Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0583
Offentligt
1448380_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.9.2008
KOM(2008) 583 endelig
2008/0185 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige myndigheder (ISA)
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og målsætninger for forslaget
I vore dages Europa kan borgerne frit flytte rundt og arbejde, og virksomheder frit
handle og udøve virksomhed i hele EU. I den forbindelse er de ofte nødt til at
kommunikere med medlemsstaternes myndigheder, og dette sker i stigende grad
elektronisk. For at lette den elektroniske kommunikation med borgere og virksomheder
har medlemsstaterne gradvis omdannet deres myndigheder, idet de har forbedret deres
forretningsprocedurer og den måde, hvorpå de kommunikerer med borgere og
virksomheder, og de har derved som oftest reduceret den administrative arbejdsbyrde
og administrationsomkostningerne, samtidig med at de har øget de offentlige tjenesters
effektivitet.
Der er imidlertid en stor risiko for, at denne omdannelse – som følge af dens nationale
dimension og mangelen på interoperabilitet på europæisk plan – vil føre til, at der
opstår elektroniske barrierer ("e-barrierer"), således at borgere og virksomheder ikke er
i stand til at kommunikere elektronisk med en national myndighed i et andet land lige
så uproblematisk som borgere og virksomheder, som er hjemmehørende dér. Dette
kunne medføre, at det indre marked og den dertil knyttede fri bevægelighed ikke
fungerer korrekt, med deraf følgende negative virkninger for åbenheden og
konkurrencen på markederne og mobiliteten på tværs af grænserne og for leveringen af
visse tjenester af almen interesse for borgere og virksomheder, det være sig af
økonomisk eller ikke-økonomisk art.
Samtidig kræver de udfordringer, som Europa står over for i dag, i stadig stigende grad
fælles politiske svar, og derfor er medlemsstaterne nødt til at samarbejde, når det
gælder om at udmønte disse i konkret handling. Faktisk er gennemførelsen af en bred
vifte af retsakter medlemsstaternes og Europa-Kommissionens fælles ansvar og kræver
kommunikation på tværs af grænser og sektorer ved hjælp af informations- og
kommunikationsteknologier (IKT), der i dag er en integreret del af de fleste retsakter
og et vigtigt værktøj i kommunikationen mellem myndigheder.
Medlemsstaterne og Kommissionen må styrke deres indsats for at opnå
interoperabilitet mellem de nationale og Fællesskabets IKT-løsninger, fremme
løsninger, der er vedtaget i fællesskab, og undgå "stiafhængighed" (afhængighed af
specifikke løsninger) for således at sikre effektiv kommunikation mellem europæiske
offentlige myndigheder og derigennem støtte leveringen af elektroniske offentlige
tjenester og gennemførelsen af Fællesskabets politikker og aktiviteter.
Generel baggrund
Programmet om interoperabel levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester til
offentlige myndigheder, virksomheder og borgere (IDABC-programmet)
1
har, ligesom
1
EUT L 144 af 30.4.2004. Berigtiget i EUT L 181 af 18.5.2004, s. 25.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0003.png
forgængeren, programmet om elektronisk dataudveksling mellem administrationerne
2
(IDA-programmet), været en medvirkende årsag til det stadig bedre samarbejde
mellem Kommissionen og medlemsstaternes myndigheder. IDA- og IDABC-
programmerne har fungeret som et forum for udveksling af ideer og erfaringer og har
støttet gennemførelsen af Fællesskabets politikker gennem sektorprojekter, der har ført
til etablering af en lang række operationelle transeuropæiske netværk og tjenester på
traditionelle politikområder, som f.eks. landbrug, fiskeri og beskæftigelse, og på nyere
politikområder som f.eks. retlige og indre anliggender, smitsomme sygdomme samt
sundhed og forbrugerbeskyttelse. Endelig har IDA- og IDABC-programmerne forsynet
administrative sektorer og medlemsstaterne med infrastrukturtjenester, nemlig i form af
referencerammer, fælles tjenester og generelle værktøjer som f.eks. en
kommunikationsplatform, der er kendt under betegnelsen sTESTA og er karakteriseret
ved en høj grad af sikkerhed og tilgængelighed samt en række supplerende værktøjer,
der tager sigte på at opnå interoperabilitet mellem bagvedliggende ("back-office")
administrative systemer og procedurer indbyrdes såvel som mellem bagvedliggende og
borgervendte ("front-office") tjenester. Derigennem har IDA- og IDABC-
programmerne vist, at de har været i stand til at forbedre udvekslingen af information
mellem administrative sektorer i højere grad, end det ville have været muligt ved hjælp
af separate og ikke-koordinerede projekter. Ved at udnytte resultaterne af eksisterende
initiativer, også i medlemsstaterne, har programmerne vist, at en koordineret
fremgangsmåde kan være med til at levere hurtigere og bedre resultater, der opfylder
virksomhedernes behov, først og fremmest ved hjælp af referencerammer, generelle
tjenester og fælles værktøjer udviklet i form af infrastrukturtjenester i samarbejde med
medlemsstaterne.
IDABC-programmet udløber den 31. december 2009. Kommissionen foreslår nu et
opfølgningsprogram om interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige
myndigheder (ISA-programmet) med fokus på "back-office"-løsninger, der skal støtte
kommunikationen mellem europæiske offentlige myndigheder og gennemførelsen af
Fællesskabets politikker og aktiviteter. ISA-programmet vil medvirke til at klare
udfordringerne og sikre kontinuiteten og samtidig fungere som et forum for udveksling
af ideer og erfaringer.
Eksisterende bestemmelser på det område, forslaget vedrører
Ligesom IDABC-programmet og støtteprogrammet for IKT-politik under
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation
3
(IKT-støtteprogrammet) for
øjeblikket supplerer hinanden i forbindelse med en række aktiviteter, idet f.eks. IKT-
støtteprogrammet indebærer lancering af pilotforanstaltninger, mens IDABC-
programmet leverer input til støtte for pilotforanstaltningerne, på samme måde vil ISA-
programmet med dets snævrere fokus supplere IKT-støtteprogrammet på visse områder
ved at levere input såvel som en referenceramme for udvikling til anvendelse i stor
skala og praktisk udnyttelse af resultater opnået gennem pilotprojekterne under IKT-
støtteprogrammet. Denne komplementaritet vil muliggøre synergier mellem de to
programmer.
2
3
EFT L 203 af 3.8.1999, s. 1. Senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 885/2004 (EUT L 168 af
1.5.2004, s. 1). EFT L 203 af 3.8.1999, s. 9. Senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 885/2004.
EUT L 310 af 9.11.2006, s. 15.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
IKT-støtteprogrammet støtter hovedsagelig pilotforanstaltninger med henblik på at
påvise og dokumentere betydningen af IKT-løsninger i realistiske omgivelser, både
pilotforanstaltninger, der vedrører innovative løsninger eller gentagelse af bedste
praksis, og pilotforanstaltninger baseret på igangværende initiativer i medlemsstaterne.
IKT-støtteprogrammet støtter ikke implementeringen af løsninger, der muligvis vil
kræve et EU-lag. Dette lag kan støttes gennem ISA-programmet, der forsøger at skabe
fælles operationelle og genanvendelige IKT-løsninger svarende til de generelle behov,
som administrative sektorer og medlemsstater har givet udtryk for.
Dertil kommer, at ISA-programmet og IKT-støtteprogrammet har forskellige
målsætninger, tidsplaner og finansieringsmekanismer. Hvor IKT-støtteprogrammet
anvender en samfinansieringsmekanisme baseret på indkaldelser af forslag med
henblik på styring og udvikling af fælles specifikationer, anvender ISA-programmet en
mekanisme med fuld finansiering og indkaldelser af tilbud, baseret på fuldstændige
specifikationer, med henblik på endelig gennemførelse.
Som følge heraf opnås gennem ISA-programmet i alt væsentligt endelige produkter,
hvis tekniske karakteristika er kendt på forhånd, mens der gennem IKT-
støtteprogrammet opnås potentielle resultater via projekter, der skal definere netop
sådanne karakteristika. Det er nemlig således, at formålet med ISA-programmet er at
støtte implementeringen af løsninger, mens IKT-støtteprogrammet tager sigte på at
identificere potentielle løsninger.
ISA-programmet vil opretholde IDABC-programmets stærke fokus på organisatorisk
styring og interaktiv etablering af løsninger med støtte fra ekspertgrupper for at sikre
en høj grad af koordination, samarbejde og dialog med medlemsstater og sektorer om
aktionerne i arbejdsprogrammet. I de tilfælde, hvor det er relevant, vil der blive
etableret fælles ekspertgrupper for de to programmer som platform for udveksling af
synspunkter og til sikring af komplementariteten mellem de to programmer.
Sammenhæng med Unionens øvrige politikker og målsætninger
Ved at lette kommunikationen mellem europæiske offentlige myndigheder, både ved
hjælp af fælles tjenester og værktøjer og ved at fremme interoperabiliteten, vil ISA-
programmet bidrage til en styrkelse af det indre marked, idet det forhindrer, at der
opstår e-barrierer, der vil kunne medføre, at det indre marked ikke kan fungere
tilfredsstillende.
Med de samme midler vil ISA-programmet generelt medvirke til at sikre en smidig
gennemførelse af Fællesskabets politikker og initiativer, der i de fleste tilfælde
indebærer IKT-støtte og ofte også udveksling af information på tværs af grænser
og/eller sektorer.
På samme måde som IDABC-programmet bidrager til gennemførelsen af i2010-
initiativet og den dertil knyttede i2010-handlingsplan, vil ISA-programmet bidrage til
gennemførelsen af eventuelle opfølgningsinitiativer.
Derfor er ISA-programmet ikke blot i overensstemmelse med eksisterende politikker,
men også i høj grad relevant for gennemførelsen af disse, idet der vil kunne opnås
betydelige synergier gennem koordination på tværs af sektorer og grænser.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0005.png
2.
H
ØRING AF BERØRTE PARTER OG KONSEKVENSVURDERING
Høring af berørte parter
Høringsmetoder, vigtigste målsektorer og respondenternes generelle profil
På grundlag af et debatoplæg udarbejdet af Kommissionen med henblik på den anden
udveksling af synspunkter om et opfølgningsprogram med medlemsstaterne, nemlig
med disses repræsentanter i forvaltningsudvalget for IDABC, udarbejdede
Kommissionen et dokument, som blev forelagt på IDABC’s midtvejskonference i
Slovenien den 12. og 13. februar 2008 og drøftet med forvaltningsudvalget for IDABC
i marts 2008. Under behørig hensyntagen til de yderligere bidrag, der fremkom ved
disse lejligheder, iværksatte Kommissionen en forudgående evaluering omfattende
både dokumentationsundersøgelse, pilotinterviews, en undersøgelse i medlemsstaterne
og workshopper/arbejdsmøder og har samtidig indledt en formel høring af
interessenterne for at sikre, at programmets målsætninger og aktiviteter tager skyldigt
hensyn til de behov, som interessenterne har givet udtryk for.
Eftersom ISA-programmet fokuserer på kommunikation mellem europæiske offentlige
myndigheder, omfattede den formelle høring kun medlemsstaterne, og hver af disse
blev anmodet om at levere ét og kun ét svar på spørgeskemaet. Høringen blev foretaget
over internettet fra 30. april til 20. juni 2008. 26 medlemsstater deltog som
respondenter i høringen.
Resultatet af høringen og rapporten om den forudgående evaluering findes på
internetsiden http://ec.europa.eu/idabc/en/document/7706.
Resumé af svarene og redegørelse for, hvorledes der er taget hensyn hertil
25 medlemsstater ser et betydeligt eller klart behov for etablering og forbedring af de
fælles referencerammer. Én medlemsstat ser ikke noget behov.
25 medlemsstater ser et betydeligt eller klart behov for at støtte og fremme vurderingen
af de IKT-mæssige aspekter af foreslåede eller vedtagne fællesskabsretsakter samt
planlægningen af, hvorledes IKT-systemer skal implementeres. Én medlemsstat ser et
svagt behov.
22 medlemsstater ser et betydeligt eller klart behov for at støtte og fremme drift og
forbedring af eksisterende fælles tjenester, der er etableret under IDA- og IDABC-
programmerne og lignende initiativer samt etablering, udvikling med henblik på
udnyttelse i stor skala, anvendelse og forbedring af nye fælles tjenester som reaktion på
nye behov og krav. Tre medlemsstater ser et svagt behov, og én medlemsstat ser ikke
noget behov.
22 medlemsstater ser et betydeligt eller klart behov for at støtte og fremme forbedring
af eksisterende generelle værktøjer, der er udviklet under IDA- og IDABC-
programmerne og lignende initiativer, samt etablering, udvikling med henblik på
udnyttelse i stor skala, levering og forbedring af nye generelle værktøjer som reaktion
på nye behov og krav. To medlemsstater ser et svagt behov, og to medlemsstater ser
ikke noget behov.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25 medlemsstater ser et betydeligt eller klart behov for ledsageforanstaltninger til støtte
for andre aktiviteter, når dette er relevant. Én medlemsstat ser ikke noget behov.
23 medlemsstater er enige eller stort set enige i, at de aktiviteter, der er nævnt ovenfor
(og i artikel 3 og artikel 5, stk. 4, i forslaget til afgørelse), dækker de behov, som
medlemsstaterne har givet udtryk for. Tre medlemsstater angiver: ved ikke.
25 medlemsstater er enige eller stort set enige i, at den målsætning, der er nævnt i
artikel 1, stk. 2, i forslaget til afgørelse, dækker alle de aktiviteter, der er nævnt ovenfor
(og i artikel 3 og i artikel 5, stk. 4, i forslaget til afgørelse). Én medlemsstat er uenig
heri.
25 medlemsstater er enige eller stort set enige i, at der er behov for et program til
opfølgning af IDABC med den målsætning, der er nævnt i artikel 1, stk. 2, og som skal
dække de aktiviteter, der er anført i artikel 3 og i artikel 5, stk. 4. Én medlemsstat er
uenig heri.
Det indebærer, at de af medlemsstaterne udtrykte behov med held er blevet omsat til
aktiviteter, der dækkes af den generelle målsætning for et opfølgningsprogram, som der
er behov for.
Indsamling og anvendelse af ekspertise
Der var ikke behov for ekstern ekspertise.
Konsekvensvurdering
Hvis Fællesskabet ikke lancerede ISA-programmet, ville de eksisterende løsninger, der
tilbydes til støtte for effektiv kommunikation mellem europæiske offentlige
myndigheder, ikke længere blive understøttet, det gælder f.eks. løsninger som den
europæiske interoperabilitetsramme og sTESTA, og der ville således være fare for, at
f.eks. Schengen-aftalen, visuminformationssystemet og andre aktiviteter inden for
området retfærdighed, frihed og sikkerhed ikke kunne fungere tilfredsstillende. Dette
kunne ydermere have den utilsigtede virkning, at der ville fremkomme en hel række
indbyrdes forskellige løsninger, der kunne føre til e-barrierer, som kunne forhindre det
indre marked og den dertil knyttede frie bevægelighed i at fungere tilfredsstillende.
Ligeledes ville etablering og anvendelse af nye løsninger, det være sig fælles
referencerammer, generelle værktøjer eller fælles tjenester, ikke længere bidrage til at
sikre effektiv dataudveksling mellem europæiske offentlige myndigheder. Uden det
nye program ville der blive truffet langt færre fællesskabsinitiativer til fremme af
interoperabiliteten på europæisk plan.
På baggrund af disse overvejelser og de kortlagte udfordringer og behov blev det
besluttet at foreslå ISA-programmet frem for ikke at gøre noget.
Ved at lancere ISA-programmet vil Fællesskabet i høj grad være med til at sikre en
smidig kommunikation mellem europæiske offentlige myndigheder, til direkte gavn for
medlemsstaterne og Fællesskabet som sådant og til indirekte gavn for virksomheder og
borgere som de endelige modtagere.
Den mulighed at oprette et agentur blev droppet, da programmet ikke havde den
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kritiske størrelse, der skal til for at berettige de hermed forbundne omkostninger, og da
kontinuiteten i aktiviteterne ikke ville kunne sikres på grund af den tid, det tager at nå
til enighed om og dernæst få oprettet et agentur.
Den mulighed at integrere programmet i IKT-støtteprogrammet under
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation blev droppet på grund af
forskelle med hensyn til målsætninger, fokus, aktiviteternes placering i udviklings-
/produktionskæden, tidsfrister og finansieringsmekanismer.
Programmet vil tilføre Fællesskabets indsats finansiel værdi ved at etablere fælles og
genanvendelige løsninger, så medlemsstater og sektorer kan undgå dobbeltarbejde.
Desuden vil genanvendelige løsninger give mulighed for stordriftsfordele. Programmet
vil tilføre økonomisk værdi ved at understøtte det indre marked, så dette fungerer
tilfredsstillende og ikke hæmmes gennem fremkomsten af e-barrierer forårsaget af
inkompatible løsninger valgt af de enkelte medlemsstater og sektorer som følge af
mangel på fælles løsninger og mangel på interoperabilitet. Der vil blive tilført social
værdi, idet programaktiviteterne indirekte vil støtte borgere og virksomheder i deres
egenskab af brugere af grænseoverskridende elektroniske offentlige tjenester, der
anvender sådanne fælles løsninger.
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Formålet med ISA-programmet er at lette effektiv kommunikation på tværs af grænser
og sektorer mellem europæiske offentlige myndigheder og således muliggøre levering
af elektroniske offentlige tjenester, der understøtter gennemførelsen af Fællesskabets
politikker og aktiviteter ved at sikre tilstedeværelsen af fælles referencerammer, fælles
tjenester og generelle værktøjer og ved at skabe større bevidsthed om IKT-aspekter ved
Fællesskabets lovgivning.
Retsgrundlag
EF-traktatens artikel 156, ligesom det var tilfældet med IDA- og IDABC-
programmerne.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt som forslaget ikke henhører under
Fællesskabets enekompetence.
Målsætningerne i forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad nås af medlemsstaterne alene,
idet disse, hvis de handlede uafhængigt af hinanden, ikke ville kunne opnå den
interoperabilitet, der er nødvendig for elektroniske offentlige tjenester på tværs af
grænser og sektorer, og ikke kunne etablere de nødvendige fælles løsninger til støtte
for kommunikationen mellem europæiske offentlige myndigheder.
Gennem en indsats på fællesskabsplan vil man bedre kunne nå målsætningerne i
forslaget, idet programmet vil etablere og anvende fælles tjenester, generelle værktøjer
og fælles referencerammer til støtte for interoperabiliteten med henblik på at fremme
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
smidig kommunikation mellem offentlige myndigheder på tværs af grænser og sektorer
og således muliggøre levering af elektroniske offentlige tjenester til støtte for
gennemførelsen af Fællesskabets politikker og aktiviteter. Programmet har således i
sagens natur en klar EU-dimension.
Forslaget overholder derfor nærhedsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Programmet vil støtte leveringen af fælles løsninger, dvs. fælles referencerammer,
generelle værktøjer og fælles tjenester, der i de tilfælde, hvor det er relevant, skal
anvendes af europæiske offentlige myndigheder til dataudveksling på tværs af grænser
og sektorer. Medmindre andet fastsættes, vil det grundlæggende være op til
medlemsstaterne selv at beslutte, om de vil anvende sådanne løsninger.
Etablering og forbedring af fælles referencerammer og generelle værktøjer vil blive
finansieret via programmet, mens anvendelsen af sådanne referencerammer og
værktøjer skal finansieres af brugerne på de relevante administrative niveauer.
Etablering, udvikling af løsninger med henblik på udnyttelse i stor skala og forbedring
af fælles tjenester vil blive finansieret via programmet, mens anvendelsen af sådanne
tjenester kun vil blive finansieret via programmet i det omfang, anvendelsen af dem
tjener Fællesskabets interesser. I andre tilfælde skal anvendelsen af tjenesterne,
herunder også decentral anvendelse af dem, finansieres af brugerne.
De løsninger, der etableres gennem programmet, vil som udgangspunkt reducere de
finansielle og administrative byrder, som den indbyrdes kommunikation mellem
europæiske offentlige myndigheder indebærer.
Forslaget overholder derfor proportionalitetsprincippet.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Ligesom det var tilfældet med IDABC-programmet, foreslås her en retsakt i form af
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse, idet valget af en forordning eller et direktiv
ikke vil være hensigtsmæssigt til gennemførelse af et fællesskabsprogram.
4.
B
UDGETGENNEMFØRELSE
Den finansielle ramme for gennemførelsen af ISA-programmet for perioden 1. januar
2010 til 31. december 2015 er sat til 164,1 mio. EUR, hvoraf de 103,5 mio. EUR er
afsat til perioden indtil 31. december 2013 som fastsat i de finansielle overslag for
2007-2013.
Yderligere oplysninger er anført i den ledsagende finansieringsoversigt til forslaget.
5.
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede foranstaltning vedrører et EØS-anliggende og bør derfor også gælde for
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
Kandidatlande
Den foreslåede foranstaltning er åben for deltagelse af kandidatlande.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0010.png
2008/0185 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige myndigheder (ISA)
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 156,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
4
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
5
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
6
,
efter proceduren i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I overensstemmelse med traktatens artikel 154 bidrager Fællesskabet - for at hjælpe
med at nå de mål, der er anført i traktatens artikel 14 og 158, og for at sætte Den
Europæiske Unions borgere, erhvervsdrivende samt regionale og lokale myndigheder i
stand til at få fuldt udbytte af oprettelsen af et område uden indre grænser – til
oprettelse og udvikling af transeuropæiske netværk, idet det gennemfører
foranstaltninger til fremme af sammenkobling, interoperabilitet og tilgængelighed.
Rådet understregede i sine konklusioner af 1. december 2005 om Kommissionens
meddelelse "i2010 – Et europæisk informationssamfund som middel til vækst og
beskæftigelse", at mere fokuserede, effektive og integrerede politikker for
informations- og kommunikationsteknologier (i det følgende benævnt IKT) på både
europæisk og nationalt plan er af afgørende betydning for at nå målene for økonomisk
vækst og produktivitet. Kommissionen blev opfordret til at fremme effektiv
anvendelse af IKT i forbindelse med offentlige tjenester, gennem udveksling af
erfaringer, og til at udvikle fælles fremgangsmåder på nøgleområder som f.eks.
interoperabilitet og effektiv anvendelse af åbne standarder.
I deres erklæring fra Manchester af 24. november 2005 nåede ministrene med ansvar
for IKT-politik bl.a. til enighed om at samarbejde indbyrdes og med Kommissionen
(2)
(3)
4
5
6
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0011.png
om en mere effektiv fælles udnyttelse af eksisterende værktøjer, fælles specifikationer,
standarder og løsninger og om at fremme et samarbejde om fælles udvikling af
løsninger, hvor dette er nødvendigt.
(4)
I deres erklæring fra Lissabon af 19. september 2007 opfordrede ministrene bl.a.
Kommissionen til at fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne indbyrdes og
mellem disse og Kommissionen med henblik på at definere, udvikle, implementere og
overvåge interoperabilitet på tværs af grænser og sektorer, og de erklærede, at man i
forbindelse med fremtidig fællesskabslovgivning bl.a. skulle tage højde for og vurdere
dennes indvirkning på IKT-infrastrukturer og omdannelse af tjenester.
Med den hurtige udvikling af IKT er der en risiko for, at medlemsstaterne vælger at
satse på forskellige eller inkompatible løsninger, og at der kan opstå e-barrierer, der
ville forhindre det indre marked og dermed den frie bevægelighed i at fungere
tilfredsstillende. Dette kunne have en negativ virkning på markedernes åbenhed og
konkurrenceevne og få betydning for leveringen af visse tjenester af generel interesse
for borgere og virksomheder, hvad enten den er af økonomisk eller ikke-økonomisk
art. Medlemsstaterne og Kommissionen bør øge deres bestræbelser på at undgå
markedsopsplitning, opnå interoperabilitet og fremme IKT-løsninger, der er vedtaget i
fællesskab, samtidig med at der sikres passende styring.
Adgangen til fælles, genanvendelige og interoperable løsninger såvel som
interoperable bagvedliggende administrative systemer er nødvendig for effektivt at
kunne levere offentlige tjenester til virksomheder og borgere på tværs af landegrænser
og sektorer.
Der er behov for en vedvarende indsats for – på tværs af grænser og sektorer - at sikre
interoperabilitet, udveksling af erfaringer, etablering og vedligeholdelse af fælles
fremgangsmåder, specifikationer, standarder og løsninger såvel som vurdering af
fællesskabslovgivningens IKT-mæssige aspekter med henblik på at fremme effektiv
kommunikation på tværs af grænserne, bl.a. i forbindelse med gennemførelsen af
Fællesskabets lovgivning, samtidig med at der opnås en reduktion af de administrative
byrder og omkostninger.
For at tage disse udfordringer op bør denne indsats foregå i tæt samarbejde,
koordination og dialog mellem Kommissionen og medlemsstaterne og med de
sektorer, der har ansvaret for gennemførelsen af Fællesskabets politikker, og, i alle
tilfælde, hvor dette er relevant, med andre interessenter under behørig hensyntagen til
Fællesskabets prioriteter og sproglige mangfoldighed.
I overensstemmelse med afgørelse 2004/387/EF af 21. april 2004 om interoperabel
levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester til offentlige myndigheder,
virksomheder og borgere (IDABC)
7
, der pålægger Kommissionen at definere
mekanismer, der sikrer infrastrukturtjenester finansiel og operationel bæredygtighed,
bør infrastrukturtjenester vedligeholdes og anvendes på en bæredygtig måde. Der er
opnået enighed med medlemsstaterne om sådanne infrastrukturtjenester under
gennemførelsen af beslutning 1719/1999/EF af 12. juli 1999 om en række
retningslinjer, herunder fastlæggelse af projekter af fælles interesse, for
EUT L 144 af 30.4.2004. Berigtiget i EUT L 181 af 18.5.2004, s. 25.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
7
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0012.png
transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (IDA)
8
og afgørelse 1720/1999/EF af 12. juli 1999 om fastlæggelse af en række aktioner og
foranstaltninger med henblik på at sikre interoperabilitet mellem og adgang til
transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (IDA)
9
såvel som under gennemførelsen af IDABC-programmet og andre relevante
programmer.
(10)
IDABC-programmet udløber den 31. december 2009 og bør efterfølges af et
fællesskabsprogram om interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige
myndigheder (ISA-programmet), der tager disse udfordringer op.
ISA-programmet bør baseres på erfaringerne fra IDA- og IDABC-programmerne, som
har vist, at en koordineret fremgangsmåde kan medvirke til at give hurtigere og bedre
resultater, der opfylder virksomhedernes krav, ved hjælp af fælles løsninger, der
etableres og anvendes i samarbejde med medlemsstaterne. Disse aktiviteter har
allerede ydet væsentlige bidrag til sikring af interoperabilitet til støtte for elektronisk
dataudveksling mellem europæiske offentlige myndigheder og gør det stadig.
For at undgå opsplitning og anlægge en helhedsbetragtning bør der tages behørigt
hensyn til den europæiske interoperabilitetsstrategi og den europæiske
interoperabilitetsramme, når der fastlægges prioriteter for ISA-programmet.
Løsninger, der etableres eller anvendes som led i ISA-programmet, bør være
efterspørgselsbaserede og så vidt muligt indgå som del af et sammenhængende
"økosystem" af tjenester, der letter kommunikationen mellem europæiske offentlige
myndigheder, og som sikrer, letter eller muliggør interoperabilitet på tværs af grænser
og sektorer.
ISA-programmet bør sikre, at der er fælles referencerammer, fælles tjenester og
generelle værktøjer til rådighed til støtte for kommunikationen på tværs af grænser og
sektorer mellem europæiske offentlige myndigheder, og det bør støtte de enkelte
sektorer, når disse skal vurdere de IKT-mæssige aspekter af fællesskabslovgivningen,
og når de skal planlægge implementeringen af relevante løsninger.
Fælles referencerammer bør bl.a. omfatte fælles specifikationer, vejledninger og
metoder samt fælles strategier.
Foruden at sikre anvendelse og forbedring af eksisterende fælles tjenester etableret
under IDA- og IDABC-programmerne såvel som andre lignende initiativer bør ISA-
programmet støtte etablering, udvikling til anvendelse i stor skala, anvendelse og
forbedring af nye fælles tjenester som svar på nye behov og krav.
Foruden at sikre forbedring af eksisterende genanvendelige generelle værktøjer
etableret under IDA- og IDABC-programmerne såvel som andre lignende initiativer
bør ISA-programmet støtte etablering, levering og forbedring af nye genanvendelige
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
8
9
EFT L 203 af 3.8.1999, s. 1. Senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 885/2004 (EUT L 168 af
1.5.2004, s. 1).
EFT L 203 af 3.8.1999, s. 9. Senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 885/2004.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0013.png
generelle værktøjer som svar på nye behov eller krav, der bl.a. er etableret gennem
vurderingen af de IKT-mæssige aspekter af fællesskabslovgivning.
(18)
Ved etablering, forbedring eller anvendelse af fælles løsninger bør ISA-programmet - i
alle tilfælde, hvor dette er relevant - være baseret på eller ledsaget af en fælles
udnyttelse af erfaringer og løsninger såvel som udveksling og fremme af gode
praksisser.
Løsninger, der etableres eller anvendes som led i ISA-programmet, bør være baseret
på princippet om teknologisk neutralitet og adaptabilitet, også med henblik på at sikre,
at borgere, virksomheder og myndigheder frit kan vælge den teknologi, der skal
anvendes.
Ved alle aktiviteter som led i ISA-programmet bør der tages hensyn til principperne
om sikkerhed, privatlivets fred og beskyttelse af persondata.
Der bør tilskyndes til, at alle medlemsstaterne deltager i foranstaltningerne under ISA-
programmet, men der kan også igangsættes foranstaltninger, hvori kun nogle af
medlemsstaterne deltager. Medlemsstater, der ikke deltager i sådanne foranstaltninger,
bør opfordres til at tilslutte sig på et senere tidspunkt.
ISA-programmet bør bidrage til gennemførelsen af ethvert initiativ til opfølgning af
i2010, idet der i den forbindelse tages hensyn til andre fællesskabsprogrammer på
IKT-området, navnlig til støtteprogrammet for IKT-politik under rammeprogrammet
for konkurrenceevne og innovation således som fastsat i afgørelse nr. 1639/2006/EF af
24. oktober 2006 om et rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (2007-
2013)
10
, for at undgå dobbeltarbejde.
Der bør tilstræbes synergier i forhold til den private sektor og andre enheder for
således – i alle tilfælde, hvor dette er relevant – at prioritere løsninger, der findes på og
støttes af markedet.
ISA-programmet bør gennemføres i overensstemmelse med reglerne for offentlige
indkøb.
Eftersom de foranstaltninger, der er nødvendige for gennemførelsen af denne
afgørelse, er forvaltningsforanstaltninger i den betydning, hvori udtrykket anvendes i
artikel 2 i Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de
nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
11
, bør de vedtages efter den forvaltningsprocedure, der er fastlagt i
artikel 4 i nævnte afgørelse.
ISA-programmet bør regelmæssigt overvåges og evalueres for at muliggøre
justeringer.
(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
(24)
(25)
(26)
10
11
EUT L 310 af 9.11.2006, s. 15.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23. Senest ændret ved afgørelse 2006/512/EF (EUT L 200 af 22.7.2006, s.
1).
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(27)
Der bør tilskyndes til internationalt samarbejde, og med henblik herpå bør ISA-
programmet også være åbent for deltagelse af lande i Det Europæiske Økonomiske
Område og for kandidatlandene. Der bør også tilskyndes til samarbejde med andre
tredjelande og internationale organisationer eller organer, det være sig inden for
rammerne af Euro-Middelhavs-partnerskabet eller i forhold til nabolande, specielt
landene på Vestbalkan.
For at sikre en forsvarlig forvaltning af Fællesskabets finansielle midler og undgå
unødig spredning af udstyr, gentagne undersøgelser og divergerende fremgangsmåder
bør der være mulighed for, at løsninger, der etableres eller anvendes som led i ISA-
programmet, også anvendes i forbindelse med ikke-EU-initiativer, forudsat at dette
ikke påfører fællesskabsbudgettet omkostninger, og at Fællesskabets hovedformål med
løsningen ikke derved sættes over styr.
Der bør for hele programmets løbetid fastsættes en finansieringsramme, der skal
udgøre det primære referencegrundlag i den betydning, hvori udtrykket anvendes i
punkt 37 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning.
Denne finansieringsramme bør også dække udgifter til foranstaltninger vedrørende
forberedelse, overvågning, kontrol, revision og evaluering, som der direkte er behov
for til forvaltning af programmet og for at kunne nå de herfor opstillede mål, bl.a.
undersøgelser, ekspertmøder, informations- og publikationstiltag, udgifter til IT-
systemer og netværk for udveksling og behandling af information samt alle andre
udgifter til teknisk og administrativ bistand, som Kommissionen måtte afholde i
forbindelse med forvaltning af programmet.
Eftersom målene for den foranstaltning, der skal træffes for at fremme en effektiv
elektronisk kommunikation mellem europæiske offentlige myndigheder på tværs af
grænser og sektorer, for at muliggøre levering af elektroniske offentlige tjenester til
støtte for gennemførelsen af Fællesskabets politikker og aktiviteter ikke i tilstrækkelig
grad vil kunne opfyldes af medlemsstaterne, men på grund af omfanget og
virkningerne heraf bedre kan nås på fællesskabsplan, kan Fællesskabet vedtage
foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, der er fastsat i traktatens
artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, således som defineret i
nævnte artikel, går denne afgørelse ikke videre end nødvendigt for at nå disse mål —
(28)
(29)
(30)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Genstand og mål
1.
Ved denne afgørelse fastlægges for perioden 2010-2015 et program om
interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige myndigheder, herunder
fællesskabsinstitutioner og -organer, der skal levere fælles løsninger til fremme af
interoperabiliteten (i det følgende benævnt "ISA-programmet").
Målet for ISA-programmet er at støtte samarbejdet mellem europæiske offentlige
myndigheder ved at fremme en effektiv elektronisk kommunikation på tværs af
grænser og sektorer mellem sådanne myndigheder og derved muliggøre levering af
2.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
elektroniske offentlige tjenester til støtte for gennemførelsen af Fællesskabets
politikker og aktiviteter.
Artikel 2
Definitioner
I denne afgørelse forstås ved:
a)
"interoperabilitet": det forhold, at adskilte og forskelligartede organisationer er i
stand til at kommunikere med henblik på at nå gensidigt fordelagtige og vedtagne
fælles mål, herunder også, at organisationerne deles om information og viden via de
forretningsprocesser, de understøtter, gennem dataudveksling mellem deres
respektive IKT-systemer
"løsninger": fælles referencerammer, fælles tjenester og generelle værktøjer
"fælles referencerammer": strategier, specifikationer, metoder, retningslinjer og
lignende fremgangsmåder og dokumenter
"fælles tjenester": praktisk anvendelige applikationer og infrastrukturer af generel art,
der opfylder fælles brugerkrav på tværs af politikområder
"generelle værktøjer": referenceplatforme, fælles platforme og samarbejdsplatforme,
fælles komponenter og lignende byggeenheder, der opfylder fælles brugerkrav på
tværs af politikområder
"foranstaltninger": undersøgelser, projekter og ledsageforanstaltninger
"ledsageforanstaltninger": strategiske og bevidstgørende foranstaltninger,
foranstaltninger til støtte for styringen af ISA-programmet og foranstaltninger
vedrørende deling af erfaringer samt udveksling og fremme af gode praksisser.
Artikel 3
Aktiviteter
ISA-programmet skal støtte og fremme:
a)
b)
etablering og forbedring af fælles referencerammer til støtte for interoperabiliteten på
tværs af landegrænser og sektorer
vurdering af de IKT-mæssige aspekter af foreslået eller vedtaget
fællesskabslovgivning såvel som planlægning af implementeringen af IKT-systemer
til støtte for gennemførelsen af sådan lovgivning
anvendelse og forbedring af eksisterende fælles tjenester såvel som etablering,
udvikling med henblik på udnyttelse i stor skala, anvendelse og forbedring af nye
fælles tjenester
forbedring af eksisterende genanvendelige generelle værktøjer såvel som etablering,
levering og forbedring af nye genanvendelige generelle værktøjer.
b)
c)
d)
e)
f)
g)
c)
d)
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 4
Generelle principper
Foranstaltninger, der lanceres eller videreføres under ISA-programmet, skal – i alle tilfælde,
hvor dette er relevant – være baseret på følgende principper:
a)
b)
c)
princippet om teknologisk neutralitet og tilpasningsevne
princippet om privatlivets fred og beskyttelse af persondata
princippet om sikkerhed.
Artikel 5
Foranstaltninger
1.
Fællesskabet vil i samarbejde med medlemsstaterne træffe de foranstaltninger, der er
anført i det rullende arbejdsprogram, som omhandles i artikel 9, i overensstemmelse
med de gennemførelsesbestemmelser, der er fastsat i artikel 8. Foranstaltningerne vil
blive gennemført af Kommissionen.
En undersøgelse består af én fase og afsluttes med den endelige rapport.
Et projekt består – i alle tilfælde, hvor dette er relevant - af tre faser:
a)
b)
c)
den indledende fase, der skal føre til etablering af projektgrundlaget
gennemførelsesfasen, hvis afslutning markeres af gennemførelsesrapporten, og
den operationelle fase, der begynder på det tidspunkt, hvor en løsning stilles til
rådighed for brugerne.
2.
3.
De relevante projektfaser bliver defineret, når foranstaltningen optages i det rullende
arbejdsprogram.
4.
Gennemførelsen af ISA-programmet vil blive støttet gennem ledsageforanstaltninger.
Artikel 6
Projektgrundlag og gennemførelsesrapport
1.
Projektgrundlaget skal indeholde en beskrivelse af:
a)
omfang, mål og problem eller mulighed, herunder angivelse af, hvem der
forventes at ville anvende løsningen, og hvilke fordele der forventes opnået,
såvel som kvantitative og kvalitative indikatorer til måling af sådanne fordele
fremgangsmåden, herunder de organisatoriske aspekter, f.eks. faser, resultater
og milepæle, og, hvor dette er relevant, foranstaltninger til fremme af
flersproglig kommunikation
interessenter og brugere såvel som den dertil knyttede ledelsesstruktur
b)
c)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d)
detaljeret beskrivelse af løsningen, herunder dens sammenhæng med og
afhængighed af andre løsninger, en detaljeret beskrivelse af forventede
omkostninger, tidsplan og krav såvel som et overslag over de samlede
ejerskabsomkostninger, herunder eventuelt de årlige driftsomkostninger
karakteristika
begrænsninger, herunder krav til sikkerhed og beskyttelse af data.
e)
f)
2.
Gennemførelsesrapporten skal indeholde en beskrivelse af:
a)
b)
omfang, mål og problem eller mulighed målt i forhold til projektgrundlaget
projektets effektivitet, herunder en måling af opnåede resultater, afholdte
udgifter, faktisk tidsplan og krav set i forhold til projektgrundlaget, en analyse
af det forventede investeringsafkast samt de samlede ejerskabsomkostninger,
herunder de årlige driftsomkostninger
organisatoriske aspekter, herunder spørgsmålet om, hvorvidt den anvendte
ledelsesstruktur er velegnet, og, hvor dette er relevant, anbefalinger vedrørende
ledelsesstrukturen efter gennemførelsesfasen
i alle tilfælde, hvor dette er relevant, den foreslåede plan for, hvorledes
løsningen skal udbredes i den operationelle fase, såvel som indikatorer for
tjenesteniveau
slutbrugeren og det tilgængelige tekniske støttemateriale.
Artikel 7
Løsninger
c)
d)
e)
1.
Fælles referencerammer vil blive etableret og vedligeholdt ved hjælp af
undersøgelser.
Undersøgelser skal også tjene som middel til at støtte vurderingen af de IKT-
mæssige aspekter af foreslået eller vedtaget fællesskabslovgivning såvel som
planlægningen af implementeringen af løsninger til støtte for gennemførelsen af
sådan lovgivning.
2.
Generelle værktøjer vil blive etableret og vedligeholdt ved hjælp af projekter.
Projekter skal ligeledes være et middel til etablering, udvikling med henblik på
udnyttelse i stor skala, drift og vedligeholdelse af fælles tjenester.
Artikel 8
Gennemførelsesbestemmelser
1.
Ved gennemførelsen af ISA-programmet skal der tages behørigt hensyn til den
europæiske interoperabilitetsstrategi og den europæiske interoperabilitetsramme.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
3.
Der skal tilskyndes til, at så mange medlemsstater som muligt deltager i en
undersøgelse eller et projekt.
Etablering eller forbedring af løsninger skal – i alle tilfælde, hvor dette er relevant -
være baseret på eller ledsaget af deling af erfaringer såvel som udveksling og fremme
af god praksis.
For at undgå dobbeltarbejde og fremskynde etableringen af løsninger vil der, hvor
dette er relevant, blive taget hensyn til resultater opnået i forbindelse med andre
relevante initiativer på fællesskabsplan og i de enkelte medlemsstater.
For at opnå de størst mulige synergier og sikre, at de forskellige indsatser
kombineres og supplerer hinanden, vil foranstaltningerne, hvor dette er relevant,
blive koordineret med andre relevante fællesskabsinitiativer.
4.
5.
Iværksættelsen af foranstaltninger, definitionen af de forskellige faser og
udarbejdelsen af projektgrundlag og gennemførelsesrapporter vil blive udført og
overvåget af Kommissionen som led i gennemførelsen af det rullende
arbejdsprogram, der opstilles i overensstemmelse med artikel 9.
Artikel 9
Rullende arbejdsprogram
1.
2.
3.
Kommissionen udarbejder et rullende arbejdsprogram for hele denne afgørelses
varighed med henblik på gennemførelse af foranstaltninger.
Kommissionen godkender det rullende arbejdsprogram og mindst én gang om året
enhver ændring heraf.
Den i artikel 12, stk. 2, omhandlede procedure finder anvendelse ved
Kommissionens godkendelse af det rullende arbejdsprogram og enhver ændring
heraf, jf. dog artikel 10, stk. 4.
For hver foranstaltning skal det rullende arbejdsprogram, hvor dette er relevant,
indeholde:
a)
b)
en beskrivelse af omfang, mål, problem eller mulighed, forventede brugere og
fordele og af den organisatoriske og tekniske fremgangsmåde
en oversigt over de forventede omkostninger og, hvor dette er relevant, de
milepæle, der skal nås.
4.
5.
Et projekt kan i en hvilken som helst af sine faser optages i det rullende
arbejdsprogram.
Artikel 10
Budgetbestemmelser
1.
Midler vil blive frigivet, når følgende specifikke milepæle er nået:
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a)
for lancering af en undersøgelse, en ledsageforanstaltning eller et projekts
indledende fase er milepælen optagelsen af projektet i det rullende
arbejdsprogram
for lancering af et projekts gennemførelsesfase er milepælen projektgrundlaget
for den efterfølgende operationelle fase af et projekt er milepælen
gennemførelsesrapporten.
b)
c)
2.
3.
Eventuelle milepæle, der skal nås i gennemførelsesfasen eller i den operationelle
fase, skal defineres i det rullende arbejdsprogram.
Hvis et projekt optages i det rullende arbejdsprogram i gennemførelsesfasen eller den
operationelle fase, frigives midlerne ved projektets optagelse i det rullende
arbejdsprogram.
Ændringer af det rullende arbejdsprogram, som vedrører budgettildelinger på over
400 000 EUR pr. foranstaltning, skal vedtages i overensstemmelse med proceduren i
artikel 12, stk. 2.
ISA-programmet skal gennemføres i overensstemmelse med reglerne for offentlige
indkøb.
Artikel 11
Fællesskabets finansielle bidrag
4.
5.
1.
Etablering og forbedring af fælles referencerammer og generelle værktøjer
finansieres fuldt ud via ISA-programmet. Anvendelsen af sådanne referencerammer
og værktøjer finansieres af brugerne.
Etablering, udvikling til anvendelse i stor skala og forbedring af fælles tjenester
finansieres fuldt ud via ISA-programmet. Driften af sådanne tjenester finansieres
fuldt ud via ISA-programmet i det omfang, anvendelsen af dem kan tjene
Fællesskabets interesser. I andre tilfælde finansieres anvendelsen af tjenesterne,
herunder også decentral drift af dem, af brugerne.
Ledsageforanstaltninger finansieres fuldt ud via ISA-programmet.
Artikel 12
Udvalg
2.
3.
1.
Kommissionen bistås af et udvalg betegnet Udvalget for Interoperabilitet på tværs af
Landegrænser (i det følgende benævnt "CIO-udvalget") bestående af repræsentanter
for medlemsstaterne med Kommissionen som formand.
Når der henvises til dette stykke, skal den forvaltningsprocedure, der er fastsat i
artikel 4 i Rådets afgørelse 1999/468/EF, senest ændret ved Rådets afgørelse
2006/512/EF af 17. juli 2006, anvendes i overensstemmelse med afgørelsens artikel
7, stk. 3, og artikel 8.
2.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
4.
Den periode, der er omtalt i artikel 4, stk. 3, i afgørelse 1999/468/EF, fastsættes til tre
måneder.
CIO-udvalget vedtager sin forretningsorden.
Artikel 13
Overvågning og evaluering
1.
Kommissionen skal regelmæssigt overvåge gennemførelsen af ISA-programmet.
Den skal undersøge eventuelle synergier med andre komplementære
fællesskabsprogrammer.
Kommissionen skal én gang om året aflægge beretning for CIO-udvalget om
gennemførelsen af ISA-programmet.
2.
3.
Løsninger skal tages op til revision hvert andet år.
ISA-programmet skal underkastes en midtvejsevaluering og en endelig evaluering,
hvis resultater skal meddeles Europa-Parlamentet og Rådet henholdsvis den
31. december 2012 og den 31. december 2015.
Evalueringerne skal vedrøre emner som f.eks. relevans, effektivitet, nytteværdi,
bæredygtighed og sammenhængen mellem de forskellige ISA-foranstaltninger, og de
skal desuden indeholde en vurdering af resultaterne set i forhold til målet for ISA-
programmet og det rullende arbejdsprogram. Ved den endelige evaluering skal det
desuden undersøges, i hvor høj grad ISA-programmet har nået sit mål.
Ved evalueringerne skal det også undersøges, hvilke fordele foranstaltningerne har
givet Fællesskabet, når det drejer sig om fremme af fælles politikker; der skal ske en
kortlægning af områder, hvor der kan ske forbedringer, og synergierne i forhold til
andre fællesskabsinitiativer vedrørende interoperabilitet på tværs af landegrænser og
sektorer skal efterprøves.
Artikel 14
Internationalt samarbejde
1.
ISA-programmet skal stå åbent for deltagelse af landene i Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde og kandidatlandene inden for rammerne af deres
respektive aftaler med Fællesskabet.
Der bør tilskyndes til samarbejde med andre tredjelande og internationale
organisationer eller organer, navnlig inden for rammerne af Euro-Middelhavs-
partnerskabet, men også i forhold til nabolandene, specielt landene på Vestbalkan.
De dermed forbundne omkostninger dækkes ikke af ISA-programmet.
2.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 15
Ikke-fællesskabsinitiativer
Løsninger, der etableres eller anvendes som led i ISA-programmet, kan anvendes i
forbindelse med ikke-fællesskabsinitiativer, forudsat at dette ikke medfører
ekstraomkostninger for fællesskabsbudgettet, at Fællesskabets hovedformål med løsningen
ikke derved sættes over styr, og at dette ikke medfører nogen begrænsning af Fællesskabets
øvrige politikker.
Artikel 16
Finansielle bestemmelser
1.
Finansieringsrammen for gennemførelse af Fællesskabets foranstaltninger i henhold
til denne afgørelse for perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2015 er sat til
164,1 mio. EUR, hvoraf 103,5 mio. EUR er afsat til perioden fra 1. januar 2010 til
31. december 2013.
For perioden efter den 31. december 2013 vil beløbet blive anset for bekræftet, hvis
det for denne fase er i overensstemmelse med den finansielle ramme, der vil være
gældende for den periode, der begynder i 2014.
2.
De årlige bevillinger vil blive godkendt af budgetmyndigheden inden for grænserne
af den finansielle ramme.
Artikel 17
Ikrafttræden
Denne afgørelse træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den finder anvendelse fra 1. januar 2010 til 31. december 2015.
Udfærdiget i Strasbourg, den ….
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0022.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om interoperabilitetsløsninger
for europæiske offentlige myndigheder (ISA).
2.
ABM/ABB-RAMME
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter:
Informations- og kommunikationsteknologier - Operationelt program under afsnit 26
"Kommissionens administration"
Aktivitet: 26 03 Interoperabel levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester til
offentlige myndigheder, virksomheder og borgere
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. B..A-poster)):
26 03 01 01 Interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige myndigheder
(ISA)
12
26 01 04 01 Interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige myndigheder ISA)
— Udgifter til administrativ forvaltning
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
Anvendelsesperiode: den 1. januar 2010 til den 31. december 2015
Der vil kunne ske udbetaling over fællesskabsbudgettet efter den 31. december 2015
for beløb, som der er indgået forpligtelse for i løbet af anvendelsesperioden.
3.3.
Budgetoplysninger:
Budget-
post
Bidrag fra
ansøgerlande
Udgiftsområ-
de i de
finansielle
overslag
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
26030101
Ikke-
oblig.
Opdelte
13
JA
JA
JA
1A
12
13
Denne nye budgetpost erstatter den nuværende budgetpost 26 03 01 01 “Paneuropæiske e-
forvaltningstjenester til offentlige myndigheder, virksomheder og borgere (IDABC)”. Afslutningen af
IDABC-foranstaltninger dækkes af post 26 03 01 02 "Afslutning …".
Opdelte bevillinger.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0023.png
26010401
Ikke-
oblig.
Ikke-
opdelte
14
NEJ
JA
JA
1A
14
Ikke-opdelte bevillinger, i det følgende forkortet IOB.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0024.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Punkt
Udgiftstype
2010
2011
2012
2013
2014
2015
og ff.
I alt
Driftsudgifter
15
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger (BB)
23,00
5,75
25,20
23,55
26,00
25,40
26,10
26,00
28,50
26,73
30,50
51,87
159,3
159,3
8.1.
a
b
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
16
Teknisk og administrativ
bistand (IOB)
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
4,8
8.2.4.
c
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
a+c
23,80 26,00
b+c
6,5
24,35
26,80
26,20
26,90
26,80
29,30
27,53
31,30
52,67
164,1
164,1
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
17
Personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter
(IOB)
Administrative
udgifter,
undtagen
udgifter
til
personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter,
ikke
medtaget
i
referencebeløbet (IOB)
2,141
8.2.5.
2,191
2,191
2,191
2,191
2,191
13,097
d
0,046
0,049
0,049
0,049
0,049
0,049
0,291
8.2.6.
e
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
a+c
25,98 28,24
0
+d
6
+e
b+c
8,736 26,59
0
+d
+e
29,04
0
29,14
0
31,54
0
33,54
0
177,488
BB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
28,44
0
29,04
0
29,76
5
54,91
5
177,488
15
16
17
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i afsnit xx.
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
Udgifter inden for kapitel xx 01, som ikke henhører under kapitel xx 01 05.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0025.png
Væksten i bevillingerne år for år afspejler driftsomkostningerne til en stadig større
vifte af fælles tjenester og generelle værktøjer, der stilles til rådighed for
Kommissionens tjenestegrene og medlemsstaterne med henblik på implementering af
interoperable informationssystemer på tværs af landegrænserne.
Samfinansiering
Ikke relevant.
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering. For
perioden efter den 31. december 2013 vil beløbet blive anset for bekræftet, hvis
det for denne fase er i overensstemmelse med den finansielle ramme, der vil
være gældende for den periode, der begynder i 2014.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
18
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
4.2.
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Personaleressourcer
(fuldtidsækvivalenter)
(herunder
tjenestemænd,
midlertidigt ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
2010
Årlige behov
Personaleressourcer i alt
20
21
21
21
21
21
2011
2012
2013
2014
2015
5.
5.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
ISA-programmet skal opfylde behovet for fælles referencerammer, opmærksomhed
omkring IKT-mæssige aspekter af fællesskabslovgivning, fælles tjenester og
genanvendelige generelle værktøjer.
Disse behov er blevet kortlagt dels gennem udveksling af synspunkter med
repræsentanter for sektorer og medlemsstater, dels gennem den forudgående
evaluering og den formelle høring, som disse er nærmere beskrevet i begrundelsen
for forslaget.
18
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De aktiviteter, der lanceres i forbindelse med programmet, vil i første række være til
gavn for europæiske offentlige myndigheder. Virksomheder og borgere vil
hovedsagelig få indirekte gavn af dem.
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter og eventuel synergi
Alle de aktivitetsområder, der dækkes af ISA-programmet, er områder, hvor
medlemsstaterne og Fællesskabet har det fælles ansvar. Derfor vil ISA-programmet
kun gribe ind, hvor der er tale om en påviselig europæisk merværdi, således som
præciseret i begrundelsen til forslaget. Forvaltningsudvalget for ISA-programmet vil
sikre sammenhæng med og komplementaritet i forhold til aktiviteter på
medlemsstatsniveau. På fællesskabsplan vil koordinationen mellem tjenestegrenene
sikre samordning af aktiviteter inden for de forskellige sektorer og i forhold til
støtteprogrammet for IKT-politik under rammeprogrammet for konkurrenceevne og
innovation for i størst mulig grad at sikre sammenhæng og synergier. Den høje grad
af samarbejde og koordination med medlemsstater og sektorer vil bidrage til, at der i
forbindelse med programmet kan ske en løbende vurdering af de aktuelle behov,
aktiviteternes proportionalitet og overholdelsen af nærhedsprincippet.
Som præciseret i begrundelsen for forslaget vil ISA-programmet primært tilføre
Fællesskabets engagement finansiel og økonomisk merværdi og desuden bidrage til
styrkelse og gennemførelse af Fællesskabets politikker og lovgivning, hvorved der
kan opnås betydelige synergier gennem koordination på tværs af sektorer og grænser.
Som det ligeledes præciseres i begrundelsen til forslaget vil der blive sikret
sammenhæng med og komplementaritet i forhold til støtteprogrammet for IKT-
politik under rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation, og dette
forventes at føre til synergier.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen
Det overordnede mål for ISA-programmet er at fremme en effektiv elektronisk
kommunikation på tværs af grænser og sektorer mellem europæiske offentlige
myndigheder og derved muliggøre levering af elektroniske offentlige tjenester til
støtte for gennemførelsen af Fællesskabets politikker og aktiviteter. Dets mål er
således grundlæggende af relevans for alle fællesskabspolitikker og bidrager til deres
gennemførelse. Mere specifikt understøtter programmet det indre marked ved at være
med til at forhindre, at der opstår e-barrierer, mens det samtidig støtter de principper
og behov, der ligger til grund for Lissabonstrategien.
Hvad angår nærmere enkeltheder vedrørende forventede resultater og indikatorer,
henvises der til resuméet af den forudgående evaluering.
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Central forvaltning
Direkte af Kommissionen
Indirekte ved delegation til:
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forvaltningsorganer
Organer oprettet
finansforordningen
af
Fællesskaberne,
jf.
artikel
185
i
Nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstaterne
med tredjelande
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
Relevante bemærkninger:
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0028.png
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
Der er planlagt regelmæssig overvågning af programmets gennemførelse i
overensstemmelse med princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning og
Kommissionens administrative procedurer. Overvågningen omfatter årlig
indberetning til forvaltningsudvalget om de fremskridt, der er gjort med
gennemførelsen af de støttede aktiviteter.
For så vidt angår overvågning af enkeltprojekter kræves der detaljerede
projektgrundlag og gennemførelsesrapporter, som resultaterne vil blive målt i forhold
til. Midlerne vil blive frigivet, efterhånden som disse milepæle nås.
Desuden vil løsninger blive taget op til revision hvert andet år.
Ved hjælp af de programindikatorer, der er præciseret i resuméet af den forudgående
evaluering, vil de gennem programmet opnåede fremskridt regelmæssigt blive målt i
forhold til mål og resultater.
6.2
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
Den forudgående evaluering blev anvendt til formelt at efterprøve, at interventionen
er baseret på en sammenhængende strategi, der er i overensstemmelse med de behov,
problemer og emner, som den skal forsøge at løse. Evalueringen var også med til at
sikre, at interventionen supplerer og er i overensstemmelse med andre interventioner,
og at de nødvendige overvågnings- og evalueringssystemer er indarbejdet i
programgennemførelsen for at gøre det lettere at foretage midtvejsevalueringen og
den endelige evaluering. Den forklarer, hvorfor Kommissionen valgte et program
som det i forslaget definerede, og beskriver den forventede merværdi og effekt.
Endelig indeholder den forudgående evaluering en vurdering af de nødvendige
finansielle og menneskelige ressourcer og giver en grundlæggende referenceramme
for bl.a. resultater og indikatorer.
Resultaterne af den forudgående evaluering er fuldt ud indarbejdet i forslaget, der
endvidere er i overensstemmelse med resultaterne af høringen.
Hele rapporten kan læses på http://ec.europa.eu/idabc/en/document/7706, og et
resumé er vedføjet finansieringsoversigten.
6.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer)
evaluering
I meddelelsen fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om evalueringen
af
gennemførelsen
af
IDABC-programmet
19
konkluderes
det,
at
19
KOM(2006) 610 endelig udg.,
http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2006:0611:FIN:DA:HTML
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0029.png
midtvejsevalueringen munder ud i overvejende positive konklusioner, idet der
fremhæves nogle få mangler, som det anbefales at tage i betragtning ved
gennemførelsen af IDABC-programmet. Der er taget hensyn til alle de henstillinger,
der kunne være relevante for ISA-programmet.
Hele
rapporten
om
IDABC-midtvejsevalueringen
http://ec.europa.eu/idabc/en/document/5707/3.
6.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
ISA-programmet vil blive underkastet en midtvejsevaluering og en endelig
evaluering, hvis resultater skal meddeles Europa-Parlamentet og Rådet henholdsvis
den 31. december 2012 og den 31. december 2015.
Midtvejsevalueringen og den endelige evaluering såvel som de nødvendige
budgetbevillinger vil blive anført i ISA-arbejdsprogrammet.
7.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Der er fastsat en lang række finansielle og administrative kontrolmekanismer.
Programmet vil blive gennemført efter de regler og procedurer for offentlige indkøb,
der er fastsat i finansforordningen. De gælder under hele forløbet og omfatter:
opstilling af arbejdsprogrammet efter indhentning af udtalelse fra
forvaltningsudvalget med milepæle for frigivelse af finansielle midler, hvorved
det sikres, at resultater og omkostninger kan kontrolleres
hensigtsmæssig udformning af udbudsbetingelserne, der skal sikre, at opnåelsen
af de ønskede resultater og de afholdte udgifter kan kontrolleres
kvalitativ og finansiel analyse af buddene
inddragelse af andre af Kommissionens afdelinger under hele forløbet
kontrol af resultater og gennemgang af fakturaer inden betaling på flere niveauer
intern revision.
kan
læses
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0030.png
8.
8.1.
NÆRMERE BESKRIVELSE AF RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
20
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
(Beskrivelse
af
mål,
foranstal-
tninger
og
output)
Type output
Gen.
snit
omk
n.
2010
Antal
output
Samle
de
om-
kost-
ninger
Antal
output
2011
Samle
de
om-
kost-
ninger
Antal
output
2012
Samle
de
om-
kost-
ninger
Antal
output
2013
Samle
de
om-
kost-
ninger
Antal
output
2014
Samle
de
om-
kost-
ninger
2015 ff.
Antal
output
Samle
de
om-
kost-
ninger
I ALT
Antal
output
Samle
de
om-
kost-
ninger
OPERATIONELT
MÅL
21
Det overordnede mål for ISA-programmet er at fremme en effektiv elektronisk kommunikation, på tværs af grænser og sektorer, mellem europæiske offentlige myndigheder og
derved muliggøre levering af elektroniske offentlige tjenester til støtte for gennemførelsen af Fællesskabets politikker og aktiviteter.
Etablering og forbedring af fælles referencerammer
2,0
Vurdering af de IKT-mæssige aspekter af EU-lovgivning
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
12,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
12,0
Foranstaltning 1
Omkostning
Foranstaltning 2
Omkostning
Foranstaltning 3
Etablering, udvikling med henblik på udnyttelse i stor skala, drift og forbedring af fælles tjenester
22
Omkostning
12,0
13,2
14,5
15,1
17,5
19,5
91,8
20
21
22
Idet der henvises til den “lille” og “store” løsning i den forudgående evaluering, er der i denne oversigt valgt den “store” løsning for de aktiviteter, som medlemsstaterne
anser for at være de mest nyttige, og den “lille” løsning for de øvrige aktiviteter (som medlemsstaterne dog også anser for at være nyttige).
Som beskrevet under afsnit 5.3.
Forøgelsen af budgettet for 2014 og frem skyldes igangsætningen af nye tjenester, der vil være blevet udviklet i løbet af de første år af programmets løbetid.
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0031.png
Foranstaltning 4
Omkostning
Foranstaltning 5
Omkostning
Etablering og forbedring af genanvendelige generelle værktøjer
3,0
Gennemførelse af ledsageforanstaltninger
4,0
4,0
4,0
4,0
4,0
4,0
24,0
4,0
3,5
3,0
3,0
3,0
19,5
SAMLEDE
OMKOST-
NINGER
23,0
25,2
26,0
26,1
28,5
30,5
159,3
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0032.png
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Antal og type personaleressourcer
Typer stilling
Personale, der skal varetage forvaltningen af foranstaltningen ved anvendelse
af eksisterende og/eller yderligere ressourcer (antal
stillinger/fuldtidsækvivalenter)
2010
Tjeneste-
mænd eller
midlertidigt
ansatte
23
(XX
01 01)
A*/AD
B*,
C*/AST
10
7
10
7
2011
10
7
2012
10
7
2013
10
7
2014
10
7
2015
Personale finansieret
over art. XX 01 02
24
3
4
4
4
4
4
Andet
personale
25
finansieret over art. XX
01 04/05
I ALT
20
21
21
21
21
21
Behovet for menneskelige og administrative ressourcer vil blive dækket inden for
rammerne af den bevilling, der tildeles det forvaltende generaldirektorat som led i
den årlige tildelingsprocedure.
Ved tildelingen af stillinger i perioden 2014-2015 bør der tages hensyn til en
eventuel omfordeling af stillinger mellem tjenestegrenene på grundlag af den næste
finansielle ramme.
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
AD-stillingerne dækker den konkrete forvaltning af programmet: udarbejdelse af
arbejdsprogrammet, styring af budgettet, forvaltning af de offentlige udbud i forbindelse
med programmets gennemførelse, forvaltning af kontrakten vedrørende gennemførelse af
programmet, opfølgning af projekter og undersøgelser, kontakter med Kommissionens
tjenestegrene og eksperter fra medlemsstaterne, tilrettelæggelse af ekspertmøder,
workshopper og konferencer. Heri er også medregnet kontorchefen, den juridiske rådgiver
for programmet og forvaltningsudvalgets sekretariat.
AST-stillingerne skal yde støtte på følgende områder:
sekretariatsopgaver, tilrettelæggelse af tjenesterejser (2 personer)
23
24
25
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0033.png
budgetforvaltning, udbud, kontrakter og betaling af fakturaer (2 personer)
informationsformidling og kommunikation (2 personer)
logistik: tilrettelæggelse af møder og workshopper, invitation af eksperter,
betaling af eksperter, dokumenthåndtering (1 person).
END-stillingerne (udstationerede nationale tjenestemænd) skal støtte den konkrete
forvaltning af programmet, idet de supplerer AD-stillingerne, hovedsagelig på områder,
der har at gøre med koordinationen med medlemsstaterne, opfølgning af projekter og
undersøgelser og tilrettelæggelse af ekspertmøder, workshopper og konferencer.
8.2.3.
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltning af det program, som skal
erstattes eller forlænges (20, heriblandt 3 END’er, hvis nuværende kontrakter
udløber ved udgangen af 2009)
stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
Bemærkning: Som følge af synergier mellem IDABC/ISA-enheden og
tjenestegrenene/udviklingstjenesterne i GD for Informationsteknologi anslås
det, at 4-6 af de stillinger, der i den forudgående evaluering forudses at være
brug for til etablering/drift af tjenester og etablering af værktøjer, ikke vil være
nødvendige.
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0034.png
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet
(XX 01 04/05 –
Udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (3 decimaler)
Budgetpost
2010
(nummer og betegnelse)
1 Teknisk og administrativ bistand (inkl.
personaleudgifter)
Forvaltningsorganer
26
2011
2012
2013
2014
2015
I ALT
Anden teknisk og administrativ bistand
-
intern (servicekontrakter)
27
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
2,4
-
ekstern
2 Ekspertgruppemøder, information og
kommunikation
Teknisk og administrativ bistand i alt
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
2,4
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
4,8
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget
i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
Arten af personaleressourcer
2010
1,989
2011
1,989
2012
1,989
2013
1,989
2014
1,989
2015
1,989
Tjenestemænd og midlertidigt
ansatte (XX 01 01)
Personale finansieret over art.
XX 01 02 (hjælpeansatte,
END, kontraktansatte osv.)
(oplys budgetpost)
Samlede
udgifter
til
personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter
(IKKE medtaget i reference-
beløbet)
0,152
0,202
0,202
0,202
0,202
0,202
2,141
2,191
2,191
2,191
2,191
2,191
26
27
Der skal henvises til den specifikke finansieringsoversigt til forslaget om oprettelse af det eller de
pågældende forvaltningsorgan(er).
Internt teknisk bistandspersonale (med meget specifik teknisk viden), der bistår Kommissionens
personale med at kontrollere kvaliteten af de af kontrahenter leverede tjenesteydelser, og/eller bistår
Kommissionens personale under udarbejdelsen af teknisk komplekse dokumenter.
DA
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0035.png
Beregning–
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Antal stillinger som angivet i punkt 8.2.1, ganget med 117 000 EUR pr. stilling
Beregning–
Personale, der finansieres over art. XX 01 02
Antal stillinger som angivet i punkt 8.2.1, ganget med 50 578 EUR pr. END-stilling
8.2.6. Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
2010
XX 01 02 11 01 – Tjenesterejser
XX 01 02 11 02 – Møder og konferencer
XX 01 02 11 03 – Udvalg
28
2011
0,049
2012
0,049
2013
0,049
2014
0,049
2015
0,049
I ALT
0,291
0,046
XX 01 02 11 04 – Undersøgelser og høringer
XX 01 02 11 05 - Informationssystemer
2 Andre forvaltningsudgifter i alt (XX
01 02 11)
3 Andre udgifter af administrativ
karakter
(angiv hvilke, herunder
budgetpost)
0,046
0,049
0,049
0,049
0,49
0,49
0,91
Administrative udgifter i alt, undtagen
udgifter til personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
0,046
0,049
0,049
0,049
0,049
0,049
0,291
Beregning -
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
700 EUR pr. tjenesterejse, 5 tjenesterejser pr. år for AD/END-personale (besøg i
medlemsstater, formidling af resultater på workshopper og konferencer)
28
2 udvalgsmøder pr. år (2 X 15 000 EUR) er medregnet under punkt 8.2.4.1.
DA
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0036.png
Resumé af den forudgående evaluering
(Hele rapporten kan læses på http://ec.europa.eu/idabc/en/document/7706)
1.
M
ETODER
Den forudgående evaluering er en proces, der støtter forberedelsen af forslag til ny eller
fornyet fællesskabsintervention. Formålet er at indsamle information og udføre analyser, der
hjælper til at definere mål, sikre, at disse mål kan nås, at de anvendte værktøjer er
omkostningseffektive, og at det vil være muligt senere at foretage en pålidelig evaluering.
Den forudgående evaluering opfylder kravene i artikel 27 i finansforordningen
29
, således som
nærmere beskrevet i artikel 21 i Kommissionens forordning om gennemførelse af
finansforordningen
30
.
Den forudgående evaluering, der blev udført af eksterne konsulenter, var baseret på
dokumentundersøgelser, interviews og to mini-undersøgelser af medlemsstater og IDABC-
personale samt workshopper/arbejdsmøder.
2.
P
ROBLEMANALYSE OG BEHOVSVURDERING
Den paneuropæiske dimension af e-forvaltningstjenester og begrebet interoperabilitet
Medlemsstaterne gør i stadig højere grad brug af IKT ved leveringen af offentlige tjenester for
derved at øge effektiviteten. Mens forbruget af sådanne e-forvaltningstjenester er stigende på
medlemsstatsniveau, ligger forbruget på paneuropæisk plan stadig lavt. Når medlemsstaterne
har behov for at kommunikere på tværs af landegrænserne for at støtte sådanne tjenester eller
for at understøtte gennemførelsen af EU-lovgivning, er interoperabilitet imidlertid en
nødvendig forudsætning.
Generelle politiske principper bag en ny fællesskabsforanstaltning
I forbindelse med europæiske strategier og politikker har man allerede identificeret og
indarbejdet behovet for større interoperabilitet og mere effektiv levering af offentlige
tjenester. En ny fællesskabsforanstaltning bør baseres på de principper, der ligger bag sådanne
aktuelle politikker og strategier (f.eks. styrkelse af det indre marked og Lissabonstrategien).
Faktorer, der hæmmer interoperabilitet på tværs af grænser og sektorer i forbindelse med
e-forvaltningstjenester
Den paneuropæiske dimension af e-forvaltningstjenester hæmmes af forskellige faktorer,
hvoraf nogle har at gøre med institutionelle, kulturelle, retlige og politiske forskelle
medlemsstaterne imellem, mens andre skyldes mangelen på en paneuropæisk tilgang til fælles
problemer.
Identifikation af målgrupper og nøgleaktører
29
30
EFT L 248 af 16.9.2002, s. 1, som ændret
EFT L 357 af 31.12.2002, s. 1, som ændret
DA
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En opfølgende foranstaltning bør fokusere på de primære modtagere, dvs. europæiske
myndigheder, der ved hjælp af interoperabilitet vil forøge deres effektivitet gennem forbedret
kommunikation med andre myndigheder, dvs. andre medlemsstater og EF-sektorer, om
paneuropæiske spørgsmål. Dette vil indirekte være til gavn for virksomheder og borgere.
Vurdering af behovet for en fællesskabsforanstaltning
Nogle af behovene er allerede søgt opfyldt gennem tidligere og nuværende EU-programmer,
bl.a. IDA- og IDABC-programmerne, der har ført til levering af fælles retningslinjer og
referencerammer såvel som værktøjer, tjenester og infrastrukturer. Yderligere foranstaltninger
bør bygge på denne indsats. Behovet for fornyede fællesskabsforanstaltninger frembyder to
aspekter:
kontinuitet og bæredygtighed for allerede udviklede løsninger og
levering af svar på ændrede eller nye behov, som medlemsstater og/eller sektorer har givet
udtryk for.
Der er i øjeblikket behov for at:
sikre koordinationsfunktionen
skabe øget opmærksomhed
styrke dialogen med interessenter i erhvervslivet
konsolidere og genanvende eksisterende værktøjer, tjenester og infrastrukturer
identificere de IKT-mæssige aspekter af EU-lovgivning
sikre udveksling af data og information og sikre systemerne
etablere fælles referencerammer, retningslinjer og specifikationer.
3.
M
ERVÆRDIEN AF
F
ÆLLESSKABETS ENGAGEMENT
Skønt den retlige kompetence, når det drejer sig om national levering af offentlige tjenester til
borgere og virksomheder, ligger hos medlemsstaterne, viser svarene på et rundspørge sendt til
medlemmerne af forvaltningsudvalget for IDABC, at der er enighed om merværdien af
Fællesskabets intervention.
Gennem anvendelse af kontradiktoriske argumenter ved vurderingen af behovet for en
fællesskabsforanstaltning konkluderes det i evalueringsrapporten bl.a.:
paneuropæisk interoperabilitet mellem organisationer vil være vanskelig at opnå uden
intervention fra Det Europæiske Fællesskabs side
de tekniske infrastrukturtjenester, der er etableret gennem tidligere og nuværende
programmer, ville ophøre med at eksistere, hvis ikke Fællesskabets intervenerede, og
medlemsstater og sektorer ville i så fald være nødt til at finde individuelle løsninger
DA
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fælles løsninger, der kan deles af myndighederne i forskellige medlemsstater, ville ikke
blive udviklet uden intervention fra Fællesskabets side
koordinationsfunktionen på europæisk plan ville være vanskelig og bekostelig at etablere
på medlemsstatsniveau af medlemsstaterne selv.
4.
F
ÆLLESSKABETS MÅL OG FORVENTEDE RESULTATER
Under anvendelse af de mål, der allerede blev identificeret af Kommissionen og
medlemsstaterne under de indledende drøftelser, opstilles der seks mål for Fællesskabets
indsats, hvoraf det ene er strategisk og de fem andre operationelle:
at udvikle en europæisk interoperabilitetspolitik
at styrke opmærksomheden omkring IKT-mæssige dimensioner i EU-lovgivningen
at støtte anvendelsen af fælles referencerammer
at øge anvendelsen af fælles tjenester
at øge brugen af genanvendelige generelle værktøjer
at sørge for ledsageforanstaltninger til støtte for den overordnede indsats.
For hvert af disse generelle mål er der som led i den forudgående evaluering udarbejdet
specifikke mål, forventede resultater og relevante indikatorer. Resultatet heraf kan skematisk
vises således:
DA
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0039.png
Mål (aktiviteter)
Forventede resultater
Indikatorer
31
Antallet af fælles specifikationer,
retningslinjer, metoder, strategier etc.
Undersøgelser (medlemsstater og sektorer):
Fuldstændighed
Relevans
Anvendelse
Sammenhængende sæt af reference-
Etablering og
forbedring af fælles
rammer, der danner en kontekst, hvori
medlemsstater og sektorer kan drøfte
referencerammer
interoperabilitet på tværs af landegrænser
og sektorer
Smidigere implementering af PEGS
(paneuropæiske e-forvaltningstjenester)
Nationale og internationale referencer
Vurdering af de
IKT-mæssige
aspekter af EU-
lovgivning
Smidigere gennemførelse af EU-
lovgivning ved at der, under
udformningen heraf, tages hensyn til de
IKT-mæssige dimensioner
Identifikation af behovet for tjenester og
værktøjer, der fremmer rettidig
gennemførelse af lovgivning
Forståelse af IKT-mæssige dimensioner
af EU-politikker
Smidigere implementering af PEGS
Antal identificerede relevante retsakter
Antal succesfulde kontakter mellem sektorer
og program
Antal identificerede nye løsninger, der er
behov for
Antal implementerede løsninger
Undersøgelser (medlemsstater og sektorer):
Opmærksomhed
Fuldstændighed
Relevans
Anvendelse
Rettidighed
Etablering,
forbedring og drift
af fælles tjenester
Adgang til et sæt af fælles tjenester, der
opfylder sektorers og medlemsstaters
behov
Professionel levering af en
sammenhængende vifte af tjenester
Smidigere implementering af PEGS
Måling af kvaliteten af fælles tjenester
Antal kendte brugere af fælles tjenester
Undersøgelser (medlemsstater og sektorer):
Fuldstændighed
Relevans
31
Indikatorerne for visse aktiviteter, f.eks. koordination og samarbejde, er nødvendigvis ret “bløde”. Dette
skyldes, at deres direkte virkning eller resultater er vanskelige at måle, fordi (a) deres virkning ofte er
knyttet til selve deres beskaffenhed og ikke til specifikke, direkte foranstaltninger, (b) de er således
vanskelige at isolere fra kontekstuelle faktorer, og det er derfor vanskeligt at påvise direkte
årsagssammenhænge, (c) virkningen for de endelige modtagere afhænger som regel af medlemsstaters
og sektorers efterfølgende implementering af løsningerne.
DA
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0040.png
Anvendelse
Hensigtsmæssighed
Projektspecifikke indikatorer (endnu ikke
fastlagt)
Adgang til et sæt af værktøjer, der
Etablering og
opfylder sektorers og medlemsstaters
forbedring af
behov
genanvendelige
generelle værktøjer
Professionel levering af en
sammenhængende vifte af værktøjer
Smidigere implementering af PEGS
Måling af kvaliteten af generelle værktøjer
Antal kendte brugere af generelle værktøjer
Undersøgelser (medlemsstater og sektorer):
Fuldstændighed
Relevans
Anvendelse
Hensigtsmæssighed
Projektspecifikke indikatorer (endnu ikke
fastlagt)
Gennemførelse af
ledsageforanstalt-
ninger
Tilrettelæggelse af
udvekslingen af
information og
fælles udnyttelse af
bedste praksis
Øget opmærksomhed omkring bedste
praksis
Genanvendelse af bedste praksis
Faktisk genanvendelse, fælles udnyttelse og
samarbejde (succes-historier)
Undersøgelser (medlemsstater og sektorer):
Platformens nytteværdi, når det drejer
sig om
at finde information
at deles om erfaringer
at indlede et samarbejde
Antal platformbrugere
Antal brugerfællesskaber og disses størrelse
DA
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0041.png
Forbedring af
koordinations-
funktionen
Flere synergier og færre overlappende
aktiviteter
Mere harmoniske og sammenhængende
fremgangsmåder
Fælles forståelse blandt interessenter
Mere samarbejde på tværs af grænser og
sektorer, indarbejdet i systemerne under
udformningen af disse
Succeshistorier
Undersøgelser (medlemsstater og sektorer):
Medfører programmet en
effektiv koordination og et
effektivt samarbejde mellem
medlemsstater og sektorer?
At gøre fælles
tjenester og
genanvendelige
generelle værktøjer
mere synlige
Øget opmærksomhed omkring fælles
tjenester hos potentielle brugere
(medlemsstater og sektorer) under
udformningen af PEGS
Hensyntagen til fælles tjenester og
værktøjer
Antal kontakter med programmet på initiativ
af GD’er
Antal PEGS, der anvender fælles tjenester og
værktøjer
Strategiske og
understøttende
aktiviteter
Forbedring af programmet
Evalueringsrapporter
5.
G
ENNEMFØRELSESMEKANISMER
FORANSTALTNINGEN
OG
VÆRKTØJER
TIL
GENNEMFØRELSE
AF
For at nå ovennævnte mål bør der i forbindelse med foranstaltningen anvendes forskellige
former for gennemførelsesmekanismer, værktøjer og aktiviteter. Værktøjerne bør ikke være
forskellige fra dem, der anvendes i forbindelse med IDABC-programmet.
6.
M
ULIGE LØSNINGSMODELLER OG SAMMENHÆNGEN I FORANSTALTNINGEN
Tre løsningsmodeller blev vurderet som led i den forudgående evaluering. Den ene løsning
gik ud på, at aktiviteterne blev overført til et regeludstedende agentur. Da denne løsning ville
indebære for store etableringsomkostninger og ikke kunne implementeres hurtigt nok til at
være operationel ved udgangen af 2009, kunne denne løsning ikke anbefales.
En anden løsning ville være at overføre programmet til IKT-støtteprogrammet under
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation, hvilket ville sikre en vis
sammenhæng og muligvis synergier mellem aktiviteter. Til trods for visse fællestræk er der
imidlertid væsentlige forskelle med hensyn til mål, fokus, placering i udviklings-
/produktionskæden, tidsfrister og finansieringsmekanismer. Fordelene ved denne løsning ville
utvivlsomt blive opvejet af en række ulemper.
Af disse grunde blev det i den forudgående evaluering konkluderet, at de to programmer ikke
burde slås sammen, og det blev anbefalet at holde sig til den tredje løsning: et uafhængigt
program.
DA
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448380_0042.png
Der vil imidlertid være behov for et nært samarbejde, dels på
operationelt
plan for at sikre
opmærksomhed og koordination, dels på
strategisk
plan ved udformningen af
arbejdsprogrammer, først og fremmest et samarbejde mellem opfølgningsprogrammet og
ovennævnte IKT-støtteprogram, og der bør også være et samarbejde mellem disse to, når der
nedsættes arbejdsgrupper.
7.
B
EVILLINGERNES STØRRELSE
Der anføres to forslag til budget for opfølgningsprogrammet. Den "lille" løsning ville kræve
et budget på 159 mio. EUR, mens den "store" løsning ville kræve et budget på 220 mio. EUR,
fordelt således på de forskellige mål:
Mål
1.
2.
At udvikle en europæisk interoperabilitetspolitik
At tage større hensyn til de IKT-mæssige aspekter i EU-
lovgivningen
At støtte anvendelsen af fælles referencerammer
At øge anvendelsen af fælles tjenester
At øge brugen af genanvendelige generelle værktøjer
Ledsageforanstaltninger
Mio. EUR
Lille løsning
3
6
9
99
18
24
159
Mio. EUR
Stor løsning
6
12
12
124
30
36
220
3.
4.
5.
6.
I alt
Det anslås, at der i forbindelse med opfølgningsprogrammet vil være behov for et personale
på mindst 25 fuldtidsækvivalenter, mens den store løsning ville kræve 32.
8.
K
ONKLUSION
Skønt de foregående programmer allerede i høj grad har bidraget til dels at udvide, uddybe og
forbedre funktionen af det indre marked ved at stille IKT-løsninger til rådighed, dels at skabe
et effektivt samarbejde mellem europæiske offentlige myndigheder, vil der fortsat være behov
for intervention fra Fællesskabets side for at sikre kontinuitet og bæredygtighed i de allerede
etablerede foranstaltninger og for at imødekomme ændrede eller nye behov, som
medlemsstater og sektorer har givet udtryk for.
Målet skulle være at:
udvikle en europæisk interoperabilitetspolitik
tage større hensyn til de IKT-mæssige aspekter i EU-lovgivningen
støtte anvendelsen af fælles referencerammer
øge anvendelsen af fælles tjenester
øge brugen af genanvendelige generelle værktøjer.
DA
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I betragtning af de aktiviteter og leveringsmekanismer, der er nødvendige for at nå målene, vil
den mest hensigtsmæssige løsning være et opfølgningsprogram.
Budgettet ville være 159 mio. EUR for en "lille" løsning og 220 mio. EUR for en "stor"
løsning. Til gennemførelse af de to løsninger ville der være behov for et personale på
henholdsvis 25 og 32 personer.
DA
43
DA