Det Energipolitiske Udvalg 2008
KOM (2008) 0799
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 01.12.2008
KOM(2008) 799 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Kvaliteten af benzin og dieselolie til brug for vejtransport i Den Europæiske Union
Femte årsrapport
(Rapporteringsår 2006)
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0003.png
1.
R
ESUMÉ
Direktiv 98/70/EF
1
opstiller af sundheds- og miljømæssige grunde mindstespecifikationer for
brændstof til motorkøretøjer med styret tænding og kompressionstænding.
Brændstofkvaliteten er vigtig for miljøet, fordi den påvirker motorers forurenende emissioner
og derved luftkvaliteten. Den har også en indvirkning på, hvor let det er for, og hvor meget
det koster, fabrikanterne at overholde de ønskede grænser for forurenings- og
drivhusgasemissioner. Direktiv 2003/17/EF
2
om ændring af direktiv 98/70/EF foreskriver en
yderligere reduktion af svovlindholdet i benzin- og dieselbrændstof.
Manglende overholdelse af brændstofspecifikationer kan føre til forøgede emissioner (f.eks.
kan for mange oxygenater øge NOx-emissionerne) og skade motorer og udstødnings-
efterbehandlingssystemer (f.eks. beskadiges katalysatorer af for meget svovl), der fører til
højere luftforurenende emissioner. For at sikre overholdelsen af de obligatoriske standarder
for brændstofkvalitet, der er fastsat i dette direktiv, skal medlemsstaterne indføre systemer til
overvågning af brændstofkvaliteten.
I henhold til artikel 8 i direktiv 98/70/EF skal Kommissionen hvert år offentliggøre en rapport
om brændstofkvaliteten i medlemsstaterne. Denne femte rapport fra Kommissionen
opsummerer det indsendte materiale fra medlemsstaterne om benzin- og dieselkvaliteten og
de mængder, der blev solgt i 2006. Samtlige medlemsstater undtagen Malta har aflagt rapport
for 2006.
Overvågningen af brændstofkvaliteten i 2006 viser, at de specifikationer, der er fastsat for
benzin og diesel i direktiv 98/70/EF, generelt overholdes, og der blev igen kun påvist få
overskridelser. For benzin var de væsentligste parametre, der blev overskredet,
research/motoroktantal (RON/MON)
3
, sommerdamptryk
4
og destillation/fordampning ved
100/150° C
5
. For diesel var de hovedparametre, der blev overskredet, svovlindhold, 95 %-
destillationspunkt, cetantal og massefylde.
Selv om adskillige medlemsstater har indberettet prøver, der ikke var i overensstemmelse med
direktivet, har generelt færre prøver overskredet grænseværdierne (og tolerancegrænserne for
testmetoderne) i forhold til de foregående år. Adskillige EU-10-medlemsstater indberettede
tidligere et stort antal prøver, der ikke overholdt grænseværdierne, men antallet af sådanne
prøver er faldet betydeligt i 2006. Belgien indberettede en højere andel (ca. 3,5 %) af ikke-
overholdende prøver end andre medlemsstater i 2005 (skønt der skete en forbedring i forhold
til tidligere år), men oplysningerne for 2006 er utilstrækkelige til at kunne måle det faktiske
antal.
1
2
3
4
5
Direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie og om ændring af Rådets direktiv 93/12/EØF,
EFT L 350 af 28.12.1998, s. 58.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/17/EF af 3. marts 2003 om ændring af direktiv 98/70/EF
om kvaliteten af benzin og dieselolie, EUT L 76 af 22.3.2003, s. 10.
Reseach oktantal (RON) er et kvantitativt mål for det højeste kompressionsforhold, hvor benzin kan
anvendes i en motor, uden at noget af blandingen selvtænder i motoren. Selvtænding medfører
overdrevent brændstofforbrug og øgede emissioner af flygtige organiske forbindelser og kulmonoxid.
Damptryk er et mål for brændstoffets tilbøjelighed til at fordampe. Det reguleres om sommeren, fordi
temperaturerne på denne årstid kan føre til højere emissioner af flygtige organiske forbindelser (VOC),
der er en forløber for ozon ved jorden. Overskridelser vil resultere i forøgede VOC-emissioner.
Distillationsparametret fastlægger den andel af brændstoffet, der fordamper ved 100˚ C og 150˚ C. Det
begrænser antallet af lettere forbindelser, der kan blandes i benzinen. Overskridelser kan medføre
damplåse og forringe køreegenskaberne.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0004.png
Svovlindholdet for diesel var et særligt problem i tidligere år (hovedsagelig EU-10) på grund
af det nye obligatoriske <50 ppm-niveau, der gjaldt fra starten af 2005. Dette problem synes
imidlertid at være blevet løst i 2006.
Kommissionen er ikke bekendt med negative virkninger for udstødningen eller
motorfunktionen i relation til disse overskridelser, men vil fortsat tilskynde medlemsstaterne
til at træffe foranstaltninger til at sikre fuldstændig overholdelse. Det gør de fleste
medlemsstater allerede, og hvor der foreligger oplysninger om de foranstaltninger,
medlemsstaterne har truffet i tilfælde af manglende overholdelse, er disse anført i kapitlerne
om de enkelte lande i den udførlige rapport for 2006
6
. Kommissionen vil fortsat kontrollere,
at direktivets krav til brændstofkvalitet overholdes.
Med hensyn til bekæmpelse af luftforurening og indførelse af ny motorteknologi er det vigtigt
at bemærke, at andelen af brændstoffer med et svovlindhold på <10 ppm og <50 ppm voksede
betydeligt mellem 2001 og 2006 i EU-15. Fra 2005 blev det obligatorisk for alle brændstoffer
at overholde <50 ppm svovlniveauet og at indføre brændstoffer med <10 ppm svovl i alle
medlemsstater. Det gennemsnitlige svovlindhold i 2006 ligger betydeligt lavere end i 2004,
som det fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Benzins og dieselolies gennemsnitlige svovlindhold – den årlige udvikling i EU
Gennemsnitligt svovlindhold i EU, ppm
Brændstof /
år
Benzin
Diesel
2001
68
223
2002
51
169
2003*
37
125
2004*
38
113
2005*
19
25
2006#
18
22
EU15
2006*
18
22
EU10
2006#
18
17
*Ekskl. Frankrig, som ikke indgav rapport i 2003 til 2005.
#
Ekskl. Malta, som ikke indgav rapport i 2006.
I EU-gennemsnittet indgår EU-10 landes data fra 2004.
De nationale brændstofkvalitetsovervågningssystemer varierer stadig betydeligt. Direktivets
krav forventes imidlertid at skabe større ensartethed og forbedre rapporteringskvaliteten.
2.
I
NDLEDNING
Specifikationerne for benzin og dieselolie, der sælges i EU, er fastsat i bilagene til direktiv
98/70/EF. Siden den 1. januar 2005 har der kun eksisteret et sæt brændstofspecifikationer.
Direktivet pålægger også medlemsstaterne at indgive kortfattede rapporter om kvaliteten af
det brændstof, som sælges på deres territorium. Siden 2004 har medlemsstaterne aflagt
rapporter om deres overvågning i overensstemmelse med enten den europæiske standard, EN
14274
7
, eller systemer af tilsvarende pålidelighed. Ifølge artikel 8 i direktiv 98/70/EF (som
ændret ved artikel 1, stk. 5, i direktiv 2003/17/EF) skal Kommissionen fremlægge resultaterne
af medlemsstaternes rapporter om brændstofkvaliteten. I overensstemmelse hermed giver
Kommissionen med denne femte rapport en kort oversigt over benzin- og dieselkvaliteten i
6
7
Se http://ec.europa.eu/environment/air/transport/pdf/fqm_summary_2006.pdf
EN 14274:2003 - Motorbrændstof - Vurdering af benzin- og dieselkvalitet - Overvågningssystem for
brændstofkvalitet (FQMS).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0005.png
EU samt over de solgte mængder i 2006. De tidligere års rapporter er tilgængelige på
Kommissionens websted
8
.
3.
D
E NATIONALE OVERVÅGNINGSSYSTEMER
Der er i hele EU blevet iværksat en række forskellige foranstaltninger til gennemførelse af
overvågningssystemer for brændstofkvalitet (FQMS). Foranstaltningerne rækker lige fra
systemer, der bygger på den europæiske standard EN 14274, og hvor der udtages prøver fra
en række tankstationer, til nationale systemer. I f.eks. Sveriges og Det Forenede Kongeriges
systemer indgår prøveudtagning og analyse af samtlige raffinerede og importerede partier i
kravene til brændstofdistributionen i disse lande. Der udtages også stikprøver i hele
distributionskæden året rundt. De systemer, der anvendes i visse medlemsstater, blev
oprindeligt udviklet til andre formål, og det forklarer til dels, hvorfor omfang og anvendelse
varierer så meget mellem de forskellige EU-medlemsstater. Man forventede en større
ensartethed fra 2004, idet det ændrede direktiv foreskrev, at medlemsstaterne "opretter et
system til brændstofkvalitetsovervågning, som er i overensstemmelse med kravene i den
relevante europæiske standard" (EN 14274 og EN 14275
9
) fra den 1. januar 2004. Siden 2001
er overvågningssystemerne blevet ændret flere gange. Blandt EU-15 medlemsstater har seks
nu ændret deres systemer til dem, der er baseret på EN 14274, ligesom seks af EU-10
medlemsstaterne. Portugal har meddelt, at det stadig er i færd med at ændre sit system for at
bringe det i overensstemmelse med EN 14274. Ifølge direktivet kan alternative
overvågningssystemer tillades, når blot disse systemer skaber resultater af tilsvarende
pålidelighed. Indtil videre har alene Cypern, Danmark og Malta forelagt oplysninger,
hvormed de begrunder deres anvendelse af nationale systemer med begrænset
prøveudtagning. UK har også indgivet oplysninger om sit systems statistiske pålidelighed. I
figur 2 opsummeres prøveudtagningsfrekvensen i EU i 2006.
4.
2006-R
APPORTERNE
4.1 Brændstofkvalitet og brændstofmængde
Al den benzin og diesel, der i dag sælges i EU, er brændstof med et svovlindhold på <50 ppm
og <10 ppm. Af den solgte benzin var 58 % svovlfattig (<50 ppm) og 42 % svovlfri (<10
ppm). For den solgte dieselolies vedkommende var den tilsvarende fordeling henholdsvis
69 % og 31 %.
Som i 2001-2005 blev der (ifølge de indsendte oplysninger) også i 2006 solgt mest brændstof
i Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Det Forenede Kongerige (figur 3). Dieselsalget
dominerer i mange medlemsstater, men det relative salg af benzin og diesel varierer.
Salget i EU-10-medlemsstater udgjorde henholdsvis 10,1 % og 9,9 % af det samlede benzin-
og dieselsalg i EU (et mindre fald i forhold til 2005). Der blev solgt en meget større andel af
svovlfri benzin og diesel i EU-10 (henholdsvis 49 % og 58 %) end i EU-15 (henholdsvis 41 %
og 29 %).
Skønt der i 2006 fandtes benzin med meget varierende oktantal og svovlindhold i EU, tegnede
RON95 sig for størstedelen af salget (83 % af det samlede salg, hvoraf 54 % svovlfattigt og
8
9
http://ec.europa.eu/environment/air/transport/fuel_quality_monitoring.htm
EN 14275:2003 - Motorbrændstof - Vurdering af benzin- og dieselbrændstofs kvalitet - Prøvetagning
fra detailstandere og kommercielle tankningsanlæg.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0006.png
29 % svovlfrit brændstof
10
). Figur 1 og tabellen i bilaget indeholder udførlige oplysninger om
de enkelte medlemsstater.
Figur 1:
Benzinsalg
Brændstofsalget i EU i 2006 fordelt på brændstoftyper (%)
2006
Dieselsalg
2006
Type
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Blyfri benzin min. RON=91
Blyfri benzin min. RON=91 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=91 (<10 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95
Blyfri benzin min. RON=95 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95 (<10 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<10 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98
Blyfri benzin RON>=98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98 (<10 ppm S)
%
0,0 %
0,3 %
7,0 %
0,0 %
54,0 %
29,3 %
0,0 %
3,1 %
0,08 %
0,0 %
0,6 %
5,6 %
Type
13
14
15
Diesel
Diesel (<50 ppm svovl)
Diesel (<10 ppm svovl)
%
0,0 %
68,6 %
31,4 %
Siden 2001 har der været stadig større sammenfald i antallet af brændstofkvaliteter på
markedet i EU (fig. 4). I 2006 var der generelt 2-3 benzinkvaliteter på markedet, hovedsagelig
på grund af forskellige oktantal (RON-kategori), men der begynder at dukke separate
svovlfrie kvaliteter op i nogle medlemsstater (f.eks. i Estland, der har en svovlfri version af
hver brændstoftype). Separate (markerede) nationale svovlfrie (<10 ppm) brændstofkvaliteter
var til rådighed i ti EU-15-medlemsstater (kun i en enkelt i 2001) og fire EU-10-
medlemsstater i 2006 (i andre udbydes der brændstof, der overholder svovlgrænseværdien,
men det er ikke markeret ved salgsstedet).
10
Udtrykket "svovlfattig" svarer til et svovlindhold på <50 ppm; udtrykket "svovlfri" svarer til et
svovlindhold på <10 ppm.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0007.png
Figur 2:
Prøvetagningsfrekvens ved overvågning af brændstofkvaliteten i EU i 2006 (gennemsnitligt antal prøver opdelt på
brændstofkvalitet)
290
1064
243
158
131
88
61
104
120
96
120 115
60
380 461
1150
246
220
164167
151
103
73
50
22
0 0
29
42
100
102
79
68
645 2166
948
413
Gennnemsn. antal prøver / brændstofkvalitet
300
250
200
1181 2638
150
150
100
50
0
100
68
100
60
53
20
13
142
95
AT
BE
CY
CZ DK
EE
FI
FR
DE
EL
HU
IE
IT
LV
LT
LU
MT
NL
PL
PT
SK
SI
ES
SE
UK
Benzin
Diesel
Figur 3:
De enkelte landes brændstofsalg, mio.
liter
De enkelte EU-landes brændstofsalg i 2006 fordelt på brændstoftype (mio. liter)*
35,000
30,000
25,000
20,000
15,000
10,000
5,000
0
AT
BE
CY
CZ DK
EE
FI
FR
DE
EL
HU
IE
IT
LV
LT
LU
MT
NL
PL
PT
SK
SI
ES
SE
UK
Benzin i alt
* Ekskl. Malta, der ikke indgav rapport i 2006
Diesel i alt
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0008.png
Figur 4:
Antal brændstofkvaliteter i de enkelte lande
Antal brændstofkvaliteter, som udbydes i de enkelte EU-lande, fordelt på brændstoftype (2006)
4
3
2
1
0
AT
BE
CY
CZ
DK
EE
FI
FR
DE
EL
HU
IE
IT
LV
LT
LU
MT
NL
PL
PT
SK
SI
ES
SE
UK
Antal benzinkvaliteter
Antal dieselkvaliteter
Figur 5:
De enkelte landes benzinsalg i %
De enkelte EU-landes salg af svovlfattige benzinkvaliteter (%) i 2006
100%
80%
60%
40%
20%
0%
AT
BE CY
CZ DK EE
FI
FR
DE
EL HU
IE
IT
LV
LT
LU
MT NL
PL
PT
SK
SI
ES
SE
UK
Benzin (normal)
Benzin (<50 ppm svovl)
Benzin (<10 ppm svovl)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0009.png
Figur 6:
100%
De enkelte landes dieselsalg i %
De enkelte EU-landes salg af svovlfattige dieseloliekvaliteter (%)
80%
60%
40%
20%
0%
AT
BE CY
CZ DK EE
FI
FR
DE
EL HU
IE
IT
LV
LT
LU
MT NL
PL
PT
SK
SI
ES
SE
UK
Diesel (normal)
Diesel (<50 ppm svovl)
Diesel (<10 ppm svovl)
Figur 7:
Gennemsnitligt svovlindhold i brændstof (ppm)
Gennemsnitligt svovlindhold i benzin og dieselolie i EU (%)
60
50
2005 limits
40
30
20
10
0
AT
BE
CY
CZ
DK
EE
FI
FR
DE
EL
HU
IE
IT
LV
LT
LU
MT
NL
PL
PT
SK
SI
ES
SE
UK
Benzin
Diesel
2009 limits
Noter: Ekskl. Malta, der ikke indgav rapport i 2006
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I 2001-2004 fandtes der svovlfattigt brændstof i mange af EU-medlemsstaterne, selv om det
først blev gjort obligatorisk i 2005 (se figur 5 og 6). Svovlfattige kvaliteter (<50 ppm) blev
obligatoriske fra den 1. januar 2005, og det samme gjaldt indførelsen af svovlfrie (<10 ppm)
brændstoffer. I adskillige medlemsstater findes der dog fortsat ikke svovlfrie brændstoffer,
som markedsføres (og mærkes) separat. Nogle har ikke givet tilstrækkelige oplysninger til, at
det kan afgøres, om de er til rådighed
"på en passende geografisk afbalanceret måde",
som
det kræves i direktivet, og Cypern, Malta og UK har overhovedet ikke markedsført dem
endnu.
Medlemsstaterne skal ikke gå fuldstændigt over til svovlfrie brændstoffer før 2009. I EU-15
var fem medlemsstater (Østrig, Danmark, Finland, Tyskland og Sverige) allerede gået
fuldstændig over til svovlfri benzin i 2005 og (med undtagelse af Østrig) til svovlfri diesel i
2006. I Sverige har praktisk taget al diesel været svovlfri siden 1999, og i Tyskland har den
været markedsført siden 2003. To af EU-10-medlemsstaterne er gået fuldstændig over til
svovlfri kvaliteter – Ungarn for både benzin og diesel og Estland for kun benzin.
I Luxembourg, Slovakiet og Slovenien, hvor der markedsføres svovlfattige kvaliteter (<50
ppm), udgjorde det gennemsnitlige svovlindhold i nogle af eller alle disse kvaliteter under 10
ppm. I disse lande lader det derfor til, at de brændstoffer, der sælges, er svovlfri, om end der
ikke er sikkerhed eller garanti for dette, da brændstofkvaliteterne tillader et svovlindhold på
op til 50 ppm.
Separate (eller mærkede) svovlfrie brændstofkvaliteter, eller separate salgstal, var ikke til
rådighed i 2006 i nogle medlemsstater, men brændstoffer, der overholder <10 ppm
svovlindholdskriteriet, var til rådighed i mange tilfælde, f.eks. i Belgien, Irland og
Nederlandene. Det fremgår af figur 7, som viser benzinens og dieseloliens gennemsnitlige
svovlindhold i EU's enkelte medlemsstater (det gennemsnitlige svovlindhold beregnes på
grundlag af det gennemsnitlige svovlindhold ifølge rapporteringen om brændstofprøver,
vægtet efter de solgte mængder af de forskellige benzin- og dieseloliekvaliteter). Det fremgår
af tabel 1, at det årlige gennemsnitlige svovlindhold i benzin og diesel, der sælges i EU, er
faldende, og sammen med figur 7 fremgår det, at en stor del af det i de tidligere år solgte
brændstof allerede overholdt 2005-svovlgrænseværdien (<50 ppm svovl) for benzin og diesel.
4.2 Overensstemmelse med direktiv 98/70/EF i 2006
Tabel 2 indeholder en oversigt over, hvordan medlemsstaternes rapporter for 2006 opfylder
direktiv 98/70/EF med hensyn til analyseresultaterne af prøverne i forhold til grænseværdier
samt rapporteringsformat og -indhold. Som det var tilfældet i 2001-2005, er det i enkelte
tilfælde vanskeligt at bedømme overholdelsen, fordi der mangler oplysninger fra
medlemsstaterne. Når der foreligger nærmere oplysninger om medlemsstaternes
foranstaltninger i tilfælde af manglende overholdelse af grænseværdier, er de anført i
kapitlerne om de enkelte lande i den udførlige rapport for 2006.
Ifølge rapporterne opfylder otte medlemsstater fuldt ud grænseværdierne i direktiv 98/70/EF
for alle benzin- og dieselprøver (sammenlignet med fem i 2001 for EU-15 og seks i 2005 for
EU-25.). Når der ses bort fra oxygenater (for to medlemsstater, se tabellens note 4 og 5),
forelagde 19 medlemsstater også komplette oplysninger om samtlige parametre, som udpeges
i direktivet med henblik på overvågningen.
I 2006 meddelte 16 medlemsstater (otte af EU-15), at mindst én benzinprøve ikke var i
overensstemmelse med direktiv 98/70/EF, hvilket skal sammenholdes med 17 medlemsstater i
2005 (seks af EU-15). For EU-15 i 2001 indberettede ti medlemsstater mindst én ikke-
overensstemmende prøve. Af disse var de vigtigste problemparametre endnu engang
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
research/motor-oktantal (25 prøver), sommerdamptryk (38 prøver) og destillation –
fordampning ved 100/150° C (fire prøver).
For diesels vedkommende indberettede ti medlemsstater (tre EU-15) mindst én ikke-
overensstemmende prøve. Dette skal sammenholdes med fire i 2001 og ti medlemsstater i
2004 (fire EU-15). Af disse var problemparametrene svovlindhold (21 prøver), 95 %-
destillationspunkt (otte prøver), cetantal (fem prøver) og massefylde (fem prøver).
Selv om en række medlemsstater har indberettet prøver, der ikke var i overensstemmelse med
direktivet, har langt færre prøver overskredet grænseværdierne (og tolerancegrænserne for
testmetoderne) i forhold til de foregående år. Adskillige EU-10-medlemsstater indberettede i
tidligere år et betydeligt antal prøver, der ikke overholdt grænseværdierne, men antallet af
sådanne prøver er faldet betydeligt i 2006. Belgien indberettede en højere andel af ikke-
overensstemmende prøver end andre medlemsstater i 2005 (skønt der skete en forbedring i
forhold til tidligere år), men oplysningerne for 2006 er utilstrækkelige til at kunne måle det
faktiske antal. Svovlindholdet var et særligt problem i tidligere år (hovedsagelig EU-10) på
grund af det obligatoriske <50 ppm-niveau, der gjaldt fra starten af 2005. Dette problem synes
at være blevet løst i 2006.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0012.png
Tabel 2:
Oversigt over medlemsstaternes overholdelse af direktiv 98/70/EF i
rapporteringsåret 2006.
Manglende overholdelse af grænseværdi
(1)
(95 % konfidensgrænser)
[ikke-overensstemmende prøver / prøver i
alt]
Benzin
Diesel
Ufuldstændig
indberetning
[Antal parametre, der
ikke er målt / i alt]
Benzin
Diesel
Forsinket
rapport (frist Bemærk
30.6.2007)
(2)
ninger
Medlemsstat
Østrig
Belgien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
UK
Antal lande
Noter:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
2 / 203
>7 / 4722
16 / 871
2 / 40
11 / 300
1 / 262
3 / 175
8 / 414
6 / 120
8 / 115
4 / 283
3 / 1382
1 / 218
>5 / 5276
18 / 1064
1 / 100
2 / 158
1 / 122
6 / 18
8 / 18
7 / 18
< 4 måneder
< 7 måneder
(3)
< 5 måneder
<1 måned
< 7 måneder
< 8 måneder
<1 måned
1 / 18
(4)
(5)
(6)
(7)
<1 måned
(8)
3 / 1150
1 / 103
7 / 18
< 7 måneder
Ikke
modtaget
9 / 492
3 / 220
7 / 18
< 2 måneder
<1 måned
(9)
(10)
0
< 4 måneder
13
16 / 237
8 / 136
2 / 102
5 / 151
1 / 18
6 / 18
16
10
8
Det er ikke muligt at konstatere, om grænseværdierne er overholdt i samtlige prøver, når de opgivne data er ufuldstændige.
Når antallet af prøver, som overskrider grænseværdien, ikke fremgår af medlemsstaternes indberetning, angives det med
symbolet ">", at det anførte antal prøver, som overskrider grænseværdierne, er et minimum, og tallet kunne være højere.
Ifølge direktiv 98/70/EF skal hver medlemsstat forelægge sin overvågningsrapport senest den 30. juni hvert år.
MON og oxygenater (andre end ætere med mere end 5 kulstofatomer pr. molekyle) er ikke indberettet.
Ingen oplysninger om antallet DVPE-prøver for kvalitet 12.
Der blev indsendt en næsten komplet rapport i juli 2007, men de komplette oplysninger forelå først i januar 2008.
Oxygenater (andre end ætere med mere end 5 kulstofatomer pr. molekyle) er ikke indberettet. I princippet måles alle
stofferne på listen på én gang med testmetoderne til konstatering af oxygenater. Systemet må i dette tilfælde kalibreres med
en kalibreringsprøve indeholdende samme oxygenater i et målforhold, der svarer til målforholdet i den undersøgte prøve. I de
fleste tilfælde står det ikke klart, om kalibreringen er foretaget (Portugal har oplyst, at der ikke tilsættes andre oxygenater).
Mængden af organisk bundet ilt beregnes ud fra den procentvise andel af bestanddeles masse efter identifikationen.
Analysemetode EN 1601 blev benyttet til bestemmelse af oxygenatindholdet i benzinprøver. EN 1601 forudsætter en
(7)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
undersøgelse af hver prøves kromatogram for at bestemme eventuelle iltholdige bestanddele, inden den faktiske bestemmelse
udføres. Undersøgelsen af alle FQMS-prøvers kromatogrammer viste, at der kun var én oxygenatforbindelse til stede i hver
prøve (MTBE, ETBE og TAME). Der blev ikke konstateret andre oxygenatforbindelser end en af disse ætere. Ingen analyse
af blyindhold for <10ppm benzin.
(8)
(9)
(10)
Der er ikke indberettet komplette oplysninger om antallet af ikke-overensstemmende prøver.
Der foreligger ingen damptryksresultater for RON 98.
For RON95 benzin: Ingen oplysninger om iltindhold og 5/7-oxygenater (Sveriges kommentar: Etanol tilsættes ved
påfyldningsportalen og raffinaderier. DVPE er derfor en blanding af både med og uden etanol. Tilsætningen af op til 5 %
etanol forøger DVPE med omkring 7 kPa. Ingen oplysninger om iltindholdet i det endelige brændstof). For RON98 benzin:
Ingen oplysninger om 6/7-oxygenater (andre end ætere med mere end 5 kulstofatomer pr. molekyle).
5.
K
ONKLUSION
Brændstofkvaliteten er vigtig for miljøet, da den har indflydelse på motorers forurenende
emissioner og derved luftkvaliteten, og den er ligeledes afgørende for, hvor let eller bekostelig
det er for fabrikanterne at nå de ønskede emissionsgrænseværdier for forurenende stoffer og
drivhusgasemissioner. Overvågningen af brændstofkvaliteten i 2006 viser, at de
specifikationer, der er fastsat for benzin og diesel i direktiv 98/70/EF, generelt overholdes, og
der blev kun påvist få overskridelser. Kommissionen er ikke bekendt med, at disse
overtrædelser har haft negative virkninger for køretøjers emissioner eller motorfunktion.
Kommissionen er stadig betænkelig ved overskridelserne og vil fortsat overvåge, om
direktivets krav til brændstofkvalitet overholdes. Kommissionen vil fortsætte med at
undersøge muligheden for at benytte en mere detaljeret statistisk analyse af de indberettede
data.
Andelen af brændstof af typerne <10 og <50 ppm har været stigende fra 2001 til 2005. I 2006
steg andelene betydeligt, idet <50 ppm svovlgrænsen blev obligatorisk, og der kom krav om
indførelse af <10 ppm svovlfattige brændstoffer overalt i EU. Der blev udbudt totalt svovlfrie
brændstoffer i de fleste medlemsstater i 2006 (UK, Malta og Cypern har endnu ikke indført
dem). Det fremgår imidlertid af de foreliggende oplysninger, at der tilsyneladende stadig
mangler mærkning af kvaliteterne i nogle medlemsstater.
Denne mangel på mærkning kunne hindre indførelse af køretøjer, der anvender teknologi, der
kræver svovlfrie brændstoffer, før den obligatoriske indførelse i 2009, eftersom forbrugerne
ikke har mulighed for at vælge disse brændstofkvaliteter, hvis de ikke er mærkede. Dette er
særlig vigtigt for ejerne af de køretøjer, der anvender teknologi, der kræver svovlfrit
brændstof, og underminerer værdien af at udbyde brændstoffer, der opfylder dette kriterium.
Som følge heraf vil det potentiale for CO
2
-reduktioner, der kunne komme fra
vejtransportsektoren, ikke blive udnyttet. Belgien, Tjekkiet, Irland, Letland, Luxembourg,
Slovakiet og Slovenien er lande, hvor der kunne gøres en indsats for at mærke svovlfrie
brændstoffer i årene fremover. Rapportering om denne mærkning kunne give bilindustrien
tillid til brændstofudbuddet, således at der i større omfang kan introduceres køretøjer, der
fuldt ud udnytter svovlfrie brændstoffer, og derved opnås miljøfordelene i form af lavere
forurenings- og drivhusgasemissioner. Der er generelt meget få oplysninger fra
medlemsstaterne om den geografiske tilgængelighed af svovlfrie brændstoffer. De fleste
medlemsstater erklærer blot, at de udbydes i stort omfang, men giver ingen supplerende
oplysninger, der giver et mål for den geografiske spredning.
De systemer, der er iværksat på nationalt plan til overvågning af brændstofkvalitet, er meget
forskelligartede og viser, at der er behov for en yderligere harmonisering for at opnå
transparente og sammenlignelige resultater. Gennemførelsen af direktiv 2003/17/EF har
forbedret rapporteringskvaliteten, da medlemsstaterne pålægges at aflægge rapport om
overvågningen i overensstemmelse med den nye europæiske standard EN 14274 eller med
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
systemer af tilsvarende pålidelighed. Hvis medlemsstaterne ikke rapporterer ifølge EN 14274-
formatet, skal der gives en begrundelse herfor.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0015.png
BILAG: Brændstofsalg i EU i 2006 efter brændstoftype (mio. liter)
ID
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Millioner liter
Brændstofkvalitet
Blyfri benzin min, RON=91
Blyfri benzin min, RON=91 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min, RON=91 (<10 ppm S)
Blyfri benzin min, RON=95
Blyfri benzin min, RON=95 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min, RON=95 (<10 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<10 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98
Blyfri benzin RON>=98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98 (<10 ppm S)
Benzin (normal)
Benzin (<50 ppm svovl)
Benzin (<10 ppm svovl)
Benzin i alt
13
Diesel
14
Diesel (<50 ppm svovl)
15
Diesel (<10 ppm svovl)
Diesel i alt
Millioner liter
Brændstofkvalitet
Blyfri benzin min, RON=91
Blyfri benzin min, RON=91 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min, RON=91 (<10 ppm S)
Blyfri benzin min, RON=95
Blyfri benzin min, RON=95 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min, RON=95 (<10 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<10 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98
Blyfri benzin RON>=98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98 (<10 ppm S)
Benzin (normal)
Benzin (<50 ppm svovl)
Benzin (<10 ppm svovl)
Benzin i alt
13
Diesel
14
Diesel (<50 ppm svovl)
15
Diesel (<10 ppm svovl)
Østrig Belgien Danmark Finland Frankrig Tyskland
AU
BE
DK
FI
FR
DE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
694
-
513
-
-
8 504
-
-
-
-
-
-
-
793
-
-
10 040
-
1 927
684
1 920
2 261
-
21 232
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
109
-
-
-
-
-
-
-
-
253
-
-
-
-
76
253
13
221
3 529
870
0
0
0
0
0
0
0
1 046
0
0
10 040
0
2 697
937
2 446
2 483
3 638
30 605
2 697 1 984
2 446
2 483
13 678
30 605
-
-
-
-
-
-
1 031 6 865
-
-
36 230
-
6 331
706
3 071
2 459
1 510
35 616
7 362 7 572
3 071
2 459
37 740
35 616
Cypern
CY
-
-
-
-
388
-
-
-
-
-
46
-
0
434
0
434
-
398
-
Tjekkiet
CZ
-
258
-
-
2 715
-
-
-
-
-
30
-
0
3 003
0
3 003
-
4 909
-
Estland
EE
-
-
36
-
-
381
-
-
-
-
-
48
0
0
464
464
-
129
300
Græken-
land
EL
-
-
-
-
4 500
-
-
581
-
-
34
343
0
5 114
343
5 458
-
2 574
42
2 616
Irland
IE
-
-
-
-
1 599
750
-
-
-
-
-
-
0
1 599
750
2 349
-
1 979
920
2 899
Italien Luxembourg Nederlandene Portugal
IT
LU
NL
PT
-
-
-
-
-
0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
15 025
494
5 647
-
1 313
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
1 891
-
-
-
-
-
-
-
-
-
116
217
-
-
-
-
375
0
0
0
0
15 025
610
5 864
1 891
1 313
0
0
375
16 339
610
5 864
2 266
-
-
-
-
28 739
2 111
7 851
5 377
1 670
-
1 493
316
30 409
2 111
9 345
5 693
Spanien Sverige UK
EU15
EU15
ES
SE
UK
EU15
% i alt
-
-
-
0
0,0 %
-
-
-
0
0,0 %
-
-
-
9 711
7,7 %
-
-
-
0
0,0 %
8 196
-
23 658 69 951 55,4 %
-
4 994
-
35 082 27,8 %
-
-
-
0
0,0 %
16
-
1 066
3 555
2,8 %
-
-
-
109
0,1 %
-
-
-
0
0,0 %
-
-
-
619
0,5 %
1 173
354
-
7 207
5,7 %
0
0
0
0
0,0 %
8 212
0
24 724 74 126 58,7 %
1 173
5 348
0
52 110 41,3 %
9 385
5 348 24 724 126 235 100,0 %
-
-
-
0
0,0 %
29 350
-
24 286 146 394 71,4 %
0
4 422
-
58 557 28,6 %
29 350 4 422 24 286 204 950 100,0 %
EU
EU
0
380
9 816
0
75 909
41 227
0
4 340
109
0
785
7 928
0
81 414
59 080
140 495
0
155 949
71 536
EU
% i alt
0,0 %
0,3 %
7,0 %
0,0 %
54,0 %
29,3 %
0,0 %
3,1 %
0,1 %
0,0 %
0,6 %
5,6 %
0,0 %
57,9 %
42,1 %
100,0 %
0,0 %
68,6 %
31,4 %
ID
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Ungarn Letland Litauen
HU
LV
LT
-
-
-
-
15
94
-
-
-
-
-
-
-
404
386
1 969
1
4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10
-
175
34
10
0
0
0
0
430
479
2 143
35
14
2 143
464
493
-
-
-
-
792
913
3 236
3
113
Malta
MT
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Polen Slovakiet Slovenien EU10 EU10
PL
SK
SI
EU10 % i alt
-
-
-
0
0,0 %
-
14
-
380
2,7 %
-
69
-
105
0,7 %
-
-
-
0
0,0 %
1 967
97
-
5 958 41,8 %
3 188
602
-
6 145 43,1 %
-
-
-
0
0,0 %
-
-
785
785
5,5 %
-
-
-
0
0,0 %
-
-
-
0
0,0 %
-
1
77
165
1,2 %
440
16
-
722
5,1 %
0
0
0
0
0,0 %
1 967
113
862
7 289 51,1 %
3 627
687
0
6 971 48,9 %
5 595
800
862
14 259 100,0 %
-
-
-
0
0,0 %
755
511
1 149
9 556 42,4 %
9 000
327
-
12 979 57,6 %
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448568_0016.png
Diesel i alt
398
4 909
429
3 236
795
1 026
-
9 755
838
1 149
22 535 100,0 %
227 485
100,0 %
DA
15
DA