Retsudvalget 2008-09
L 105
Offentligt
684278_0001.png
684278_0002.png
684278_0003.png
684278_0004.png
684278_0005.png
684278_0006.png
684278_0007.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
14. maj 2009Lovafdelingen2008-776/16-0007BBO41188
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 52 vedrørende forslag til lovom ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adoption udensamtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn fra fødslen m.v.)(L 105), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den4. maj 2009.
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 52 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adopti-

on uden samtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn

fra fødslen m.v.) (L 105):

”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, derhar den virkning, at der altid skal være mindst to fagpersoner,der er involveret i vurderingen af forældres forhold i forbin-delse med beslutning om adoption uden samtykke.Ændringen skal ses i lyset af svaret på spørgsmål 25, hvorafdet fremgår, at der ikke lægges op til, at forældreevnen altidskal vurderes af flere fagpersoner. Det fremgår af svaret, atforældrenes forhold vurderes individuelt, hvorfor der ikkekan siges noget klart om, hvor mange fagpersoner der skalinddrages i vurderingen.Ændringsforslaget skal sikre, at der altid er mindst to fagper-soner involveret i vurderingen af forældrenes forhold, hvilketvil højne kvaliteten i afgørelsen.”

Svar:

Et ændringsforslag af den i spørgsmålet beskrevne karakter vil f.eks.kunne formuleres således:”ÆndringsforslagAf…, tiltrådt af …:Til § 1x) I den undernr. 6foreslåede affattelse af§ 9, stk. 2-4,ind-sættes somstk. 5:”Stk.5.Til brug for en vurdering af, om forældrene varigt vilvære ude af stand til at varetage omsorgen for et barn, skalder indhentes erklæring fra mindst to fagpersoner.«[Vurdering af forældrenes forhold.]BemærkningerTil nr. xEfter lovforslagets § 1, nr. 6, indsættes der i adoptionslovens§ 9, stk. 2 – 4, bestemmelser, der indebærer en vis lempelse iadgangen til at foretage adoptioner uden samtykke i forholdtil de gældende regler.2
Det foreslås med dette ændringsforslag, at der indsættes etnyt stk. 5 i adoptionslovens § 9.Det foreslåede stk. 5 præciserer, at der altid skal være mindstto fagpersoner, der vurderer forældrenes forhold i forbindelsemed en beslutning om adoption uden samtykke efter detfremsatte forslag til adoptionslovens § 9, stk. 3 og 4. Herud-over gælder bestemmelsen tillige for adoptioner, der gennem-føres efter det fremsatte forslag til adoptionslovens § 9, stk.2, hvis adoptionen er begrundet med, at forældrene varigt vilvære ude af stand til at tage sig af barnet.”

1.

Justitsministeriet kan ikke støtte et ændringsforslag af den beskrevnekarakter, som vil indebære en særlig lovregulering af det ulovbestemteog grundlæggende forvaltningsretlige undersøgelsesprincip, der gælderhelt generelt for forvaltningsmyndigheder i bl.a. alle sager, hvor der træf-fes afgørelser af betydning for enkeltpersoners forhold.Hertil kommer, at spørgsmålet synes at hvile på den opfattelse, at afgø-relser om gennemførelse af adoption uden samtykke efter de foreslåederegler i lovforslaget træffes af enkeltpersoner i den kommunale forvalt-ning. Dette er imidlertid ikke tilfældet.Den procedure, som vil skulle følges, for at der kan træffes en afgørelseom adoption uden samtykke, betyder således, at sagkyndige personer ogsagsbehandlere i flere forskellige myndigheder vil skulle foretage vurde-ringer af sagen. Dette skyldes bl.a., at den gældende myndighedsstrukturpå området opretholdes i næsten uændret form.

2.

Myndighedsstrukturen indebærer bl.a., at en sag om adoption udensamtykke kan rejses af en kommune, hvis kommunens børn og unge-udvalg finder, at betingelserne for adoption uden samtykke i de foreslåe-de bestemmelser i adoptionslovens § 9, stk. 2, 3 eller 4, er opfyldt.Forud for at børn og unge-udvalget kan beslutte, at der skal rejses en sagom adoption uden samtykke efter forslaget til § 9, stk. 3 og 4, skal resul-tatet af den faglige vurdering (§ 50-undersøgelse), som skal foretages ibl.a. tvangsfjernelsessager, foreligge. Dette hænger som nævnt i bl.a. pkt.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger sammen med, at servicelo-vens betingelser for tvangsfjernelse af børn vil skulle være opfyldt, før ensag om bortadoption uden samtykke efter forslaget til adoptionslovens §9, stk. 3 og 4, kan indledes.3
Det kan i den forbindelse oplyses, at lov om social service bl.a. indehol-der følgende bestemmelser om undersøgelser:”§

49.

For at tilgodese børn og unge med behov for særligstøtte skal kommunalbestyrelsen oprette en tværfaglig grup-pe, der skal sikre, at støtten ydes tidligt og sammenhængen-de, og at der i tilstrækkeligt omfang formidles kontakt til læ-gelig, social, pædagogisk, psykologisk og anden sagkund-skab.Stk. 2.Et af gruppens medlemmer udpeges som ansvarlig forat koordinere indsatsen over for det enkelte barn og den en-kelte unge.

§ 50.

Hvis det må antages, at et barn eller en ung trænger tilsærlig støtte, herunder på grund af nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne, skal kommunalbestyrelsen undersøge barnetseller den unges forhold. Afgørelsen træffes med samtykkefra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der erfyldt 15 år, jf. dog stk. 9 og § 51.Stk. 2.Kommunalbestyrelsens undersøgelse, jf. stk. 1, skalanlægge en helhedsbetragtning, der skal omfatte barnets ellerden unges1) udvikling og adfærd,2) familieforhold,3) skoleforhold,4) sundhedsforhold,5) fritidsforhold og venskaber og6) andre relevante forhold.Stk. 3.I sin undersøgelse skal kommunalbestyrelsen afdækkeressourcer og problemer hos barnet, familien og netværket.For unge, der er fyldt 15 år, skal undersøgelsen afdække desærlige forhold, der skal indgå ved valg af indsats for dennealdersgruppe, jf. § 52 og § 76.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal som led i undersøgelseninddrage de fagfolk, som allerede har viden om barnets ellerden unges og familiens forhold. Dette kan ske ved at inddra-ge sundhedsplejersker, pædagoger, psykologer, lærere ellerandre, jf. § 49. Hvis det er nødvendigt, skal kommunen ladebarnet eller den unge undersøge af en læge eller en autorise-ret psykolog.Stk. 5.Undersøgelsen må ikke være mere omfattende, endformålet tilsiger, og skal i øvrigt gennemføres så skånsomt,som forholdene tillader.Stk. 6.Undersøgelsen skal resultere i en begrundet stillingta-gen til, om der er grundlag for at iværksætte foranstaltninger,og i bekræftende fald af hvilken art disse bør være. Der skalvære oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindeha-veren og barnet eller den unge stiller sig til foranstaltninger-4
ne, og om de forhold i familien eller i dennes omgivelser,som kan bidrage til at klare vanskelighederne.Stk. 7.Undersøgelsen skal afsluttes senest 4 måneder efter, atkommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at et barn elleren ung kan have behov for særlig støtte. Hvis undersøgelsenundtagelsesvis ikke kan afsluttes inden 4 måneder, skalkommunalbestyrelsen udarbejde en foreløbig vurdering ogsnarest herefter afslutte undersøgelsen.Stk. 8.I forbindelse med undersøgelsen skal kommunalbesty-relsen vurdere, om der skal foretages en undersøgelse afeventuelle andre børn i familien.Stk. 9.Hvis forældremyndighedens indehaver eller den unge,der er fyldt 15 år, ikke giver samtykke, jf. stk. 1, kan under-søgelsen gennemføres uden samtykke ved at indhente denødvendige eksisterende oplysninger, jf. § 11 c, stk. 1, nr. 1,i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-råde.Stk. 10.Hvis det må antages, at der kan opstå et behov forsærlig støtte til et barn umiddelbart efter fødslen, skal kom-munen undersøge de vordende forældres forhold nærmere.Afgørelse herom træffes med samtykke fra forældrene. Stk.3-9 finder anvendelse ved afgørelsen.”Som det fremgår af § 49 i lov om social service, skal der i kommunenvære en tværfaglig gruppe, der skal sikre, at støtte til børn og unge medbehov for særlig støtte ydes tidligt og sammenhængende, og at der i til-strækkeligt omfang formidles kontakt til lægelig, social, pædagogisk,psykologisk og anden sagkundskab. Formålet med bestemmelsen er atstyrke sammenhæng og helhed i tilbuddene til de svagest stillede børn ogunge. Bestemmelsen er medtaget i den sociale lovgivning for at under-strege betydningen af, at kommunerne tilrettelægger arbejdet i sager omsærlig støtte til børn og unge således, at den tværfaglige sagkundskab kaninddrages i sagsbehandlingen.Endvidere fremgår det af § 50, stk. 4, i lov om social service, at kommu-nalbestyrelsen som led i en undersøgelse i henhold til lovens § 50 vilskulle inddrage de fagfolk, som allerede har viden om barnets eller denunges og familiens forhold. Dette vil kunne ske ved at inddrage sund-hedsplejersker, pædagoger, psykologer, lærere eller andre, og hvis det ernødvendigt, skal kommunen lade barnet eller den unge undersøge af enlæge eller en autoriseret psykolog.I sager, hvor den kommunale forvaltning indstiller til børn og unge-udvalget, at der skal rejses en sag om adoption uden samtykke, vil sagenendvidere i praksis – ud over at være behandlet af en sagsbehandler –5
også have været forelagt for et visitationsudvalg eller vedkommendesagsbehandlers nærmeste chef.Det følger af det anførte, at der i den kommunale sagsbehandling forudfor en eventuel indstilling til børn og unge-udvalget i praksis altid for-uden vedkommende kommunale sagsbehandler vil være inddraget én el-ler flere andre personer med kompetence på området.

3.

Kommunens børn og unge-udvalg består af 5 medlemmer, hvoraf 3medlemmer vælges af kommunalbestyrelsen blandt dens medlemmer,byretsdommeren i vedkommende retskreds og en pædagogisk-psykologisk sagkyndig. Den pædagogisk-psykologisk sagkyndige kanikke deltage i behandling af andre sager vedrørende samme person ellersamme familie inden for den offentlige forvaltning, herunder behandlin-gen af sager i statsforvaltningen og klagesager.Det skal fremhæves, at møder i børn- og unge-udvalget ledes af det med-lem, der er dommer, og den pågældende skal bl.a. påse, at der i overens-stemmelse med det grundlæggende forvaltningsretlige undersøgelses-princip er foretaget de nødvendige undersøgelser i sager om bortadoptionuden samtykke. Dommeren kan i den forbindelse beslutte, at der skalindhentes flere oplysninger i sagen. Dommeren vil bl.a. kunne beslutte, atder – som supplement til det materiale, der ligger til grund for den kom-munale indstilling i sagen – er behov for yderligere erklæringer om delægefaglige eller psykologiske forhold, der har betydning for en afklaringaf forældreevnen i den enkelte sag. I den forbindelse vil der skulle tagessærligt hensyn til, at bortadoption uden samtykke er en særdeles indgri-bende og vidtrækkende beslutning for såvel de biologiske forældre sombarnet.

4.

Hvis børn og unge-udvalget finder, at betingelserne for adoption udensamtykke er opfyldt, herunder at adoption må antages at være bedst forbarnet, sendes sagen til Ankestyrelsen, der skal samtykke i anbefalingenom adoption. Den egentlige adoptionssag behandles derpå af statsfor-valtningen, som også er den myndighed, der træffer afgørelse i sagen.Statsforvaltningen skal forelægge sagen for justitsministeren (Familiesty-relsen), før den endelige afgørelse træffes, hvis statsforvaltningen påtæn-ker at give tilladelse til adoption uden samtykke. Afgørelsen kan herefterindbringes for domstolene.
6

5.

Det er samlet set Justitsministeriets opfattelse, at den beskrevne myn-dighedsstruktur sikrer, at sager om gennemførelse af adoption uden sam-tykke også efter en vedtagelse af lovforslaget i dets nuværende udform-ning altid vil gennemgå en meget grundig sagsbehandling under inddra-gelse af sagkyndige personer og sagsbehandlere i flere forskellige myn-digheder.
7