Europaudvalget 2009
KOM (2008) 0711
Offentligt
1448496_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 6.11.2008
KOM(2008) 711 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Det Europæiske Fællesskabs
vegne til forslag til ændringer af den internationale konvention angående regulering af
hvalfangst og dens vedtægter
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
kom (2008) 0711 - Ingen titel
1448496_0002.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Det Europæiske Fællesskabs
vegne til forslag til ændringer af den internationale konvention angående regulering af
hvalfangst og dens vedtægter
BEGRUNDELSE
(1)
I EF-traktatens artikel 174, stk. 1, er det fastsat, at et af målene for
Fællesskabets miljøpolitik er fremme på internationalt plan af foranstaltninger
til løsning af de regionale og globale miljøproblemer. Dette mål omfatter
bevarelse af arter på globalt plan, herunder hvaler. Det Europæiske
Fællesskab har forpligtet sig til at bevare hvaler og andre hvalarter og har
indført en miljølovgivning, der sikrer et højt beskyttelsesniveau i denne
henseende.
Habitat-direktivet
1
nævner alle cetacea-arter i bilag IV. Det betyder, at alle
hvalarter er strengt beskyttet mod forsætlig forstyrrelse, indfangning eller
drab i Fællesskabets vandområder. I samme direktiv forbydes desuden hold,
transport eller salg af eller bytte med enheder, der er indsamlet i naturen.
Bestemmelserne tillader heller ikke genoptagelse af hvalfangst bestemt til
kommercielle formål af bestande, der helt eller delvis optræder i
Fællesskabets vandområder. Som følge af hvalbestandenes vandrende
karakter står det imidlertid klart, at målene i habitat-direktivet kun kan
realiseres i fuldt omfang, hvis der findes tilsvarende internationale lovregler.
Rådets forordning EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved
kontrol af handelen hermed
2
, der gennemfører bestemmelserne i
konventionen om international handel med udryddelsestruede dyr og planter
(CITES) i Fællesskabet, forbyder indførelsen af hvalarter i Fællesskabet
hovedsageligt til kommercielle formål
3
. Dette høje beskyttelsesniveau vil
yderligere blive styrket af EU's havstrategi
4
og havstrategirammedirektivet
5
,
der vil underbygge beskyttelsen af hvaler i EU ved at fremme det
overordnede mål med god miljøstatus i vore have og farvande.
Endemålsætningen i Fællesskabets miljøpolitik er således at søge den
strengeste beskyttelse af hvaler. Denne miljølovgivning sikrer det højeste
beskyttelsesniveau ved hjælp af en gennemgribende harmonisering af
reglerne på området.
(2)
(3)
(4)
1
2
3
4
5
Direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter, EFT L 206 af 22.7.1992, s. 7.
EFT L 61 af 3.3.1997, s. 1.
Rådets forordning (EØF) nr. 348/81 om en fælles ordning for indførsel af hvalprodukter tillader
desuden kun import af de anførte produkter, hvis de ikke anvendes til kommercielle formål.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Tematisk strategi til beskyttelse og
bevaring af havmiljøet KOM(2005) 504 endelig.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om rammerne for Fællesskabets
havmiljøpolitiske foranstaltninger.
DA
2
DA
kom (2008) 0711 - Ingen titel
1448496_0003.png
(5)
Fællesskabets politik vedrørende hvaler vil ikke være effektiv i Fællesskabets
vandområder, hvis den ikke bakkes up af en tilsvarende indsats på
verdensplan. I forbindelse med den integrerede EU-havpolitik vil
Kommissionen arbejde i retning mod at koordinere europæiske interesser om
internationale spørgsmål.
Den Internationale Hvalkommission (IWC) er den ansvarlige internationale
organisation, hvad angår bevarelse og forvaltning af hvalbestande på globalt
plan, og den blev oprettet under den internationale konvention angående
regulering af hvalfangst ("konventionen"), der blev undertegnet i 1946.
Konventionens formål er at "at sikre en passende bevaring af hvalbestanden
og derved muliggøre en rolig udvikling af hvalindustrien" (konventionens
præambel). Medlemskab af IWC er kun åbent for regeringer, der har tilsluttet
sig konventionen. En ændring af konventionen med henblik på at tillade EF at
blive medlem ville kræve, at alle IWC-medlemmerne ratificerer en protokol.
Kommissionen vedtog i 1992
6
et forslag om Fællesskabets tiltrædelse af
konventionen, men Rådet har ikke fulgt op på forslaget. Fællesskabet har dog
observatørstatus.
Kommerciel hvalfangst blev suspenderet i 1986 som resultat af et
moratorium, som flertallet af lande repræsenteret i IWC tilsluttede sig.
Usikkerhed med hensyn til de videnskabelige analyser om forskellige
hvalbestandes tilstand var hovedårsagen til denne pause i den kommercielle
hvalfangst. Siden da har det vigtigste spørgsmål, som regelmæssigt er blevet
drøftet på IWC's møder, været om hvalbestandene er tiltaget tilstrækkeligt til,
at forbuddet mod kommerciel hvalfangst kan ophæves på en kontrolleret
måde.
IWC's dobbeltmandat med både at forvalte hvalfangst og beskytte hvalerne
har ført til ekstremt polariserede modsætninger i årenes løb mellem "pro-
hvalfangst"
nationer
og
"anti-hvalfangst"
nationer.
Førende
hvalfangstnationer (f.eks. Japan, Island og Norge) har konsekvent sat sig
imod moratoriet og fortsat hvalfangst med, hvad de kalder videnskabelige
formål eller med henvisning til andre undtagelser.
Det generelle forbud mod kommerciel hvalfangst, der er besluttet i IWC,
falder i tråd med EF's sektorpolitikker som fastlagt i ovennævnte lovgivning.
Det er vigtigt, at IWC sikrer effektiv beskyttelse af hvaler overalt i verden.
Derfor er de 21 af EU's medlemsstater, der er medlemmer af IWC
7
, nødt til på
hvert møde i IWC at tilkendegive deres holdning til sådanne forslag, som
henhører under Fællesskabets kompetence.
I overensstemmelse med princippet om loyalt samarbejde, der er nedfældet i
EF-traktatens artikel 10, og princippet om, at Fællesskabet repræsenteres med
én stemme i international sammenhæng, er det vigtigt, at medlemsstaterne
forbereder møder i IWC ved at nå til enighed om en fælles holdning i Rådet.
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
6
7
Udkast til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at forhandle
om en protokol om ændring af den internationale konvention angående regulering af hvalfangst,
Washington, den 2. december 1946, KOM(92) 316.
Belgien, Cypern, Danmark, Det Forenede Kongerige, Finland, Frankrig, Grækenland, Irland, Italien,
Luxembourg, Nederlandene, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjekkiet,
Tyskland, Ungarn og Østrig.
DA
3
DA
kom (2008) 0711 - Ingen titel
1448496_0004.png
Som følge af de begrænsninger, der ligger i Fællesskabets observatørstatus,
repræsenteres denne holdning af medlemsstaterne, der handler i fællesskab i
Fællesskabets interesse inden for IWC. Det er endvidere vigtigt, at de
resterende medlemsstater, som endnu ikke er parter i IWC, fremskynder deres
tiltrædelsesprocedure. Det er kun ved at handle i fællesskab og fremlægge en
fælles holdning, at EU's medlemsstater vil kunne gøre sig håb om at nå frem
til hensigtsmæssige og effektive internationale lovrammer for beskyttelse af
hvaler, der vil blive overholdt.
(11)
Kommissionen fremlægger derfor et forslag til afgørelse herom for Rådet
med følgende retsgrundlag: artikel 175 (miljøpolitik) og artikel 300, stk. 2,
litra b), med henblik på at fastlægge Fællesskabets holdning i et organ, der er
oprettet ved en aftale, når dette organ træffer afgørelser med retslige
virkninger. Som følge af de hovedsageligt miljømæssige målsætninger, som
Det Europæiske Fællesskab bør forfølge i forhold til IWC på indeværende
tidspunkt vil traktatens artikel 37 ikke blive foreslået som en del af denne
afgørelses operationelle retsgrundlag. Dette indskrænker ikke Det Europæiske
Fællesskabs enekompetence hvad angår havenes ressourcer i medfør af
bestemmelserne i artikel 3, stk. 1, litra e), sammenholdt med artikel 32 og
traktatens bilag I, og dermed hvad angår alle levende akvatiske ressourcer
under den fælles fiskeripolitik i medfør af Rådets forordning (EF)
nr. 2371/2002
8
. Dette berører ikke fremtidige forhandlinger om bevarelse og
forvaltning af levende akvatiske ressourcer, som er omfattet af den
pågældende forordning.
Afgørelser i IWC om at ændre vedtægterne til konventionen har retlig
virkning, da de træder i kraft inden for den fastsatte periode uden behov for
ratifikation
9
. Japan har på næsten alle IWC's møder siden forbuddets
ikrafttræden foreslået ændringer af vedtægterne til konventionen for at tillade
hvalfangst under visse omstændigheder og
de facto
ophæve forbuddet for
visse bestande. Fællesskabet kan ikke afvente andre IWC-medlemmers
ændringsforslag for det igangsætter og afslutter sine interne procedurer med
henblik på at fastlægge en holdning til, da sådanne forslag kan fremlægges
indtil 60 dage før et IWC-møde. Da Fællesskabets foreslåede mål er at støtte
udviklingen af en omfattende international ramme, som omfatter samtlige
hvalfangstaktiviteter og generelt modsætte sig initiativer for at hæve
moratoriet for kommerciel hvalfangst, kan Rådet allerede fastlægge
Fællesskabets holdning for fremtidige IWC-møder.
Endvidere bør Fællesskabet støtte ændringer af vedtægterne, som har til
formål at oprette hvalreservater, og modsætte sig forslag om at ændre IWC's
procedureregler for at udvide mulighederne for hemmelig afstemning, da
dette ville være i modstrid med Århus-konventionen, herunder især artikel 3,
stk. 7, som Fællesskabet og dets medlemsstater er parter i.
(12)
(13)
8
9
Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, EFT L 358 af 31.12.2002, s. 59-80.
Se konventionens artikel V. I medfør af stk. 3 bliver parterne bundet af ændringer af vedtægterne efter
90 dage, medmindre de rejser indsigelse.
DA
4
DA
kom (2008) 0711 - Ingen titel
1448496_0005.png
(14)
Dette forslag til rådsafgørelse bygger på den afgørelse, som miljøministrene
vedtog i Rådet 5. juni 2008 på grundlag af Kommissionens afgørelse
10
.
Vedtagelsen af Rådets afgørelse gjorde det muligt for Fællesskabet at
koordinere sin holdning omkring en række spørgsmål på IWC's årsmøde i
juni 2008 i Santiago de Chile.
10
KOM(2007) 821 endelig.
DA
5
DA
kom (2008) 0711 - Ingen titel
1448496_0006.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Det Europæiske Fællesskabs
vegne til forslag til ændringer af den internationale konvention angående regulering af
hvalfangst og dens vedtægter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 175,
stk. 1, sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
11
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I EF-traktatens artikel 174, stk. 1, er det fastsat, at et af målene for Fællesskabets
miljøpolitik er fremme på internationalt plan af foranstaltninger til løsning af de
regionale og globale miljøproblemer.
Inden for Fællesskabet nævner direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (habitatdirektivet)
12
alle cetacea-arter som arter af
fællesskabsbetydning og kræver, at medlemsstaterne opretholder eller genopretter
disse arter i en gunstig bevaringsstatus i de dele af deres område, som traktaten finder
anvendelse på. Alle cetacea-arter er nævnt i bilag IV. Alle hvalarter er derfor strengt
beskyttet mod forsætlig forstyrrelse, indfangning eller drab i Fællesskabets farvande. I
samme direktiv forbydes desuden hold, transport eller salg af eller bytte med enheder,
der er indsamlet i naturen.
Rådets forordning EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af
handelen hermed
13
, der gennemfører bestemmelserne i konventionen om international
handel med udryddelsestruede dyr og planter (CITES) i Fællesskabet, forbyder
indførelsen af hvalarter i Fællesskabet hovedsageligt til kommercielle formål
14
.
Hvaler er migrerende arter. Fællesskabets politikker og lovgivning vedrørende hvaler
vil derfor være mere effektiv i Fællesskabets farvande, hvis de understøttes af en
tilsvarende indsats på internationalt plan.
Den Internationale Hvalkommission (IWC) er den ansvarlige internationale
organisation, hvad angår bevarelse og forvaltning af hvalbestande på globalt plan, og
den blev oprettet under den internationale konvention angående regulering af
hvalfangst, der blev undertegnet i 1946. Medlemskab af IWC er kun åbent for
(2)
(3)
(4)
(5)
11
12
13
14
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 206 af 22.7.1992, s. 7.
EFT L 61 af 3.3.1997, s. 1.
Rådets forordning (EØF) nr. 348/81 om en fælles ordning for indførsel af hvalprodukter tillader
desuden kun import af de anførte produkter, hvis de ikke anvendes til kommercielle formål.
DA
6
DA
kom (2008) 0711 - Ingen titel
1448496_0007.png
regeringer. Det Europæiske Fællesskab har kun observatørstatus i IWC
15
og er
repræsenteret af Kommissionen.
(6)
Kommerciel hvalfangst blev suspenderet i 1986 som resultat af et moratorium, som
flertallet af lande repræsenteret i IWC tilsluttede sig. Førende hvalfangstnationer har
konsekvent sat sig imod moratoriet og fortsat hvalfangst med, hvad de kalder
videnskabelige formål eller med henvisning til andre undtagelser.
På IWC's 60. årsmøde i London i Santiago de Chile i juni 2008 blev der indledt en
vigtig proces med henblik på at fastlægge det fremtidige arbejde i IWC.
Medlemsstaterne bør bestræbe sig på at deltage konstruktivt i alle drøftelser ud fra
målet om at sikre effektive internationale lovrammer.
IWC arbejder på grund af vedtægter, som fastlægger reglerne for hvalfangst i hele
verden. Vedtægterne er knyttet som bilag til konventionen og er defineret som en
integrerende del af denne. De er bindende for parterne og indeholder detaljerede regler
for bevaring og udnyttelse af hvalressourcer. Bestemmelserne og ændringerne heraf er
bindende for parterne, medmindre en part formelt rejser indsigelse mod en ændring i
overensstemmelse med artikel V, stk. 3, i ICRW.
Forslag til beslutninger om at ændre vedtægterne, som vedtages i IWC, kan have
retlige virkninger og få indvirkning på gennemførelsen af målsætningerne i
Fællesskabets politikker og lovgivning med hensyn til hvaler. Nogle af de forslag, som
regelmæssigt fremsættes på IWC's møder, har som mål at tillade hvalfangstaktiviteter
gennem fastsættelse af kvoter og forvaltningsforanstaltninger eller oprettelse af
hvalreservater, og de kræver fastlæggelse af en fællesskabsholdning.
Som følge af de hovedsageligt miljømæssige målsætninger, som Det Europæiske
Fællesskab bør forfølge i forhold til IWC på indeværende tidspunkt vil traktatens
artikel 37 ikke blive foreslået som en del af denne afgørelses operationelle
retsgrundlag. Dette indskrænker ikke Det Europæiske Fællesskabs enekompetence
hvad angår havenes ressourcer i medfør af bestemmelserne i artikel 3, stk. 1, litra e),
sammenholdt med artikel 32 og traktatens bilag I, og dermed hvad angår alle levende
akvatiske ressourcer under den fælles fiskeripolitik i medfør af Rådets forordning (EF)
nr. 2371/2002
16
. Dette berører ikke fremtidige forhandlinger om bevarelse og
forvaltning af levende akvatiske ressourcer, som er omfattet af den pågældende
forordning.
Medlemsstaterne har pligt til at samarbejde loyalt i medfør af EF-traktatens artikel 10
og kan ikke påtage sig forpligtelser uden for fællesskabslovgivningens rammer, der
kan berøre fællesskabsreglerne eller ændre deres anvendelsesområde.
Da Fællesskabet har status som observatør i IWC, bør Fællesskabets holdning til
spørgsmål, der henhører under dets kompetence, besluttes af Rådet og fremføres af
medlemsstaterne, der handler i fællesskab i Fællesskabets interesse.
På fremtidige møder i IWC bør Fællesskabet og medlemsstaterne arbejde tæt sammen
for at sikre, at ændringer af den internationale konvention angående regulering af
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
15
16
Belgien, Cypern, Danmark, Det Forenede Kongerige, Finland, Frankrig, Grækenland, Irland, Italien,
Luxembourg, Nederlandene, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjekkiet,
Tyskland, Ungarn og Østrig.
Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, EFT L 358 af 31.12.2002, s. 59-80.
DA
7
DA
kom (2008) 0711 - Ingen titel
hvalfangst og dens vedtægter er i overensstemmelse med målsætningerne i
Fællesskabets politikker og lovgivning om hvaler -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Fællesskabets holdning på møder i Den Internationale Hvalkommission (IWC) vil være i
overensstemmelse med bilaget til denne afgørelse og repræsenteres af medlemsstaterne, der
handler i fællesskab i Fællesskabets interesse.
Artikel 2
Hvis nye videnskabelige eller tekniske oplysninger, som fremlægges før eller under møder i
IWC, kan forventes at få betydning for den i artikel 1 omhandlede holdning, eller hvis der
under møder fremsættes forslag om spørgsmål, hvortil der endnu ikke foreligger en
fællesskabsholdning, fastlægges holdningen til det pågældende forslag gennem samarbejde,
også under møderne, før forslaget sættes til afstemning.
Udfærdiget i
På Rådets vegne
Formand
[…]
DA
8
DA
kom (2008) 0711 - Ingen titel
1448496_0009.png
BILAG
(1)
Det Europæiske Fællesskabs vigtigste mål i forhold til IWC er at sikre effektive
internationale lovregler for beskyttelse og forvaltning af hvaler og garantere en
mærkbar forbedring af hvalers bevaringsstatus på lang sigt og at bringe samtlige
hvalfangstoperationer ind under IWC's kontrol.
Medlemsstaterne, der handler i fællesskab i Fællesskabets interesse, indtager
nedenstående holdning til forslag til beslutninger, der træffes af IWC.
(a)
(b)
de støtter opretholdelsen af moratoriet for kommerciel hvalfangst, jf.
vedtægterne
de modsætter sig eventuelle forslag om nye typer hvalfangst, der ikke i
øjeblikket er omfattet af konventionen, og som kunne underminere
opretholdelsen af moratoriet for kommerciel hvalfangst, medmindre sådanne
forslag vil garantere en betydelig forbedring af hvalers bevaringsstatus på
længere sigt og bringe alle IWC-medlemmernes hvalfangstoperationer ind
under IWC’s kontrol
de støtter forslag om at oprette hvalreservater i henhold til IWC’s
bestemmelser
de støtter forslag om forvaltning af oprindelige befolkningers traditionelle
hvalfangst på betingelse af, at bevaringen af de relevante bestande ikke berøres
og under hensyntagen til forsigtighedsprincippet og rådgivning fra den
videnskabelige komité, og på betingelse af at hvalfangstoperationer reguleres
hensigtsmæssigt, og fangsterne holdes inden for rammerne af
veldokumenterede og anerkendte subsistensbehov
de støtter forslag med det formål at sætte en stopper for ”hvalfangst med
videnskabeligt formål”, der ligger uden for IWC’s kontrol
De modsætter sig forslag om at ændre IWC's procedureregler for at udvide
mulighederne for hemmelig afstemning.
(2)
(c)
(d)
(e)
(f)
DA
9
DA