Trafikudvalget 2008
KOM (2008) 0852
Offentligt
1448620_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 11.12.2008
KOM(2008) 852 endelig
2008/0247 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om et europæisk banenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport
{SEK(2008) 3028}
{SEK(2008) 3029}
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
U
DFORDRINGER I FORBINDELSE MED UDVIKLINGEN AF GODSTOGSTRAFIKKEN
Opbygningen af et bæredygtigt transportsystem: et af Fællesskabets vigtigste
mål.
Kommissionens forpligtelser til at reducere drivhusgasemissionerne og skabe en miljøvenlig
økonomi samt det pres, der i stadig større grad øves på energiressourcerne, er yderst vigtige
elementer i Fællesskabets transportpolitik.
Fællesskabet ønsker således at opbygge et transportsystem, som gavner de europæiske
borgere og virksomheder, og som er så rent og effektivt som muligt. For at opnå dette har
Kommissionen i sin midtvejsevaluering af hvidbogen om transportpolitikken
1
foreslået at
koncentrere sig om udviklingen af ”samordnede transportformer”, dvs. optimal udnyttelse af
samtlige transportformer, alene eller kombineret.
Denne udvikling er navnlig baseret på opbygningen af et egentligt europæisk indre marked for
transport. Der er allerede gjort store fremskridt inden for luft- og vejtransporten på dette
punkt. Til gengæld er der stadigvæk meget, der skal gøres inden for jernbanetransporten på
dette område.
1.2.
Udfordringerne ved jernbanetransporten
Jernbanegodstransport har været åben for konkurrence siden 1. januar 2007. De etablerede
jernbaneselskaber har gennemført eller er i færd med at gennemføre strukturomlægninger.
Nye aktører er også dukket op. Den servicekvalitet, som infrastrukturforvalterne yder til
jernbaneselskaberne, er stadigvæk utilstrækkelig i mange medlemsstater og bør forbedres.
Efterspørgslen på jernbanetransport forventes imidlertid at øges i mange regioner i EU i de
kommende år.
Markedet for jernbanegodstransport, hvoraf halvdelen udgør international transport, vil ikke
kunne udvikle sig korrekt, hvis jernbaneinfrastrukturen ikke forbedrer sin service til
jernbaneselskaberne. I den forbindelse er der flere forhindringer, der skal overvindes: en alt
for høj prioritering af persontransport i forhold til godstransport, både hvad angår
investeringer og styring af kapaciteten og trafikken, der i høj grad hæmmer
jernbanegodstransporten i de fleste EU-medlemsstater; nationale infrastrukturforvaltere, der
stadigvæk opererer alt for spredt; en utilstrækkelig eller begrænset forbindelse mellem
jernbaneinfrastrukturen og de andre transportformer.
Infrastrukturforvalterne bør bestræbe sig på at samarbejde endnu mere. Person- og
godstogstrafikken skal forvaltes anderledes, i det mindste på de store godstransportakser.
Endelig er det yderst vigtigt for udviklingen af kombineret transport - et strategisk segment på
markedet for jernbanegodstransport i dag - at der stilles tilstrækkeligt omfattende intermodale
anlæg, som kan levere tjenester af høj kvalitet, til rådighed for jernbaneselskaberne.
Uden dette vil godstogstrafikken ikke kunne udvikle sig korrekt og spille sin rolle fuldt ud i
forbindelse med opbygningen af samordnede transportformer i Europa.
1
KOM(2006) 314 endelig af 22.6.2006.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
2.1.
F
ORBEDRING AF SERVICEKVALITETEN PÅ INFRASTRUKTUREN TIL SELSKABER
,
DER
DRIVER GODSTRANSPORT PÅ ET SPECIFIKT BANENET
De hidtidige foranstaltninger
Der er taget mange initiativer både på nationalt plan og på fællesskabsplan i de seneste år for
at gøre den service, som infrastrukturforvalterne yder, mere effektiv. Rationalisering af
investeringerne, ibrugtagning af ny teknologi og vedtagelse af mere og mere sofistikerede
bestemmelser for drift af infrastrukturerne skrider frem.
Især på europæisk plan har de på hinanden følgende jernbanepakker bragt medlemsstaterne på
rette spor med hensyn til modernisering af deres jernbaner og integration af nationale
systemer. Direktiverne i den første, anden og tredje jernbanepakke, som indeholder
bestemmelser om adgang og takstfastsættelse, om styring af kapaciteten og trafikken, om
jernbanesikkerheden og om udviklingen af interoperabiliteten, skaber retlige og politiske
rammer i EU, som støtter moderniseringen af jernbanerne.
Programmet for det transeuropæiske transportnet (TEN-T), udviklingen og gennemførelsen af
det europæiske jernbanetrafikstyringssystem - ERTMS (European Rail Trafic Management
System) – og den tekniske specifikation for "trafiktelematik for godstrafikken" (TSI TAF) er
med til at udvikle interoperabiliteten og sikre en bedre integreret forvaltning af den
europæiske jernbaneinfrastruktur. I forbindelse med udbygningen af f.eks. ERTMS er de
internationale godstogskorridorer blevet nærmere defineret. Dette giver mulighed for at skabe
et aktivt samarbejde mellem infrastrukturforvalterne. Disse infrastrukturforvaltere har
endvidere taget initiativ til at samle sig under ét og samme organ kaldet RailNetEurope, som
leverer en række tjenesteydelser til de internationale jernbaneselskaber, og som støtter
samarbejdet mellem infrastrukturforvalterne i forbindelse med styringen af kapaciteten.
2.2.
Problemerne vedvarer
Alle disse initiativer er med til at forbedre infrastrukturforvaltningen. Men disse initiativer
skal styrkes, og farten skal sættes op for at kunne opnå de fremskridt, der er nødvendige for at
integrere jernbanerne og udvikle godstransporten. Dette betyder i første omgang en forbedring
eller en styrkelse af:
samarbejdet mellem infrastrukturforvalterne med henblik på at fjerne
grænseproblemerne i forbindelse med godstrafikken og optimere investeringerne og
kapacitetsudnyttelsen på internationalt niveau for de vigtigste områder i første
omgang
udviklingen og forvaltningen af de intermodale terminaler, der anvendes af
jernbanetransporten
kvaliteten og pålideligheden af infrastrukturkapaciteten til godstransport.
Hvad angår de ERTMS-korridorer, der allerede er etableret, tager samarbejdet mellem
medlemsstaterne og infrastrukturforvalterne navnlig sigte på investeringer og varierer
væsentligt, hvad angår intensiteten på de enkelte korridorer. Udviklingen af en bedre balance i
driften af jernbanenettet mellem de forskellige transporttyper har i øvrigt ikke på nuværende
tidspunkt været genstand for væsentlige foranstaltninger, selvom det er en faktor af
altovervejende betydning for forbedringen af banegodstransportens kvalitet i Europa (se
meddelelse KOM(2008) 536 om banegodstransportens kvalitet).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0004.png
3.
3.1.
B
EHOV FOR NYE INITIATIVER
Samtlige aktører ønsker en fællesskabsindsats i denne sag
Kommissionen forpligtede sig i sin meddelelse fra den 18. oktober 2007 med overskriften "Et
banenet med fortrinsret for godstrafik" til at fremlægge forslag i 2008, der sigter på at skabe
internationale jernbanekorridorer med fortrinsret for godstrafik på en koordineret måde.
Denne løsningsmulighed blev foretrukket frem for at oprette et banenet udelukkende beregnet
til godstransport, som betragtes som overdimensioneret og som for bekosteligt og
langsommeligt at gennemføre. Som følge af denne forpligtelse har Kommissionen foretaget
en større høring af alle de berørte aktører.
I første omgang blev problemerne med godstogstrafikken i forhold til infrastrukturen samt
spørgsmålet om, hvilke fremskridt der skal gøres, præcist identificeret af 15 eksperter inden
for området sammen med Kommissionen. Denne gruppes konklusioner, som er anført i en
rapport med en række henstillinger ud fra hvert indsatsområde, har været hovedgrundlaget for
udarbejdelsen af dette forslag.
Dernæst blev der lanceret en offentlig høring. Den har givet mange aktører, medlemsstater,
jernbaneselskaber, infrastrukturforvaltere, industrivirksomheder, foreninger og fragtselskaber
mulighed for at udtale sig om Kommissionens forslag.
Hovedkonklusionen af disse to øvelser er, at kortsigtet opbygning af internationale
jernbanekorridorer med henblik på konkurrencebaseret godstransport i høj grad vil være med
til at forbedre jernbanernes konkurrenceevne.
Den 7. og 8. april 2008 opfordrede Rådet endvidere Kommissionen til at "udarbejde
foranstaltninger til effektiv drift af international jernbanegodstransport ved at styrke
samarbejdet mellem infrastrukturforvalterne på områderne drift og investering og ved at
fastlægge de grænseoverskridende korridorer, herunder sektioner med samordnede
transportformer, hvor den effektive strøm af international jernbanegodstransport bør sikres i
form af kapacitet og investeringsplanlægning og pålidelige og tilstrækkelige kanaler”.
Europa-Parlamentet, som har vedtaget en rapport, der navnlig behandler dette område, Det
Europæiske og Økonomiske Sociale Udvalg samt Regionsudvalget har også meddelt, at de
ønsker, at denne sag skrider frem hurtigst muligt.
3.2.
En forordning om et europæisk jernbanenet med
konkurrencebaseret godstransport og ledsagende initiativer
henblik
I betragtning af alle disse elementer har Kommissionen undersøgt tre muligheder (ikke at
indføre nye foranstaltninger, styrke de foranstaltninger, der allerede er taget og eventuelt tage
nye politiske initiativer, eller foreslå nye lovgivningsinitiativer), der kan føre til opbygningen
af et europæisk jernbanenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport bestående af
internationale korridorer. Den har udført en kvalitativ og kvantitativ konsekvensanalyse af
disse løsningsmuligheder
2
.
Ifølge denne analyse har den tredje løsningsmulighed den mest positive effekt og giver en
række garantier såvel over for Fællesskabet som over for medlemsstaterne for den fælles
2
Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene KOM.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indsats for at opnå målet. Den største usikkerhed ved denne mulighed er den tid, det tager, før
nye lovgivningsforanstaltninger bliver vedtaget og træder i kraft.
Disse konklusioner, behovet for hurtige fremskridt hvad angår integration af de nationale
jernbaneinfrastrukturnet, for at integrationen af jernbanerne nærmer sig de andre
transportformers integration, og behovet for i den forbindelse præcist at harmonisere reglerne
for forvaltningen af infrastrukturen langs en godstogskorridor foranlediger Kommissionen til
at foreslå Europa-Parlamentet og Rådet at vedtage en forordning om opbygning af et
europæisk jernbanenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport.
Kommissionens forslag til forordning omfatter navnlig procedurerne vedrørende valg af
korridorer og styringen heraf samt de karakteristika, som disse korridorer bør have. Dette
forslag skal ses i forlængelse af de førnævnte initiativer og bestemmelser såsom TEN-T-
programmet, ERTMS-korridorerne og den gældende fællesskabslovgivning om
jernbanetransport.
For at kunne opfylde behovet for hurtig handling og for at tilskynde og styre de igangværende
foranstaltninger, der sigter mod de samme mål som dette initiativ, foreslår Kommissionen
endvidere, at forslaget til forordning ledsages af andre initiativer. Den vil tilskynde til
dannelsen af organisationer mellem medlemsstaterne til oprettelse af korridorer og fælles
investeringsplanlægning. Den vil regelmæssigt samle alle jernbaneinfrastrukturforvalterne i
EU for at fremme udveksling af god praksis og debattere emner af fælles interesse.
Den igangværende revidering af TEN-T-politikken giver mulighed for at koordinere dette
initiativ med TEN-T-politikken og derved at overveje væsentlige synergieffekter både hvad
angår de foranstaltninger, der skal gennemføres for at opnå en større effektivitet i
opbygningen, og driften af infrastrukturerne af europæisk interesse og investeringerne.
4.
G
ENERELLE PRINCIPPER VEDRØRENDE FORSLAGET TIL FORORDNING
Dette forslag er i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet. Det indeholder en række
bestemmelser vedrørende tværnational forvaltning af jernbaneinfrastrukturerne, som ikke vil
kunne gennemføres individuelt af den enkelte medlemsstat. Det er endvidere i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet. Det fastsætter nemlig fælles målsætninger
og procedurer for medlemsstaterne og jernbaneinfrastrukturforvalterne. Endelig er dette
forslag et supplement, der baserer sig på den allerede eksisterende jernbanelovgivning. Det
gør fortolkningen lettere og er derved med til at forenkle lovgivningen, som er besluttet på
fællesskabsplan.
Forslaget er opdelt i fem afsnit, hvoraf de tre vedrører: udformning og forvaltning af et
europæisk jernbanenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport; investeringer i
infrastrukturer, terminaler og udstyr; og endelig driften af godstogskorridorerne. Afsnit 1
omhandler de generelle bestemmelser og afsnit 5 omhandler de endelige bestemmelser.
Den foreslåede indsats for hver godstogskorridor går ud på at foretage regelmæssige
markedsanalyser og høringer af kunder, at definere en iværksættelsesplan med
foranstaltninger, der har til formål at opfylde deres behov og sikre, at bestemmelserne i
forslaget til forordningen overholdes. Infrastruktur- og terminalforvalterne er ansvarlige for
gennemførelsen med støtte og opbakning fra de medlemsstater, der er involveret i
opbygningen af den pågældende godstogskorridor.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.1.
Udformning og drift af et europæisk jernbanenet med henblik på
konkurrencebaseret godstransport
Afsnit 2 fastsætter først og fremmest, hvilke forpligtelser medlemsstaterne har med hensyn til
opbygningen af internationale jernbanekorridorer med henblik på konkurrencebaseret
godstransport, og hvilke procedurer der skal anvendes i forbindelse med valget af korridorer.
Disse bestemmelser skal sikre kvaliteten af de foreslåede korridorer på den ene side og
sammenhængen mellem de forskellige foreslåede korridorer på den anden side. De fastsætter
også, at de medlemsstater, der har en geografisk beliggenhed, der er forenelig med denne
målsætning, deltager i opbygningen af et europæisk jernbanenet med henblik på
konkurrencebaseret godstransport.
Den foreslåede metode er opbygget på følgende måde: lovgivningen fastsætter et generelt
krav om medlemsstaternes forpligtelse til at opbygge godstogskorridorer inden for TEN-T-
nettet; medlemsstaterne fastlægger i fællesskab, hvilke korridorer de ønsker af oprette; dette
valg godkendes af et udvalg på fællesskabsplan efter at have undersøgt den enkelte foreslåede
korridors relevans og sammenhængen mellem alle de foreslåede godstogskorridorer.
I hvert afsnit angives også de væsentligste egenskaber for hver godstogskorridors styreorgan.
Kommissionen har taget hensyn til erfaringerne, navnlig inden for rammerne af ERTMS-
korridorerne og de korridorer, der er indført af RailNetEurope, til de elementer,
ekspertgruppen henviser til, samt til resultaterne af den offentlige høring i forbindelse med
fastsættelsen af disse væsentlige egenskaber. Det har generelt vist sig, at oprettelsen af en
international struktur, der er i stand til at stimulere koordineringen af medlemsstaterne og
infrastrukturforvalterne langs en korridor, er afgørende for, at initiativet lykkes.
4.2.
Investeringer
Afsnit 3 præciserer de forpligtelser, der skal overholdes i forbindelse med en godstogskorridor
hvad angår koordinering og planlægning af investeringer samt hvad angår udvikling af
interoperabiliteten af de forskellige berørte net og forbedringen af togenes kapacitet.
Udviklingen af interoperabiliteten vil muliggøre store forbedringer i køretiden, i kapaciteten
og i produktiviteten inden for jernbanegodstransport. En forøgelse af togenes kapacitet ved
f.eks. at øge den maksimale længde af de tog, der kan køre på hele korridoren, giver også
mulighed for effektivt at forbedre jernbanegodstransportens effektivitet.
I dette afsnit foreslår Kommissionen endvidere, at der etableres et net med strategiske
terminaler for hver korridor. Gode forbindelser mellem den enkelte godstogskorridor og
resten af nettet samt andre transportformer, i havne eller inde i landet, er et grundlæggende
element, hvis initiativet skal lykkes. Hver korridor bør derfor have en effektiv strategi for
udvikling af terminaler, navnlig intermodale terminaler, og for kapaciteternes tilstrækkelighed
i forhold til fragtbehovet på korridoren.
4.3.
Drift af godstogskorridorer
Afsnit 4 omhandler syv vigtige punkter: udvikling af interoperable procedurer; forbedring af
koordineringen hvad angår driften af trafikken mellem infrastrukturforvalterne og
terminalforvalterne; forbedring af adgangen til infrastrukturerne og terminalerne; en gunstig
behandling af godstog ved tildeling af kanaler og styring af trafikken; opfølgning af
servicekvaliteten på en godstogskorridor; og samarbejde mellem tilsynsorganerne.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En bedre koordinering af driften af godstogskorridoren skulle gøre det muligt at øge den
internationale godstransports effektivitet på denne korridor til lave omkostninger. Det
forudsættes, at der stilles en one-shop-ordning til rådighed for virksomheder, der ansøger om
tildeling af en kanal, der strækker sig over flere banenet. Konsekvensanalysen har desuden
vist, at en god koordinering af driften af terminalerne og hovedinfrastrukturen i vidt omfang
vil forbedre jernbanegodstransportens effektivitet. Den vil navnlig være med til at begrænse
den lange ventetid, inden togene kan få adgang til terminalerne eller til hovedinfrastrukturen
gennem terminalerne.
Kvaliteten af oplysninger om betingelserne og reglerne for adgang til alle de tjenester, der er
nødvendige for at sikre en god godstogdrift, vil desuden sikre en ikke-diskriminerende adgang
til alle de tjenester, som tilbydes af godstogskorridorens infrastrukturer.
Med hensyn til balancen mellem godstog og persontog, så er formålet at sikre pålidelige
kanaler af god kvalitet til godstogene, som for de internationale kanalers vedkommende består
af nationale kanaler, der er indbyrdes sammenhængende. En bedre styring af
godstogstrafikken er også omfattet af dette afsnit. Udfordringen er her at give
jernbanetransporten sikkerhed for den pålidelighed og servicekvalitet, infrastrukturforvalterne
leverer. Denne sikkerhed, som jernbanegodstransporten som regel ikke har, burde have en
indvirkning, der kan måles på jernbanepersontransportens effektivitet. Denne sikkerhed må
desuden heller ikke øve et alt for stort pres, som kan gribe forstyrrende ind i den optimale
forvaltning af infrastrukturen.
Alle de ovenfor skitserede foranstaltninger bør medføre positive virkninger på
jernbanegodstransportens effektivitet, som skal måles og analyseres regelmæssigt. Det er
derfor, at det af artikel 4 fremgår, at der er pligt til at definere og regelmæssigt ajourføre
præstationsindikatorer for hver godstogskorridor.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0008.png
2008/0247 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om et europæisk banenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 71,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
3
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske og Økonomiske Sociale Udvalg
4
,
under henvisning til Regionsudvalgets udtalelse
5
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
6
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Inden for rammerne af Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse og
fællesskabsstrategien for bæredygtig udvikling er oprettelsen af et indre
jernbanemarked, navnlig hvad angår godstransport, et vigtigt vækstelement i
forbindelse med virkeliggørelsen af bæredygtig mobilitet.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/14/EF af 26. februar 2001 om tildeling
af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for brug af
jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertificering
7
var et vigtigt skridt hen imod
oprettelsen af et indre jernbanemarked.
For at være konkurrencedygtig i forhold til andre transportformer bør de internationale
og nationale jernbanegodsmarkeder, der blev åbnet for konkurrence den 1. januar
2007, have adgang til en jernbaneinfrastruktur af høj kvalitet, dvs. en infrastruktur, der
giver mulighed for at levere jernbanegodstransport på tilfredsstillende måde både hvad
angår kommerciel effektivitet og transporttider, samt
en pålidelig
jernbaneinfrastruktur, dvs. at de tjenester, infrastrukturen tilbyder, reelt svarer til de
kontraktlige forpligtelser, der er indgået med jernbaneselskaberne.
(2)
(3)
3
4
5
6
7
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
Europa-Parlamentets udtalelse af … og Rådets fælles holdning af …
EFT L 75 af 15.3.2001, s. 29.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0009.png
(4)
Den 7. og 8. april 2008 besluttede Ministerrådet at tilskynde til effektiv udnyttelse af
infrastrukturerne og eventuelt forbedre jernbaneinfrastrukturernes kapacitet via
foranstaltninger på europæisk og nationalt plan og navnlig gennem lovtekster.
I den forbindelse vil opbygningen af et jernbanenet med henblik på
konkurrencebaseret godstransport, hvor godstog kan køre på gunstige betingelser og
let skifte fra et nationalt netværk til et andet, være med til at forbedre betingelserne for
brug af infrastrukturen.
De initiativer, der hidtil er taget med hensyn til jernbaneinfrastrukturen for at opbygge
et europæisk banenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport, viser, at
oprettelsen af internationale korridorer, der opfylder de specifikke behov, som er klart
identificeret på et eller flere segmenter på godsmarkedet, er den mest passende
metode.
Opbygningen af et banenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport bør
foregå i sammenhæng med det transeuropæiske transportnet ("TEN-T"). Med henblik
herpå er en koordineret udvikling af de to banenet nødvendig og særlig integreringen
af internationale korridorer til godstog i det eksisterende TEN-T-net. Derudover bør
der fastsættes ensartede regler på fællesskabsplan for disse godstogskorridorer. Der vil
i givet fald blive ydet finansiel støtte til oprettelsen af disse korridorer inden for
rammerne af TEN-T-programmet
8
.
Inden for rammerne af en godstogskorridor bør der sikres en god koordinering mellem
medlemsstaterne og infrastrukturforvalterne, gives tilstrækkelig prioritet til
godstogstrafikken, stilles effektive og tilstrækkelige forbindelser med andre
transportformer til rådighed og skabes gunstige vilkår for udvikling af konkurrencen
mellem leverandører af jernbanegodstransport.
Opbygningen af en godstogskorridor bør undersøges og godkendes på
fællesskabsniveau efter kriterier og procedurer, der er gennemsigtige og klart
definerede, og som giver medlemsstaterne og infrastrukturforvalterne tilstrækkeligt
spillerum i beslutnings- og forvaltningsprocessen til at træffe passende
foranstaltninger, der svarer til deres specifikke behov.
For at stimulere koordineringen mellem medlemsstaterne og infrastrukturforvalterne
bør der for hver enkelt godstogskorridor oprettes et styreorgan, der består af de
forskellige infrastrukturforvaltere, der er berørt af denne godstogskorridor.
For at kunne opfylde markedets behov bør der forelægges en iværksættelsesplan om
de nærmere vilkår for oprettelsen af en godstogskorridor, som bør indeholde en
beskrivelse af og en tidsplan for gennemførelsen af de foranstaltninger, som kan være
nyttige for at forbedre godstogstrafikkens ydelser. For at sikre, at de påtænkte eller
gennemførte foranstaltninger om oprettelse af en godstogskorridor opfylder de behov
og forventninger, brugerne af godstogskorridoren måtte have, bør de berørte parter
desuden regelmæssigt høres i henhold til klart definerede procedurer.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
8
EFT L 228 af 23.9.1995, s. 1. Ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1655/1999 (EFT L 197 af 29.7.1999, s. 1) og ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
807/2004 (EUT L 143 af 30.4.2004, s. 46).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(12)
For at sikre sammenhæng og kontinuitet i den disponible infrastrukturkapacitet langs
godstogskorridoren bør investeringerne i godstogskorridoren samordnes mellem de
berørte medlemsstater og infrastrukturforvaltere og planlægges i forhold til de reelle
behov. Programmet for opbygningen af korridorerne bør offentliggøres for at sikre, at
oplysningerne når ud til de ansøgere, der ønsker at drive trafik på korridoren. Det bør
omfatte en række indsatsprojekter vedrørende udvikling af interoperable systemer og
forøgelse af togenes kapacitet.
Af samme årsager bør omfattende vedligeholdelsesarbejde, som meget ofte har en
væsentlig indvirkning på jernbaneinfrastrukturens kapacitet, også koordineres af
godstogskorridoren og ledsages af en ny offentliggørelse.
Oprettelse af infrastrukturer og systemer til udvikling af intermodal godstransport er
tillige nødvendig for at fremme udviklingen af godstogstrafikken i Fællesskabet.
De berørte medlemsstater og de relevante nationale sikkerhedsmyndigheder på
godstogskorridoren kan indgå aftaler om gensidig anerkendelse af henholdsvis
køretøjer og lokomotivførere. Sikkerhedsmyndighederne fra de medlemsstater, der er
berørt af godstogskorridoren, bør samarbejde for at sikre gennemførelsen af disse
aftaler.
For at lette adgangen til infrastrukturkapaciteten for den internationale jernbanetrafik
bør der indføres en one-shop-ordning for hver godstogskorridor. Dette bør baseres på
eksisterende initiativer, særlig de initiativer, der er iværksat af RailNetEurope, en
organisation, der fungerer som koordineringsinstrument for infrastrukturforvalterne,
og som yder visse tjenester til de internationale jernbaneselskaber.
Under hensyntagen til de forskellige fartplaner for de forskellige trafiktyper bør det
tilstræbes, at anmodninger om infrastrukturkapacitet til godstransport ikke bliver
uberettiget indskrænket til fordel for persontrafikken, navnlig i betragtning af deres
respektive socioøkonomiske værdi. Afgifterne for brug af infrastrukturen bør variere
efter kvaliteten af og driftssikkerheden i den tildelte kanal.
Tog, der transporterer gods, der kræver hurtig og præcis service, bør have fortrinsret,
når der er forstyrrelser i togtrafikken.
For at udvikle konkurrencen mellem udbyderne af jernbanegodstransport på
godstogskorridoren forekommer det ønskeligt at tillade andre ansøgere end
jernbaneselskaberne eller sammenslutninger af disse at anmode om
infrastrukturkapacitet.
For at optimere forvaltningen af godstogskorridoren og sikre større fleksibilitet og
effektivitet i den internationale jernbanegodstransport er det nødvendigt at sikre en god
koordinering af kontrolorganerne for jernbanetrafikken fordelt på de forskellige
netværker i godstogskorridoren. For at sikre en bedre udnyttelse af
jernbaneinfrastrukturerne er det nødvendigt at koordinere forvaltningen af disse
infrastrukturer og strategiske terminaler langs godstogskorridoren.
For at lette adgangen til oplysninger om anvendelse af alle de vigtigste infrastrukturer
i godstogskorridoren og sikre en ikke-diskriminerende adgang til alle de tilknyttede
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
(20)
(21)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tjenester forekommer det ønskeligt at stille et referencedokument med alle disse
oplysninger til rådighed for alle internationale udbydere af jernbanegodstransport.
(22)
For objektivt at måle fordelene ved bestræbelserne med at oprette en godstogskorridor
og sikre en effektiv opfølgning heraf bør der indføres og regelmæssigt offentliggøres
indikatorer for serviceniveauet langs godstogskorridoren.
For at fremme spredningen af god praksis og sikre en effektiv opfølgning af det
europæiske jernbanenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport er det
ønskeligt at styrke samarbejdet mellem alle infrastrukturforvalterne i Fællesskabet
med støtte fra Kommissionen.
Eftersom målet med denne forordning, dvs. at oprette et europæisk jernbanenet med
henblik på konkurrencebaseret godstransport bestående af godstogskorridorer, ikke i
tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne og bedre kan udføres på
fællesskabsplan, kan Kommissionen træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne beslutning ikke ud over, hvad
der er nødvendigt for at nå dette mål.
Der bør indføres rimelige regler, der bygger på et samarbejde mellem de
infrastrukturforvaltere, der skal levere tjenester af høj kvalitet til jernbaneselskaberne
inden for rammerne af en international godstogskorridor, vedrørende koordineringen
af investeringer og styringen af kapacitet og trafik.
De nødvendige foranstaltninger til gennemførelse af denne forordning bør vedtages i
overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse
af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen.
Kommissionen bør navnlig have beføjelse til at fastlægge de nødvendige betingelser
og kriterier for gennemførelsen af denne forordning. Da der er tale om generelle
foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i denne
forordning og at supplere denne forordning med nye ikke-væsentlige bestemmelser,
skal foranstaltningerne vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 5a i
afgørelse 1999/468/EF —
(23)
(24)
(25)
(26)
(27)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0012.png
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
KAPITEL I
ALMINDELIGE BESTEMMELSER
Artikel 1
Genstand og anvendelsesområde
1.
I denne forordning fastsættes regler for oprettelse og organisering af et europæisk
jernbanenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport bestående af
jernbanekorridorer med henblik på konkurrencebaseret godstransport (i det følgende
benævnt ”godstogskorridorer”). Den fastsætter regler for valg og tilrettelæggelse af
godstogskorridorer samt harmoniserede principper for planlægning af investeringer
og for styring af kapaciteten og trafikken.
Denne forordning anvendes til styring og anvendelse af jernbaneinfrastrukturer til
national og international jernbanetrafik med undtagelse af:
a)
b)
c)
særskilte lokale og
jernbaneinfrastrukturer
regionale
banenet
til
passagerbefordring
2.
banenet, der kun er beregnet til passagerbefordring i byer og forstæder
regionale banenet, som kun anvendes til regional godstransport af et
jernbaneselskab, som ikke er omfattet af direktiv 91/440/EØF
9
, indtil en anden
ansøger anmoder om kapacitet på dette net
privatejede banenet, der kun tjener ejerens eget brug med henblik på dennes
godstransport.
Artikel 2
Definitioner
d)
1.
2.
Med henblik på denne forordning finder definitionerne i artikel 2 i direktiv
2001/14/EF anvendelse.
Ud over de i stk. 1 nævnte definitioner forstås ved:
a)
"godstogskorridor": alle de jernbanestrækninger, der er etableret på
medlemsstaternes område og i givet fald i andre europæiske tredjelande, der
forbinder én eller flere strategiske terminaler med én eller flere andre
strategiske terminaler, der består af en hovedrute, alternative ruter og ruter, der
er forbundet med disse, samt jernbaneinfrastrukturer og udstyr, godsterminaler,
rangerbanegårde og togformeringsfaciliteter samt sporforbindelser til disse
9
EFT L 237 af 24.8.1991, s. 25.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
"iværksættelsesplan": et dokument, der beskriver den strategi, de
foranstaltninger og de midler, som de berørte parter planlægger at gennemføre
for at udvikle de aktiviteter, der er nødvendige og tilstrækkelige for at opbygge
godstogskorridoren inden for en bestemt periode
"omfattende vedligeholdelsesarbejde": ethvert indgreb eller reparation på
jernbaneinfrastrukturen og dens udstyr, der er nødvendig for togdriften langs
godstogskorridoren, og som kræver reservation af infrastrukturkapacitet i
henhold til artikel 28 i direktiv 2001/14/EF
"terminal": et anlæg langs godstogskorridoren, der er specielt indrettet til på-
og aflæsning af godstog og integrering af jernbanegodstransporten med
landevejstransport, søtransport, flodtransport og lufttransport, enten til
oprangering eller omrangering af godstog
"strategisk terminal": en terminal i godstogskorridoren, der er åben for alle
udbydere og spiller en vigtig rolle i forbindelse med jernbanegodstransporten
langs godtogskorridoren
"one-stop-shop": en fælles instans oprettet af infrastrukturforvalterne af
godstogskorridoren, som giver ansøgere mulighed for på ét og samme sted og
på én gang at anmode om tildeling af kanaler på en strækning, der løber over
mindst én grænse.
KAPITEL II
c)
d)
e)
f)
UDFORMNING OG FORVALTNING AF ET EUROPÆRISK BANENET MED
HENBLIK PÅ KONKURRENCEBASERET GODSTRANSPORT
Artikel 3
Valg af godstogskorridorer
1.
Godstogskorridoren skal give mulighed for at drive international eller national
jernbanedrift i mindst to medlemsstater. Den er kendetegnet ved følgende:
a)
b)
c)
den er en del af TEN-T-nettet
den giver mulighed for i væsentlig grad at udvikle jernbanetrafikken
den er begrundet i en socioøkonomisk analyse. Den omfatter en analyse af
virkningerne på de dele af transportsystemet, hvor tildelingen af
infrastrukturkapacitet på godstogskorridorerne har væsentlig betydning for
gods- og persontrafikken. Den omfatter en analyse af de vigtigste virkninger i
form af eksterne omkostninger
den tager udgangspunkt i en iværksættelsesplan.
d)
2.
Oprettelse eller ændring af en godstogskorridor foreslås af de berørte medlemsstater.
Med henblik herpå fremsender de et forslag til Kommissionen, som er udarbejdet
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammen med de berørte infrastrukturforvaltere, under hensyntagen til de kriterier,
der er fastsat i bilaget.
3.
Godstogskorridorerne oprettes efter følgende nærmere bestemmelser:
a) senest et år efter ikrafttrædelsen af denne forordning skal hver medlemsstat, der
har mindst to landegrænser med andre medlemsstater, fremlægge mindst et forslag
om en godstogskorridor
b) senest tre år efter ikrafttrædelsen af denne forordning skal hver medlemsstat
indføre mindst:
i)
ii)
iii)
4.
en godstogskorridor
to godstogskorridorer, hvis det samlede årlige jernbanegods i den berørte
medlemsstat er 30 mia. ton-kilometer eller derover
tre godstogskorridorer, hvis det samlede årlige jernbanegods i den berørte
medlemsstat er 70 mia. ton-kilometer eller derover.
Kommissionen undersøger de i stk. 2 omhandlede forslag til oprettelse af
godstogskorridorer og vedtager efter forskriftsproceduren i artikel 18, stk. 3, en
afgørelse om en indledende række godstogskorridorer senest et år efter
ikrafttrædelsen af denne forordning. I forbindelse med denne undersøgelse tages der
hensyn til kriterierne i bilaget.
Godstogskorridoren kan omfatte dele af andre europæiske tredjelandes jernbanenet.
Disse dele skal i givet fald være i overensstemmelse med politikken for TEN-T.
Samtlige af de i stk. 4 omhandlende godstogskorridorer vil gradvis blive ændret og
suppleret på baggrund af forslagene om oprettelse eller ændring af en
godstogskorridor, og efter at Kommissionen har truffet afgørelse efter
forskriftsproceduren i artikel 18, stk. 3. Medlemsstaternes forslag behandles under
hensyntagen til kriterierne i bilaget.
Opstår der tvister mellem to eller flere medlemsstater i forbindelse med oprettelsen
eller ændringen af en godstogskorridor, der berører jernbaneinfrastrukturen på deres
område, rådfører Kommissionen sig med det i artikel 18 omhandlede udvalg om
dette emne på anmodning fra en af de berørte medlemsstater. Udtalelsen fra udvalget
sendes til de berørte medlemsstater. De berørte medlemsstater tager hensyn til denne
udtalelse med henblik på at finde en løsning.
Foranstaltninger om tilpasning af bilaget, som er generelle foranstaltninger, der har
til formål at ændre ikke-væsentlige elementer i denne forordning, vedtages efter
forskriftsproceduren med kontrol i artikel 18, stk. 4.
Artikel 4
Forvaltning af godstogskorridorer
5.
6.
7.
9.
1.
De medlemsstater, der er berørt af godstogskorridoren, samarbejder for at sikre
udviklingen af godstogskorridoren i overensstemmelse med iværksættelsesplanen.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0015.png
De fastlægger de generelle mål for godstogskorridoren
iværksættelsesplanen tager sigte på disse mål.
2.
og
sikrer,
at
For hver godstogskorridor skal de berørte infrastrukturforvaltere, jf. artikel 2 i
direktiv 2001/14/EF, oprette et styreorgan, som har til opgave at definere og forvalte
udførelsen og gennemførelsen af iværksættelsesplanen for godstogskorridoren. Dette
styreorgan skal regelmæssigt rapportere om sine aktiviteter til de berørte
medlemsstater og i givet fald til de europæiske koordinatorer for de prioriterede
TEN-T-projekter, som er nævnt i artikel 17a i Europa-Parlamentet og Rådets
beslutning nr. 1692/96/EF
10
og er integreret i godstogskorridoren.
Styreorganet er en uafhængig, retlig enhed. Det kan etableres som en europæisk
økonomisk firmagruppe ifølge forordning (EØF) nr. 2137/85
11
med status som en
sådan gruppe.
Medlemmerne af styreorganet udpeger deres direktør, hvis mandat løber i mindst tre
år.
Der oprettes en arbejdsgruppe, der består af infrastrukturforvaltere og indehavere af
strategiske terminaler i godstogskorridoren, jf. artikel 9. Denne arbejdsgruppe kan
afgive udtalelse om forslag fra styreorganet, som har direkte indvirkning på
investeringerne og styringen af de strategiske terminaler. Styreorganet kan ikke tage
beslutninger, der går imod denne udtalelse.
Artikel 5
Foranstaltninger til iværksættelse af godstogskorridoren
3.
4.
5.
1.
Iværksættelsesplanen, som er godkendt af styreorganet, omfatter:
a)
en
beskrivelse
af
godstogskorridorens
egenskaber
samt
et
iværksættelsesprogram for de foranstaltninger, der er nødvendige for
opbygningen af godstogskorridoren
de vigtigste elementer fra markedsundersøgelsen, jf. stk. 3
styreorganets mål for godstogskorridorens ydelse hvad angår servicekvalitet og
kapacitet i henhold til bestemmelserne i artikel 16
et program for oprettelse og forbedring af godstogskorridorens ydelse, jf. stk. 3
i denne artikel.
b)
c)
d)
2.
Iværksættelsesplanen vil regelmæssigt blive tilpasset under hensyntagen til, hvordan
gennemførelsen af foranstaltningerne skrider frem, jernbanemarkedet på
godstogskorridoren og de målte ydelser i henhold til bestemmelserne i artikel 16, stk.
2.
10
11
EFT L 228 af 9.9.1996.
EFT L 199 af 31.7.1985, s. 1.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Der gennemføres en markedsundersøgelse. Den vedrører den konstaterede og
forventede udvikling i trafikken på godstogskorridoren og transportsystemet i
tilknytning hertil. Den vil analysere udviklingen i de forskellige trafikformer, både
hvad angår godstransport og persontransport. Den omfatter de vigtigste elementer i
den socioøkonomiske analyse, der er omhandlet i artikel 3, stk. 1, litra c). Den
ajourføres mindst én gang om året. Resultatet af denne undersøgelse anvendes til at
tilpasse iværksættelsesplanen for godstogskorridoren.
Et program til oprettelse og forbedring af godstogskorridorens ydelse vil blive
udarbejdet. Dette program omfatter navnlig de fælles målsætninger, de tekniske valg
og en tidsplan for det arbejde med jernbaneinfrastrukturerne og deres udstyr, der er
nødvendigt for at gennemføre alle de foranstaltninger, der er nævnt i artikel 7 til 16.
Artikel 6
Høring af ansøgere
4.
1.
Med henblik på passende inddragelse af de ansøgere, jf. artikel 2 i direktiv
2001/14/EF, som forventes at benytte godstogskorridoren, indfører styreorganet en
række høringsmekanismer.
Ansøgere, som benytter godstogskorridoren, vil blive hørt af styreorganet, inden
iværksættelsesplanen godkendes og i forbindelse med dens ajourføring. I tilfælde af
uoverensstemmelse mellem styreorganet og ansøgerne vil ansøgerne kunne henvende
sig til Kommissionen, som derefter vil høre det i artikel 18, stk. 1, omhandlede
udvalg om det pågældende emne efter proceduren i artikel 18, stk. 2.
KAPITEL III
INVESTERINGER I GODSTOGSKORRIDOREN
Artikel 7
Investeringsplanlægning
2.
1.
Styreorganet udarbejder og godkender følgende:
a)
b)
en langsigtet fælles investeringsplan
godstogskorridoren på mindst 10 år
vedrørende
infrastrukturen
i
eventuelt en fælles investeringsplan på mellemlang sigt (mindst to år) på
godstogskorridoren.
Investeringsplanerne indeholder en liste over planlagte projekter til forlængelse,
fornyelse eller omlægning af jernbaneinfrastrukturerne og deres eksisterende udstyr
langs godstogskorridoren og de tilknyttede finansielle behov.
2.
De i stk. 1 nævnte investeringsplaner omfatter en strategi for indførelse af de
interoperable systemer langs godstogskorridoren, som overholder de væsentlige krav
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0017.png
og tekniske specifikationer for interoperabilitet vedrørende jernbanenet, som er
defineret i direktiv 2008/57/EF
12
. Denne strategi er baseret på en cost/benefit-analyse
af indførelsen af disse systemer. Strategien skal være sammenhængende med de
nationale og europæiske planer om indførelse af interoperable systemer og navnlig
med planen om indførelse af et europæisk jernbanesignalsystem (ERTMS).
3.
Såfremt det er relevant, skal Fællesskabets påtænkte bidrag i forbindelse med TEN-
T-programmet angives i investeringsplanen, og dets sammenhæng med dette
program skal begrundes.
De i stk. 1 nævnte investeringsplaner skal endvidere omfatte en strategi vedrørende
forøgelse af godstogenes kapacitet på godstogskorridoren. Denne strategi kan være
specifik for forøgelsen af tilladt længde, fritrumsprofil eller akseltryk for de tog, der
kører i godstogskorridoren.
De i stk. 1 nævnte investeringsplaner skal offentliggøres i det i artikel 15 nævnte
dokument og skal regelmæssigt ajourføres. De er en del af iværksættelsesplanen for
godstogskorridoren.
Artikel 8
Omfattende vedligeholdelsesarbejde
Infrastrukturforvalterne af godstogskorridoren skal mindst én gang om året koordinere deres
programmering af omfattende vedligeholdelsesarbejde af infrastrukturen og dens udstyr.
Artikel 9
Strategiske terminaler
1.
Styreorganet vedtager sammen med den i artikel 4, stk. 5, nævnte arbejdsgruppe en
strategi for udvikling af strategiske terminaler, så de kan opfylde
jernbanetransportens behov på godstogskorridoren.
Styreorganet tager passende foranstaltninger for at gennemføre denne strategi.
Strategien ajourføres regelmæssigt.
4.
5.
2.
KAPITEL IV
FORVALTNING AF GODSTOGSKORRIDOREN
Artikel 10
One-stop-shop til ansøgning om internationale kanaler
12
EUT L 191 af 18.7.2008, s. 1.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
2.
Styreorganet skal indføre en one-stop-ordning til ansøgning om kanaler til godstog,
der kører over mindst én grænse langs godstogskorridoren.
Enhver ansøgning om kanaler til et godstog, der kører over mindst én grænse, eller
som anvender flere banenet langs godstogskorridoren, skal rettes til den i stk. 1
nævnte one-stop-shop.
De i denne forordnings artikel 17 nævnte styreorganer sikrer, at one-stop-ordningens
aktiviteter foregår på gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
Artikel 11
Prioriteret gods
3.
1.
Styreorganet definerer kategorier for den type godstrafik, der må køre på hele
godstogskorridoren. Mindst én af disse kategorier (i det følgende benævnt "prioriteret
gods") omfatter godstransport, der er meget tidsfølsom, og som derfor bør drage
fordel af en hurtig og præcis transporttid.
Kriterierne for identifikation af kategorier for typen af godstrafik vedtages, såfremt
det er relevant, i henhold til forskriftsproceduren i artikel 18, stk. 3.
Artikel 12
Tildeling af kanaler til godstog
2.
1.
Som undtagelse fra artikel 20, stk. 2, i direktiv 2001/14/EF reserverer
infrastrukturforvalterne af godstogskorridoren den nødvendige kapacitet til den
prioriterede godstogstrafik for den kommende kapacitetstildeling inden den årlige
fastlæggelse af køreplanen, jf. artikel 18 i direktiv 2001/14/EF, på grundlag af den
konstaterede godstrafik og den markedsundersøgelse, der er omhandlet i artikel 5,
stk. 1.
Infrastrukturforvalterne opretholder en reservekapacitet, der skal være til rådighed
inden for den endelige køreplan, for at de hurtigt kan reagere på forventede ad hoc-
ansøgninger om kapacitet, jf. artikel 23 i direktiv 2001/14/EF. Denne kapacitet skal
være tilstrækkelig til at kunne opfylde ansøgningerne om kanaler og samtidig sikre et
passende serviceniveau for den tildelte kanal, både hvad angår køretiden på kanalen
og de tidsplaner, der er tilpasset godstrafikken.
De kanaler, der tildeles godstransport, kan variere hvad angår køretiden. Afgifterne
for brug af infrastrukturen vedrørende disse kanaler kan variere efter det foreslåede
kvalitetsniveau i henhold til artikel 7 og 8 i direktiv 2001/14/EF.
Medmindre der er tale om et tilfælde af force majeure, kan en kanal, der er tildelt en
transport af prioriteret gods, ikke annulleres senere end tre måneder før den planlagte
køreplan, hvis den berørte ansøger ikke giver sit samtykke til hertil.
2.
4.
5.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Infrastrukturforvalterne og den i artikel 4, stk. 5, omtalte arbejdsgruppe fastlægger
procedurer for at sikre en optimal koordinering af tildelingen af
jernbaneinfrastrukturkapacitet og af strategisk terminalkapacitet, jf. artikel 9.
Artikel 13
Godkendte ansøgere
Som undtagelse fra artikel 16, stk. 1 i direktiv 2001/14/EF kan ansøgninger om kanaler til
godstransport indgives af andre ansøgere end jernbanevirksomheder og internationale
sammenslutninger af jernbanevirksomheder, når disse kanaler strækker sig over en eller flere
dele af godstogskorridoren.
Artikel 14
Styring af trafikken
1.
Infrastrukturforvalterne af godstogskorridoren udarbejder og offentliggør
prioritetsregler for de forskellige trafiktyper i tilfælde af forstyrrelser i togtrafikken
på godstogskorridoren i den i artikel 3 og i bilag 1 til direktiv 2001/14/EF nævnte
netvejledning.
De i denne forordnings stk. 1 nævnte prioritetsregler skal mindst sørge for, at den
kanal, der er tildelt et tog med prioriteret gods, som overholder de oprindelige
bestemmelser for kanalen, ikke kan tildeles et andet tog eller ændres, medmindre den
oprindelige ansøger af kanalen giver sit samtykke til, at kanalen kan tildeles et andet
tog eller kan ændres.
Infrastrukturforvalterne fastlægger procedurer for koordineringen af trafikstyringen
langs godstogskorridoren.
Infrastrukturforvalterne og den i artikel 4, stk. 5, omtalte arbejdsgruppe fastlægger
procedurer for at sikre en optimal koordinering af udnyttelsen af
jernbaneinfrastrukturen og de strategiske terminaler, jf. artikel 9.
Artikel 15
Oplysninger om betingelserne for benyttelse af godstogskorridoren
Styreorganet udarbejder og offentliggør et dokument, der omfatter:
a)
b)
alle oplysningerne i de nationale netvejledninger, som vedrører godstogskorridoren,
udarbejdet i henhold til proceduren i artikel 3 i direktiv 2001/14/EF
en liste over de strategiske terminaler og deres karakteristika samt alle oplysninger
om betingelserne og reglerne for adgang til de strategiske terminaler.
2.
3.
4.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 16
Godskorridorens servicekvalitet
1.
2.
Infrastrukturforvalterne af godstogskorridoren sikrer sammenhæng i gældende
præstationsordninger langs godstogskorridoren, jf. artikel 11 i direktiv 2001/14/EF.
For at måle servicekvaliteten og kapaciteten af den nationale og internationale
jernbanegodstransport på godstogskorridoren definerer styreorganet en række
præstationsindikatorer for godstogskorridoren, som offentliggøres mindst en gang
om året.
Gennemførelsesbestemmelserne vedrørende disse indikatorer vedtages, såfremt det
er relevant, i henhold til forskriftsproceduren i artikel 18, stk. 3.
Artikel 17
Tilsynsorganer
1.
De i artikel 30 i direktiv 2001/14/EF omhandlede tilsynsorganer har ansvaret for at
føre tilsyn med de internationale infrastrukturforvalteres og ansøgeres aktiviteter på
godstogskorridoren. De rådfører sig med hinanden og udveksler oplysninger. De
anmoder i givet fald infrastrukturforvalterne i den medlemsstat, de har ansvaret for,
om nødvendige oplysninger.
Hvis en ansøger indgiver en klage vedrørende den internationale jernbanetransport
eller i tilfælde af en undersøgelse på eget initiativ, rådfører det berørte tilsynsorgan
sig med tilsynsorganet i alle de medlemsstater, hvorigennem den berørte
godstogskorridor løber, og anmoder om de nødvendige oplysninger, inden det tager
en beslutning. De andre tilsynsorganer leverer alle de oplysninger, som de selv har
ret til at anmode om i overensstemmelse med deres nationale lovgivning. Det
tilsynsorgan, som har fået forelagt sagen, eller som har indledt undersøgelsen på eget
initiativ, overfører sagen til det kompetente tilsynsorgan med henblik på at træffe
foranstaltninger i forhold til de berørte parter.
2.
KAPITEL V
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 18
Udvalg
1.
2.
Kommissionen bistås af et udvalg.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 3 og 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf.
dennes artikel 8.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf.
dennes artikel 8. Perioden i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF fastsættes til tre
måneder.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5a, stk. 1 til 4, og artikel 7 i
afgørelse 1999/468/EF, jf. dennes artikel 8.
Artikel 19
Samarbejde
4.
Infrastrukturforvalterne samarbejder om gennemførelsen af denne forordning. De udveksler
oplysninger om god praksis med henblik på at samordne den i hele Fællesskabet.
Kommissionen hjælper dem med dette arbejde. Med henblik herpå opretter Kommissionen en
arbejdsgruppe bestående af infrastrukturforvaltere med Kommissionen som formand.
Artikel 20
Dispensation
Hvor det er relevant, kan en medlemsstat fravige bestemmelserne i denne forordning. Med
henblik herpå indgiver medlemsstaten en begrundet dispensationsanmodning
.
Kommissionen
træffer en beslutning om denne anmodning efter rådgivningsproceduren i artikel 18, stk. 2,
under hensyntagen til den geografiske situation og udviklingen af jernbanegodstransporten i
den medlemsstat, der indgiver dispensationsanmodningen.
Artikel 21
Opfølgning af gennemførelsen
Hvert andet år fra og med oprettelsen af godstogskorridoren fremsender de berørte
medlemsstater en statusrapport over det i artikel 4, stk. 1, omhandlede samarbejde til
Kommissionen. Kommissionen analyserer denne rapport og informerer det i artikel 18
omhandlede udvalg herom.
Artikel 22
Rapport
Kommissionen evaluerer regelmæssigt anvendelsen af denne forordning. Den forelægger en
rapport for Europa-Parlamentet og Rådet første gang fem år efter ikrafttrædelsen af denne
forordning og derefter hvert tredje år.
Artikel 23
Revision
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændres retningslinjerne for TEN-T-programmet i henhold til reglerne i artikel 18, stk. 3, i
beslutning nr. 1692/96/EF, skønner Kommissionen, om det er hensigtsmæssigt at tilpasse
denne forordning til disse retningslinjer og forelægger i givet fald et forslag for Europa-
Parlamentet og Rådet om at ændre forordningen i overensstemmelse hermed.
Artikel 24
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0023.png
BILAG
Kriterier for evaluering af forslag til oprettelse af en godstogskorridor
Valget af de i artikel 3 nævnte godstogskorridorer samt opbygningen af et banenet med
henblik på konkurrencebaseret godstransport udføres efter følgende kriterier:
a)
b)
c)
de berørte medlemsstater skal udarbejde en hensigtserklæring, som bekræfter
deres vilje til at oprette godstogskorridoren
godstogskorridoren skal være en del af TEN-T-nettet
når godstogskorridorens rute falder sammen med en sektion (eller en del af en
sektion) af et eller flere prioriterede TEN-T-projekter
13
, skal denne sektion
integreres i godstogskorridoren, medmindre den er forbeholdt persontransport
den foreslåede godstogskorridor skal løbe igennem mindst tre medlemsstater
eller
mindst
to
medlemsstater,
hvis
strækningen
mellem
jernbaneknudepunkterne, der betjenes af den foreslåede godstogskorridor, er
over 500 kilometer
den økonomiske gennemførlighed og de socioøkonomiske fordele ved
godstogskorridoren
sammenhængen i alle de godstogskorridorer, der foreslås af medlemsstaterne
for at sikre oprettelsen af et europæisk banenet med henblik på
konkurrencebaseret godstransport
sammenhængen i de eksisterende europæiske jernbanenet såsom ERTMS-
korridorerne og de korridorer, der er defineret af RailNetEurope
gode forbindelser til de andre transportmidler, navnlig i kraft af et passende
netværk af strategiske terminaler, herunder i havne og inde i landet
den foreslåede fremgangsmåde til gennemførelse af bestemmelserne i artikel 4
til 16.
d)
e)
f)
g)
h)
i)
13
Nævnt i bilag III til beslutning nr. 1692/96/EF.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0024.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et europæisk jernbanenet med henblik
på konkurrencebaseret godstransport.
2.
ABM / ABB-RAMME
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter
Afsnit 06: Energi og transport
Aktivitet: "Indlands-, luft- og søtransport" (Afsnit 06 02)
Mål: ”Sikre gennemførelsen af det indre marked for transporttjenester”
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst [aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. BA-poster)]
Ikke relevant.
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed
Der er i princippet ingen gyldighedsperiode for bestemmelserne i forslaget.
Gennemførelsen heraf kan opdeles i to perioder: 2010 (ikrafttrædelse af
forordningen) til 2013 (frist for godkendelse af forslag til oprettelse af
godstogskorridorer fra medlemsstaterne); efter 2013. Denne finansieringsoversigt
vedrører perioden 2009-2013 og perioden 2014-2015 svarende til de år, hvor de
økonomiske virkninger vil kunne tilbagesøges de efterfølgende år.
3.3.
Budgetoplysninger
Budgetpost
Udgiftstype
Nye
EFTA-bidrag
Bidrag fra
ansøgerlandene
Udgiftsområde i
de finansielle
overslag
Ikke oblig.
Ikke-
opdelte
14
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
Ikke
oblig.
Opdelt
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
14
Ikke-opdelte bevillinger.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0025.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler
)
Udgiftstype
Driftsudgifter
15
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger (BB)
Punkt
2010
2011
2012
2013
2014
2015
I alt
8.1.
a
b
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
16
Teknisk og administrativ
bistand (IOB)
8.2.4.
c
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
a+c
b+c
Administrative udgifter, der ikke er medtaget
i
referencebeløbet
17
Personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter
(IOB)
Administrative udgifter,
undtagen udgifter til
personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter,
ikke medtaget i
referencebeløbet (IOB)
8.2.5.
d
0,183
0,183
0,183
0,183
0,122
0,122
0,976
8.2.6.
e
0,08
0,08
0,08
0,08
0,06
0,06
0,44
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
BB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
a+c
+d+
e
b+c
+d+
e
0,263
0,263
0,263
0,263
0,182
0,182
1,416
0,263
0,263
0,263
0,263
0,182
0,182
1,416
15
16
17
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i afsnit xx.
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
Udgifter inden for kapitel xx 01, som ikke henhører under artikel xx 01 04 og xx 01 05.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0026.png
Samfinansiering
Hvis forslaget indebærer samfinansiering med medlemsstaterne eller med andre
organer (oplys hvilke), angives der et skøn i tabellen nedenfor over beløbet for denne
samfinansiering (der kan indsættes flere rækker, hvis der forventes samfinansiering
med flere organer):
i mio. EUR (3 decimaler
)
Samfinansierende organ
……………………
FB I ALT, inkl.
samfinansiering
f
a+c
+d+
e+f
År n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5 og
ff.
I alt
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
X
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
18
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
X
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne er som
følger :
i mio. EUR (1 decimal
)
Forud
for
foranstal
tningen
[år n-1]
Efter foranstaltningen
År n
[n+1]
[n+2]
[n+3]
[n+4]
19
[n+5]
Budgetpost
Indtægter
a) Indtægter i absolutte tal
b) Ændring af indtægter
18
19
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
Der bør om nødvendigt tilføjes flere kolonner, f.eks. hvis foranstaltningen varer længere end seks år.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0027.png
4.2.
Personaleressourcer
(fuldtidsækvivalenter)
(herunder
tjenestemænd,
midlertidigt ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
Årlige behov
Personaleressourcer i alt
År
2010
1,5
n+1
1,5
n+2
1,5
n+3
1,5
n+4
1,5
n+5
og ff.
2
5.
5.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Nødvendige foranstaltninger på kort eller lang sigt
Evalueringen af forslag til oprettelse af godstogskorridorer og kontrol af
gennemførelsen af forslagets bestemmelser.
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter og eventuel synergi
Udviklingen af godstogstrafikken forudsætter, at jernbaneselskaberne har adgang til
pålidelige infrastrukturer af god kvalitet, som drives om nødvendigt efter
internationale principper. For at imødekomme denne udfordring forekommer det
nødvendigt med en fællesskabsindsats for at forbedre og fastlægge rammer for
samarbejdet mellem de nationale infrastrukturforvaltere og i videre omfang
forvaltning af infrastrukturerne.
Gennemførelsen af forslaget bør derudover bidrage til en optimal udnyttelse af det
transeuropæiske transportnet og en større effektivitet af det nævnte TEN-T-program.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen
Sikre gennemførelsen af det indre marked for transporttjenester.
Derudover stiller forslaget krav om, at medlemsstaterne opretter internationale
godstogskorridorer for at sikre et bæredygtigt godstransportsystem i Europa. Disse
korridorers funktion bygger på fire principper: øget koordinering af driften af
infrastrukturerne; koordinering af investeringer; udvikling af intermodale
forbindelser; gennemskuelige oplysninger om betingelserne for adgang til
infrastrukturerne; en mere gunstig behandling af godstrafikken på disse strækninger.
Det udvalg, der er nedsat ved forordningsforslaget, vil deltage i valget af korridorer
og eventuelt i forskriftsproceduren.
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Central forvaltning
Direkte af Kommissionen
Indirekte ved delegation til:
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forvaltningsorganer
Organer oprettet af
finansforordningen,
Fællesskaberne,
jf.
artikel
185
i
Nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
Med medlemsstaterne
Med tredjelande
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
Bemærkninger:
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
Overvågning af gennemførelsen af forslagets bestemmelser udføres af GD TREN's
tjenestegrene samt af det i forslaget udpegede udvalg.
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
Lovgivningsforslaget er udarbejdet på grundlag af en rapport fra den ekspertgruppe,
som Kommissionen samlede og hørte i løbet af første semester 2008 (denne rapport
vil blive offentliggjort samtidig med forslaget).
Forslaget har endvidere været genstand for en konsekvensanalyse, der blev udført og
godkendt i tredje kvartal 2008.
6.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer)
evaluering
Forslaget er endvidere baseret på erfaringerne fra de korridorer, hvor ERTMS først
skal udbygges, også kaldet ERTMS-korridorer (se konsekvensanalysen af forslaget).
6.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
Ifølge forslaget skal der foretages en evaluering mindst hvert andet år.
7.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Ikke relevant.
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0029.png
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
Ikke relevant.
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Personaleressourcer – antal og type
Personale til forvaltning af foranstaltningen ved brug af eksisterende og/eller
yderligere ressourcer (antal stillinger/fuldtidsækvivalenter)
År 2010
Tjenestemænd
eller
midlertidigt
ansatte
20
(XX
01 01)
A*/AD
B*,
C*/AST
1
År n+1
1
År n+2
1
År n+3
1
År n+4
1
År 2015
1
Stillingstyper
0,5
0,5
0,5
0,5
Personale der
finansieres
21
over art. XX
01 02
Andet personale der
finansieres
22
over
art. XX 01 04/05
I ALT
1,5
1,5
1,5
1,5
1
1
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
Kommissionen vil være ansvarlig for tre hovedopgaver:
- evaluere forslag fra medlemsstaterne om oprettelse af godstogskorridorer
- overvåge og gennemføre bestemmelserne i forslaget
- udarbejde rapporter om denne gennemførelse.
8.2.3.
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
X
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
20
21
22
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0030.png
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet (XX 01 04/05 –
udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (3 decimaler
)
Budgetpost (nummer og betegnelse)
Teknisk og administrativ bistand
(herunder personaleudgifter)
Forvaltningsorganer
Anden teknisk og administrativ bistand
- intern
- ekstern
Teknisk og administrativ bistand i alt
År n
År
n+1
År
n+2
År
n+3
År
n+4
År n+5
og ff.
I ALT
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget
i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler
)
Arten af personaleressourcer
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
(06 01 01)
Personale finansieret over artikel
XX 01 02 (hjælpeansatte, nationale
eksperter, kontraktansatte osv.)
(oplys budgetpost)
Samlede udgifter til
personaleressourcer og dermed
forbundne udgifter (der IKKE er
medtaget i referencebeløbet)
År 2010
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
År n+5
og ff.
0,122
0,183
0,183
0,183
0,183
0,122
0,183
0,183
0,183
0,183
0,122
0,122
Beregning –
tjenestemænd og midlertidigt ansatte
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448620_0031.png
De menneskelige og finansielle behov dækkes af bevillingen, der kan ydes til GD TREN
inden for rammerne af regnskabsåret, under hensyntagen til de finansielle begrænsninger.
Beregning –
personale der finansieres over art. XX 01 02
8.2.6. Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler
)
År
2010
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
År n+5
og ff.
I ALT
XX 01 02 11 01 – Tjenesterejser
XX 01 02 11 02 – Møder og konferencer
XX 01 02 11 01 – Udvalg
0,08
0,08
0,08
0,08
0,06
0,06
0,42
XX 01 02 11 04 – Undersøgelser og høringer
XX 01 02 11 05 – Informationssystemer
2
Andre forvaltningsudgifter i alt
(XX 01 02 11)
Andre udgifter af administrative
karakter
(angiv hvilke, herunder
budgetpost)
3
Administrative udgifter i alt, undtagen
udgifter til personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
0,08
0,08
0,08
0,08
0,06
0,06
0,42
Beregning -
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
DA
31
DA