Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

THA/ J.nr. 2007-2759

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 26. februar 2009

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 7 (ad L 115). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 7:

 

”Ministeren bedes redegøre for sin holdning til, at familierne får mulighed for at benytte sig af telefonrådgivning hele døgnet?”

 

 

Svar:

 

Det er min opfattelse, at en mulighed for familierne til at benytte sig af telefonrådgivning hele døgnet falder klart uden for formålet med lovforslaget. Formålet med lovforslaget er således at etablere en ordning, der ”bygger bro” til det offentlige system i den tidlige fase, hvor et forældrepar har fået at vide, at deres barn har nedsat funktionsevne, og hvor der typisk vil melde sig nogle helt klare spørgsmål om hjælpemuligheder m.v.

 

Det er endvidere min opfattelse, at et sådant tilbud vil være mindre relevant at etablere sammenholdt med, at familierne efter endt rådgivning og vejledning i regi af familievejlederordningen vil have ret til fortsat rådgivning og vejledning efter de nugældende regler herom.

 

Karen Jespersen

 

/ Karin Ingemann