Retsudvalget 2009-10
KOM (2008) 0543
Offentligt
772238_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
8. december 2009
Dyrevelfærdskontoret
2009-151-0343
MJO41615
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 2. december 2009 fra Folketingets
Europaudvalg vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv om beskyttelse af dyr, der anvendes til videnskabelige
formål (KOM (2008) 0543). Spørgsmålet er stillet efter ønske af med-
lem af Folketinget Per Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
”Hvad er konsekvensen af den forventede vedtagelse af direk-
tivet om beskyttelse af dyr, der anvendes til videnskabelige
formål, for indholdet af beretningen over forslag til folke-
tingsbeslutning om skærpede krav til dyreforsøg (B 30, sam-
ling 2008/09, afgivet den 15. april 2009) fra Udvalget for Fø-
devarer, Landbrug og Fiskeri, og hvad vil direktivet betyde
for regeringens muligheder for at efterleve beslutningen?”
Svar:
1.
Per Clausen og en række andre medlemmer af Enhedslisten fremsatte
den 4. november 2008 et forslag til folketingsbeslutning nr. B 30 om
skærpede krav til dyreforsøg. Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fi-
skeri afgav beretning over beslutningsforslaget den 15. april 2009.
Af beretningen fremgår bl.a. følgende:
”Udvalget konstaterer, at der er behov for at skabe yderligere
klarhed i lov om dyreforsøg. Udvalget noterer sig ligeledes, at
EU arbejder med et nyt direktiv for dyreforsøg, der vil medfø-
re en dansk implementering og revision af lov om dyreforsøg.
Direktivet kan blive vedtaget i folketingsåret 2009-2010. I
forbindelse med den efterfølgende revision af lov om dyrefor-
søg, pålægges regeringen at sikre,
-
at ansøgeren til et dyreforsøg skal dokumentere, at tilsva-
rende viden ikke kan opnås uden anvendelse af levende
dyr,
at ansøgeren til et dyreforsøg skal løfte bevisbyrden for,
at det foreslåede dyreforsøg ikke helt eller delvist kan er-
stattes af allerede kendt viden, og
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
at der både foretages en vurdering af et dyreforsøgs be-
tydning for et givent forsøg og af relevansen af det pro-
dukt, som skal udvikles eller forbedres ved hjælp af dette
dyreforsøg, inden et dyreforsøg godkendes.
Udvalget ønsker dog, at Rådet for Dyreforsøg hurtigst muligt
indretter sin sagsbehandling således, at der kan tages ovenstå-
ende hensyn, i det omfang det er rimeligt. Udvalget noterer
sig, at Rådet for Dyreforsøg allerede i dag har som krav for
ansøgningsgodkendelse,
-
-
at det pålægges ansøgeren, at give en beskrivelse af det
enkelte dyrs belastning ved det foreslåede dyreforsøg, og
at man i udgangspunktet skal bruge dyr, som i forvejen
har den lidelse, man vil undersøge, og kun kan bruge ra-
ske dyr, hvis dette ikke kan lade sig gøre.
Regeringen pålægges at foretage en undersøgelse af, om der
er behov for at skærpe eller præcisere disse krav i forbindelse
med den kommende revision af lov om dyreforsøg.”
EU-Kommissionen fremlagde den 5. november 2008 et forslag til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af dyr, der anvendes
til videnskabelige formål. Direktivforslaget er sat på dagsordenen for
rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14.-16. december 2009 til politisk
enighed.
Justitsministeriet har oplyst Folketingets Europaudvalg om indholdet i
formandskabets seneste samlede kompromisforslag ved et samlenotat,
som er sendt til udvalget den 4. december 2009.
2.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil der inden for rammerne af et
kommende direktiv kunne fastsættes regler om, at ansøgere, der søger om
tilladelse til et dyreforsøg, skal dokumentere, at tilsvarende viden ikke
kan opnås uden anvendelse af levende dyr, og regler om, at ansøgeren
skal bevise, at forsøget ikke kan erstattes helt eller delvist af allerede
kendt viden.
Justitsministeriet skal i den forbindelse henvise til direktivforslagets arti-
kel 4, der omhandler princippet om erstatning, begrænsning og forfinelse
(det såkaldte 3R-princip). Det følger således af artikel 4, stk. 1, at med-
lemslandene skal sikre, at i det omfang der findes en videnskabeligt til-
fredsstillende metode, der ikke indebærer brug af levende dyr, skal denne
metode anvendes. Medlemslandene skal endvidere sikre, at antallet af
dyr, der anvendes til forsøg, begrænses mest muligt, og at opdræt, for-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
søgsmetoder mv. forfines, således at eventuel smerte, lidelse, angst eller
varigt mén for dyrene undgås eller begrænses mest muligt, jf. artikel 4,
stk. 2 og 3.
Endvidere skal Justitsministeriet henvise til, at direktivforslagets artikel
36, stk. 1, indeholder regler om, hvilke krav der kan stilles til indholdet
af en ansøgning om tilladelse til dyreforsøg. Det følger af artikel 36, stk.
1, litra c, jf. bilag VII, at ansøgningen bl.a. skal indeholde en begrundelse
for, hvorfor det er nødvendigt at anvende dyr til forsøget, og oplysninger
om, hvordan princippet om erstatning, begrænsning og forfinelse er efter-
levet. Endvidere skal ansøgeren, hvor dette er relevant, redegøre for, at
der ikke er tale om unødig gentagelse af tidligere forsøg.
3.
For så vidt angår kravet om, at der i forbindelse med behandlingen af
en ansøgning om tilladelse til dyreforsøg skal foretages en vurdering af
dyreforsøgets relevans og relevansen af det produkt, som skal udvikles
eller forbedres ved hjælp af dette dyreforsøg, kan Justitsministeriet oply-
se, at de nærmere krav til den kompetente myndigheds vurdering fremgår
af direktivforslagets artikel 37.
Det følger af denne bestemmelse, at vurderingen bl.a. skal afklare, om
projektets formål berettiger anvendelsen af dyr. Vurderingen skal i den
forbindelse bl.a. omfatte en analyse af projektets skadevirkninger og for-
dele med henblik på at vurdere, om de skadelige virkninger for dyrene er
etisk forsvarlige i lyset af forsøgets forventede udfald og i sidste instans
kan gavne mennesker, dyr eller miljøet.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at det vil følge af
direktivet, at den kompetente myndighed i forbindelse med behandlingen
af en ansøgning om tilladelse til dyreforsøg ikke alene skal vurdere, om
forsøget i sig selv er relevant for at kunne udvikle eller forbedre et givent
produkt mv., men også skal inddrage hensynet til, om det pågældende
produkt kan være til gavn for mennesker, dyr eller miljøet.
4.
Som anført i beretningen fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri stilles der allerede i dag i forbindelse med behandlingen
af en ansøgning om tilladelse til dyreforsøg krav om, at ansøgeren be-
skriver det enkelte dyrs forventede belastning ved forsøget.
Justitsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at det følger af direk-
tivforslagets artikel 15, at medlemslandene skal sikre, at alle forsøg er
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
klassificeret ud fra deres belastningsgrad på baggrund af de kriterier, som
fremgår af forslagets bilag IX. Det følger af dette bilag, at et forsøgs be-
lastningsgrad fastsættes på baggrund af den grad af smerte, lidelse, angst
eller varigt mén, som det enkelte dyr må forventes at blive udsat for un-
der forsøget.
Som anført ovenfor indeholder direktivforslagets artikel 36, stk. 1, regler
om, hvilke krav der kan stilles til indholdet af en ansøgning om tilladelse
til dyreforsøg. Det følger af artikel 36, stk. 1, litra c, jf. bilag VII, at an-
søgeren i forbindelse med en ansøgning om tilladelse til dyreforsøg bl.a.
skal oplyse om forsøgets forventede belastningsgrad.
5.
Det anføres ligeledes i beretningen, at der allerede i dag – i det omfang
det er muligt – anvendes dyr, der allerede har den lidelse, der ønskes un-
dersøgt.
Som anført ovenfor følger det af direktivforslagets artikel 4, stk. 3, at
medlemslandene skal sikre, at opdræt, forsøgsmetoder mv. forfines, såle-
des at eventuel smerte, lidelse, angst eller varigt mén for dyrene undgås
eller begrænses mest muligt.
Endvidere følger det af forslagets artikel 13, stk. 2, at der ved valg mel-
lem egnede forsøgsmetoder bl.a. skal lægges vægt på at vælge metoder,
som forårsager mindst mulig smerte, lidelse, angst eller varigt mén.
Det vil på den baggrund efter Justitsministeriets opfattelse være i over-
ensstemmelse med direktivforslaget at kræve, at der så vidt muligt skal
anvendes dyr, der i forvejen har den lidelse, som ønskes undersøgt ved
forsøget.
6.
Samlet set er det Justitsministeriets vurdering, at vedtagelsen af direk-
tivforslaget i dets nuværende form ikke vil have konsekvenser for rege-
ringens mulighed for at gennemføre de initiativer, som følger af beret-
ningen over forslaget til folketingsbeslutning nr. B 30 om skærpede krav
til dyreforsøg.
4