Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 1:
I brev af 11. maj 2009 har udvalget stillet følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
"Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 7. maj
2009 - oversende et notat, der beskriver, hvordan Danmark i dag opfyl-
der de fem benchmarks om hhv. livslang læring, grundlæggende færdig-
heder, videregående uddannelse, uddannelsesfrafald og førskoleunder-
visning i forslaget om en strategisk ramme for det europæiske samarbej-
de på uddannelsesområdet, som nævnt i samlenotatet side 9 (Rådsmøde
2941 - uddannelse m.v. - bilag 2). Ministeren bedes desuden redegøre
for, hvordan andre lande, som Danmark normalt sammenligner sig med,
opfylder disse benchmarks."
Svar:
Den 12. maj 2009 blev Strategirammen for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet (”ET 2020”) vedtaget i Rådet. Strategirammen in-
deholder blandt andet fem benchmarks for perioden 2010 – 2020. Føl-
gende tal vedrørende disse fem benchmarks i strategirammen er baseret
på oplysninger i Europa-Kommissionens rapport ”Progress towards the
Lisbon objectives in Education and Training” fra 2008, baggrundspapi-
rer fra Europa-Kommissionen samt Undervisningsministeriets egne op-
lysninger. Desuden har Indenrigs- og Socialministeriet bidraget med op-
lysninger til benchmark 5.
1. Inden 2020 bør gennemsnitligt mindst 15 pct. af de voksne
deltage i livslang læring
Danmark steg fra en deltagelse af voksne i livslang læring aktiviteter på
19,4 pct. i 2000 til en deltagelse på 29,2 pct. i 2007. EU steg samlet set i
samme periode fra en deltagelse på 7,1 pct. til en deltagelse på 9,7 pct. i
2007. Tallene baseres på the Labour Force Survey, der måler voksnes
11-06-2009