Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0563
Offentligt
1448361_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.9.2008
KOM(2008) 563 endelig
2008/0183 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af den fælles
landbrugspolitik og forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningen), for så vidt angår uddeling af fødevarer til de socialt dårligst
stillede personer i Fællesskabet
{SEK(2008) 2436}
{SEK(2008) 2437}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS INDHOLD
Ved Rådets forordning (EØF) nr. 3730/87 blev der fastsat almindelige regler for levering til
visse organisationer af fødevarer fra interventionslagrene med henblik på uddeling til de
socialt dårligst stillede personer i Fællesskabet. Nævnte forordning er blevet ophævet og
integreret i forordningen om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige
bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen).
I over tyve år har interventionslagrene, som EU har stillet til rådighed, været en pålidelig kilde
til fødevarehjælp til de socialt dårligst stillede. Behovet for uddeling af fødevarer er vokset i
takt med den gradvise udvidelse af EU, der har medført en kraftig stigning i antallet af
mennesker, der har brug for hjælp. I 2006 nød over 13 mio. mennesker godt af denne
støtteordning. Desuden har de stigende fødevarepriser bidraget til at svække
fødevaresikkerheden for de socialt dårligst stillede og har gjort det dyrere at yde
fødevarehjælp.
Formålet med den fælles landbrugspolitik som defineret i traktatens artikel 33, stk. 1, er bl.a.
at stabilisere markederne og sikre forbrugerne forsyninger til rimelige priser. De programmer
for uddeling af fødevarer, der i løbet af årene er gennemført inden for rammerne af denne
ordning, har bidraget til at nå begge disse mål, og ud over at have forbedret
fødevaresikkerheden for de socialt dårligst stillede, har de vist sig at være et uundværligt
værktøj, når det gælder om at sikre den generelle fødevareforsyning i Den Europæiske Union
og reducere interventionslagrene.
Den fælles landbrugspolitik har i de seneste år været genstand for en gennemgribende reform,
der har flyttet fokus væk fra det primære mål om at øge produktiviteten og over på
landbrugets langsigtede bæredygtighed. Efter reformen er det for visse produkter, som f.eks.
olivenolie, sukker og majs nu ikke længere tilladt at anvende interventionsopkøb som et
reguleringsværktøj, og for de øvrige produkter er det kun er tilladt at anvende
interventionsopkøb som en sikkerhedsforanstaltning. Derfor har der i stigende grad været
brug for at købe forsyningerne til EU's fødevarehjælpeprogram på markedet.
I sin erklæring af 4. april 2006 om forsyninger til de velgørende organisationer, der er
godkendt til at gennemføre EU's fødevarehjælpeprogram for de dårligst stillede, gav Europa-
Parlamentet udtryk for sin bekymring med hensyn til programmets videreførelse, og
opfordrede i anerkendelse af de dårligst stillede personers behov for fødevarehjælp
Kommissionen og Rådet til at gøre hjælpeprogrammet permanent.
Den 22. maj 2008 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om stigende fødevarepriser i EU
og udviklingslandene, hvori det understreger, at retten til mad er en menneskeret, og at alle
mennesker på alle tidspunkter bør have bedre adgang til tilstrækkelig mad, således at de kan
leve et aktivt og sundt liv.
Hvor vigtigt fødevareprogrammet er, har Kommissionen allerede anerkendt i sin meddelelse
"Udfordringerne i forbindelse med de stigende fødevarepriser - Retningslinjer for en EU-
indsats" af 20. maj 2008. I sin tale til Parlamentet den 18. juni 2008 meddelte formanden for
Kommissionen, at Kommissionen har planlagt at øge budgettet til dette initiativ med to
tredjedele.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- Høring af interesseparter og konsekvensanalyse
Den internetbaserede offentlige høring om EU’s fødevarehjælpeprogram tiltrak stor respons,
der viste en overvældende tilslutning til, at programmet fortsættes. De velgørende
organisationer, der deltager i uddelingen af fødevarer i medlemsstaterne, fik i forbindelse med
to workshopper, der blev afholdt den 11. april og 15. juli 2008, lejlighed til at præsentere
deres synspunkter, og de nationale myndigheder blev i forbindelse med et møde i
Forvaltningskomitéen for Den Fælles Markedsordning for Landbrugsprodukter hørt om deres
holdning til programmets gennemførelse.
Kommissionen har i overensstemmelse med sit løfte om at lave bedre lovgivning vurderet
konsekvenserne af fire løsningsforslag: Første løsningsforslag er “status quo”, hvor
interventionslagrene fortsat er den eneste permanente forsyningskilde. Andet løsningsforslag
er "interventionslagre suppleret med opkøb på markedet”, der baserer programmet på varer
fra interventionslagrene i det omfang, det er muligt, suppleret med varer fra markedet. Tredje
løsningsforslag er “udelukkende opkøb på markedet”, der udelukker anvendelsen af
interventionslagrene, og fjerde løsningsforslag er "indstilling af fødevareprogrammet",
hvorved uddelingen af fødevarer enten bringes til ophør eller fases ud gradvist.
Konsekvensanalysen viste, at de fastsatte mål bedst kan nås ved hjælp af andet og tredje
løsningsforslag.
2.
F
ORSLAGETS ELEMENTER
Kommissionen foreslår derfor, at fødevarehjælpeprogrammet revideres på grundlag af
følgende elementer:
To forsyningskilder.
Der bør være mulighed for at skaffe fødevarerne enten fra
interventionslagrene eller fra markedet. Opkøb på markedet bør ikke længere være
begrænset til de situationer, hvor der ikke er interventionslagre til rådighed. Hvis der
er egnede interventionslagre til rådighed, bør disse dog først og fremmest bruges.
Større variation i de fødevarer, der uddeles.
For at opnå bedre ernæringsmæssig
balance bør de fødevarer, der uddeles inden for rammerne af programmet, ikke
længere være begrænset til dem, der er omfattet af intervention. Fødevarerne bør
udvælges af de nationale myndigheder på grundlag af ernæringsmæssige kriterier og
uddeles i samarbejde med partnere fra civilsamfundet.
Langsigtet perspektiv.
Uddeling af fødevarer kræver langsigtet planlægning og
grundig forberedelse af de berørte nationale myndigheder og partnere fra
civilsamfundet. For at højne effektiviteten bør EU’s fødevarehjælpeprogram
etableres for tre år ad gangen. Støttebeløbene for andet og tredje år bør således kun
være vejledende, hvorfor de efterfølgende skal bekræftes af budgetmyndigheden.
Klarere prioriteringer.
Medlemsstaterne skal basere deres støtteansøgninger på de
nationale fødevareuddelingsprogrammer, idet de gør rede for de mål og
prioriteringer, der er fastsat for fødevareuddelingen til de dårligst stillede.
Medfinansiering.
Medfinansiering gør det muligt at styrke ordningens
sammenhæng, sikre tilstrækkelig planlægning og større synergi. For at lette
indførelsen og sikre fortsat effektiv udnyttelse af de EU-midler, der er til rådighed,
bør der for perioden 2010-2012 fastsættes en medfinansieringssats på 75 % og på
85 % for de medlemsstater, der modtager støtte fra Samhørighedsfonden. For det
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
program, der gennemføres i 2013-2015, vil medfinansieringssatsen blive reduceret til
henholdsvis 50 % og 75 %.
Styrkelse af overvågning og rapportering.
Kravene til rapporteringen på de
forskellige niveauer vil blive strammet op, og Kommissionen vil ifølge forslaget
skulle aflægge rapport til Rådet og Europa-Parlamentet senest den 31. december i
2012.
B
UDGETMÆSSIGE FØLGER
Forslaget tager sigte på at indføre nye regler for uddelingen af fødevarer til de socialt
dårligst stillede personer i EU. Da den nye ordning vil blive medfinansieret af EU, er
det nødvendigt at ændre artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1290/2005. Reglerne
har i sig selv ingen følger for budgettet. Når fødevarehjælpeprogrammet for 2010
indføres, får det følger for budgettet, som vil blive fastsat ved programmets
udarbejdelse.
3.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448361_0005.png
2008/0183 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af den fælles
landbrugspolitik og forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningen), for så vidt angår uddeling af fødevarer til de socialt dårligst
stillede personer i Fællesskabet
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 37,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
1
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Rådets forordning (EØF) nr. 3730/87 af 10. december 1987 om almindelige regler
for levering til visse organisationer af levnedsmidler fra interventionslagre med
henblik på uddeling til de socialt dårligst stillede personer i Fællesskabet
2
, senere
ophævet og integreret i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007
3
, blev der etableret en
pålidelig kilde til fødevarer bestemt til uddeling til de dårligst stillede i Fællesskabet,
som har fungeret i over 20 år.
Formålet med den fælles landbrugspolitik som defineret i traktatens artikel 33, stk. 1,
er bl.a. at stabilisere markederne og sikre forbrugerne forsyninger til rimelige priser.
De programmer for uddeling af fødevarer, der i løbet af årene er gennemført inden for
rammerne af denne ordning, har i høj grad bidraget til at nå begge disse mål, og
udover at have forbedret fødevaresikkerheden for de socialt dårligst stillede, har de
vist sig at være et uundværligt værktøj, når det gælder om at sikre den generelle
fødevareforsyning i Fællesskabet og nedbringe interventionslagrene.
I sin erklæring af 4. april 2006 om forsyninger til de velgørende organisationer, der er
godkendt til at gennemføre EU's fødevarehjælpeprogram for de dårligst stillede
4
,
udtalte Europa-Parlamentet, at programmet havde vist sit værd og var uundværligt for
millioner af europæiske borgere. Europa-Parlamentet gav desuden udtryk for sin
bekymring med hensyn til videreførelsen af EU’s fødevarehjælpeprogram for de
(2)
(3)
1
2
3
4
XX.
EFT L 352 af 15.12.1987, s. 1.
EUT L 299 af 16.11.2007, s. 1.
EUT C 293 E af 2.12.2006, s. 170.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448361_0006.png
dårligst stillede, og opfordrede i anerkendelse af disse menneskers behov for
fødevarehjælp bl.a. Kommissionen og Rådet til at gøre hjælpeprogrammet permanent.
(4)
Den gradvise udvidelse af Fællesskabet har medført en potentiel stigning i antallet af
mennesker, der har brug for fødevarehjælp. Desuden har de stigende fødevarepriser
bidraget til at svække fødevaresikkerheden for de socialt dårligst stillede og har gjort
det dyrere at yde fødevarehjælp. Den ordning, der oprindeligt blev indført ved
forordning (EØF) nr. 3730/87, har derfor fået større betydning, som årene er gået. Det
er således nødvendigt at fortsætte ordningen på Fællesskabsplan og tilpasse den efter
markedsudviklingen.
Den nuværende ordning for uddeling af fødevarer er afhængig af produkter fra
Fællesskabets interventionslagre, som midlertidigt suppleres med produkter opkøbt på
markedet. Flere på hinanden følgende reformer af den fælles landbrugspolitik og en
gunstig udvikling i producentpriserne har ført til en reduktion af interventionslagrene
og indskrænket varesortimentet. Opkøb på markedet bør derfor fremover være en
permanent mulighed som supplement til interventionslagrene, når der ikke er egnede
lagre til rådighed.
Et Fællesskabsprogram kan ikke stå alene, når det gælder om at tackle det voksende
behov for fødevarehjælp i Fællesskabet. De politikker, som medlemsstaternes egne
forvaltninger gennemfører, og mobiliseringen af civilsamfundet spiller en lige så stor
rolle med hensyn til at sikre de dårligst stillede fødevareforsyninger. En
Fællesskabsordning med et stærkt samhørighedspolitisk element kan dog tjene som
model for uddeling af fødevarer til de dårligst stillede, bidrage til at skabe synergi og
tilskynde til offentlige og private initiativer, der tager sigte på at øge
fødevaresikkerheden for de dårligst stillede. En Fællesskabsordning kan også bidrage
til en bedre udnyttelse af de reducerede lagre, der er til rådighed, og som er spredt over
et stort geografisk område. Fællesskabsordningen bør derfor heller ikke anfægte de
nationale politikker på området.
For fuldt ud at kunne drage fordel af Fællesskabsordningens samhørighedspolitiske
dimension og styrke den synergi, som derved skabes, og for at sikre korrekt
planlægning
bør
det
fastsættes,
at
medlemsstaterne
medfinansierer
fødevarehjælpeprogrammet. Fællesskabets medfinansiering bør fastsættes til den
maksimale sats, og dets finansielle bidrag bør føjes til listen over foranstaltninger, som
der kan ydes støtte til gennem Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL),
jf. artikel 3, stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005
5
. I de første år efter den
reviderede ordnings gennemførelse bør der anvendes højere medfinansieringssatser for
at sikre, at midlerne fortsat udnyttes optimalt, og for at bane vejen for en gradvis
indførelse af medfinansiering, således at overgangen bliver glidende og det undgås, at
ordningen i givet fald indstilles som følge af manglende ressourcer.
Ved fastsættelsen af bidraget fra EGFL bør der for at styrke den økonomiske og
sociale samhørighed i Fællesskabet tages hensyn til situationen i de medlemsstater, der
er berettiget til støtte fra Samhørighedsfonden, jf. listen i bilag I til Kommissionens
beslutning 2006/596/EF
6
eller senere relevante beslutninger.
(5)
(6)
(7)
(8)
5
6
EUT L 209 af 11.8.2005, s. 1.
EUT L 243 af 6.9.2006, s. 47.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(9)
Erfaringen viser, at forvaltningen af ordningen bør forbedres på visse punkter, navnlig
for at give medlemsstaterne og de organisationer, der er udpeget til at uddele
fødevarer, mere langsigtede perspektiver, hvilket kan opnås ved hjælp af flerårige
planer. Kommissionen bør derfor på grundlag af de ansøgninger, som medlemsstaterne
skal sende til Kommissionen, og andre oplysninger, som den måtte finde relevante,
opstille planer for tre år ad gangen for ordningens gennemførelse. Medlemsstaterne
bør basere deres anmodninger om fødevarer, der skal uddeles inden for en given
treårsplan, på de nationale programmer for uddeling af fødevarer, idet de gør rede for
deres mål og prioriteringer for fødevareuddelingen til de dårligst stillede personer.
Kommissionen bør fastlægge en objektiv metode for tildeling af de midler, der er til
rådighed.
Forordning (EF) nr. 1290/2005 og (EF) nr. 1234/2007 bør derfor ændres i
overensstemmelse hermed —
(10)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1290/2005 tilføjes som litra g):
“g)
Fællesskabets finansielle bidrag til uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stillede
personer i Fællesskabet, jf. artikel 27 i forordning (EF) nr. 1234/2007.”
Artikel 2
I forordning (EF) nr. 1234/2007 foretages følgende ændringer:
(1)
Artikel 27 affattes således:
“Artikel 27
Uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer i EF
1.
Der stilles produkter fra interventionslagrene til rådighed, eller der opkøbes
fødevarer på markedet, således at de organisationer, der er udpeget af
medlemsstaterne, kan uddele dem til de socialt dårligst stillede personer i
Fællesskabet.
Der må kun købes fødevarer på markedet, hvis interventionslagrene ikke er
tilstrækkelige, eller hvis disse ikke er egnede til at blive uddelt gennem
fødevareuddelingsordningen.
2.
Medlemsstater, der ønsker at deltage i ordningen, skal sende Kommissionen
oplysninger om deres nationale programmer for uddeling af fødevarer, som
skal indeholde en ansøgning om de mængder fødevarer, der skal uddeles i den
pågældende treårsperiode, samt andre relevante oplysninger.
Den ordning, der er omhandlet i stk. 1, skal bygge på treårsplaner, som
Kommissionen udarbejder på grundlag af de ansøgninger, som
3.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaterne sender Kommissionen i overensstemmelse med stk. 2, og
andre oplysninger, som Kommissionen finder relevante.
Treårsplanen skal vise Fællesskabets årlige finansielle tildelinger pr.
medlemsstat og medlemsstaternes årlige finansielle minimumsbidrag, som
Kommissionen fastsætter i overensstemmelse med den metode, der fastlægges i
de gennemførelsesbestemmelser, der vedtages efter artikel 43, litra g).
Tildelingerne for programmets andet og tredje år er vejledende. Medlemsstater,
der deltager i ordningen, skal hvert år bekræfte de ansøgninger, der er nævnt i
stk. 2. Når ansøgningerne er bekræftet, træffer Kommissionen hvert følgende
år afgørelse om de endelige tildelinger inden for rammerne af de bevillinger,
der er til rådighed på budgettet.
Treårsplanen kan ændres, hvis der sker noget, der har indflydelse på
gennemførelsen af programmerne for uddeling af fødevarer.
4.
De organisationer, der er udpeget af medlemsstaterne i overensstemmelse med
stk. 1, må ikke være erhvervsvirksomheder.
De fødevarer, der er omhandlet i stk. 1, udleveres gratis til de udpegede
organisationer.
Uddelingen af fødevarer til de socialt dårligst stillede skal ske:
a)
b)
gratis, eller
til en pris, der under ingen omstændigheder må overstige de
omkostninger, som de udpegede organisationer berettiget har haft til at
gennemføre aktionen, bortset fra de omkostninger, der er omfattet af stk.
6, andet afsnit, litra b).
5.
Medlemsstater, der deltager i ordningen, skal:
a)
b)
sende Kommissionen en årlig rapport om gennemførelsen af ordningen
holde Kommissionen rettidigt underrettet om ændringer, der har
konsekvenser for gennemførelsen af programmerne for uddeling af
fødevarer.
6.
Følgende udgifter er støtteberettigede inden for rammerne af ordningen:
a)
udgifterne til de fødevarer, der frigives fra interventionslagrene, og hvis
regnskabsværdi er lig med interventionsprisen, i givet fald vægtet med
koefficienter, der tager hensyn til kvalitetsforskelle
udgifterne til fødevarer, der opkøbes på markedet.
b)
Følgende udgifter kan betragtes som støtteberettigede i overensstemmelse med
artikel 43, litra g):
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a)
b)
udgifterne til transport af de fødevarer, der er omhandlet i stk. 1, til de
udpegede organisationer
udgifterne til transport af fødevarerne og de administrative udgifter, som
de udpegede organisationer, der er direkte involveret i gennemførelsen af
ordningen, har afholdt.
7.
Fællesskabet medfinansierer de udgifter, der er støtteberettigede under
ordningen.
Fællesskabet må højst medfinansiere:
a)
75 % af de støtteberettigede udgifter eller 85 % af de støtteberettigede
udgifter i de lande, der er berettiget til støtte fra Samhørighedsfonden i
perioden 2007-2013, jf. bilag I til Kommissionens beslutning
2006/596/EF*, for den treårsplan, der indledes den 1. januar 2010
50 % af de støtteberettigede udgifter eller 75 % af de støtteberettigede
udgifter i de lande, der er berettiget til støtte fra Samhørighedsfonden i et
givet år, jf. bilag I til Kommissionens beslutning 2006/596/EF og senere
beslutninger, for de efterfølgende treårsplaner.
b)
8.
Fællesskabsordningen berører ikke eventuelle nationale ordninger, der omfatter
uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer, og som er i
overensstemmelse med EF-lovgivningen.”
EUT L 243 af 6.9.2006, s. 47.”
*
(2)
Artikel 43, litra g) og h), affattes således:
“g)
den ordning for uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer i
Fællesskabet, der er fastsat i artikel 27, herunder regler om forvaltningen af de
finansielle midler og budgettet, overførsler af produkter fra
interventionslagrene medlemsstaterne imellem, de støtteberettigede udgifter og
om de koefficienter, der er omhandlet i nævnte artikels stk. 6, første afsnit, litra
a)
udarbejdelse og ændring af de treårsplaner, der er omhandlet i artikel 27, stk. 3,
herunder Kommissionens afgørelse om de endelige finansielle tildelinger."
h)
(3)
I artikel 184 indsættes som nr. 9:
"(9) senest den 31. december 2012 forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en
rapport om gennemførelsen af den ordning for uddeling af fødevarer til de
socialt dårligst stillede personer i Fællesskabet, der er fastsat bestemmelser om
i artikel 27, sammen med eventuelle forslag."
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft på syvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den anvendes på de treårsplaner, der indledes den 1. januar 2010 eller derefter.
Hvad angår gennemførelsen af fødevareuddelingsplanen for 2009 gælder de regler, der
ændres i henhold til artikel 1 og 2, således som de var udformet før denne forordnings
ikrafttræden.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den [xx.].
På Rådets vegne
Formand
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448361_0011.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
BUDGETPOST:
05 02 04 01
BEVILLINGER
2008:
307 mio. EUR
2.
3.
4.
5.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af den fælles
landbrugspolitik og forordning (EF) 1234/2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og
om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen)
RETSGRUNDLAG:
Artikel 37 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
FORANSTALTNINGENS FORMÅL:
At gennemføre nye bestemmelser for ordningen for uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stille
personer
12-MÅNEDERS- INDEVÆRENDE
FINANSIELLE VIRKNINGER
FØLGENDE
PERIODE
REGNSKABSÅR
REGNSKABSÅR
2008
2009
(mio. EUR)
(mio. EUR)
(mio. EUR)
5.0
5.1
UDGIFTER, SOM AFHOLDES
-
OVER EU-BUDGETTET
(RESTITUTIONER/INTERVENTIONER)
-
OVER NATIONALE BUDGETTER
-
AF ANDRE
INDTÆGTER
-
EU's EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
-
-
-
-
-
-
5.0.1 UDGIFTSOVERSLAG
5.1.1 INDTÆGTSOVERSLAG
5.2
BEREGNINGSMÅDE:
-
6.0
ER FINANSIERING MULIG OVER DE BEVILLINGER, DER PÅ DET LØBENDE
JA NEJ
BUDGET ER OPFØRT UNDER DET RELEVANTE KAPITEL?
6.1
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER PÅ
JA NEJ
LØBENDE BUDGET?
6.2
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
JA NEJ
6.3
BEVILLINGER TIL OPFØRSEL PÅ KOMMENDE BUDGETTER?
JA NEJ
BEMÆRKNINGER:
a)
Forslaget tager sigte på at indføre nye regler for uddelingen af fødevarer til de socialt dårligst stillede
personer i Fællesskabet. Den nye ordningen vil blive medfinansieret af Fællesskabet, og det er derfor
nødvendigt at ændre artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1290/2005. Reglerne har i sig selv ingen
følger for budgettet. Virkningen for budgettet vil først indtræde, når programmet for uddeling af
fødevarer for 2010 indledes, og de finansielle konsekvenser vil blive fastsat ved programmets
udarbejdelse.
2010
a)
-
2011
-
-
2012
-
-
2013
-
-
DA
11
DA