Folketingets Uddannelsesudvalg
                                                                                                                               17. marts 2009
I forbindelse med behandlingen af (L 111) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Ændring af procedure for henvisning til specialundervisning i enkelte fag) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
â€Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, som imødekommer Danmarks Lærerforenings ønske om, at det skal være en forudsætning for at undlade forudgÃ¥ende pædagogisk‑psykologisk vurdering, at der hurtigst muligt efter iværksættelsen af specialundervisning indhentes en pædagogisk‑psykologisk vurdering?â€
Svar:
Et ændringsforslag, der imødekommer Danmarks Lærerforenings ønske, ville kunne udformes således:
â€Ã†ndringsforslag til forslag nr. L 111 til lov om ændring af lov om folkeskolen (Ændring af procedure for henvisning til specialundervisning i enkelte fag)
Til § 1
x) Nr. 1 affattes således:
â€1. I § 12, stk. 2, indsættes som 2.-4. pkt.:
  â€Ved henvisning til specialundervisning i enkelte fag kan inddragelse af pædagogisk-psykologisk rÃ¥dgivning dog undlades, hvis skolens leder vurderer, at det ikke er nødvendigt, og hvis forældrene er enige heri. Elevens synspunkter skal tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed. Pædagogisk-psykologisk rÃ¥dgivning skal inddrages hurtigst muligt efter henvisning til specialundervisning efter 2. pkt.â€â€â€ [Krav om efterfølgende pædagogisk-psykologisk rÃ¥dgivning]
FormÃ¥let med lovforslag nr. L 111 er – som led i regeringens afbureaukratiseringsprogram – at forenkle de administrative byrder i folkeskolen ved at ændre proceduren for henvisning til specialundervisning i enkelte fag. Da jeg anser det omhandlede ændringsforslag for at være unødvendigt, og da det ikke forenkler proceduren, kan jeg ikke støtte et sÃ¥dant ændringsforslag. Â