Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0501
Offentligt
1448300_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 1.8.2008
KOM(2008) 501 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Anden rapport om de resultater, der er opnået med de pilotundersøgelser, som er nævnt
i artikel 4, stk. 3, og artikel 5, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 2150/2002 af 25. november 2002 om affaldsstatistik
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448300_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2150/2002 af 25. november 2002 om
affaldsstatistik
1
trådte i kraft den 29. december 2002. Formålet med denne forordning er at
fastsætte regler for udarbejdelse af EF-statistikker over affaldsdannelse samt nyttiggørelse og
bortskaffelse af affald.
Forordningen blev udarbejdet efter nøje overvejelse af de vanskeligheder, der er forbundet
med produktionen af affaldsstatistik. Under udformningen af forordningen sammen med
Rådet og Europa-Parlamentet nåede man til enighed om, at det ville være nødvendigt at
foretage pilotundersøgelser for at afklare en række fundamentale spørgsmål omkring nye
områder inden for affaldsstatistikken. Disse områder er statistikker over affald, der dannes
inden for "Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri" (artikel 4, stk. 3), og statistikker over "Import
og eksport af affald" (artikel 5, stk. 1), hvorom der ikke indsamles data i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af
affald
2
.
Artikel 8, stk. 3, i forordningen om affaldsstatistik foreskriver:
"Kommissionen forelægger
senest to år efter denne forordnings ikrafttræden en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet
om de resultater, der er opnået med de i artikel 4, stk. 3, og artikel 5, stk. 1, nævnte
pilotundersøgelser".
En sådan rapport, hvori Rådet og Europa-Parlamentet orienteredes om de opnåede resultater
med pilotundersøgelsesprogrammet, blev udarbejdet i begyndelsen af 2005
3
. På det tidspunkt
var dette program endnu ikke færdigudarbejdet. På grund af mangel på menneskelige
ressourcer på fællesskabs- og medlemsstatsplan var der brug for mere tid til at gennemføre
pilotundersøgelserne ordentligt. Rapporten fra 2005 indeholdt derfor kun foreløbige resultater,
og det blev oplyst, at der ville blive udsendt en ny indkaldelse af forslag, og at der senere ville
blive
forelagt
en
endelig
rapport
med
anbefalinger
til
yderligere
gennemførelsesforanstaltninger baseret på resultaterne af disse undersøgelser.
2.
P
ROGRAMMET FOR PILOTUNDERSØGELSER
Kommissionen har fastlagt et program for pilotundersøgelser, der skal foretages i
medlemsstaterne og kandidatlandene. Landene har modtaget økonomisk støtte til
gennemførelse af disse undersøgelser. Til trods for problemerne og forsinkelserne i
forbindelse med udarbejdelsen af programmet mener Kommissionen, at der kan forventes
positive virkninger på lang sigt for de enkelte medlemsstater og Kommissionen.
Der blev sendt tre officielle breve om begrænset indkaldelse af forslag: den første indkaldelse
i maj 2003, den anden i oktober 2003 og den sidste i maj 2005; modtagerne var det
europæiske statistiske system og de nationale statistiske kontorer i tiltrædelseslandene og Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS). I midten af 2007 var alle
pilotundersøgelserne tilendebragt. De endelige rapporter kan ses på følgende netsted:
1
2
3
EFT L 332 af 9.12.2002, s. 1. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1893/2006 (EUT L 393 af 30.12.2006, s. 1).
EUT L 190 af 12.7.2006, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1379/2007 (EUT
L 309 af 27.11.2007, s. 7).
KOM(2005) 223.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448300_0003.png
http://circa.europa.eu/Public/irc/dsis/pip/library?l=/wastesstatisticssregulat/pilotsstudies.
2.1.
2.1.1.
Rammerne for pilotundersøgelserne
Statistikker over import og eksport af affald
I artikel 1, stk. 3, i forordningen om affaldsstatistik fastsættes de områder, som statistikkerne
skal dække, herunder
"c) efter pilotundersøgelserne, jf. artikel 5: Import og eksport af affald,
hvorom der ikke indsamles data i henhold til Rådets forordning (EØF) nr. 259/93 af 1.
februar 1993 om overvågning af og kontrol med overførsel af affald
4
…".
Artikel 5, stk. 1, i forordningen om affaldsstatistik foreskriver:
"Kommissionen udarbejder et
program for pilotundersøgelser af import og eksport af affald, der skal gennemføres af
medlemsstaterne…".
På grundlag af konklusionerne af disse pilotundersøgelser underretter
Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet om mulighederne for at udarbejde statistikker
over import og eksport af affald.
Et af de vigtigste spørgsmål, som pilotundersøgelserne om import og eksport af affald skal
afklare, er statistikkernes detaljeringsniveau. Dette leder videre til et andet spørgsmål, nemlig
hvordan man skal indsamle data om import og eksport af ikke-farligt affald. Selv om dette
affald fra den "grønne liste" indgår i forordningen om overførsel af affald, er det ikke omfattet
af den indberetningspligt, som denne forordning indebærer.
I pilotundersøgelsesprogrammet om import og eksport af affald deltog i alt 11 lande, heraf tre
af de nye medlemsstater. Hovedparten af de institutioner, der foretog pilotundersøgelser, er
nationale statistiske kontorer, men også miljømyndigheder (miljøministerier eller nationale
miljøagenturer) deltog i programmet.
2.1.2.
Statistikker over affald fra landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
I de fleste lande fandtes der ikke nogen metodologi for statistikker over affald fra landbrug,
jagt, skovbrug (hovedafdeling A i NACE) og fiskeri (hovedafdeling B i NACE). Artikel 4,
stk. 3, i forordningen om affaldsstatistik indeholder bestemmelser om et program for
pilotundersøgelser om affald fra disse økonomiske aktiviteter med det formål at udvikle en
metode til regelmæssig indsamling af data.
Vanskelighederne på dette område skyldes, at det ikke er klart, hvilke af de mange
restprodukter der er omfattet af indberetningspligten. I gennemførelsesfasen vil det være
nødvendigt at tage stilling til og indgå aftaler om indkredsningen af disse affaldsprodukter.
Hertil kommer, at undersøgelsespopulationen inden for disse økonomiske sektorer er stor og
består af mange små landbrug, som ofte mangler specialviden, og at der ikke altid føres
affaldsregnskaber. Dataindsamlingsplanerne skal være hensigtsmæssigt udarbejdet og
tilrettelagt, så der kan tages hensyn til denne særlige økonomiske struktur.
I slutningen af 2003, i begyndelsen af 2004 og i slutningen af 2005 blev der igangsat 20
undersøgelser om praksis med affaldshåndtering og mulighederne for at indsamle de relevante
data. Hovedparten af de deltagende lande er gamle medlemsstater, mens 8 undersøgelser
foretages af nye medlemsstater. De institutioner, som deltog i pilotundersøgelserne, var
nationale statistiske kontorer og miljømyndigheder (miljøministerier eller miljøagenturer).
4
EFT L 30 af 3.2.1993. Forordning (EØF) nr. 259/93 blev ophævet pr. 12. juli 2007.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.
Resultater
Med henblik på denne rapport er pilotundersøgelserne blevet evalueret, så det kunne vurderes,
om der er behov for supplerende tiltag vedrørende udarbejdelse af regelmæssige statistikker,
og om Kommissionen i den forbindelse bør skabe et retsgrundlag for disse tiltag.
2.2.1.
Statistikker over import og eksport af affald
Relevans
Ifølge forordningen om affaldsstatistik har Fællesskabet brug for, at der regelmæssigt
udarbejdes statistikker over affald, så der kan føres kontrol med gennemførelsen af
affaldspolitikken, særlig principperne om maksimering af nyttiggørelse og sikker
bortskaffelse. Det indebærer, at det på fællesskabsplan bør være muligt at koble data om
affaldsmængden og den nyttiggjorte og bortskaffede mængde affald sammen.
Forordningens nuværende udformning giver ikke mulighed for at spore affaldsstrømmene, fra
affaldet opstår, til det nyttiggøres eller bortskaffes. Disse oplysninger kan kun fås, hvis der
også indsamles data om import og eksport af affald. Medlemsstater, der ikke har
genanvendelsesanlæg for bestemte typer affald, vil ikke kunne kontrollere, i hvilket omfang
dette affald, der dannes i deres land, genanvendes, medmindre det vides, hvor stor en del af
affaldet der eksporteres med henblik på genanvendelse. Medlemsstater, der importerer store
mængder af bestemte typer affald, vil ikke længere kunne overvåge forvaltningen af det
affald, der dannes i deres eget land, medmindre de ved, hvor meget affald der importeres.
Pilotundersøgelserne understregede behovet for statistikker over import og eksport af affald,
der ikke er omfattet af andre indberetningsforpligtelser. Der blev derfor i undersøgelserne
fokuseret på, hvordan disse statistikker kan udarbejdes.
Resultater
Langt størstedelen af landene fandt, at udenrigshandelsstatistikken er den mest egnede
datakilde til statistikker over eksport og import af affald. De generelle fordele ved at anvende
allerede eksisterende statistikker baseret på fælles parametre og en harmoniseret nomenklatur,
der anvendes af alle medlemsstater, reduceres imidlertid af de forskellige minimumsgrænser
(angivet i pengeværdi), som medlemsstaterne har fastsat for at begrænse den administrative
byrde for virksomhederne. Dermed er dataene ikke fuldt sammenlignelige, hvilket kan
resultere i en undervurdering af de handlede mængder affald.
Uheldigvis er nomenklaturerne for henholdsvis udenrigshandelsstatistik (den kombinerede
nomenklatur - KN) og affald (European Waste Classification for Statistics – EWC-Stat)
derudover ikke sammenlignelige vedrørende alle affaldsstrømme. Den kombinerede
nomenklatur er en varenomenklatur og giver derfor ikke en almen definition på affald.
"Affald", "affaldsprodukter" og "skrot" forekommer under en række forskellige koder. I nogle
af disse koder skelnes der klart mellem affald og varer, mens affald og skrot i andre koder
kombineres med andre varer. F.eks. indeholder nogle KN-koder affald og varer i samme kode.
Desuden viste en evaluering af de tilgængelige data om udenrigshandelsstatistik, at 86 ud af
104 affaldsrelevante koder er omfattet af fortrolighedsregler.
Der skal kun udarbejdes statistikker over import og eksport af affald for affald, der ikke er
omfattet af forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel af affald. Dette udgør et andet
metodologisk problem for anvendelsen af udenrigshandelsstatistikken, idet nogle koder
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448300_0005.png
indeholder affald, der er helt eller delvis omfattet af indberetningskravet i forordningen om
overførsel af affald.
Nedenstående tabel er en oversigt over, hvor egnet udenrigshandelsstatistikken er til
statistikker over import og eksport af affald:
Tabel 1:
Oversigt over, i hvilket omfang de forskellige affaldskategorier er omfattet af
udenrigshandelsstatistikken (UHS) og forordningen om overførsel af affald (FOA)
EWC-Stat
Kode
1.1
1.2
1.3
1.4
2
3.1
3.2
05
06
7.1
7.2
7.3
7.4
7.5
7.6
7.7
8
8.1
8.41
09
9.11
9.3
10.1
10.2
10.3
11
Farligt/
ikke-
farligt
F
IF/F
F
IF/F
IF/F
IF/F
IF/F
IF/F
IF/F
IF/F
IF
IF
IF
IF/F
IF
F
IF/F
IF/F
IF/F
IF
IF
IF
IF
IF/F
IF/F
IF
Antal
KN-koder
2
1
1
-
5
4
1
1
51
3
6
5
9
3
24
1
2
1
5
46
28
1
1
-
-
1
Beskrivelse
Brugte opløsningsmidler
Syreholdigt, alkalisk og saltholdigt affald
Brugte olier
Brugte kemiske katalysatorer
Kemikalieaffald
Kemikaliebundfald og -rester
Industrielt spildevandsslam
Affald fra læge- og dyrlægepraksis og
biologisk affald
Metalaffald
Glasaffald
Papir- og papaffald
Gummiaffald
Plastaffald
Træaffald
Tekstilaffald
PCB-holdigt affald
Kasseret udstyr
Kasserede køretøjer
Batterier og akkumulatorer
Animalsk og vegetabilsk affald (undtagen
9.11 og 9.3)
Animalsk affald fra
levnedsmiddelfremstilling og -produkter
Animalsk fæces, urin og gødning
Husholdningsaffald og lignende affald
Blandede og udifferentierede materialer
Sorteringsaffald
Almindeligt slam
Bemærkninger
Omfattet af FOA
Delvis omfattet af UHS (IF)
Omfattet af FOA (F)
Omfattet af FOA
Omfattet af FOA (F)
Delvis omfattet af UHS (IF)
Omfattet af FOA (F)
Omfattet af FOA (IF og F)
Omfattet af FOA (IF og F)
Omfattet af FOA (IF og F)
Godt dækket af UHS (IF)
Omfattet af FOA (F)
Godt dækket af UHS (IF)
Omfattet af FOA (F)
Godt dækket af UHS
De fleste KN-koder indeholder affald og
varer
Godt dækket af UHS
Delvis omfattet af UHS (IF)
Delvis omfattet af FOA (F)
Godt dækket af UHS
Omfattet af FOA
Delvis omfattet af UHS (IF)
Omfattet af FOA (F)
Delvis omfattet af UHS (IF)
Omfattet af FOA (F)
Delvis omfattet af UHS (IF)
Omfattet af FOA (F)
De fleste KN-koder indeholder affald og
varer
De fleste KN-koder indeholder affald og
varer
Omfattet af FOA
Omfattet af FOA
Omfattet af FOA (IF og F)
Omfattet af FOA (IF og F)
Omfattet af FOA
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448300_0006.png
11.3
12 undt.
12.4, 12.6
12.4
12.6
13
Klapmateriale
Mineralsk affald
Affald fra forbrænding
Forurenet jord og forurenet klapmateriale
Solidificeret, stabiliseret eller forglasset
affald
IF
IF/F
IF/F
F
IF/F
-
4
10
-
-
Omfattet af FOA
Delvis omfattet af UHS (IF)
Omfattet af FOA (F)
Godt dækket af UHS (IF)
Omfattet af FOA (F)
Omfattet af FOA
Omfattet af FOA (IF og F)
For visse typer affald, herunder almindeligt genanvendeligt affald som f.eks. metal, glas, papir
og plast giver udenrigshandelsstatistikken en god dækning. For andre affaldsstrømme, særlig
gummiaffald, træaffald, kasseret udstyr og kasserede køretøjer, batterier og akkumulatorer og
mineralsk affald, kan dækningen forbedres ved at indføre nye koder med en klar skelnen
mellem varer og affald.
Hvad angår affald, der er omfattet af forordningen om overførsel af affald, anførte de fleste
lande i deres endelige rapporter, at de statistikker for anmeldelsespligtigt affald, der
indberettes i henhold til Baselkonventionen og til Europa-Kommissionen, opfylder kriterierne
i forordningen om affaldsstatistik. Det er nødvendigt at fortsætte arbejdet for at definere,
hvordan dataene skal konverteres til det format, der kræves i forordningen om affaldsstatistik.
Konklusion
Ud fra resultaterne af pilotundersøgelserne kan der fremsættes følgende anbefalinger for
indberetning af data om import og eksport af affald:
Tabel 2:
Integrering af import og eksport i det indberetningsformat, der er fastlagt i
bilag I til forordningen om affaldsstatistik
Affaldstype
NACE
Samlet
affalds-
mængde
19
20
Heraf: eksporteret
affald
Import af affald
1
1
_..._
15 Metal
17 Glas
19 Papir
21 Plast
_....._
47
48
I
alt
Farligt
Ikke-
farligt
2
_..._
Intra-EU Extra-EU Intra-EU Extra-EU
Der vil blive tilføjet fire kolonner til affaldsdannelsesmatrixen vedrørende mængden af
importeret og eksporteret affald. For dataene om import og eksport af affald vil der ikke blive
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448300_0007.png
krævet opdeling i NACE-aktiviteter og behandlingsprocesser: Dataene skal kun opdeles efter
affaldskategori og efter intra-EU- og extra-EU-handel. Oplysninger om import og eksport af
farligt affald vil blive baseret på indberetningen i henhold til forordningen om overførsel af
affald.
For at begrænse medlemsstaternes indberetningsbyrde og på trods af visse begrænsninger er
udenrigshandelsstatistikken blevet foreslået som den mest egnede datakilde til udarbejdelse af
statistikker over import og eksport af affald. Ikke desto mindre må der dog ske forbedringer i
anvendelsen af udenrigshandelsstatistikken, både på fællesskabsplan og medlemsstatsplan:
På fællesskabsplan: Det er nødvendigt at indføre et begrænset antal nye koder i den
kombinerede nomenklatur for at foretage en klarere sondring mellem affald og varer og for
i højere grad at gøre udenrigshandelsstatistikken anvendelig til affaldsstatistikformål.
På medlemsstatsplan: Det vil være nødvendigt at foretage en vurdering af, hvilken virkning
fortrolighedskravene og de nationale indberetningstærskler i udenrigshandelsstatistikken
har på statistikkerne over import og eksport af affald.
Som et bidrag til at forenkle og harmonisere anvendelsen af udenrigshandelsstatistikken kan
Kommissionen tilbyde medlemsstaterne landespecifikke udtræk af de relevante data fra
Eurostats udenrigshandelsdatabase, COMEXT. Medlemsstaterne vil skulle godkende og
revidere dataene. I medfør af artikel 3, stk. 1, i forordningen om affaldsstatistik kan
medlemsstaterne dog vælge at anvende deres egen metodologi til udarbejdelse af
affaldsstatistik. Det er ikke muligt at pålægge dem en bestemt metode for dataindsamlingen.
2.2.2.
Statistikker over affald fra landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
Da de fleste medlemsstater ikke regelmæssigt udarbejder statistikker over affald fra landbrug,
jagt, skovbrug og fiskeri, har der været lagt særlig vægt på pilotundersøgelser om dette emne.
Det afgørende spørgsmål i tilknytning til regelmæssige statistikker over affald fra disse
økonomiske aktiviteter har været, hvilke materialer eller stoffer der er omfattet af
indberetningspligten i forbindelse med affaldsstatistikken, og hvilke der er undtaget fra
indberetningspligten, fordi de genanvendes der, hvor affaldet dannes. Den største affaldsstrøm
i denne sammenhæng er bioorganisk affald, særlig husdyrgødning. En fremtrædende plads har
også affald fra skovning, jagt og fiskeri, hvor affaldet sædvanligvis henholdsvis efterlades i
skoven eller kastes ud i havet igen. Den generelle anbefaling på baggrund af
pilotundersøgelserne var at udelukke bioorganisk affald, der som led i den biologiske cyklus
forbliver der, hvor det er dannet.
Det drøftes løbende, hvordan der bedst kan sondres mellem affald og ikke-affald. Selv om
denne sondring ikke er helt klar, har to nyligt afsagte domme fra EF-Domstolen bragt større
klarhed med hensyn til dyregødning. I de forenede sager C-416/02
5
og C-121/03
6
fastslog EF-
Domstolen, at gylle kan falde uden for begrebet affald, hvis det anvendes som gødning til
jorden på bestemte arealer som led i en lovlig praksis for spredning, og hvis opbevaringen af
gyllen alene sker med henblik på spredning. Desuden bør denne analyse ikke begrænses til
gylle, der anvendes som gødning på arealer, der er en del af den samme bedrift som den, hvor
gyllen opstod.
5
6
EUT C 271 af 29.10.2005, s. 1. Dom af 8.9.2005, Kommissionen mod Spanien (Sml. 2005 I, s. 7487).
EUT C 271 af 29.10.2005, s. 2. Dom af 8.9.2005, Kommissionen mod Spanien (Sml. 2005 I, s. 7569).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448300_0008.png
Gylle (animalsk fæces, urin og gødning, herunder tilsmudset halm, flydende affald) betragtes
følgelig ikke som affald, forudsat at det anvendes som gødning i overensstemmelse med
lovgivningen, og at det ikke undergår en nyttiggørelsesproces før genanvendelsen.
Anvendelsen af gylle som "som led i en lovlig praksis" betyder i denne sammenhæng, at man
overholder god landbrugspraksis og opfylder kravene i Rådets direktiv 91/676/EØF af 12.
december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra
landbruget
7
.
Bioorganisk affald fra landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri, som forbliver der, hvor det dannes,
eller anvendes inden for sektoren, er derfor undtaget fra indberetningsforpligtelsen. Hvis
denne type affald behandles på et affaldsbehandlingsanlæg, skal det dog indberettes i henhold
til forordningen om affaldsstatistik.
Andre problemer med hensyn til statistikker over affald fra hovedafdeling A og B i NACE
skyldes den økonomiske struktur i disse hovedafdelinger. I de fleste medlemsstater er der et
stort antal små bedrifter med under ti beskæftigede. Landene må udvikle metodologier til
beregning af det affald, der dannes af disse små bedrifter, og pilotundersøgelserne har været
til stor hjælp i den forbindelse.
Konklusion
På baggrund af de mange fælles vanskeligheder med at få pålidelige data for landbrug,
skovbrug, jagt og fiskeri har pilotundersøgelserne været en meget nyttig rettesnor til at skaffe
overblik over situationen og mulighederne hvad angår udarbejdelsen af affaldsstatistikker af
høj kvalitet. Særlig vigtig var afklaringen af de forskellige afgrænsningsproblemer inden for
affaldsstatistik og udvekslingen af de erfaringer, som disse undersøgelser har givet
vedrørende udvikling af metoder til at lade mindre virksomheder indgå i statistikkerne og til
at udarbejde affaldsfaktorer for bestemte affaldsstrømme.
Pilotundersøgelserne om affald fra de økonomiske sektorer landbrug, jagt og skovbrug
(NACE A) samt fiskeri (NACE B) gav ikke anledning til anbefalinger om supplerende
gennemførelsesforanstaltninger. Den gældende fællesskabslovgivning om affaldsstatistik er
tilstrækkeligt detaljeret til at dække affald, der dannes inden for de økonomiske sektorer under
NACE A og B.
3.
F
INANSIELLE ASPEKTER
Til programmet for pilotundersøgelser var der i alt afsat 986 535,65 EUR, hvoraf 356 110,00
EUR blev brugt til pilotundersøgelser om eksport og import af affald og 630 425,65 EUR til
pilotundersøgelser om affaldsstatistik vedrørende landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri.
4.
K
ONKLUSIONER
Statistikker over import og eksport af affald
Resultaterne af pilotundersøgelserne vedrørende statistikker over import og eksport af affald
bekræftede, at der er behov for disse statistikker i forbindelse med overvågning af
Fællesskabets affaldspolitik og navnlig overholdelsen af principperne om maksimering af
nyttiggørelse og sikker bortskaffelse. Resultaterne viser endvidere, at selv om
7
EFT L 375 af 31.12.1991, s. 1. Ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1882/2003 (EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udenrigshandelsstatistikken er den bedste kilde, kan den ikke anvendes uden yderligere
tilpasning af den statistiske nomenklatur og endelig verificering af dataene i medlemsstaterne.
Der kan imidlertid i henhold til artikel 3, stk. 1, i forordningen om affaldsstatistik ikke
foreskrives nogen specifik dataudarbejdelsesmetode, og medlemsstaterne kan frit vælge,
hvilken metode de vil anvende ved udarbejdelsen af affaldsstatistikker.
De gældende bestemmelser i forordningen om affaldsstatistik beskriver ikke tilstrækkeligt
detaljeret kravene til statistikker over import og eksport af affald. Kommissionen vil derfor
foreslå specifikationer for disse statistikker ved hjælp af et formelt forslag om ændring af
bilag I til nævnte forordning. Dette kommer til at medføre følgende:
En opdeling af statistikkerne om import og eksport af affald efter intra- og extra-EU og
efter import og eksport. Der vil ikke blive stillet krav om en opdeling efter økonomiske
aktiviteter. Opdelingen efter affaldskategorier vil give tilstrækkelige oplysninger. Disse
bestemmelser kommer til at betyde, at der tilføjes fire kolonner til tabellen om
affaldsdannelse i bilag I til forordningen om affaldsstatistik.
En forenkling og harmonisering af anvendelsen af udenrigshandelsstatistikken.
Kommissionen vil med henblik herpå give medlemsstaterne et udtræk af de relevante data
fra udenrigshandelsstatistikdatabasen COMEXT.
Medlemsstaterne vil skulle bekræfte eller revidere dataene. Medlemsstaterne kan i henhold
til artikel 3, stk.1, i forordningen om affaldsstatistik også udarbejde statistikker over import
og eksport af affald på andre måder.
Statistikker over affaldsdannelse opdelt efter sektorer under hovedafdeling A og B i NACE
Hvad angår statistikker over affald fra landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri kunne det af
pilotundersøgelserne konkluderes, at det ikke er nødvendigt med supplerende
gennemførelsesforanstaltninger. Den gældende fællesskabslovgivning om affaldsstatistik er
tilstrækkeligt detaljeret til at dække affald, der dannes inden for de økonomiske sektorer under
NACE A og B.
DA
9
DA