Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0517
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.8.2008
KOM(2008) 517 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om opretholdelse af antidumpingtolden på importen af korte syntetiske fibre af
polyester med oprindelse i Belarus, Folkerepublikken Kina, Saudi-Arabien og Korea
efter en delvis interimsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 3, i Rådets forordning
(EF) nr. 384/96
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0003.png
BEGRUNDELSE
Baggrunden for forslaget
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december
1995 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det
Europæiske Fællesskab, senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2117/2005 af
21. december 2005 ("grundforordningen"), på importen af korte syntetiske fibre af
polyester (PSF) med oprindelse i Belarus, Republikken Korea, Saudi-Arabien og
Folkerepublikken Kina.
Generel baggrund
Forslaget fremsættes som led i gennemførelsen af grundforordningen og som resultat af
en undersøgelse, der blev foretaget i overensstemmelse med de indholdsmæssige og
proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets forordning (EF) nr. 428/2005 af 10. marts 2005 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af korte syntetiske fibre af polyester med oprindelse i
Folkerepublikken Kina og Saudi-Arabien, om ændring af Rådets forordning (EF) nr.
2852/2000 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af korte syntetiske
fibre af polyester med oprindelse i Republikken Korea og om afslutning af
antidumpingproceduren vedrørende importen af sådanne varer med oprindelse i
Taiwan (EUT L 71 af 17.3.2005, s. 1-33).
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
Høring af interesserede parter og konsekvensanalyse
Høring af interesserede parter
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har haft mulighed for at forsvare
deres interesser i forbindelse med undersøgelsen i overensstemmelse med
grundforordningen.
Ekspertbistand
Der var ikke behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er udarbejdet som følge af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en evaluering af de generelle konsekvenser, men
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indeholder en udtømmende liste over de forhold, der bør evalueres.
Forslagets retlige aspekter
Resumé af forslaget
Vedlagte forslag består af en delvis interimsundersøgelse, som er begrænset til
Fællesskabets interesse vedrørende de antidumpingforanstaltninger, der var gældende, da
proceduren vedrørende importen af korte syntetiske fibre af polyester blev indledt
(30. august 2007).
Det foreslås at opretholde antidumpingforanstaltningerne på importen af korte syntetiske
fibre af polyester med oprindelse i Republikken Korea, Saudi-Arabien og
Folkerepublikken Kina på samme niveau som i Rådets forordning (EF) nr. 428/2005 og at
undlade at ophæve de antidumpingforanstaltninger, der var gældende for Belarus i
perioden mellem den 22. juni og den 11. oktober 2007, med tilbagevirkende kraft.
Forslaget tager udgangspunkt i de endelige resultater, hvoraf det fremgår, at
Kommissionen ikke af hensyn til Fællesskabets interesser skulle ophæve de
foranstaltninger, der var gældende på det tidspunkt, hvor proceduren blev indledt.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning, der skal
offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab, senest
ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2117/2005 af 21. december 2005.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget henhører under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet finder
derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde.
Foranstaltningens form er beskrevet i grundforordningen og giver ikke mulighed for
nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art, der
pålægges Fællesskabet, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til forslagets
mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået instrument: forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige, da grundforordningen ikke foreskriver
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
alternative muligheder.
Budgetmæssige virkninger
Forslaget har ingen virkninger for Fællesskabets budget.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0006.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om opretholdelse af antidumpingtolden på importen af korte syntetiske fibre af
polyester med oprindelse i Belarus, Folkerepublikken Kina, Saudi-Arabien og Korea
efter en delvis interimsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 3, i Rådets forordning
(EF) nr. 384/96
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse
mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
1
("grundforordningen"), særlig artikel 11, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Kommissionen forelagt efter høring af det rådgivende udvalg,
og
ud fra følgende betragtninger:
A.
PROCEDURE
1. Gældende foranstaltninger, der undersøges
(1)
Ved forordning (EF) nr. 428/2005
2
indførte Rådet en endelig antidumpingtold på
importen af korte syntetiske fibre af polyester ("polyesterfibre" som nærmere defineret
i betragtning 15) med oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina") og Saudi-Arabien
og ændrede forordning (EF) nr. 2852/2000 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af korte syntetiske fibre af polyester med oprindelse i
Republikken Korea ("Korea"). Den 8. juli 2008 annullerede Retten i Første Instans
artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 428/2005 i et begrænset omfang for så vidt angår
den antidumpingtold, der blev pålagt eksporten til Det Europæiske Fællesskab af
varer, der er fremstillet og eksporteret af den koreanske virksomhed Huvis
Corporation
3
.
2. Udløbne foranstaltninger, der undersøges
1
2
3
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 2117/2005 (EUT L 340 af
23.12.2005, s. 17).
EUT L 71 af 17.3.2005, s. 1.
Sag T-221/05.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0007.png
(2)
Ved forordning (EF) nr. 1799/2002 indførte Rådet en endelig antidumpingtold på
importen af PSF med oprindelse i Belarus
4
. De foranstaltninger, der blev indført ved
denne forordning, udløb den 11. oktober 2007.
3. Tidligere undersøgelse vedrørende importen af PSF med oprindelse i Malaysia og
Taiwan.
(3)
Da klagen blev trukket tilbage, afsluttede Kommissionen ved afgørelse 2007/430/EF
5
("afslutningsafgørelsen") antidumpingproceduren vedrørende import af PSF med
oprindelse i Malaysia og Taiwan ("den tidligere undersøgelse").I overensstemmelse
med grundforordningens artikel 9, stk. 1, blev det anset, at bortfaldet af
antidumpingtolden på importen fra Malaysia og Taiwan ikke var i strid med
Fællesskabets interesse.
4. Denne undersøgelse
(4)
Efter at have fastslået, at der forelå tilstrækkeligt umiddelbart bevis for, at de på
daværende tidspunkt gældende foranstaltninger ikke længere var hensigtsmæssige, da
opretholdelsen heraf ville være i strid med Fællesskabets interesser, indledte
Kommissionen på eget initiativ den 30. august 2007 en delvis interimsundersøgelse, af
de på dette tidspunkt gældende foranstaltninger vedrørende importen af PSF med
oprindelse i Belarus, Korea, Saudi-Arabien og Kina ("de pågældende lande") ved en
meddelelse, som blev offentliggjort i
Den Europæiske Unions Tidende
6
.
Undersøgelsen er begrænset til en gennemgang af, hvorvidt opretholdelsen af
foranstaltningerne er i strid med Fællesskabets interesser, og beslutningen herom vil
muligvis få tilbagevirkende kraft fra den 22. juni 2007, dvs. fra datoen for
afslutningsafgørelsens ikrafttræden.
Som nævnt ovenfor udløb antidumpingforanstaltningerne over for import med
oprindelse i Belarus den 11. oktober 2007. Som følge heraf er undersøgelsen
vedrørende Belarus blevet indstillet. Den blev dog formelt gennemført indtil denne
dato, og Kommissionen undersøgte navnlig muligheden for gennemførelse med
tilbagevirkende kraft af de foranstaltninger, der var gældende mellem den 22. juni
2007 og den 11. oktober 2007, hvis konklusionerne berettigede dette.
5. De berørte parter
(5)
(6)
Kommissionen informerede officielt EF-producenter, leverandører, importører og
brugere samt brugersammenslutninger og producenter, eksportører og repræsentanter
for de pågældende lande om indledningen af proceduren. Alle interesserede parter fik
lejlighed til at tilkendegive deres synspunkter skriftligt og til at anmode om at blive
hørt mundtligt.
Alle interesserede parter, som anmodede om det og påviste, at der var særlige grunde
til, at de burde høres, blev hørt. Der blev modtaget fuldt besvarede spørgeskemaer fra
12 producenter, 10 brugere, 3 importører, en europæisk producentsammenslutning, en
(7)
4
5
6
EFT L 274 af 11.10.2002, s. 1.
EUT L 160 af 21.6.2007, s. 30.
EUT C 202 af 30.8.2007, s. 4.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
østrigsk-tysk producentsammenslutning, et tysk brugerforbund, to sammenslutninger
under dette forbund og en europæisk brugersammenslutning.
(8)
(9)
(10)
(11)
Desuden modtog Kommissionen redegørelser fra andre producenter, brugere og
importører, som ikke indsendte fuldt besvarede spørgeskemaer.
Blandt de producenter og brugere, der deltog i undersøgelsen, er der to vertikalt
integrerede koncerner, der fremstiller PSF (helt eller delvis) til bundet forbrug.
Endelig tilkendegav en sammenslutning af kinesiske eksportører og to koreanske
eksportører sammen med myndighederne i de pågældende lande deres synspunkter.
Eksportører fra Belarus og Saudi-Arabien tilkendegav ikke deres synspunkter.
Derudover fremsatte ingen parter bemærkninger til foranstaltningerne over for disse to
lande.
Kommissionen indhentede og efterprøvede alle de oplysninger, som den anså for
nødvendige for at træffe en afgørelse om, hvorvidt opretholdelsen af
foranstaltningerne er i strid med Fællesskabets interesser. Der blev aflagt kontrolbesøg
hos følgende interesserede parter:
a)
b)
c)
d)
EF-producenter
Silon (Tjekkiet)
Trevira GmbH (Tyskland)
Advansa (Tyskland)
Wellman International Limited (Irland)
Brugere i Fællesskabet
PGI Nonwovens B.V (Nederlandene)
Libeltex BVBA (Belgien)
Lück GmbH (Tyskland)
Bruger og producent i Fællesskabet
ORV Manufacturing SpA (Italien)
Brugersammenslutninger
Gesamtverband Textil + Mode (sammenslutningen for den tyske tekstil-
og modeindustri)
Edana (European Disposables And Non-woven Applications)
(12)
6. Undersøgelsesperiode
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0009.png
(13)
Den fornyede undersøgelsesperiode ("FUP") omfattede perioden fra den 1. juli 2006
til den 30. juni 2007. Undersøgelsen af udviklingstendenser af relevans for
vurderingen vedrørte perioden fra den 1. januar 2004 til udgangen af den fornyede
undersøgelsesperiode ("den betragtede periode").
Der skal mindes om, at undersøgelsesperioden i den tidligere undersøgelse omfattede
tiden fra den 1. januar til den 31. december 2005, og at undersøgelsen af
udviklingstendenser af relevans for vurderingen dækkede perioden fra den 1. januar
2002 til den 31. december 2005.
B.
DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
(14)
1. Den pågældende vare
(15)
Den pågældende vare er den samme som i de undersøgelser, der er nævnt i betragtning
1 til 3, nemlig korte syntetiske fibre af polyester, ikke kartede, kæmmede eller på
anden måde beredt til spinding. Varen klassificeres i øjeblikket under KN-kode
5503 20 00. Varen benævnes almindeligvis korte polyesterfibre ("PSF").
Varen er et basismateriale, der bruges i flere forskellige faser af fremstillingen af
tekstilvarer. Forbruget af PSF i Fællesskabet anvendes enten til spinding, dvs. til
fremstilling af filamenter til tekstilproduktion, blandet med andre fibre såsom bomuld
og uld, eller til ikke-vævede anvendelsesformål, som f.eks. fyldemateriale, dvs. til
udstopning eller polstring af visse tekstilvarer såsom puder, bilsæder og jakker.
C.
SITUATIONEN PÅ MARKEDET I FÆLLESSKABET
(16)
1. Forbruget i Fællesskabet
(17)
Fastsættelsen af det samlede forbrug i Fællesskabet var baseret på import- og
eksportstatistikker fra Eurostat, EF-erhvervsgrenens produktion (jf. betragtning 26) og
andre EF-producenters produktion.
Tabel 1
Forbruget
Fællesskabet
Mængde
(ton)
Indeks
(2004=100)
(18)
i
2004
834 141
100
2005
843 579
101
2006
822 509
99
FUP
823 667
99
Som det fremgår af ovenstående tabel, er forbruget af PSF faldet en smule i løbet af
den betragtede periode. Denne tendens står i klar kontrast til situationen i den tidligere
undersøgelse, hvor forbruget i Fællesskabet, jf. forordningen om indførelse af
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0010.png
midlertidig told
7
, steg med 3 % i løbet af den betragtede periode i den undersøgelse
(2002-2005).
2. Import fra Belarus, Kina, Saudi-Arabien og Korea: mængde, markedsandel og
importpriser
(19)
Den mængde, som Fællesskabet importerede fra de pågældende lande, steg med 28 %
mellem 2004 og den fornyede undersøgelsesperiode, og markedsandelen faldt fra
24,4 % til 18 %, mens priserne steg med 16 %. Oplysningerne er baseret på Eurostats
statistikker.
Tabel 2
Import
fra
pågældende lande
Korea
Mængde (ton)
Indeks (2004=100)
Markedsandel
Priser (1 000 EUR/ton)
Indeks (2004=100)
Kina
Mængde (ton)
Indeks (2004=100)
Markedsandel
Priser (1 000 EUR/ton)
Indeks (2004=100)
Belarus
Mængde (ton)
Indeks (2004=100)
Markedsandel
de
2004
2005
2006
FUP
122 260
100
15,1 %
0,987
100
108 407
87
13,2 %
1,115
113
111 967
92
14,1 %
1,079
109
133 574
109
16,9 %
1,114
113
45 713
100
5,7 %
0,92
100
38 103
83
4,6 %
0,97
105
2 283
5
0,3 %
1,06
115
8 935
20
1,1 %
1,10
120
1 771
100
0,2 %
153
8
0%
81
4.5
0%
43
2.4
0%
7
Kommissionens forordning (EF) nr. 2005/2006 af 22. december 2006 om midlertidig antidumpingtold
på korte syntetiske fibre af polyester med oprindelse i Malaysia og Taiwan, EFT L 379 af 9.5.2002, s.
65.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0011.png
Priser (1 000 EUR/ton)
Indeks (2004=100)
Saudi-Arabien
Mængde (ton)
Indeks (2004=100)
Markedsandel
Priser (1 000 EUR/ton)
Indeks (2004=100)
De pågældende lande i
alt
Mængde (ton)
Indeks (2004=100)
Markedsandel
Priser (1 000 EUR/ton)
Indeks (2004=100)
0,97
100
1,17
121
1,16
120
1,26
130
27 805
100
3,4 %
0,93
100
6 433
23
0,8 %
1,05
113
450
2
0,1 %
1,21
130
72
0.3
0%
0,9
97
197 549
100
24,4 %
0,96
100
153 096
77
18, 7 %
1,08
112
114 781
58
14,5 %
1,08
112
142 624
72
18 %
1,11
116
(20)
Den voldsomme stigning i importen fra Kina i den fornyede undersøgelsesperiode
skyldtes især indførelsen af den midlertidige antidumpingtold på importen fra Taiwan
i løbet af første halvår i 2007
8
. Korea og Taiwan er de vigtigste leverandører af
lavtsmeltende polyester ("LMP") og sammensatte silikonebehandlede hulfibre
("HCS"). I betragtning af at den midlertidige told på import fra Taiwan nåede 29,5 %
for visse virksomheder, besluttede EF-importørerne at benytte LMP og HCS fra
Korea, hvor niveauet for antidumpingtolden var betydeligt lavere.
3. Import fra andre tredjelande: mængde, markedsandel og importpriser
Tabel 3
Import fra
tredjelande
Mængde (ton)
andre
2004
171 633
100
21 %
2005
225 748
132
28 %
2006
278 392
162
35 %
FUP
256 291
149
32 %
Indeks (2004=100)
Markedsandel
8
Jf. fodnote 7.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0012.png
Priser (1 000 EUR/ton)
Indeks (2004=100)
1,09
100
1,20
110
1,15
106
1,15
106
(21)
I den betragtede periode steg importen fra andre tredjelande med 49 %. Denne stigning
skyldes, at der i marts 2005 blev indført en antidumpingtold på importen fra Saudi-
Arabien og Kina, og at antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen fra
Indonesien, Thailand og Indien blev ophævet i oktober 2006.
Overordnet set steg importen derfor fra ca. 370 000 ton til ca. 400 000 ton i denne
periode. Hvis der tages udgangspunkt i undersøgelsesperioden for den tidligere
undersøgelse, er importen steget fra ca. 380 000 ton til ca. 400 000 ton.
D.
EF-ERHVERVSGRENENS SITUATION
(22)
1. Samarbejdets omfang
(23)
I den fornyede undersøgelsesperiode fremstillede 19 virksomheder i Fællesskabet PSF.
I forbindelse med denne undersøgelse var der tale om et meget omfattende samarbejde
fra EF-producenternes side. Blandt de 19 EF-producenter tegner 12 producenter, der
samarbejdede fuldt ud, sig for 70 % af produktionen. Andre EF-producenter indsendte
redegørelser i forbindelse med undersøgelsen, men samarbejdede ikke fuldt ud.
Desuden indsendte to producentsammenslutninger (CIRFS og IVC)
9
også deres
bemærkninger. Derudover forelagde alle EF-producenter oplysninger om deres
produktion. Når der tages hensyn til samtlige redegørelser (selvstændige producenter
og sammenslutninger), konkluderes det, at de EF-producenter, der tegner sig for 88 %
af fællesskabsproduktionen, har tilkendegivet deres synspunkter og er imod en
ophævelse af foranstaltningerne. Samarbejdsviljen var betydeligt større end i den
tidligere undersøgelse, hvor kun tre virksomheder, som tegnede sig for lidt over 25 %
af fællesskabsproduktionen, og kun en producentsammenslutning (CIRFS)
samarbejdede med Kommissionen og efterfølgende trak klagen tilbage.
Kommissionen undersøgte alle relevante økonomiske faktorer og forhold, der har
indflydelse på EF-producenternes situation.
2. Definition af produktionen i Fællesskabet og EF-erhvervsgrenen
(25)
Som anført oven for fremstillede 19 virksomheder i Fællesskabet PSF i den fornyede
undersøgelsesperiode. Disse 19 producenter tegner sig for den samlede produktion i
Fællesskabet i henhold til grundforordningens artikel 4, stk. 1.
12 EF-producenter (Advansa GmbH, Fibracat Europa S.L., Fidion S.r.l., Frana
Polifibre SpA, Greenfiber International S.A., IMP Comfort Sp.z o.o., Märkische Faser,
Nurel S.A., ORV Manufacturing SpA, Silon s.r.o., Trevira GmbH and Wellman
International Ltd) samarbejdede fuldt ud i forbindelse med undersøgelsen. I den
fornyede undersøgelsesperiode producerede de 347 640 ton og tegnede sig for ca.
70 % af produktionen i Fællesskabet. De tegnede sig således for en væsentlig del af
(24)
(26)
9
CIRFS ("The International Rayon and Synthetic Fibres Committee", det repræsentative organ for den
europæiske kemofiberindustri) og IVC (Industrievereinigung Chemiefaser e.V., sammenslutningen for
den tyske og østrigske kemofiberindustri).
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0013.png
produktionen af den
undersøgelsesperiode.
(27)
pågældende
vare
i
Fællesskabet
i
den
fornyede
De 12 producenter i Fællesskabet, der samarbejdede fuldt ud i forbindelse med
undersøgelsen, anses derfor for at udgøre EF-erhvervsgrenen, jf. grundforordningens
artikel 4, stk. 1, og artikel 5, stk. 4. De benævnes i det følgende "EF-erhvervsgrenen".
3. EF-erhvervsgrenens økonomiske situation
Produktion
(28)
Mellem 2004 og den fornyede undersøgelsesperiode skete der følgende udvikling i
EF-erhvervsgrenens produktion og markedsandel:
Tabel 5
2004
2005
2006
FUP
Produktionsmængde
(ton)
Indeks (2004=100)
Markedsandel
317 450
100
36,9 %
307 043
97
32,4 %
321 127
101
38,6 %
347 640
110
41,8 %
(29)
Efter et fald i 2005 steg produktionen i Fællesskabet med 10 % i forhold til situationen
i 2004. Stigningen skyldes bl.a. etableringen af nye fabrikker til fremstilling af
polyesterfiber i Polen og Rumænien i 2006. Det forventes, at produktionen fortsat vil
stige i fremtiden med en konsolidering af førnævnte nye fabrikkers aktiviteter og
etableringen af en ny fabrik i Bulgarien med en årlig kapacitet på mellem 12 000 og
14 500 ton. Markedsandelen faldt ligeledes i 2005 og steg i 2006 og 2007. Hvis man
sammenligner tallene i denne tabel med tallene for EF-erhvervsgrenens produktion i
den tidligere undersøgelse (jf. betragtning 70 i forordningen om indførelse af en
midlertidig told)
10
i den betragtede periode for den pågældende undersøgelse (2002-
2005), er tendensen ændret. EF-erhvervsgrenens produktion faldt nemlig med 9 %
mellem 2002 og 2005, mens produktionen steg med 10 % i løbet af den betragtede
periode i denne undersøgelse. Markedsandelens udvikling adskiller sig desuden også.
EF-erhvervsgrenens markedsandel i den tidligere undersøgelse faldt nemlig med 2,3
procentpoint, mens EF-erhvervsgrenens markedsandel i forbindelse med denne
undersøgelse steg med næsten 5 procentpoint.
3.1. Produktion, kapacitet og kapacitetsudnyttelse
(30)
Mellem 2004 og 2005 faldt kapaciteten med 6 %. Fra 2006 steg kapaciteten atter og
nåede et niveau på næsten 413 000 ton i den fornyede undersøgelsesperiode (næsten
13 % højere end i 2004). Denne stigning skyldtes navnlig, at to samarbejdende
producenter etablerede nye fabrikker i Polen og Rumænien, som begyndte at
producere i 2006. Kapacitetsudnyttelsen faldt med 2,4 procentpoint i den betragtede
periode. Dette fald skyldtes højst sandsynligt installeringen af ny kapacitet og det
10
Jf. fodnote 7.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0014.png
faldende forbrug i Fællesskabet. Oplysningerne om produktionskapacitet står i stærk
kontrast til de oplysninger, der blev indhentet i forbindelse med den tidligere
undersøgelse, hvor EF-erhvervsgrenens kapacitet faldt med 9 % i løbet af den
betragtede periode (2002-2005).
Tabel 6
2004
Kapacitet i ton
Indeks (2004=100)
Kapacitetsudnyttelse
366 062
100
86,8 %
2005
344 872
94
89,3 %
2006
378 931
103,5
85 %
FUP
412 916
112,7
84,4 %
3.2 Omsætning og solgte mængder
Tabel 7
2004
Omsætning
EUR)
(1
000 391 259
100
Indeks (2004=100)
Salg i Fællesskabet 281 083
(ton)
Indeks
100
(2004=100)
(31)
259 314
92
272 553
97
300 051
107
2005
388 502
99
2006
403 189
103
FUP
443 540
113
I den betragtede periode steg EF-erhvervsgrenens omsætning i Fællesskabet og
mængden af PSF, der blev solgt, med henholdsvis 13 % og 7 %. Disse stigninger
hænger sammen med etableringen af to nye fabrikker i 2006 i Polen og Rumænien.
Når man sammenligner disse data med oplysningerne fra den tidligere undersøgelse,
hvor salgsmængderne faldt med 1 % i den betragtede periode, er situationen markant
anderledes, og det fremgår af beviserne, at EF-erhvervsindustrien har gjort en stor
indsats for at imødekomme efterspørgslen.
3.3 Salgspriser og omkostninger
(32)
EF-erhvervsgrenens salgspriser pr. enhed i Fællesskabet steg med 6,2 % i løbet af den
betragtede periode (fra 1 392 EUR/ton i 2004 til 1 478 EUR/ton i løbet af den
fornyede undersøgelsesperiode). Der har dog været et let fald i priserne siden 2005.
Gennemsnitsomkostningerne steg med 9,7 % (fra 1 388 EUR/ton i 2004 til 1 523
EUR/ton i løbet af den fornyede undersøgelsesperiode). Denne stigning i
omkostningerne skyldtes hovedsagelig, at gennemsnitsomkostningerne til de fleste
råmaterialer steg betragteligt (på grund af de kraftigt stigende oliepriser). Disse tal
viser, at EF-erhvervsgrenen ikke fuldt ud kunne dække sine produktionsomkostninger
ved hjælp af salgspriserne, da den samtidig ønskede at undgå at tabe markedsandele.
EF-erhvervsgrenens prisstigninger har været betydeligt mere beskedne end i den
tidligere undersøgelse, hvor de steg med 12 % i løbet af den betragtede periode.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0015.png
Tabel 8
2004
Vejet
1,39
gennemsnitlig
pris
(1 000
EUR/ton)
100
Indeks
Vejede
gennemsnitlige
omkostninger
(EUR/ton)
Indeks
(2003=100)
3.4. Beskæftigelse og lønninger
(33)
Beskæftigelsen i EF-erhvervsgrenen steg med 17,8 % mellem 2004 og den fornyede
undersøgelsesperiode, og gennemsnitslønnen pr. ansat faldt med 10 %. Selv om
produktionen af PSF ikke er arbejdskraftintensiv, var hverken kapacitets- eller
produktionsstigningen forbundet med en betydelig stigning i antallet af arbejdspladser.
I den tidligere undersøgelse faldt beskæftigelsen med 19 % i løbet af den betragtede
periode, og de gennemsnitlige arbejdskraftsomkostninger pr. ansat steg med mere end
30 % - igen en ganske anden situation.
Tabel 9
2004
Beskæftigelse
Indeks (2004=100)
1 743
100
2005
1 660
95
3 411
107
2006
1 944
111,5
3 015
94
FUP
2 053
118
2 859
90
1,388
2005
1,50
2006
1,48
FUP
1,48
107
106
106
1,511
1,556
1,523
100
109
112
109,7
Gennemsnitlige
3 191
arbejdskraftsomkostninger/pr.
100
ansat pr. måned
Indeks (2004=100)
3.5. Rentabilitet
(34)
Rentabiliteten ved salg
11
af den pågældende vare til uafhængige kunder i Fællesskabet
blev kraftigt forværret både i 2004 og 2005. Situationen er således kraftigt forværret.
11
Rentabilitet for virksomheder med påbegyndelse af aktiviteter, der finder sted i hele eller dele af
Undersøgelsesperioden, er ikke medtaget for at undgå eventuelle forvridninger i tallene.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0016.png
Tabel 10
2004
2005
2006
FUP
Rentabilitet
0,3 %
-0,8 %
-5,4 %
-3,2 %
3.6 Investeringer
Tabel 11
2004
Investeringer
(1 000 EUR)
Indeks
(2003=100)
(35)
Mellem 2004 og den fornyede undersøgelsesperiode steg EF-erhvervsgrenens
investeringer med 109 %. Stigningen skyldes i vidt omfang etableringen af nye
fabrikker i Polen og Rumænien, som påbegyndte produktionen i 2006.
3.7 Konklusion om producenternes situation
(36)
Undersøgelsen konkluderede, at EF-erhvervsgrenen i modsætning til den i betragtning
3 omhandlede situation, har stadig større interesse i og produktion af den pågældende
vare, og at levedygtigheden er forbedret.
EF-erhvervsgrenen har været i stand til at øge sin markedsandel med næsten 5
procentpoint i den betragtede periode. Stigningen skete dog i en periode, hvor
forbruget faldt med over 1 %.
I den betragtede periode steg EF-erhvervsgrenens salgspriser med 6 %, men priserne
er faldet en anelse siden 2005. I den forbindelse skal der tages hensyn til, at
prisstigningen fandt sted på et tidspunkt, hvor omkostningerne steg med 10 %, jf.
betragtning 32.
Der har desuden været en betydelig stigning i beskæftigelsen som følge af etableringen
af to nye fabrikker
12
. Hvad rentabiliteten angår, er situationen blevet forværret i de
senere år, selv om der skete en forbedring mellem 2006 og den fornyede
undersøgelsesperiode. Hvis EF-erhvervsgrenen skal opretholde sin position på
markedet, er den nødt til at sælge med tab.
På baggrund af ovenstående kan det konkluderes, at EF-erhvervsgrenen, selv om den i
et vist omfang har nydt fordel af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen
15 604
100
2005
16 580
106
2006
39 865
255
FUP
32 618
209
(37)
(38)
(39)
(40)
12
I 2005 gik en EF-producent konkurs i Det Forenede Kongerige, men de nye fabrikker i Polen og
Rumænien har opvejet den manglende produktion og beskæftigelse, som blev affødt af denne konkurs.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0017.png
fra de pågældende lande, ikke fuldt ud har overvundet konsekvenserne af den tidligere
dumping og stadig befinder sig i en vanskelig og udsat situation. Hvis
foranstaltningerne ophæves, vil den fortsatte eller øgede import fra de pågældende
lande højst sandsynligt forværre denne situation.
4. Udviklingen i importen, hvis foranstaltningerne ophæves
4.1
(41)
Uudnyttet kapacitet
Overskydende kapacitet i Kina udgør ca. 3 mio. ton svarende til 3,5 gange
Fællesskabets samlede forbrug. Den overskydende kapacitet er steget med 37 % siden
2005 (det år, hvor antidumpingforanstaltningerne vedrørende import fra Kina blev
indført). I Korea vil den overskydende kapacitet næste år være på 114 000 ton
svarende til 14 % af Fællesskabets samlede forbrug. Selv om en del af den
overskydende kapacitet stammer fra den virksomhed, der er pålagt en antidumpingtold
på 0 %, stammer hovedparten fra virksomheder, der er pålagt antidumpingtold. Der
foreligger ingen oplysninger for Saudi-Arabien. Hvad angår Belarus, er der ikke behov
for en prospektiv analyse af den overskydende kapacitet, da foranstaltningerne udløb i
oktober 2007. Den overskydende kapacitet i disse lande kunne blive dirigeret til
Fællesskabet, hvis foranstaltningerne ophæves.
4.2
Incitamenter til at omdirigere salgsmængder til Fællesskabet
(42)
Nogle af verdens største eksportmarkeder beskyttes af antidumpingtold på import af
PSF fra Kina og Korea. I Tyrkiet og USA er der indført told på importen fra Kina.
Tolden udgør 44,3 % i USA. Desuden er eksporten fra Korea pålagt antidumpingtold
på mellem 0 % og 24,6 % i Japan, Tyrkiet, Pakistan og USA. Hvis foranstaltningerne
ophæves, jf. betragtning 4, vil markedet i Fællesskabet blive et af de vigtigste og
største markeder, hvor eksport fra Kina og Korea ikke ville være underlagt
antidumpingforanstaltninger.
En række brugere har hævdet, at Kina hindrer eksport af råmaterialer såsom PSF.
Dette argument kan ikke accepteres. Ifølge statistikkerne øges nettostrømmen af PSF i
Kina (sammenligning af produktion og internt forbrug) støt og forventes at øges i de
kommende år, som det fremgår af nedenstående tabel:
Tabel 12
2004
2005
-200
2006
23
2007
258
2008
449
2009
541
(43)
Nettostrøm (smlg.
mellem produktion
og
industriens
forbrug) i 1 000
ton
-480
(44)
Dette tyder klart på, at eksporten af PSF fra Kina, stiger og forventes at stige
yderligere i de kommende år til trods for påstande om, at Kina hindrer eksporten af
PSF. Denne påstand blev derfor afvist.
4.3
Indkøbspolitik
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(45)
En brugersammenslutning har antydet, at producenterne af garn og fiberdug, der
fremstilles af PSF, ofte har en klar interesse i at købe fibre med oprindelse i EU til
produktion af EU-fremstillet garn og fiberdug, som derefter eksporteres til lande med
præferenceaftaler. Brugernes oplysninger viser dog, at 85-100 % af virksomhedernes
omsætningen i sektoren for fiberdug for produkter, der indeholder PSF, finder sted ved
salg i Fællesskabet. Derfor bør reglerne om oprindelse for eksport af varer til lande
med præferenceaftaler ikke spille en afgørende rolle for brugere af PSF, når der
træffes afgørelser om varernes oprindelse i forbindelse med erhvervelsen. I mangel på
beviser til støtte for sammenslutningens argumenter, afvises påstanden derfor.
4.4
Konklusion om importens udvikling i tilfælde af foranstaltningernes
ophævelse
(46)
Det konkluderes således, at der på baggrund af de incitamenter, der er beskrevet
ovenfor, er stor sandsynlighed for, at der vil blive eksporteret betydelige mængder til
Fællesskabet, hvis antidumpingforanstaltningerne blev ophævet.
5. Konklusion vedrørende EF-erhvervsgrenen
(47)
EF-erhvervsgrenen har gjort en betydelig investeringsindsats, som har ført til en
markant ekspansion. EF-erhvervsgrenens situation har ændret sig drastisk over de
senere år, hvilket især ses ved etableringen af nye fabrikker i Polen og Rumænien og
den planlagte ekspansion i Bulgarien.
Til trods for denne fornyede indsats vedrørende ekspansion og investeringer skal det
dog bemærkes, at EF-erhvervsgrenen som nævnt stadig er i en udsat situation, hvad
angår rentabilitet. Der vil sandsynligvis blive tale om betydelige mængder
dumpingimport, hvis antidumpingforanstaltningerne bortfalder.
Store mængder import til dumpingpriser vil øge pristrykket på EF-erhvervsgrenen og
medføre reducerede fortjenstmargener, reduceret rentabilitet samt yderligere tab. Dette
vil medføre en sandsynlig annullering af yderligere investeringer, tilbagegang i
innovation, udhuling af koncernernes konkurrencesituation, nedskæringer og
lukninger.
I betragtning af ovenstående ville det forårsage en yderligere forværring af EF-
erhvervsgrenens finansielle situation, hvis den udsættes for øget import fra Kina,
Korea og Saudi-Arabien til dumpingpriser, og hvis ikke foranstaltningerne
opretholdes. Konklusionen er derfor, at bortfald af foranstaltningerne ikke vil være i
EF-erhvervsgrenens interesse.
E.
BRUGERE I FÆLLESSKABET
(48)
(49)
(50)
(51)
Markedet for varer, der indeholder PSF, er opdelt i a) formål, der involverer spinding
(dvs. fremstilling af filamenter til tekstilproduktion, eventuelt blandet med andre fibre,
såsom bomuld og uld), b) ikke-vævede anvendelsesformål: fremstilling af ark og
fiberdug, der ikke er omdannet til garn, med undtagelse af papir, og c) fyldemateriale
(dvs. til udstopning eller polstring af visse tekstilvarer såsom puder og bilsæder).
1. Samarbejdets omfang blandt brugerne i Fællesskabet
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0019.png
(52)
16 industrielle brugere har fremsendt indlæg i forbindelse med undersøgelsen. De
repræsenterer 17 % af det samlede forbrug af PSF i Fællesskabet og ca. 13 % af
importen fra de pågældende lande. Der var dog kun 10 brugere
13
, der samarbejdede
fuldt ud. De repræsenterede ca. 12 % af det samlede forbrug af PSF i Fællesskabet (de
brugere, der samarbejdede fuldt ud befinder sig i sektoren for ikke-vævede PSF og
spinding). Hvad angår de øvrige brugere, der samarbejdede delvist, tilhører kun en
bruger sektoren for spinding.
Desuden har Gesamtverband Textil + Mode (det tyske forbund af tekstilvirksomheder,
der repræsenterer både spinding og ikke-vævede aktiviteter), to foreninger under dette
forbund, nemlig Industrieverband Garne-Gewebe-Technische Textilien e.V. (IVGT)
og Verband der Deutschen Heimtextilien-Industrie e.V. samt en europæisk
sammenslutning, der repræsenterer virksomheder i sektoren for ikke-vævede formål
(EDANA) fremsendt indlæg, hvori de anmoder Kommissionen om at ophæve de
gældende foranstaltninger. Ovennævnte brugere er medlemmer af en eller flere af
disse sammenslutninger. Sammenslutningerne repræsenterer ca. 30 % af det samlede
forbrug af PSF i Fællesskabet.
Samarbejdets omfang blandt individuelle brugere i forbindelse med denne procedure
er større end i den tidligere undersøgelse. Det skal endvidere bemærkes, at kun
brugere, der i den tidligere undersøgelse var imod indførelsen af told (ca. 10 % af det
samlede forbrug), tilkendegav deres synspunkter, mens der i denne procedure også var
deltagelse af brugere, der går ind for at opretholde foranstaltningerne.
2. Argumenter fremsat af brugerne
2.1
Brugere, der går ind for ophævelse
(53)
(54)
(55)
Brugere, der tegner sig for ca. 11 % af det samlede forbrug af PSF og 10 % af
importen fra de pågældende lande, fremførte en række argumenter imod
opretholdelsen af tolden. Samtlige brugere er medlemmer af en eller flere af de
ovennævnte brugersammenslutninger, som også går ind for ophævelsen af
foranstaltningerne. De argumenter, som brugerne og sammenslutningerne fremførte til
fordel for en ophævelse, er behandlet nedenfor.
De påstod først og fremmest, at de står i en vanskelig situation, der skyldes øget
konkurrence over for deres færdige produkter fra lande, der er gået fra eksport af PSF
til eksport af ikke-vævede varer (f.eks. Kina). De påstår, at de i tilfælde af en
ophævelse af de gældende foranstaltninger vil få mulighed for at købe billigere fibre
og derfor vil blive mere konkurrencedygtige over for færdige produkter fra Asien.
Hvis markedsprisen for PSF stiger, vil der blive en potentiel stigning i rentabiliteten.
Der skal tages hensyn til, at deres kunder hovedsagelig er discountkæder, som går
efter meget lave priser, og den margen, der anvendes på færdige produkter er meget
lav.
Hvad angår disse argumenter skal det påpeges, at de oplysninger, som de
samarbejdende brugere har fremlagt i forbindelse med undersøgelsen, viser, at deres
rentabilitet ikke har ændret sig til trods for indførelsen af antidumpingtolden på PSF
Libeltex, ORV, PGI Nonwovens, Ziegler, Tharreau, Sandler, Frankenstolz, Lueck, TWE
Vliesstoffwerke og IMP Comfort.
(56)
(57)
13
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0020.png
med oprindelse i Kina i 2005, og en stigning i importen af færdige produkter fra det
pågældende land. Dette skyldes, at virkningen af PSF for deres samlede omkostninger
til varer indeholdende PSF også er forblevet stabil, jf. nedenstående tabel:
Tabel 13
2004
Rentabilitet
3,48 %
2005
4,07 %
24 %
2006
3,88 %
24 %
FUP
3,79 %
24 %
Samlede
22,3 %
omkostninger
til
PSF i procent af de
samlede
omkostninger
(58)
Situationen adskiller sig således fra den tidligere undersøgelse, hvor indførelsen af en
ny antidumpingtold, der i visse tilfælde ville være på næsten 30 %, uden tvivl ville få
betydelige negative følger for omkostningsstrukturen blandt brugerne af PSF og for
deres muligheder for at give deres kunder attraktive tilbud.
Desuden er deres omsætning i Fællesskabet af produkter, der indeholder PSF, steget
med 10 % i løbet af den betragtede periode, jf. tabel 14 nedenfor:
Tabel 14
2004
2005
452 329
106
2006
456 445
107
FUP
472 750
111
(59)
Omsætning (1 000 427 694
EUR)
100
Indeks: 2004=100
(60)
Tabellen viser, at den stigende import af færdige produkter fra Kina siden 2005 ikke
har forhindret brugerne af PSF i Fællesskabet i at udvide og afsætte deres varer til
detailforhandlere og dermed opretholde deres fortjenstmargen. Hvad angår de
eventuelle virkninger for de endelige priser, som forbrugerne skal betale, er der ikke
fremført argumenter i den forbindelse, hvorimod det i den tidligere undersøgelse blev
konkluderet, at indførelsen af en ny told på næsten 30 % ville have fået betydning for
forbrugerne.
De brugere, der gik ind for en ophævelse, påstod endvidere, at priserne for PSF er
stigende i Fællesskabet, selvom dollaren er faldende. Denne påstand stemmer ikke
overens med de data, som Kommissionen indhentede i forbindelse med undersøgelsen.
Selv om prisen for PSF steg voldsomt i 2005, er den forblevet stabil derefter, jf. tabel
(61)
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0021.png
8, hvad angår PSF, der produceres og sælges i Fællesskabet, og tabel 15, hvad angår
importerede PSF
14
:
Tabel 15
2004
Priser
EUR/ton)
(1 000
2005
1,15
113
2006
1,13
111
2007
1,15
113
1. kvartal
2008
1,15
113
1,02
100
Indeks (2004=100)
(62)
(63)
På baggrund af ovenstående har de gældende foranstaltninger tilsyneladende ikke haft
betydelig virkning for brugervirksomhedernes omkostninger og rentabilitet.
De brugere, der er imod indførelsen af foranstaltninger, anfører desuden, at der er en
betydelig forskel i beskæftigelsen i Fællesskabet mellem den sektor, der fremstiller
PSF (ca. 3 000 personer), og aftagerindustrien (angiveligt 70 000 personer).
Selv om tallet på 70 000 personer synes overdrevet, kan det dog i forbindelse med
denne påstand ikke nægtes, at brugerindustrien er mere arbejdskraftintensiv end
fremstillingsindustrien. Mange af brugerne samarbejdede ikke fuldt ud
(beskæftigelsestallene er kun indsendt for brugere, der tegner sig for 12 % af det
samlede forbrug af PSF i Fællesskabet), og derfor har det ikke været muligt for
Kommissionen at indhente nøjagtige oplysninger om beskæftigelsen. Af tabel 16
fremgår det dog, at de brugere, der samarbejdede fuldt ud i forbindelse med
undersøgelsen, beskæftiger 5 009 personer. Dette antyder, at mindst 40 000-45 000
personer er beskæftiget i produktionen af varer, der indeholder PSF. Tabellen neden
for indeholder et skøn over udviklingen i beskæftigelsen blandt de samarbejdende
brugere:
Tabel 16
2004
2005
4 471
115
2006
4 854
125
FUP
5 009
129
(64)
Beskæftigelse
Indeks (2004=100)
(65)
3 898
100
Selv om antallet af samarbejdende virksomheder er beskedent, kan det dog udledes, at
den gældende antidumpingtold ikke har hindret en markant udvikling i beskæftigelsen
i løbet af den betragtede periode. Brugernes påstand blev derfor afvist. Situationen var
naturligvis anderledes i den tidligere undersøgelse, hvor indførelsen af en supplerende
antidumpingtold, der kunne være på op til 30 %, ville have medført betydelige jobtab i
brugernes sektor.
14
Kilde: Eurostat. En producentsammenslutning har endvidere fremført, at der i juni 2008 har været en
voldsom stigning i priserne i forhold til juni 2007. Denne stigning svarer til priserne i dollar, men hvis
man betragter priserne i euro, har de holdt sig i ro.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0022.png
(66)
Dernæst angav brugerne i dette afsnit, at der i sektoren for ikke-vævede formål og
sektoren for polstring er en stigende efterspørgsel efter to særlige typer PSF:
sammensatte silikonebehandlede hulfibre ("HCS") og lavtsmeltende polyester
("LMP") (jf. betragtning 20), som produceres i begrænsede mængder i Fællesskabet,
mens Kina og Korea har en omfattende produktionskapacitet.
I den forbindelse og ud fra Kommissionens overslag, som er baseret på de
oplysninger, der er indsendt af de interesserede parter, er det samlede forbrug af LMP i
Fællesskabet i den fornyede undersøgelsesperiode på mellem 85 000 og 90 000 ton, og
det samlede forbrug af HCS på mellem 65 000 og 70 000 ton. EF-erhvervsgrenen
producerer på nuværende tidspunkt 2 155 ton KMP og 21 543 ton HCS.
Efterspørgslen efter disse former for PSF er konstant stigende, og i henhold til en
brugersammenslutning vil der være en årlig stigning på 6 % for begge typer i de
kommende år.
EF-producenterne af PSF hævder, at produktionen af disse "specialfibre" i
Fællesskabet er begrænset, da dumpingprisernes nuværende niveau ikke gør det muligt
at øge produktionen. EF-erhvervsgrenens kapacitet for HCS og LMP har i henhold til
de data, der blev indhentet i forbindelse med undersøgelsen, fulgt følgende udvikling:
Tabel 17
2004
2005
46 550
69
2006
61 550
92
FUP
61 550
92
(67)
(68)
EF-
erhvervsgrenens
kapacitet, HCS
Indeks (2004=100)
EF-
erhvervsgrenens
kapacitet, LMP
Indeks (2004=100)
67 050
100
32 050
100
32 050
100
32 050
100
32 050
100
(69)
Det fremgår af tabellen, at EF-erhvervsgrenen ville være i stand til at dække 88-95 %
af den samlede efterspørgsel efter HCS og ca. 37 % af efterspørgslen efter LMP, hvis
priserne nåede et vist niveau. Selv om EF-erhvervsgrenen kun producerer begrænsede
mængder af disse "specialfibre", kan brugerne derudover købe dem i Korea og Kina
med begrænset antidumpingtold (kun 5,7 % fra Huvis i Korea og 4,9 % fra Far Eastern
i Kina). Hvad angår muligheden for at købe dem i Taiwan, er det blevet påstået, at
produktionen af PSF i Taiwan er faldende og at dette vil føre til prisstigninger eller
forsyningsmangel, og at hvis denne produktion erstattes af import fra Kina og Korea,
vil de omkostningsmæssige virkninger ved tolden på disse "specialfibre", der
importeres fra Kina og Korea, blive betydelige på grund af den lave fortjenstmargen
blandt brugerne i Fællesskabet. Disse argumenter kan ikke accepteres. Selv om
produktionen af PSF er faldende i Taiwan, forventes den overskydende kapacitet at
øges (den forventede overskydende kapacitet for 2008 er ca. 122 000 ton og for 2009
150 000 ton). Det står derfor ikke klart, at der vil blive en strukturel mangel på disse
specialfibre.
Hvad angår priserne for disse "specialfibre", findes der ingen officielle statistikker,
men som det fremgår af nedenstående tabel, som er udarbejdet på grundlag af
(70)
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448315_0023.png
oplysninger fra de samarbejdende virksomheder, er prisen på HCS (inkl.
antidumpingtold) kun steget med 2 % mellem 2004 og den fornyede
undersøgelsesperiode. Der registreredes endda et betydeligt prisfald i 2006. Stigningen
i importen mellem 2006 og den fornyede undersøgelsesperiode skyldtes efter al
sandsynlighed indførelsen af den midlertidige antidumpingtold på import fra Taiwan i
løbet af første halvår 2007. Hvad angår LMP, er prisen steget med 18 % i løbet af den
betragtede periode.
Tabel 18
2004
Priser for HCS
(1 000 EUR/ton)
Indeks (2004=100)
Priser for LMP
(1 000 EUR/ton)
Indeks (2004=100)
2005
1,26
104
1,44
110
2006
1,05
87
1,43
109
FUP
1,24
102
1,54
118
1,21
100
1,31
100
(71)
Disse tal skal ses i sammenhæng med specialfibrenes betydning for de samlede
omkostninger til produkter, der indeholder PSF. Ud fra de oplysninger, som blev
indsendt af de samarbejdende brugere, udgør HCS kun 1,98 % af de samlede
omkostninger til produkter, der indeholder PSF, og LMP udgør 4,38 %. I betragtning
af, at den gennemsnitlige rentabilitet er på ca. 4 %, er virkningen af disse
"specialfibre" for de samlede omkostninger ubetydelig, til trods for en betydeligt
stigning i priserne på LMP. Denne påstand må derfor afvises.
Det forholdt sig anderledes i den tidligere undersøgelse, hvor indførelsen af en
antidumpingtold på næsten 30 % på importen af LMP og HCS med oprindelse i
Taiwan og de deraf følgende prisstigninger på de samme varer ville have haft en mere
markant indvirkning på de samlede omkostninger.
2.2
Brugere, der er imod ophævelsen
(72)
(73)
En række brugere, der tegner sig for ca. 6 % af det samlede forbrug af PSF i
Fællesskabet og 3 % af importen fra de pågældende lande, har påpeget, at ophævelsen
af foranstaltningerne vil bringe rentabiliteten i fare i aftagerindustrien, da konkurser i
polyesterfiber-sektoren i EU vil føre til stigninger i priserne for PSF inden to år, og
dermed kan man forvente en stigning i importen af varer, der indeholder PSF.
På baggrund af argumenterne under punkt C.4 ovenfor (sandsynligheden for øget
import, hvis foranstaltningerne ophæves) kan det ikke udelukkes, at dette faktisk
kunne forekomme, hvilket ville bringe opretholdelsen af en effektiv konkurrence i
fare.
3. Konklusion
(74)
(75)
I betragtning af alle ovenstående faktorer konkluderes det, at det af undersøgelsen
fremgår, at opretholdelsen af foranstaltningerne ikke vil få betydelige negative
virkninger for deres økonomiske og finansielle situation, selv om hovedparten af de
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samarbejdende brugere mente, at opretholdelsen af foranstaltningerne er i strid med
deres interesser. Desuden har brugerne, i modsætning til den tidligere undersøgelse,
modstridende opfattelser af indvirkningen på deres virksomhed i tilfælde af en
eventuel ophævelse af de gældende foranstaltninger. Hovedparten af brugerne har
anmodet Kommissionen om at ophæve antidumpingtolden, jf. ovenstående, men der er
dog blandt de brugere, der samarbejdede i forbindelse med undersøgelsen, også et stort
antal brugere, der er imod en ophævelse af tolden.
F.
(76)
IMPORTØRER OG FORHANDLERE
6 importører/forhandlere fremsendte indlæg i forbindelse med undersøgelsen inden
fristen i indledningsmeddelelsen, men kun tre (Saehan Europe, GSI Global Service
International og Marubeni) samarbejdede fuldt ud og besvarede alle Kommissionens
spørgsmål. Virksomhederne er alle rentable, og antallet af medarbejdere, der er
beskæftiget med import/forhandling af PSF, er ubetydeligt.
Det fremgår ikke, at opretholdelsen af antidumpingtolden vil få relevante negative
virkninger for deres virksomheder. De fleste er af den opfattelse, at det er i deres
interesse at ophæve foranstaltningerne vedrørende importen fra Korea, men ikke
vedrørende importen fra Kina, da det ville medføre en voldsom tilstrømning af varer,
og da prisniveauet og deres margen ville falde. Da den uudnyttede kapacitet i Korea er
mere begrænset end i Kina, er de derimod af den opfattelse, at den virkning, importen
fra Korea vil få på priserne, ikke vil være til skade for deres virksomheder.
Derfor konkluderes det, at uanset om foranstaltningerne opretholdes, vil importørernes
og forhandlernes virksomhed generelt sagt ikke blive påvirket i betydelig grad.
G.
ANDRE BETRAGTNINGER
(77)
(78)
(79)
En række EF-producenter, der angiveligt producerer 56 % af deres PSF ved hjælp af
genbrugte materialer har fremført, at importen af PSF til dumpingpriser har haft
negative følger for genbrugsvirksomhedernes rentabilitet; det er endvidere blev
fremført, at 425 000 personer er beskæftiget med indsamling af
polyethylenterephthalat med henblik på at levere til genbrugsvirksomhederne. Det skal
i den forbindelse bemærkes, at virksomheder, som genanvender PET-flasker, ikke var
interesserede i at deltage i undersøgelsen, til trods for at Kommissionen opfordrede
hertil i indledningsmeddelelsen og fremsendte spørgeskemaer, som dog ikke blev
besvaret. Til gengæld er der en stor og stigende efterspørgsel efter genanvendte PET-
flasker i Asien, og manglende foranstaltninger vil ikke afholde de virksomheder, som
genanvender PET-flasker, fra at sælge deres varer på verdensmarkedet. Disse påstande
blev derfor afvist.
EF-producenterne har desuden bemærket, at der ved at fremstille korte syntetiske fibre
af polyester af genbrugte materialer anvendes mindre energi end ved de kemiske
processer, og transport af importerede PSF fra Asien frembringer kulstofemissioner.
Hvis fællesskabsproduktionen af PSF således erstattes at dumpingimport fra især Kina
og Korea, øges kulstofemissionerne, og EU's målsætninger for klimaændringer sættes
tilbage. Det skal under alle omstændigheder erindres, at der ved analysen af
Fællesskabets interesser som led i en antidumpingprocedure lægges vægt på
foranstaltningernes økonomiske virkninger for de erhvervsdrivende og altså ikke
direkte på miljøhensyn.
(80)
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(81)
Der blev ikke fremsat argumenter vedrørende Saudi-Arabien (eller Belarus), som
kunne berettige en konklusion om, at opretholdelsen af foranstaltningerne ikke ville
være i Fællesskabets interesse.
H.
KONKLUSION
(82)
På baggrund af det ovenstående kan det konkluderes, at EF-producenterne af PSF,
herunder EF-erhvervsgrenen, nyder godt af de gældende foranstaltninger, men stadig
befinder sig i en udsat situation. I løbet af den betragtede periode har de været i stand
til at øge deres markedsandel, produktion, kapacitet, omsætning og beskæftigelse. De
har desuden gjort en markant investeringsindsats med åbningen af nye fabrikker i
Polen, Rumænien og Bulgarien. Derudover har Tergal, en vigtig leverandør til
spindingindustrien, overvundet sine økonomiske vanskeligheder og har siden juli 2007
ikke været under administration ("procédure de sauvegarde"), hvilket fremgår af de
oplysninger, virksomheden indsendte. Virksomheden befinder sig dog stadig i en udsat
økonomisk situation og kan ikke modstå en pludselig tilstrømning af dumpingimport.
En opretholdelse af antidumpingtolden vil fortsat give EF-erhvervsgrenen betydelige
fordele og højst sandsynligt bidrage til at gøre erhvervsgrenen levedygtig igen. Denne
situation står i skarp kontrast til det billede, der fremkom efter den tidligere
undersøgelse, hvor det blev konkluderet, at udbuddet af PSF på markedet i
Fællesskabet kunne blive et problem, hvilket skyldtes en omlægning af produktionen i
en virksomhed (La Seda) med henblik på at øge produktionen af andre varer, en anden
producents konkurs (Pennine Fibers) og Tegals tidligere økonomiske vanskeligheder.
Hvad angår brugere og importører, har den gældende antidumpingtold på importen fra
de pågældende lande ikke bragt deres levedygtighed og ekspansionskapacitet i fare.
Hvis foranstaltningerne ophæves, vil eventuelle fordele for brugere og importører
derfor sandsynligvis begrænses, da antidumpingtolden ikke har større betydning for
deres økonomiske situation. I modsætning til denne konklusion viste analysen af den
tidligere undersøgelse, at indførelsen af en ny antidumpingtold, der kunne nå op på
næsten 30 %, ville have haft en indvirkning på priserne for PSF især HCS og LMP,
som eventuelt ville have bragt en lang række brugere i økonomiske vanskeligheder.
Det konkluderes derfor, at de eventuelt begrænsede fordele for brugere og importører
af PSF i Fællesskabet efter en eventuel ophævelse af antidumpingtolden ville være
uforholdsmæssige sammenlignet med de store ulemper for EF-erhvervsgrenen.
Det kan derfor konkluderes, at ophævelsen af de gældende foranstaltninger over for
importen fra de pågældende lande ikke ville være berettiget af hensyn til Fællesskabets
interesser.
I.
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM IKKE-FORSKELSBEHANDLING
En række interesserede parter har fremført, at antidumpingforanstaltningerne bør
indføres uden forskelsbehandling i henhold til grundforordningens artikel 9, stk. 5,
hvori det hedder, at "antidumpingtold pålægges i hvert enkelt tilfælde med en
passende sats uden forskelsbehandling for al indførsel af den pågældende vare, for
hvilken der er konstateret dumping og deraf følgende skade…". Det er desuden blevet
fremført, at princippet om ikke-forskelsbehandling også er et grundlæggende princip i
WTO-reglerne.
(83)
(84)
(85)
(86)
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(87)
Ifølge de interesserede parter, der påberåbte sig anvendelsen af princippet om ikke-
forskelsbehandling, blev det i Kommissionens forordning (EF) nr. 2005/2006
konstateret, at dumpingimporten af PSF fra Taiwan og Malaysia havde forårsaget
skade. Det er blevet påstået, at
"grunden til, at disse to kilder for import af PSF ikke
blev pålagt antidumpingtold er ikke, at Kommissionen efterfølgende ville have
konstateret, at importen af PSF fra Malaysia og Taiwan ikke blev indført til
dumpingpriser eller ikke medførte skade…".
Det er desuden blevet påstået, at
Kommissionens beslutning om at ophæve antidumpingtolden på importen af PSF fra
Malaysia og Taiwan fra den 22. juni 2007 omstøder opretholdelsen af
antidumpingtolden på importen af PSF fra andre lande, til trods for, at man
konstaterede, at denne import foregik til dumpingpriser og forårsagede skade.
Det understreges først og fremmest, at klagen vedrørende Malaysia og Taiwan blev
trukket tilbage og at Rådet ikke traf en endelig afgørelse, hvad angår det
hensigtsmæssige i at indføre antidumpingtold. Der var derfor ikke tale om
forskelsbehandling.
Dernæst er grundlaget for at undersøge Fællesskabets interesser, jf.
grundforordningens artikel 9, stk. 1, (gældende for Taiwan og Malaysia) og 21
(grundlag for den aktuelle sag) anderledes. I det første tilfælde skal det afgøres, om
balancen mellem interesserne er så positiv, at Kommissionen skal fortsætte proceduren
på eget initiativ, selv om der ikke foreligger en klage. I det andet tilfælde skal det
afgøres, om balancen mellem interesserne er så negativ, at foranstaltningerne skal
ophæves. Der er tale om forskellige grundlag, og der kan således ikke være tale om
forskelsbehandling.
Dernæst vil der selv i en hypotetisk situation, hvor Rådet træffer en endelig afgørelse
om ikke at indføre antidumpingtold på importen af PSF med oprindelse i Malaysia og
Taiwan, ikke være tale om forskelsbehandling i denne sag, da føromtalte princip kun
finder anvendelse, hvis der træffes ensartede konklusioner i forskellige undersøgelser
vedrørende den samme vare. Overholdelsen af princippet om ikke-forskelsbehandling,
jf. grundforordningens artikel 9, stk. 5, og artikel 9, stk. 2, i WTO's antidumpingaftale,
forudsætter, at ensartede situationer behandles på samme måde, og at forskellige
situationer ikke må behandles ens. Som beskrevet ovenfor adskiller kendsgerningerne
og konklusionerne i denne undersøgelse sig radikalt fra tilfældet med Malaysia og
Taiwan, og de to situationer kan derfor ikke sammenlignes.
På baggrund af det ovenstående afvises kravene om anvendelse af princippet om ikke-
forskelsbehandling.
J.
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
(88)
(89)
(90)
(91)
(92)
Alle parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og betragtninger, på
grundlag af hvilke det er hensigten at anbefale, at de nuværende foranstaltninger
opretholdes. De fik også en frist, inden for hvilken de kunne fremsætte bemærkninger
til de offentliggjorte oplysninger.
På grundlag af ovenstående kendsgerninger og betragtninger konkluderes det i
overensstemmelse med grundforordningens artikel 11, stk. 3, at interimsundersøgelsen
bør afsluttes, og at den gældende antidumpingtold på importen af PSF, der fremstilles
og eksporteres til Fællesskabet af de pågældende lande, bør opretholdes -
(93)
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Eneste artikel
Den delvise interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af
korte syntetiske fibre af polyester (PSF) med oprindelse i Belarus, Republikken Korea, Saudi-
Arabien og Folkerepublikken Kina, der normalt tariferes under KN-kode 5503 20 00,
afsluttes, uden at de gældende antidumpingforanstaltninger ændres.
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
[…]
Formand
DA
26
DA