Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0582
Offentligt
1448379_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.9.2008
KOM(2008) 582 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
TREDJE RAPPORT OM GENNEMFØRELSEN AF FORORDNING (EF) NR.
2320/2002 OM FASTSÆTTELSE AF FÆLLES BESTEMMELSER OM SIKKERHED
INDEN FOR CIVIL LUFTFART
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448379_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
TREDJE RAPPORT OM GENNEMFØRELSEN AF FORORDNING (EF) NR.
2320/2002 OM FASTSÆTTELSE AF FÆLLES BESTEMMELSER OM SIKKERHED
INDEN FOR CIVIL LUFTFART
1
1
EFT L 355 af 30.12.2002, s.1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
INDLEDNING
Selv om der er sket fremskridt, er terrorisme stadig en trussel mod vort samfund. Civil luftfart
er særlig truet og kan være sårbar over for angreb på mange forskellige måder.
Kommissionens arbejde for at sikre, at formålstjenlig lovgivning er i kraft og fuldt
gennemført i hele Fællesskabet, er derfor stadig af afgørende betydning for en korrekt
beskyttelse af EU-borgere. Der kan ikke herske megen tvivl om, at dette arbejde har hjulpet
med til at forebygge angreb i den periode, der er dækket af denne rapport. Terrortruslen er
imidlertid reel, og det er vigtigt fortsat at være på vagt.
Det er nødvendigt at sikre en effektiv beskyttelse af vore borgere og på samme tid planlægge
rammerne for et velfungerende indre luftfartsmarked. I denne sammenhæng kan forordning
(EF) nr. 2320/2002 ses som den første etape af et længere forløb. Planlægningen af det videre
forløb skal imidlertid ske under fuldt hensyn til de teknologiske fremskridt, tages op til
regelmæssig revision og fremmes på verdensplan gennem internationale forhandlinger. Der
må gøres alt for at bistå lufthavns- og luftfartspersonale, minimere ulejligheden for de
rejsende og strømline processer under samtidig opretholdelse af et højt sikkerhedsniveau.
Dette er Kommissionens tredje rapport om gennemførelsen af forordning (EF) nr. 2320/2002,
og den omfatter perioden januar-december 2007. Den består af to dele. Første del indeholder
en analyse af Kommissionens inspektionsrapporter, der er udarbejdet i 2007, herunder
opfølgende foranstaltninger. Anden del redegør for de skridt, der er taget til at rationalisere
iværksættelsen af reglerne under større hensyn til passagerernes og branchens behov.
Rapporten bekræfter, at der fortsat er sket fremskridt med gennemførelsen af fælles regler om
sikkerhed inden for civil luftfart på et stærkt globalt grundlag – selv om der helt sikkert stadig
er plads til forbedringer. Rapporten giver endvidere en detaljeret beskrivelse af Fællesskabets
proaktive tilgang til udviklingen af et fleksibelt, praktisk og harmoniseret system, der er
udformet med henblik på at lette passager- og fragtbefordringen gennem et sikkert
lufthavnsmiljø.
FØRSTE DEL
KOMMISSIONENS INSPEKTIONER
1.
Oversigt
Kommissionen skal overvåge medlemsstaternes overholdelse af lovgivningen om
luftfartssikkerhed og foretager i den forbindelse følgende:
inspektion af de kompetente nationale myndigheder
inspektion af lufthavnene, og
opfølgende inspektion med henblik på at bekræfte gennemførelsen af afhjælpende
foranstaltninger.
Der blev gennemført 117 inspektioner mellem februar 2004 og december 2007, herunder 28 i
de 12 måneder, der er omfattet af denne rapport. Mellem en og seks lufthavnsinspektioner er
blevet gennemført i hver medlemsstat (undtagen Bulgarien), og alle medlemsstaternes
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448379_0004.png
myndigheder (undtagen Rumænien) er blevet inspiceret mindst én gang. Schweiz indgår også
i fællesskabsprogrammet, og siden december 2005 er Norge og Island blevet inspiceret af
EFTA-Tilsynsmyndigheden på baggrund af parallelle bestemmelser (jf. bilag 1 med
detaljerede oplysninger om alle inspektionerne).
2.
Inspektioner af nationale myndigheder
Hver medlemsstat skal vedtage et nationalt luftfartsikkerhedsprogram og udnævne én
kompetent myndighed til at samordne og overvåge dets gennemførelse, hvilket alle 27
medlemsstater har gjort. Myndighederne skal:
udarbejde og gennemføre et kvalitetskontrolprogram
overvåge sikkerhedsprogrammerne for lufthavne og luftfartsselskaber, og
udarbejde og gennemføre et sikkerhedsuddannelsesprogram.
2
I 2007 inspicerede Kommissionen 10 myndigheder. Inspektionerne omfattede en
undersøgelse af dokumentationen, understøttet af interviews og - for første gang i 2007 -
kontrol på stedet i en lufthavn, der anvender de nationale foranstaltninger.
Resultaterne af inspektionerne var i overensstemmende med dem fra de foregående
overvågningsforanstaltninger, navnlig:
2.1.
der er god overholdelse af kravene om etablering af en hensigtsmæssig lovramme
der er et mindre tilfredsstillende resultat for så vidt angår effektiviteten af
gennemførelsen af de fælles standarder.
Lovramme
Indholdet i medlemsstaternes
nationale sikkerhedsprogram for civil luftfart
tager generelt
højde for kravene i EU-lovgivningen. Ajourføringen af programmerne med henblik på at tage
hensyn til ændringer i fællesskabsretten er imidlertid ikke altid blevet gennemført så hurtigt
som ønskeligt.
De fleste medlemsstater har etableret tilfredsstillende nationale
kvalitetskontrol-
programmer,
der klart fastsætter rekruttering, uddannelse, pligter og beføjelser for de
nationale inspektorer og prioriteter og metode for inspektionsprogrammet. I nogle tilfælde
opfylder programmerne imidlertid ikke alle kravene, for eksempel har de ikke fastlagt et
afprøvningsprogram, eller de overvåger ikke aktiviteterne med tilstrækkelig stor hyppighed.
Der er et klart behov for forbedret udveksling af bedste praksis og generelt for større
harmonisering af nationale programmer.
Lufthavnenes sikkerhedsprogrammer
er i de fleste tilfælde ajourført og overvåges af
medlemsstaterne. En lavere procentdel af luftfartsselskabernes
sikkerhedsprogrammer
er i
overensstemmelse med kravene, og de er mindre godt overvåget, navnlig med hensyn til
luftfart registreret uden for EU, og i særdeleshed hvad angår check- og kontrolprocedurer.
2
Allesammen krav i henhold til artikel 5 i forordning nr. 2320/2002.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nationale sikkerhedsuddannelsesprogrammer
opfylder i det store og hele kravene, idet det
mest almindelige svigt er manglende bestemmelser om generel sikkerhedsbevidstheds-
uddannelse for ikke-sikkerhedsspecialister og manglende specifikation af efteruddannelse for
at holde sikkerhedsspecialister opdateret med udviklingen.
2.2
Gennemførelse af retlige bestemmelser
Mens gennemførelsesstandarden for det nationale kvalitetskontrolprogram er høj i nogle
stater, er den desværre stadigvæk utilfredsstillende i mange andre, hvor der er en betydelig
forekomst af alvorlige mangler. Selv i medlemsstaterne med de mest veludviklede
programmer identificerer inspektionerne jævnligt mangler.
I nogle tilfælde har mangelfuld registrering gjort det vanskeligt for Kommissionens
inspektører (og for de nationale myndigheder) at vurdere, hvor godt kravene til gennemførelse
opfyldes. Følgende generelle konklusioner kan imidlertid drages:
myndigheden råder ikke altid over de oplysninger, der er nødvendige for at
planlægge inspektionsaktiviteterne på hensigtsmæssig vis (de har f.eks. ikke i alle
tilfælde kendskab til alle de enheder, der indgår i sikkerhedskæden)
et antal medlemsstater udnytter ikke hele rækken af overvågningsteknikker (dvs.
tilbundsgående sikkerhedsaudit, mere snævert fokuserede inspektioner og
afprøvninger) og kan derfor ikke foretage en fuldstændig vurdering af alle
gennemførelsesaspekter
et betydeligt antal medlemsstater har ikke afsat tilstrækkelige menneskelige
ressourcer til at overvåge alle lufthavne og alle dele af lovgivningen med
tilstrækkelig hyppighed til at sikre hurtig påvisning og afhjælpning af mangler
når der er konstateret mangler, er håndhævelsen af hurtig afhjælpning utilstrækkelig.
En positiv følge af Kommissionens inspektionsresultater i nogle medlemsstater har imidlertid
været allokering af større ressourcer til luftfartssikkerhed og en stigning i antallet af nationale
inspektører. Der er tegn på, at denne udvikling vil fortsætte.
3.
3.1.
Inspektioner af lufthavnene
Udvælgelse af lufthavne og inspektionshold
Mellem februar 2004 og december 2007 foretog Kommissionen 83 inspektioner af lufthavne
(inkl. opfølgende inspektioner). Inspektionsprogrammet fastlægges på grundlag af en
risikovurdering, men har omfattet nogle af de mindste erhvervsmæssige enheder, der er
omfattet af bestemmelserne i forordning nr. 2320/2002, samt de fleste af de største lufthavne i
Fællesskabet – af de 20 EU-lufthavne med op mod og mere end 20 mio. passagerer om året er
17 allerede blevet inspiceret af Kommissionen. 24 af de oprindelige evalueringer førte til
opfølgende inspektioner med henblik på at vurdere de gennemførte afhjælpende
foranstaltninger.
EU-inspektionerne gennemføres af medlemmer af Kommissionens hold på 10 inspektører
understøttet af en pulje af nationale auditorer. Alle medlemsstater bortset fra tre har udnævnt
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448379_0006.png
mindst én national auditor til at deltage i Kommissionens inspektioner i overensstemmelse
med artikel 5 i Kommissionens forordning nr. 1486/2003.
3
3.2
Oversigt over de konstaterede mangler
Sikkerhedsniveauet i EU-lufthavnene er i det store og helt højt – navnlig målt i forhold til
global standard og praksis. Overholdelsen af kravene er forbedret med næsten 40 %, siden
inspektionerne blev påbegyndt, og antallet af alvorlige mangler falder fortsat. Kun i én af de
lufthavne, som Kommissionen har inspiceret, blev den manglende overholdelse anset for at
være alvorlig nok til at udgøre en væsentlig risiko for sikkerheden inden for civil luftfart i
Fællesskabet (artikel 15 i forordning nr. 1486/2003), og alle medlemsstater blev informeret
herom. Selv om der klart er behov for en større indsats, må det ikke glemmes, at
vurderingerne foretages på grundlag af nogle af de strengeste standarder i verden.
2007-resultaterne følger stort set mønstret fra tidligere inspektioner. Med hensyn til, hvad der
kan anses som luftfartssikkerhedens kerneområder – sikkerhed i lufthavne, sikkerhed i
luftfartøjer, screening af passagerer og screening af håndbagage og indskrevet bagage – er
resultaterne forbedret, men der er ikke desto mindre stadig væsentlige områder med
manglende overholdelse af kravene. Det er især på områder, hvor den menneskelige faktor er
nøgleordet, men andre relevante problemer er:
overdrevent præskriptive krav i dele af den gældende lovgivning
lang tid til tilpasning til nye krav
utilstrækkelig overvågning på nationalt plan, og
manglende håndhævelsesbeføjelser til de kompetente myndigheder.
Med 2007-inspektionerne indledtes også EU-overvågningen af områder, som sjældent indgik i
tidligere rapporter – catering, rengøring, intern post og materielle og tekniske krav til udstyr.
Skønt dataene på disse områder stadig er for utilstrækkelige til, at der kan drages tydelige
konklusioner, har Kommissionens inspektører udtrykt visse betænkeligheder ved
overvågningen af kravene til udstyr. Dette kan være udtryk for mangel på teknisk ekspertise i
nogle medlemsstater.
3.3
Opfølgende inspektion
Der blev foretaget otte opfølgende inspektioner i EU-lufthavne i 2007. I disse tilfælde blev det
generelt konstateret, at mindst en tredjedel af de alvorlige mangler, der var identificeret under
den oprindelige inspektion, var blevet afhjulpet inden for en rimelig frist; men ingen lufthavn
havde været i stand til at korrigere alle de alvorlige mangler, før den opfølgende inspektion
blev gennemført. I nogle tilfælde skyldtes dette, at manglen kun kunne afhjælpes ved at
omkonfigurere faciliteter på jorden, og at det nødvendige ombygningsarbejde ikke kunne
blive færdiggjort så hurtigt.
De mest genstridige problemer synes at være screening af personale (menneskelige faktorer,
ukorrekt brug af håndholdte metaldetektorer) og luftfartøjers sikring.
3
Kommissionens forordning (EF) nr. 1486/2003 om fastlæggelse af procedurer for Kommissionens
inspektioner af sikkerheden inden for civil luftfart, EUT L 213 af 23.8.2003, s. 3.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448379_0007.png
3.4
Medlemsstaternes egne evalueringer
I henhold til artikel 6 i Kommissionens forordning nr. 1217/2003
4
skal medlemsstaterne hvert
år ved udgangen af februar udarbejde en rapport til Kommissionen om resultaterne af deres
nationale overvågning af overensstemmelsen med forskrifterne for perioden januar -
december det foregående år. Disse rapporter viser stort set et højere overholdelsesniveau end
konstateret ved Kommissionens inspektioner. Dette tyder på, at kravene ikke håndhæves på
en tilstrækkeligt harmoniseret måde.
4.
4.1
Situationen ved udgangen af 2007
Uafsluttede sager
For hele inspektionsperioden 2004-2007 var 43 inspektionssager uafsluttet ved udgangen af
2007, hvilket betyder, at afhjælpningen af de af Kommissionen rapporterede mangler endnu
ikke er blevet bekræftet – selv om afhjælpningsforanstaltningsplaner i de fleste tilfælde
foreligger. 16 af de uafsluttede sager vedrører kompetente myndigheder og 27
lufthavnsinspektioner, herunder 20 fra 2007.
4.2
Overtrædelsesprocedurer
I 2007 indledte Kommissionen en overtrædelsesprocedure i henhold til traktatens artikel 226
mod Luxembourg på grund af, at landet ikke på fyldestgørende måde havde korrigeret
mangler, der var identificeret under en inspektion, og mod Den Slovakiske Republik, fordi
den ikke havde fremlagt en handlingsplan i forlængelse af en opfølgende inspektion af en
lufthavn og for ikke at sætte tilstrækkelige ressourcer af til luftfartssikkerheden.
5
ANDEN DEL
STRØMLINING AF PROCESSEN
5.
Oversigt
Resultaterne af Kommissionens inspektioner har peget på en række vanskeligheder i
forbindelse med gennemførelsen af forordningerne. Årsrapporter og anden information fra
medlemsstaterne og branchen har fremhævet lignende problemer. De vigtigste problemer
synes at være:
manglende klarhed eller omkostningstunge krav i
den nuværende lovgivning
variationer mellem medlemsstaternes krav, der fører til
manglende harmoni
i
Fællesskabet
manglende
gennemsigtighed
og utilstrækkelig
revision
indtryk af, der ikke tages tilstrækkelig hensyn til
operationelle krav
4
5
Kommissionens forordning (EF) nr. 1217/2003 om specifikationer for nationale
kvalitetskontrolprogrammer vedrørende sikkerhed inden for civil luftfart, EUT L 169 af 8.7.2003, s. 44.
Luxembourg-sagen er efterfølgende blevet løst. Den slovakiske sag er blevet afsluttet med hensyn til
handlingsplanen.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448379_0008.png
manglende
standardisering
af teknologiske krav
forskelle mellem fællesskabskrav og
tredjelandskrav,
navnlig i forhold til USA, og
uforholdsmæssigt stort træk på medlemsstaternes ressourcer, hvilket skyldes
overlappende krav,
navnlig hvad angår forskellige inspektionsordninger (ICAO og
TSA foruden EU).
Der er gjort en betydelig indsats for at afhjælpe hvert af disse problemer i 2007 med det
udtrykkelige formål at lette passagerernes passage gennem Fællesskabets lufthavne og
mindske byrden for branchen, uden at det går ud over sikkerhedsstandarden.
6.
6.1
Udviklingen i lovgivningen
2007-programmet
I 2007 kom der et omfattende program for udvikling i lovgivningen, herunder:
andenbehandling og forligsfase med henblik på vedtagelse af den rammeforordning,
der skal afløse forordning nr. 2320/2002
6
yderligere udvikling af den planlagte nye gennemførelsesforordning, der skal afløse
Kommissionens forordning nr. 622/2003
7
videre arbejde med nye tekster, der skal afløse forordning nr. 1217/2003 (national
kvalitetskontrol) og 1486/2003 (Kommissionens inspektion af medlemsstater)
yderligere lovgivning med henblik på at give Europa-Parlamentet større
kontrolbeføjelser vedrørende gennemførelse af lovgivning inden for
luftfartssikkerhed
aftale om tekniske normer for trusselsbilledprojektion, og
revision og ændring af lovgivningen vedrørende truslen i forbindelse med flydende
eksplosive stoffer (håndbagagens størrelse, aftaler med tredjelande).
Den nye ramme og gennemførelse af lovgivningen: Bedre lovgivning
6.2
Baseret på et forslag fra Kommissionen fra september 2005 fortsatte Rådet, Parlamentet og
Kommissionen i 2007 drøftelserne om en ny rammeforordning med en forligsprocedure. Der
blev indgået en aftale i begyndelsen af 2008. I foregribelse af vedtagelsen af
rammeforordningen fortsatte Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne i
Luftfartssikkerhedsudvalget, der er nedsat i henhold til artikel 9 i forordning nr. 2320/02, med
forberedelserne til en ny gennemførelseslovgivning og udarbejdede de første udkast til de
fleste kapitler. Disse var særlig udformet med henblik på at afklare eksisterende forskrifter og
fjerne krav, der ikke længere blev anset for nødvendige eller hensigtsmæssige, hvilket skulle
lette gennemførelsen.
6
7
Vedtaget som Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 300/2008 af 11. marts 2008, EUT L
97 af 9.4.2008, s. 72.
Kommissionens forordning (EF) nr. 622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende
fælles normer for luftfartssikkerhed, EUT L 89 af 5.4.2003, s. 9.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448379_0009.png
Luftfartssikkerhedsudvalget holdt otte møder mellem januar og december 2007 og blev støttet
af et antal arbejdsgrupper. Derudover blev der holdt otte møder i ekspertgruppen vedrørende
luftfartssikkerhed (SAGAS), hvormed repræsentanter for branchen fik mulighed for at drøfte
deres synspunkter med Kommissionen og medlemsstaterne. En bestemmelse, som
formaliserer SAGAS-gruppen, blev indsat i den nye rammeforordning, som også indeholdt et
tilsagn om yderligere overvejelser over spørgsmålet om finansiering af sikkerheden.
6.3
Kvalitetskontrol – større harmonisering
Arbejdet med at revidere forordning nr. 1217/2003 og nr. 1486/2003, som begge gennemfører
forordning nr. 2320/2002, er fortsat i arbejdsgruppemøder i 2007 med henblik på at opnå
større sammenhæng i gennemførelsen inden for Fællesskabet og knæsætte bedste praksis i
lovgivningen. Dette forventes at lette den fremtidige udvikling af "one stop security", både
inden for og uden for Fællesskabet.
6.4
Parlamentarisk kontrol og information til borgerne – større gennemsigtighed
Mens EF-Domstolen behandler sag nr. C-345/06 (Heinrich)
8
, har Kommissionen og udvalget
endvidere foretaget en gennemgang af den eksisterende lovgivning for at vurdere, hvilke
elementer der kan offentliggøres uden risiko for sikkerheden. De har drøftet et forslag til
forordning og vil overveje, hvordan man i fremtiden kan opnå den bedste balance mellem
gennemsigtighed og beskyttelse mod trusler. Dette vil indebære, at passagerer har adgang til
den størst mulige mængde oplysninger, før de tager på en flyrejse.
6.5
Tekniske normer – øget standardisering
I 2007 blev der indgået en aftale om en ny forordning om normer for trusselsbilledprojektion
(TIP), selv om dette først blev offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende i januar
2008
9
. (TIP er et system, der er udformet med henblik på at forbedre og overvåge
præstationen hos det personale, der arbejder med screening af håndbagage.)
6.6
Flydende eksplosive stoffer og revisionsproceduren – regelmæssig revision og
samarbejde med tredjelande
Forordning nr. 1546/2006
10
, der indfører foranstaltninger til behandling af risikoen i
forbindelse med flydende eksplosive stoffer, tages op til fornyet vurdering hvert halve år,
navnlig med henblik på at lempe kravene i takt med, at ny teknologi bliver tilgængelig. I
denne forbindelse blev den foreslåede begrænsning af håndbagagens størrelse først udskudt
og dernæst opgivet i lyset af konklusionerne fra ECAC's tekniske arbejdsgruppe efter forsøg
foretaget på Kommissionens vegne.
8
9
10
EUT C 281 af 18.11.2006, s. 19.
Kommissionens forordning (EF) nr. 23/2008 af 11. januar 2008 om ændring af forordning (EF) nr..
622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende fælles normer for luftfartssikkerhed,
EUT L 9 af 12.1.2008, s. 12.
Kommissionens forordning (EF) nr. 1546/2006 af 4. oktober 2006 om ændring af Kommissionens
forordning (EF) nr. 622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende fælles normer for
luftfartssikkerhed, EUT L 286 af 17.10.2006, s. 6.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448379_0010.png
Der blev taget skridt til at løse de problemer, som restriktionerne for flydende stoffer
forårsager for transferpassagerer fra tredjelande, ved forordning nr. 915/2007
11
og
1477/2007
12
, som fastsatte bestemmelser om Fællesskabets anerkendelse af
sikkerhedsforanstaltningerne i tredjelandes lufthavne.
Derudover begyndte Kommissionen at samarbejde med medlemsstater om en køreplan – der
sigtes med en trinvis toårig proces – hen imod en lempelse af restriktionerne for flydende
stoffer, som går ud på, at der findes frem til, fastsættes standarder for og udvikles ny
screeningsteknologi.
7.
7.1
Forsøg med udstyr og undersøgelser
Forsøg – søgning efter nye løsninger
I henhold til forordning nr. 65/2006
13
kan medlemsstater, der ønsker at gennemføre forsøg
med nyt udstyr eller procedurer, gøre det i en begrænset periode efter at have meddelt
Kommissionen og udvalget det og fået deres accept. Denne procedure finder kun anvendelse,
hvis det udstyr eller de procedurer, der laves forsøg med, erstatter dem, der er anført i EU-
lovgivningen. (Medlemsstater kan selvfølgelig når som helst gennemføre forsøg med udstyr
eller metoder, når de ligger
udover
dem, der er omfattet af forordningerne.)
En række forsøg har nydt fremme i 2007, herunder anvendelsen af kropsscannere
(millimeterbølge og backscatter) og hunde. Ved slutningen af forsøgsperioden beslutter
Kommissionen, om den nye metode skal indgå i EU-lovgivningen. Det er højst sandsynligt, at
dette snart vil være tilfældet for udstyr til kropsscanning, som forventes at medføre en
betydelig lettelse af passagerflowet gennem screeningsstederne samt at hæve standarden.
7.2
Undersøgelser – identificering af problemerne og forslag til svar
Udover disse forsøg fortsattes en række kommissionssponsorerede undersøgelser i 2007,
navnlig vedrørende anvendelse af specialtrænede hunde, faktorer, der påvirker
sikkerhedspersonalets præstation, og begrebet "registreret passager". Rapporterne er på
nuværende tidspunkt ved at blive gennemgået af interesserede parter og kan danne grundlag
for fremtidig gennemførelseslovgivning.
Kommissionen har endvidere gjort en særlig indsats for at blive holdt fuldt informeret om den
forskning, som branchen og ECAC's tekniske arbejdsgruppe udfører vedrørende undersøgelse
af flydende stoffer, med henblik på at vedtage lovgivning, således at denne nye teknologi kan
indføres i lufthavne, så snart den er tilstrækkeligt udviklet.
11
12
13
Kommissionens forordning (EF) nr. 915/2007 af 31. juli 2007 om ændring af forordning (EF) nr.
622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende fælles normer for luftfartssikkerhed,
EUT L 200 af 1.8.2007, s. 3.
Kommissionens forordning (EF) nr. 1477/2007 af 13. december 2007 om ændring af forordning (EF)
nr. 622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende fælles normer for
luftfartssikkerhed, EUT L 329 af 13.12.2007, s. 22.
Kommissionens forordning (EF) nr. 65/2006 af 13. januar 2006 om ændring af forordning (EF) nr.
622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende fælles normer for luftfartssikkerhed,
EUT L 11 af 17.1.2006, s. 4.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere har Kommissionen fortsat arbejdet på en database, som er til gavn for
luftfragtbranchen, idet den kan bruges til hurtig verifikation af sikkerhedsstatus for de
vigtigste erhvervsmæssige enheder – sikkerhedsgodkendte fragtagenter og kendte afsendere.
8.
8.1
Fremskridt i forholdet til tredjelande
Udvikling af "one stop security" med tredjelande
I henhold til artikel 10 i forordning nr. 2320/2002 skal Kommissionen overveje udvikling af
en global "one stop security". Dette betyder, at fællesskabsbegrebet, at hver medlemsstat
anerkender sikkerhedsforanstaltninger gennemført i en anden medlemsstat – således at
passagerer f.eks. ikke skal screenes igen i forbindelse med transfer til et andet fly i en anden
EU-lufthavn – kan blive udvidet til at omfatte nogle tredjelande. En sådan gensidig
anerkendelse af foranstaltninger kan kun aftales, hvis tredjelandet kan påvise, at det har en
tilsvarende tilgang til luftfartssikkerhed som den, der er fastsat i EU-forordningerne. Der
gives ligeledes prioritet til at fremme aftaler, som kan tilvejebringe reelle fordele for branchen
og passagererne – det vil sige for dem, der repræsenterer en stor trafikmængde som f.eks.
USA.
Kommissionen har været aktiv i forskellige fora for at bane vejen for et mere intensivt
samarbejde om sikkerhed, navnlig gennem bilaterale drøftelser med USA og ICAO. Disse
forhandlinger har allerede ført til en række reelle forbedringer for passagerer og
medlemsstater gennem reduktion af overlapning og ekstraterritoriale krav (USA har f.eks.
fjernet kravet om bagagescreening i den sidste afgangslufthavn, idet Fællesskabet nu
anerkendes som en enkelt blok, og US Transport Security Agency og ICAO sandsynligvis
begge vil nedsætte antallet af deres inspektioner i EU i erkendelse af den solide
fællesskabsordning).
På baggrund af dette opmuntrende fremskridt og det yderligere skub, der gives ved
tredjelandes betænkeligheder som følge af de seneste restriktioner for flydende stoffer, er
tættere samarbejdsaftaler med ikke-EU-stater nu højt placeret på Kommissionens dagsorden.
8.2
Flydende eksplosive stoffer – transferpassagerer
Bekymringerne i forbindelse med muligheden for terroristers brug af flydende eksplosive
stoffer har skabt særlige vanskeligheder for passagerer fra tredjelande ved transfer i
fællesskabslufthavne – og også for fællesskabspassagerer ved transfer i lufthavne i visse
tredjelande. Kommissionen har derfor spillet en afgørende rolle både med hensyn til at
udvikle international lovgivning med henblik på at håndtere den nuværende trussel og med
hensyn til at søge kort- og langsigtede løsninger, der kan lette passagerflowet i lufthavne og
samtidig opretholde et hensigtsmæssigt sikkerhedsniveau. Dette har ført til vedtagelse af en
forordning, der tillader, at toldfrie flydende stoffer solgt i Singapores Changi lufthavn er
fritaget for yderligere kontrol under transfer i EU-lufthavne. Drøftelser om tilsvarende
arrangementer nyder fremme med flere andre stater, men udnyttelsen har i det store og hele
været skuffende, hvilket tyder på et klart behov for udvikling af andre løsninger.
9.
Fremtidsudsigter
Kommissionen har et klart arbejdsprogram for 2008:
færdiggørelse af den nye gennemførelseslovgivning
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bedre måder at håndtere truslen i forbindelse med flydende eksplosive stoffer på
hvordan luftfartssikkerhed mest hensigtsmæssigt finansieres
fortsættelse af inspektionsprogrammet (inkl. inddragelse som observatører i nogle
inspektioner i USA)
indførelse af nye tekniske normer
bistand til medlemsstaterne
kvalitetskontrolprogrammer
med
at
forbedre
og
harmonisere
nationale
analyse af resultaterne af undersøgelser, og
aftaler med tredjelande.
Mens sikkerhedshensyn altid skal være overordnede, vil aktiv inddragelse af interessegrupper,
tilbundsgående vurdering af nye forslag og regelmæssig revision af eksisterende lovgivning
sikre, at dette program vil blive udviklet på en måde, som tager fuldt hensyn til praktiske
aspekter og drager nytte af erfaringerne.
KONKLUSION
Der er sket væsentlige fremskridt siden 2002. Det fremtidige program vil bygge på dette
resultat og øge sikkerheden under flyvninger til og fra Fællesskabet, beskytte europæiske
interesser og opretholde offentlig tillid til lufttransportsystemet. Det vil føre til et yderligere,
væsentligt trin i udviklingen af en omfattende lufttransportsikkerhedsordning under fuld
hensyntagen til passagerernes og branchens behov. I mange henseender er Europa førende på
verdensplan med hensyn til at fastsætte standarder for luftfartssikkerhed, og det bør det fortsat
være.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448379_0013.png
BILAG
Kommissionens inspektioner pr. 31.12.2007
Medlemsstat
Antal inspektioner
2004 -12/2006 (inkl.
opfølgende
inspektioner)
Antal inspektioner
01/2007 -12/2007 (inkl.
opfølgende
inspektioner)
Inspektioner i alt 2004-
2007 (inkl. opfølgende
inspektioner)
Østrig
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
5
3
1
1
1
6
4
1
4
3
5
3
4
3
2
4
2
4
6
6
6
2
4
5
3
3
2
2
3
4
3
1
1
1
1
1
2
2
7
8
8
2
1
2
5
7
3
3
2
4
2
1
1
4
5
3
1
2
1
1
3
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448379_0014.png
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede Kongerige
Schweiz
14
3
4
3
4
1
0
2
2
3
3
6
5
7
1
I ALT
89
28
117
EFTA-Tilsynsmyndighedens inspektioner pr. 31.12.2007
EØS/EFTA-stat
Antal inspektioner
2005 -12/2006 (inkl.
opfølgende
inspektioner)
Island
Norge
2
9
Antal inspektioner
01/2007 -12/2007 (inkl.
opfølgende
inspektioner)
Inspektioner i alt 2004-
2007 (inkl. opfølgende
inspektioner)
2
10
4
19
I ALT
11
12
23
14
Ifølge en bilateral aftale mellem EU og Schweiz har Kommissionen beføjelse til at udføre inspektioner i
Schweiz.
DA
14
DA