Sundhedsudvalget 2008
KOM (2008) 0726
Offentligt
1448510_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.11.2008
KOM(2008) 726 endelig/2
2008/0218 (COD)
Corrigendum : annule et remplace la version précédente dans toutes les versions linguistiques
– insertion de la cote interinstitutionnelle
Forslag til
RÅDETS HENSTILLING
om et europæisk tiltag vedrørende sjældne sygdomme
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448510_0002.png
2008/0218 (COD)
Forslag til
RÅDETS HENSTILLING
om et europæisk tiltag vedrørende sjældne sygdomme
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 152,
stk. 4, andet afsnit,
som henviser til forslag fra Kommissionen
1
,
som henviser til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
,
som henviser til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
3
,
som henviser til udtalelse fra Regionsudvalget
4
, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
Sjældne sygdomme er en trussel mod europæiske borgeres sundhed, for det er
livstruende eller kronisk invaliderende sygdomme med lav prævalens og af stor
kompleksitet.
Der blev vedtaget et EF-handlingsprogram vedrørende sjældne sygdomme, herunder
genetiske sygdomme, for perioden 1. januar 1999-31. december 2003
5
. I programmet
defineres prævalensen for en sjælden sygdom som højst 5 ud af 10 000 personer i EU.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 141/2000 af 16.
december 1999 udpeges et lægemiddel som et "lægemiddel til sjældne sygdomme",
hvis det er beregnet til diagnosticering, forebyggelse eller behandling af en livstruende
eller kronisk invaliderende lidelse, der berører højst 5 ud 10 000 personer i
Fællesskabet på det tidspunkt, hvor ansøgningen fremsættes.
Det skønnes, at der i dag findes mellem 5 000 og 8 000 forskellige sjældne sygdomme,
som rammer 6-8 % af befolkningen i løbet af livet. Det vil med andre ord sige 27-36
millioner mennesker i EU. De fleste af dem lider af mindre hyppigt forekommende
sygdomme, som rammer højst 1 ud af 100 000 personer.
Sjældne sygdomme kræver på grund af deres lave prævalens og særtræk en global
tilgang baseret på en særlig, kombineret indsats for at forebygge høj sygelighed eller
for tidlig død og for at forbedre de berørtes livskvalitet og socioøkonomiske
potentiale.
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
3
4
5
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1295/1999/EF af 29. april 1999 om vedtagelse af et EF-
handlingsprogram vedrørende sjældne sygdomme som led i indsatsen inden for folkesundhed (1999-
2003).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448510_0003.png
(6)
Sjældne sygdomme var et af de prioriterede områder under Fællesskabets sjette
rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (2002-2006),
og det samme gør sig gældende i forbindelse med det syvende rammeprogram for
forskning, teknologisk udvikling og demonstration (2007-2013)
6
, idet udvikling af nye
diagnosticerings- og behandlingsmetoder for sjældne sygdomme og epidemiologisk
forskning i disse lidelser kræver en tilgang, som omfatter flere lande, for at øge
antallet af patienter i forbindelse med de enkelte undersøgelser.
I hvidbogen "Sammen om sundhed: en strategi for EU 2008-2013"
7
af 23. oktober
2007 identificerede Kommissionen sjældne sygdomme som et prioriteret
indsatsområde.
For at sikre en bedre koordinering og sammenhæng mellem nationale, regionale og
lokale initiativer vedrørende sjældne sygdomme bør alle relevante nationale tiltag i
forbindelse med sjældne sygdomme integreres i nationale planer vedrørende sjældne
sygdomme.
I henhold til Orphanet-databasen har kun 250 af de 5 863 kendte sjældne sygdomme,
som kan identificeres klinisk, en kode i den eksisterende internationale
sygdomsklassifikation (10. udgave). Det er påkrævet at foretage en passende
klassificering og kodificering af alle sjældne sygdomme for at give dem den
nødvendige synlighed og anerkendelse i de nationale sundhedssystemer.
I 2007 iværksatte Verdenssundhedsorganisationen (i det følgende benævnt "WHO") en
revision af den 10. udgave af Den Internationale Sygdomsklassifikation med henblik
vedtagelse
af
den
11.
udgave
af
denne
klassifikation
Verdenssundhedsforsamlingen i 2014. WHO har udpeget EU's taskforce for sjældne
sygdomme som særlig rådgivende gruppe vedrørende sjældne sygdomme med henblik
på at bidrage til revisionsprocessen med forslag til kodificering og klassificering af
sjældne sygdomme.
Indførelse af en fælles definition af sjældne sygdomme i alle medlemsstater ville i høj
grad styrke EU's bidrag inden for denne særlige rådgivende gruppe og ville lette
samarbejdet på fællesskabsniveau i forbindelse med sjældne sygdomme.
I juli 2004 blev der nedsat en gruppe på højt plan vedrørende sundhedstjenesteydelser
og lægebehandling
8
med det formål at samle eksperter fra alle medlemsstaterne,
således at de kunne behandle de praktiske aspekter ved et samarbejde mellem
nationale sundhedssystemer i EU. En af arbejdsgrupperne under denne gruppe på højt
plan fokuserer på europæiske referencenetværk (ERN'er) for sjældne sygdomme
9
. Der
er opstillet visse principper, bl.a. for deres rolle i forbindelse med bekæmpelse af
sjældne sygdomme, og visse kriterier, som sådanne netværk bør opfylde. ERN'er bør
også fungere som forsknings- og videnscentre, behandle patienter fra andre
medlemsstater og sikre efterbehandlingsfaciliteter, hvis det er nødvendigt.
EF-merværdien ved europæiske referencenetværk er særlig stor i forbindelse med
sjældne sygdomme på grund af disse lidelsers sjældne forekomst, som både indebærer,
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
6
7
8
9
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:412:0001:0041:DA:PDF.
Jf. http://ec.europa.eu/health/ph_overview/strategy/health_strategy_en.htm.
Til opfølgning af processen for overvejelser på højt plan vedtog Kommissionen den 20.4.2004 en
meddelelse vedrørende patientmobilitet og udviklingen inden for sundhedspleje i EU - KOM(2004) 301
- og indførte en mekanisme til videreførelse af det arbejde, der er beskrevet i meddelelsen.
http://ec.europa.eu/health/ph_threats/non_com/rare_8_en.htm.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448510_0004.png
at der er et begrænset antal patienter og knaphed på ekspertise i de enkelte lande. Det
er derfor helt afgørende at samle ekspertise på europæisk plan for at sikre lige adgang
til behandling og pleje af høj kvalitet for patienter med sjældne sygdomme.
(14)
I december 2006 udarbejdede en ekspertgruppe under EU's taskforce for sjældne
sygdomme en rapport med titlen "Contribution to policy shaping: For a European
collaboration on health services and medical care in the field of rare diseases"
10
til
gruppen på højt plan vedrørende sundhedstjenesteydelser og lægebehandling. I
ekspertgruppens rapport hedder det bl.a, at det er vigtigt at identificere
ekspertisecentre på nationalt og regionalt plan og fastlægge den rolle, som sådanne
centre bør spille. Nogle af de tiltag, som der opfordres til i rapporten, indgår i denne
henstilling.
Samarbejde og vidensdeling mellem nationale og regionale ekspertisecentre har vist
sig at være den mest effektive tilgang til behandling af sjældne sygdomme i Europa.
Nationale og regionale ekspertisecentre bør følge en tværfaglig tilgang til behandling
og pleje, som omfatter medicinske og sociale aspekter, for at tage højde for de
komplekse og forskelligartede forhold, der er forbundet med sjældne sygdomme.
På grund af særtrækkene ved sjældne sygdomme – et begrænset antal patienter og
knaphed på relevant viden og ekspertise – har en indsats på fællesskabsniveau en
meget stor merværdi. Merværdien kan navnlig opnås ved at samle national
ekspertviden om sjældne sygdomme fra de forskellige medlemsstater.
Det er yderst vigtigt at sikre, at medlemsstaterne bidrager aktivt til udarbejdelsen af
visse af de fælles instrumenter, som er beskrevet i Kommissionens meddelelse om
sjældne sygdomme, navnlig europæiske referenceudtalelser om diagnostik og
medicinsk behandling samt europæiske retningslinjer for populationsscreening. Det
bør også være tilfældet i forbindelse med vurderingsrapporterne om den
behandlingsmæssige merværdi ved lægemidler til sjældne sygdomme, som kunne
bidrage til at fremskynde prisforhandlingerne på nationalt niveau og dermed afkorte
ventetiden, inden der gives adgang til lægemidler til patienter med sjældne sygdomme.
WHO har defineret styrkelse af patienters indflydelse som en "forudsætning for
sundhed" og tilskyndet til "et proaktivt partnerskab og en strategi for at øge patienters
deltagelse i egen behandling for at forbedre kronisk syges helbred og livskvalitet"
11
.
På den måde spiller patientgrupper både en afgørende rolle for direkte støtte til
personer, som lever med sygdommen, og for det kollektive arbejde, de varetager for at
forbedre forholdene for patienter med sjældne sygdomme som helhed og for
kommende generationer.
Patienter og patientrepræsentanter bør derfor inddrages på alle stadier i den politiske
beslutningsproces. Deres aktiviteter bør fremmes ved en aktiv indsats og støttes, også
finansielt, i de enkelte medlemsstater.
Forsknings- og behandlingsinfrastrukturer for sjældne sygdomme kræver langvarige
projekter og derfor en passende finansiel indsats for at sikre bæredygtighed på lang
sigt. Denne indsats vil navnlig maksimere synergien med projekter under
Fællesskabets program for sundhed (2008-2013), Fællesskabets syvende
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
(20)
(21)
10
11
http://ec.europa.eu/health/ph_threats/non_com/docs/contribution_policy.pdf.
http://www.euro.who.int/Document/E88086.pdf.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (2007-2013) og
efterfølgerne til disse programmer,
HENSTILLER til medlemsstaterne:
1.
at udarbejde nationale planer for sjældne sygdomme for at sikre patienter med
sjældne sygdomme universel adgang til behandling og pleje af høj kvalitet, herunder
diagnostik, behandling og lægemidler til sjældne sygdomme inden for deres
nationale område på grundlag af princippet om lighed og solidaritet i hele EU, og
navnlig at
(1)
udarbejde og vedtage en samlet integreret strategi inden udgangen af 2011,
som skal fungere som rettesnor for og strukturere alle relevante tiltag i
forbindelse med sjældne sygdomme i form af en national plan for sjældne
sygdomme
tage skridt til at sikre, at alle nuværende og fremtidige initiativer på regionalt
og nationalt plan integreres i de nationale planer
definere et begrænset antal prioriterede tiltag inden for den nationale plan for
sjældne sygdomme, med konkrete mål, tydelige frister, ledelsesstrukturer og
regelmæssige rapporter
støtte relevante myndigheder på nationalt plan, når de udvikler retningslinjer
og henstillinger vedrørende tilrettelæggelse af nationale tiltag i forbindelse
med sjældne sygdomme inden for rammerne af det nuværende europæiske
projekt for udvikling af nationale planer for sjældne sygdomme (European
Project for Rare Diseases National Plans Development, EUROPLAN), der er
udvalgt
til
finansiering
i
perioden
2007-2010
under
folkesundhedsprogrammet
indføre bestemmelser i de nationale planer, som skal sikre lige adgang til
behandling og pleje af høj kvalitet, herunder diagnostik, behandling og
lægemidler til sjældne sygdomme, til alle patienter med sjældne sygdomme
inden for deres nationale område med henblik på at sikre lige adgang til
kvalitetspleje på grundlag af princippet om lighed og solidaritet i hele EU,
(2)
(3)
(4)
(5)
2.
at sørge for passende definition og kodificering af sjældne sygdomme og oprettelse
af en fortegnelse, og navnlig at
(1)
(2)
indføre en fælles EU-definition af sjældne sygdomme som sygdomme, der
rammer højst 5 ud af 10 000 personer
sikre, at sjældne sygdomme kodificeres korrekt og kan spores i alle
sundhedsinformationssystemer, og bidrage til passende anerkendelse af
sygdommen i de nationale sundheds- og godtgørelsessystemer
bidrage aktivt til oprettelse af en dynamisk EU-fortegnelse over sjældne
sygdomme, jf. meddelelsen
støtte særlige sygdomsinformationsnetværk, registre og databaser på nationalt
eller regionalt plan,
identificere
igangværende
forskningsprojekter
og
eksisterende
forskningsressourcer for at fastlægge det aktuelle tekniske niveau på området
sjældne sygdomme
(3)
(4)
3.
at sikre forskning i sjældne sygdomme, og navnlig at
(1)
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(2)
identificere behov og prioriterede indsatsområder for grundlæggende, klinisk
og translationel forskning inden for sjældne sygdomme, samt prioriterede
indsatsområder for socialforskning
fremme nationale forskeres og laboratoriers deltagelse i forskningsprojekter
vedrørende sjældne sygdomme, som finansieres på fællesskabsplan
indføre bestemmelser i de nationale planer for sjældne sygdomme, som tager
sigte på at fremme forskning, herunder folkesundheds- og socialforskning, i
forbindelse med sjældne sygdomme, navnlig med henblik på at udvikle
redskaber, som f.eks. tværgående infrastrukturer samt sygdomsspecifikke
projekter,
(3)
(4)
4.
at sørge for ekspertisecentre og europæiske referencenetværk for sjældne sygdomme,
og navnlig at
(1)
identificere nationale eller regionale ekspertisecentre inden for deres
nationale område inden udgangen af 2011 og fremme oprettelse af
ekspertisecentre på steder, hvor de ikke findes, navnlig ved at indføre
bestemmelser i den nationale plan for sjældne sygdomme om oprettelse af
nationale eller regionale ekspertisecentre
fremme nationale eller regionale ekspertisecentres deltagelse i europæiske
referencenetværk og tilvejebringe passende, langsigtet offentlig finansiering
for at sikre bæredygtighed og dermed fortløbende pleje for patienter
organisere behandlingsmuligheder for patienter gennem samarbejde med
relevante eksperter fra selve landet eller fra udlandet, hvis det er nødvendigt;
der bør ydes støtte til sundhedsydelser på tværs af grænser, herunder til
patientmobilitet, ansatte inden for sundhedsvæsenet samt tjenesteydere og –
ydelser, ved brug af informations- og kommunikationsteknologi, hvis det er
nødvendigt for at sikre universel adgang til de særlige sundhedsydelser, der er
behov for
sikre, at nationale eller regionale ekspertisecentre er baseret på en tværfaglig
tilgang til pleje i forbindelse med komplekse og forskelligartede lidelser som
sjældne sygdomme, og fremme integration af medicinske og sociale aspekter
inden for centrene
sikre, at nationale eller regionale ekspertisecentre overholder de standarder,
der er defineret af de europæiske referencenetværk for sjældne sygdomme,
under korrekt hensyntagen til patienters og ansattes behov og forventninger,
(2)
(3)
(4)
(5)
5.
at sørge for at samle ekspertise inden for sjældne sygdomme på europæisk plan, og
navnlig at
(1)
sikre mekanismer, som kan samle national ekspertise inden for sjældne
sygdomme og sørge for, at denne viden forenes med europæiske
interesseparters ekspertise for at fremme
(a)
fælles protokoller og henstillinger, som f.eks. europæiske
referenceudtalelser om diagnostiske redskaber, medicinsk behandling,
uddannelse og social omsorg
europæiske retningslinjer for populationsscreening og diagnostiske
test
(b)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(c)
udveksling af de enkelte medlemsstaters vurderingsrapporter om den
behandlingsmæssige merværdi ved lægemidler til sjældne sygdomme
på EU-niveau for at minimere den tid, der går, inden der gives adgang
til lægemidler til patienter med sjældne sygdomme,
6.
at styrke patientforeningers indflydelse, og navnlig at
(1)
tage skridt til at sikre, at patienter og patientrepræsentanter konsulteres
behørigt på alle trin i den politiske beslutningsproces i forbindelse med
sjældne sygdomme, herunder i forbindelse med oprettelse og ledelse af
ekspertisecentre og europæiske referencenetværk og udarbejdelse af nationale
planer
støtte
patientforeningers
aktiviteter,
f.eks.
oplysningskampagner,
kapacitetsopbygning og uddannelse, udveksling af informationer og
eksempler på bedste praksis, opbygning af netværk, opsøgende arbejde i
forbindelse med meget isolerede patienter
indføre bestemmelser i de nationale planer for sjældne sygdomme om støtte
til og høring af patientforeninger, jf. punkt 1 og 2,
sikre langsigtet bæredygtighed gennem passende finansieringsmekanismer for
forskningsinfrastrukturer, f.eks. biobanker, databaser og registre, og for
behandlingsinfrastrukturer, f.eks. ekspertisecentre, samt europæiske
referencenetværk for sjældne sygdomme
samarbejde med andre medlemsstater om at sikre bæredygtige
forskningsinfrastrukturer i hele Europa, som er fælles for alle
medlemsstaterne og fælles for det størst mulige antal sjældne sygdomme
indføre bestemmelser i den nationale plan for sjældne sygdomme om behovet
for at behandle spørgsmålet om finansiel bæredygtighed for aktiviteter i
forbindelse med sjældne sygdomme, og
(2)
(3)
7.
at sørge for bæredygtighed, og navnlig at
(1)
(2)
(3)
OPFORDRER Kommissionen til at
1.
udarbejde en gennemførelsesrapport om denne henstilling til Rådet, Europa-
Parlamentet, Det Europæiske Sociale og Økonomiske Udvalg og Regionsudvalget på
grundlag af oplysninger fra medlemsstaterne senest inden udgangen af det femte år
efter denne henstillings vedtagelsesdato, at vurdere, i hvilket omfang de i
henstillingen omhandlede foranstaltninger er effektive, og at overveje, om der er
behov for yderligere indsats, og
orientere Rådet regelmæssigt om opfølgningen af Kommissionens meddelelse om
sjældne sygdomme.
2.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA