Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

                                                                                                                                17. marts 2009

I forbindelse med behandlingen af (L 111) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Ændring af procedure for henvisning til specialundervisning i enkelte fag) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 3:

”Vil ministeren overveje at nedsætte en følgegruppe til at følge specialundervisningsområdet?”

 

Svar:

Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen har blandt andet til opgave at følge og vurdere det faglige niveau og den pædagogiske udvikling i folkeskolen og ungdomsskolen samt elevernes udbytte af undervisningen.

 

Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen skal således også følge og vurdere den specialundervisning, der gives i folkeskolen og ungdomsskolen. Jeg skal i denne forbindelse henvise til, at Rådets redegørelse fra februar 2008 blandt andet indeholder anbefalinger til en begrebsafklaring af specialundervisningsområdet, som skal danne grundlag for en fremtidig systematisk dokumentation og begrebsafklaring på området.

 

Som det fremgår af mit svar til Folketingets Uddannelsesudvalg af 19. december 2008 på spørgsmål 79, alm. del, forventer jeg at afgive følgende redegørelser om folkeskolens specialundervisning i 2009:

 

1. Årsrapport for 2008 for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning

Ã…rsrapporten skal foreligge inden den 1. marts 2009. Ã…rsrapporten er oversendt til Folketingets Uddannelsesudvalg den 3. marts 2009.

 

2. Redegørelse om udviklingen på specialundervisningsområdet efter kommunalreformen  

Efter § 188 i lov om social service skal der i hver region for perioden 2007 til og med 2010 nedsættes et udviklingsråd, som skal følge udviklingen på det sociale område og specialundervisningsområdet. Det er statsforvaltningen i regionen, der er sekretariat for udviklingsrådet.

 

På grundlag af redegørelser fra kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet, årsrapporten for 2008 for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning m.v. sender udviklingsrådene inden den 1. maj 2009 en redegørelse til Undervisningsministeriet om specialundervisningsområdet efter kommunalreformen.

 

Udviklingsrådenes redegørelser vil blive oversendt til Folketingets Uddannelsesudvalg i maj 2009.

 

Der vil herefter blive udarbejdet en samlet redegørelse til Folketinget om udviklingen på specialundervisningsområdet efter kommunalreformen. Jeg forventer, at redegørelsen vil kunne oversendes til Folketinget i maj måned 2009.

 

Redegørelsen skal ses som en opfølgning på min redegørelse af 10. juni 2008 om udviklingen på specialundervisningsområdet efter kommunalreformen (Redegørelse nr. R 15).

 

På baggrund af ovenstående finder jeg ikke grundlag for at nedsætte en følgegruppe til at følge specialundervisningsområdet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder