Miljø- og Planlægningsudvalget 2008
KOM (2008) 0417
Offentligt
1448223_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 3.7.2008
KOM(2008) 417 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Resumé af Kommissionens aktiviteter i 2007 i henhold til Euratom-traktatens afsnit II,
kapitel 3-10
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0002.png
1.
I
NDLEDNING
I denne meddelelse beskrives de aktiviteter, som først og fremmest
Generaldirektoratet for Energi og Transport (GD TREN) har udført som led i
Kommissionens opgaver i henhold til Euratom-traktaten (herefter kaldet "traktaten").
GD TREN er ansvarlig for gennemførelsen af de fleste af bestemmelserne i Euratom-
traktatens afsnit II, kapitel 3-10, som omfatter nuklear sikkerhed, investering,
fællesforetagender, sikkerhedskontrol og forbindelserne udadtil. Meddelelsen
indeholder også et resumé af de aktiviteter, som er udført af ESA (Euratoms
forsyningsagentur)
1
. Aktiviteter i forbindelse med forskning og forskningspolitik,
som hører ind under GD RTD
2
og JRC
3
, er omfattet af deres respektive rapporter
4
(kun på engelsk). Forberedelsen og gennemførelsen af det nye instrument for
samarbejde om sikkerhed på det nukleare område hører under såvel GD RELEX
5
som GD AIDCO
6
. Instrumentet for førtiltrædelsesbistand styres af DG ELARG
7
,
mens DG ECFIN
8
har ansvaret for Euratom-lån. Det arbejde, som de to laboratorier
ved oparbejdningsanlæg (i Haag og Sellafield) udfører, overvåges af JRC og
finansieres af GD TREN.
2.
2.1.
2.1.1.
U
DVIKLINGEN INDEN FOR POLITIK OG LOVGIVNING
Den nukleare politik
50 år med Euratom-traktaten
I marts 1957 underskrev de seks stiftende stater Euratom-traktaten med det formål at
mindske Europas energiafhængighed og medvirke til økonomisk vækst, teknologisk
udvikling og forbedring af levestandarden. For at fejre 50-årsdagen vedtog
Kommissionen en meddelelse
9
med en oversigt over de vigtigste aspekter af
traktatens gennemførelse gennem det forløbne halve århundrede og udgav en
erindringspublikation
10
. I meddelelsen nåede man til den konklusion, at traktaten
stadig udgør en uundværlig retlig ramme for EU og EU's borgere.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Årsrapporten fås på anmodning eller via http://europa.eu.int/comm/euratom/index_en.html.
GD RTD: Forskning.
JRC: Det Fælles Forskningscenter (FFC).
RTD
http://ec.europa.eu/research/reports/2007/index_en.html
JRC:
http://ec.europa.eu/dgs/jrc/index.cfm?id=2530&lang=en
GD RELEX: Forbindelser udadtil.
GD AIDCO: Samarbejdskontoret EuropeAid.
GD ELARG: Udvidelse.
GD ECFIN: Økonomiske og Finansielle Anliggender.
Euratom-traktaten fylder 50, KOM(2007) 124 endelig af 20.3.2007.
"Euratom, 50 years of nuclear energy serving Europe" (kun på engelsk). Den kan rekvireres hos
Publikationskontoret.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0003.png
2.1.2.
Energipolitikken og det vejledende kerneenergiprogram
På baggrund af den stigende interesse for kerneenergi, både på verdensplan og i
Europa, fremhævede Kommissionen i sine meddelelser om henholdsvis "En
energipolitik for Europa"
11
og "Det vejledende kerneenergiprogram"
12
, hvordan
kerneenergien er med til at begrænse CO
2
-emissionen. På Det Europæiske Råds
forårsmøde tog man til efterretning, at kerneenergi er med til at dæmpe den stigende
bekymring over energiforsyningssikkerhed og CO
2
-emissioner.
I det vejledende kerneenergiprogram, der bygger på traktatens artikel 40, gennemgås
investeringerne i medlemsstaterne i kerneenergisektoren siden det foregående
program af samme art fra 1997 og konsekvenserne af den udfasningspolitik, som
nogle lande fører. Det blev fremhævet, at offentlighedens accept af kerneenergi er
betinget af holdningen til anlæggenes sikkerhed og sikring, affaldshåndtering og
nedlukning. Både Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Europa-
Parlamentet har udtalt sig om dokumentet
13
.
I både "En energipolitik for Europa" og "Det vejledende kerneenergiprogram"
foreslås det at forbedre rammerne for kerneenergi i Europa bl.a. ved at nedsætte en
gruppe på højt plan om nuklear sikkerhed og affaldshåndtering og oprette et EU-
kerneenergiforum. Der er fremsat andre forslag, bl.a. oprettelse af
teknologiplatforme, men det falder uden for denne meddelelses område. Ikke desto
mindre lancerede GD RTD for nylig en teknologiplatform vedrørende bæredygtig
kerneenergi (Sustainable Nuclear Energy Technology Platform - SNET-TP)
14
, som
bl.a. skal anspore til og udbygge europæisk samarbejde inden for forskning og
udvikling.
Hertil kommer, at der som led i opfyldelse af 2020-målene for nedbringelse af
drivhusgasemissionerne, som Det Europæiske Råd fastsatte på forårsmødet i 2007,
og 2050-visionen om en økonomi med lav kulstofemission, blev vedtaget en
strategisk energiteknologiplan for EU (SET-plan)
15
i november 2007. Der stilles
forslag om en generel politisk ramme, som skal øge forskning og innovation inden
for alle "low carbon"-energiteknologier og deres endelige indførelse på markedet.
Nuklear fission (og fusion) anses klart for at høre til blandt disse teknologier.
2.1.3.
Europæisk gruppe på højt plan om nuklear sikkerhed og affaldshåndtering
Kommissionen nedsatte denne gruppe
16
, der består af højtstående repræsentanter for
de nationale regulerende myndigheder inden for nuklear sikkerhed. Gruppens
dannelse fik opbakning fra Det Europæiske Råd på dets møde i foråret 2007 og fra
EU-institutionerne. Gruppen har til opgave at nå frem til en fælles tilgang til nuklear
sikkerhed og affaldshåndtering og hurtigt udpege, hvilke sikkerhedsproblemer der
skal tages fat på først, og anbefale eventuelle indgreb på EU-plan. Repræsentanter på
11
12
13
14
15
16
KOM(2007) 1 af 10.1.2007.
KOM(2007) 565 af 4.10.2007.
Henholdsvis TEN/283 - CESE 990/2007 af 12.7.2007 og ITRE-betænkning A6-0348/2007 af
26.9.2007.
www.snetp.eu
KOM(2007) 723 af 22.11.2007.
Kommissionens afgørelse 2007/530/Euratom af 17.7.2007, EUT L 195 af 27.7.2007, s. 44.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0004.png
højt niveau både fra de EU-medlemsstater, der har kerneenergi, og dem, der ikke har,
skulle gøre det lettere at opnå bred enighed på EU-plan.
Gruppen holdt sit første møde i oktober 2007. Der blev nedsat tre undergrupper om
følgende: 1) forbedring af nuklear sikkerhed; 2) forbedring af nedlukning, håndtering
af radioaktivt affald og brugt brændsel; 3) forbedring af gennemsigtighed.
Der er af hensyn til gennemsigtigheden oprettet et websted
17
.
2.1.4.
EU-kerneenergiforum
Kommissionen har med afsæt i konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde
oprettet et forum, der skal fremme dialogen mellem en række interesserede parter
(EU's regeringer, medlemmer af Europa-Parlamentet, den nukleare industri,
industrielle energiforbrugere og civilsamfundet) om kerneenergiens muligheder og
risici. Forumsmøderne skal holdes skiftevis i Bratislava og Prag.
Forummets første møde blev holdt i Bratislava i november med deltagelse af
værtslandenes premierministre, flere andre ministre, medlemmer af Europa-
Parlamentet samt andre centrale aktører på kerneenergiområdet
18
. Der blev nedsat tre
arbejdsgrupper om henholdsvis muligheder, risici og gennemsigtighed.
2.2.
2.2.1.
Kommissionens forslag til lovgivning
Overvågning af og kontrol med overførsel af radioaktivt affald og brugt brændsel
Efter vedtagelsen af Rådets direktiv om overvågning af og kontrol med overførsel af
radioaktivt affald og brugt nukleart brændsel
19
blev der nedsat et udvalg, der skal
bistå Kommissionen ved at udtale sig om udkastet til et standarddokument, der skal
benyttes ved alle overførsler, som er omfattet af direktivet. Udvalget skal også udtale
sig om, hvilke kriterier medlemsstaterne kan bruge for at vurdere, om kravene ved
eksport af radioaktivt affald og brugt brændsel er opfyldt, og om henstillinger
vedrørende et sikkert og effektivt system for udveksling af dokumenter og
information.
Udvalget har afgivet en positiv udtalelse om udkastet til standarddokument med
henblik på vedtagelse i Kommissionen i begyndelsen af 2008
20
.
2.2.2.
Nedlukning i Bohunice
Rådet har vedtaget en forordning om gennemførelsen af Slovakiets bistandsprogram
for nedlukning
21
, som omfatter 423 mio. EUR.
Forordningen er retsgrundlaget for EU's bistandsprogram for nedlukning 2007-2013
og indebærer, at der nedsættes et udvalg til at bistå Kommissionen. Udvalget
17
18
19
20
21
http://circa.europa.eu/Public/irc/tren/nuclear_safety_and_waste/home
http://ec.europa.eu/energy/nuclear/forum/bratislava_prague/index_en.htm
Rådets direktiv 2006/117/Euratom af 20.11.2006; EUT L 337 af 5.12.2006, s. 21.
KOM(2008) 793 endelig af 5.3.2008.
Rådets forordning (Euratom) nr. 549/2007 af 14.5.2007; EUT L 131 af 23.5.2007.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0005.png
(Nuclear Decommissioning Assistance Programme Committee) holdt sit første møde
i juni 2007.
3.
3.1.
D
EN GENERELLE UDVIKLING PÅ DET NUKLEARE OMRÅDE I
EU
Gennemførelse af lovgivning - overtrædelser
På nær én undtagelse (Tjekkiet) er alle procedurer mod de nye medlemsstater, som i
strid med EU-tiltrædelsesakten ikke havde tiltrådt trepartsaftalen INFCIRC 193
22
,
henlagt som følge af, at kravene er efterlevet.
Der er fortsat forhandlinger i gang med den driftsansvarlige for Sellafield om
afhjælpning af de mangler, der lå til grund for den advarsel
23
, Kommissionen havde
udstedt i medfør af traktatens artikel 83 (når en ansvarlig for driften af et nukleart
anlæg ikke på tilfredsstillende måde opfylder sine forpligtelser). Endvidere har man
fulgt udviklingen i en anden sag, hvor Kommissionen havde udstedt et direktiv i
henhold til traktatens artikel 82
24
vedrørende et andet anlæg på samme
anlægsområde.
Den 18. juli fastslog EF-Domstolen
25
, at Det Forenede Kongerige havde misligholdt
sine forpligtelser i henhold til artikel 53 i direktiv 96/29/Euratom af 13. maj 1996
(grundlæggende sikkerhedsnormer). Kommissionen har opfordret Det Forenede
Kongerige til at skitsere, hvilke lovgivningsmæssige tiltag der påregnes vedtaget til
at rette op på situationen.
3.2.
Meddelelse om kernekraftværk i Belene
Den 27. februar indgav en bulgarsk investor meddelelse om opførelse af et nyt
kernekraftanlæg som krævet i traktatens artikel 41.
Efter en nøje gennemgang og mange drøftelser med investoren konkluderede
Kommissionen den 7. december, at alle aspekter af investeringen var i
overensstemmelse med traktatens mål.
3.3.
3.3.1.
Nedlukning, affaldshåndtering og transport
Nedlukning
Kommissionen har fortsat fulgt gennemførelsen af Ignalina- og Bohunice-
programmerne sammen med Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
og det nationale agentur i Litauen. Siden januar 2007 har GD TREN haft ansvaret for
at gennemføre og følge op på EU's bistand under Kozloduy-programmet i Bulgarien.
22
23
24
25
Underretningscirkulære 193, aftale mellem Det Europæiske Atomenergifællesskab, dets kernevåbenfri
medlemsstater og Det Internationale Atomenergiagentur om gennemførelse af artikel III, stk. 1 og 4, i
traktaten om ikke-spredning af kernevåben fra 1977 som suppleret ved tillægsprotokollen til denne
aftale.
Kommissionens beslutning 2006/626/Euratom af 15. februar 2006.
Ifølge artikel 82 kan Kommissionen udstede et direktiv, i hvilket den pålægger den pågældende
medlemsstat at tage alle nødvendige forholdsregler for at bringe en overtrædelse til ophør. Hvis
direktivet ikke bliver fulgt, kan sagen indbringes for Domstolen.
Sag C-155/06.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0006.png
Der var i 2007 afsat 113 mio. EUR til Ignalina-programmet, 56,72 mio. EUR til
Bohunice-programmet og 74,28 mio. EUR til Kozloduy-programmet. Som fastsat i
protokollerne
til
tiltrædelsestraktaten
har
Kommissionen
vedtaget
26
gennemførelsesreglerne for fortsat bistand i 2007-2013 .
Kommissionen har udsendt sin anden rapport
27
om anvendelsen af de finansielle
ressourcer beregnet til nedlæggelse af kernekraftværker.
I rapporten sammenlignes den finansieringspraksis, som benyttes af dem, der driver
kernekraftanlæg i EU, og medlemsstaterne, med den praksis, der er beskrevet i
Kommissionens henstilling
28
. Den første rapport
29
omfattede kun kernekraftværker,
mens den anden rapport omfatter alle nukleare anlæg og har hovedvægten på dem,
der er i størst fare, hvis finansieringen af nedlukningen er utilstrækkeligt forberedt. I
rapporten nævnes eksempler på god praksis i lande, hvor "forureneren betaler"-
princippet er knæsat i den nationale lovgivning, og hvor fondene forvaltes så
effektivt, at de fornødne midler er til rådighed, når der er behov for dem. På trods af
national særlovgivning er der dog grundlag for forbedringer i flere henseender
vedrørende spørgsmålet om de finansielle ressourcers tilstrækkelighed, forvaltning
og anvendelse, særlig gennem en detaljeret overvågning og rapportering på både
nationalt plan og EU-plan.
Kommissionen vil som led i opfølgningen af henstillingen behandle disse spørgsmål
bistået af den rådgivende gruppe af medlemsstater.
3.3.2.
Forvaltning af radioaktivt affald
Der er endnu ikke en tilfredsstillende bæredygtig langsigtet forvaltning af højaktivt
affald og brugt brændsel. Kommissionen tilskynder derfor fortsat medlemsstaterne til
at udarbejde langsigtede affaldshåndteringsprogrammer med præcise milepæle for
alle kategorier af affald, især højaktivt og langlivet affald.
Behovet for at finde frem til langsigtede affaldshåndteringsløsninger blev også
fremhævet på forummødet (se punkt 2.1.4). Forummets arbejdsgrupper for
risikohåndtering og gennemsigtighed vil behandle dette spørgsmål og udarbejde
anbefalinger.
3.3.3.
Transport af radioaktivt materiale
De nuværende EU-regler yder befolkningen tilstrækkelig sikkerhed og
sundhedsbeskyttelse ved transport af radioaktive materialer. Imidlertid fremhæves
der i rapporten fra den stående arbejdsgruppe for sikker transport af radioaktivt
materiale
30
nogle svagheder, bl.a. forsinkelse af grænseoverskridende forsendelser og
afvisning af forsendelser.
26
27
28
29
30
K(2007)5538
KOM(2007) 794 endelig af 12.12.2007. Kommissionens arbejdsdokument SEK(2007) 1654 af
12.12.2007.
EUT L 330 af 28.11.2006, s. 31.
KOM(2004) 719 endelig af 26.10.2004: Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og
Rådet. Rapport om anvendelsen af de finansielle ressourcer beregnet til nedlukning af kernekraftværker
KOM(2006) 102 af 8.3.2006.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0007.png
Der arbejdes i øjeblikket med en konsekvensanalyse, så det kan besluttes, hvilken
regulerende foranstaltning der er mest hensigtsmæssig til at samle markedet for
nuklear transport, sikre rådighed over livsnødvendige medicinske radioisotoper og
tilvejebringe mere information og større gennemsigtighed ved transport af
radioaktive materialer på tværs af landegrænserne.
3.4.
3.4.1.
Nuklear sikkerhedskontrol
Inspektioner i forbindelse med sikkerhedskontrol
Kommissionen har forelagt Rådet sin reviderede tilgang til nuklear sikkerhedskontrol
i EU i et arbejdsdokument med titlen "Gennemførelse af Euratom-traktatens
sikkerhedskontrol"
31
. Den opstillede ramme bygger på dokumenter med
anlægsspecifikke retningslinjer, som er udarbejdet og fremlagt på møder med de
enkelte interessenter. Der er på disse møder fremlagt et udkast til en henstilling om
de anlægsansvarliges regnskabssystemer for nukleare materialer, og når den er
vedtaget, har man de relevante kriterier for den fremtidige auditvirksomhed.
Kommissionen kunne konstatere, at på medlemsstaternes område blev nukleare
materialer ikke anvendt til andre formål end angivet af brugerne, og at de
internationale sikkerhedsforpligtelser blev overholdt.
3.4.2.
Tillægsprotokoller
Kommissionen har udarbejdet rapporter om oplysninger vedrørende nukleart
materiale i henhold til tillægsprotokollen for EU-15, Estland, Polen og Slovakiet og
forelagt dem for IAEA
32
.
Kommissionens inspektører har deltaget i IAEA's kontrolaktiviteter (yderligere
adgang).
3.4.3.
Regnskab over nukleart materiale og aftaler
Der er regelmæssigt foretaget indberetning af regnskabsdata til IAEA på grundlag af
de modtagne regnskabsrapporter, herunder rapporterne for de nye medlemsstater, der
har tiltrådt Euratoms aftale om sikkerhedskontrol.
Proceduren for Polens, Maltas, Ungarns og Litauens tiltrædelse af aftalen om
sikkerhedskontrol og dens tillægsprotokol er afsluttet
33
. Proceduren for Cypern
nærmer sig også sin afslutning.
31
32
33
SEK(2007) 293 (EU restricted).
Den Internationale Atomenergiorganisation
Datoer for tiltrædelse: Polen 1.3.2007, Malta og Ungarn 1.7.2007, Litauen 1.1.2008.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0008.png
3.5.
3.5.1.
Strålingsbeskyttelse
Aktiviteter i henhold til traktatens artikel 31, 35 og 37
I nært samarbejde med gruppen af videnskabelige eksperter
34
er der arbejdet med
revision og omarbejdning af Euratoms grundlæggende sikkerhedsnormer. Denne
revision er baseret på udkastet til henstilling
35
fra Den Internationale Kommission for
Strålingsbeskyttelse (ICRP). Gruppen af videnskabelige eksperter har holdt to møder,
som IAEA, ICRP og Kerneenergiagenturet (NEA) har deltaget i som observatører.
De arbejdsgrupper, som skulle behandle naturlige kilder, medicin, dispensation og
godkendelse og udarbejde en gradueret tilgang til lovmæssig kontrol, har stort set
færdiggjort deres arbejde på de centrale spørgsmål, der skulle løses i forbindelse med
de reviderede grundlæggende sikkerhedsnormer.
Kommissionen har gennemført syv kontrolbesøg i henhold til traktatens artikel 35
36
,
nemlig i Bulgarien, Finland, Irland, Luxembourg, Rumænien, Spanien og Tyskland.
Formålet var at foretage en uafhængig vurdering af, om overvågningsfaciliteterne er
tilstrækkelige, og hvordan de er opbygget og anvendes, for så vidt angår:
– flydende og luftbårne udslip til miljøet fra nukleare anlæg
– radioaktivitetsniveauer i miljøet (på anlægsområdet og i hele landet).
Alle kontrolbesøg blev indledt med en foreløbig audit af den overvågning og
inspektion, som de relevante nationale myndigheder udfører, og af gældende
lovgivning på området.
Kommissionen har offentliggjort en oversigt over alle artikel 35-tilsynsbesøg siden
1990
37
og gjort nærmere rede for den merværdi, tilsynene har for den europæiske
befolkning, de pågældende kompetente nationale myndigheder og Kommissionen
selv.
I henhold til artikel 37
38
er der vedtaget tolv kommissionsudtalelser om planer for
bortskaffelse af radioaktivt affald, som er indgivet af medlemsstaterne.
3.5.2.
Nødberedskab
Der har ikke været nogen radiologiske nødsituationer, hvor ECURIE-systemet
39
har
måttet tages i brug. Irland var vært for den årlige nukleare nødsituationsøvelse. Alle
medlemsstaterne og flere af Kommissionens beredskabstjenester var inddraget.
34
35
36
37
38
39
Traktatens artikel 31.
ICRP, Publication 103, december 2007.
Det fastsættes i artikel 35, at hver medlemsstat skal oprette de nødvendige anlæg til gennemførelse af en
permanent kontrol med radioaktivitetsmængden i atmosfæren, i vand og i jord, samt til gennemførelse
af kontrol med overholdelse af de grundlæggende normer.
KOM(2007) 847 endelig af 20.12.2007.
I henhold til denne artikel skal Kommissionen afgive sin udtalelse (efter høring af en ekspertgruppe) om
alle oplysninger, som medlemsstaterne har indsendt vedrørende deres planer om bortskaffelse af
radioaktivt affald, hvis gennemførelsen af disse planer kan antages at medføre en radioaktiv
kontaminering i andre medlemsstater.
System for hurtig udveksling af information i tilfælde af strålingsfare.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0009.png
Kroatien tilsluttede sig ECURIE i september 2007. Der er også knyttet kontakter med
Den
Tidligere
Jugoslaviske
Republik
Makedonien
som
led
i
40
tiltrædelsesforberedelserne. Den geografiske dækning af EURDEP-systemet for
udveksling af data om strålingsovervågning er udvidet til nu også at omfatte Kroatien
og Tyrkiet.
3.5.3.
Fødevarer
Kommissionen har fremsat forslag om kodificering
41
af retsakterne om betingelserne
for import af landbrugsprodukter efter Tjernobyl-ulykken og af lovgivningen om de
maksimalt tilladte niveauer for radioaktivitet i levnedsmidler og foder i tilfælde af en
fremtidig ulykke.
Resultaterne af en undersøgelse med henblik på at opdatere Kommissionens
informationsgrundlag om potentiel radioaktiv kontaminering af specifikke fødevarer
med oprindelse i tredjelande er blevet forelagt det udvalg, der er nedsat ved artikel 7
i Rådets forordning 737/90/EØF. Undersøgelsen viste, at det for en række
landbrugsprodukter vil være nødvendigt at kontrollere cæsiumkontamineringen ved
EU's grænser i mindst 20 år endnu.
3.5.4.
Thule-andragendet
Foranlediget af en Europa-Parlamentsbeslutning
42
er Kommissionen ved at
undersøge, om der kan fremsættes forslag om krav til strålingsbeskyttelse i alle
situationer, uanset hvor emissionen eller kontamineringen hidrører fra.
Om en sådan bestemmelse er forenelig med gældende retspraksis, skal vurderes
nærmere på baggrund af Domstolens retspraksis, ifølge hvilken Euratom-
bestemmelserne ikke finder anvendelse på militær brug af atomenergi
43
.
3.6.
Forsyninger af nukleart brændsel og nukleare materialer
Efter høring af Europa-Parlamentet nåede man i Rådet til enighed om nye vedtægter
for ESA. ESA har ændret procedurerne for håndtering af berigningskontrakter i
overensstemmelse med EF-Domstolens dom i de forenede sager C-123/04 og C-
124/04. ESA har også påbegyndt arbejdet på udkast til regler for, hvordan
efterspørgslen kan reguleres i forhold til udbuddet af malme, udgangsmaterialer og
specielle fissile materialer.
Spredning af forsyningskilderne er fortsat af stor betydning. Australien, Canada og
Rusland er fortsat de største leverandører af uran til EU. Rusland har imidlertid nu
igen indtaget en dominerende stilling som leverandør af nukleare materialer til
VVER-reaktorer.
40
41
42
43
EUropean Radiological Data Exchange Platform
KOM(2007) 291 endelig af 4.6.2007 og KOM(2007) 302 endelig af 5.6.2007.
Beslutning 2006/2012(INI) af 10.5.2007.
Dom af 12.4.2005, sag C-61/03, Kommissionen mod Det Forenede Kongerige, Sml. 2005 I, s. 2477, og
dom af 9.3.2006, sag C-65/04, Kommissionen mod Det Forenede Kongerige, Sml. 2006 I, s. 2239.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0010.png
3.7.
Ikke-spredning og multilaterale tilgange til brændselskredsløbet
Antallet af lande, der har udtrykt interesse for at udvikle fredelig udnyttelse af
kerneenergien, er steget betydeligt, og der er fra international side fremsat forskellige
forslag til, hvordan man kan håndtere de mest spredningsfølsomme dele af det
nukleare brændselskredsløb, dvs. uranberigning og -oparbejdning. Den kunne
eksempelvis tilbydes brændselsforsyningsgaranti til de lande, der frivilligt giver
afkald på at have deres egne brændselscyklustjenester. IAEA og en række EU-
medlemsstater har arbejdet videre med disse forslag, og Kommissionen følger nøje
udviklingen. Kommissionen fastholder, at i tilfælde, hvor EU-lande eller
-virksomheder er led i en international brændselsforsyningsmekanisme, skal der
tages hensyn til rettigheder og forpligtelser i henhold til Euratomtraktaten.
Konkurrencen på markedet for nukleart brændsel og dette markeds normale funktion
bør ikke forvrides af sådanne initiativer.
4.
4.1.
I
NTERNATIONALT SAMARBEJDE
Udvidelse
I tråd med Det Europæiske Råds konklusioner
44
har Kommissionen fortsat lagt vægt
på betydningen af et højt nukleart sikkerhedsniveau i forbindelse med EU's
udvidelse.
Kommissionen har fastholdt, at kandidatlande og potentielle kandidatlande må
tilpasse deres lovgivning og gennemføre Euratom-regelværket, herunder de
internationale konventioner om nuklear sikkerhed, som Fællesskabet deltager i.
Opmærksomheden har stadig især været rettet mod, at Kroatien skal opfylde sin
forpligtelse til at oprette en fond for nedlukning og affaldshåndtering i forbindelse
med det kernekraftværk, landet er fælles med Slovenien om.
Kommissionen har også fulgt, hvordan det skrider fremad med gennemførelsen af
EU-regelværket i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Tyrkiet og de
øvrige potentielle kandidatlande
45
. I de respektive regelmæssige rapporter
46
sættes
der fokus på behovet for bedre nuklear sikkerhed og strålingsbeskyttelse.
4.2.
Det nye instrument for samarbejde om sikkerhed på det nukleare område
Det skal under det nye instrument for samarbejde om sikkerhed på det nukleare
område
47
ydes støtte til fremme af et højt niveau for nuklear sikkerhed i perioden
2007-2013. Med det nye instrument kan der finansieres foranstaltninger i
tredjelande
(og ikke blot SNG-landene, som det var tilfældet for Tacis-programmet, der sluttede
i 2006).
44
45
46
47
Det Europæiske Råds konklusioner af december 1998, Wien, punkt 67.
Det Europæiske Råds konklusioner af december 1999, Helsingfors, punkt 7.
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kosovo, Montenegro og Serbien (i henhold til FN's Sikkerhedsråds
resolution 1244).
KOM(2007) 663 endelig af 7.11.2007.
Rådets forordning (Euratom) nr. 300/2007 af 19.2.2007.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0011.png
Hvordan den bistand, der blev givet til SNG, skal udvides til at omfatte andre
geografiske områder som omhandlet i instrumentet, kommer til at afhænge af de
politiske retningslinjer og prioriteter, der fastlægges i overensstemmelse med
programlægningen.
De nye programmer kommer til at indebære en gradvis udfasning af "teknisk
bistand" (dvs. også levering af materiel) og større vægt på samarbejde om
programmering og implementering. Det vil blive krævet af modtagerlandene, at de er
mere proaktive ved fastlæggelsen, styringen og gennemførelsen af aktiviteterne.
Projekterne bliver udformet, så disse mål tilgodeses, og de skal gennemføres via
medfinansiering, samtidig med at der lægges vægt på koordinering med andre EU-
instrumenter, f.eks. Euratom-rammeprogrammet for forskning og uddannelse.
Bistanden skal koordineres med andre instrumenter såsom Det Europæiske
Naboskabs-
og
Partnerskabsinstrument
(ENPI)
og
Instrumentet
til
Førtiltrædelsesbistand (IPA).
4.3.
Aftaler med tredjelande
Kommissionen har indledt tekniske drøftelser med Canada om en eventuel
forenkling eller omarbejdning af den bilaterale samarbejdsaftale om anvendelse af
atomenergi til fredelige formål
48
, som blev indgået i 1959 og er ændret adskillige
gange siden.
Der er i øjeblikket tekniske drøftelser i gang mellem Euratom og Den Russiske
Føderation om en mulig aftale vedrørende handel med nukleare materialer.
4.4.
4.4.1.
Internationale konventioner
Konvention om fysisk beskyttelse af nukleare materialer og nukleare anlæg
Med Rådets godkendelse
49
af Euratoms tiltrædelse af konventionen
Kommissionens afgørelse
50
herom er de nødvendige skridt til tiltrædelsen taget.
4.4.2.
Konventionen om nuklear sikkerhed
Kommissionen
har
godkendt
Euratoms
rapport
51
til
det
fjerde
rapportbehandlingsmøde for de kontraherende parter i konventionen, som skulle
holdes i april 2008, og sendt den til IAEA's sekretariat med henblik på "peer review"
af de andre kontraherende parter på det fjerde rapportbehandlingsmøde.
4.4.3.
Paris-konventionen om ansvar over for tredjemand på den nukleare energis område
Arbejdet på en konsekvensanalyse er indledt med henblik på Euratoms tiltrædelse af
Paris-konventionen. Efter at udbudsbetingelserne var udarbejdet, blev der valgt en
kontrahent til at udføre undersøgelsen. Rapporten forventes at foreligge i 2008.
og
48
49
50
51
EFT 59 af 24.11.1959, s. 1165.
Rådets afgørelse 2007/513/EF af 10.7.2007, EUT L 190 af 21.7.2007, s. 12.
K(2007) 6385 af 19.12.2007 (EUT L 34 af 8.2.2008).
K(2007) 4492 endelig af 1.10.2007 (foreligger ikke på dansk).
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448223_0012.png
4.5.
Samarbejde med IAEA
Der er truffet forberedelser til en politisk erklæring, der kan styrke samarbejdet
mellem Euratom og IAEA. Med det formål underskrev Europa-Kommissionen og
IAEA den 7. maj 2008 en fælles erklæring om styrkelse af samarbejdet om at udnytte
kerneenergi til at fremme fred og udvikling.
Kommissionen har administreret Fællesskabets regnskabs- og kontrolsystem i
overensstemmelse med de aftaler om sikkerhedskontrol, der er indgået med IAEA,
og hvorefter IAEA udfører sine inspektioner samtidig med Kommissionen. IAEA har
opfyldt sine kontrolmålsætninger for EU på tilfredsstillende måde.
Drøftelserne på højt plan med IAEA vedrørende aftalerne om sikkerhedskontrol har
ført til betydelige fremskridt i retning af en fælles sikkerhedskontrolordning på
operationelt plan.
Rådet har til orientering fået tilsendt et arbejdsdokument fra Kommissionen
52
om
Euratom-medsponsorering af "grundlæggende sikkerhedsprincipper"
53
.
52
53
SEK(2007) 1443 af 23.10.2007.
Safety Fundamentals No. SF-1, IAEA, Wien 2006
DA
12
DA