Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0567
Offentligt
1448365_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 18.9.2008
KOM(2008) 567 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
til Europa-Parlamentet og Rådet om EU's narkotikahandlingsplan (2009-2012)
{SEK(2008) 2455}
{SEK(2008) 2454}
{SEK(2008) 2456}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0002.png
Indledning
Narkotika vækker stor bekymring blandt EU-borgerne, og det udgør en alvorlig trussel
mod det europæiske samfunds sikkerhed og sundhed.
I december 2004 godkendte Det Europæiske Råd enstemmigt EU's narkotikastrategi for
2005–2012
1
, som har til formål at opretholde et højt niveau for beskyttelse, trivsel og social
samhørighed ved at forebygge og begrænse brugen af narkotika.
Strategiens vedtagelse gav i sig selv et klart signal om, at den politiske bekymring over
narkotika i EU går langt ud over de forskellige medlemsstaters måde at gribe problemet an på.
Det bekræftes, at alle medlemsstater bakker op om de samme grundprincipper: At der bør
være en harmoniseret tilgang til at nedbringe udbuddet og efterspørgslen efter narkotika; at
dette bør baseres på pålidelige oplysninger om arten og udstrækningen af problemet, på
respekt for de grundlæggende rettigheder og menneskelig værdighed og i stigende grad på
koordinering af grænseoverskridende retshåndhævelse rettet mod narkotikahandel og
organiseret kriminalitet.
Narkotikahandlingsplanen fastsætter også rammerne for to på hinanden følgende fireårige
handlingsplaner. Den første
handlingsplan (2005-2008)
2
fastsætter 80 foranstaltninger til at
hjælpe med at koordinere de væsentligste områder, hvor medlemsstaterne kan gribe ind over
for ulovlig narkotika, så som offentlig sundhed, retshåndhævelse, toldvæsen, strafferet og
eksterne forbindelser. Selv om gennemførelsen ofte er medlemsstaternes ansvar, deltager
Kommissionen aktivt i at fremme og evaluere den igangværende indsats, samtidig med at den
overvåger lovgivningen på narkotikaområdet, som f.eks. Rådets rammeafgørelse
2004/757/RIA om ulovlig narkotikahandel, som den afgiver rapport om i midten af 2009.
Desuden foreslår Kommissionen nu på baggrund af de erfaringer, den har gjort sig de sidste
fire år, en handlingsplan (2009-2012), der skal godkendes af Rådet.
Hvad har man opnået med den nuværende narkotikahandlingsplan?
Den nuværende plan har som overordnet mål:
"…
markant at mindske udbredelsen af narkotikamisbrug i befolkningen og reducere de
sociale og sundhedsmæssige skader, som brug af og handelen med ulovlige stoffer medfører."
Vedlagte evalueringsrapport
3
er udarbejdet i samarbejde mellem Kommissionen,
medlemsstaterne, Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug
(EONN), Europol og europæiske ngo-netværker, der er repræsenteret i
civilsamfundsforummet. Det er den mest omfattende evaluering af gennemførelsen af EU’s
narkotikapolitik til dato, og den viser, at målene for den nuværende plan delvist er nået:
Stofmisbruget i EU er fortsat højt. Foreliggende data antyder, at brugen af heroin, cannabis
og syntetiske stoffer har stabiliseret sig eller er faldende, men at brugen af kokain stiger i
en række medlemsstater. Det samlede antal personer i EU, der bruger narkotika eller på et
1
2
3
CORDROGUE 77 af 22.11.2004.
EUT C 168 af 8.7.2005.
Kommissionens arbejdsdokument vedlagt i Bilag I.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0003.png
tidspunkt har brugt narkotika ("livstidsprævalensen"), vurderes for cannabis’
vedkommende til 70 mio., for kokain mindst 12 mio., for ecstasy 9,5 mio. og for
amfetamin 11 mio., mens man ved, at mindst en halv mio. mennesker gennemgår
behandling med substitutionsstoffer for stoffer som heroin
4
.
Selv om der ikke er grund til at stille sig tilfreds, viser foreliggende data fra andre
sammenlignelige lande i andre dele af verden, at brugen af cannabis, kokain og amfetamin
i EU er betydeligt lavere end i for eksempel USA. Det samme gælder for antallet af
rapporterede narkotikarelaterede HIV-infektioner.
Evalueringen viser også, at medlemsstaternes narkotikapolitikker er sammenfaldende, og
at der sker en udvikling i retning af at understøtte de nationale politikker med
handlingsplaner.
Erfaringerne viser, at det er lykkes EU i det mindste at holde det komplekse sociale
fænomen narkotikamisbrug og -misbrug i skak, og at der fokuseres mere og mere på de
skadelige følger, narkotika har på enkeltpersoner og på samfundet. Det er vigtigt at
bemærke, at EU har opnået dette resultat på trods af, at den ulovlige opiumproduktion på
verdensplan steg drastisk i evalueringsperioden, og at EU blev mål for en hidtil uset
kokainhandel. Set i lyset af det stærkt øgede udbud forekommer EU’s forsøg på at håndtere
problemet mere positivt.
Hvad angår det internationale samarbejde, er der nu en bedre koordinering af EU’s
holdninger i internationale narkotikafora, som for eksempel i FN's Narkotikakommission.
Derudover virker EU’s integrerede og harmoniserede tilgang til narkotika i stigende grad
som forbillede for andre lande i hele verden.
Den nuværende handlingsplan (2005-2008) er et ambitiøst projekt. Der er gjort fremskridt på
mange områder, men der har også vist sig nogle svagheder.
Der er fortsat problemer med politikkoordineringen på mange områder, og selv om kvaliteten
af information om EU-situationen vedrørende narkotikamisbrug, -forebyggelse og
-behandling hele tiden forbedres, mangler vi stadig betydelig viden. Der er vedvarende
mangel på pålidelige data om narkotikaudbuddet, men også om omfanget og resultaterne af
narkotikarelateret bistand til tredjelande.
Hvordan øges samfundets forpligtelse til at nedbringe narkotikamisbrug?
EU er helt sikkert nødt til at gøre mere for at nedbringe konsekvenserne af sociale og
sundhedsmæssige problemer som følge af narkotikamisbrug. Hvis millioner af europæere på
et tidspunkt har taget eller tager stoffer, så er der en kløft mellem den førte politik og den
offentlige adfærd, som intet samfund kan tillade sig at ignorere.
Der er tegn på, at en eller flere af de mere (omkostnings)effektive foranstaltninger til at
håndtere narkotikamisbrug er, at de offentlige myndigheder, der har ansvaret for
forebyggelse, behandling, skadesbegrænsning og retshåndhævelse, arbejder sammen med
frivillige organisationer og tjenesteydere. Med andre ord en alliance mellem borgerne og de
institutioner, der er skabt af dem og for dem.
4
EONN's årsberetning 2007.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er på tide at sætte Europas befolkning i centrum på dette politikområde og involvere
borgerne mere. Som første skridt hertil hjalp Kommissionen med at starte det europæiske
civilsamfundsforum vedrørende narkotika i 2006. For at støtte gennemførelsen af EU’s
narkotikahandlingsplan vil Kommissionen under den kommende handlingsplan undersøge
metoder til at mobilisere alle, der ønsker at være med til en formel indgåelse af forpligtelser
for at bidrage til at minimere den skade, som narkotika påfører mennesker. En idé i den
forbindelse er udformningen af en "europæisk alliance mod narkotika". Der kunne være tale
om en offentlig forpligtelse, som enhver borger eller borgergruppe kunne indgå for at udbrede
kendskabet til farerne ved at tage narkotika og støtte bedste praksis på dette område.
Hen imod en ny narkotikahandlingsplan for 2009-2012
EU’s narkotikastrategi har at gøre med et komplekst fænomen, der kræver en langsigtet
indsats for at opnå forandringer. Den fokuserer på to vigtige dimensioner af
narkotikapolitikken nemlig
begrænsning af narkotikaefterspørgslen
og
begrænsning af
narkotikaudbuddet
suppleret med de tre tværgående temaer nemlig
koordinering,
internationalt samarbejde
samt
information, forskning og evaluering.
For at støtte denne strategi foreslår Kommissionen også en ny narkotikahandlingsplan for
2009-2012, der både bygger på eksisterende rammebestemmelser men også på erfaringerne
fra de sidste fire år. Den omhandler følgende prioriterede områder:
1.
Nedbringelse af efterspørgslen efter narkotika og bevidstgørelse af offentligheden
Vi skal yderligere effektivisere foranstaltningerne til nedbringelse af narkotikamisbruget og
konsekvenserne heraf. Dette omfatter særlig opmærksomhed på svage grupper og
forebyggelse af blandingsmisbrug (brug af både ulovlige og lovlige stoffer, især alkohol).
2.
Mobilisering af de europæiske borgere til at spille en aktiv rolle
Kommissionen foreslår at iværksætte en høring af medlemsstaterne og det europæiske
civilsamfund om at arbejde hen imod vedtagelse af en europæisk alliance mod narkotika. En
sådan alliance kunne indeholde en forpligtelse og en række principper til vejledning af
borgerne om, hvordan de håndterer narkotikarelaterede problemer, som jo kan opstå i deres
nærmeste omgangskreds. Alliancen skal tilpasses national lovgivning og praksis og give plads
til positive handlinger og øget personlig indflydelse i den overordnede stræben efter et sikrere
og sundere samfund.
3.
Nedbringelse af narkotikaudbuddet
Vi har brug for mere effektiv retshåndhævelse på EU-plan for at bekæmpe
narkotikafremstilling og -handel og gøre fuld brug af Europol og andre EU-strukturers
kapacitet i en efterretningsbaseret tilgang. Der bør gives støtte til flere koordinerede aktioner
via regionale sikkerhedsplatforme.
4.
Forbedring af det internationale samarbejde
EU, der er verdens største bidragyder i den globale kamp mod narkotika og mere holdbare
løsninger på problemet med narkotikafremstilling, ville kunne handle mere effektivt, hvis der
var en bedre koordinering af de nationale politikker og fællesskabspolitikkerne.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
En bedre forståelse af problemet
Vi skal øge vores viden om alle aspekter af narkotikamisbrug gennem mere og bedre
koordineret forskning og data, herunder data om narkotikarelateret kriminalitet og om,
hvordan det ulovlige narkotikamarked fungerer.
Følgende handlingsplan skal fungere som en ramme for gennemførelsen af disse prioriteter og
skabelse af en europæisk merværdi om nødvendigt.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0006.png
I. KOORDINERING
Hovedprioritet: Mere effektiv politikudvikling og -gennemførelse.
Mål
1. Sikre en afbalanceret, tværfaglig tilgang
- under hensyntagen til de grundlæggende
rettigheder - i de nationale politikker, i
EU’s tilgang til tredjelande samt i
internationale fora
2. Sikre en effektiv koordinering på
EU-plan
Foranstaltning
1.
Medlemsstaterne og EU-institutionerne bør effektivt
koordinere narkotikapolitikkerne, så de stemmer overens
med målene for EU’s narkotikastrategi 2005-2012 og
denne handlingsplan
Tidsplan
I gang
Ansvarlig
part
MS
KOM
Rådet
Indikatorer
Målene for EU’s narkotikastrategi og
handlingsplaner indgår i de nationale
politikker
EU’s narkotikapolitik afspejler målene
for narkotikastrategien
Rådets
relevante
arbejdsgrupper
5
informerer og involverer aktivt den
horisontale narkotikagruppe og omvendt
Der er opnået sammenhæng mellem
narkotikapolitikkens interne og eksterne
aspekter
Rådets konklusioner
2.
Rådets horisontale narkotikagruppe bør påtage sig en
proaktiv rolle i forbindelse med sit koordineringsmandat
3.
Kommissionen og Rådet skal sikre sammenhæng
mellem engagementet i narkotikapolitikkens interne og
eksterne aspekter
4.
Rådet skal undersøge narkotikaproblemet en gang om
året
baggrund
af
Kommissionens
årlige
situationsrapport og relevante årsrapporter fra EONN og
Europol
I gang
Rådet
2011
KOM
Rådet
I gang
Rådet
KOM
EONN
Europol
3. Sikre en effektiv koordinering på
nationalt plan
5.
Formandskabet skal regelmæssigt indkalde de nationale
narkotikakoordinatorer eller tilsvarende til møder for at
styrke koordineringen af særlige og hastende spørgsmål,
der kræver indgreb
To gange
om året
Formandskabet
MS
Effektiv
indflydelse
politikkoordineringen
5
Rådets arbejdsgrupper omfatter Politisamarbejdsgruppen, Toldsamarbejdsgruppen, Den Tværfaglige Gruppe vedrørende Organiseret Kriminalitet, Folkesundhedsgruppen,
Gruppen vedrørende Eksterne Anliggender og Arbejdsgruppen vedrørende Økonomiske Spørgsmål.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0007.png
6.
Medlemsstaterne
skal
undersøge
narkotikakoordineringen mellem myndighederne for at
sikre, at EU fremlægger koordinerede holdninger, og at
målene for EU's handlingsplan gennemføres på den mest
effektive måde
4. Sikre at civilsamfundet deltager i
narkotikapolitikken
7.
Kommissionen skal mindst en gang om året søge
feedback
narkotikapolitikken
fra
civilsamfundsforummet om narkotika
I gang
MS
Rådet
Der
er
sammenhæng
mellem
medlemsstaternes
indlæg
i
den
horisontale narkotikagruppe og andre
arbejdsgrupper
Forummet mødes mindst en gang om
året
Kommissionen rapporterer om resultatet
til den horisontale narkotikagruppe
I gang
KOM
8.
Medlemsstaterne skal om muligt involvere
civilsamfundet i gennemførelsen af narkotikapolitikken i
overensstemmelse med national praksis på baggrund af en
"europæisk alliance mod narkotika", der skal inddrage
civilsamfundet og den offentlige sektor i en
oplysningskampagne om risikoen ved narkotikamisbrug
II. EFTERSPØRGSELSBEGRÆNSNING
I gang
MS
KOM
Civilsamfundet deltager i den nationale
dialog
Der er modtaget input fra civilsamfundet
Bredt tilsagn til alliancen
Hovedprioritet: At forbedre kvaliteten og effektiviteten af foranstaltningerne til nedbringelse af narkotikamisbruget og konsekvenserne heraf især for udsatte grupper.
Mål
5. Forebygge narkotikamisbrug og risici i
forbindelse hermed
Foranstaltning
9.
Gøre godkendte universelle forebyggelsesstrategier
systematisk tilgængelige i forskellige sammenhænge
(f.eks. skoler, arbejdspladser og fængsler). Forebyggelse
bør også dække blandingsmisbrug (brug af både ulovlige
og lovlige stoffer især alkohol) samt narkotika og kørsel
10.
Gennemføre målrettede programmer for at forebygge
eller udsætte tidspunktet for førstegangsbrug gennem
evaluerede og nyskabende indgreb
Tidsplan
I gang
Ansvarlig
part
MS
Indikator
Flere evaluerede programmer og
omfattende strategier i medlemsstaterne
Udbredt brug af narkotika blandt unge
samt synet på narkotikamisbrug i
omgangskredsen
I gang
MS
Flere
evaluerede
medlemsstaterne
førstegangsbrugere
programmer
i
rettet
mod
Udbredt brug af narkotika blandt unge
Førstegangsbrugeres alder
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0008.png
6. Forebygge brug af narkotika, herunder
stiknarkomani, ved målrettet forebyggelse
11.
Yderligere udvikle teknikker med henblik på at opdage
og gribe tidligt ind og gennemføre evalueret selektiv
forebyggelse for
udsatte grupper,
der er i højrisikozonen
for at udvikle narkotikaproblemer
I gang
MS
Etablering af referencedata om misbrug
Tendenser inden for narkotikamisbrug
Flere
resultatbaserede,
forebyggelsesprogrammer
medlemsstaterne
målrettede
i
12.
Yderligere udvikle og gennemføre evalueret
forebyggelse
for
særlige
højrisikogrupper
af
blandingsmisbrugere,
der
risikerer
at
udvikle
narkotikaproblemer, ved at tilbyde let adgang til
vejledning, afhjælpning af adfærdsproblemer og korte
indgreb
7.
Øge
effektiviteten
af
narkotikabehandlinger og afvænning ved
at forbedre udbuddet af, tilgangen til og
kvaliteten af tjenesterne
13.
Yderligere udvikle og gennemføre evidensbaserede
behandlingsmuligheder
som
psykosociale
og
farmakologiske
tilgange,
der
passer
til
narkotikamisbrugerens
behov
(herunder
relevant
behandling, der er tilpasset de nye typer narkotika eller
typer af misbrug)
14.
Udvikle og gennemføre programmer for afvænning og
resocialisering samt tjenester, der baseres på erfaringer om
forebyggelse af tilbagefald og nedbringning af social
marginalisering og stigmatisering
15.
Offentliggøre
behandlings-
og
afvænningsmulighederne på nationalt, regionalt og lokalt
plan for potentielle målgrupper
I gang
MS
Etablering af referencedata om misbrug
Tendenser inden for narkotikamisbrug
Flere
resultatbaserede,
forebyggelsesprogrammer
medlemsstaterne
målrettede
i
I gang
MS
Tendenser
inden
behandlingsbehov og
behandling
for
nye
fastholdelse i
Flere
forskelligartede
og
mere
evidensbaserede behandlingsformer i
medlemsstaterne
I gang
MS
Flere
afvænnings-
resocialiseringsprogrammer
medlemsstaterne
Informationsstrategier
medlemsstaterne
plads
og
i
I gang
MS
i
Offentligt tilgængelige tjenesteregistre
(for eksempel internetportaler)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0009.png
8. Forbedre kvaliteten og effektiviteten af
foranstaltningerne for nedbringelse af
narkotikaefterspørgslen
under
hensyntagen til narkotikamisbrugernes
særlige behov i forhold til køn, kulturel
baggrund, alder, osv.
16.
Udvikle, gennemføre og udveksle retningslinjer for god
praksis/kvalitetsstandarder til forebyggelse, behandling,
skadesbegrænsning samt indgreb og tjenester med henblik
på afvænning
2009-
2012
MS
KOM
EONN
Relevante
retningslinjer
kvalitetsstandarder
og/eller
Gennemførelsesniveau for retningslinjer
og/eller standarder
EU’s foreslåede konsensusdokument og
opfølgning
17.
Udvikle en EU-konsensus om kvalitetsstandarder og
modeller for forebyggelse, behandling, skadesbegrænsning
samt indgreb og tjenester med henblik på afvænning under
hensyntagen til særlige gruppers behov
2012
MS
Rådet
KOM
EONN
18.
Medlemsstaterne skal undersøge tilgængeligheden og
effektiviteten
af
forebyggelse,
behandling,
skadesbegrænsning og afvænning i forhold til bestemte
behov. Kommissionen skal med støtte fra EONN udvikle
en metodologisk ramme for denne type undersøgelser
9. Give adgang til sundhedspleje for
narkotikamisbrugere i fængslerne for at
forebygge
og
nedbringe
sundhedsrelaterede skader i forbindelse
med brug af narkotika
19.
Udvikle og gennemføre forebyggelse, behandling,
skadesbegrænsning og resocialiseringstjenester for indsatte
i fængsler, der svarer til de tjenester, der er tilgængelige
uden for fængslerne. Særligt fokus på lægetilsyn efter
løsladelse
2012
MS
Rådet
KOM
EONN
Antallet
af
medlemsstater,
gennemfører undersøgelsen
der
I gang
MS
Narkotikapolitikker gennemført med
særligt henblik på narkotikatjenester i
fængslerne og opfølgning på tidligere
indsatte
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0010.png
20.
Medlemsstaterne skal godkende og gennemføre
indikatorer til overvågning af narkotikamisbrug,
narkotikarelaterede
sundhedsproblemer
og
behandlingstilbud i fængslerne på baggrund af metoder
udarbejdet af Kommissionen og med støtte fra EONN
10.
Sikre
adgang
til
skadesbegrænsningstjenester
for
at
nedbringe HIV/AIDS-smitte, hepatitis C
og andre narkotikarelaterede blodbårne
sygdomme samt nedbringe antallet af
narkotikarelaterede dødsfald i EU
21.
Give systematisk adgang til og øge dækningen af
tjenester for skadesbegrænsning som en integreret del af
begrænsning af narkotikaefterspørgslen, idet man fuldt ud,
hvor det er muligt, anvender indgreb, det har vist sig at
være effektive
6
I gang
MS
Rådet
KOM
EONN
Nedgang
i
narkotikarelaterede.
sundhedsproblemer i fængslerne
I gang
MS
Kommissionen
fremskridtene.
skal
rapportere
om
Nedgang
i
narkotikarelaterede
smitsomme sygdomme
Nedgang i antallet af narkotikarelaterede
dødsfald
Forbedret dækning
skadesbegrænsning
af
tjenester
til
III. UDBUDSBEGRÆNSNING
Hovedprioritet: En målbar forbedring af effektiviteten af EU’s retshåndhævelse på narkotikaområdet. Europol, Eurojust og andre EU-strukturer skal fuldt ud opfylde
deres respektive roller for at opnå effektivitet, overensstemmelse mellem nationale initiativer, intern EU-koordinering og stordriftsfordele.
Mål
Foranstaltning
Tidsplan
Ansvarlig
part
Indikator
11.
Forbedre
det
gældende
politisamarbejde i EU for at bekæmpe
narkotikafremstilling og -handel
22.
Rette indsatsen mod de kriminelle organisationer, der
udgør den største trussel, ved fuldt ud at udnytte den
efterretningsbaserede
europæiske
kriminalefterretningsmodel og dens forskellige dele
I gang
MS
Europol
Eurojust
Rådet
Antallet af kriminelle organisationer,
som medlemsstaterne har rettet deres
indsats mod
6
Denne foranstaltning bygger på Rådets henstilling 2003/488/EF om forebyggelse og reduktion af helbredsskader forbundet med narkotikamisbrug.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0011.png
23.
Øge
antallet
af
tværfaglige
retshåndhævelsesforanstaltninger, herunder involvere
Europol om nødvendigt, samt styrke politi, told- og
grænsekontrolindsatsen
ved
hjælp
af
fælles
efterforskningshold og fælles toldaktioner
24.
Forbedre kvaliteten af efterretningsdata, som de
nationale Europol-enheder fremlægger til Europols
Narkotikaenhed med fokus på bagmændene inden for
organiseret kriminalitet
25.
Udnytte COSPOL
7
-projekterne fuldt ud (heroin, kokain
og syntetiske stoffer), der har forbindelse til Europols
narkotikaprojekter, herunder koordineret analyse ved hjælp
af analysedatabaser
26.
Det Europæiske Politiakademi (CEPOL)
8
skal udbyde
relevant videreuddannelse til ledende politipersonale og
toldembedsmænd samt forbindelsesofficerer i tredjelande
på nationale politiskoler
I gang
MS
Europol
Eurojust
Øget
antallet
af
fælles
narkotikaefterforskningshold/fælles
toldaktioner
Evalueringsrapport
resultater
om
de
opnåede
I gang
MS
Europol
Konsekvens, relevans og kvalitet af de
data og efterretninger, der modtages
I gang
MS
Rådet
Europol
Stigning i antallet af identificerbare
operationelle resultater
I gang
CEPOL
MS
Kursusplan for de retshåndhævende
myndigheder på narkotikaområdet
Yderligere
relevant
uddannelse
inkluderes i CEPOL’s årsprogram
Antal kurser
Antal ansatte, der har gennemgået
kurser
27.
Mere systematisk udnyttelse af medlemsstaternes
forbindelsesofficerer i tredjelande til udveksling af
oplysninger og efterretninger mellem medlemsstaternes
retshåndhævende myndigheder og Europol om nødvendigt
I gang
MS
Europol
Stigende internationalt samarbejde
mellem
de
operationelle
retshåndhævende instanser
7
8
Comprehensive Operational Strategic Planning for the Police.
Det Europæiske Politiakademi, Rådets afgørelse 2005/681/RIA.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0012.png
12. Reagere hurtigt og effektivt på nye
trusler (for eksempel nye typer stoffer og
nye ruter)
28.
Starte regionale sikkerhedsplatforme om nødvendigt
(for eksempel MAOC-N og Baltic Sea TF) for at imødegå
nye trusler ved hjælp af koordinerede operationer. Sådanne
foranstaltninger skal stemme overens med eksisterende
retlige og operationelle foranstaltninger på EU-plan og
baseres på specifikke trusselsvurderinger (se også
foranstaltning 42)
29.
EU skal fokusere på koordinerede og fælles
bestræbelser mellem de medlemsstater, der i højere grad
oplever
en
bestemt
form
for
narkotikaproduktion/narkotikahandel, om nødvendigt i
samarbejde med Europol
I gang
MS
Rådet
Europol
Rettidige operationer, der proaktivt
håndterer risici og begrænser trusler
Stigning i antallet af kriminelle
operationer, der er blevet afbrudt
(pågribelse, ændret handelsadfærd)
Resultater
af
operationelle
foranstaltninger
medlemsstaternes
og
strategiske
I gang
MS
Europol
Rådet
13. Nedbringe fremstillingen og udbuddet
af syntetiske stoffer
30.
Medlemsstaterne
skal
aktivt
opretholde
politisamarbejdet/fællesaktionerne på dette område og
udveksle efterretningsoplysninger og erfaringer. Der skal
gøres optimalt brug af Europol-projektet SYNERGY og
det relaterede COSPOL-initiativ
I gang
MS
Europol
Rådet
Stigning i antallet af fælles iværksatte
eller afsluttede projekter
Stigning i antallet af produktionslokaler,
der er blevet lukket og indrapporteret til
EILCS
Antallet af SYNERGY-rapporter
31.
Vedtage og gennemføre et EU-system til profilanalyse
af syntetisk narkotika baseret på erfaringer fra projekter
som SYNERGY og CHAIN, Europols struktur og
ekspertise, Kommissionens Fælles Forskningscenter samt
medlemsstaternes igangværende politiforanstaltninger og
erfaringer på området
14. Nedbringe anvendelse af og handel
med kemiske prækursorer, der bruges til
fremstilling af ulovlig narkotika, især
syntetiske narkotikaprækursorer, i EU
32.
EU skal fastholde en klar, fælles holdning på dette
område i internationale og FN-sammenhænge baseret på
eksisterende lovgivning og samarbejdspraksis med den
private sektor
33.
Toldmyndighederne skal indføre kontrol af
prækursorer på strategisk plan og dermed effektivisere
forvaltningen af grænsekontrol og samarbejde tættere med
andre retshåndhævelsesmyndigheder, der har at gøre med
narkotikabekæmpelse (gensidig støtte)
2012
KOM
Europol
MS
Systemet er kørende
I gang
KOM
Rådet
MS
Effektiv koordinering via de relevante
rådsudvalg
Fælles EU-holdning i internationale fora
Forbedring
af
prækursorkontrol,
-afsløring,
-beslaglæggelse
samt
-profilering sammenlignet med 2008
I gang
MS
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0013.png
34.
EU skal fuldt ud støtte internationalt samarbejde rettet
mod
at
forebygge
ulovlig
anvendelse
af
narkotikaprækursorer, såsom de INCB-styrede projekter
PRISM og COHESION
35.
Evaluere EU’s lovgivning om narkotikaprækursorer og
gennemførelsen heraf
36.
EU skal for så vidt muligt udvikle samarbejdsaftaler
med de lande, der fremstiller flest syntetiske
narkotikaprækursorer
I gang
KOM
MS
Stigning
i
antallet
af
beslaglæggelser/opbragte forsendelser
2010
KOM
MS
Evalueringen er afsluttet
I gang
KOM
Aftalen er indgået
Nedbringelse af ulovlige forsendelser af
narkotikaprækursorer fra de pågældende
lande
15. Nedbringe samfundskonsekvenserne
af organiseret narkotikaproduktion og
-handel
37.
Lette konfiskering og inddrivelse af udbytte af
narkotikakriminalitet i EU ved at styrke politikkerne for
konfiskering og inddrivelse af aktiver i EU og på
internationalt niveau
2012
MS
KOM
Rådet
Parlamentet
Kommissionens meddelelse vedtaget
Retlige instrumenter
vedtaget
foreslået
og
Vurdering af de beslaglagte aktiver
Platformen
effektivt
er
etableret
og
virker
38.
Støtte etableringen af kontorer for inddrivelse af
aktiver i medlemsstaterne ved at skabe en international
platform. Støtte undersøgelser gennem Europols Kontor
for Beslaglagte Aktiver
I gang
KOM
MS
Europol
Stigning i antallet af undersøgelser om
opsporing og identificering af aktiver
Stigning i antallet og værdien af
beslaglagte kontanter og aktiver
IV. INTERNATIONALT SAMARBEJDE
Hovedprioritet: Forbedre effektiviteten af EU’s samarbejde med tredjelande og internationale organisationer på narkotikaområdet gennem tættere politikkoordinering i
EU. Fremme en konsekvent anvendelse på internationalt plan af den europæiske afbalancerede tilgang til narkotikaproblemet.
Mål
Foranstaltning
Tidsplan
Ansvarlig
part
Indikator
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0014.png
16.
Om
muligt
inkludere
EU’s
narkotikapolitik systematisk i forhold til
tredjelande og regioner og inden for det
bredere udviklings- og sikkerhedsaspekt.
Dette gøres på baggrund af strategisk
planlægning og koordinering mellem de
involverede parter
39.
Sikre at EU’s forhold til tredjelande afspejler målene
for EU’s narkotikastrategi- og handlingsplaner på
baggrund af princippet om fælles ansvar og med respekt
for menneskerettigheder
I gang
MS
KOM
Prioriteter
i
narkotikapolitikken
afspejles i stigende grad i forholdet til
tredjelande
40.
Forbedre effektiviteten af de eksisterende
narkotikamekanismer så som Koordinerings- og
Samarbejdsmekanismen mellem EU og Latinamerika og
Caribien, den særlige dialog mellem EU og Andes samt
"narkotika-troikaerne" ved at identificere særlige
samarbejdsområder
41.
På linje med EU’s politiske beslutninger og strategier
og med støtte fra medlemsstaterne og Kommissionens
støtteprogrammer skal der gribes fat på de
narkotikarelaterede problemer i producentlandene og de
lande, der ligger langs (nye) handelsruter, gennem
projekter om at nedsætte efterspørgslen efter og udbuddet
af narkotika samt forebygge anvendelsen af kemiske
prækursorer.
Støtten
skal
knyttes
til
narkotikahandlingsplanerne mellem EU og tredjelande og
regioner (se foranstaltning 46 og 50)
42.
Forbedre det regionale og mellemregionale samarbejde
om at nedbringe udbuddet af og efterspørgslen efter
narkotika i tredjelande med støtte fra medlemsstaterne og
Fællesskabets
finansieringsprogrammer,
såsom
udviklingssamarbejdsinstrumentet og de regionale
strategidokumenter, stabilitetsinstrumentet og instrumentet
for den europæiske naboskabspolitik
I gang
Rådet
KOM
Samarbejdsinitiativer
gennemført
er
taget
og
I gang
KOM
MS
Prioriteterne
i
narkotikapolitikken
afspejles i de finansierede projekter
De finansierede projekter afspejler
overensstemmelse
mellem
nedbringelsen af udbud og efterspørgsel
Der er skabt synergier mellem
medlemsstaterne
og
fællesskabets
finansieringsprogrammer
I gang
KOM
MS
Nye
samarbejdsinitiativer
gennemført
mellemregionale
er oprettet og
Der
er
skabt
synergi
mellem
medlemsstaterne
og
Fællesskabets
finansieringsprogrammer
Stigning i antallet af finansierede
projekter samt det samlede budget
herfor
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0015.png
43.
Fremme alternativer til narkotikafremstilling som
levevej under hensyntagen til menneskerettighederne, samt
involvere lokalsamfund under hensyntagen til deres
særlige forhold og behov
44.
Af
koordineringshensyn
etablere
en
overvågningsmekanisme til narkotikarelateret EU-bistand
til tredjelande
I gang
KOM
MS
Antal projekter i overensstemmelse med
EU's tilgang til alternativ udvikling
(9597/06,
CORDROGUE 44
af
18.5.2006)
Mekanismen er etableret
Oversigt
over
narkotikarelaterede
fællesskabs- og medlemsstatsprojekter i
tredjelande
Undersøgelsen er gennemført
Prioriteter er fastlagt
Gennemførelse af handlingsplanerne
Forbindelsesofficer er blevet udnævnt
Styrket
koordinering
delegationerne i Wien
horisontale narkotikagruppe
Antal fælles EU-resolutioner
Fælles EU-holdinger, der støttes af
andre regioner
EU’s holdning afspejles i FN’s politiske
erklæring
mellem
og den
Årligt
Rådet
MS
KOM
45.
Iværksætte en undersøgelse af omfanget og resultatet af
Fællesskabets narkotikarelaterede projekter i tredjelande
46.
Opdatere
og
gennemføre
EU’s
Narkotikahandlingsplaner i de centralasiatiske republikker
9
samt Latinamerika og Caribien
10
17.
Styrke
EU-koordineringen
i
multilaterale sammenhænge og fremme
en integreret og afstemt tilgang
47.
Sikre bedre koordinering og sammenhæng mellem Den
Horisontale Narkotikagruppe og medlemsstaternes
delegationer i FN's Narkotikakommission ved udnævnelse
af en permanent forbindelsesofficer
48.
Forberede, koordinere og vedtage
EU-holdninger
og
resolutioner
i
Narkotikakommission
fælles
FN's
2010
I gang
KOM
MS
KOM
2009
Rådet
MS
I gang
Formandskabet
MS
KOM
49.
Præsentere en EU-holdning for højniveausegmentet i
det 52. møde i FN's Narkotikakommission om vurderingen
af og opfølgningen på UNGASS '98
11
, der afspejler de
grundlæggende principper for EU’s narkotikapolitik
2009
Rådet
MS
KOM
9
10
11
12353/02, CORDROGUE 78 af 25.9.2002.
7163/1/99, CORDROGUE 19 af 15.4.1999, Port of Spain-erklæringen af 23.5.2007.
Politisk erklæring (resolution S-20/2, bilag) fra De Forenede Nationers Generalforsamlings 20. særlige samling.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0016.png
18. Støtte til kandidatlandene og de lande,
der deltager i stabiliserings- og
associeringsprocessen
50.
Yde den nødvendige tekniske og anden bistand til disse
lande for at øge deres kendskab til EU-retten på
narkotikaområdet og hjælpe dem med at gennemføre de
krævede foranstaltninger, herunder dem, der blev vedtaget
under narkotikahandlingsplanen med de vestlige
Balkanlande
12
I gang
MS
KOM
Rådet
EONN
Europol
Landene efterkommer i stigende grad
den gældende EU-ret
De afsluttede projekters kvantitet og
kvalitet
Fremskridt
i
dialogen
og/eller
samarbejdet med relevante EU-instanser
Gennemførelse af handlingsplanerne
19. Forbedre samarbejdet
europæiske naboskabslande
med
de
51.
Forbedre narkotikadialogen med de europæiske
naboskabslande i en bilateral eller regional sammenhæng
især gennem underudvalg
I gang
MS
KOM
Konkret resultat af dialogen
52.
Kommissionen opfordrer disse lande til at bruge
instrumentet for det europæiske naboskab til
gennemførelse af narkotikadelen i handlingsplanerne for
det europæiske naboskab
V. INFORMATION, FORSKNING OG EVALUERING
I gang
KOM
Antallet af narkotikarelaterede projekter
gennemført i henhold til instrumentet for
det europæiske naboskab
Hovedprioritet: Forbedre forståelsen af alle aspekterne af narkotikamisbrug for at udvide videngrundlaget for den generelle politik og oplyse borgerne om de sociale og
sundhedsmæssige konsekvenser ved brug af narkotika samt udføre forskning
Mål
Foranstaltning
Tidsplan
Ansvarlig
part
Indikator
12
5062/2/03, CORDROGUE 3 af 3.6.2003.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0017.png
20.
Udvide
videngrundlaget
narkotikaområdet
ved
at
fremme
forskning
21. Sikre udveksling af præcise og
relevante oplysninger på området for
ulovlig narkotika
53.
Rådet og Kommissionen skal fastlægge EU’s
kommende forskningsprioriteter på området for ulovlig
narkotika og de mekanismer, der skal til for at skabe ny
viden, udvikle nye tilgange og teknologier og styrke
forskningssamarbejdet i EU
54.
Medlemsstaterne skal fortsat levere de nødvendige
ressourcer til Reitox
13
-nationale kontaktpunkter. Reitox’
nationale kontaktpunkter skal hjælpe EONN på baggrund
af fastlagte standarder
2009
MS
KOM
EONN
Forskningsprioriteterne er fastlagt
Mekanismerne er fastlagt og indført
I gang
MS
Udveksling af data med henblik på
overvågning og evaluering
Medlemsstaternes finansiering af Reitox
og andre ressourcer svarer til behovene
Reitox’
nationale
kontaktpunkter
bidrager i overensstemmelse med de
fastlagte standarder
22. Udvikle yderligere instrumenter til
overvågning af narkotikasituationen og
effektiviteten af reaktionerne herpå
55.
Yderligere forbedre og gennemføre EONN’s fem
vigtigste epidemiologiske indikatorer, udvikle nye
indikatorer og foranstaltninger til nedbringelse af
narkotikaefterspørgslen
2012
MS
EONN
KOM
Øge medlemsstaternes opfyldelse af
gennemførelseskriterierne for vigtige
indikatorer
Forbedring
af
indikatorerne
behandlingsefterspørgsel
problematisk stofbrug
14
Indikatorer/foranstaltninger
afvænning og resocialisering
for
og
for
56.
Udvikle indikatorer for indsamling af politisk relevante
data om markedet for ulovlig narkotika og retshåndhævelse
og udvikle en dataindsamlingsstrategi
I gang
KOM
EONN
Europol
Rådet
MS
Indikatorerne er fastlagt
Gennemførelsesstrategi er udviklet
13
14
Réseau Européen d'Information sur les Drogues et les Toxicomanies.
EONN-indikatorerne skal bringes på linje med de internationale standarder for narkotikamisbrug (DSM-V/ ICD-10).
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448365_0018.png
57.
Udvikle analytiske instrumenter for bedre at kunne
bedømme
effektiviteten
og
virkningerne
af
narkotikapolitikken
58.
Bedømme effektiviteten af Rådets afgørelse
2005/387/RIA af 10. maj 2005 om udveksling af
oplysninger om, risikovurdering af og kontrol med nye
psykoaktive stoffer
2010
KOM
EONN
MS
Analytiske instrumenter er udviklet
Mere
præcis
narkotikasituationen
Bedømmelse
opfølgning
analyse
og
af
mulig
2010
KOM
Rådet
EONN
Europol
EMEA)
fremlagt
59.
Europol skal bedømme de enkelte medlemsstaternes
data og oplysninger om kriminalitet
23. Sikre en fortsat
narkotikapolitikken
evaluering
af
60.
Medlemsstaterne skal regelmæssigt evaluere de
nationale narkotikapolitikker
61.
Fremlægge en årlig situationsrapport til Rådet og
Europa-Parlamentet
om
gennemførelsen
af
handlingsplanen og fremlægge tilpassede/forbedrede
indikatorer og indberetningsmekanismer for overvågning
og evaluering, hvor det er hensigtsmæssigt og nødvendigt
62.
Der skal udføres en ekstern evaluering af
gennemførelsen
og
resultaterne
af
EU’s
narkotikahandlingsplan 2009-2012 efterfulgt af en
betænkningstid før opfølgningen
Årligt
MS
Europol
Kvalitativ bedømmelse af data
I gang
Årligt
MS
KOM
EONN
Europol
MS
Antal evaluerede narkotikapolitikker
Årlig situationsrapport er fremlagt
Relevante indikatorer til rådighed
2012
KOM
Rådet
MS
Vurdering af gennemførelsen
specifikke foranstaltninger
af
Virkningen for den overordnede
narkotikasituation er kendt
DA
18
DA