Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2008) 0637
Offentligt
942458_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Europaudvalget har i brev af 17. december 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 4,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
12. januar 2011
J.nr. 2010-0020389
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og
sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide, som lige har
født, eller som ammer, KOM (2008) 0637
Spørgsmål nr. 4:
”Ministeren bedes redegøre for de lovgivningsmæssige procedurer, der gælder for
vedtagelse af barselsdirektivet samt mulige scenarier for evt. at tage forslaget helt
af bordet.”
Endeligt svar:
Jeg kan oplyse, at forslaget til nyt graviditetsdirektiv er omfattet af den almindelige
lovgivningsprocedure (før Lissabon-Traktaten kendt som: ”fælles beslutningsta-
gen”).
Så længe forslaget er i førstebehandling, det vil sige indtil Rådet evt. godkender
Parlamentets holdning eller fastlægger sin førstebehandlingsholdning, gælder der
ingen tidsfrister. Medmindre Kommissionen vælger at trække sit forslag, hvad den
f.eks. kan vælge at gøre, hvis Rådet og/eller Parlamentet trækker forslaget i en for
Kommissionen uacceptabel retning, kan forslaget derfor i princippet være i første-
behandling i ubegrænset tid.
Når Rådet er nået til en fælles holdning, indtræder en række frister. Parlamentet
kan inden for 3 måneder enten godkende Rådets holdning, forkaste den (med den
konsekvens, at forslaget helt bortfalder), eller foreslå ændringer til Rådets hold-
ning.
Hvis Parlamentet foreslår ændringer, kan Rådet inden for 3 måneder enten godken-
de alle ændringer, og forslaget er vedtaget, eller den kan undlade at godkende alle
ændringer. I sidste tilfælde må der inden for 6 uger indkaldes et særligt forligsud-
valg med repræsentanter fra Rådet, Parlamentet og Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når forligsudvalget er indkaldt, har det 6 uger til at komme frem til et fælles ud-
kast. I modsat fald bortfalder forslaget.
Kommer udvalget frem til et fælles udkast, har Rådet og Parlamentet 6 uger til hver
især at godkende det fælles udkast. Ellers bortfalder forslaget. Dette scenarie er dog
ikke sandsynligt, da Rådet og Parlamentet jo har givet deres mandat i forbindelse
med forhandlinger om det fælles udkast i forligsudvalget.
Forslaget kan altså "tages af bordet", hvis
Kommissionen vælger at trække forslaget tilbage,
Parlamentet forkaster Rådets førstebehandlingsholdning i sin helhed,
forligsudvalget ikke når frem til fælles udkast inden for fristen, eller
Rådet hhv. Parlamentet ikke godkender det fælles udkast.
Et forslag kan også i realiteten være taget af bordet ved, at Rådet eller Parlamentet
ikke kan nå frem til en holdning i første behandlingen. Her eksisterer dog den mu-
lighed, at forslaget altid kan blive genoplivet igen, så længe Kommissionen ikke
har trukket forslaget.
Det er min klare opfattelse, at Rådet og Parlamentet i øjeblikket under førstebe-
handlingen står meget langt fra hinanden.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2