Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0637
Offentligt
695847_0001.png
NOTAT
27. maj 2009
Skematisk oversigt over det eksisterende graviditetsdirektiv
(92/85/EØF af 19/10/1992) sammenholdt med Kommissionens
ændringsforslag (KOM (2008)13983 fra 06/10/2008)
Sagsnr. 2009-0006894
DEP-JAIC/DEPVIM
Fed skrift
fremhæver, hvor der er i artiklerne 8-11 er forskel mellem det eksiste-
rende graviditetsdirektiv og Kommissionens ændringsdirektiv.
Eksisterende graviditetsdirektiv
(95/85/EØF af 19/10/1992)
Artikel 8 - Barselsorlov
1. Medlemsstaterne træffer de nødven-
dige foranstaltninger til at sikre arbejds-
tagere som defineret i artikel 2 barsels-
orlov i mindst
14
sammenhængende
uger fordelt før og/eller efter fødslen
i
overensstemmelse med national lov-
givning og/eller praksis.
2. Den i stk. 1 nævnte barselsorlov skal
omfatte en obligatorisk barselsorlov på
mindst
to
uger
fordelt før og/eller ef-
ter fødslen i overensstemmelse med
national lovgivning og/eller praksis
Kommissionens ændringsforslag af
06/10/08
Artikel 8 - Barselsorlov
1. Medlemsstaterne træffer de nødven-
dige foranstaltninger til at sikre arbejds-
tagere som defineret i artikel 2 barsels-
orlov i mindst 18 sammenhængende
uger fordelt før og/eller efter fødslen.
2. Den i stk. 1 nævnte barselsorlov skal
omfatte en obligatorisk barselsorlov på
mindst seks uger efter fødslen.
Med-
lemsstaterne træffer de nødvendige
foranstaltninger til at sikre, at ar-
bejdstagere som defineret i artikel 2
frit kan vælge, hvornår den ikke-
obligatoriske del af barselsorloven
placeres, før eller efter fødslen.
3. Den del af orloven, der ligger forud
for fødslen, kan forlænges ubegræn-
set mellem det forventede og det fak-
tiske fødselstidspunkt, uden at dette
medfører en forkortelse af den reste-
rende orlov.
4. Medlemsstater træffer de nødven-
dige foranstaltninger for at sikre, at
der gives supplerende orlov i tilfælde
af for tidlig fødsel, hospitalsindlæg-
gelse af barnet umiddelbart i forlæn-
gelse af fødslen, handicappede børn
og flerfødsler. Varigheden af den
supplerende orlov skal stå i forhold
til moderens og barnets/børnenes
særlige behov, således at der kan ta-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695847_0002.png
ges hensyn hertil.
5. Medlemsstaterne sikrer, at sygeor-
lov i tilfælde, hvor der opstår sygdom
eller
komplikationer som følge af gravidi-
teten fire uger eller mere før fødslen,
ikke har konsekvenser for barselsor-
lovens længde
Artikel 10 - Forbud mod afskedigelse
For at sikre, at arbejdstagere som defi-
neret i artikel 2 kan udøve den ret til
beskyttelse af sikkerhed og sundhed,
som er anerkendt i nærværende artikel,
fastsættes følgende:
1) Medlemsstaterne træffer de nødven-
dige foranstaltninger til at forbyde af-
skedigelse
og ethvert skridt med hen-
blik på afskedigelse
af arbejdstagere
som defineret i artikel
2 i perioden fra graviditetens indtræden
til udløbet af den i artikel 8, stk. 1, fast-
satte barselsorlov, undtagen i særlige
tilfælde, som ikke har forbindelse med
deres tilstand, hvor afskedigelse er til-
ladt efter national lovgivning og/eller
praksis, eventuelt med den kompetente
myndigheds samtykke.
2) Når en arbejdstager som defineret i
artikel 2 afskediges i den periode, der er
nævnt i stk. 1, skal arbejdsgiveren
skriftligt give en berettiget begrundelse
af afskedigelsen.
Hvis afskedigelsen
finder sted inden seks måneder efter
udløbet af den i artikel 8, stk. 1, om-
talte barselsorlov, skal arbejdsgive-
ren skriftligt give en berettiget
begrundelse af afskedigelsen, hvis
arbejdstageren anmoder herom.
3) Medlemsstaterne træffer de nødven-
dige foranstaltninger til at beskytte ar-
bejdstagere som defineret i artikel 2
mod følgerne af en afskedigelse, som
ville være ulovlig efter nr. 1
og 2.
4) Enhver form for dårligere behand-
ling af en kvinde i forbindelse med
graviditet eller barselsorlov som om-
handlet i artikel 8 udgør forskelsbe-
2
Artikel 10 - Forbud mod afskedigelse
For at sikre, at arbejdstagere som defi-
neret i artikel 2 kan udøve den ret til
beskyttelse af sikkerhed og sundhed,
som er anerkendt i nærværende artikel,
fastsættes følgende:
1) Medlemsstaterne træffer de nødven-
dige foranstaltninger til at forbyde af-
skedigelse af arbejdstagere som define-
ret i artikel 2 i perioden fra gravidite-
tens indtræden til udløbet af den i arti-
kel 8, stk. 1, fastsatte barselsorlov, und-
tagen i særlige tilfælde, som ikke har
forbindelse med deres tilstand, hvor af-
skedigelse er tilladt efter national lov-
givning og/eller praksis, eventuelt med
den kompetente myndigheds samtykke.
2) Når en arbejdstager som defineret i
artikel 2 afskediges i den periode, der er
nævnt i stk. 1, skal arbejdsgiveren
skriftligt give en berettiget begrundelse
af afskedigelsen.
3) Medlemsstaterne træffer de nødven-
dige foranstaltninger til at beskytte ar-
bejdstageren som defineret i artikel 2
mod følgerne af en afskedigelse, som
ville være ulovlig efter nr. 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695847_0003.png
Artikel 11 - Rettigheder i forbindelse
med arbejdsaftalen
For at sikre, at en arbejdstager som de-
fineret i artikel 2 kan udøve den ret til
beskyttelse af sikkerhed og sundhed,
der er anerkendt i nærværende artikel,
fastsættes følgende:
1) I de tilfælde, der er omhandlet i arti-
kel 5, 6 og 7, skal de i artikel 2 define-
rede arbejdstageres rettigheder i forbin-
delse med arbejds-aftalen,
herunder
bevarelse af deres løn og/eller oppe-
bærelse af en passende ydelse, sikres
i overensstemmelse med national lov-
givning og/eller praksis.
2) I det tilfælde, der er omhandlet i arti-
kel 8:
a) skal de i artikel 2 definerede arbejds-
tageres rettigheder i forbindelse med
arbejdsaftalen, bortset fra de i litra b)
nedenfor nævnte, sikres
b) skal bevarelse af lønnen og/eller op-
pebærelse af en passende ydelse sikres
de i artikel 2 definerede arbejdstagere.
3) Den ydelse, der er omhandlet i nr. 2),
litra b), anses for passende, når den sik-
rer en indtægt, der mindst svarer til den,
som den pågældende arbejdstager ville
få under sygeorlov, eventuelt inden for
et loft fastsat i henhold til den nationale
lovgivning.
4) Medlemsstaterne kan gøre retten til
den loen eller ydelse, der er omhandlet i
nr. 1) og nr. 2), litra b), betinget af, at
arbejdstageren opfylder betingelserne
for en sådan ret i henhold til den natio-
nale lovgivning.
handling som defineret i direktiv
2002/73/EF, som omarbejdet ved di-
rektiv 2006/54/EF.
I
artikel 11
foretages følgende ændrin-
ger:
a) Følgende indsættes som nr. 1a)
"1a)
Arbejdstagere som defineret i
artikel 2, som udelukkes fra beskæf-
tigelse af deres arbejdsgiver, der
vurderer, at de er uarbejdsdygtige,
uden at arbejdstageren har
fremlagt lægeerklæring herom, skal
indtil begyndelsen af barselsorloven,
jf. artikel 8, stk. 2, modtage en ydelse
svarende til den fulde løn."
b) I nr. 2) indføjes følgende som litra
c):
"c)
skal arbejdstagere som defineret i
artikel 2 sikres ret til at vende tilbage
til det samme eller et tilsvarende ar-
bejde med betingelser og vilkår, som
ikke er mindre gunstige, og til at ny-
de godt af enhver forbedring i ar-
bejdsvilkårene, som de ville have væ-
ret berettiget til under deres fravær."
c) Nr. 3) affattes således:
"3) Den ydelse, der er omtalt i nr. 2),
litra b), anses for passende, når den sik-
rer en indtægt, der mindst svarer til den
seneste månedsløn eller en gennem-
snitlig månedsløn, eventuelt inden for
et loft fastsat i henhold til den natio-
nale lovgivning. Dette loft må ikke
være lavere end den ydelse, som de i
artikel 2 definerede arbejdstagerne
ville få under sygeorlov. Medlemssta-
terne kan fastlægge den periode, der
lægges til grund for beregningen af
gennemsnitslønnen."
d) Følgende indsættes som nr. 5):
Det må under ingen omstændigheder
"5)
Medlemsstaterne træffer de nød-
kræves, at den pågældende skal have
vendige foranstaltninger til at sikre,
arbejdet mere end tolv måneder umid-
at arbejdstagere som defineret i arti-
delbart inden det for forventede fødsels-
kel 2 under barselsorloven eller ved
tidspunkt.
tilbagevenden fra barselsorlov som
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695847_0004.png
defineret i artikel 8 kan anmode om
ændringer i deres arbejdstider og ar-
bejdsordninger, og at arbejdsgiverne
skal være forpligtede til at tage så-
danne anmodninger i betragtning
under hensyntagen til arbejdsgiver-
nes og arbejdstagernes behov."
4