiviteter, men Cedefop fortsættes dog som "åben
kilde" på erhvervsuddannelsesområdet i EU og yder samtidig støtte til udformningen
af politikker. Evalueringseksperterne vurderer, at "dette
naturligvis ikke volder
problemer, så længe ressourcerne slår til, og organisationen stadig har de fornødne
kvalifikationer til at klare begge opgaver."
Cedefop forventes dog at yde endnu større støtte til udformningen af politikker og
gennemførelsen heraf, og da ressourcerne er begrænsede, er det vigtigt at kanalisere
de disponible ressourcer mod færre kerneaktiviteter. Cedefop bør i en vis
udstrækning opgive sin rolle som "åben kilde". Dette medfører vanskelige
beslutninger om at stoppe aktiviteter, der har selvstændig værdi, men som ikke
skaber merværdi for de vigtigste interesserede parter.
Cedefop må omformulere sin informations- og kommunikationsstrategi og de
tilhørende tjenester for at give målrettet information til særlige grupper af
interesserede parter, der har behov for anderledes information. Det er afgørende, at
Cedefop inddrager alle interesserede parter på erhvervsuddannelsesområdet og
forklarer formålet med den strategiske ændring til politikorienterede støtteaktiviteter.
Det er afgørende, at Cedefop fuldt ud gennemfører aktivitetsbaseret budgetførelse i
2008. Dermed gøres forholdet mellem investeringer og resultater for forskellige
aktiviteter mere tydeligt, hvilket også gælder deres strategiske værdi for
organisationen og interessenterne. Som anbefalet af evalueringseksperterne bør
Cedefop undersøge, hvordan dette system kan anvendes til finansiel overvågning og
rapportering, således at Cedefop nøjagtigt kan vurdere, hvor mange ressourcer, der
faktisk anvendes til centrets aktiviteter (i modsætning til de budgetterede ressourcer).
Dette bør suppleres af relevante målelige indikatorer for at gøre det lettere at følge op
på de givne målsætninger og for at lette vurderingen af Cedefops betydning inden for
dets interventionsområder.
Cedefops ledelse skal fortsat bestræbe sig på at skabe en klar forståelse blandt
personalet af den strategiske opgave.
Den eksterne evalueringsrapport indeholder nyttige resultater og anbefalinger til
videreudvikling af Cedefop som EU's agentur for erhvervsuddannelse. Den konkrete
opfølgning af evalueringens resultater og anbefalinger vil ske på to niveauer:
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Cedefop forelægger bestyrelsen en handlingsplan med en analyse af evalueringens
anbefalinger og dertil hørende forslag til indsats. Gennemførelsen af
handlingsplanen vil blive overvåget af bestyrelsen.
Generaldirektoratet for Uddannelse og Kultur udarbejder en handlingsplan, som
tager højde for Cedefops handlingsplan og samtidig vedrører de resultater og
anbefalinger, der går ud over Cedefops beføjelser, navnlig de anbefalinger, der er
henvendt til Kommissionen.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448165_0012.png
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448165_0013.png
Bilag 2
BUDGETUDVIKLINGEN i 2001-2006
EF-tilskud
Indtægter (opført i det
endelige budget og
faktisk oppebårne)
Opførte
Oppebårne
indtægter
indtægter
Udgiftsbevillinger (opført på det endelige
budget)
pr. afsnit
Personale
Administratio
Drift
(Afsnit 1)
n og
(Afsnit 3)
infrastruktur
(Afsnit 2)
i 1000 EUR
i 1000 EUR
i 1000 EUR
7 500
1 000
5 000
Udgiftsbevillinger
(indgåede og betalte)
Indgåede
forpligtelser
Indgåede
betalinger
Menneskelige ressourcer
År
Stillings-
fortegnelse
Personale
i alt (pr.
31.12.)
2001
2002
2003
2004
2005
B3-1030:
8,5 mio. EUR
B3-1031:
4,7 mio. EUR
I alt:
13,2 mio. EUR
B3-1030:
9,2
mio. EUR
B3-1031:
4,5 mio. EUR
I alt:
13,7 mio. EUR
B3-1030:
9,4 mio. EUR
B3-10:
5,1 mio. EUR
I alt:
14,5 mio. EUR
15 03 01 03:
10 638 mio. EUR
15 03 01 04:
5 162 mio. EUR
I alt:
15,8 mio. EUR
15 03 01 03:
i 1000 EUR
13 600
i 1000 EUR
13 500
i 1000 EUR
13 500
i 1000 EUR
10 600
81 stillinger
127
14 200
12 600
8 100
1 100
5 000
13 900
10 900
83 stillinger
123
14 700
15 300
8 000
1 200
5 500
15 400
11 300
83 stillinger
125
16 546
14 466
9 243
1 395
5 958
16 313
12 270
88 stillinger
137
17 093
16 989
9 468
1 372
5 578
15 290
14 381
91 stillinger
123
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448165_0014.png
2006
10 662 mio. EUR
15 03 01 04:
5 438 mio. EUR
I alt:
16,1 mio. EUR
15 03 01 03:
10 962 mio. EUR
15 03 01 04:
5 438 mio. EUR
I alt:
16,4 mio. EUR
17 563
15 313
9 443
1 419
5 978
15 872
13 475
95 stillinger
123
Efter overgangen til et aktivitetsbaseret budget i 2004: 15 03 01 03 erstatter B3-1030; 15 03 01 03 erstatter B3-1031.
DA
14
DA