Sundhedsudvalget 2009-10
KOM (2008) 0414
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
23. november 2009
Sagsnr.:
0908678/ 0900829
Sagsbeh.: sumhcf /SJUC
Dok nr:
135078
Notat til brug for besvarelsen af spørgsmål 4 fra Folketingets Eu-
ropaudvalg vedrørende direktivforslaget om patientrettigheder i
forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
Der spørges til, hvor mange behandlinger det danske sundhedsvæsen forventes at
skulle gennemføre for andre EU-borgere, der benytter sig af muligheden for at få
behandling i Danmark i forbindelse med direktivet om patientrettigheder i forbin-
delse med grænseoverskridende sundhedsydelser.
Det er i sagens natur vanskeligt at vurdere, i hvilket omfang udenlandske patienter i
fremtiden vil benytte sig af de muligheder for at modtage behandling i andre EU-
lande, og herunder i Danmark, som følger af EF-traktatens bestemmelser om det
indre marked og som nu søges omsat i et direktiv om patientrettigheder i forbindel-
se med grænseoverskridende sundhedsydelser.
Der er dog flere forhold, som taler for, at søgningen fra de øvrige EU-lande til
planlagt behandling i Danmark vil være begrænset.
Udenlandske patienter har allerede i dag mulighed for at få forhåndsgodkendelse til
planlagt behandling i et andet EU-land efter reglerne i forordning 1408/71. Her
viser de hidtidige erfaringer, at tilgangen af patienter fra andre EU-lande til plan-
lagt behandling i Danmark er særdeles begrænset.
Hertil kommer, at patienterne også i fremtiden må forventes at foretrække behand-
lingstilbud tæt på deres hjem og pårørende, dvs. i hjemlandet eller eventuelt i et
naboland. I den forbindelse vil det også spille en rolle, at der kan være sproglige
barrierer forbundet med at søge behandling i et andet land, og at mange patienter
vil foretrække at kunne kommunikere med sundhedspersonalet på deres eget sprog.
Endelig er patienterne ikke med direktivet sikret fuld dækning af behandlings pris.
Hvis udgiften til den tilsvarende behandling i hjemlandet er lavere end den danske
takst, bliver der tale om en egenbetaling.
På den baggrund må det forventes, at antallet af udenlandske patienter, som søger
til Danmark med henblik på at modtage planlagt behandling også efter direktivets
vedtagelse vil være begrænset.
Skulle der mod forventning opstå situationer med stor søgning fra andre EU-lande
f.eks. til en bestemt behandling eller en bestemt sygehusafdeling i Danmark, fast-
slår direktivforslaget i den foreliggende form, at medlemsstaterne har mulighed for
– hvor det er begrundet i overordnede og almene hensyn – at begrænse adgangen til
sundhedsydelser. Det kan ske for at opfylde medlemsstaternes grundlæggende an-
svar for at sikre tilstrækkelig og permanent behandlingskapacitet i de nationale
sundhedssystemer. Sådanne foranstaltninger skal begrænses til, hvad der er nød-
vendigt og proportionalt og må ikke indebære diskrimination.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
På den baggrund vurderes det, at adgangen for patienter fra andre EU-lande som
søger behandling på offentlige sygehuse her i landet, vil kunne begrænses i mindst
samme omfang, som de offentlige sygehuse i dag efter gældende dansk ret kan
afvise danske fritvalgspatienter fra andre regioner, jf. bekendtgørelse nr. 594 af 11.
juni 2009 om ret til sygehusbehandling m.v. § 12. Det vil sige, hvor det er begrun-
det i kapacitetsmæssige hensyn, herunder hensyn til at de højt specialiserede syge-
husafdelinger først og fremmest skal anvende deres kapacitet til patienter med be-
hov for deres ekspertise.
Det kan i den forbindelse oplyses, at relativt få sygehusafdelinger har haft behov
for at benytte mulighederne for at lukke for adgangen af danske fritvalgspatienter.
Derfor vil de efter alt at dømme langt færre patienter, der kan blive tale om fra
andre EU-lande, næppe blive noget problem i praksis.