Uddannelsesudvalget 2008-09
KOM (2008) 0865
Offentligt
699742_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 1:
I brev af 11. maj 2009 har udvalget stillet følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
"Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 7. maj
2009 - oversende et notat, der beskriver, hvordan Danmark i dag opfyl-
der de fem benchmarks om hhv. livslang læring, grundlæggende færdig-
heder, videregående uddannelse, uddannelsesfrafald og førskoleunder-
visning i forslaget om en strategisk ramme for det europæiske samarbej-
de på uddannelsesområdet, som nævnt i samlenotatet side 9 (Rådsmøde
2941 - uddannelse m.v. - bilag 2). Ministeren bedes desuden redegøre
for, hvordan andre lande, som Danmark normalt sammenligner sig med,
opfylder disse benchmarks."
Svar:
Den 12. maj 2009 blev Strategirammen for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet (”ET 2020”) vedtaget i Rådet. Strategirammen in-
deholder blandt andet fem benchmarks for perioden 2010 – 2020. Føl-
gende tal vedrørende disse fem benchmarks i strategirammen er baseret
på oplysninger i Europa-Kommissionens rapport ”Progress towards the
Lisbon objectives in Education and Training” fra 2008, baggrundspapi-
rer fra Europa-Kommissionen samt Undervisningsministeriets egne op-
lysninger. Desuden har Indenrigs- og Socialministeriet bidraget med op-
lysninger til benchmark 5.
1. Inden 2020 bør gennemsnitligt mindst 15 pct. af de voksne
deltage i livslang læring
Danmark steg fra en deltagelse af voksne i livslang læring aktiviteter på
19,4 pct. i 2000 til en deltagelse på 29,2 pct. i 2007. EU steg samlet set i
samme periode fra en deltagelse på 7,1 pct. til en deltagelse på 9,7 pct. i
2007. Tallene baseres på the Labour Force Survey, der måler voksnes
11-06-2009
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699742_0002.png
2
deltagelse i livslang læring aktiviteter i de sidste fire uger op til selve un-
dersøgelsen.
Voksnes deltagelse i
livslang læring
EU
Danmark
Finland
Sverige
Nederlandene
Tyskland
2000 (pct.)
7,1
19, 4
17,5
21,6
15,5
5,2
2007 (pct.)
9,7
29,2
23,4
32,0
16,6
7,8
Kilde: Den europæiske Arbejdskraftundersøgelse (Labour Force Survey)
2. Inden 2020 bør andelen af 15-årige med ringe færdigheder i
læsning, matematik og naturvidenskab være mindre en 15
pct.
Ringe færdigheder skal være mindre end 15 % på hvert af områderne
(læsning, matematik og naturvidenskab) for at målsætningen vurderes at
være opfyldt. Tallene er baseret på OECD’s PISA-undersøgelser.
Danmark formindskede andelen af 15-årige med ringe læsefærdigheder
fra 17,9 pct. i 2000 til 16,0 pct. i 2007. EU oplevede samlet set en forrin-
gelse, da andelen steg fra 21,3 pct. til 24,1 pct. i samme periode.
Ringe færdigheder i
læsning
EU
Danmark
Finland
Sverige
Nederlandene
Tyskland
Kilde: Pisa 2006 (OECD)
2000 (i pct.)
21,3
17,9
7,0
12,6
9,5
1
22,6
2007 (i pct.)
24,1
16,0
4,8
15,3
15,1
20,0
Andelen af 15-årige med ringe færdigheder i matematik i Danmark lå på
et niveau på 13,6 pct. i 2006. EU lå samlet set på et niveau på 22,9 pct. i
matematik i 2006.
Ringe færdigheder i
matematik
EU
Danmark
1
2006 (i pct.)
22,9
13,6
Et brud i opgørelsesmetode giver problemer med sammenligneligheden for Neder-
landene dette år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699742_0003.png
3
Finland
Sverige
Nederlandene
Tyskland
Kilde: Pisa 2006 (OECD)
6,0
18,3
11,6
19,9
Andelen af 15-årige med ringe færdigheder i naturvidenskab i Danmark
lå på et niveau på 18,4 pct. i 2006 sammenlignet med 19,3 pct. i EU sam-
let set.
Ringe færdigheder i
naturvidenskab
EU
Danmark
Finland
Sverige
Nederlandene
Tyskland
Kilde: Pisa 2006 (OECD)
2006 (i pct.)
19,3
18,4
4,1.
16,4
13,0
15,4
3. Inden 2020 bør andelen af 30 – 34-årige med en gennemført
videregående uddannelse være på mindst 40 pct.
Danmark registrerede en stigning vedrørende 30 – 34-årige, der havde
gennemført en videregående uddannelse (korte, mellemlange og lange
videregående uddannelser), fra 33,1 pct. i 2000 til 42,5 pct. i 2007. EU
oplevede i samme periode en stigning fra 22,3 pct. til 29,9 pct.
Andelen af 30 – 34-
årige med en vide-
regående uddannel-
se
EU
Danmark
Finland
Sverige
Nederlandene
Tyskland
2000 (pct.)
2007 (pct.)
22,3
33,1
40,7
31,8
26,5
25,7
29,9
42,5
46,6
41,0
36,3
26,7
Kilde: Europakommissionen 2009
4. Inden 2020 bør andelen af unge, der forlader uddannelses-
systemet tidligt, være under 10 pct.
Unge, der forlader uddannelsessystemet tidligt, tæller unge, der ikke har
gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke er i uddannelse i de
sidste fire uger op til the Labour Force Survey.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699742_0004.png
4
Danmark oplevede en forbedring på dette punkt fra 11,6 pct. i 2000 til
10,9 pct. i 2006, men en forringelse til 12,4 pct. i 2007. I samme periode
oplevede EU en forbedring fra 17,6 pct. i 2000 til 14,8 pct. i 2007.
Unge der forlader
uddannelsessystemet
tidligt
EU
Danmark
Finland
Sverige
Nederlandene
Tyskland
2000 (pct.)
2007 (pct.)
17,6
11,6
8,9
7,7
15,5
14,9
14,8
12,4
7,9
8,6
12,0
12,7
Kilde: Den europæiske Arbejdskraftundersøgelse (Labour Force Survey)
5. Inden 2020 bør mindst 95 pct. af børn mellem 4 år og alde-
ren for obligatorisk skolestart deltage i førskoleundervis-
ning (dagtilbud)
Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at 94,3 pct. af børn mellem 4 år
og alderen for obligatorisk skolestart deltog i førskoleundervisning i
Danmark i 2008. De tilsvarende tal var 95,7 pct. i 2000 og 92,0 pct. i
2006 ifølge oplysninger fra Europa-Kommissionen, der baserer tallene
på undersøgelser fra UNESCO, OECD og EUROSTAT. Samlet set lå
EU på en deltagelse på 85,5 pct. i 2000 og 89,5 pct. i 2006, hvor de sene-
ste tal stammer fra.
Førskoledeltagelse
EU
Danmark
Finland
Sverige
Nederlandene
Tyskland
2000 (pct.)
85,5
95,7
55,2
83,6
99,5
82,6
2006 (pct.)
89,5
92,0
68,1
91,3
74,2
2
93,0
Kilde: Europakommissionen 2009
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
2
Nederlandene har påpeget problemer med sammenligneligheden på dette område.