Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0638
Offentligt
1448428_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 3.10.2008
KOM(2008) 638 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Gennemførelse af Barcelonamålene
om pasningsmuligheder for børn i førskolealderen
{SEC(2008)2597}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448428_0002.png
1.
I
NDLEDNING
I marts 2002 tog Det Europæiske Råd i Barcelona initiativet til at opfordre
medlemsstaterne til at
"fjerne de negative incitamenter, der afholder kvinder fra at
deltage i arbejdsmarkedet, og […] i overensstemmelse med de nationale mønstre på
børnepasningsområdet tilstræbe at tilbyde børnepasning for mindst 90 % af alle
børn i aldersgruppen fra tre år til den skolepligtige alder og for mindst 33 % af alle
børn under tre inden udgangen af 2010"
1
. Disse "Barcelonamål" er en integreret del
at den europæiske strategi for vækst og beskæftigelse og tager sigte mod at øge
erhvervsfrekvensen for unge forældre, især kvinderne, og således bidrage til en øget
ligestilling mellem kvinder og mænd.
Udviklingen af pasningsmuligheder for småbørn betyder, at forældrene frit kan
vælge, hvordan de tilrettelægger deres liv, og hvordan de bedre forener deres
arbejds- og familieliv. Det vedrører især kvinderne, der som følge af manglende
muligheder for at forene disse hyppigere end mænd bliver tvunget til at trække sig
fra arbejdsmarkedet eller anvende arbejdsmønstre, som ikke giver dem mulighed for
at udnytte deres talenter fuldt ud. Den europæiske økonomi fratages således det
produktive potentiale, samtidig med at den selv konfronteres med økonomiske og
demografiske udfordringer.
I denne beretning gøres der status over gennemførelsen af Barcelonamålene i
medlemsstaterne, og der udpeges hindringer og udfordringer med hensyn til
udviklingen af pasningsmuligheder for børn i førskolealderen. Beretningen indgår i
de aktioner, der er fastlagt i "Køreplanen for ligestilling mellem kvinder og mænd
(2006-2010)"
2
, og giver næring til de overvejelser og initiativer, som Kommissionen
forelægger for at fremme en bedre balance mellem arbejds- og familieliv
3
.
2.
P
ASNINGSMULIGHEDER FOR BØRN
:
ET
FORENING AF ARBEJDS
-
OG FAMILIELIV
CENTRALT ELEMENT I POLITIKKERNE OM
Et politisk engagement, der er blevet bekræftet ved flere lejligheder
Allerede i 1992 vedtog Rådet en henstilling
4
, der fremhævede betydningen af at
udvikle pasningsmuligheder, som er økonomisk overkommelige, tilgængelige og af
høj kvalitet, samtidig med at man tilskyndede til, at de skulle være fleksible og
forskelligartede for at opfylde forældres og børns behov og præferencer. Barcelona-
målene fra 2002 tager især sigte mod at fremme adgangen til beskæftigelse og
beholde forældrene, især kvinderne, i beskæftigelse for således at støtte ligestillingen
mellem kønnene. Det Europæiske Råd har bekræftet dette engagement i "den
europæiske ligestillingspagt" fra marts 2006
5
.
1
2
3
4
5
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Barcelona, den 15.-16. marts 2002,
dokument SN 100/1/02/ REV 1.
KOM(2006) 92.
KOM(2008) XXX.
92/241/EØF.
Formandskabets konklusioner, 7775/1/06/ REV 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448428_0003.png
I "Køreplanen for ligestilling mellem kvinder og mænd (2006-2010)"
6
har Kommis-
sionen forpligtet sig til at støtte opfyldelsen af Barcelonamålene om børnepasnings-
faciliteter. Kommissionen har i øvrigt udtrykt sig positivt over for etableringen af den
"europæiske alliance for familier"
7
, der skal danne grundlag for udveksling mellem
medlemsstaterne om de europæiske familiepolitikker, som den støtter med
forskellige midler
8
. Gennem strukturfondene har det ligeledes været muligt at
medfinansiere foranstaltninger, der skal gøre det lettere at forene arbejds- og
familieliv, herunder etableringen af pasningsmuligheder, uddannelse af personale
eller oprettelsen af pasningsordninger for arbejdssøgende forældre. For perioden
2007-2013 skønnes det, at der vil kunne afsættes en halv milliard EUR fra
strukturfondene og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrik-
terne til oprettelsen af infrastruktur i forbindelse med børnepasning, mens 2,4 mia.
EUR vil kunne finansiere foranstaltninger, der skal lette kvinders adgang til
beskæftigelse og forene arbejds- og familieliv, herunder adgang til børnepasning.
Et aktivt bidrag fra de europæiske arbejdsmarkedsparter
De europæiske arbejdsmarkedsparter har aktivt samarbejdet om udarbejdelsen af
denne beretning og erkender, at de har en afgørende rolle på dette område som
supplement til de offentlige politikker. De fremhæver betydningen af adgang til
børnepasningsmuligheder, der er tilgængelige, økonomisk overkommelige og af høj
kvalitet, idet denne problemstilling er et prioriteret område i den handlingsplan for
ligestilling mellem kvinder og mænd, som de iværksatte i 2005. De har således
udviklet praktiske redskaber og lanceret nyskabende initiativer for at støtte
udviklingen af børnepasning både med hensyn til adgang (f.eks. vuggestuer i
erhvervsvirksomheder) og omkostninger (f.eks. økonomisk tilskud til forældre). De
deltager aktivt i beslutnings- og lovgivningsprocessen vedrørende politikker, der
forener arbejds- og familieliv, og i gennemførelsen af strukturfondene. Endelig
tilkendegiver de, at de agter at fremme udvekslingen af god praksis og nyskabende
erfaring samt anvendelsen af de strukturfondsprogrammer, som er til rådighed på
nationalt plan.
Støtte til beskæftigelsen
At forene arbejds- og familieliv, og især at udvikle børnepasningsordninger, er en
forudsætning for at kunne opfylde målsætningerne i den europæiske strategi for
vækst og beskæftigelse. Dette behandles i en specifik retningslinje
9
. Der findes en
direkte forbindelse mellem adgang til børnepasning og forældrenes muligheder for
lønnet beskæftigelse. Disse pasningsmuligheder betyder, at forældrene kan bevare
lønnet beskæftigelse og samtidig forbedre deres livskvalitet og fjerne en stor hindring
for den frie tilrettelæggelse af tiden. I Den Europæiske Union bekræfter mere end
seks mio. kvinder (mellem 25 og 49), at de er tvunget til at være inaktive eller
arbejde på deltid på grund af familiemæssige forpligtelser
10
. For mere end en
fjerdedel er manglende børnepasning eller de dermed forbundne omkostninger skyld
6
7
8
9
10
KOM(2006) 92.
Dokument fra Rådet for Den Europæiske Union 9317/1/07 REV 1.
KOM(2007) 244.
Beskæftigelsesretningslinje nr. 18.
Eurostat, arbejdsmarkedsundersøgelse, 2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448428_0004.png
i deres situation. Hvis man kan imødekomme dette behov, forøges den samlede
erhvervsfrekvens for kvinder med mindst et procentpoint.
Til trods for dette er flertallet af medlemsstaterne langt fra Barcelonamålene eller
henviser ikke engang til dem i deres nationale rapporter om reformer
11
, selv om en
række medlemsstater har forpligtet sig til at øge udbuddet inden for børnepasning.
Dette punkt er allerede blevet behandlet i flere henstillinger, som er specifikt
udarbejdet af Rådet og rettet til medlemsstaterne som led i den europæiske
beskæftigelsesstrategi.
Støtte til ligestilling mellem kvinder og mænd
Den manglende balance i fordelingen af familiemæssige og huslige opgaver mellem
kvinder og mænd er stadig meget udtalt og tvinger kvinderne – i markant højere grad
end mændene – over i fleksible arbejdsordninger eller endog ud af arbejdsmarkedet.
Selv om anvendelsen af disse arbejdsordninger delvist kan afspejle personlige præfe-
rencer, er det ikke uden konsekvenser for kvindernes karriereudvikling, den ved-
varende lønforskel mellem mænd og kvinder eller optjeningen af pensionsret-
tigheder. For eksempel arbejder en tredjedel af kvinderne på deltid mod mindre end
én ud af ti mænd, og erhvervsfrekvensen for kvinder falder med 12,4 point, når de
har børn under 12 år, hvorimod erhvervsfrekvensen for mænd stiger med 7,3 point.
Adgang til børnepasningsmuligheder af høj kvalitet, der er økonomisk overkomme-
lige og tilpasset forældres og børns rytme, er således en absolut nødvendighed for at
lette kvindernes adgang til aflønnet beskæftigelse, hvorved deres kompetencer
udnyttes fuldt ud, og deres økonomiske uafhængighed støttes; her er tale om en
udfordring for medlemsstaterne.
Støtte til social rummelighed og familieplanlægning
En forælders/Forældrenes fulde beskæftigelse med tilstrækkelig løn gør det også
muligt at undgå situationer på arbejdspladsen med fattigdom og bidrager til at
bekæmpe risici for fattigdom, især blandt eneforsørgere, der i gennemsnit rammes
hårdere af dette fænomen (32 %) end de samlede husholdninger med børn (17 %)
12
.
Sikre adgang til børnepasningsmuligheder kan også forbedre den sociale situation for
meget unge forældre.
Med hensyn til børnene selv betyder en forøgelse af familiens velfærd, at det er
muligt at bekæmpe børnefattigdom, samtidig med at man giver børnene en ramme
for deres udvikling i et stimulerende og sikkert miljø i de første leveår. I sin
meddelelse om effektivitet og lige muligheder for alle i de europæiske
uddannelsessystemer
13
understreger Kommissionen allerede muligheden for at
investere i førskoleundervisningen for at
etablere grundlaget for videre læring,
forebygge skolefrafald, fremme de lige muligheder med hensyn til resultater og det
overordnede kompetenceniveau.
11
12
13
Den fælles rapport om beskæftigelsen 2007-2008, rådsdokument nr. 7169/08.
Eurostat, EU-SILC 2006.
KOM(2006) 481.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448428_0005.png
Endelig er adgangen til børnepasningsmuligheder med til at støtte familieplanlæg-
ningen set i lyset af nedgangen i den demografiske udvikling i Europa. Tilsyne-
ladende er de medlemsstater, hvor fødselstallet i øjeblikket er højest, også de lande,
som har gjort det lettere for forældrene at forene arbejds- og familieliv, og som har
en høj erhvervsfrekvens for kvinder.
3.
S
TATUS FOR GENNEMFØRELSEN AF
B
ARCELONAMÅLENE
Kommissionen har udvidet opfølgningen af Barcelonamålene, især på det statistiske
område. Nærværende beretning indeholder for første gang harmoniserede og
sammenlignelige oplysninger om anvendelsen af de "formelle pasningsordninger" for
småbørn i medlemsstaterne, hvilket betyder, at man kan gøre status i form af en
midtvejsevaluering med hensyn til opfyldelsen af Barcelonamålene. Disse oplys-
ninger vedrører forældrenes anvendelse af det eksisterende udbud af pasnings-
ordninger frem for antallet af pladser i medlemsstaterne, som kun vanskeligt kan
sammenlignes på europæisk niveau.
Der er stor forskel på pasningsmulighederne for børn i førskolealderen i medlems-
staterne alt efter de etablerede ordninger, de forskellige tilgange og de nationale
prioriteringer med hensyn til at forene arbejds- og familieliv. Visse udfordringer i
forbindelse med adgang til pasningsmulighederne, deres omkostninger og kvaliteten
heraf er dog fælles.
3.1.
Adgang
I forbindelse med Barcelonamålene udpeges der to aldersklasser for børn med meget
forskellige behov og ønsker. For børn under 3 år er behovet hovedsageligt vugge-
stuer og pasningsordninger, som der normalt betales for, og som kun er garanteret i
et begrænset antal lande (FI, DK, SE). Desuden spiller kulturelle overvejelser og
familiemæssige traditioner en rolle i valget af pasningsmuligheder, uanset om det er
formelle strukturer eller ej. Endelig kan de forskellige former for barsels- og
forældreorlov (varighed, økonomisk kompensation, fleksibilitet) have en virkning på
efterspørgslen af pasningsordninger, alt efter om forældrene vælger at passe deres
børn selv under hensyntagen til de finansielle og faglige problemer i forbindelse med
dette valg.
Fra treårsalderen indleder til gengæld en stor del af børnene deres førskole-
uddannelse i børnehaveklassen i et system, der generelt er subventioneret eller endog
gratis, eventuelt efterfulgt af pasningsordninger efter skolen.
Analysen af situationen i medlemsstaterne med hensyn til Barcelonamålene bygger
på dækningsgraden for børn gennem de formelle pasningsfaciliteter (for 2006)
14
. Det
drejer sig om forældrenes anvendelse af det eksisterende udbud frem for antallet af
pladser i medlemsstaterne. Det er endvidere vigtigt at skelne mellem dækningsgra-
derne i relation til det antal timer, som børnene passes (under eller over 30 timer om
ugen), da det er afgørende for, om forældrene har mulighed for fuldtidsbeskæftigelse.
14
For Bulgarien og Rumænien er oplysningerne først tilgængelige fra referenceåret 2007.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448428_0006.png
For den laveste aldersklasse (0 til 3 år)
viser det sig, at kun fem medlemsstater
(DK, NL, SE, BE, ES) har opfyldt Barcelonamålet på en dækningsgrad på 33 %,
hvorimod fem andre (PT, UK, FR, LU, SI) er kraftigt på vej. I de fleste andre lande
er der stadig lang vej, inden man kan imødekomme efterspørgslen efter pasnings-
ordninger. Selv om syv medlemsstater (FI, IT, CY, EE, DE, IE, LV) befinder sig på
et mellemniveau (mellem 16 og 26 %), har otte medlemsstater (EL, HU, MT, SK,
LT, AT, CZ, PL) en dækningsgrad på under eller lig med 10 %. Imidlertid omfatter
disse dækningsgrader alle børn, uanset antal timer om ugen. Således varierer det
meget fra land til land, hvor længe man udnytter disse tjenesteydelser, og andelen af
ydelser, der kun udbydes på deltid, er særlig høj i en række lande
15
. Nederlandene og
Det Forenede Kongerige tjener her som eksempel, da børn under 3 år i disse lande
næsten udelukkende anbringes i deltidspasningsordninger.
Med hensyn til børn
over 3 år og indtil den skolepligtige alder
har otte medlems-
stater (BE, DK, FR, DE, IE, SE, ES, IT) opfyldt Barcelonamålet på en dækningsgrad
på 90 %
16
, hvorimod tre andre (UK, NL, CY) er tæt på. Syv medlemsstater (EE, SI,
HU, FI, PT, SK, AT) har opnået en betydelig dækningsgrad på 70-85 %, men
mangler dog noget. Desuden viser det sig, at børnepasningsmuligheder for denne
aldersklasse ofte i betydeligt omfang tilbydes på deltid. Hvis udgangspunktet er en
dækningsgrad på fuld tid, har mere end halvdelen af medlemsstaterne således under
50 %, og en tredjedel af medlemsstaterne har endog en dækningsgrad på under 30 %.
Disse tal bør imidlertid fortolkes i lyset af de nationale forhold, der gør sig gældende
med hensyn til tilrettelæggelsen af undervisning på børnehaveklasseniveau og
adgang til pasningsordninger efter skoletid.
Det viser sig således, at efterspørgslen efter formelle børnepasningsordninger er langt
fra imødekommet i de fleste medlemsstater, hvilket hindrer forældrenes arbejds-
markedsdeltagelse, især kvindernes. En forbedring af situationen på dette område vil
kunne finde sted ved at oprette nye pasningsordninger og ved at gøre de uformelle
ordninger mere professionelle, f.eks. gennem kvalitetsstandarder for børnepasning,
beskæftigelsesvilkår, aflønning og uddannelse af personale. Desuden skal de mere
specifikke behov, som forældre med atypiske arbejdstider eller syge børn har, også i
højere grad imødekommes.
3.2.
Omkostninger og finansiering
Spørgsmålet om adgang til børnepasningsmuligheder hænger uløseligt sammen med
spørgsmålet om omkostninger. For forældrene er en plads i en vuggestue eller i en
fritidspasningsordning kun mulig, hvis den er økonomisk overkommelig. Dette
spørgsmål skal også undersøges i en større sammenhæng, med henblik på at arbejde
skal kunne betale sig: Omkostningerne ved pasningsordningerne må ikke bremse en
tilbagevenden til beskæftigelse. Med hensyn til social rummelighed skal man også
sikre sig, at der er adgang til pasningsordninger for børn fra de dårligst stillede
husholdninger.
Om pasningsordningerne er mere eller mindre økonomisk overkommelige, varierer
meget fra medlemsstat til medlemsstat. Desuden kan omkostningerne inden for
15
16
Mindre end 30 timer om ugen.
Hvis man betragter alle børn, der passes i mindst én time om ugen.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448428_0007.png
samme land variere, f.eks. alt efter tjenesteydelsens form, om den er offentlig eller
privat, eller om der tages højde for forældrenes indtægt.
For forældrene er det hovedsageligt
pasningsordninger for de yngste børn (under
3 år),
der kan udgøre en stor omkostning. For disse tjenesteydelser findes der
forskellige former for offentlig finansiering, lige fra almen adgang via direkte offent-
lig finansiering og indtægtsbestemte forældrebidrag, til støtteordninger i form af en
skattemæssig fradragsret for udgifter til pasning eller udstedelse af servicekuponer. I
sidstnævnte tilfælde lægges der vægt på det frie valg af pasningsform, og den private
sektor spiller i den forbindelse en central rolle. I de fleste medlemsstater eksisterer
disse forskellige ordninger side om side. Det betyder, at der på samme tid findes
forskellige børnepasningsmuligheder til forskellige priser. Ud over ordningernes
forskelligartethed varierer den udgift betydeligt (fra 5 % til mere end 30 %), som
nettoomkostningen (prisen minus forskellige tilskud) for børnepasningsordninger
udgør for familierne. I visse medlemsstater udgør pasningsordningerne, også selv om
der tages højde for forældrenes indtægt, en betydelig større del af de lavest stillede
husholdningers budget end hos andre husholdninger. Modsætningsforholdet øges
desuden mellem på den ene side vuggestuepladser, der er økonomisk overkommelige
udbudt af den offentlige sektor, men svære at opnå (f.eks. på grund af lange
ventelister), og på den anden side de mange private pasningsmuligheder, der er
vanskelige at overkomme økonomisk.
Med hensyn til
børn over 3 år og indtil den skolepligtige alder
er de i de fleste
medlemsstater omfattet af sektoren for førskoleundervisning i det mindste i to år, der
finansieres med offentlige midler ofte uden omkostninger for forældrene.
Samlet set er andelen af BNP af de offentlige udgifter, der bruges på pasnings-
muligheder for børn i førskolealderen, steget i de seneste år i de fleste medlemsstater.
Ikke desto mindre er den meget forskellig i EU og langt under niveauet i de nordiske
lande. Det gælder især udgifterne til pasning af børn under 3 år i modsætning til
førskoleordninger for børn over 3 år.
Det kan konkluderes, at omkostningerne ved pasningsmuligheder, især for børn
under 3 år, stadig er en væsentlig hindring for, at forældrene anvender disse i de
fleste medlemsstater. Det er i øvrigt det hovedargument, der fremsættes af de
kvinder, hvis arbejdsmarkedsdeltagelse er begrænset som følge af manglende
børnepasningsmuligheder (ufrivillig deltid eller inaktivitet)
17
.
3.3.
Kvalitet og arbejdsvilkår
Pasningsmulighedernes kvalitet er af afgørende betydning for forældrene og bestem-
mer, hvem de vælger at betro deres børn til. Det dækker over forskellige aspekter,
f.eks. tjenesteydelsens form, kvalitetsnormer, antal beskæftigede og deres uddan-
nelse. At sikre en minimumskvalitet for alle er også et spørgsmål om ligestilling både
for børn og forældre. Kommissionen har allerede understreget nødvendigheden af at
fremme kvaliteten af pasningsmuligheder for småbørn i form af sociale tjeneste-
ydelser af almen interesse, især ved at udarbejde en frivillig ramme for kvalitet
18
.
17
18
Undersøgelse om arbejdsmarkedets kræfter, modul 2005 om at forene arbejds- og familieliv.
KOM(2007) 725.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448428_0008.png
En række medlemsstater især de stater, der allerede har opnået et vist kvantitativt
niveau, har fokuseret på forbedringen af kvaliteten af deres pasningsordninger, især
hvad angår personalets uddannelse. Nødvendigheden af at arbejde videre med dette
aspekt er anerkendt på EU-plan
19
. Der findes imidlertid en markant forskel mellem
pasningsmuligheder (især for de yngste børn) og undervisning på børnehave-
klasseniveau (for børn over tre år), når der ses bort fra de lande, der har etableret en
integreret uddannelse fra småbørnsniveau til skolealder. Det har konsekvenser både
for, hvordan børnepasningen planlægges, og for personalets fornødne uddannelses-
niveau og gennemsnitslønninger, som fortsat er meget forskellige fra land til land og
fra tjenesteydelse til tjenesteydelse selv inden for samme land.
Således svarer det fornødne uddannelsesniveau for at passe børn generelt set til det
erhvervsfaglige gymnasieniveau eller måske endda til det videregående uddannelses-
niveau. Det reelle uddannelsesniveau afhænger imidlertid stort set af pasnings-
mulighedens art, og visse selvstændige børnehavepædagoger har ingen særlig
uddannelse på dette område. Til gengæld har de personer, der arbejder i sektoren for
undervisning i førskolealderen, for de flestes vedkommende en videregående
uddannelse ligesom lærerne.
Antallet af beskæftigede i sektoren for pasning af små børn er steget kraftigt i de
seneste år i EU som følge af en kraftig efterspørgsel. I en række tilfælde tiltrækker
arbejdsvilkårene (især deltid eller atypiske kontrakter) imidlertid ikke arbejdstagere
til denne sektor, der er karakteriseret ved mangel på kvalificeret arbejdskraft og stor
udskiftning
20
. I øvrigt er dette arbejde et af de erhverv med flest kvinder (mænd
udgør under 5 % i de fleste medlemsstater), og det kan være en hindring for en større
anerkendelse af sektoren og især for udryddelsen af fastlåste kønsrollemønstre.
Et andet aspekt af kvaliteten af pasningsmuligheder er forholdet mellem antal voksne
og børn, hvilket er meget forskelligt fra medlemsstat til medlemsstat, og som for de
mindste går lige fra forholdet 1 til 3 til 1 til 7 og for den ældste aldersklasse fra 1 til 6
til 1 til 19. Den obligatoriske karakter af disse forhold og deres konkrete gennem-
førelse varierer også meget alt efter medlemsstat.
Med hensyn til andre kvalitetsnormer spiller staten generelt en væsentlig rolle med
hensyn til at regulere og kontrollere, selv om disse kompetencer i højere grad udøves
på et decentraliseret niveau. Der skal også nævnes en tendens til en spredning i
pasningsmulighederne, især i form af private vuggestuer eller pasningsordninger i
hjemmet, hvilket øger forældrenes valgmulighed, til gengæld letter det ikke
procedurerne i forbindelse med kontrol af børnepasningens kvalitet.
Kvalitetsforbedringen forudsætter en nøje overholdelse af normerne gennem kontrol,
men også en minimumsuddannelse af alle arbejdstagere i sektoren, en forbedring af
arbejdsbetingelserne og mulighederne for videreuddannelse samt en forøgelse af den
værdi, disse erhverv tillægges, især på det økonomiske plan.
19
20
Jf. rådsdokumenter 14136/07 og 6706/07.
EFILWC, The childcare services sector – what future?, 2006.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
U
DFORDRINGER OG FREMTIDSPERSPEKTIVER
Seks år efter vedtagelsen af Barcelonamålene viser det sig, at et flertal af
medlemsstaterne formodentlig ikke vil kunne opfylde disse, da fristen i år 2010
nærmer sig. Til trods for den opnåede udvikling er der stadig lang vej for at nå frem
til et tilfredsstillende niveau med hensyn til adgang, især for børn under 3 år.
Desuden er børnepasningsmulighederne ikke altid økonomisk overkommelige, og
åbningstiderne ikke altid kompatible med lønnet beskæftigelse på fuld tid eller et
arbejde med atypiske arbejdstider, hvilket hindrer den fulde udnyttelse af forældrenes
produktive potentiale, især kvindernes.
Endelig skal der også fokuseres på forbedringen af kvaliteten af pasningsord-
ningerne, herunder uddannelse af fagfolk i sektoren og en styrkelse af deres image.
Kommissionen har ingen direkte kompetence i forbindelse med børnepasning, men
den fortsætter den regelmæssige opfølgning på Barcelonamålene som led i strategien
for vækst og beskæftigelse ved at understøtte den med sammenlignelige statistikker,
der er rettidigt tilgængelige og af høj kvalitet, og ved, om nødvendigt, at foreslå visse
medlemsstater særlige henstillinger. Endvidere vil udviklingen inden for pasnings-
strukturer og deres bidrag til ligestilling mellem mænd og kvinder blive analyseret i
årsrapporten om ligestilling mellem kvinder og mænd, som Kommissionen hvert år
forelægger på Det Europæiske Råds forårsmøde.
Desuden går Kommissionen ind for udveksling af landenes erfaring med børne-
pasningsstrukturer, især i forbindelse med programmet om udveksling af god praksis
inden for ligestilling mellem kvinder og mænd, der blev iværksat i 2008, udveks-
lingsplatformen, som blev tilrettelagt i forbindelse med den "europæiske alliance for
familier", og Gruppen på Højt Plan vedrørende Integration af Kønsaspektet i Struk-
turfondene. Kommissionen vil også fremme forskning i arbejdsvilkår og sørge for, at
erhvervene inden for sektoren for børnepasning i førskolealderen får et bedre image.
Ikke desto mindre er tyngdepunktet i vid udstrækning fortsat nationalt, eller endog
regionalt eller lokalt. De berørte parter, især nationale og lokale myndigheder samt
arbejdsmarkedets parter, bør gøre en indsats for at udvikle tilbud med pasnings-
muligheder for småbørn, der er tilgængelige, økonomisk overkommelige og af høj
kvalitet. Det er derfor af afgørende betydning, at mulighederne for medfinansiering
fra strukturfondene og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Land-
distrikterne udnyttes fuldt ud til foranstaltninger, der gør det lettere at forene arbejds-
og familieliv, og især børnepasningsstrukturer. Kommissionen hilser arbejds-
markedsparternes engagement og aktive samarbejde velkommen i forbindelse med
opfyldelsen af Barcelonamålene.
Nærværende beretning er et bevis på det engagement, som Kommissionen udviser
inden for sine kompetencer, med hensyn til at støtte opfyldelsen af Barcelonamålene
og udviklingen af børnepasningsstrukturer, der er tilgængelige, økonomisk over-
kommelige og af høj kvalitet, med det formål at fjerne hindringerne for forældrenes
arbejdsmarkedsdeltagelse, fremme den sociale rummelighed og øge ligestillingen
mellem kvinder og mænd.
DA
9
DA