<DOCUMENT_START> KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

vedrørende

Udkast til forslag til lov om ændring af lov om børns forsørgelse, lov om ægteskabets retsvirkninger, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forældreansvarsloven

(Terminaladgang til økonomiske oplysninger, klagefrist m.v.) (L 106)

 

1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

 

Den 19. december 2008 sendte Justitsministeriet et udkast til forslag til lov om ændring af lov om børns forsørgelse, lov om ægteskabets retsvirkninger, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forældreansvarsloven (Terminaladgang til økonomiske oplysninger, klagefrist m.v.) i høring.

 

Lovforslaget blev sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:

 

Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danske Advokater, Danske FAMILIEadvokater, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Et barn to forældre, Familiens Forening, Foreningen af Offentlige Chefer i Statsforvaltningerne, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Kommunernes Landsforening (KL), Kvinderådet, Landsforeningen Børn og Samvær, Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK), Mandekrisecentret, Mødrehjælpen, Red Barnet Danmark, Rigsombudsmanden i Grønland og Rigsombudsmanden på Færøerne.

 

Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og organisationer:

 

Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Advokater, Danske FAMILIEadvokater, Datatilsynet, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Kommunernes Landsforening (KL), Kvinderådet og Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK).

 

Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.

Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.

 

2. Høringssvarene

 

2.1. Generelle bemærkninger

 

Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Kommunernes Landsforening (KL), Kvinderådet og Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK) har ikke bemærkninger til lovforslaget.

 

Advokatrådet har ikke særlige bemærkninger til lovforslaget ud over det nedenfor under pkt. 2.3 anførte om klagefrist i sager om bidrag.

 

Datatilsynet har ikke særlige bemærkninger til lovforslaget ud over det nedenfor under pkt. 2.2 anførte om terminaladgang til SKATs registre.

 

Danske Advokater kan generelt tilslutte sig lovforslaget. Danske Advokater er bekendt med høringssvaret fra Danske FAMILIEadvokater og henviser dertil.

 

Danske FAMILIEadvokater kan generelt tilslutte sig lovforslaget og har ikke særlige bemærkninger til lovforslaget ud over det nedenfor under pkt. 2.3 anførte om klagefrist i sager om bidrag.

 

Foreningen af Statsforvaltningsdirektører kan tilslutte sig lovforslaget og har med tilfredshed noteret sig, at der i bidragssager og i sager om transport i forbindelse med samvær gives mulighed for terminaladgang til nødvendige økonomiske oplysninger om en part. Foreningen finder det ligeledes relevant, at der i sager om bidrag skabes mulighed for at tillægge en parts undladelse af at fremkomme med oplysninger om vedkommendes egne forhold processuel skadevirkning. Foreningen har ikke i øvrigt særlige bemærkninger til lovforslaget.

 

Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre har oplyst, at foreningen ser positivt på de administrative forenklinger, der er konsekvensen af de foreslåede justeringer af lovgivningen. Foreningen har ikke derudover særlige bemærkninger til lovforslaget, men opfordrer dog til, at man fra politisk side foretager en samlet vurdering af delte familiers økonomi, da der efter foreningens opfattelse er behov for vidtgående ændringer på dette område.

 

2.2. Oplysninger om parters økonomiske forhold (terminaladgang til SKATs registre, herunder indkomstregistret)

 

Datatilsynet har noteret sig, at der i lovforslaget er foretaget en vurdering af terminaladgangen til SKATs systemer i forhold til princippet om formålsbestemthed (persondatalovens § 5, stk. 2), herunder en vurdering af det såkaldte ”reasonable expectations criterion”, dvs. hvad der med rimelighed må kunne forventes ved afgivelsen af oplysningerne til SKAT.

 

Tilsynet anfører i den forbindelse, at det må bero på en politisk vurdering, om den foreslåede løsning skal gennemføres.

 

Herudover er det tilsynets umiddelbare opfattelse, at persondataloven medfører, at adgangen til SKATs registre må tilrettelægges således, at terminaladgangen teknisk begrænses til oplysninger om personer, der er part i en sag hos statsforvaltningen eller justitsministeren (Familiestyrelsen), og at der kun er adgang til de for sagens behandling nødvendige oplysninger.

 

Statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen) vil med lovforslaget alene få adgang til oplysninger hos SKAT, i det omfang dette er nødvendigt i forbindelse med behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af bidrag samt sager om transport af barnet i forbindelse med samvær og om afholdelse af udgifter hertil.

 

Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det er hensigten at søge terminaladgangen til SKATs registre teknisk begrænset således, at det kun er muligt at foretage opslag på en person, der er part i en sag hos statsforvaltningen eller justitsministeren (Familiestyrelsen).

 

 

2.3. Klagefrist

 

Advokatrådet har oplyst, at det er positivt, at der nu indføres en klagefrist, men at en frist på et år kan synes lang, da parterne må formodes at indrette sig på en afgørelse, og da en ændring af bidraget med tilbagevirkende kraft kan være meget bebyrdende.

 

Danske Advokater tilslutter sig Danske FAMILIEadvokaters bemærkninger til lovforslaget.

 

Danske FAMILIEadvokater har oplyst, at en klagefrist hilses velkommen, men henstiller, at det genovervejes, om fristen bør være kortere, f.eks. tre måneder.

 

Justitsministeriet har nøje overvejet, hvor lang klagefristen bør være. Hensynet til, at parterne kan indrette sig på en afgørelse om bidrag, taler for en forholdsvis kort klagefrist. Den omstændighed, at der hidtil har været en tidsubegrænset mulighed for at klage over en afgørelse om bidrag, taler derimod for en forholdsvis lang klagefrist, sådan at parter i bidragssager fremover fortsat har en rimelig frist til at overveje, om de ønsker at påklage en truffen afgørelse om bidrag. Det er Justitsministeriets opfattelse, at en klagefrist på et år i tilstrækkelig grad tager hensyn til begge anførte omstændigheder.

 

3. Lovforslaget

 

I forhold til det udkast til lovforslag, der er sendt i høring, er der foretaget tre ændringer.

 

3.1. Oplysninger om parters økonomiske forhold (terminaladgang til SKATs registre, herunder indkomstregistret)

 

På baggrund af Datatilsynets høringssvar er det anført i lovforslagets almindelige bemærkninger vedrørende terminaladgang til SKATs registre (afsnit 2.2), at det er hensigten at søge terminaladgangen teknisk begrænset således, at det kun er muligt at foretage opslag på en person, der er part i en sag hos statsforvaltningen eller justitsministeren (Familiestyrelsen).

 

 

3.2. Tidspunktet for ikrafttræden af den foreslåede terminaladgang

 

Det fremgår af afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at den foreslåede terminaladgang skal udmøntes og afgrænses nærmere ved en aftale mellem på den ene side den dataansvarlige (told- og skatteforvaltningen) og på den anden side statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen). Desuden vil det i et vist omfang være nødvendigt at udvikle nye edb-programmer til brug for terminaladgangen. Det er ikke klarlagt, hvornår den nævnte aftale m.v. foreligger. Det foreslås derfor med lovforslagets § 5, stk. 2, at justitsministeren bemyndiges til at bestemme en eventuel senere ikrafttræden for terminaladgangen.

 

3.3. Territorial gyldighed for Færøerne

 

Det foreslås i lovforslaget, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.

 

Ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev ægteskabslovens regler om vielser inden for de anerkendte og godkendte trossamfund overført fra kirkeministeren til justitsministeren. Som konsekvens heraf foreslås det i lovforslagets § 3, nr. 2, at henvisningen i § 16, stk. 1, nr. 3, ændres fra ”kirkeministeren” til ”justitsministeren”.

 

Færøerne har imidlertid overtaget sagsområdet ”folkekirken” og sagsområdet ”andre trossamfund” med virkning fra den 29. juli 2007. Dette medfører, at det efter denne dato ikke længere er justitsministeren (Familiestyrelsen), men derimod de færøske myndigheder, der har kompetence til at give præster i godkendte trossamfund på Færøerne bemyndigelse til at foretage vielser på Færøerne. Lovforslagets § 3, nr. 2, skal derfor ikke kunne sættes i kraft for Færøerne. Dette er nu præciseret i lovforslagets § 6 og i de specielle bemærkninger dertil.