Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. marts 2009

2. udkast

(Ændringsforslag fra SF)

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen

(Ændring af procedure for henvisning til specialundervisning i enkelte fag)

[af undervisningsministeren Bertel Haarder]

 

1. Ændringsforslag

Socialistisk Folkeparti har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 29. januar 2009 og var til 1. behandling den 20. februar 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 20. november 2008 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 74. Den 28. januar 2009 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Deputationer

Endvidere har Dansk Psykologforening mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget

Spørgsmål

Udvalget har stillet 10 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Af   et mindretal: (SF)

Til § 1

   1) I den under nr. 1 foreslåede ændring indsættes som 4. pkt.:

»Pædagogisk-psykologisk rådgivning skal inddrages hurtigst muligt efter henvisningen til specialundervisning efter 2. pkt.«

[Krav om efterfølgende pædagogisk-psykologisk rådgivning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget imødekommer Danmarks Lærerforenings ønske om, at det skal være en forudsætning for at undlade forudgående pædagogisk-psykologisk vurdering, at der hurtigst muligt efter iværksættelsen af specialundervisningen indhentes en pædagogisk-psykologisk vurdering.

  Sophie Løhde (V) Â  Britta Schall Holberg (V) Â  Malou Aamund (V) Â  Anne‑Mette Winther Christiansen (V) Â  Troels Christensen (V) Â  Martin Henriksen (DF) nfmd.  Hans Kristian Skibby (DF) Â  Charlotte Dyremose (KF) fmd.  Villum Christensen (LA) Â  Christine Antorini (S) Â  Carsten Hansen (S) Â  Kim Mortensen (S) Â  Niels Christian Nielsen (S) Â  Pernille Vigsø Bagge (SF) Â  Nanna Westerby (SF) Â  Marianne Jelved (RV) Â  Johanne Schmidt‑Nielsen (EL) 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Liberal Alliance (LA)

2

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 111

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsnotat og høringsliste, fra undervisningsministeren

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslaget

3

Tidsplan for udvalgets behandling af forslaget

4

1. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 111

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om hvornår den i høringskommentaren omtalte analyse af hele specialundervisningsområdet foreligger, til undervisningsministeren,

og ministerens svar herpå

2

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om nedsættelse af en følgegruppe til at følge specialundervisningsområdet, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvilken specialundervisning der kan iværksættes efter forslaget, som ikke allerede kan iværksættes efter gældende regler, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om, hvorfor man skal kalde hjælp til elever med lettere vanskeligheder i enkelte fag for specialundervisning, når man samtidig fjerner alle de kvalitetskrav, der kendetegner specialundervisningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om ministeren er enig i, at det vil være uheldigt, at den lærer, der vurderer behovet hos eleven, samtidig får den primære hovedrolle i at beslutte, hvilken hjælp der er brug for, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om forældrenes mulighed for indsigt i f.eks. grundlaget for beslutning om ophør af tilbuddet, og deres mulighed for at klage over eventuelle beslutninger, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om afbureaukratiseringen af iværksættelsen af specialundervisning, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om forældrenes klagemulighed, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om forslaget er foreneligt med målet om at udvikle »den inkluderende folkeskole«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå