Erhvervsudvalget 2008-09
L 120 Bilag 16
Offentligt
679015_0001.png
679015_0002.png
679015_0003.png
679015_0004.png
679015_0005.png
679015_0006.png
679015_0007.png
679015_0008.png
679015_0009.png
679015_0010.png
679015_0011.png
679015_0012.png
679015_0013.png
Til lovforslag nr.L 120
Folketinget 2008-09Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. april 2009
3. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskelligeandre love(Videregivelse af kundeoplysninger, outsourcing, oprettelse af andelsklasser og ændringer ihvidvaskloven m.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 21 ændringsforslag til lovforslaget. Økonomi- og erhvervsministeren har stillet æn-dringsforslag nr. 1-4, 6, 8, 9, 11 og 13-21. Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5, 7 og 10. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 12.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. januar 2009 og var til 1. behandling den 26. februar 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs-ministeren sendte den 19. december 2008 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 90. Den 28.januar 2009 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat heromtil udvalget. Den 25. marts 2009 sendte økonomi- og erhvervsministeren et supplerende høringsno-tat til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Finansrådet,Forbrugergrupperne i PenSam,Forsikring & Pension,InvesteringsForeningsRådet,PenSam Liv,Realkreditforeningen ogRealkreditrådet.
2
Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser tiludvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:PenSam Liv,Realkreditforeningen ogRelakreditrådet.SpørgsmålUdvalget har stillet 25 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget kan støtteden holdning, som økonomi- og erhvervsministeren i svar på spørgsmål 1 har tilkendegivet om, atøkonomi- og erhvervsministeren, i relation til den førstkommende udpegningsperiode i tilfælde afmanglende enighed mellem Realkreditrådet og Realkreditforeningen, vil udpege det af Realkre-ditrådet indstillede medlem og udpege det af Realkreditforeningen indstillede medlem som supple-ant. Begrundelsen herfor er, at Realkreditrådets medlemmer står for 56 pct. af de udestående real-kreditobligationer. Med hensyn til de efterfølgende udpegningsperioder finder flertallet, at økono-mi- og erhvervsministeren i tilfælde af manglende enighed mellem Realkreditrådet og Realkredit-foreningen udpeger medlemmet og suppleanten på baggrund af en indstilling fra henholdsvisRealkreditrådet og Realkreditforeningen.Socialdemokraternes og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det væsentligt, atder ved vedtagelse af L 120 udfoldes aktive bestræbelser for at finde løsninger med bred politiskopbakning i Folketinget, når det drejer sig om følgende:Regler om videregivelse må ikke hindre at forsikrede, der opfylder betingelserne for udbetaling,bliver gjort opmærksom på, at de i kraft af en stillet diagnose har ret til udbetaling fra forsikring.Videregivelse af oplysningerne skal ske under iagttagelse af regler om datasikkerhed og beskyttel-se af mennesker i en svag situation; men det forekommer helt urimeligt, at forsikrede kan »snydes«for deres retmæssige forsikringssum, måske fordi verden forekommer helt uoverskuelig efter med-delelse om en diagnose med livstruende forløb.Det er helt afgørende, at opsparerne får den rette og nødvendige rådgivning gennem målrettet råd-givning fra deres pensionsinstitut.Opsparerne skal træffe en række valg afhængig af aktuel livssituation, ægteskabsstatus, forsørger-pligt, alder, bolig og helbred.Pensionsselskaberne giver støtte og vejledning til disse valg; men forhindres gennem reglerne omvideregivelse af oplysninger mellem de enkelte aktører ved organiseringen af selskabet.Der bør søges en løsning på denne forhindring for optimal rådgivning. Det skal sikres, at den for-sikrede ikke bliver udsat for udnyttelse/pres om mersalg; men alene sikring af, at den forsikrede fåroptimal rådgivning svarende til den aktuelle livssituation.For S og SF er det helt afgørende, at det stærke og sunde realkreditsystem sikres i fremtiden.Det har den finansielle krise ikke mindst vist behovet for.
3
Det er helt afgørende, at råd og nævn repræsenterer interesserne fra det danske realkreditsystem,således som det kommer til udtryk gennem Realkreditrådet, der alene er bundet til det traditionellerealkreditsystem. Realkreditrådet skal derfor have selvstændig indstillingsret til henholdsvis Penge-og Pensionspanelet, Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har noteret sig ministerens besvarelse af spørgsmål 25vedrørende videregivelse af oplysninger i forbindelse med en arbejdsmarkedspension fra et penge-institut til et pensions- eller forsikringsselskab (administrationsfællesskab). Det er vigtigt, at denmeget store gruppe af arbejdsmarkedsforsikrede personer med en pensionsordning, som i forbindel-se hermed har en kapital- eller ratepension i et pengeinstitut, får den samme service og mulighed foroptimal helhedsrådgivning, som gælder for de personer, som har tilsvarende ordninger i pensions-og forsikringsselskaber.Det er vigtigt, at den omtalte analyse hurtigt afsluttes, og lovforslag fremsættes, så lempelsen kantræde i kraft hurtigst muligt og senest 1. januar 2010Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af<>:1)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 1, stk. 2,ændres »nr. 6« til: »nr. 5«.«[Konsekvensrettelse]2)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 1, stk. 4,ændres »og 4-6« til: », 4 og 6«, og »og 360,§ 363, stk. 3« ændres til: », 360 og 363 a«.[Konsekvensrettelse]3)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 1, stk. 15,ændres »§ 361, stk. 1, nr. 19« til: »§ 361, stk. 1, nr. 18«.«[Konsekvensrettelse]4)Efter nr. 16 indsættes som nye numre:»03.I§ 134, nr. 6,ændres »såfremt selskabet opfylder solvenskravet i § 248, stk. 3, nr. 3« til: »så-fremt kernekapitalelementerne i selskabet udgørende indbetalt aktie- og garantikapital, overskud
4
ved emission, andre reserver, der ikke modsvarer forpligtelser, overført overskud eller underskud,medlemskonti, særlige bonushensættelser af type B og årets løbende resultat, tilsammen udgør mereend en tredjedel af solvenskravet eller tilsammen udgør et beløb større end minimumskapitalkra-vet.«04.I§ 138, nr. 7,ændres »såfremt selskabet opfylder solvenskravet i § 248, stk. 3, nr. 3« til: »så-fremt kernekapitalelementerne i selskabet udgørende indbetalt aktie- og garantikapital, overskudved emission, andre reserver, der ikke modsvarer forpligtelser, overført overskud eller underskud,medlemskonti, særlige bonushensættelser af type B og årets løbende resultat, tilsammen udgør mereend en tredjedel af solvenskravet eller tilsammen udgør et beløb større end minimumskapitalkra-vet«.«[Konsekvensrettelse]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af<>:5)Nr. 23udgår.[Selvstændig indstillingsret for Realkreditrådet]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af<>:6)I den undernr. 23foreslåede affattelse af§ 333 a, stk. 2, nr. 3,indsættes efter »Realkreditfor-eningen«: »i forening eller hver for sig«.[Udvidelse af indstillingskompetencen]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af<>:7)Den undernr. 27foreslåede affattelse af§ 345, stk. 1, nr. 6,udgår.[Selvstændig indstillingsret for Realkreditrådet]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af<>:8)I den undernr. 27foreslåede affattelse af§ 345, stk. 1, nr. 6,indsættes efter »forening«: »ellerhver for sig«.[Udvidelse af indstillingskompetencen]9)Efter nr. 46 indsættes som nyt nummer:»05.I§ 363, stk. 1,ændres »nr. 7« til »nr. 6«.«[Konsekvensrettelse]Til § 2Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af<>:10)Den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 84, stk. 1, nr. 8,udgår.[Selvstændig indstillingsret for Realkreditrådet]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af<>:
5
11)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 84, stk. 1, nr. 8,indsættes efter »forening«: »ellerhver for sig«.[Udvidelse af indstillingskompetencen]Til § 3Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:12)I den undernr. 2forslåede affattelse af§ 6, stk. 1,ændres »Pligten til at være opmærksom påsidstnævnte transaktioner indtræder 14 dage efter erklæringens offentliggørelse på Finanscial Ac-tion Task Force’s hjemmeside.« til: »Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om, hvornår plig-ten til at være opmærksom på transaktioner, der har forbindelse til de pågældende lande og territori-er, træder i kraft.«[Finanstilsynet udsteder bekendtgørelser vedrørende finansielle transaktioner med særlige lande]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af<>:13)Nr. 7affattes således:»7.§ 15, 2. pkt.,affattes således:»Endvidere skal de virksomheder og personer, der er omfattet af loven, sikre sig, at den, der hand-ler på vegne af en anden, er beføjet dertil.««[Rettelse]14)Det undernr. 8foreslåede§ 15, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Hvis en person eller virksomhed handler på vegne af en anden, skal den pågældendesidentitet klarlægges på baggrund af en risikovurdering. Den reelle kunde skal identificeres og legi-timeres i overensstemmelse med kravene i denne lov.«[Lempelse af identifikationskravet for befuldmægtigede]15)I den undernr. 18foreslåede ændring af§ 37, stk. 1, 1. pkt.,ændres »§ 6, stk. 1, 2. pkt.« til: »§6, stk. 2, 2. pkt.«[Rettelse]Til § 416)Nr. 4affattes således:»4.I§ 6, stk. 4,ændres »dog § 10, stk. 1, nr. 6« til: »dog § 9 a om andelsklasser, § 10, stk. 1, nr.7,«.«[Konsekvensrettelse]17)Nr. 13affattes således:»13.I§ 21, stk. 4,der bliver stk. 5, indsættes efter »stk. 3«: »og 4«, og »5 og 6« ændres til: »6 og7«.«[Konsekvensrettelse]
6
18)Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 73, stk. 1,ændres »nr. 27« til: »nr. 28«.«[Konsekvensrettelse]19)Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 110 b, stk. 4,ændres »nr. 6« til: »nr. 7«.«[Konsekvensrettelse]20)Nr. 43affattes således:»43.§ 114 f, stk. 1,affattes således:»§ 3, stk. 1, § 6, stk. 2-4, § 8, § 9, § 9 a, § 10, stk. 1, nr. 1-28, §§ 17-42, 44, 46 og 47, § 48, stk. 1,5 og 6, § 49, kapitel 9 og 10, §§ 74-76, 78 og 80-86 a samt kapitel 18-20 finder med de fornødnetilpasninger anvendelse for hedgeforeninger, som er omfattet af § 114 a, stk. 1.««[Konsekvensrettelse]Til § 1521)Paragraffen affattes således:»§ 15Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog stk. 2-6.Stk. 2.Lovens § 1, nr. 01, 1, 02, 26, 33-47, 05 og § 3, nr. 7 og 8, træder i kraft den 1. januar 2010.Stk. 3.Lovens § 4, nr. 4-6, 9, 11-13, 01, 26, 02, 40, 41, 43, 44 og 47, og §§ 5-7 træder i kraft den1. januar 2010, jf. dog stk. 4.Stk. 4.For afdelinger, der oprettes i tidsrummet 1. juli 2009 til 31. december 2009, eller for eksi-sterende afdelinger, der beskattes efter aktieavancebeskatningslovens § 19, træder bestemmelsernenævnt i stk. 3 i kraft den 1. juli 2009.Stk. 5.Fondsmæglerselskaber, der ved lovens ikrafttræden administrerer en eller flere kollektiveinvesteringsordninger, jf. § 115 i lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andrekollektive investeringsordninger m.v., kan fortsætte med at administrere disse kollektive investe-ringsordninger, såfremt de administrerede kollektive investeringsordninger anmeldes til Finanstil-synet inden den 1. september 2009.Stk. 6.Lovens § 9 træder i kraft den 1. juni 2009. § 9 har virkning for indberetninger, der skullehave været indsendt til Finanstilsynet senest den 1. juni 2009 og efterfølgende.«[Delvis ændring af lovens ikrafttræden]
BemærkningerTil nr. 1Ændringen er en konsekvens af, at § 361, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed ophævesmed lovforslagets § 1, nr. 34.Til nr. 2
7
Ændringerne er konsekvenser af, at der indsættes et nyt stk. 6 i § 344 og en ny § 363 a i lov omfinansiel virksomhed, jf. lovforslagets § 1, nr. 26 og 47.Til nr. 3Ændringen er en konsekvens af, at § 361, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed ophævesmed lovforslagets § 1, nr. 34.Til nr. 4Forslagene er en konsekvens af § 248, stk. 3, nr. 3, ophæves med lovforslagets § 1, nr. 18. Medændringsforslaget indsættes teksten fra § 248, stk. 3, nr. 3, i § 134, nr. 6, og § 138, nr. 7. Der er ikkehermed tilsigtet en indholdsmæssig ændring af bestemmelserne.Til nr. 5, 7 og 10Lovforslaget indeholder bestemmelser om, at Realkreditrådet fremover skal dele sin indstillingsrettil henholdsvis Penge- og Pensionspanelet, Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet medRealkreditforeningen. Alle ændringsforslag er begrundet med, at– Realkreditforeningen på grund af at deres medlemmer ejes henholdsvis Danske Bank og Nor-dea Kredit har sammenfaldende interesser med Finansrådet,– Realkreditforeningen derfor allerede i realiteten gennem Finansrådet er repræsenteret i hen-holdsvis Penge- og Pensionspanelet, Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet,– Realkreditrådet repræsenterer medlemmer, hvis hovedaktivitet er klassisk dansk, realkreditinsti-tutvirksomhed og ikke pengeinstitutvirksomhed, og– Realkreditrådets adgang til at indstille medlemmer i disse tre fora, og repræsentationen for dendanske realkreditmodel derfor ikke skal indskrænkes.Til nr. 6Ændringen medfører, at medlemmet for realkreditinstitutterne kan indstilles af Realkreditrådet ogRealkreditforeningen i forening, eller at Realkreditrådet og Realkreditforeningen kan indstille etmedlem hver, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren udpeger medlemmet.Nordea Kredit og Realkredit Danmark A/S er trådt ud af Realkreditrådet med virkning fra 1. janu-ar 2009 og har dannet Realkreditforeningen. Da Realkreditforeningen repræsenterer kreditinstitut-ter, der dækker 44 pct. af markedet, er det hensigtsmæssigt, at de sammen med Realkreditrådet ind-stiller et medlem til Penge- og Pensionspanelet. I tilfælde af at Realkreditrådet og Realkreditfor-eningen ikke kan blive enige om at udpege et medlem i fællesskab, sikrer ændringen, at foreninger-ne hver for sig kan indstille et medlem, således at økonomi- og erhvervsministeren kan udpege etmedlem og pladsen ikke står tom.Til nr. 8Ændringen medfører, at repræsentanten for realkreditinstitutterne kan indstilles af Realkreditrådetog Realkreditforeningen i forening, eller at Realkreditrådet og Realkreditforeningen kan indstille enrepræsentant hver, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren udpeger medlemmet.Nordea Kredit og Realkredit Danmark A/S er trådt ud af Realkreditrådet med virkning fra 1. janu-ar 2009 og har dannet Realkreditforeningen. Da Realkreditforeningen repræsenterer kreditinstitut-ter, der dækker 44 pct. af markedet, er det hensigtsmæssigt, at de sammen med Realkreditrådet ind-stiller et medlem til Det Finansielle Virksomhedsråd. I tilfælde af at Realkreditrådet og Realkredit-
8
foreningen ikke kan blive enige om at udpege et medlem i fællesskab, sikrer ændringen, at forenin-gerne hver for sig kan indstille et medlem, således at økonomi- og erhvervsministeren kan udpege etmedlem og pladsen ikke står tom.Til nr. 9Ændringen er en konsekvens af, at § 361, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed ophævesmed lovforslagets § 1, nr. 34.Til nr. 11Ændringen medfører, at repræsentanten for realkreditinstitutterne kan indstilles af Realkreditrådetog Realkreditforeningen i forening, eller at Realkreditrådet og Realkreditforeningen kan indstille enrepræsentant hver, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren udpeger medlemmet.Nordea Kredit og Realkredit Danmark A/S er trådt ud af Realkreditrådet med virkning fra 1. janu-ar 2009 og har dannet Realkreditforeningen. Da Realkreditforeningen repræsenterer kreditinstitut-ter, der dækker 44 pct. af markedet, er det hensigtsmæssigt, at de sammen med Realkreditrådet ind-stiller et medlem til Fondsrådet. I tilfælde af at Realkreditrådet og Realkreditforeningen ikke kanblive enige om at udpege et medlem i fællesskab, sikrer ændringen, at foreningerne hver for sig kanindstille et medlem, således at økonomi- og erhvervsministeren kan udpege et medlem og pladsenikke står tom.Til nr. 12Ændringen betyder, at Finanstilsynet udsteder bekendtgørelser vedrørende finansielle transaktio-ner med lande, der udgør særlig risiko for hvidvask og terrorisme jf. Financial Action Task Forcesliste (FATF-listen).Til nr. 13Der er tale om en rettelse, idet det foreslåede 2. pkt. skal erstatte det eksisterende 2. pkt.Til nr. 14Hvidvaskloven stiller krav om, at virksomheder og personer omfattet af loven skal have kendskabtil deres kunder, herunder krav om, at kunden legitimerer sig, når der optages forretningsmæssigforbindelse med denne. Hvis kunden er en fysisk person, skal legitimationen omfatte navn, adresseog cpr.nr. eller anden lignende legitimation, hvis den pågældende ikke har et cpr.nr. Hvis kunden eren virksomhed, skal legitimationen omfatte navn, adresse og cvr.nr. eller anden lignende legitimati-on, hvis den pågældende ikke har et cvr.nr.Pengeinstituttet kan beslutte at gennemføre legitimationsproceduren m.v. ud fra en risikovurde-ring. En sådan risikovurdering kan dog ikke føre til, at man blot noterer kundens oplysninger. Derskal således i alle tilfælde foreligge en eller anden form for dokumentation, f.eks. et legitimations-dokument eller en samkøring af kundens oplysninger mod cpr.-registeret/cvr.-registeret, og der skalgøres notat på sagen herom.Hvis kunden ikke er fysisk tilstede for at legitimere sig, skal der træffes yderligere foranstaltnin-ger for at sikre kundens rette identitet, dvs. navn, adresse og cpr.nr./cvr.nr. Der er i loven givet ek-sempler på sådanne yderligere foranstaltninger.
9
Det fremsatte lovforslag vedrører personer, som handler på vegne af kunden. Kravet er, at virk-somheder og personer omfattet af hvidvaskloven må have vished for, at den, der angiver at handlepå en andens vegne, rent faktisk er den person, vedkommende udgiver sig for at være. Stilles dettekrav ikke, er der risiko for, at det reelle kundeforhold kan sløres.Det bør imidlertid være muligt i mange tilfælde at lempe identitets- og legitimationskravene tilden, som handler på en andens vegne, hvis der er sikkerhed for, at kravene til identifikation og legi-timation af den reelle kunde er opfyldt. Kunden kan f.eks. være en virksomhed, forening eller of-fentlig institution, hvor der ofte sker ændring af fuldmagtsforhold.Kravet om kendskab til den, der handler på en andens vegne, skal endvidere ses i sammenhængmed lovforslaget § 3, nr. 7 (§ 15, stk. 1), hvor der stilles krav om, at man skal sikre sig, at den på-gældende er beføjet til at handle på den andens vegne.Hvis en fysisk person kommer til stede f.eks. i et pengeinstitut med en skriftlig fuldmagt fra kun-den, kan det være tilstrækkeligt, at den pågældendes navn og stillingsbetegnelse oplyses og doku-menteres. Er der tale om etablering af et nyt kundeforhold, kan der imidlertid være behov for yder-ligere legitimationsforanstaltninger.Et pengeinstitut vil typisk modtage meddelelser via fjernkommunikation (e-mail, telefax), som in-deholder instruktioner fra kunden om udførelse af transaktioner, og sådanne instruktioner vil væresigneret af personer med angivelse af navn og stillingsbetegnelse. Hvis navn og stillingsbetegnelsepå afsenderen i en e-mail/telefax svarer til det, som er angivet i fuldmagten, som kunden har udleve-ret til pengeinstituttet, og hvis instruktionen modtages fra en af kunden oprettet mail- eller telefaxadresse, bør der ikke stilles krav om yderligere foranstaltninger, hvis ikke andet taler imod.Ændringsforslaget indebærer dermed en lempelse for de virksomheder, der er omfattet af hvid-vaskloven, idet kravet nu er, at såfremt en person eller virksomhed handler på vegne af en anden,skal den pågældendes identitet klarlægges på baggrund af en risikovurdering. Det er muligt, at risi-kovurderingen fører til, at der skal kræves flere identifikationsoplysninger end blot navnet, typisken stillingsbetegnelse og eventuelt adresse og cpr.nr./cvr.nr. Det er endvidere muligt, at disse oplys-ninger i vid udstrækning skal dokumenteres, men dette vil være op til en risikovurdering.Det skal kunne godtgøres over for den myndighed, der fører tilsyn med den pågældendes overhol-delse af loven, at undersøgelsens omfang er tilstrækkeligt i forhold til risikoen for hvidvask og ter-rorfinansiering.For at understrege at identifikations- og legitimationskravene ofte vil være forskellige i forhold tildet, som gælder i relation til kunder, foreslås anvendelse af formuleringen »skal den pågældendesidentitet klarlægges på baggrund af en risikovurdering«.Til nr. 15Der er tale om en rettelse, idet det er henvisningen til § 6, stk. 2, 2. pkt., der ændres.Til nr. 16Ændringen er en konsekvens af, at der indsættes et nyt nummer i § 10, stk. 1, jf. lovforslagets § 4,nr. 6. Konsekvensrettelsen er slået sammen med ændringen af § 6, stk. 4, i lov om investeringsfor-eninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., jf. lovforslagets § 4,nr. 6.Til nr. 17
10
Ændringerne er konsekvenser af, at der indsættes et nyt stykke i § 21 jf. lovforslagets § 4, nr. 12.Konsekvensrettelsen er slået sammen med ændringen af § 21, stk. 4, der bliver stk. 5, i lov om inve-steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., jf. lov-forslagets § 4, nr. 13.Til nr. 18-20Ændringerne er konsekvenser af lovforslagets § 4, nr. 6.Til nr. 21Der er tale om en ændring af lovforslagets ikrafttræden på to områder. For det første udvides op-listningen i stk. 2, således at reglerne om tilsynet med filialer af udenlandske finansielle virksomhe-der, herunder filialernes betaling af afgift til Finanstilsynet, træder i kraft på et senere tidspunkt. Detforeslås, at ikrafttræden for disse regler er den 1. januar 2010. Hermed får filialerne mulighed for atbudgettere denne udgift. For det andet præciseres det i stk. 3, at det alene er ændringerne i lov ominvesteringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. omoprettelse af andelsklasser, som træder i kraft den 1. januar 2010. For overskuelighedens skyld erstk. 3 blevet opdelt, således at sidste led, om at for de afdelinger, der oprettes i tidsrummet 1. juli2009 til 31. december 2009, eller de eksisterende afdelinger, der beskattes efter aktieavancebeskat-ningslovens § 19, træder bestemmelserne om andelsklasser i kraft den 1. juli 2009, nu fremgår afstk. 4. For så vidt angår de regler, der med lovforslaget ændres og indføres i lov om investeringsfor-eninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., og som ikke vedrø-rer andelsklasser, træder disse i kraft den 1. juli 2009, jf. stk. 1.
Hans Christian Schmidt (V)fmd.Jacob Jensen (V) Jens Vibjerg (V)Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard (V) Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Per Ørum Jørgensen (KF) Per Husted (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF)Flemming Bonne (SF) Morten Helveg Petersen (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
11

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 120Bilagsnr.123456789101112131415TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 23/2-09 fra RealkreditrådetUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 6/3-09 fra InvesteringsForeningsRådetHenvendelse af 12/3-09 fra Realkreditforeningen, Realkreditrådet,Finansrådet og Forsikring & PensionHenvendelse af 17/3-09 fra RealkreditforeningenHenvendelse af 23/3-09 fra Forbrugergrupperne i PenSamSupplerende høringsnotat fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 6/4-09 fra PenSam LivÆndringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren1. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren2. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 120Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 23/2-09 fra Realkreditrådet,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en ordning, således at kunder i forsikringsselskaber og pen-sionskasser bliver varslet om, at oplysninger om kunden, som kanbruges andre steder i koncernen, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om der kan sikres borgere med en livstruende sygdom, at deinformeres direkte om deres forsikringsforhold, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at sikre alle kunder i en koncern rådgivning, som optimererudbyttet af deres pension og/eller forsikring, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det er trygt fremtidigt at svække den traditionelle unikkedanske realkreditmodel, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om tilsynet har de nødvendige redskaber når outsourcing er skettil udenlandske aktører, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om muligheden for opdeling i andelsklasser giver tilstrækkelig
3
4
5
6
7
12
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
1920
gennemsigtighed og indflydelse for ejerne og for tilsyn, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for, at man ikke af lovforslagets titel kan se, atder sker ændring af skattelove i lovforslaget, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ændring af Aktieavancebeskatningslovens (ABL) § 19 ominvesteringsselskaber, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om investeringsforeningsbeviser i investeringsforeninger, der eropdelt i andelsklasser, er omfattet af ABL § 19 med den konsekvens,at ejerne beskattes efter (et forsinket) lagerprincip, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i hvilket omfang det forventes, at eksisterende investerings-foreningsafdelinger opdeles i andelsklasser, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en betydelig udvidelse af antallet af selskaber m.v., hvisaktier nu bliver omfattet af ABL § 19 (investeringsselskaber), til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om et selskab, der efter den generelle ændring i ABL § 19, nuvil overgå til beskatning efter ABL § 19, hvis der blandt aktionærerneer personer, der på overgangstidspunktet ikke længere er ansat i detselskab, der investeres i, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til forslaget om Realkreditrådets og Realkredit-foreningens indstillinger til Penge- og Pensionspanelet, Fondsrådet ogDet Finansielle Virksomhedsråd, jf. Realkreditrådets og Forbrugerrå-dets høringssvar, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til Forbrugerrådets vurdering af konkurrencenpå realkreditmarkedet, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om lovforslagets forslag om, at pengeinstitutternes indflydelse iPenge- og Pensionspanelet, Fondsrådet og det Finansielle Virksom-hedsråd styrkes væsentligt på bekostning af de kundeejede realkredit-institutters organisation, Realkreditrådet, til økonomi- og erhvervsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslagets ændringer i repræsentationen i Penge- og Pen-sionspanelet, Fondsrådet og Det Finansielle Virksomhedsråd, ønskesen redegørelse for og en vurdering af forholdet mellem Realkreditfor-eningen og Finansrådet, herunder organisatorisk, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 6/3-09 fra InvesteringsFore-ningsRådet, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. tilbagetagetSpm. om kommentar til henvendelsen af 12/3-09 fra Realkreditfor-
13
21
22
23
24
2526
eningen, Realkreditrådet, Finansrådet og Forsikring & Pension, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 17/3-09 fra Realkreditfor-eningen, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar her-Spm. om kommentar til henvendelse af 23/3-09 fra Forbrugergrup-perne i PenSam, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en uddybning og præcisering af de økonomiske og admini-strative konsekvenser for erhvervslivet, jf. pkt. 4 side 22 under dealmindelige bemærkninger i lovforslaget, set i relation til brevet af12/3-09 fra Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Finansrådet ogForsikring & Pension, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ministeren vil ændre lovforslaget, så Finanstilsynet udstederbekendtgørelser vedrørende finansielle transaktioner med lande, derudgør en særlig risiko for hvidvask og terrorisme, frem for, at virk-somhederne selv skal følge med på Financial Action Task Forceshjemmeside, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 6/4-09 fra PenSam Liv, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udformning af ændringsforslag, der med-fører, at Finanstilsynet pålægges at udstede bekendtgørelser vedrø-rende finansielle transaktioner med lande, der udgør særlig risiko forhvidvask og terrorisme, jf. Financial Action Task Forces liste (FATF-listen), til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå