Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

THA/ J.nr. 2007-2759

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 26. februar 2009

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 09. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 1 (ad L 115). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 1:

 

”Vil ministeren redegøre for omfanget af rådgivningen til den enkelte familie, der er forudsat i forslaget, er der f.eks. taler om en enkelt samtale eller en vedvarende rådgivning?”

 

 

Svar:

 

Formålet med familievejlederordningen er at tilbyde familier, hvis barn får konstateret en betydelig og varig funktionsnedsættelse, rådgivning og vejledning i den indledende fase, efter at kommunen har fået kendskab til, at funktionsnedsættelsen er konstateret. Formålet med vejledningen er at give information om mulighederne for hjælp fra det offentlige og information om handicaporganisationer m.v. Familievejlederen skal således yde den introducerende vejledning og skal kunne håndtere nogle af familiens indledende spørgsmål, hvorefter der skal formidles kontakt mellem familien og socialforvaltningen. Derimod er ordningen ikke tænkt som et stående tilbud til familien i et længere forløb.

 

Det må vurderes i hvert enkelt tilfælde, hvor mange rådgivnings- og vejledningssamtaler der vil være behov for, for at familievejledningen kan opfylde sit formål. I nogle tilfælde vil en enkelt samtale således kunne være tilstrækkeligt, mens der i andre tilfælde, f.eks. hvor sagen er mere kompleks, vil være behov for yderligere samtaler. En yderligere uddybning heraf vil finde sted i den kommende bekendtgørelse og vejledning.

 

Karen Jespersen

 

/ Karin Ingemann