Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MBN/ J.nr. 2008-7560

Folketingets Socialudvalg

 

Dato: 17. marts 2009

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 11 (SOU L 114) stillet af Özlem Cekic (SF).

 

­

 

Spørgsmål nr. 11:

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvornår sagsbehandleren i den enkelte sag skal foretage partshøring i forbindelse med afgørelser om pålæg eller ej og i forbindelse med sanktioner, hvis pålægget ikke følges.”

 

Svar:

 

Afgørelser om forældre- og ungepålæg følger de almindelige forvaltningsretlige regler for partshøring.

 

Partshøringen har til formål at sikre, at den, der er part i en forvaltningssag, får lejlighed til at gøre sig bekendt med og kommentere det faktiske afgørelsesgrundlag, inden sagen afgøres. En ret for parten til at få lejlighed til at påpege misforståelser, unøjagtigheder, eller ufuldstændigheder i det foreliggende sagsmateriale, vil imidlertid også kunne medvirke til at sikre, at forvaltningens afgørelser træffes på det bedst mulige faktiske grundlag.

 

Hvis en part i en sag ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, må der ikke træffes afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne og givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.

 

I forlængelse heraf skal det bemærkes, at afgørelser om forældre- og ungepålæg samt afgørelser om manglende efterlevelse af disse må betragtes som værende til ugunst for pågældende part i forvaltningsretlig forstand.

 

 

Karen Jespersen

 

/ Nina Eg Hansen