Erhvervsudvalget 2008-09
L 120 Bilag 15
Offentligt
677642_0001.png
677642_0002.png
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den {AFGIVET}
Betænkningover
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love(Videregivelse af kundeoplysninger, outsourcing, oprettelse af andelsklasser og ændringer i hvid-vaskloven m.v.)
1. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og erhvervsministerentiltrådt af XXX:Til § 31)Det undernr. 8foreslåede § 15, stk. 2, affattes således:»Stk.2.Hvis en person eller virksomhed handler på vegne af en anden, skal den pågældendesidentitet klarlægges på baggrund af en risikovurdering. Den reelle kunde skal identificeres og legi-timeres i overensstemmelse med kravene i denne lov.”[Lempelse af identifikationskravet for befuldmægtigede]BemærkningerTil nr. 1Hvidvaskloven stiller krav om, at virksomheder og personer omfattet af loven skal havekendskab til deres kunder, herunder krav om, at kunden legitimerer sig, når der optages for-retningsmæssig forbindelse med denne. Hvis kunden er en fysisk person, skal legitimationenomfatte navn, adresse og cpr.nr. eller anden lignende legitimation, hvis den pågældende ikkehar et cpr.nr. Hvis kunden er en virksomhed, skal legitimationen omfatte navn, adresse ogcvr.nr. eller anden lignende legitimation, hvis den pågældende ikke har et cvr.nr.Pengeinstituttet kan beslutte at gennemføre legitimationsproceduren m.v. ud fra en risiko-vurdering. En sådan risikovurdering kan dog ikke føre til, at man blot noterer kundens oplys-ninger. Der skal således i alle tilfælde foreligge en eller anden form for dokumentation, f.eks.et legitimationsdokument eller en samkøring af kundens oplysninger mod cpr.-registeret/cvr.-registeret, og der skal gøres notat på sagen herom.Hvis kunden ikke er fysisk tilstede for at legitimere sig, skal der træffes yderligere foran-staltninger for at sikre kundens rette identitet, dvs. navn, adresse og cpr.nr./cvr.nr. Der er iloven givet eksempler på sådanne yderligere foranstaltninger.Det fremsatte lovforslag vedrører personer, som handler på vegne af kunden. Kravet er, atvirksomheder og personer omfattet af hvidvaskloven må have vished for, at den, der angiver
at handle på en andens vegne, rent faktisk er den person, vedkommende udgiver sig for atvære. Stilles dette krav ikke, er der risiko for, at det reelle kundeforhold kan sløres.Det bør imidlertid være muligt i mange tilfælde at lempe identitets- og legitimationskravenetil den, som handler på en andens vegne, hvis der er sikkerhed for, at kravene til identifikationog legitimation af den reelle kunde er opfyldt. Kunden kan f.eks. være en virksomhed, for-ening eller offentlig institution, hvor der ofte sker ændring af fuldmagtsforhold.Kravet om kendskab til den, der handler på en andens vegne, skal endvidere ses i sammen-hæng med lovforslaget § 3, nr. 7 (§ 15, stk. 1), hvor der stilles krav om, at man skal sikre sig,at den pågældende er beføjet til at handle på den andens vegne.Hvis en fysisk person kommer til stede f.eks. i et pengeinstitut med en skriftlig fuldmagt frakunden, kan det være tilstrækkeligt, at den pågældendes navn og stillingsbetegnelse oplysesog dokumenteres. Er der tale om etablering af et nyt kundeforhold, kan der imidlertid værebehov for yderligere legitimationsforanstaltninger.Et pengeinstitut vil typisk modtage meddelelser via fjernkommunikation (e-mail, telefax),som indeholder instruktioner fra kunden om udførelse af transaktioner, og sådanne instruktio-ner vil være signeret af personer med angivelse af navn og stillingsbetegnelse. Hvis navn ogstillingsbetegnelse på afsenderen i en e-mail/telefax svarer til det, som er angivet i fuldmag-ten, som kunden har udleveret til pengeinstituttet, og hvis instruktionen modtages fra en afkunden oprettet mail- eller telefax adresse, bør der ikke stilles krav om yderligere foranstalt-ninger, hvis ikke andet taler imod.Ændringsforslaget indebærer dermed en lempelse for de virksomheder, der er omfattet afhvidvaskloven, idet kravet nu er, at såfremt en person eller virksomhed handler på vegne af enanden, skal den pågældendes identitet klarlægges på baggrund af en risikovurdering. Det ermuligt, at risikovurderingen fører til, at der skal kræves flere identifikationsoplysninger endblot navnet, typisk en stillingsbetegnelse og eventuelt adresse og cpr.nr./cvr.nr. Det er endvi-dere muligt, at disse oplysninger i vid udstrækning skal dokumenteres, men dette vil være optil en risikovurdering.Det skal kunne godtgøres over for den myndighed, der fører tilsyn med den pågældendesoverholdelse af loven, at undersøgelsens omfang er tilstrækkeligt i forhold til risikoen forhvidvask og terrorfinansiering.For at understrege at identifikations- og legitimationskravene ofte vil være forskellige i forhold tildet, som gælder i relation til kunder, foreslås anvendelse af formuleringen ”skal den pågældendesidentitet klarlægges på baggrund af en risikovurdering.