Sundhedsudvalget 2009-10
KOM (2008) 0414
Offentligt
870173_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
www.sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato:
Enhed: INRET
Sagsbeh.: hcf
Sags nr.: 1004300
Dok nr.: 249092
Folketingets Europaudvalg har den 8. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr.
10 til udenrigsministeren vedrørende KOM (2008) 0414 om forslag til direktiv
om patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydel-
ser, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dyb-
kjær (RV).
Spørgsmål nr. 10:
’’ Vil ministeren, som lovet på Europaudvalgets møde den 4. juni 2010, over-
sende et notat, der redegør for de konsekvenser for national lovgivning, pati-
entklagesystem og den enkelte patient, hvis forslaget til direktiv om patientret-
tigheder (KOM (2008) 0414) vedtages i sin nuværende form? ”
Svar:
Jeg henviser til vedlagte notat, som redegør for konsekvenserne af direktivfor-
slaget i dets nuværende form.
Herudover vil jeg gerne benytte anledningen til at følge op på min forelæggel-
se i udvalget den 23. april 2010. Jeg orienterede her om den verserende sag
ved EU-domstolen, C-211/08, Kommissionen mod Spanien som uddybet ved
min besvarelse den 26. maj 2010 af spørgsmål nr. 62 (Alm. del)
Der er nu faldet dom i sagen, og Kommissionen har ikke fået medhold i, at den
spanske lovgivning er i strid med traktatens bestemmelser om tjenesteydel-
sernes fri bevægelighed.
Kommissionens påstand var, at spansk lovgivning er i strid med EF-traktatens
artikel 49 (nu artikel 56) om fri udveksling af tjenesteydelser, fordi den ikke gi-
ver mulighed for at betale en evt. supplerende refusion i tilfælde, hvor en
spansk sikret har modtaget uforudset hospitalsbehandling under ophold i et
andet EU-land, og hvor udgifterne hertil har været dækket af reglerne i EF-
forordning 1408/71 (nu EU-forordning 883/04), dvs. at ydelserne er givet på
samme vilkår som til opholdslandets egne borgere.
Domstolen tager udgangspunkt i, at omstændighederne i den forelagte sag,
der vedrører behov for ”uforudset behandling”, adskiller sig fra tidligere dom-
stolssager, der vedrører tilfælde, hvor en borger søgte ”planlagt behandling” i
udlandet.
Domstolen fastslår, at traktatens bestemmelser om fri bevægelighed ikke sik-
rer personen en udgiftsneutralitet for alle hospitalsydelser, som denne uforud-
set har modtaget i opholdsmedlemsstaten. Begrundelsen er, at medlemssta-
terne har kompetence til selv at udforme deres sociale sikringsordninger, og at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
formålet med EF-forordning 1408/71 er at samordne de nationale bestemmel-
ser, men ikke at harmonisere dem. Forordningens formål er at sikre, at man
kan modtage en nødvendig behandling i opholdslandet, så man ikke skal være
nødt til at rejse hjem før planlagt.
Domstolen fastslår videre, at i tilfælde hvor en sikret søger planlagt behandling
i udlandet, vil den sikrede som hovedregel kunne få en vurdering af omkost-
ningerne ved at søge den planlagte behandling i udlandet og dermed sam-
menligne vilkårene ved modtagelse af behandlingen i forsikringslandet, hvilket
kan være at betydning for den sikredes valg af behandlingssted.
Hvor der som i den konkrete sag er tale om et uforudset behandlingsbehov, vil
patienten ikke have nogen anden mulighed end at modtage hospitalsbehand-
ling i opholdlandet. Der er med andre ord ikke tale om en situation, hvor en re-
striktiv lovgivning hindrer den sikrede i at søge behandling ved et hospital i ud-
landet.
Jeg er tilfreds med sagens udfald, fordi den er i overensstemmelse med den
gældende fortolkning og anvendelse af reglerne i EF-forordning 883/04, som
sikrer, at borgerne har ret til dækning af udgifter til en nødvendig behandling
på samme vilkår som opholdlandets sikrede.
Dommen vil dermed kunne bidrage til at understøtte den efter min opfattelse
nødvendige sondring mellem de situationer, hvor en borger f.eks. under en fe-
rie eller en studierejse får (akut) behov for behandling i et andet EU-land og
som reguleres efter forordningen, og de tilfælde hvor en borger rejser til et an-
det EU-land med det formål at opsøge behandling. Sidstnævnte tilfælde regu-
leres også efter Traktatens regler om fri udveksling af tjenesteydelser og her-
under det kommende direktiv om grænseoverskridende sundhedsydelser. Pa-
tienterne vil således – i de tilfælde hvor kriterierne for at modtage planlagt be-
handling efter forordningen er opfyldt, dvs. hvor behandlingen ikke kan ydes
rettidigt i hjemlandet – kunne vælge mellem de to regelsæt.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Hanne Findsen