Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0503
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448302_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 13.8.2008
KOM(2008) 503 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Endelig evalueringsrapport om rammestrategien og EF-handlingsprogrammet
vedrørende fællesskabsstrategien for ligestilling mellem mænd og kvinder (2001-2006)
(SEK(2008) 2365)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448302_0003.png
1.
I
NDLEDNING
EF-rammestrategien for ligestilling mellem mænd og kvinder blev vedtaget i 2000
1
, og der
blev udarbejdet et EF-handlingsprogram
2
i 2001 til støtte for gennemførelsen af
rammestrategien. Kommissionen forelagde en foreløbig evalueringsrapport for Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
3
i
2004, jf. artikel 12 i beslutningen om programmet. Af samme artikel fremgår det, at
Kommissionen skal forelægge en endelig evalueringsrapport om rammestrategien og
programmet, hvilket den gør i dette dokument med bilag.
2.
G
ENNEMFØRELSE
MÅLSÆTNINGER
AF
HANDLINGSPROGRAMMETS
OG
RAMMESTRATEGIENS
EF-rammestrategien for ligestilling mellem mænd og kvinder (2001-2006) blev vedtaget af
Kommissionen i juni 2000. Formålet var at fastsætte én samordnet aktionsramme for alle
Fællesskabets aktiviteter på området. I strategien opstilledes fem prioriterede målsætninger:
ligestilling i det økonomiske liv, ligelig deltagelse og repræsentation, samme adgang til
sociale rettigheder for kvinder og mænd, ligestilling og borgerlige rettigheder og ændring af
kønsrollemønstre og fordomme.
Rammestrategiens målsætninger skulle opfyldes takket være en samordnet indsats fra flere
fællesskabsinstrumenter, herunder lovgivning, finansielle programmer og dialog med
arbejdsmarkedets parter og civilsamfundet. Ligestillingsmålsætningerne skulle indarbejdes i
de øvrige politikker på områder som f.eks. beskæftigelse, social inddragelse, uddannelse og
erhvervsuddannelse,
frihed
og
retfærdighed,
videnskab
og
forskning
og
udviklingssamarbejde. Specifikke foranstaltninger havde også til mål at forbedre kvinders og
mænds situation i sektorer med en direkte indvirkning på kvinder og mænd.
De foranstaltninger, der var opført som eksempler i rammestrategien, skulle iværksættes af
Kommissionen, medlemsstaterne og de organisationer, der er aktive på området for
ligestilling mellem kvinder og mænd.
EF-handlingsprogrammet blev udarbejdet for at støtte gennemførelsen af rammestrategien ved
en tværgående koordineringsindsats. Det har støttet gennemførelsen af strategiens
målsætninger fra 2001 til 2006 med et samlet budget på 61 742 241 EUR fordelt på de tre
kategorier af foranstaltninger. Kategori 3 – samarbejde mellem aktører – har slugt størstedelen
af budgettet (45 %) fulgt af kategori 1 – oplysning om ligestillingens fællesskabsdimension
(38 %) – og katagori 2 – analyse og evaluering (16 %).
Finansieringen af
kategori 1
har medvirket til at gennemføre tværnational
oplysningsvirksomhed om prioriterede emner i rammestrategien for at fremme en bedre
forståelse af ligestillingsmålsætningerne.
I hele perioden har 57 tværnationale oplysningspartnerskaber skabt kontakt mellem
projektlederne og ligestillingspolitikkens organer. På konferencer afholdt to gange om året af
1
2
3
KOM(2000) 335 endelig.
Beslutning 2001/51/EF.
SEK(2004) 1047.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaterne i samarbejde med Rådets formandskab har man kunnet tage flere af
rammestrategiens prioriterede emner op: lønforskellen mellem kvinder og mænd, kvindernes
rolle i beslutningsprocessen, mændenes rolle i forbindelse med fremme af ligestilling og vold
mod kvinder. På konferencerne har man udbredt kendskabet til de værdier, som
ligestillingspolitikken bygger på, og delagtiggjort hovedaktørerne i udfordringerne vedrørende
ligestilling mellem kvinder og mænd.
Kategori 2
vedrørte statistisk arbejde med henblik på at forbedre metoder og få adgang til
sammenlignelige oplysninger på europæisk plan på området ligestilling mellem kvinder og
mænd. Der er blevet oprettet en database for at registrere kvindernes situation, for så vidt
angår beslutningstagning, og fastsætte indikatorer på europæisk plan for andelen af kvinder i
ledende stillinger inden for politik og økonomi. Analyserne og de oplysninger, der er kommet
frem, var nyttige og gav Kommissionen et bedre indblik i lønforskelle, kvinders
underrepræsentation på ledende poster, forening af arbejdsliv og privatliv og
børnepasningsmuligheder. De nye oplysninger underbyggede Kommissionens arbejde og
politiske forslag, som derved beviste deres nytteværdi. Hele dette arbejde har været med til at
udbygge kendskabet til rammestrategiens prioriterede emner. Offentliggørelse af analyser og
rapporter har gjort ligestillingspolitikken mere synlig.
Indkaldelse af forslag, der finansieres under
kategori 3,
er rettet mod ngo'er,
arbejdsmarkedets parter på europæisk plan og tværnationale netværk bestående af regionale
eller lokale myndigheder. Der er i perioden blevet finansieret 87 tværnationale
udvekslingspartnerskaber. Disse foranstaltninger har haft en positiv effekt og medvirket til at
udbrede kendskabet til ligestillingspolitikkerne og mobilisere civilsamfundet og de øvrige
partnere omkring ligestillingsemner. Deres bidrag til ligestillingspolitiske emner var
imidlertid mindre konkret og synlig end programmets andre to aktionskategorier.
Programmet har ligeledes givet
kandidatlande
og tiltrædende lande mulighed for at nyde
godt af foranstaltninger, der havde til formål at gøre dem bekendt med Fællesskabets
politikker og arbejdsmetoder på området for ligestilling mellem kvinder og mænd. Der er
blevet iværksat oplysningskampagner om gældende fællesskabsret i de ti kandidatlande,
Kroatien og Tyrkiet i form af konferencer, seminarer og uddannelsestiltag om lovgivning på
ligestillingsområdet. De har samlet offentlige myndigheder, politiske aktører,
arbejdsmarkedets parter og ngo'er for at forberede disse lande på forhandlingerne i forbindelse
med tiltrædelsen af EU.
Programmet har alt i alt støttet målsætningerne for rammestrategien på en effektiv måde.
Foranstaltningerne til støtte for de forskellige målsætninger er blevet gennemført på en sådan
måde, at de supplerer de øvrige finansielle instrumenter, der er opført, for at nå
rammestrategiens målsætninger.
beskæftigelsesområdet
har eksperternes arbejde bidraget til at styrke
fællesskabsdimensionen af ligestillingspolitikken i de nationale politikker gennem en analyse
af de nationale planer for beskæftigelse og tilvejebringelse af statistikker.
Fællesskabsfinansiering (Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske
Socialfond og Equal-initiativet) har været en betydelig løftestang for Lissabonstrategien og
har ydet en supplerende indsats til gennemførelsen af de mål, der blev fastsat i 2000 på Det
Europæiske Råds møde.
Rammestrategien har helt klart også været befordrende for målsætningen om
fremme af
ligelig deltagelse og repræsentation
på fællesskabsplan. Kommissionen har støttet kvinders
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
deltagelse i beslutningsprocessen ved at henlede opmærksomheden på det demokratiske
underskud, som den manglende ligevægt mellem kvinder og mænd på ledende poster inden
for økonomi, sociale forhold og politik udgør. Kendskabet til fænomenet er blevet bedre
takket være fællesskabsdatabasen og tværnationale erfaringsudvekslinger vedrørende de
hindringer, man møder som kvinde, hvis man ønsker en lederstilling. Iværksatte
foranstaltninger har bidraget til at mobilisere aktører, som normalt ikke er særligt
opmærksomme på målsætningerne om ligestilling, herunder til at styrke kvinders rolle i
forskningssektoren.
De foranstaltninger, der er iværksat for at
fremme samme adgang til sociale rettigheder for
kvinder og mænd,
har støttet gennemførelsen af målsætningerne om ligestilling i forbindelse
med den åbne koordinationsmetode på området for social beskyttelse og social integration,
navnlig gennem eksperternes arbejde. For at understøtte målsætningerne om ligestilling i
verden er den institutionelle og operationelle kapacitet i forbindelse med fremme af
kvindernes rettigheder blevet øget i udviklingsstøtten.
Der er blevet taget en række inititativer på området
ligestilling og borgerlige rettigheder.
En
gruppe eksperter med speciale i juridiske spørgsmål inden for beskæftigelse, sociale
anliggender og ligestilling mellem mænd og kvinder har analyseret anvendelsen af
lovgivningen og udviklingen på det retlige område nationalt og på fællesskabsplan. Andre
foranstaltninger har været rettet mod ngo'er, der bekæmper kønsbestemt vold og
menneskehandel. Endvidere har man i forbindelse med Den Europæiske Flygtningefond og
foranstaltninger til forberedelse af tredjelandsstatsborgernes integration fremmet ligestilling
mellem kvinder og mænd. Programmerne har omfattet politisamarbejde og retligt samarbejde
og bidraget til bekæmpelse af handel med og seksuel udnyttelse af børn.
Bekæmpelsen af
kønsrollemønstre og fordomme
er ligeledes blevet understøttet af
foranstaltninger rettet mod kvinders og mænds rolle i samfundet. Uddannelses- og
erhvervsuddannelsesprogrammer har medvirket til at bekæmpe fastlåste kønsrollemønstre og
tilskyndet kvinderne til i højere grad at interessere sig for en videnskabelig og teknisk
karriere. Hensyntagen til kønsopdelingen på uddannelsesområdet indgår i overvågningen af
uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemernes udvikling i Europa, bl.a. ud fra ønsket om
at tiltrække flere kvinder til de naturvidenskabelige studieretninger.
Rammestrategien og programmet har i høj grad bidraget til at forbedre
forvaltningen
europæisk plan. Samarbejdet mellem de nationale aktører er blevet styrket ved dannelsen af
gruppen af højtstående embedsmænd fra medlemsstaterne med ansvar for inddragelse af
ligestillingspolitikken og ved gruppen på højt plan til inddragelse af ligestilling mellem
kvinder og mænd i strukturfondene. Dialogen med arbejdsmarkedets parter på europæisk plan
har ført til udarbejdelse af en aktionsplan for ligestilling mellem kvinder og mænd.
Civilsamfundet og ngo'erne har modtaget støtte med henblik på at konsolidere deres rolle i
indsatsen for at opnå ligestilling mellem kvinder og mænd. Gennemførelsen af strategien er
blevet fulgt af Kommissionens interne strukturer: gruppen af kommissærer for grundlæggende
rettigheder, ikke-forskelsbehandling og ligestilling og den tværtjenstlige gruppe vedrørende
ligestilling mellem kvinder og mænd.
3.
K
ONKLUSIONER
Rammestrategiens målsætninger var ambitiøse, i og med at de nødvendiggjorde inddragelse af
ligestillingsprincipperne i samtlige EU-politikker. De fem politiske områder, der var udpeget
som grundlag for rammen for Fællesskabets indsats, var sammenfaldende med de vigtigste
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448302_0006.png
udfordringer i forbindelse med ligestillingsmålsætningerne. Kommissionen har med denne
overordnede ramme skabt betingelserne for en samordnet anvendelse af de forskellige
instrumenter. Strukturfondene har udgjort en afgørende finansiel løftestang i forbindelse med
inddragelse af ligestilling i medlemsstaternes politikker. En målrettet fællesskabsindsats har
styrket ligestillingsaspektet i lovgivningen og støttet de institutionelle aktører og
civilsamfundet i deres indsats for på en effektiv måde at fremme ligestilling på alle områder.
Programmet har vist sit værd ved at støtte gennemførelsen af ligestillingsmålsætningerne og
styrke samordningsmekanismerne og forvaltningen på europæisk plan. De foranstaltninger,
der har medvirket til at fremme værdierne og forståelsen af ligestiilingsspørgsmålene, er
meget nyttige for fællesskabsindsatsen.
Trods disse positive resultater er der stadig store uligheder mellem kvinder og mænd. For at
tage den udfordring op vedtog Kommissionen en køreplan for ligestilling mellem kvinder og
mænd i marts 2006
4
. Heri opstilles seks prioriterede indsatsområder for ligestilling mellem
mænd og kvinder. For at konkretisere disse forpligtelser angiver Kommissionen, hvilke
foranstaltninger der falder inden for dens kompetenceområde på forskellige felter samt
tidsfrister herfor, og forstærker styrings- og opfølgningsmekanismerne. De midler, der er afsat
til fremme af ligestilling i det nye Progress-program (2007-2013)
5
, udgør en støtte for
Kommissionen i gennemførelsen af køreplanens foranstaltninger. Med Progress-programmet
samles de tidligere programmer i et, hvorved ligestillingsaspektet inddrages i alle aktiviteter.
Der er stadig en lang række udfordringer, som bør tages op på området for ligestilling mellem
kvinder og mænd, og de kræver en indsats fra alle involverede parters side. Kommissionen
har for sin del forpligtet sig til at udbygge rammerne for sin indsats, samtidig med at den
opfordrer sine samarbejdspartnere til at tage deres rolle alvorligt. Arbejdsmarkedets parter på
europæisk plan har forpligtet sig til at opstille rammer for deres indsats til fremme af
ligestilling. Civilsamfundet og ngo'erne er ligeledes indstillet på at medvirke til at etablere
ligestilling mellem kvinder og mænd. Ansvaret for at fremme ligestilling mellem kvinder og
mænd påhviler også medlemsstaterne. Det Europæiske Råd sendte i marts 2006 et stærkt
politisk signal til stats- og regeringscheferne ved at afstikke rammerne for
ligestillingspolitikken i den europæiske ligestillingspagt.
4
5
KOM(2006) 92 endelig.
Beslutning 1672/2006/EF.
DA
5
DA