Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0660
Offentligt
1448449_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 21.10.2008
KOM(2008) 660 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Etablering af arbejdsplanen for 2009-2011 i henhold til direktivet om miljøvenligt
design
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448449_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Etablering af arbejdsplanen for 2009-2011 i henhold til direktivet om miljøvenligt
design
1.
I
NDLEDNING
"Miljøvenligt design" har til formål at forbedre et produkts miljømæssige egenskaber i hele
dets livscyklus (lige fra valg og anvendelse af råmaterialer over fremstilling, emballering,
transport og distribution, installering, vedligeholdelse og anvendelse til det er udtjent) ved
systematisk at integrere miljøaspektet i den tidligste fase i produktdesignprocessen.
Energiforbrugende produkter er afhængige af energitilførsel (elektricitet, fossilt brændstof og
vedvarende energikilder) eller genererer, overfører og måler sådan energi. De tegner sig for en
stor del af forbruget af naturressourcer og energi i Fællesskabet og rummer et stort potentiale
for reduktion af drivhusgasemissionerne.
Direktiv 2005/32/EF
1
afstikker rammerne for kravne til miljøvenligt design af
energiforbrugende produkter. Direktivet er derfor en hjørnesten i EU’s politik for forbedring
af produkternes energi- og miljømæssige egenskaber i det indre marked. Dets potentiale til at
omfatte andre miljømæssigt vigtige produkter, dvs. alle energirelaterede produkter, blev
fremhævet i den for nyligt vedtagne handlingsplan for bæredygtigt forbrug, bæredygtig
produktion og en bæredygtig industripolitik
2
, som imidlertid ikke påvirker den nuværende
arbejdsplan. Direktivet sikrer fri bevægelighed for produkter i hele Europa og fremmer
integrationen af miljøvenligt design i de små og mellemstore virksomheder. Overordnet
skaber rammerne for miljøvenligt design fordele i form af produkter med bedre miljømæssige
egenskaber, herunder energibesparende egenskaber.
Formålet med arbejdsplanen
I henhold til artikel 16, stk. 1, i direktivet om miljøvenligt design skal Kommissionen
offentliggøre en arbejdsplan, hvori der for de følgende tre år opstilles en vejledende liste over
energiforbrugende produkter, som skal prioriteres i forbindelse med vedtagelsen af
gennemførelsesforanstaltninger.
1
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/32/EF af 6. juli 2005 om rammerne for fastlæggelse af
krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter og om ændring af Rådets direktiv
92/42/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/57/EF og 2000/55/EF (EUT L 191 af
22.7.2005),
ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/28/EF af 11. marts 2008 om
ændring af direktiv 2005/32/EE om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af
energiforbrugende produkter samt Rådets direktiv 92/4/EØF og direktiv 96/57/EF og 2000/55/EF for så
vidt angår de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (EUT L 81 af 20.3.2008, s. 48).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget om handlingsplanen for bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og en
bæredygtig industripolitik (KOM(2008) 397 endelig).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Arbejdsplanen bør bygge videre på den indsats, der blev påbegyndt i midten af 2005, med de
produktgrupper, der blev prioriteret i overgangsperioden, jf. direktivets artikel 16, stk. 2. De
miljømæssige prioriteringer for vedtagelsen af gennemførelsesforanstaltninger fastholdes,
navnlig for at udnytte de energiforbrugende produkters potentiale til omkostningseffektivt at
bekæmpe klimaændringerne.
2.
M
EKANISMER I DIREKTIVET OM MILJØVENLIGT DESIGN
Direktivet om miljøvenligt design er et rammedirektiv. Det betyder i praksis, at de bindende
krav til miljøvenligt design fastsættes ved gennemførelsesforanstaltningerne, der er specifikke
for hver produktgruppe. Selve direktivet fastsætter kun betingelserne og kriterierne for
indførelse af gennemførelsesforanstaltninger: Sådanne kan vedtages for et bestemt produkt,
såfremt det har en væsentlig miljøpåvirkning samt et stort salgs- og handelsomfang i det indre
marked og et klart potentiale for forbedringer, uden at det medfører urimelige omkostninger.
Der overvejes gennemførelsesforanstaltninger i de tilfælde, hvor industrien ikke har lanceret
selvregulerende initiativer. Selvregulering fra industriens side, herunder frivillige og ensidige
tilsagn, kan fremskynde processen takket være en hurtig og omkostningseffektiv
gennemførelse og giver mulighed for en fleksibel og hensigtsmæssig tilpasning til de
teknologiske løsninger og markedsforholdene.
Forud for den enkelte gennemførelsesforanstaltning gennemfører eksterne eksperter og
Kommissionen forundersøgelser og en konsekvensanalyse for at finde omkostningseffektive
løsninger, der forbedrer produktets overordnede miljømæssige egenskaber; medindflydelse og
uddelegerede
beslutningsprocesser
er
inkorporeret
i
de
enkelte
gennemførelsesforanstaltninger. I sidste ende vedtages gennemførelsesforanstaltningerne af
Kommissionen efter forskriftsproceduren med kontrol.
3.
P
RODUKTGRUPPER
,
DER ER OMFATTET AF OVERGANGSPERIODEN
(2005-2008)
I "overgangsperioden" mellem ikrafttrædelsen af direktivet om miljømæssigt design og
vedtagelsen af denne arbejdsplan skulle der indføres gennemførelsesforanstaltninger for de
produktgrupper, der er nævnt i direktivets artikel 16, stk. 2. I denne artikel klassificeres en
række energiforbrugende produkter, som er identificeret i det europæiske
klimaændringsprogram, som prioriterede. Det drejer sig f.eks. om varme- og
varmtvandsanlæg, elmotorsystemer, belysning i hjemmet og i servicesektoren,
husholdningsapparater, kontorudstyr i hjemmet og i servicesektoren, forbrugerelektronik og
HVAC-systemer (heating ventilating air conditioning systems). Desuden skulle der indføres
en separat horisontal gennemførelsesforanstaltning for at mindske standby-tab for en gruppe
produkter.
Der blev, foruden møderne med interessenterne, lanceret 19 forundersøgelser om disse
produktgrupper, som var prioriteret i overgangsperioden, hvoraf nogle vedrørte særlige
produktkategorier. I hver af disse blev det analyseret, om der skulle stilles krav om
miljøvenligt design for den pågældende produktgruppe og, i givet fald, hvilke. 14
forundersøgelser er afsluttet, og Kommissionen er, på baggrund af resultaterne heraf og i
manglen på tilsvarende selvregulerende foranstaltninger, gået i gang med at udfærdige udkast
til gennemførelsesforanstaltninger og, hvor det er relevant, krav til mærkning i henhold til
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448449_0004.png
energimærkningsdirektivet 92/75/EØF for særligt energiforbrugende produkter. De resterende
fem forundersøgelser forventes afsluttet inden 2009.
Efter forundersøgelsen af hver produktgruppe følger de næste skridt, som omfatter en høring
af konsultationsforummet, en vurdering af den potentielle gennemførelsesforanstaltnings
økonomiske, miljømæssige og samfundsmæssige konsekvenser samt vedtagelse efter
forskriftsproceduren med kontrol.
I de næste måneder vil Kommissionen vedtage gennemførelsesforanstaltninger for følgende
produktgrupper: lysudstyr i servicesektoren (herunder både offentlig gadebelysning og
kontorbelysning), tab ved elektriske produkter i standby- eller off-mode, eksterne
strømforsyninger og enkle set-topbokse til modtagelse af digitale tv-signaler. I 2009 agter
Kommissionen at forelægge gennemførelsesforanstaltninger vedrørende tv-apparater,
belysning i hjemmet, køleskabe og frysere til hjemmet, vaskemaskiner, opvaskemaskiner,
varmtvandskedler og vandvarmere, computere, billedudstyr, køleskabe til erhvervsbrug,
elmotorer, pumper, blæsere, cirkulationspumper og klimaanlæg til værelser.
I bilag II findes en fortegnelse over de produktgrupper, der er omfattet af denne
overgangsperiode.
4.
VEJLEDENDE LISTE OVER PRODUKTGRUPPER
Denne arbejdsplan indeholder en vejledende liste over produktgrupper; ved udarbejdelsen af
listen er der taget højde for det arbejde, der er gjort i overgangsperioden. De anførte
produktgrupper skal ses som vejledende prioriteringer for forundersøgelserne og
gennemførelsesforanstaltningerne i de næste tre år.
I en undersøgelse
3
foretaget af Kommissionen med henblik på udfærdigelse af arbejdsplanen
blev der identificeret 57 produktgrupper, som falder inden for anvendelsesområdet for
direktivet om miljøvenligt design, men som ikke var omfattet i overgangsperioden
4
. En
systematisk kortlægning af disse produktgrupper på baggrund af PRODCOM-produktlisten
5
var nødvendig af hensyn til arbejdsplanen.
I undersøgelsen blev 57 produktgrupper screenet for den vigtigste miljøpåvirkning - forbrug
af primærenergi i anvendelsesfasen - for at finde frem til de produktgrupper, der har størst
potentiale for reduktion af drivhusgasemissionerne. Dette resulterede i 25 produktgrupper i
kategori A og 9 i kategori B
6
. Kommissionen undersøgte de 25 A-kategoriproduktgrupper
yderligere med henblik på prioritering efter kriterierne i artikel 15 i direktivet om miljøvenligt
design, nemlig:
3
4
5
6
EPTA Ltd, Grækenland; PE International, Tyskland; NTUA, Grækenland: Undersøgelse med henblik
på udarbejdelse af den første arbejdsplan i henhold til direktivet om miljøvenligt design, udbudsrapport
nr.:
ENTR/06/026,
revideret
endelig
rapport:
6/12/2007:
http://ec.europa.eu/enterprise/eco_design/workingplan.htm.
s. 29 i [3].
PRODCOM er et system til indsamling og formidling af statistik om fremstillingen af varer. Titlen er
sammensat af det franske udtryk "PRODuction COMmunautaire" (fællesskabsproduktion) for
råstofudvinding og fremstilling: sektion B og C i den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter
i Den Europæiske Union (NACE 2).
s. 33 i [3].
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1)
2)
3)
Produktgruppen skal have et væsentligt handels- og salgsomfang i Fællesskabet.
Produktgruppen skal have en væsentlig miljøpåvirkning i Fællesskabet som følge af
produkternes energiforbrug gennem deres livscyklus.
Der skal være et betydeligt potentiale for reducering af produktgruppens
miljøpåvirkning, uden at det medfører urimelige omkostninger.
For at afgøre, hvorvidt de enkelte produktgrupper opfylder kriterierne i artikel 15, blev
følgende vurderingsprincipper anvendt i det omfang, det var relevant:
I henhold til den senest tilgængelige PRODCOM-produktliste (2005/2006) opfylder de 10
produktgrupper, som Kommissionen har prioriteret, det vejledende kriterium om en salgs- og
handelsvolumen på over 200 000 enheder årligt i Fællesskabet. Energiforbrugende produkter i
hjemmet samt service- og industrisektoren indgår heri. Det første kriterium er et ja/nej-
spørgsmål, idet antallet af enheder pr. produktgruppe direkte påvirker vurderingen af det
andet kriterium.
Ved vurderingen af det andet kriterium (væsentlig miljøpåvirkning) indgik følgende aspekter:
Højt primært energiforbrug i de angivne produktgrupper (vejledende > 1 000 PJ/år) og de
hermed relaterede emissioner, som f.eks. drivhusgasser, forsurende stoffer, tungmetaller og
affaldsproduktion. Dette giver, sammen med den screening, der blev foretaget i
undersøgelsen, en første indikation af prioriteringen. En lang driftstid (meget lang, dvs. op til
24 timer om dagen eller tre produktionsskift, eller lang, dvs. ca. 8 timer om dagen eller
opvarmnings-/nedkølingsperiode), dele, der bidrager til energiforbrug, eller en forventet
stigning i energiforbruget i løbet af de næste 10 år pga. et hastigt voksende marked er en
yderligere indikation af den energiforbrugsrelaterede miljøpåvirknings omfang. Set i lyset af
de stigende problemer med vandmangel og tørke i Europa er vandforbrug et andet område,
der bør fokuseres på. Der fokuseres også på andre former for miljøpåvirkninger, nemlig
materialer eller komponenter, der medfører forbrug af andre ressourcer, affaldsproduktion
eller specifikke emissioner som f.eks. elektronik, skærme, kølemidler, olie, produktionsaffald
eller emissioner af udstødningsgasser og mikropartikler.
Det tredje kriterium - betydeligt potentiale med hensyn til at mindske produktgruppernes
miljøpåvirkning - indgik også i prioriteringen. Om der er et betydeligt potentiale for
miljøvenlige tiltag, fremgår af potentialet for energibesparende drift (vejledende > 20 %). For
så vidt angår andre ressourcer kan der gennem designforbedringer af nogle former for
vandforbrugende udstyr opnås betydelige vandbesparelser og hermed forbundne
energibesparelser. Blandt andre vigtige miljøvenlige tiltag kan nævnes reducering af et
produkts vægt eller omfang, anvendelse af genvundne materialer, mindskelse af emissioner,
forlængelse af produktets mindste garanterede livscyklus eller sikring af mulighed for
opgradering, reparation eller let genvinding ved at mindske antallet af anvendte materialer,
anvendelse af standardkomponenter eller sikring af let adgang til værdifulde komponenter.
Eksisterende specifikationer i tredjelande som Minimum Energy Performance Standards
(MEPS) i Japan eller Energy Star-ordningen i USA samt den teknologiske udvikling kan
bidrage til processen med at identificere produkter med tilsvarende funktionalitet, men bedre
miljømæssige egenskaber.
De vurderede produktgrupper er ikke omfattet af anden fællesskabslovgivning om
miljøvenlige designforanstaltninger, men i den enkelte forundersøgelse bør det undersøges,
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448449_0006.png
om der findes anden relevant lovgivning vedrørende de undersøgte produkters eventuelle
specifikke miljøpåvirkninger, f.eks. direktivet om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
7
. På
nuværende tidspunkt antages det, at det betydelige potentiale for en forbedring af disse
produktgruppers miljøpåvirkning ikke vil medføre urimelige omkostninger, og at
markedskræfterne ikke vil kunne skabe fremskridt, hvis der ikke findes obligatoriske eller
frivillige krav. Disse foreløbige antagelser bør analyseres gennem forundersøgelser. Forslag
til forbedringer af miljømæssige egenskaber bør af hensyn til omkostningseffektiviteten
baseres på de laveste livscyklusomkostninger.
Resultaterne af vurderingen udmundede i følgende vejledende lister over produktgrupper. I
bilag I findes yderligere oplysninger om vurderingen.
Vejledende liste over produktgrupper, der er omfattet af denne arbejdsplan
8
klimaanlæg og ventilationssystemer
varmeudstyr drevet af elektricitet eller fossilt brændstof
udstyr til tilberedelse af fødevarer
industri- og laboratorieovne
værktøjsmaskiner
netværk, udstyr til behandling og lagring af data
køle- og fryseudstyr
lyd- og billedudstyr
transformatorer
vandforbrugende udstyr.
Kommissionen hørte konsultationsforummet som foreskrevet i artikel 18 i direktivet om
miljøvenligt design for at tage højde for kommentarerne fra medlemsstaternes repræsentanter
og interessenterne i forbindelse med udfærdigelsen af denne arbejdsplan og den vejledende
liste over produktgrupper
9
.
Produktgrupperne i listen kan for så vidt forundersøgelserne angår opdeles i flere dele, idet
der tages højde for konklusionerne fra overgangsperioden: Produkter med sammenlignelige
tekniske, økonomiske og miljømæssige egenskaber bør som hovedregel undersøges sammen;
om nødvendigt kan markedsstruktur, anvendelsesmønstre, miljømæssige og økonomiske
påvirkninger eller potentiale for forbedring analyseres separat. Forundersøgelser af specifikke
7
8
9
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27. januar 2003 om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE) (EUT L 37 af 13.2.2003, s. 24).
Produktgrupper i tilfældig rækkefølge, ekskl. energiforbrugende produkter, som allerede er omfattet af
overgangsperioden.
Referatet fra konsultationsforummet af 28. maj 2008:
http://ec.europa.eu/enterprise/eco_design/workingplan.htm.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448449_0007.png
produkter, som kan klassificeres i forskellige produktgrupper (f.eks. køleaggregater eller
varmepumper), skal koordineres. Data fra analysen af processer og komplekse systemer i Best
Available Techniques Reference Documents ("BREF") i henhold til IPPC-direktivet
10
bør
anvendes, hvis det er hensigtsmæssigt, efter samme mønster som ved arbejdet med
produktgrupperne "elmotorsystemer" og "HVAC-systemer" i overgangsperioden.
Der kan ske ændringer af Kommissionens prioriteringsvurdering, når den kvalitative
vurdering i en forundersøgelse er fuldt gennemført.
5.
P
ERSPEKTIVER
Når en produktgruppe er angivet i den vejledende liste for denne arbejdsplan betyder det, at
Kommissionen vil indlede en forundersøgelse af den pågældende produktgruppe i perioden
2009-2011 og, eventuelt, vedtage en gennemførelsesforanstaltning, afhængigt af
forundersøgelsens udfald, og under forudsætning af, at konsekvensanalysen er positiv, og at
der ikke findes gyldige selvregulerende foranstaltninger.
Oplysninger om tidsplanen for forundersøgelser og gennemførelsesforanstaltninger vil blive
formidlet til alle interessenter inden for hver produktgruppe, hovedsageligt via webstederne
for de tjenestegrene i Kommissionen, der er ansvarlige for direktivet om miljøvenligt
design
11
, via møder med interessenterne og via websteder drevet af de kontrahenter, der
udfører forundersøgelserne.
I hver forundersøgelse vil eventuelle krav til miljøvenligt design blive undersøgt ved hjælp af
tekniske, økonomiske og miljømæssige analyser. Muligheden for at give mandat til at
standardisere visse parametre for miljøvenligt design bør undersøges. Interessenterne bør
samarbejde aktivt i denne analyse.
Desuden opfordrer Kommissionen de industrisektorer, der fremstiller energiforbrugende
produkter med væsentlige miljøpåvirkninger, til at udarbejde selvregulerende foranstaltninger,
som kan opfylde de politiske målsætninger hurtigere eller billigere end obligatoriske krav.
Dette er i overensstemmelse med direktivet om miljøvenligt design og Kommissionens
strategi om bedre lovgivning og dens løbende forenklingsprogram. Kommissionen vil i de
næste tre år holde øje med sådanne initiativer og efterfølgende evaluere, hvorvidt der er behov
for yderligere gennemførelsesforanstaltninger, f.eks. hvis markedskræfterne ikke skubber
udviklingen i den rigtige retning, eller dette sker for langsomt.
I overensstemmelse med direktivets artikel 16 ændrer Kommissionen regelmæssigt
arbejdsplanen efter høring af konsultationsforummet.
10
11
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/1/EF af 15. januar 2008 om integreret forebyggelse og
bekæmpelse af forurening (kodificeret udgave) (EFT L 24 af 29.1.2008, s. 8). Referencedokumenter om
bedste tilgængelige teknik:
http://eippcb.jrc.es/pages/FActivities.htm.
Generaldirektoratet for Erhvervspolitik:
http://ec.europa.eu/enterprise/eco_design/index_en.htm.
Generaldirektoratet for Energi og Transport:
http://ec.europa.eu/energy/demand/legislation/eco_design_en.htm.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448449_0008.png
Hvis Kommissionens forslag om at udvide anvendelsesområdet for direktivet om miljøvenligt
design
12
til at omfatte alle energirelaterede produkter hurtigt bliver vedtaget af Europa-
Parlamentet og Rådet, vil Kommissionen ændre arbejdsplanen i overensstemmelse hermed,
således at den omfatter de produktgrupper, som blev tilføjet ved udvidelsen.
12
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 16. juli 2008 om rammerne for fastlæggelse af
krav til miljøvenligt design af energirelaterede produkter. KOM(2008) 399 endelig – 2008/0151 (COD).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448449_0009.png
B
ILAG
I
T
ABEL
: I
KKE
-
UDTØMMENDE VURDERING
VEJLEDENDE LISTE
AF PRODUKTGRUPPERNE I DENNE ARBEJDSPLANS
Produktgrupperne er angivet i alfabetisk orden og indbefatter ikke produkter, som allerede er
omfattet af overgangsperioden.
Produktgruppe
Produkteksempler
Væsentlig
miljøpåvirkning
1
Højt energiforbrug
(> 1 000 PJ/år) med lang
driftstid
(køleperiode/varmeperiode,
øget ventilationstid) og
hastigt voksende marked.
Andre miljøpåvirkninger
fra effektelektronik,
skærme og kølemidler.
Betydeligt potentiale for
forbedring
Stort potentiale for
energibesparelse (anslået
gennemsnit > 20 %).
Potentiale for andre
miljøforbedringer (f.eks.
kølemiddelsubstitution,
forlænget livscyklus eller
let genindvinding).
Tredjelandsspecifikationer
(energimærkning,
miljømærkning, Energy
Star og MEPS) angiver
potentialet for
forbedringer.
Stort potentiale for
energibesparelse (anslået
gennemsnit > 20 %).
Potentiale for andre
miljøforbedringer (f.eks.
reducerede emissioner
eller let genindvinding).
Klimaanlæg og
ventilationssystemer.
Store klimaanlæg > 12 kW.
Vandkølede klimaanlæg.
Ventilationsanlæg.
Varmeudstyr drevet
af elektricitet eller
fossilt brændstof.
Radiatorer, akkumulerende,
elektriske.
Elektriske varmeanordninger til
rum- og gulvvarme. Gas- og
oliefyrede varmeanordninger til
tørre rum. Varmepumper.
Højt energiforbrug
(> 1 000 PJ/år) med lang
driftstid (varmeperiode).
Andre miljøpåvirkninger
fra effektelektronik,
anvendte materialer og
emission af
udstødningsgasser.
Højt energiforbrug
(> 1 000 PJ/år) med lang
driftstid i servicesektoren
(ca. 8 timer om dagen) og
den integrerede
motor/blæsers
energiforbrug.
Udstyr til
tilberedelse af
fødevarer.
Elektriske og gasdrevne ovne og
mikrobølgeovne
Kogesektioner og grillapparater
Kaffemaskiner.
Stort potentiale for
energibesparelse (anslået
> 10-30 %).
Potentiale for andre
miljøforbedringer (f.eks.
let genindvinding).
Tredjelandsspecifikationer
(energimærkning,
miljømærkning og MEPS)
og medlemsstaternes
miljømærkninger angiver
potentialet for
forbedringer.
Stort potentiale for
energibesparelse (anslået
gennemsnit > 20 %).
Potentiale for andre
miljøforbedringer (f.eks.
forbedrede
varmeoverførselssystemer
Industri- og
laboratorieovne.
Infrarøde stråleovne.
Modstandsopvarmede og
elektriske induktionsopvarmede
industri- og laboratorieovne.
Fyringsaggregater.
Højt energiforbrug
(> 1 000 PJ/år) med lang
driftstid (ca. 8 timer om
dagen) og den integrerede
motor/blæsers
energiforbrug.
Anden miljøpåvirkning fra
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448449_0010.png
Produktgruppe
Produkteksempler
Væsentlig
miljøpåvirkning
1
anvendte materialer.
Betydeligt potentiale for
forbedring
eller massereduktion).
Tredjelandsspecifikationer
(energimærkning og
MEPS) angiver potentialet
for forbedringer.
Stort potentiale for
energibesparelser (lav
effektfaktor på 0,7-0,8,
potentiale for forbedring i
tomgang og via variabel
omdrejningshastighed).
Potentiale for andre
miljøforbedringer (f.eks.
forlængelse af værktøjets
livscyklus, let
genindvinding af
elektronik eller et lukket
genindvindingskredsløb).
Meget stort potentiale for
energibesparelse (anslået
5-30 % for produkter,
80 % for systemer,
netværk i standby og
strømstyring).
Potentiale for andre
miljøforbedringer (f.eks.
udnyttelse af affaldsvarme
eller let genindvinding).
Tredjelandsspecifikationer
under udvikling (Energy
star) angiver potentialet
for forbedringer.
Stort potentiale for
energibesparelse (anslået
> 10-60 %).
Potentiale for andre
miljøforbedringer (f.eks.
kølemiddelsubstitution).
Stort potentiale for
energibesparelse (anslået
gennemsnit > 20 %).
Potentiale for andre
miljøforbedringer (f.eks.
forlængelse af
livscyklussen eller let
genindvinding).
Tredjelandsspecifikationer
(energimærkning,
miljømærkning og Energy
Star) angiver potentialet
for forbedringer.
Værktøjsmaskiner
Værktøjsmaskiner til
formgivning. Værktøjsmaskiner
til adskillelse.
Værktøjsmaskiner med fysisk-
kemiske processer.
Højt energiforbrug
(> 1 000 PJ/år) med lang til
meget lang driftstid (op til
tre produktionsskift) og den
integrerede motors
energiforbrug.
andre miljøpåvirkninger fra
effektelektronik og
produktionsaffald.
Netværk, udstyr til
behandling og
lagring af data.
Servere.
Netværkskommunikationsudstyr.
Strømforsyning, der ikke kan
afbrydes.
Tab ved netværk i standby for
nogle produktgrupper.
Højt energiforbrug
(> 1 000 PJ/år) med meget
lang driftstid (24 timer i
døgnet) og hastigt
voksende marked.
Anden miljøpåvirkning fra
elektronik.
Køle- og
fryseudstyr.
Serviceskabe.
Kølerum, køleaggregater.
Ismaskiner.
Maskiner til flødeis og
milkshake.
Højt energiforbrug
(> 1 000 PJ/år) med meget
lang driftstid (op til 24
timer i døgnet).
Anden miljøpåvirkning fra
kølemidler.
Højt energiforbrug
(> 1 000 PJ/år) med
voksende marked.
Anden miljøpåvirkning fra
elektronik og skærme.
Lyd- og billedudstyr.
Dvd-afspillere/videoafspillere og
-optagere.
Videoprojektorer.
Spilkonsoller. Digitale
forstærkere og subwoofere til
hjemmebiografer.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448449_0011.png
Produktgruppe
Produkteksempler
Væsentlig
miljøpåvirkning
1
Højt energiforbrug
(> 1 000 PJ/år),med meget
lang driftstid (op til 24
timer i døgnet).
Anden miljøpåvirkning fra
anvendt olie, maling osv..
Betydeligt potentiale for
forbedring
Stort potentiale for
energibesparelse (omkring
30 % er muligt, svarende
til ca. 15 % af tabet på
elnettet, udstyret nærmer
sig slutningen på sin 40-
års livscyklus).
Potentiale for andre
miljøforbedringer (f.eks.
anvendte materialer).
Tredjelandsspecifikationer
(energimærkning,
miljømærkning, Energy
Star og MEPS) angiver
potentialet for
forbedringer.
Stort potentiale for
vandbesparelse (anslået
gennemsnit > 40 % i
industrien og landbruget
og > 30 % i den offentlige
vandforsyning (f.eks.
individuelle justeringer af
gennemstrømning og
vandtryk samt
sprinklervanding og
drypvandingsanlæg
fremstillet til drift ved lavt
til mellem vandtryk).
Transformatorer.
Fordelingstransformatorer.
Krafttransformatorer.
Små transformatorer.
Vandforbrugende
udstyr.
Vandrensningsudstyr.
Vandingsudstyr.
Stort vandtab pga.
uhensigtsmæssigt udstyr
(ca. 14 mia. m³ om året i
industrien, ca. 53 mia. m³
om året i landbruget og ca.
24 mia. m³ om året i
husholdninger og offentlige
anlæg).
Energiforbrug angives som PJ af det primære energiforbrug i 2006. "Primærenergi" betyder energi fra fossilt
brændstof og vedvarende energikilder, som ikke har været igennem nogen omdannelsesproces. For at konvertere
elektricitet fra det offentlige strømnet (sekundær energi) til primær energi blev faktoren 10,5 MJ/kWh
e
anvendt.
1
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448449_0012.png
B
ILAG
II
Tabel: Produktgrupper, der er omfattet af overgangsperioden
13
Foranstaltninger, der ventes vedtaget af Kommissionen i 4. kvartal af 2008 eller 1. kvartal af
2009
Lysudstyr i servicesektoren
Tab i standby- eller off-mode
Eksterne strømforsyninger
Enkle set-topbokse
Lysudstyr til hjemmet I (herunder glødelamper)
Tv-apparater
Foranstaltninger, der sættes til afstemning i udvalget i 2008 og 2009
Kedler
Vandvarmere
Vaskemaskiner og opvaskemaskiner
Husholdningskøle- og fryseskabe
Køleskabe til erhvervsbrug
Elmotorer
Cirkulationspumper (oprindeligt under elmotorer)
Computere
Billedudstyr
Elektriske pumper (oprindeligt under elmotorer)
Blæsere til ventilation i andre bygninger end beboelse (oprindeligt under elmotorer)
Klimaanlæg til værelser
Blæsere til hjemmet (oprindeligt under klimaanlæg til værelser)
Andre foranstaltninger (forundersøgelser afsluttes i 2009)
Komplekse set-topbokse
Tørretumblere
Støvsugere
Lysudstyr til hjemmet II (reflektorlamper og belysningsarmaturer)
Fastbrændselskedler
13
Planen for vedtagelsen er vejledende og kan ændre sig i takt med, at den tilpasses til de faktiske
fremskridt med det forberedende arbejde.
DA
12
DA