Miljø- og Planlægningsudvalget 2012
KOM (2008) 0810
Offentligt
1451103_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.4.2012
COM(2012) 139 final
2008/0241 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til artikel 294, stk. 7, litra c), i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde
om Europa-Parlamentets ændring[er] til Rådets holdning til
forslaget til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
(EØS-relevant tekst)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2008/0241 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til artikel 294, stk. 7, litra c), i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde
om Europa-Parlamentets ændring[er] til Rådets holdning til
forslaget til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
(EØS-relevant tekst)
1.
I
NDLEDNING
I henhold til artikel 294, stk. 7, litra c), i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
skal Kommissionen afgive udtalelse om de ændringsforslag, som Europa-Parlamentet
fremsætter ved andenbehandlingen. Kommissionen forelægger hermed sin udtalelse om
Parlamentets ændringer.
2.
B
AGGRUND
Den 3. december 2008 vedtog Kommissionen et forslag til direktiv om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE).
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg afgav udtalelse den 11. juni 2009.
Regionsudvalget afgav udtalelse den 4. december 2009.
Europa-Parlamentet vedtog sin holdning ved førstebehandlingen den 3. februar 2011.
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget den 14. marts 2011 og vedtog sin fælles
holdning den 19. juli 2011.
Europa-Parlamentet vedtog sin holdning ved andenbehandlingen den 19. januar 2012.
Under plenarmødet den 18. januar 2012 fremsatte Kommissionen erklæringer for at præcisere
bestemte holdninger og hensigter med henblik på at formidle en aftale ved
andenbehandlingen.
3.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
Det særlige formål med Kommissionens forslag fra 2008 om omarbejdning af WEEE-
direktivet er at øge ressourceeffektiviteten og sikre korrekt behandling af e-affald ved at sætte
nye indsamlingsmål, der er tilpasset virkeligheden i de enkelte medlemsstater. Desuden er
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
formålet at fjerne unødvendige administrative byrder og at sikre en bedre gennemførelse, især
ved at vende bevisbyrden om i forbindelse med eksport af brugt udstyr, der mistænkes for at
være WEEE.
4.
K
OMMISSIONENS BEMÆRKNINGER
På plenarforsamlingen den 19. januar 2012 vedtog Europa-Parlamentet en kompromispakke,
som var blevet aftalt med Rådet med henblik på at nå til enighed ved andenbehandlingen.
Ændringsforslaget, som indeholder dette kompromis, vedrører hovedsageligt:
– fastsættelsen af nye indsamlingsmål for de enkelte medlemsstater syv år efter direktivets
ikrafttrædelse med et midtvejsmål fire år efter ikrafttrædelsen
– returnering af småt WEEE i store detailbutikker, medmindre det kan dokumenteres, at
alternative ordninger er mindst lige så effektive
– udvidelsen af direktivets anvendelsesområde, således at det efter en gennemgang foretaget
af Kommissionen og med fastsættelse af yderligere undtagelser kommer til at omfatte alt
elektrisk og elektronisk udstyr seks år efter ikrafttrædelsen
– harmoniseringen af registrerings- og rapporteringskrav, idet det anerkendes, at disse krav i
princippet er nationale for at opnå en effektiv håndhævelse
– indførelse af minimumskrav for overførsler af brugt udstyr, som mistænkes for at være
ulovlige overførsler af affald, herunder indførelse af omvendt bevisbyrde, og særlige
undtagelser.
Kommissionen accepterer kompromispakken, da den er i tråd med det overordnede mål med
forslaget og dets generelle aspekter.
Kommissionen understreger, at mindstekravene for overførsler ikke må være til hindring for
den lovlige handel med brugt udstyr. Hvor der er mistanke om, at en overførsel reelt er en
ulovlig overførsel af affald, giver bilag VI medlemsstaterne det juridiske instrument til at
afklare situationen.
5.
K
ONKLUSION
Kommissionen accepterer den ændring, Europa-Parlamentet har vedtaget ved
andenbehandlingen i overensstemmelse med ovennævnte kompromistekst fra Rådet og
Europa-Parlamentet. Kommissionen vedtager erklæringerne i bilaget.
B
ILAG
: E
RKLÆRINGER FRA
K
OMMISSIONEN
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
E
RKLÆRING OM PRODUKTDESIGN
(WEEE-
DIREKTIVETS ARTIKEL
4)
Foranstaltninger til fremme af miljøvenligt design kan bidrage til at opnå målsætningerne i
direktivet om affald af elektrisk og elektronisk udstyr i overensstemmelse med køreplanen for
ressourceeffektivitet (KOM(2011) 571). Kommissionen vil, når og hvis den indfører nye
gennemførelsesbestemmelser eller ændrer gennemførelsesbestemmelser, der er vedtaget i
medfør af direktiv 2009/125/EF om produkter, der også er dækket af WEEE-direktivet, tage
højde for de parametre for genbrug og genvinding, der er opstillet i del 1 i bilag I til direktiv
2009/125/EF og vurdere muligheden for at indføre krav om genbrug, let demontering og
genvinding for disse produkter.
E
RKLÆRING OM SÆRLIGE UNDTAGELSER FRA INDSAMLINGSMÅLENE
(WEEE-
DIREKTIVETS ARTIKEL
7)
Artikel 7, stk. 4, i det nye WEEE-direktiv giver mulighed for overgangsforanstaltninger med
henblik på at afhjælpe medlemsstaternes eventuelle vanskeligheder med at opfylde
indsamlingsmålene i samme artikel som følge af specifikke omstændigheder. Kommissionen
understreger, at høje indsamlingsmål for WEEE er vigtige for et ressourceeffektivt Europa, og
at der kun kan anvendes overgangsforanstaltninger under ekstraordinære omstændigheder. De
vanskeligheder og specifikke omstændigheder, som eventuelle overgangsforanstaltninger
begrundes med, skal være objektive og veldokumenterede og skal kunne verificeres.
E
RKLÆRING OM NANOMATERIALER
(WEEE-
DIREKTIVETS ARTIKEL
8
OG BILAG
VII)
Europa-Parlamentet og Rådet er blevet enige om at opfordre Kommissionen til at vurdere, om
særlig behandling er nødvendig for nanomaterialer i EEE. I denne sammenhæng forstår
Kommissionen nanomaterialer som materialer, der falder ind under definitionen i
Kommissionens henstilling 696/2011. Den potentielle risiko, som sådanne nanomaterialer
udgør, skal identificeres med de tilgængelige midler i henhold til den relevante lovgivning.
Hvis bestemte nanomaterialer har vist sig at udgøre en risiko for menneskers helbred eller
miljøet, vil Kommissionen vurdere, om særlig behandling er nødvendig og ændre bilag VII,
hvis det er nødvendigt.
E
RKLÆRING VEDRØRENDE ANVENDELSE AF GENNEMFØRELSESRETSAKTER
(WEEE-
DIREKTIVETS ARTIKEL
7,
STK
. 5,
OG ARTIKEL
23,
STK
. 4)
Kommissionen finder, at de beføjelser, den tillægges i artikel 7, stk. 5, og artikel 23, stk. 4,
bør være delegerede beføjelser for at afspejle de beføjelser, den tillægges i henhold til artikel
290 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, korrekt. Med henblik på et
kompromis ønsker Kommissionen imidlertid ikke at modsætte sig et kvalificeret flertal til
fordel for formandskabets tekst. Kommissionen forbeholder sig imidlertid ret til at benytte de
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
retsmidler, traktaten giver mulighed for, med henblik på at søge afklaring fra Domstolen
angående spørgsmålet om skillefladen mellem artikel 290 og 291.
ERKLÆRING FRA KOMMISSIONEN OM PROCEDUREN FOR VEDTAGELSE AF
GENNEMFØRELSESRETSAKTER
Kommissionen understreger, at det er i modstrid med ordlyden og ånden i forordning
182/2011 (EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13) at gøre systematisk brug af artikel 5, stk. 4, andet
afsnit, litra b). Anvendes denne bestemmelse skal det ske ud fra et specifikt behov for at
fravige den principielle regel, som er, at Kommissionen kan vedtage et udkast til en
gennemførelsesretsakt, hvis der ikke afgives en udtalelse. Da artikel 5, stk. 4, fastlægger en
undtagelse fra den generelle regel, kan anvendelsen af andet afsnit, litra b), ikke bare anses for
at være en "skønsbeføjelse" for lovgiver, men skal derimod fortolkes restriktivt og derfor
begrundes.
DA
5
DA