Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0450
Offentligt
1448255_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 18.7.2008
KOM(2008) 450 endelig
2008/0149 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om etablering af en facilitet med henblik på hurtig reaktion på de kraftigt stigende
fødevarepriser i udviklingslandene
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0002.png
BEGRUNDELSE
Indledning
De stigende fødevarepriser i 2007 og 2008 har haft negative virkninger for mange
udviklingslande og deres befolkninger. Hundreder af millioner mennesker er sunket endnu
dybere ned i fattigdom, og den seneste tids fremskridt med hensyn til at nå
årtusindudviklingsmålene står i fare for at gå tabt. Desuden har stigende fødevarepriser ført til
optøjer, uro og ustabilitet i flere lande, hvilket udgør en risiko for de sidste mange års positive
resultater af de politiske, udviklingsmæssige og fredsbevarende investeringer.
Imidlertid kunne stigende priser også åbne en mulighed for at stimulere landmænd i
udviklingslandene til at øge udbuddet. Højere priser betyder nye indtægtsmuligheder, der kan
bringe landbosamfund ud af fattigdommen, og kunne øge landbrugets bidrag til økonomisk
vækst ved at tilskynde til investeringer og forbedringer af produktiviteten.
Europa-Kommissionen ønsker at indføre en kortsigtet ordning, med betegnelsen "facilitet",
som reaktion på den seneste tids globale kraftige stigning i fødevarepriserne ved at benytte en
del af margenen i udgiftsområde 2 i den finansielle ramme til fordel for de hårdest ramte
udviklingslande. Denne facilitet skulle hovedsagelig støtte landbruget i udviklingslandene og
således sætte dem i stand til at øge produktionen. Den vil også hjælpe disse lande til hurtigt at
afbøde de negative virkninger af høje fødevarepriser for de fattigste. Den vil således hjælpe
dem med at mindske den ekstreme fattigdom og sult.
Politiske tiltag
Kommissionen
vedtog meddelelsen "Udfordringerne i forbindelse med de stigende
fødevarepriser - Retningslinjer for en EU-indsats" den 20. maj 2008
1
. Denne meddelelse
indeholder en beskrivelse af, hvordan EU kan reagere på udfordringerne fra de stigende
fødevarepriser, og der foreslås EU-interne aktioner og aktioner til at modvirke virkningerne af
krisen på internationalt niveau.
Den 22. maj vedtog
Europa-Parlamentet
en resolution
2
om stigende fødevarepriser i EU og
udviklingslandene og opfordrede indtrængende Rådet til at sikre sammenhæng i alle
fødevarerelaterede nationale og internationale politikker, der tager sigte på at sikre
befolkningers ret til fødevarer.
EU's ministre
gav også udtryk for deres bekymring for virkningerne af de høje
fødevarepriser i udviklingslandene i Rådets konklusioner (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) af 27. maj og gav tilsagn om en kollektiv reaktion på de stigende
fødevarepriser og rettede opmærksomheden på en kombination af kort-, mellem- og
langfristede spørgsmål med tilsagn om støtte inden for rammerne af partnerlandenes egne
politikker og strategier.
På mødet i
Det Europæiske Råd
den 19.-20. juni blev det bekræftet, at høje fødevarepriser
påvirker situationen for verdens fattigste befolkninger i alvorlig grad og bringer alle
fremskridt i retning af årtusindudviklingsmålene i fare. Rådet konkluderede, at der kræves en
1
2
KOM(2008) 321.
P6_TA(2008)0229.
DA
2
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0003.png
indsats fra EU ud fra et udviklingsmæssigt og humanitært bistandsperspektiv.
Det
Europæiske Råd
hilste Kommissionens plan om at forelægge et forslag til en ny fond til at
støtte landbruget i udviklingslandene inden for rammerne af de aktuelle finansielle overslag
velkommen og erklærede, at EU vil støtte en kraftig reaktion fra landbrugets side i udviklings-
landene for at øge udbuddet; dette kan især ske ved at stille den nødvendige finansiering til
rådighed til køb af rå- og hjælpestoffer og bistand i forbindelse med anvendelse af
markedsbaserede risikostyringsinstrumenter. Rådet erklærede også, at EU i sin responsstrategi
vil arbejde snævert sammen med De Forenende Nationer og andre internationale
organisationer og inden for rammerne af partnerlandenes egne politikker og strategier.
Et overslag over den finansiering, der er nødvendig for at reagere på de kraftigt stigende
fødevarepriser
Kommissionens tjenestegrene udarbejdede et overslag over de kortfristede (2008-09)
finansieringsbehov i de hårdest ramte udviklingslande, og man nåede op 18 mia. EUR. Tallet
er baseret på en ekstrapolering af de seneste landevurderinger. Dette blev yderligere bekræftet
ved at sammenligne det med omkostningerne ved kortfristede foranstaltninger i andre lande.
Desuden fremkommer der et tal i samme størrelsesorden i den foreløbige omkostnings-
beregning foretaget af FN's Taskforce på Højt Plan om den Globale Fødevaresikkerheds-
krise
3
, som skønner, at der er behov for yderligere donorbistand til landbrugsudvikling i alle
udviklingslandene til et beløb af 18,0-25,0 mia. EUR i 2008 og 2009.
Den hidtidige respons på grundlag af eksisterende samarbejdsinstrumenter.
De eksterne samarbejdsinstrumenter, som EU råder over, omfatter:
med henblik på øjeblikkelig
stabilitetsinstrumentet
5
og
krisereaktion:
det
humanitære
instrument
4
og
for langfristet udviklingssamarbejde: udviklingssamarbejdsinstrumentet
6
for tematiske
programmer - herunder fødevaresikkerhed - og for geografiske programmer i
udviklingslandene, inklusive Sydafrika, men ikke de andre AVS-lande, og Den
Europæiske Udviklingsfond (EUF) for de resterende AVS-lande
7
.
De langfristede udviklingssamarbejdsinstrumenter er for nylig blevet programmeret i
overensstemmelse med partnerlandenes udviklingsprioriteringer, hvilket giver få eller ingen
muligheder for kortfristede tilpasninger. Desuden er alle eksisterende instrumenter blevet
mobiliseret eller omprogrammeret i 2008 i videst muligt omfang for at tage de udfordringer
op, som de stigende fødevarepriser stiller. Det samme kunne gøres i 2009 i meget begrænset
omfang; imidlertid vil en mobilisering af kortfristede ressourcer stadig være yderst
utilstrækkelig. En yderligere omprogrammering ville tage alt for lang tid med hensyn til
kortfristede reaktioner og desuden risikere at påvirke sammenhængen i eksisterende
samarbejdsprogrammer med partnerlandene. I den nuværende situation, hvor høje
fødevarepriser fører til lavere udgifter under den fælles landbrugspolitik, foreslår
3
4
5
6
7
Dokumentudkast af 13. juni 2008.
Rådets forordning (EF) nr. 1257/96.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1717/2006.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1905/2006.
Intern aftale, EUT L 247 af 9.9.2006, s. 32.
DA
3
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
Kommissionen at omdirigere en del af disse besparelser til landbrugsproduktionen i
udviklingslandene.
DA
4
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0005.png
Facilitetens reaktionsmuligheder
Det beløb, der er angivet i denne forordning, er baseret på Det Europæiske Fællesskabs andel
på 10 % i reaktionen på kort sigt på fødevarepriskrisen, i betragtning af at EF finansierer 10 %
af udviklingssamarbejdet i hele verden. Dette indebærer, at Fællesskabet skal finansiere
omkring 1,8 mia. EUR i 2008 og 2009. Da de EF-instrumenter, der i dag er til rådighed,
kunne bidrage 800 mio. EUR i 2008-09 (550 mio. EUR i 2008 og skønsmæssigt
250 mio. EUR i 2009), vil den resterende 1 mia. EUR blive dækket af faciliteten.
Forordningen vil udgøre retsgrundlaget for kortfristet EF-bistand til udviklingslandene som
reaktion på udfordringerne fra de stigende fødevarepriser. Faciliteten er tidsbegrænset og vil
fungere i 2008 og 2009 og anvende en del af de disponible margener under udgiftsområde 2 i
den finansielle ramme. Den vil supplere de eksisterende krisereaktions- og
udviklingssamarbejdsinstrumenter, både med hensyn til
tidsperspektiv
(mellem
nødhjælpssituationer og langfristet udviklingssamarbejde) og
specificitet
(direkte relateret til
foranstaltninger, der er rettet mod årsagerne til og virkningerne af de kraftigt stigende
fødevarepriser).
Facilitetens mål
Hovedmålet med faciliteten vil være at opmuntre til en positiv udbudsreaktion fra
landmændene i udviklingslandene på kort- og mellemfristet sigt inden for rammerne af deres
bæredygtige udvikling. Faciliteten vil også støtte aktiviteter som hurtig og direkte reaktion for
at afbøde de negative virkninger af høje fødevarepriser i overensstemmelse med
fødevaresikkerhedsmålene. De forventede resultater af bistanden er bland andet: i) en stigning
i landbrugsproduktionen og fødevaresikkerheden i de støtteberettigede lande, ii) mindre
fejlernæring, især blandt sårbare grupper og iii) et fald i fødevareprisinflationen.
Målretning af de foranstaltninger, der finansieres af faciliteten
Kommissionen vil vedtage foranstaltninger til gennemførelse af denne forordning. De skal
finansiere globale initiativer, der støtter denne forordnings formål og målsætninger, og som
gennemføres gennem internationale organisationer, herunder regionale organisationer.
Kommissionen vil vedtage disse beslutninger, umiddelbart efter at denne forordning er blevet
vedtaget af Parlamentet og Rådet.
Selv om alle udviklingslande er potentielt støtteberettigede, vil bistanden blive ydet til de
udviklingslande, som er hårdt ramt af fødevarepriskrisen i socioøkonomisk og politisk
forstand, har behov for, at der træffes foranstaltninger og ikke har midlerne eller kapaciteten
til at reagere på krisen uden bistand. Foranstaltningerne vil således omfatte en liste over
mållande, der er udvalgt på grundlag af det sæt indikative kriterier, der er fastlagt i bilaget til
forordningen, og som omfatter: afhængighed af fødevareimport, fødevareprisinflation og
social og fiskal sårbarhed. Der vil blive taget hensyn til andre former for finansiering, som
donorfællesskabet kan bidrage med, og det samme gælder landets potentiale med hensyn til at
øge landbrugsproduktionen. Faciliteten giver også mulighed for programmer på regionalt
niveau, som dækker alle den pågældende regions udviklingslande. Der kan ligeledes
finansieres globale initiativer, når de gennemføres gennem en regional eller international
organisation. Kommissionens beslutninger vil bygge på oplysninger, herunder om konkrete
landebehov, der især stilles til rådighed gennem dens delegationer og gennem internationalt
relevante evalueringer, der stilles til rådighed af organisationer som organisationerne i FN-
DA
5
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0006.png
systemet. Kommissionens beslutninger vil blive ledsaget af en detaljeret forklaring af de
metoder, der er anvendt til at udvælge mållandene. Der vil blive benyttet oplysninger fra FN's
Taskforce og internationale organisationer (hovedsagelig FN's organer – FAO, WFP,
Verdensbanken og IMF), og disse vil, hvis de ikke er fyldestgørende, blive suppleret med
landespecifikke oplysninger fra EU's delegationer.
Som direkte reaktion på fødevarekrisen og under hensyntagen til de landespecifikke forhold
kan følgende operationelle foranstaltninger støttes gennem faciliteten: i) foranstaltninger til at
forbedre adgangen til rå- og hjælpestoffer samt tjenesteydelser, herunder gødningsstoffer og
såsæd. ii) sikkerhedsnetforanstaltninger, der sigter mod at opretholde eller forbedre
landbrugets produktionskapacitet og mod at imødekomme de mest sårbare befolkningers
behov for basale fødevarer
En lille del af faciliteten, op til 1 %, vil blive anvendt til støtteforanstaltninger, der er
nødvendig for en effektiv gennemførelse af forordningen.
De foranstaltninger, der træffes, skal ses i lyset af de mere langfristede udviklingsbehov i
modtagerlandet, bør være bæredygtige (socialt, miljømæssigt, økonomisk) og bidrage til at
mindske skævvridningen af landbrugspriserne. For subsidierede leverancer af rå- og
hjælpestoffer indebærer dette f.eks., at de skal være nøjagtigt målrettede og tilpasset lokale
behov og forhold, være markedsudviklende, være begrænset i tid, finansielt bæredygtige og
bidrage til bæredygtigheden i landbrugsproduktionssystemerne. Om nødvendigt vil
informationssystemerne og gennemsigtigheden blive styrket for at forbedre
markedssystemernes effektivitet, så man undgår privilegerede stillinger og sætter små
familielandbrug i stand til at drage fordel af de trufne foranstaltninger.
Finansieringstyper og gennemførelsesbetingelser
Der vil blive givet bistand til lande, der er påvirket af fødeprisstigningerne, gennem
internationale eller regionale organisationer. Al bistand vil være i overensstemmelse med de
enkelte landes behovsvurderinger og planer.
Der vil blive truffet beslutning om bistand, der kanaliseres gennem internationale
organisationer, herunder også regionale organisationer, på grundlag af deres komparative
fordel og foreslåede og vurderede initiativer. Dette kunne f.eks. gælde for FAO, IFAD,
UNICEF, WFP eller Verdensbanken. Finansieringen kunne også kanaliseres gennem
regionale organisationer.
Reaktionerne på kort sigt på de kraftigt stigende fødevarepriser kræver en hurtig mobilisering
af finansielle midler for at være i stand til at yde bistand efter nødhjælpsfasen og støtte til en
udbudsreaktion i de næste høstår. Forordningen giver mulighed for at benytte procedurer for
hurtig beslutningstagning og udbetaling ved at anvende tilskudsaftaler med internationale
organisationer, herunder regionale organisationer.
Programmeringen og gennemførelsen vil blive foretaget i overensstemmelse med
principperne i Pariserklæringen om bistandseffektivitet, herunder i kraft af
koordineringsaktiviteter med medlemsstater og med andre donorer for at sikre, at intet land
får for meget bistand eller slet ingen.
Det forberedende arbejde vil begynde umiddelbart efter Kommissionens vedtagelse af den
foreslåede forordning og vil blive afsluttet betids nok til, at de gennemførelsesbeslutninger,
DA
6
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0007.png
der er nævnt i artikel 1, stk. 2, kan blive vedtaget umiddelbart efter, at forordningen træder i
kraft.
Finansieringsbeslutninger (artikel 3) vil blive truffet samtidig, hvor dette er gennemførligt, og
ellers så hurtigt som muligt efter ikrafttrædelsen og under alle omstændigheder inden
udgangen af 2008 i de tilfælde, hvor der anvendes 2008-midler.
Kilden til facilitetens budget
De høje landbrugspriser har bidraget til en formindskelse af markedsudgifterne i 2008-
budgettet og til lavere skøn for 2009-budgettet inden for udgiftsområde 2 i den finansielle
ramme. De aktuelle skøn peger i retning af, at der vil være en betydelig margin til rådighed
inden for dette udgiftsområde i 2008 og i mindre grad i 2009.
For at sikre, at Fællesskabet kan opfylde sine forpligtelser vedrørende markedsrelaterede
udgifter og direkte betalinger til landmænd indeholder forordningen en bestemmelse
(artikel 10, stk. 4), som garanterer en margin under udgiftsområde 2 på mindst 600 mio. EUR
for hvert år. Skulle den skønnede margin være lavere end dette garanterede niveau for et
bestemt år, skal det maksimale beløb, der konteres faciliteten for det år, begrænses
tilsvarende.
Delvis finansiering med tilbagevirkende kraft
I betragtning af, at denne forordning vil finansiere foranstaltninger, der skal yde støtte til
udvalgte lande gennem internationale og regionale organisationer, herunder foranstaltninger,
der allerede er påbegyndt før vedtagelsen af denne forordning, indeholder forordningen en
bestemmelse (artikel 6, stk. 2), der åbner mulighed for finansiering fra den 20. juni 2008,
svarende til datoen for Det Europæiske Råds konklusioner.
Foreslået tidsplan
Efter Kommissionen vedtagelse vil forslaget blive behandlet under proceduren for fælles
beslutningstagning i Parlamentet og Rådet. Den hurtigst mulige tidsplan under normale
procedurer, men med kun en behandling i Parlamentet, vil højst sandsynligt føre til
ikrafttrædelse ved udgangen af november.
Der er forudset følgende
indikative
tidsplan:
Juli-september 2008:
Teknisk forberedelse af Kommissionens beslutninger (udvalgte
internationale og regionale organisationer, modtagerlande, indikativ andel af tildelinger,
identifikation af aktioner under denne forordning og andre instrumenter for at sikre
komplementaritet).
September 2008:
Foreløbigt forslag til ændringsbudget for
ændringsskrivelse til 2009-budgettet for at indføre de nye budgetposter.
2008-budgettet
og
November 2008:
Forordningens vedtagelse af Rådet og Parlamentet i fællesskab,
offentliggørelse og ikrafttræden.
December 2008:
Kommissionens første gennemførelsesbeslutninger. Hvad angår
forudgående evalueringer, vil disse blive foretaget i forbindelse med den tekniske
forberedelse af Kommissionens gennemførelsesbeslutninger.
DA
7
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0008.png
December 2008:
De første budgetmæssige forpligtelser.
I begyndelsen af 2009:
Gennemførelse af de første foranstaltninger .
Senest den 31. december 2012 vil Kommissionen udarbejde en rapport til Rådet og Europa-
Parlamentet om gennemførelsen af foranstaltningerne, herunder så vidt muligt de vigtigste
resultater og virkninger af den bistand, der ydes i henhold til forordningen. Dette vil omfatte
en retrospektiv evaluering af de menneskelige og finansielle ressourcer, der tildeles, og de
opnåede resultater i relation til forordningens mål (artikel 9).
Det foreslås derfor, at Kommissionen vedtager vedlagte forslag til forordning.
DA
8
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0009.png
2008/0149 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om etablering af
en facilitet med henblik på hurtig reaktion på de kraftigt stigende
fødevarepriser i udviklingslandene
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 179,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
8
, og
efter proceduren i traktatens artikel 251
9
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den seneste tids kraftige stigning i fødevarepriserne har bragt mange udviklingslande
og deres befolkninger i en dramatisk situation. Dette risikerer at påføre yderligere
hundredvis af millioner af mennesker ekstrem fattigdom og kalder på øget solidaritet
med disse befolkninger.
En finansieringsfacilitet for hurtig reaktion på den krise, der er forårsaget af høje
fødevarepriser i udviklingslandene, bør derfor etableres med denne forordning.
Det siges i den europæiske konsensus om udvikling
10
, som blev vedtaget af Rådet og
repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, Europa-
Parlamentet og Kommissionen den 22. november 2005, at Det Europæiske Fællesskab
(i det følgende "Fællesskabet") vil fortsætte med at arbejde på at forbedre
fødevaresikkerheden på internationalt, regionalt og nationalt niveau, hvilket mål denne
forordning skal bidrage til at nå.
Den 22. maj 2008 vedtog Europa-Parlamentet en resolution om stigende
fødevarepriser i EU og udviklingslandene
11
og opfordrede indtrængende Rådet til at
sikre sammenhæng i alle fødevarerelaterede nationale og internationale politikker, der
tager sigte på at sikre befolkningers ret til fødevarer.
På mødet i Det Europæiske Råd den 20. juni 2008 konkluderedes det, at der kræves en
indsats fra EU ud fra et udviklingsmæssigt og humanitært bistandsperspektiv. Det blev
desuden erklæret, at EU vil mobilisere midler til ud over fødevarehjælp at finansiere
(2)
(3)
(4)
(5)
8
9
10
11
EUT C , , s. .
EUT C , , s. .
EUT C 46 af 24.2.2006, s. 1.
P6_TA(2008)0229.
DA
9
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0010.png
sikkerhedsnet for fattige og sårbare befolkningsgrupper, at EU vil støtte en kraftig
reaktion fra landbrugets side i udviklingslandene for at øge udbuddet, hvilket især kan
ske ved at stille den nødvendige finansiering til rådighed til køb af rå- og hjælpestoffer
og
bistand
i
forbindelse
med
anvendelse
af
markedsbaserede
risikostyringsinstrumenter, ligesom Det Europæiske Råd hilste Kommissionens plan
velkommen om at forelægge et forslag til en ny fond til at støtte landbruget i
udviklingslandene inden for den aktuelle finansielle ramme.
(6)
Desuden erklæres det i Det Europæiske Råds konklusioner, at EU vil fremme en mere
koordineret og langfristet international reaktion på den nuværende fødevarekrise, især
i FN og i internationale finansielle institutioner. EU hilser også etableringen af
Taskforcen på Højt Plan om den Globale Fødevaresikkerhedskrise, som er nedsat af
FN's generalsekretær, velkommen og er besluttet på at spille sin fulde rolle i
gennemførelsen af den erklæring, der blev vedtaget i Rom den 5. juni 2008 på
konferencen på højt plan om fødevaresikkerheden i verden. En omfattende
handlingsplan er ved at blive udarbejdet af FN's Taskforce, og FAO har iværksat et
initiativ om stigende fødevarepriser (ISFP); andre internationale organisationer som
IFAD, Verdensbanken og regionale organisationer har iværksat deres egne initiativer.
De finansielle behov for at rette op på de umiddelbare konsekvenser af de høje
fødevarepriser er meget store. Reaktionen bør komme fra den internationale samfund i
sin helhed, og Fællesskabet har bestræbt sig på at yde sin rimelige andel.
De samme forhold, som fører til behovet for denne finansieringsfacilitet (de høje
fødevarepriser), fører også til lavere udgifter til landbrugsmarkedet under
udgiftsområde 2 i den finansielle ramme. Aktuelle skøn indikerer også en betydelig
ikke-fordelt margen under loftet for udgiftsområde 2 i 2009.
Fællesskabets responsstrategi bør tage sigte på kraftigt at opmuntre landbrugssektoren
i udviklingslandene til en positiv kort- til mellemfristet reaktion for at øge udbuddet,
samtidig med at man også markant begrænser de negative virkninger af
fødevareprisstigningerne for de fattigste i disse lande. En reaktion på udbudssiden er
også i Fællesskabets interesse for at lette det aktuelle pres på landbrugspriserne.
Fællesskabet råder over forskellige instrumenter, der fokuseret på udviklingsbistand
med langfristet perspektiv, især Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1905/2006 om oprettelse af et instrument til finansiering af udviklingssamarbejde
12
og
Den Europæiske Udviklingsfond, der yder officiel udviklingsbistand til AVS-landene
og OLT (i det følgende benævnt "EUF"), som for nylig er blevet programmeret i
overensstemmelse med de støtteberettigede landes mellem- og langfristede
udviklingsprioriteringer. En større omprogrammering under disse instrumenter for at
reagere på en kortfristet krise ville bringe balancen og sammenhængen i de
eksisterende samarbejdsstrategier med disse lande i fare. Til rådighed har den også
Rådets forordning (EF) nr. 1257/96 af 20. juni 1996 om humanitær støtte
13
til at yde
(7)
(8)
(9)
(10)
12
13
EUT L 378 af 27.12.2006, s. 41.
EFT L 163 af 2.7.1996, s. 1. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1882/2003 (EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).
DA
10
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0011.png
nødhjælp og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1717/2006 af
15. november 2006 om oprettelse af et stabilitetsinstrument
14
.
(11)
Disse instrumenter er imidlertid allerede blevet mobiliseret eller omprogrammeret i
2008 i størst muligt omfang for at afbøde de negative virkninger af de høje
fødevarepriser i udviklingslandene. Det samme kunne gøres i 2009 i meget begrænset
omfang; dette ville imidlertid langt fra være tilstrækkeligt til at opfylde behovene.
I den nuværende situation, hvor høje fødevarepriser fører til lavere udgifter under den
fælles landbrugspolitik, foreslår Kommissionen at omdirigere en del af disse
besparelser til landbrugsproduktionen i udviklingslandene.
Det er imidlertid nødvendigt at beskytte de europæiske landmænds interesser og
garantere, at dette forslag under ingen omstændigheder udløser mekanismen for
finansiel disciplin i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003
15
og (EF) nr. 1290/2005
16
.
Følgelig er det nødvendigt at vedtage at indføre en specifik finansieringsfacilitet, der
supplerer de eksisterende udviklingsinstrumenter og instrumentet for humanitær
bistand, at vedtage øjeblikkelige og supplerende foranstaltninger, der hurtigt afbøder
konsekvenserne i udviklingslandene af de kraftigt stigende fødevarepriser.
De foranstaltninger, der vedtages med denne facilitet, skulle hjælpe udviklingslandene
med at forøge produktiviteten i landbruget i de næste høstår, at reagere hurtigt på
landenes og deres befolkningers umiddelbare behov og at tage de første skridt til så
vidt muligt at forhindre yderligere situationer med manglende fødevaresikkerhed og
ligeledes bidrage til at afbøde virkningerne af de høje fødevarepriser globalt til fordel
for de fattigste, men også for europæiske forbrugere og landmænd.
De foranstaltninger, der er fastsat i denne forordning, er af en sådan art, at der skal
opstilles effektive, fleksible, gennemsigtige og hurtige beslutningsprocedurer med
henblik på finansieringen af dem, og der skal være et snævert samarbejde mellem alle
de berørte institutioner. Denne forordning bør især muliggøre finansiering af allerede
påbegyndte foranstaltninger, som internationale organisationer støtter eller er rede til
at støtte før vedtagelsen af denne forordning, pr. 20. juni 2008, svarende til datoen for
Det Europæiske Råds konklusioner.
Det er nødvendigt at sikre, at Fællesskabets finansielle interesser beskyttes i
overensstemmelse med Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95
17
af
18. december 1995 om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle
interesser, Rådets forordning (Euratom, EF) nr. 2185/96 af 11. november 1996 om
Kommissionens kontrol og inspektion på stedet med henblik på beskyttelse af De
Europæiske Fællesskabers finansielle interesser mod svig og andre
uregelmæssigheder
18
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
14
15
16
17
18
EUT L 327 af 24.11.2006, s. 1.
EUT L 94 af 31.3.2004, s. 70.
EUT L 209 af 11.8.2005, s. 1.
EFT L 312 af 23.12.1995, s. 1. Ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1233/2007 (EUT L 279
af 23.10.2007, s. 10).
EFT L 292 af 15.11.1996, s. 2.
DA
11
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0012.png
1073/1999 af 25. maj 1999 om undersøgelser, der foretages af Det Europæiske Kontor
for Bekæmpelse af Svig (OLAF)
19
.
(18)
Målene for denne forordning kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne
og kan derfor på grund af den krævede handlings omfang bedre gennemføres på
fællesskabsplan; Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse
med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. traktatens artikel 5, går denne forordning ikke ud over,
hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
For at sikre, at de i denne forordning fastsatte foranstaltninger er effektive og i
betragtning af deres hastende karakter, bør denne forordning træde i kraft på dagen
efter offentliggørelsen.
(19)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Formål og anvendelsesområde
1. Fællesskabet finansierer foranstaltninger, der tager sigte på at støtte en hurtig og direkte
reaktion på øgede fødevarepriser i udviklingslandene, og som skal dække perioden mellem
nødhjælp og mellem- til langfristet udviklingssamarbejde.
2. Foranstaltningerne skal komme udviklingslande, som defineret af OECD/DAC, og deres
befolkninger til gode i overensstemmelse med følgende bestemmelser.
Kommissionen vedtager de foranstaltninger, der er omhandlet i stk. 1. De skal finansiere
internationale initiativer, der støtter denne forordnings formål og målsætninger, og som
gennemføres gennem regionale og globale internationale organisationer. Den underretter
Europa-Parlamentet og Rådet herom.
3. I forbindelse disse foranstaltninger opstilles der en liste over mållande, der udvælges på
grundlag af det sæt objektive kriterier, der er fastlagt i bilaget, med udgangspunkt i
oplysninger, herunder om konkrete landebehov, der især stilles til rådighed gennem dens
delegationer og gennem internationalt relevante evalueringer, der udarbejdes af organisationer
som f.eks. organisationerne i FN-systemet.
4. Hvis det program, der skal gennemføres, er af regional eller grænseoverskridende karakter,
kan Kommissionen for at sikre sammenhængen og effektiviteten i Fællesskabets bistand
beslutte, at befolkninger i andre udviklingslande, der ikke tilhører den region, kan nyde godt
af det pågældende program.
5. Internationale organisationer, herunder regionale organisationer (i det følgende
"internationale organisationer") vi blive udvalgt på grundlag af deres kapacitet til at reagere
hurtigt og kvalitativt på de specifikke behov i de pågældende udviklingslande i relation til
forordningens mål.
19
EFT L 136 af 31.5.1999, s. 1.
DA
12
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
Artikel 2
Mål og principper
1. De primære mål med bistanden og samarbejdet i henhold til denne forordning er at
opmuntre til en positiv udbudsreaktion fra landbrugssektoren i mållandene og -regionerne
som led i deres bæredygtige udvikling og at støtte aktiviteter, der giver en hurtig og direkte
reaktion med henblik på at afbøde de negative virkninger af høje fødevarepriser i
overensstemmelse med målene for fødevaresikkerhed.
2. Der vil blive fulgt en differentieret tilgang, der afhænger af udviklingssammenhænge og
virkningen af kraftigt stigende fødevarepriser, så mållandene eller -regionerne og deres
befolkninger får en målrettet, skræddersyet og godt tilpasset støtte, der er baseret på deres
egne behov, strategier, prioriteringer og reaktionskapacitet.
3. Uanset Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1905/2006 og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1717/2006 finansieres påtænkte yderligere
foranstaltninger i henhold til denne forordning, hvis de er i overensstemmelse med denne
forordnings artikel 1, stk. 1, og artikel 3, stk. 2.
De forskellige udviklingsinstrumenter og denne facilitet anvendes, så der sikres kontinuitet i
samarbejdet, især med hensyn til overgangen fra nødhjælp til den mellem- og langfristede
reaktion.
4. Kommissionen sikrer, at de foranstaltninger, der vedtages i henhold til denne forordning, er
i overensstemmelse med Fællesskabets overordnede strategiske politiske rammer for det eller
de pågældende støtteberettigede lande.
Artikel 3
Gennemførelse
1. Fællesskabets bistand og samarbejde gennemføres ved hjælp af et sæt beslutninger om at
finansiere støtteforanstaltninger, som er beskrevet i artikel 1, stk. 1, 2 og 3, i denne
forordning, og som vedtages af Kommissionen.
2. Under hensyntagen til de specifikke forhold på landeniveau er de støtteforanstaltninger, der
kan gennemføres, følgende:
(a)
(b)
foranstaltninger til at forbedre adgangen til rå- og hjælpestoffer samt
tjenesteydelser, herunder gødningsstoffer og såsæd.
sikkerhedsnetforanstaltninger, der sigter mod at opretholde eller forbedre
landbrugets produktionskapacitet og mod at imødekomme de mest sårbare
befolkningers behov for basale fødevarer
3. Støtteforanstaltninger, der opfylder denne forordnings mål, kan finansieres op til maksimalt
1 % af det beløb, der er nævnt i artikel 10, stk. 1.
DA
13
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0014.png
Artikel 4
Støtteberettigelse
De enheder, der er berettigede til finansiering, er internationale organisationer, der opfylder de
betingelser, der er fastsat i artikel 43 i Kommissionens forordning (EF, Euratom) nr.
2342/2002
20
.
Artikel 5
Finansierings- og forvaltningsprocedurer
1. De foranstaltninger, der finansieres i medfør af denne forordning, gennemføres i
overensstemmelse med forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002
21
, eventuelt under
hensyntagen til den kriseagtige karakter af de foranstaltninger, der skal vedtages.
2. Fællesskabets bistand må i princippet ikke anvendes til at betale skatter, told og andre
afgifter i de støtteberettigede lande.
3. Deltagelse i de relevante kontraktlige procedurer er åben for alle fysiske og juridiske
personer, der er berettigede i henhold til det geografiske udviklingsinstrument, der gælder for
det land, hvor aktionen finder sted, og for alle fysiske og juridiske personer, der er berettigede
i henhold til den gennemførende internationale organisations regler, idet det påses, at alle
donorer behandles ens. De samme regler gælder for leverancer og materialer. Eksperter kan
være af en hvilken som helst nationalitet.
Artikel 6
Budgetforpligtelser
1. Budgetforpligtelser indgås på grundlag af beslutninger vedtaget af Kommissionen.
2. Foranstaltninger, der vedtages i medfør af denne forordning, kan med virkning fra den
20. juni 2008 finansiere igangværende aktiviteter, der er påbegyndt før forordningens
ikrafttrædelse i mållande eller af de i artikel 4 omhandlede organisationer.
Artikel 7
Beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser
1. Enhver finansiel aftale, der indgås i forbindelse med gennemførelsen af denne forordning,
skal indeholde bestemmelser om beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser, særlig
med hensyn til uregelmæssigheder, svig, korruption og anden ulovlig aktivitet, jf. Rådets
forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95, Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2185/96 og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1073/1999.
20
21
Kommissionens forordning (EF, Euratom) nr. 2342/2002 af 23. december 2002 (og ændret ved
forordning 1261/2005, 1248/2006 og 478/2007) om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning
(EF, Euratom) nr. 1605/2002 om finansforordningen (og ændret ved forordning 1996/2006, 1525/2007)
vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget (EUT L 357 af 31.12.2002, s. 1).
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni 2002 om finansforordningen vedrørende De
Europæiske Fællesskabers almindelige budget (EFT L 248 af 16.9.2002, s. 1), senest ændret ved Rådets
forordning nr. 1525/2007 af 17. december 2007 (EUT L 343 af 27.12.2007, s. 9).
DA
14
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
2. Finansielle aftaler skal indeholde bestemmelser, der giver Kommissionen og
Revisionsretten adgang til de oplysninger, der er nødvendige for, at de kan udføre deres
pligter, om nødvendigt på stedet, i overensstemmelse med de verifikationsaftaler, der er
indgået med de pågældende internationale organisationer.
Artikel 8
EU's synlighed
Kontrakter, der indgås i henhold til denne forordning, indeholder specifikke bestemmelser,
der sikrer, at Den Europæiske Union er synlig på passende vis i alle aktiviteter, der
iværksættes på grundlag af disse kontrakter.
Artikel 9
Rapportering
Senest den 31. december 2009 underretter Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet om
de foranstaltninger, den har vedtaget i henhold til denne forordning. Senest den 31. december
2012 forelægger Kommissionen for dem en rapport om gennemførelsen af foranstaltningerne,
herunder så vidt muligt også om de vigtigste resultater og virkninger af den i henhold til
forordningen ydede bistand.
Artikel 10
Finansielle bestemmelser
1. Det samlede finansielle referencebeløb for gennemførelsen af denne forordning i perioden
2008-2009 er på 1,0 mia. EUR.
2. For 2008 er referencebeløbet 750 mio. EUR.
3. For 2009 er det maksimale referencebeløb 250 mio. EUR.
4. Det bevilgede beløb skal for hvert år efterlade en margen under udgiftsområde 2 i den
finansielle ramme på mindst 600 mio. EUR, baseret på prognosen i den seneste
alarmsystemberetning som fastlagt i forordning (EF) nr. 1290/2005. Hvis dette ikke er
tilfældet for et bestemt år, reduceres det maksimale beløb, der kan bevilges for det år i medfør
af denne forordning, for at genskabe margenen under udgiftsområde 2.
Artikel 11
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes indtil den 31. december 2009.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
DA
15
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
16
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0017.png
BILAG
Indikativ liste over kriterier for udvælgelse af mållande
Indikative kriterier for udvælgelse af mållande:
- fødevareprisinflationen og dens potentielle socioøkonomiske og politiske virkning:
Fødevareprisinflationens størrelse (i sammenligning med den generelle inflation)
Afhængighed af fødevareimport, herunder import af fødevarehjælp
Social sårbarhed og politisk stabilitet
Fødevareproduktionen som en procentdel af forbruget af egenproduktion
- det potentielt støtteberettigede lands kapacitet til at reagere og gennemføre hensigtsmæssige
reaktionsforanstaltninger
Foranstaltninger truffet af staten, herunder foranstaltninger på udbudssiden og
handelsforanstaltninger
Eksportindtjening
Fiskal sårbarhed.
Desuden vil der blive taget hensyn til andre finansieringskilder, der står til rådighed for
mållandet på kort frist fra donorfællesskabet, til at reagere på fødevarepriskrisen og til landets
potentiale til på længere sigt at øge landbrugsproduktionen på en bæredygtig måde.
DA
17
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0018.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE:
Facilitet med henblik på hurtig reaktion på de kraftigt stigende fødevarepriser i
udviklingslandene
2.
ABM/ABB-RAMME
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter: 21 (Udvikling)
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. B..A-poster)):
Foreslåede poster: 21.02.03 (hurtig reaktion på fødevareprisstigningerne
udviklingslandene) 21.01.04.40 (administrative støtteudgifter)
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
Varigheden svarer til budgetårene 2008-2009 Det forventede beløb er 1,0 mia. EUR
3.3.
Budgetoplysninger:
Budget-
post
21.02.0
3
EFTA-
bidrag
Udgifts-
Bidrag
fra område i de
ansøgerlandene finansielle
overslag
NEJ
Nr. 2
i
Udgifternes art
Nye
Ikke-
oblig.
Opdelt
22
JA
NEJ
22
Opdelte bevillinger.
DA
18
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0019.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Punkt
Udgiftstype
År
2008
2009
2010
2011
2012
2013
og
ff.
I alt
Driftsudgifter
23
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger (BB)
8.1.
a
b
750,0
0
240,0
0
890,0
00
100,0
00
990,000
990,000
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
24
Teknisk og administrativ
bistand (IOB)
8.2.4.
c
10,00
0
10,000
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
a+c
00
b+c
750,0
250,0
00
900,.0
00
100,.0
00
1000,00
0
1000,00
0
Betalingsbevillinger
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
25
Personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter
(IOB)
Administrative
udgifter,
undtagen
udgifter
til
personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter,
ikke
medtaget
i
referencebeløbet (IOB)
8.2.5.
d
8.2.6.
e
23
24
25
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i afsnit xx.
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
Udgifter inden for kapitel xx 01, som ikke henhører under artikel xx 01 04 eller xx 01 05.
DA
19
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0020.png
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter til
personale-ressourcer
a+c
750,0 250,0
00
+d
00
+e
b+c
+d
+e
900,0
00
100,0
00
1000,000
BB I ALT, inkl. udgifter til
personale-ressourcer
1000,000
Samfinansiering:
Ikke relevant
i mio. EUR (3 decimaler)
Samfinansierende
organ
År n
……………………
FB I ALT,
samfinansiering
f
n+5
og
n + 1 n + 2 n + 3 n + 4 ff.
I alt
inkl. a+c
+d
+e
+f
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
Forslaget er foreneligt
programmering.
med
den
gældende
finansielle
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde
i de finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den
interinstitutionelle aftale
26
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller
revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne
er som følger:
26
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
20
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0021.png
i mio. EUR (1 decimal)
Forud
for
foranst
altning
en
Efter foranstaltningens iværksættelse
Budgetpost
Indtægter
[År
n]
[n+1] [n+2] [n+3 [n+4] [n+5]
27
]
[År
n-1]
a) Indtægter i absolutte tal
b)
Ændringer
indtægterne
i
4.2.
Personaleressourcer
(fuldtidsækvivalenter)
(herunder
tjenestemænd,
midlertidigt ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1
Årlige behov
År 2008
2009
14
2010
12
2011
10
2012
8
2013
og ff.
Personaleressourcer i alt
12
Fastlæggelsen af behovene er sket på det grundlag, at kun internationale og regionale
organisationer vil være berettigede (artikel 4 i udkastet til forordning).
5.
5.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort til mellemlang sigt
Denne facilitet skal imødekomme behovet hos befolkningerne i de udviklingslande,
der er påvirket af de stigende fødevarepriser, herunder behovet hos landmændene for
at kunne reagere med øget udbud og behovet hos forbrugerne for at kunne skaffe sig
fødevarer til priser, der svarer til deres købekraft.
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter og eventuel synergi
Med forslaget indføres der en tidsbegrænset facilitet for kortfristet bistand, som skal
dække perioden mellem nødhjælp og mellem- til langfristet udviklingssamarbejde.
Faciliteten supplerer de eksisterende eksterne samarbejdsinstrumenter, som
Fællesskabet råder over, især dem, der er beregnet på en umiddelbar krisereaktion
(det humanitære instrument, stabilitetsinstrumentet) og på langfristet
udviklingssamarbejde (samarbejdsudviklingsinstrumentet for tematiske programmer
– herunder fødevaresikkerhed – og på geografiske programmer i Sydafrika, men ikke
de andre AVS-lande, og den 10. Europæiske Udviklingsfond (EUF) for perioden
2008-2013 for de resterende AVS-lande). Der vil blive opnået synergier ved at sikre,
27
Indsæt flere kolonner, hvis foranstaltningen varer længere end 6 år.
DA
21
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0022.png
at de gennemførte foranstaltninger vil være i overensstemmelse med Fællesskabets
landebistandsstrategier.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen
Forslagets mål er at opmuntre til en positiv udbudsreaktion fra landmændene i
mållandene og -regionerne som led i deres bæredygtige udvikling og at støtte
aktiviteter, der giver en hurtig og direkte reaktion med henblik på at afbøde de
negative virkninger af høje fødevarepriser for at mindske fejlernæringen i
overensstemmelse med målene for fødevaresikkerhed.
Forventede
resultater:
Forøgelse af landbrugsproduktionen i mållandene (stigning i 2009 og 2010
sammenlignet med gennemsnittet for 2005-7)
Mindsket fødevareprisinflation (forholdet mellem fødevareprisinflation/generel
inflation forbedret i 2010)
De
indikatorer,
der skal anvendes til overvågning og evaluering, er:
Årlig stigning i den samlede landbrugsproduktion
Årlig stigning i det gennemsnitlige udbytte hos de landmænd, der er omfattet af
foranstaltningerne
Fald i fejlernæringen blandt støttede grupper med fokus på akut fejlernæring og
andelen af <5, der er undervægtige
Fødevareprisinflationen sammenlignet med den generelle inflation i de støttede
lande
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Central forvaltning
direkte af Kommissionen
indirekte ved delegation til:
forvaltningsorganer
organer oprettet af Fællesskaberne, jf. artikel 185 i finansforordningen
nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstaterne
med tredjelande
DA
22
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0023.png
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
Relevante bemærkninger: Fælles forvaltning vil være den foretrukne option. Visse
programmer kan imidlertid kræve centraliseret forvaltning fra Kommissionens side.
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
Overvågningen vil blive foretaget af Kommissionen, som vil anvende de
oplysninger, der kommer ind fra de delegationer og agenturer, der er involveret i
gennemførelsen af FN's omfattende handlingsplan.
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
Der blev påbegyndt detaljerede vurderinger på landeniveau af finansieringsbehovene
i udviklingslandene i april 2008. Dette arbejde koordineres af FN's Taskforce om den
Globale Fødevaresikkerhedskrise. Vurderingerne vil fortsætte i perioden juni-
september 2008. Parallelt hermed har Kommissionens tjenestegrene (hovedkvarteret
og delegationerne) foretaget en detaljeret kvantitativ og kvalitativ analyse af 110
lande.
6.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer)
Ikke relevant
6.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
Der vil blive foretaget en ekstern evaluering af virkningerne af facilitetens
foranstaltninger i 2011.
7.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Der gælder de sædvanlige forholdsregler mod svig i udviklingssamarbejde og –
bistand.
evaluering
DA
23
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0024.png
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
(Beskrivelse af mål,
foranstaltninger
og
output)
Type output
Gen.
snit.
om-
kost-
nin-
ger
År 2008
Antal
output
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
År 2009
Antal
output
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
År 2010
Antal
output
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
År 2011
Antal
output
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
År 2012
Antal
output
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
År 2013 og ff.
Antal
output
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
I ALT
Antal
output
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
OPERATIONELT
MÅL nr. 1
28
-
udbudsreaktionen fra
landmænd
i
udviklingslandene
Aktion 1 – bistand til
at
skabe
en
udbudsreaktion
Output 1
Subtotal – mål 1
OPERATIONELT
MÅL
nr.
2
fødevaresikkerhed
28
Som beskrevet under punkt 5.3.
DA
24
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0025.png
Output 1
Aktion
1
sikkerhedsnet
-
Subtotal mål 2
SAMLEDE
OMKOSTNINGER
Støttede
lande
16,5
00
45
750,0
00
15
240,00
0
990,0
00
DA
25
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0026.png
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Personaleressourcer - antal og type
Personale til forvaltning af foranstaltningen ved brug af eksisterende og/eller
yderligere ressourcer (antal
stillinger/fuldtidsækvivalenter)
År 2008
Tjenestemænd
eller
midlertidigt
ansatte
29
(XX
01 01)
A*/A
D
B*,
C*/AS
T
7
9
7
5
5
5
År 2009
5
År 2010
5
År 2011
5
År 2012
3
År 2013
Stillingstyper
Personale
30
,
der
finansieres over art. XX
01 02
Andet personale
31
, der
finansieres over art. XX
01 04/05
I ALT
12
14
12
10
8
Fastlæggelsen af behovene er sket på det grundlag, at kun internationale og regionale
organisationer vil være berettigede (artikel 4 i udkastet til forordning).
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
Udarbejdelse af beslutninger, forberedelse af kontrakter, forberedelse af betalinger,
tilrettelæggelse af undersøgelser, revisioner og evaluering, rapportering.
8.2.3.
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet,
og som skal erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-
proceduren for år n
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste
APS/FBF-procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende
ressourcer inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
29
30
31
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
26
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0027.png
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-
proceduren for det pågældende år
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet (XX 01 04/05 –
udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (3 decimaler)
Budgetpost
(nummer og betegnelse)
År
2008
År
2009
År
2010
År
2011
År
2012
År
2013
og ff.
1 Teknisk og administrativ
(herunder personaleudgifter)
Forvaltningsorganer
32
bistand
I ALT
Anden teknisk og administrativ bistand
- intern
Indtil
10,00
0
- ekstern
Teknisk og administrativ bistand i alt
Der vil være behov for indtil 10 000 mio. til administrative udgifter, såsom
evalueringer, undersøgelser og konsulentrådgivning, møder & konferencer samt
informationssystemer.
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget
i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
År n+5
Arten af personaleressourcer
År n
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
og ff.
Tjenestemænd og midlertidigt
ansatte (XX 01 01)
Personale finansieret over
artikel
XX
01
02
(hjælpeansatte,
nationale
eksperter,
kontraktansatte
osv.)
(oplys budgetpost)
32
Der skal henvises til den specifikke finansieringsoversigt for det eller de pågældende
forvaltningsorganer.
DA
27
DA
kom (2008) 0450 - Ingen titel
1448255_0028.png
Samlede
udgifter
til
personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter
(IKKE
medtaget
i
referencebeløbet)
Beregning – tjenestemænd og midlertidigt ansatte. Beregning – personale, der
finansieres over art. XX 01 02
8.2.6. Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
År
n+1
0,200
År n
År
n+2
0,200
År
n+3
0,150
År
n+4
0,150
År
n+5
og ff.
I ALT
XX 01 02 11 01 – Tjenesterejser
XX 01 02 11 02 – Møder og konferencer
XX 01 02 11 03 - Udvalg
33
0,050
0,750
XX 01 02 11 04 – Undersøgelser og
høringer
XX 01 02 11 05 - Informationssystemer
2 Andre forvaltningsudgifter i alt (XX 01
02 11)
3 Andre udgifter af administrativ karakter
(angiv hvilke, herunder budgetpost)
Administrative udgifter i alt, undtagen
udgifter til personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
Beregning – Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
33
Oplys, hvilken type udvalg det drejer sig om, og hvilken gruppe det tilhører.
DA
28
DA