Finansudvalget 2008
KOM (2008) 0879
Offentligt
1448642_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.12.2008
KOM(2008) 879 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG
EUROPA-PARLAMENTET
UDVIKLING OG KONSOLIDERING AF DELEGATIONSTJENESTEN:
IVÆRKSÆTTELSE AF FORANSTALTNINGERNE FOR 2008
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG
EUROPA-PARLAMENTET
UDVIKLING OG KONSOLIDERING AF DELEGATIONSTJENESTEN:
IVÆRKSÆTTELSE AF FORANSTALTNINGERNE FOR 2008
1.
INDLEDNING
Kommissionen besluttede i sin meddelelse om udvikling og konsolidering af
delegationstjenesten: 2007-2008, som blev vedtaget den 10. maj 2007
1
, at den i 2007
ville oprette delegationer i Aserbajdsjan, Montenegro, Timor Leste og ved Den
Afrikanske Union, samt kontorer i de lande, hvor den allerede havde en delegation
(Juba og Astana) og at den ville opgradere de to eksisterende regionale delegationer i
Armenien og Kap Verde. Disse beslutninger er nu gennemført.
I meddelelsen af 10. maj 2007 var der påtænkt en række tiltag, som skulle realiseres i
2008 afhængigt af de disponible ressourcer: Der skulle oprettes en fast
repræsentation ved Europarådet i Strasbourg, en delegation i Usbekistan og de
regionale delegationer i Kirgisistan, Tadsjikistan, Nepal, Togo, Liberia, Djibouti og
Yemen skulle opgraderes.
På baggrund af tildelingerne i 2008-budgettet til delegationstjenesten og vedtagelsen
i juni af en omfordelingsplan for 96 stillinger i delegationstjenesten, som er ved at
blive gennemført, er det nu muligt at gennemføre de planlagte tiltag.
Desuden foreslås der bedre administrative rammer for de tjenestesteder, hvor
Kommissionen ud over en delegation har brug for at være til stede på længere sigt for
at sikre, at tiltagene følges op. I den forbindelse foreslås følgende nye tjenestesteder:
Belize, Comorerne, Congo (Goma), Mongoliet, Myanmar/Burma, Panama og
Samoa.
2.
2. 1.
UDVIKLING AF DELEGATIONSNETTET
Oprettelse af delegationer
Det er bekræftet, at der vil blive oprettet to nye delegationer på grundlag af
eksisterende eller forventede ressourcer i 2009: Der er tale om oprettelse af en
delegation i
Usbekistan
og en delegation ved
Europarådet
i Strasbourg. Disse tiltag
var allerede påtænkt i Kommissionens meddelelse af 6. juni 2005, men har hidtil ikke
kunnet gennemføres på grund af manglende ressourcer.
Oprettelsen af delegationen i
Usbekistan
skal ses i sammenhæng med EU's stigende
interesse i Centralasien. Usbekistan, som ligger i regionens hjerte, er et at de største
lande, navnlig på grund af indbyggertallet. Forbindelserne mellem EU og Usbekistan
1
KOM(2007) 206 endelig.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er blevet stærkere med positive signaler fra de usbekiske myndigheder, herunder på
menneskerettighedsområdet. Kommissionens tilstedeværelse vil opmuntre til
yderligere fremskridt, samtidig med at EU's interesser i højere grad kan varetages.
Med hensyn til
Europarådet
drejer det sig først og fremmest om at drage
konsekvenserne af de tættere forbindelser mellem EU og Europarådet. Der er således
et stigende antal følsomme sager, som kræver konstant opfølgning, og for hvilke
begge parter har et ansvar. Europarådet er desuden en af de institutioner, hvor
forbindelserne med Rusland, Balkanlandene eller disses nabolande etableres.
Desuden bør der tages hensyn til, at der mellem EU og Europarådet nu er tættere
formelle forbindelser, som er godkendt på politisk plan med undertegnelsen i maj
2007 af et aftalememorandum, som fastsætter en ny ramme for at styrke samarbejdet
og den politiske dialog.
Kommissionens tjenestegrene vil gennemføre tiltagene hurtigst muligt, efter at
beslutningen er truffet, og aftalerne om oprettelse er undertegnet.
2. 2.
Opgradering af de regionale delegationer
Det foreslås at opgradere de regionale delegationer i Djibouti, Kirgisistan, Liberia,
Nepal, Tadsjikistan, Togo og Yemen.
For
Kirgisistans
og
Tadsjikistans
vedkommende skal opgraderingen af de regionale
delegationer ses i sammenhæng med EU's engagement, som blev fremført i EU's
strategi for et nyt partnerskab med Centralasien, der blev vedtaget af Rådet i juni
2007.
Ændringen af den regionale delegations status i
Djibouti
sker som led i
Kommissionens nye strategi for Afrikas Horn. Den er en følge af behovet for at
knytte tættere forbindelser med en stabil forhandlingspartner, som ligger strategisk
godt i knudepunktet for diverse økonomiske, kulturelle og religiøse påvirkninger, og
som kan sikre større åbenhed og dialog med alle kræfter i regionen.
Det forhold, at Kommissionen er næsten ene om at være til stede i
Liberia
betyder,
at den ud over at genskabe situationen fra før borgerkrigens udbrud, bør repræsentere
EU, som er den andenstørste bidragsyder efter USA, på stedet. Kommissionen bør
ligeledes styrke sin tilstedeværelse på grund af de tilsagn, den har givet
myndighederne i Liberia, den betydelige bistandspakke, der skal forvaltes, og
behovet for at sikre politisk synlighed i et land med så stor mediedækning på det
afrikanske kontinent.
Forslaget om at opgradere den regionale delegation i
Nepal,
som i øjeblikket sorterer
under delegationen i New Delhi, skal ses i sammenhæng med den igangværende
fredsproces i landet. Sidstnævnte har store konsekvenser for de politiske forbindelser
mellem Nepal og EU og på Kommissionens indsats inden for udviklingssamarbejde
og humanitær bistand.
Kommissionens tilstedeværelse i
Togo
bør styrkes ikke blot som følge af, at
samarbejdet er blevet genoptaget efter Rådets afgørelse af 13. november 2006, men
navnlig som led i normaliseringen af EU's forbindelser med landet efter 20 års krise
og opfølgningen af demokratiseringen, reformerne og forbedringen af
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
regeringsførelsen, som Kommissionen har slået til lyd for. Kommissionen deltager
aktivt i processen, og delegationens rolle i forbindelse med opfølgningen på
afslutningen af proceduren i artikel 96 i Cotonou-aftalen kan kun udfyldes ved hjælp
af en delegation med fulde beføjelser. Sådanne tiltag bidrager væsentligt til den
politiske stabilitet i delregionen.
Det er de tætte forbindelser med
Yemen
vedrørende udviklingsbistand og EU's faste
politiske støtte, navnlig til regeringsførelse og demokratisering, der ligger bag
beslutningen om at opgradere delegationen i Yemen. I betragtning af, hvor vigtigt
stabiliteten i Yemen er for den regionale sikkerhed (Golfen og Afrikas Horn) og for
bekæmpelsen af terrorismen, vil EU fastholde sin støtte i de kommende år, og EU's
tilstedeværelse vil nødvendigvis vokse.
2. 3.
Oprettelse af særskilte tjenestesteder
Ud over ECHO's kontorer, hvis ledelse forestås af samme generaldirektorat, viser
erfaringen, at der bør oprettes særskilte tjenestesteder for at lette Kommissionens
arbejde enten i lande, hvor der allerede findes en delegation i hovedstaden, eller i
lande, hvor der ikke (længere) findes en delegation.
Der bør ved en forudgående politisk beslutning skabes bedre rammer og et klart
retligt grundlag for Kommissionens personale og infrastruktur i disse tjenestesteder.
Afhængigt af den politiske kontekst, som arbejdet skal udføres i, foreslås det at
skelne mellem på den ene side oprettelse af nye tjenestesteder i de lande, hvor
Kommissionen allerede har en delegation, og på den anden side oprettelse af nye
tjenestesteder i de lande, hvor Kommissionen ikke er repræsenteret ved en
delegation. I begge tilfælde er det en forudsætning, at Kommissionen har det
pågældende lands accept, og at der fastsættes "oprettelsesbetingelser" for
Kommissionen, hvilket sker ved en verbalnote/aftale i det første tilfælde og ved
brevveksling i det andet tilfælde.
2.3.1.
Nye tjenestesteder i lande, hvor der er en delegation
Det foreslås at oprette et nyt tjenested i Goma (Den Demokratiske Republik Congo),
som sorterer under delegationen i Kinshasa. Det drejer sig om at give EU de bedste
betingelser for fortsat at øve indflydelse på styringen af krisen i De Store Søers
område og især påtage sig rollen som mægler og observatør i henholdsvis
Gomaprocessen og Nairobiprocessen. Kommissionen vil dermed slutte sig til andre
medlemmer af det internationale samfund, navnlig til EU's særlige repræsentants
faste repræsentation og den fælles sikkerheds- og forsvarspolitiks missioner
(EUPOL/EUSEC), samt til visse medlemsstater, som har fulgt EU's henstilling om at
sikre tilstedeværelse i Goma. Kommissionens tilstedeværelse i Goma bør ud over
opfølgningen på den politiske proces også lette forvaltningen af
fællesskabsprogrammerne i Den Demokratiske Republik Congos østlige del
betydeligt.
Det bør specificeres i den aftale, som skal indgås med de congolesiske myndigheder,
at ordningen for privilegier og immuniteter, som er omhandlet i etableringsaftalen,
også gælder personalet på dette kontor.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Oprettelsen af kontoret medfører ikke ekstra samlede udgifter for
delegationstjenesten: Den skal dækkes ved en omfordeling af de eksisterende
ressourcer, der er planlagt for 2009.
2.3.2.
Nye tjenestesteder i lande, hvor der ikke er en delegation
Det drejer sig om at få fastlagt et klart retlig grundlag for, hvordan EF's ansatte kan
fortsætte deres arbejde i bestemte lande. Derved skal ansatte med særlige missioner,
som er fastlagt i ad hoc-brevvekslinger med værtslandet, kunne fuldende deres
mission under bedst mulige vilkår, idet de bor på stedet, så længe missionen varer.
Den gældende ordning for immuniteter skal fremgå af disse brevvekslinger mellem
Kommissæren med ansvar for eksterne forbindelser og værtslandets kompetente
myndigheder.
I den forbindelse foreslås det at oprette et tjenestested i
Panama
(det land, hvor
chefen for delegationen i Nicaragua er akkrediteret). Der blev oprettet et
forbindelseskontor med ansvar for opfølgning af samarbejdsprojekter i april 2003.
Det sorterer under den regionale delegation i Costa Rica, som selv hører under
delegationen i Nicaragua. Bevarelsen af kontoret skyldes, at der er planlagt
betydeligt højere samarbejdsbeløb for perioden 2007-2013. Ligeledes foreslås det at
oprette et tjenestested i
Samoa
(det land, hvor lederen af delegationen i Fiji er
akkrediteret) for at sikre, at der følges ordentligt op projekterne på stedet ved hjælp
af det eksisterende kontor.
En fast tilstedeværelse i
Belize
(det land, hvor lederen af delegationen i Jamaica er
akkrediteret), i
Comorerne
(det land, hvor lederen af delegationen i Mauritius er
akkrediteret) og i
Myanmar/Burma
(det land, hvor lederen af delegationen i
Thailand er akkrediteret) kan vise sig at blive nødvendig på kort sigt for at sikre, at
støtten forvaltes effektivt, og at opfølgningen tilpasses nøje til den politiske situation.
Opfølgningen af projekterne i disse lande skal i øjeblikket varetages ved hjælp af
missioner, som foretages af personale med base i de kompetente delegationer. Det
drejer sig enten om missioner af længere varighed eller om hyppige, men korte
missioner, hvilket er utilfredsstillende i forhold til de opgaver, der skal varetages, og
til tider vanskeligt at organisere. Den manglende faste tilstedeværelse er
medvirkende til, at gennemførelsen forsinkes, navnlig når der er krav om
forudgående kontrol, og den øger risikoen for manglende kapacitet i
modtagerlandenes administrationer, når disse er involveret i drifts- og
finansforvaltningen af fællesskabsressourcerne. Det foreslås allerede nu at godkende
oprettelsen af to nye tjenestesteder i disse lande. Denne foranstaltning vil blive sat i
værk, så snart det er muligt at omfordele de eksisterende ressourcer.
Det foreslås ligeledes at tillade, at der på grundlag af de nuværende ressourcer
oprettes et nyt tjenestested i
Mongoliet
(land, hvor lederen af delegationen i Kina er
akkrediteret) for at forbedre projektopfølgningen på lokalniveau, navnlig i
betragtning af de vanskelige adgangsforhold. Opfølgningen blev frem til september
2004 varetaget af TACIS-kontoret. Men kontoret har været lukket, siden tiltagene i
Mongoliet under TACIS-programmet blev overflyttet til ALA, og opfølgningen af
indsatsen varetages ved hjælp af en servicekontrakt.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
PERSONALE- OG BUDGETRESSOURCER
Styringsudvalget for delegationstjenesten besluttede på sit møde den 18. januar 2008
at afsætte 18 tjenestemandsstillinger fra 2008-tildelingen til udvikling af nettet i
2008, idet oprettelsen af delegationer ved Europarådet og i Usbekistan, samt en
opgradering af delegationerne i Liberia, Togo og Yemen blev opprioriteret. Ifølge
omfordelingsplanen, som blev vedtaget den 17. juni 2008, skal yderligere
16 tjenestemandsstillinger tilvejebringes, hvis også delegationerne i Djibouti,
Kirgisistan, Nepal og Tadsjikistan skal opgraderes.
Det foreslås derfor at tildele de 34 tjenestemandsstillinger, der er til rådighed (18 fra
2008-tildelingen og 16 stillinger ved hjælp af en omfordeling), og de nødvendige
stillinger som kontraktansatte og lokalansatte som angivet i nedenstående tabel.
Denne tildeling til oprettelse og opgradering af delegationerne foregriber ikke den
fremtidige udvikling i personalet, navnlig med hensyn til kontraktansatte og
lokalansatte, som i givet fald skal finansieres ved hjælp af bevillinger på tidl. B..A-
poster/EUF-midler i forbindelse med støttens gennemførelse.
Generelt set dækkes udgifterne til de forskellige tiltag, der er omhandlet i punkt 2
ovenfor, og som i praksis hovedsageligt gennemføres i 2009, ved en omfordeling af
de personale- og budgetmidler, som fandtes i 2008/allerede var planlagt for 2009,
idet de disponible midler rationaliseres, således at de kan dække nye omkostninger til
drift, infrastruktur, personale mv.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0007.png
Planlagt personale til oprettelse eller opgradering
Delegation
AD
Europarådet
Usbekistan
Djibouti
(opgradering)
Kirgisistan
(opgradering)
Liberia
(opgradering)
Nepal
(opgradering)
Tadsjikistan
(opgradering)
Togo
(opgradering)
Yemen
(opgradering)
I
ALT
1
3
2
2
2
2
2
2
2
18
2
2
2
2
2
2
2
2
16
2
3
Rubrik 5
AST
AC
1
1
3
1
2
2
2
2
2
2
2
15
1
2
2
2
2
2
2
2
15
AL
Tidl. B..A-poster/ EUF-midler
AC
AL
Oversigten nedenfor viser, hvilke budgetmidler der skal tilvejebringes fordelt på
henholdsvis etableringsudgifter (engangsudgifter, som følger direkte af de planlagte
oprettelser eller opgraderinger af delegationer) og årlige udgifter (faste udgifter til
drift af de nye eller opgraderede delegationer afhængigt af deres nye
sammensætning).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0008.png
Budgetmidler til oprettelser
Delegation
Etableringsomkostninger
Årlige omkostninger
Europarådet
Usbekistan
Djibouti
(opgradering)
Kirgisistan
(opgradering)
Liberia
(opgradering)
Nepal
(opgradering)
Tadsjikistan
(opgradering)
Togo
(opgradering)
Yemen
(opgradering)
I
ALT
309 990 EUR
667 245 EUR
595 160 EUR
629 810 EUR
2 033 870 EUR
1 600 910 EUR
595 160 EUR
1 600 910 EUR
558 660 EUR
1 597 310 EUR
595 160 EUR
1 600 910 EUR
595 160 EUR
1 600 910 EUR
558 660 EUR
1 597 310 EUR
558 660 EUR
1 597 310 EUR
5 033 855 EUR
13 859 250 EUR
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0009.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
UDVIKLING
OG
KONSOLIDERING
AF
DELEGATIONSTJENESTEN:
IVÆRKSÆTTELSE
AF
FORANSTALTNINGERNE FOR 2008
2.
ABM-/ABB-RAMME
EKSTERNE FORBINDELSER - delegationstjenesten
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. B..A-poster)):
XX.010102: Udgifter vedrørende tjenstgørende personale ved EU-delegationer
XX.010202: Eksternt personale ved Kommissionens delegationer
XX.010212: Andre administrationsudgifter for Kommissionens delegationer
XX.010302: Bygninger og dertil knyttede udgifter for EU-delegationer
19.010401: Instrument for udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde –
administrationsudgifter
21.010410: Den Europæiske Udviklingsfond - administrationsudgifter.
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
Den udvidelse, der foreslås i denne meddelelse, vil blive iværksat ved udgangen af
regnskabsåret 2008. Da der er tale om at oprette eller opgradere delegationer, som
skal drives videre, er foranstaltningens varighed ikke begrænset.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0010.png
3.3.
Budgetoplysninger:
Bidrag fra
ansøgerlandene
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Nr. 5
Budgetpost
Udgiftstype
Nye
EFTA-bidrag
XX.010102
XX.010202
XX.010212
XX.010302
19.010401
21.010410
Ikke-
oblig.
Ikke-
oblig.
Ikke-
oblig.
Ikke-
oblig.
Ikke-
oblig.
Ikke-
oblig.
Ikke-
opdelte
Ikke-
opdelte
Ikke-
opdelte
Ikke-
opdelte
Ikke-
opdelte
Ikke-
opdelte
JA
JA
JA
JA
JA
JA
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
Nr. 5
Nr. 5
Nr. 5
Nr. 4
Nr. 4
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Udgiftstype
Punkt
2009
2010
2011
2012
2013
og ff.
I alt
Driftsudgifter
2
Forpligtelsesbevillinger (FB)
Betalingsbevillinger (BB)
8.1.
a
b
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
3
Teknisk og administrativ
bistand (IOB)
8.2.4.
c
5,686
4,084
4,084
4,084
4,084
22,022
2
3
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i afsnit xx.
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0011.png
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
a+
c
b+
c
5,686
5,686
4,084
4,084
4,084
4,084
4,084
4,084
4,084
4,084
22,022
22,022
Betalingsbevillinger
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
4
Personaleressourcer og dermed
forbundne udgifter (IOB)
Administrative
udgifter,
undtagen
udgifter
til
personaleressourcer og dermed
forbundne
udgifter,
ikke
medtaget i referencebeløbet
(IOB)
8.2.5.
d
7,242
5,965
5,938
3,838
5,938
3,838
5,938
3,838
5,938
3,838
30,994
21,317
8.2.6.
e
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
a+
c+
d+
e
b+
c+
d+
e
18,893
13,860
13,860
13,860
13,860
74,333
BB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
18,893
13,860
13,860
13,860
13,860
74,333
:
4
Udgifter inden for kapitel xx 01, som ikke henhører under artikel xx 01 04 eller xx 01 05.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0012.png
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
5
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Forslaget har finansielle virkninger – virkningerne for indtægterne er som
følger: Ikke relevant
4.2.
Personaleressourcer
(fuldtidsækvivalenter)
(herunder
tjenestemænd,
midlertidigt ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
2009
Årlige behov
Personaleressourcer
i alt
69
69
69
69
2010
2011
2012
2013
og ff.
69
5.
5.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
I 2008 går tiltagene ud på at oprette to nye delegationer i Usbekistan og ved
Europarådet i Strasbourg og på at opgradere de regionale delegationer i Djibouti,
Kirgisistan, Liberia, Nepal, Tadsjikistan, Togo og Yemen.
Ekstraudgifterne vil blive dækket af eksisterende bevillinger og i 2009 ved hjælp af
en prioritering af de forskellige tiltag.
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter og eventuel synergi
I betragtning af den seneste internationale udvikling har man for at uddybe de
økonomiske og politiske forbindelser med de pågældende lande og organisationer
skønnet det nødvendigt at udbygge delegationsnettet ved at oprette delegationer i
Usbekistan og ved Europarådet eller ved at opgradere de allerede eksisterende
regionale delegationer i Djibouti, Kirgisistan, Liberia, Nepal, Tadsjikistan, Togo og
Yemen.
5
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen
Kommissionen sættes med disse tiltag i stand til bedre at forvalte alle sine aktiviteter
i de pågældende lande.
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Central forvaltning
Direkte af Kommissionen
Indirekte ved delegation til:
Forvaltningsorganer
Organer oprettet
finansforordningen
af
Fællesskaberne,
jf.
artikel
185
i
Nationale offentlige organer eller public service-organer.
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstaterne
ٱ
med tredjelande
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
Relevante bemærkninger:
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
Udgifter, der afholdes lokalt af delegationerne, følger de finansielle kanaler, som de
ved uddelegering bemyndigede anvisningsberettigede (delegationscheferne) har
oprettet på stedet, og kontrolleres efterfølgende af hovedsædets tjenestegrene. De
pågældende delegationer vil blive en del af Kommissionens delegationsnetværk og er
derfor omfattet af de kontrolbesøg, der gennemføres af delegationstjenestens
inspektion og interne kontrol.
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
Beslutningen om at oprette nye delegationer træffes på grundlag af behov, der opstår
som følge af udviklingen i Kommissionens økonomiske og politiske forbindelser
med de pågældende lande i nært samarbejde med alle andre berørte tjenestegrene og
generaldirektorater.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer)
Ikke relevant
evaluering
6.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
Delegationsnettet tages op til revision jævnligt, for så vidt angår politiske prioriteter
og en optimal udnyttelse af de eksisterende ressourcer. Der vil blive taget stilling til,
om nettet skal rationaliseres eller udvides på grundlag af udviklingen af de
økonomiske og politiske forbindelser med de pågældende lande og de disponible
ressourcer.
7.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Funktionsadskillelsen sikres ved hjælp af de finansielle kredsløb, der er foreskrevet i
fællesskabslovgivningen, som underbygges med en regelmæssig efterfølgende
kontrol, der foretages af hovedsædet.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0015.png
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
Ikke relevant
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Personaleressourcer – antal og type
Personale til forvaltning af foranstaltningen ved brug af eksisterende
og/eller yderligere ressourcer (antal
stillinger/fuldtidsækvivalenter)
Stillingstyper
2009
2010
2011
2012
2013
og ff.
Tjenestemænd
eller midlertidigt
ansatte
6
(XX 01 01 02 01)
A*/
AD
B*,
C*/
AST
18
16
18
16
18
16
18
16
18
16
Personale
7
, der
finansieres over art. XX
01 02 02 01
Andet personale
8
, der
finansieres over
19.010401
21.010410 (EUF)
5
5
5
5
5
19
11
19
11
19
11
19
11
19
11
I ALT
69
69
69
69
69
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
Det drejer sig om forvaltningen og repræsentationen af Fællesskabets politikker i
de pågældende lande eller organisationer.
6
7
8
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0016.png
8.2.3. Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
Behovet for personale- og administrationsressourcer skal dækkes af den
bevilling, der tildeles det forvaltende generaldirektorat i forbindelse med de
årlige bevillinger i lyset af de budgetbegrænsninger, der gør sig gældende.
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som
skal erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren
for år n (18 tjenestemandsstillinger)
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende
ressourcer inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling) – resten
af de nødvendige stillinger
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-
proceduren for det pågældende år
Behovet for personale- og administrationsressourcer skal dækkes af den
bevilling, der tildeles det forvaltende generaldirektorat i forbindelse med de
årlige bevillinger i lyset af de budgetbegrænsninger, der gør sig gældende.
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet
(XX 01 04/05
udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (3 decimaler)
Budgetpost
(nummer og betegnelse)
1. Teknisk og administrativ
bistand (herunder
personaleudgifter)
Forvaltningsorganer
9
Anden teknisk og
administrativ bistand
-
interne
19.010401
3,504
2,506
2,506
2,506
2,506
13,528
2009
2010
2011
2012
2013
og ff.
I ALT
9
Der skal henvises til den specifikke finansieringsoversigt for det eller de pågældende
forvaltningsorganer.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0017.png
21.010410 (EUF)
- ekstern
Teknisk og administrativ
bistand i alt
2,182
1,578
1,578
1,578
1,578
8,494
5,686
4,084
4,084
4,084
4,084
22,022
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er
medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
2009
2010
2011
2012
Arten af personaleressourcer
2013
og ff.
I ALT
Tjenestemænd og midlertidigt
ansatte (XX 01 01)
Personale, som finansieres ved
artikel XX 01 02
(hjælpeansatte, nationale
eksperter, kontraktansatte
osv.)
(oplys budgetpost)
Samlede udgifter til
personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter
(IKKE medtaget i
referencebeløbet)
6,929
5,695
5,695
5,695
5,695
29,709
0,313
0,243
0,243
0,243
0,243
1,285
7,242
5,938
5,938
5,938
5,938
30,994
Beregning
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Se bilaget
Beregning
Personale, der finansieres over art. XX 01 02
Se bilaget
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448642_0018.png
8.2.6. Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
2009
2010
2011
2012
2013
og ff.
XXX 01 02 11 01 – Tjenesterejser
I ALT
0,302
0,302
0,302
0,302
0,302
1,510
X
X
X
2. Andre forvaltningsudgifter i alt
(XX 01 02 12)
0,302
0,302
0,302
0,302
0,302
1,510
3. Andre udgifter af administrativ
karakter
XX 01 03 02 01 Udgifter til køb
og leje m.m.
XX 01 03 02 02 Udstyr, møbler,
forsyninger og tjenesteydelser
2,849
Administrative udgifter i alt,
undtagen udgifter til
personaleressourcer og dermed
forbundne udgifter (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
5,965
1,015
3,838
1,015
3,838
1,015
3,838
1,015
3,838
6,909
21,317
2,814
2,521
2,521
2,521
2,521
12,898
Beregning
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
[…]
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.3.
Generelle bemærkninger
Gennemførelsen af ovennævnte tiltag på grundlag af de ressourcer, der er til rådighed i
2009, vil i de følgende år under ingen omstændigheder blive efterfulgt at en stigning af
delegationstjenestens overordnede tilbagevendende udgifter.
DA
19
DA