Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MBN/ J.nr. 2008-7560

Folketingets Socialudvalg

 

Dato: 17. marts 2009

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. marts 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 31 (SOU L 114) stillet af Marianne Jelved (RV).

 

­

 

Spørgsmål nr. 31:

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser det får i praksis og hvori forskellen består mellem den gældende kan‑bestemmelse og den foreslåede skal‑bestemmelse.”

 

 

Svar:

 

Forskellen består kort sagt i, at kommunerne ikke længere skal tage stilling til, om de ønsker at anvende forældrepålægget, når det er relevant. Det skal de nu gøre.

 

Hidtil har kommunen indledningsvis skullet foretage en vurdering af, om forudsætningerne for at anvende forældrepålægget har været til stede, herunder om:

 

-          der er risiko for barnets udvikling, og om dette beror dette pÃ¥, at forældrene ikke lever op til deres forældreansvar

-          forældrene grundlæggende er i stand til at pÃ¥tage sig deres ansvar som forældre

-          der foreligger oplysninger om ulovligt skolefravær, kriminalitet, alvorlige adfærds- eller tilpasningsproblemer eller manglende samarbejdsvilje fra forældremyndighedsindehaveren

 

Hvis det har været tilfældet, har kommunen kunne vælge at anvende forældrepålægget. Fremover skal kommunen træffe afgørelse om forældrepålæg, hvis de ovennævnte forudsætninger er opfyldte.

 

 

Karen Jespersen

 

/ Nina Eg Hansen