Trafikudvalget 2010
KOM (2008) 0852
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449782_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.8.2010
KOM(2010) 457 endelig
2008/0247 (COD)
KOMMISSIONENS UDTALELSE
i henhold til artikel 294, stk. 7, litra c), i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde
om Europa-Parlamentets ændringsforslag
til Rådets holdning til
forslaget til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om et europæisk banenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport
ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til artikel 293, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2008/0247 (COD)
KOMMISSIONENS UDTALELSE
i henhold til artikel 294, stk. 7, litra c), i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde
om Europa-Parlamentets ændringsforslag
til Rådets holdning til
forslaget til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om et europæisk banenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport
1.
S
AGSFORLØB
Dato for Kommissionens vedtagelse og forelæggelse for Europa-Parlamentet og Rådet: 11.
december 2008
Europa-Parlamentets udtalelse (førstebehandling): 23. april 2009
Udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg:
Udtalelse fra Regionsudvalget:
7. oktober 2009
22. februar 2010
Rådets holdning fastlagt med enstemmighed:
15. juli 2009
Godkendelse i Coreper af det kompromis, der fulgte af forhandlingerne i andenbehandlingen:
7. juni 2010
Europa-Parlamentets holdning (andenbehandling): 15. juni 2010
2.
F
ORMÅLET MED FORSLAGET
– Forslaget til forordningen har til formål at få medlemsstaterne og især jernbane-
infrastrukturforvalterne til at udvikle et europæisk jernbanenet "til konkurrencedygtig
godstransport" bestående af internationale godstogskorridorer.
– Med disse korridorer stilles der togkanaler af høj kvalitet til rådighed for godstransporten,
så den forbedrer sit kvalitetsniveau (rettidighed og gennemkørselstid), hvilket er afgørende
for at kunne tiltrække kunder til godstransporten. Korridorerne vil desuden skulle frigøre
yderligere kapacitet til jernbanegodstransport, der er øget i de seneste år (trods den
økonomiske afmatnings indflydelse forventes denne tendens at fortsætte i de kommende
år).
– Kommissionen foreslår at sætte ind på fire områder med henblik på at etablere disse
godstogskorridorer:
– Samarbejdet og harmoniseringen mellem infrastrukturforvalterne udbygges, både hvad
angår forvaltning af infrastrukturernes drift, og hvad angår investeringer. Det forudsætter
navnlig, at der etableres en ledelsesstruktur for hver korridor.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449782_0004.png
– Mere, og mere pålidelig, infrastrukturkapacitet allokeres til godstog i internationale
godstogskorridorer.
– Samordningen mellem jernbanenettet og godsterminaler forbedres (søhavne og inden-
landske havne, rangerbanegårde osv.).
– Korridorerne skal danne eksempler til efterlevelse med lige adgang for operatører og
gennemsigtige adgangsforhold bl.a. ved, at regler og mange relevante oplysninger
offentliggøres.
3.
K
OMMISSIONENS UDTALELSE OM
E
UROPA
-P
ARLAMENTETS ÆNDRING
Europa-Parlamentets holdning, der kom til afstemning den 15. juni 2010, var et resultat af
kompromiset på det sidste trepartsmøde, for så vidt angår adgang til korridorer, ved at der
oprettes en one-stop-shop og åbnes mulighed for, at virksomheder, som ikke er
jernbanevirksomheder ("godkendte ansøgere"), kan reservere todkanaler. Rådet godkendte
dette kompromis i juni med forbehold af et udkast til Kommissionens erklæring (se vedlagte).
4.
KONKLUSION
I henhold til artikel 293, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
accepterer Kommissionen at ændre sit forslag som angivet ovenfor.
Kommissionen fremsætter ligeledes følgende erklæring (i den originale engelske sprog-
udgave):
"The Commission underlines that the one-stop-shop is a joint body set up or designated by
the management board of each corridor; its function is that of a coordination tool. It may
be a technical body within the corridor management structure or one of the infrastructure
managers concerned"
1
.
1
Kommissionen understreger, at one-stop-shop er et fælles organ, der nedsættes eller udpeges af
ledelsesudvalget for hver korridor; det har til opgave at varetage samordningen. Det kan være et teknisk
organ inden for korridorens ledelsesstruktur eller en af de berørte infrastrukturforvaltere.
DA
3
DA