Det Energipolitiske Udvalg 2009
KOM (2008) 0779
Offentligt
1449285_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.11.2009
KOM(2009)642 endelig
2008/0221 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning til vedtagelsen af et ændret forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om mærkning af dæk med brændstofeffektivitet og andre vigtige
parametre
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449285_0002.png
2008/0221 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning til vedtagelsen af et ændret forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om mærkning af dæk med brændstofeffektivitet og andre vigtige
parametre
1.
SAGSFORLØB
13. november 2008
Forslag sendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(KOM(2008) 779 endelig – 2008/0221/COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale 24. marts 2009
Udvalg:
Udtalelse afgivet af Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen:
Ændret forslag fremsendt:
(KOM(2009) 348):
Fælles holdning vedtaget (enstemmighed):
2.
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
22. april 2009
1. juli 2009
20. november 2009
Dette forslag tager sigte på at fremme en markedsomstilling hen imod mere
brændstofbesparende dæk og sikrere og mere støjsvage dæk. Initiativet er i tråd med
Kommissionens reviderede strategi for CO
2
-emissioner fra personbiler og lette
erhvervskøretøjer
1
(som fastsætter CO
2
-mål, der skal nås via mindskede emissioner fra biler,
herunder ved at fremme brændstofbesparende dæk).
Forslaget om mærkning af dæk er rettet mod efterspørgselssiden og supplerer lovgivningen
om typegodkendelse af dæk, hvis minimumskrav er rettet mod udbudssiden. Mindstekravene
til rullemodstand, vådgreb og rullestøj, der træder i kraft den 1. november 2012 ved
forordning (EF) nr. 661/2009
2
om motorkøretøjers generelle sikkerhed, kommer til at sikre et
standardniveau for dækkvalitet, mens mærkningsordningen skal fremme yderligere
forbedringer i forhold til det niveau.
1
2
KOM(2007) 19.
EUT L 200 af 31.7.2009, s. 1-24.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
3.1.
BEMÆRKNINGER TIL DEN FÆLLES HOLDNING
Generelle bemærkninger til den fælles holdning
Teksten til den fælles holdning er i det væsentlige og i vidt omfang på linje med
Kommissionens forslag og kan derfor støttes.
3.2.
Aftalen om den fælles holdning
Den fælles holdning er resultatet af interinstitutionelle forhandlinger, og man nåede til
enighed ved et endeligt trepartsmøde den 1. oktober 2009.
Formanden for ITRE-udvalget, Herbert Reul, bekræftede den 14. oktober 2009 Parlamentets
accept af den tekst, som Coreper havde vedtaget den 7. oktober 2009, og Kommissionens
erklæring (se nedenfor). Den fælles holdning blev formelt vedtaget på Rådets møde (landbrug
og fiskeri) den 20. november 2009.
De vigtigste forhandlingspunkter, der er opnået enighed om, er følgende (i den rækkefølge, de
forekommer i forslaget):
Retsaktstypen:
Forslaget er på Parlamentets anmodning ændret fra et direktiv til en
forordning.
Krav til reklamemateriale
(artikel 3, stk. 4, og betragtning 17): Definitionen af teknisk
reklamemateriale er omformuleret for at gøre det klart, at det ikke omfatter generel
mediereklame.
Visning af mærket
(artikel 4): Der indføres fleksibilitet med hensyn til visning af mærket.
Kommissionen havde foreslået, at mærket obligatorisk skulle vises på salgsstedet i form af
en påsat mærkat på hvert dæk, men Rådets og Parlamentets forhandlinger endte med, at
mærket enten kan vises som en påsat mærkat på hvert dæk, som Kommissionen havde
foreslået, eller kan vises på salgsstedet som et mærke i printet format for hvert parti af et
eller flere identiske dæk. I sidstnævnte tilfælde kræves det i artikel 5, at distributørerne
viser slutbrugeren mærket før salget af dæk på salgsstedet.
Køretøjsleverandørernes og -distributørernes ansvar
(artikel 6): Den generelle
forpligtelse, som køretøjsleverandører og –distributører har til at vise klassificeringen af
dæk monteret på nye køretøjer, fjernes. Oplysningskravet vil – i henhold til aftalen – kun
gælde for de dæk, som slutbrugeren tilbydes at vælge imellem.
Markedsovervågning
(artikel 12): Der indføjes en henvisning til forordning (EF) nr.
765/2008 om markedsovervågning i artikel 12, som det blev foreslået i Kommissionens
ændrede forslag som svar på Parlamentets ønske om styrkede markedsovervågningsregler.
Revurdering
(artikel 14): Revurderingsperioden afkortes fra 5 år i det oprindelige forslag
til 40 måneder for at vurdere mærkningsordningens effektivitet og synlighed, herunder
navnlig i forbindelse med ændringen af artikel 4 og 5.
Overgangsbestemmelse
(artikel 15): Europa-Parlamentet og Rådet enedes om at undtage
dæk, der er fremstillet inden juli 2012, fra mærkningskravene:
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fremme af støjsvage dæk
(bilag II): Foruden angivelsen af rullestøj i decibel tilføjes en
klassificering for rullestøj på mærket, så det bliver nemmere at genkende støjsvage dæk.
Websted med oplysninger om dækmærket og en harmoniseret regnemaskine til beregning
af brændstofbesparelsen:
Med henblik på at fremme en aftale mellem institutionerne gik
Kommissionen med til at afgive følgende udtalelse ved Parlamentets plenarmøde
umiddelbart før den endelige vedtagelse af forslaget om forordning:
"Kommissionen støtter anvendelsen af fællesskabsinstrumenter, som f.eks.
programmet "Intelligent Energi - Europa" som bidrag til initiativer, der øger
slutbrugernes bevidsthed om fordelene ved mærkning af dæk.
Senest i juni 2012 vil Kommissionen på sin webside ec.europa til brug for navnlig
forbrugerorganisationer og dækfabrikanter lægge oplysninger ud, der redegør for
hver enkelt del af dækmærket, og en harmoniseret regnemaskine til beregning af
brændstofbesparelsen."
4.
KONKLUSION
Den fælles holdning opfylder sigtet med Kommissionens oprindelige forslag. Kommissionen
støtter derfor teksten.
DA
4
DA