Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
KOM (2008) 0469
Offentligt
609642_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
KOM (2008) 0469 – Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om
handel med sælprodukter:
Spørgsmål af 14. oktober 2008 til
udenrigsministeren fra MF Morten
Messerschmidt (DF) stillet på møde i
Folketingets Europaudvalg d. 10.
oktober 2008.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 10. oktober 2008 – oversende et
notat, der beskriver den økonomiske betydning af sælfangst og handel med sælprodukter for
Grønland.
Svar:
En nøjagtig besvarelse af det stillede spørgsmål er vanskelig, da der i Grønland, ved handel med
nedlagte dyr, eksisterer dels en formel økonomi, hvis oplysninger kan kontrolleres på forskellig
vis, dels en uformel økonomi, hvor nedlagte dyr forbruges privat (subsistensøkonomien), gives
væk eller sælges på det åbne marked kaldet ”brættet”.
Den samfundsøkonomiske ramme
I Grønland eksisterer der to grupper fangere: Erhvervsfangere (med erhvervsjagtbevis) og
fritidsfangere (uden erhvervsjagtbevis). I 2008 udgjorde den første gruppe ca. 2500 personer,
medens den anden gruppe udgjorde ca. 7300 personer. Gruppen af erhvervsfangere forsørger,
med en gennemsnitlig husstandsstørrelse på 2,6 personer, 6500 personer, svarende til 12 % af
Grønlands befolkning. Forskellen på de to grupper er, at kun erhvervsfangerne kan modtage
subsidier fra Hjemmestyret, såfremt de indhandler sælskind til videre forarbejdning.
Den grønlandske fangst af sæler (der fanges 5 arter i Grønland) bidrager til at opretholde en
traditionel livsform af stor kulturel og social betydning for hele samfundet, også den del af
samfundet, der ikke deltager i fangsten. Den grønlandske fangst er anderledes end den fangst,
man ser i Canada, Norge og Namibia. Den grønlandske fangst foregår året rundt, og udbyttet
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afhænger af lokale vejrforhold. Den mere kommercielle fangstform, man f.eks. ser i Canada i
marts/april måned ud for Newfoundlands kyster, genfindes ikke i Grønland. Især
erhvervsfangerne har sæler som et af de væsentligste byttedyr, men herudover fiskes der, og
man fanger også fugle. I mere sjældne tilfælde er byttedyret småhvaler (hvidhvaler og narhvaler)
og storhvaler (vågehval og finhval). De enkelte elementer i fangerens indsats afhænger af sæson
og lokalitet. Erhvervsfangerne tager ca. 70 % af de havpattedyr (herunder sæler), som fanges,
og 66 % af erhvervsfangerne har aldrig haft anden beskæftigelse.
I 2001 havde erhvervsfangere og fritidsfangere en samlet indtægt – i den formelle økonomi - fra
indhandling på 200 mio. kr. Hertil kommer værdien af fangsten i den uformelle økonomi, som
skønnes at ligge på 40 mio. kr. årligt. Det skal understreges, at det nævnte tal på 240 mio. kr.
omfatter al indhandling af byttedyr – også indtægt fra fisk, fugle og hvaler. Indhandlingsværdien
for sæler kan ikke opgøres nøjagtigt, men kan som et gennemsnit over årene anslås til at ligge
på mellem 50 og 60 mio. kr.
Hvis man skal bedømme sælfangstens samfundsøkonomiske betydning for Grønland ud fra
disse parametre, er svaret, at sælfangsten kun har en begrænset betydning for Grønland. I 2001
var bruttonationalindkomsten i Grønland 9.040 mio. kr., og indhandlingsværdien af
sælprodukter var således ca. 1 % heraf. For 2006 udgjorde sælskind 2 % af Grønlands samlede
eksport på 2.263 mio. kr.
Det ville imidlertid ikke være forsvarligt alene at besvare spørgsmålet på denne måde. Det er
nødvendigt også at se på sælfangstens økonomiske bidrag til de enkelte personer og familier,
som bedriver denne fangst. Og det er nødvendigt at holde sig for øje, at såfremt
indtægtsmulighederne fra indhandling af sælskind forsvinder, så vil overførselsindkomster,
såsom socialhjælp, stige netop i de økonomisk, svagt funderede områder, dvs. i bygderne.
Sælfangstens socioøkonomiske betydning, særligt for de grønlandske regioner
Af vedlagte oversigt fra Grønlands Statistik af indhandlingen af sælskind fordelt på by og bygd,
2003-2006 fremgår, at mængden af indhandlede skind har været jævnt stigende, og at denne
mængde i 2006 havde en værdi på ca. 31 mio. kr. Som det fremgår, står bygderne for ca.
halvdelen af indhandlingen, hvilket understreger betydningen af det bidrag, som indkomsten fra
sælfangst giver i de grønlandske yderdistrikter.
Ifølge indhandlingstal fra garveriet Great Greenland A/S og COWI Consults rapport til
Kommissionen (2008) indhandlede erhvervsfangerne i perioden 2000-2007 i gennemsnit 91.000
skind pr. år til Great Greenland for ca. 300 kr. pr. skind. Dette svarer til små 10.000 kr. pr. år
pr. erhvervsfanger.
Hvis man opgør denne indtægt på husstandsindkomst i samme periode, varierer denne
betydeligt fra område til område. Nordvestgrønland og Østgrønland har betydeligt lavere
gennemsnitsindkomster end resten af Grønland. I disse områder var den årlige gennemsnitlige
husstandsindkomst 60.000-70.000 kr. mod en gennemsnitlig husstandsindkomst på 120.000-
160.000 kr. i Disko-området, samt i Midt- og Sydgrønland. Grunden til de lavere
husstandsindkomster i Nordvestgrønland og Østgrønland er manglen på supplerende
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beskæftigelse – en beskæftigelse som, til en vis grad, kan findes andre steder i Grønland.
Afhængigheden af indtægten fra sælfangst er således stor i yderdistrikterne.
Afregningen til erhvervsfangerne fra indhandling af skind indeholder et subsidie. I 2008
udgjorde dette 75 % af prisen på sælskind. Der udbetales ofte et højere subsidie til skind fra
ringsæler, da disse fanges i yderdistrikterne, hvor der som omtalt er få alternative
indkomstmuligheder. Subsidiet udbetales af Hjemmestyret for at bidrage til erhvervsfangernes
underhold. Uden dette subsidie måtte man frygte, at dele af fangerbefolkningen ville være
nødsaget til at flytte til byerne, med hvad dette medfører af krav om boliger, offentlig
infrastruktur samt beskæftigelse. I 2008 udbetalte Hjemmestyret 20,5 mio. kr. i subsidier til
erhvervsfangere, hvilket udgør knap 9.000 kr. pr. fanger. Det lyder måske ikke af meget, men er
en væsentlig årsag til, at fangerne har kunnet forblive i deres leveområder og har kunnet
investere i vedligehold og indkøb af redskaber m.v. Gennemsnitsindtægten pr. erhvervsfanger i
yderdistrikterne vil falde, såfremt de udelukkes fra eller begrænses i indhandlingen af sælskind.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser i Grønland
Det er vurderingen, at de senere års negative holdninger i Europa til sælskind er medvirkende
årsag til, at Great Greenland A/S ikke har kunnet afsætte et eneste sælskind under de sidste fire
auktioner på Kopenhagen Fur i Glostrup. Virksomheden har netop besluttet at lukke sin
salgsafdeling i Glostrup for at frigøre sig fra faste omkostninger i Danmark. Problemet er, at
virksomheden skal indhandle skind, fordi den har en sådan forpligtelser overfor fangerne, men
samtidig ikke kan afsætte disse skind. Det har medført en kraftig lageropbygning, og betyder
også, at virksomhedens likviditet er presset. Virksomheden har opbrugt sin egenkapital i
september og måtte søge 8 mio. kr. ekstra fra Landstinget, som netop er blevet bevilget. I 2006
havde Great Greenland en omsætning på 69 mio. kr., og i 2007 faldt den til 29 mio. kr. grundet
vanskelige afsætningsforhold.
Udover Great Greenland findes der et privat indhandlingsfirma i Upernavik, som kun har
indhandlet under 2.000 sælskind til dato. Grønlands Hjemmestyre har ellers indgået
servicekontrakt med firmaet på en indhandlingskvote på 8.000 sælskind, som er
tilskudsberettiget. Det kan forventes, at dette firma heller ikke kan klare sig økonomisk og i
sidste ende må lukke.
Den stigmatisering af produkterne, der har fundet sted, kan endvidere aflæses i eksporttallene.
Eksporten af skind fra 2004-2007 viser en væsentlig nedgang i salget, især eksporten af
grønlandssæl, som var den vigtigste eksportvare i 2000-årene:
Eksport af sælskind: Antal skind og værdi i kr. fra 2004 – 2007
2004:
2005:
2006:
2007:
Grønlandssæl
62.768
41.721
39.627
24.253
Ringsæl
18.005
14.265
20.845
18.35
Øvrige
3.946
3.806
1.640
1.997
I alt:
84.719
59.792
62.112
43.601
Kr. i værdi:
35.129.837
31.564.256
56.920.839
17.908.515
Kilde: Great Greenland A/S
Forklaringen på de nedadgående eksporttal sammenlignet med stigende værdi i 2006 skyldes
ekstraordinære gode auktionspriser i nævnte år. Priserne styrtdykkede i 2007 som eftervirkning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på EU-parlamentets oprindelige krav fra september 2006. At der indenfor EU er en negativ
holdning til sælprodukter, ses også af den markedsforskydning, der har fundet sted, hvor den
procentvise andel af eksporten i antal skind til EU er jævnt faldende:
Den procentvise eksport af sælskind til EU og udenfor EU
2004:
2005:
2006:
2007:
2008, maj:
EU
71 %
69 %
66 %
63 %
34 %
Udenfor EU
29 %
31 %
34 %
37 %
66 %
Kilde: Great Greenland A/S
Den fortsatte opdyrkning af markeder udenfor EU, bl.a. Kina og Rusland, bliver vigtig for
erhvervets overlevelse.
*******
Det kan sammenfattende siges, at for Grønland som helhed er den økonomiske betydning af
sælfangst og handelen med sælprodukter relativt begrænset. Grønland er et samfund i moderne,
økonomisk udvikling.
For visse dele af Grønland og for visse befolkningsgrupper - særligt erhvervsfangere - er
sælfangsten og handelen med sælprodukter dog altafgørende. Sælfangstens socioøkonomiske
betydning kan ikke negligeres, idet forsyning af frisk kød og andre spiselige dele fra sælerne har
stor betydning for fangerfamilier og deres hunde i Nordgrønland. I yderdistrikterne vil mange
familier slet ikke kunne klare sig med indtægterne alene fra fangst og lidt fiskeri, men supplerer
deres husholdning med fødevarer, der stammer fra ”hånden til munden”, dvs. med sælkød, som
man selv har fanget.
Indhandlingen af sælskind har over årene været stigende. Sælen er ikke en truet dyreart, og kan,
afhængigt af vejrforhold, jages på alle tider af året. Markedet for sælskind er dog samtidigt
kraftigt vigende, og er især blevet det efter EU-parlamentets krav om et totalt importforbud i
2006. Et vigende marked vil alt andet lige få negative, økonomiske konsekvenser for Grønland
og for fangerne.
Denne besvarelse baserer sig på bidrag fra Grønlands Hjemmestyre, herunder Grønlands
Statistik samt Great Greenland A/S, på en analyse fra 2005 af fangererhvervet i Grønland
(Rasmus Ole Rasmussen), samt en rapport fra april 2008 fra Cowi Consult til Kommissionen
”Assessment of the Potential Impact of a Ban of Products Derived from Seal Species”.
4