Erhvervsudvalget 2008-09
L 120 Bilag 19
Offentligt
682752_0001.png
682752_0002.png
682752_0003.png
682752_0004.png
682752_0005.png
682752_0006.png
682752_0007.png
682752_0008.png
682752_0009.png
682752_0010.png
682752_0011.png
682752_0012.png
682752_0013.png
682752_0014.png
682752_0015.png
Til lovforslag nr.L 120
Folketinget 2008-09Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 12. maj 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskelligeandre love(Videregivelse af kundeoplysninger, outsourcing, oprettelse af andelsklasser og ændringer ihvidvaskloven m.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget. Økonomi- og erhvervsministeren har stillet æn-dringsforslag nr. 1-4, 6, 8, 9, 11 og 13-22. Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5, 7 og 10. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 12.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. januar 2009 og var til 1. behandling den 26. februar 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs-ministeren sendte den 19. december 2008 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 90. Den 28.januar 2009 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat heromtil udvalget. Den 25. marts 2009 sendte økonomi- og erhvervsministeren et supplerende høringsno-tat til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Finansrådet,Forbrugergrupperne i PenSam,Forsikring & Pension,InvesteringsForeningsRådet,PenSam Liv,Realkreditforeningen ogRealkreditrådet.Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser tiludvalget.
2
DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:PenSam Liv,Realkreditforeningen ogRealkreditrådet.SpørgsmålUdvalget har stillet 25 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerIndstillingerEtflertali udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af økonomi-og erhvervsministeren under nr. 1-4, 6, 8, 9, 11 og 13-22 og det af Dansk Folkeparti under nr. 12stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af økonomi- og er-hvervsministeren under nr. 1-4, 9 og 13-22 og de af Socialdemokraterne og Socialistisk Folkepartiunder nr. 5, 7 og 10 samt det af Dansk Folkeparti under nr. 12 stillede ændringsforslag. Mindretalletvil stemme hverken for eller imod de af økonomi- og erhvervsministeren under nr. 6, 8 og 11 stille-de ændringsforslag.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af Socialdemokra-terne og Socialistisk Folkeparti under nr. 5, 7 og 10 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stem-me hverken for eller imod de af økonomi- og erhvervsministeren og de af Dansk Folkeparti stilledeændringsforslag.Politiske bemærkningerVenstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget kan støtteden holdning, som økonomi- og erhvervsministeren i svar på spørgsmål 1 har tilkendegivet om, atøkonomi- og erhvervsministeren, i relation til den førstkommende udpegningsperiode i tilfælde afmanglende enighed mellem Realkreditrådet og Realkreditforeningen, vil udpege det af Realkre-ditrådet indstillede medlem og udpege det af Realkreditforeningen indstillede medlem som supple-ant. Begrundelsen herfor er, at Realkreditrådets medlemmer står for 56 pct. af de udestående real-kreditobligationer. Med hensyn til de efterfølgende udpegningsperioder finder flertallet, at økono-mi- og erhvervsministeren i tilfælde af manglende enighed mellem Realkreditrådet og Realkredit-foreningen udpeger medlemmet og suppleanten på baggrund af en indstilling fra henholdsvisRealkreditrådet og Realkreditforeningen.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har herudover noteret sig ministerens besvarelse afspørgsmål 25 vedrørende videregivelse af oplysninger i forbindelse med en arbejdsmarkedspensionfra et pengeinstitut til et pensions- eller forsikringsselskab (administrationsfællesskab). Det er vig-tigt, at den meget store gruppe af arbejdsmarkedsforsikrede personer med en pensionsordning, somi forbindelse hermed har en kapital- eller ratepension i et pengeinstitut, får den samme service ogmulighed for optimal helhedsrådgivning, som gælder for de personer, som har tilsvarende ordningeri pensions- og forsikringsselskaber.Det er vigtigt, at den omtalte analyse hurtigt afsluttes, og lovforslag fremsættes, så lempelsen kantræde i kraft hurtigst muligt og senest den 1. januar 2010
3
Socialdemokraternes og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det væsentligt, atder ved vedtagelse af lovforslaget udfoldes aktive bestræbelser for at finde løsninger med bred poli-tisk opbakning i Folketinget, når det drejer sig om følgende:Regler om videregivelse må ikke hindre, at forsikrede, der opfylder betingelserne for udbetaling,bliver gjort opmærksom på, at de i kraft af en stillet diagnose har ret til udbetaling af forsikring.Videregivelse af oplysningerne skal ske under iagttagelse af regler om datasikkerhed og beskyttel-se af mennesker i en svag situation, men det forekommer helt urimeligt, at forsikrede kan »snydes«for deres retmæssige forsikringssum, måske fordi verden forekommer helt uoverskuelig efter med-delelse om en diagnose med livstruende forløb.Det er helt afgørende, at opsparerne får den rette og nødvendige rådgivning gennem målrettet råd-givning fra deres pensionsinstitut.Opsparerne skal træffe en række valg afhængigt af aktuel livssituation, ægteskabsstatus, forsør-gerpligt, alder, bolig og helbred.Pensionsselskaberne giver støtte og vejledning til disse valg, men hindres af reglerne om videre-givelse af oplysninger mellem de enkelte aktører ved organiseringen af selskabet.Der bør søges en løsning på denne forhindring for optimal rådgivning. Det skal sikres, at den for-sikrede ikke bliver udsat for udnyttelse/pres om mersalg, men alene får optimal rådgivning svarendetil den aktuelle livssituation.V, S, DF, SF, KF og RV har noteret sig ministerens velvilje over for ønskerne fra PenSam i svaretpå spørgsmål 25 og opfordrer ministeren til en hurtig afklaring og lovgivning til gavn for helheds-rådgivningen af kunderne vedrørende pensions- og forsikringsforhold.For S og SF er det helt afgørende, at det stærke og sunde realkreditsystem sikres i fremtiden.Det har den finansielle krise ikke mindst vist behovet for.Det er helt afgørende, at råd og nævn repræsenterer interesserne fra det danske realkreditsystem,således som det kommer til udtryk gennem Realkreditrådet, der alene er bundet til det traditionellerealkreditsystem. Realkreditrådet skal derfor have selvstændig indstillingsret til henholdsvis Penge-og Pensionspanelet, Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet.S og SF har noteret sig, at V, DF, KF og RV støtter økonomi- og erhvervsministeren i,at ministeren udpeger den af Realkreditrådet indstillede i den første udpegningsperiode i tilfælde afmanglende enighed mellem Realkreditrådet og Realkreditforeningen. Ministeren vil samtidig udpe-ge den af Realkreditforeningen indstillede som suppleant i den første udpegningsperiode.S og SF noterer en delvis positiv holdning til deres synspunkter, men S og SF fastholder, at det erhelt afgørende, at realkreditsystemets interesser bedst varetages af Realkreditrådet, hvorfor deresændringsforslag fastholdes.Udvalget finder, at sagen skal tages op til fornyet drøftelse mellem partierne efter førstkommendeudpegningsperiode (4 år).Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):1)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 1, stk. 2,ændres »nr. 6« til: »nr. 5«.«[Konsekvensrettelse]2)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 1, stk. 4,ændres »og 4-6« to steder til: », 4 og 6«, og»og 360, § 363, stk. 3« ændres til: », 360 og 363 a«.[Konsekvensrettelse]3)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 1, stk. 15,ændres »§ 361, stk. 1, nr. 19« til: »§ 361, stk. 1, nr. 18«.«[Konsekvensrettelse]4)Efter nr. 16 indsættes som nye numre:»03.I§ 134, nr. 6,ændres »såfremt selskabet opfylder solvenskravet i § 248, stk. 3, nr. 3« til: »så-fremt kernekapitalelementerne i selskabet udgørende indbetalt aktie- og garantikapital, overskudved emission, andre reserver, der ikke modsvarer forpligtelser, overført overskud eller underskud,medlemskonti, særlige bonushensættelser af type B og årets løbende resultat, tilsammen udgør mereend en tredjedel af solvenskravet eller tilsammen udgør et beløb større end minimumskapitalkra-vet«.04.I§ 138, nr. 7,ændres »såfremt selskabet opfylder solvenskravet i § 248, stk. 3, nr. 3« til: »så-fremt kernekapitalelementerne i selskabet udgørende indbetalt aktie- og garantikapital, overskudved emission, andre reserver, der ikke modsvarer forpligtelser, overført overskud eller underskud,medlemskonti, særlige bonushensættelser af type B og årets løbende resultat, tilsammen udgør mereend en tredjedel af solvenskravet eller tilsammen udgør et beløb større end minimumskapitalkra-vet«.«[Konsekvensrettelse]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(EL):5)Nr. 23udgår.[Selvstændig indstillingsret for Realkreditrådet]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og RV):6)I den undernr. 23foreslåede affattelse af§ 333 a, stk. 2, nr. 3,indsættes efter »Realkreditfor-eningen«: »i forening eller hver for sig«.
5
[Udvidelse af indstillingskompetencen]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(EL):7)Den undernr. 27foreslåede affattelse af§ 345, stk. 1, nr. 6,udgår.[Selvstændig indstillingsret for Realkreditrådet]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF; KF og RV):8)I den undernr. 27foreslåede affattelse af§ 345, stk. 1, nr. 6,indsættes efter »forening«: »ellerhver for sig«.[Udvidelse af indstillingskompetencen]9)Efter nr. 46 indsættes som nyt nummer:»05.I§ 363, stk. 1,ændres »nr. 7« til »nr. 6«.«[Konsekvensrettelse]Til § 2Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(EL):10)Den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 84, stk. 1, nr. 8,udgår.[Selvstændig indstillingsret for Realkreditrådet]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og RV):11)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 84, stk. 1, nr. 8,indsættes efter »forening«: »ellerhver for sig«.[Udvidelse af indstillingskompetencen]Til § 3Af etmindretal(DF), tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):12)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 6, stk. 1, 2. pkt.,ændres »Pligten til at være op-mærksom på sidstnævnte transaktioner indtræder 14 dage efter erklæringens offentliggørelse påFinancial Action Task Force’s hjemmeside.« til: »Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om,hvornår pligten til at være opmærksom på transaktioner, der har forbindelse til de pågældende landeog territorier, træder i kraft.«[Finanstilsynet udsteder bekendtgørelser vedrørende finansielle transaktioner med særlige lande]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):13)Nr. 7affattes således:»7.§ 15, 2. pkt.,affattes således:»Endvidere skal de virksomheder og personer, der er omfattet af loven, sikre sig, at den, der hand-ler på vegne af en anden, er beføjet dertil.««
6
[Rettelse]14)Det undernr. 8foreslåede§ 15, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Hvis en person eller virksomhed handler på vegne af en anden, skal den pågældendesidentitet klarlægges på baggrund af en risikovurdering. Den reelle kunde skal identificeres og legi-timeres i overensstemmelse med kravene i denne lov.«[Lempelse af identifikationskravet for befuldmægtigede]15)I den undernr. 18foreslåede ændring af§ 37, stk. 1, 1. pkt.,ændres »§ 6, stk. 1, 2. pkt.« til: »§6, stk. 2, 2. pkt.«[Rettelse]Til § 416)Nr. 4affattes således:»4.I§ 6, stk. 4,ændres »dog § 10, stk. 1, nr. 6« til: »dog § 9 a om andelsklasser, § 10, stk. 1, nr.7,«.«[Konsekvensrettelse]17)Nr. 13affattes således:»13.I§ 21, stk. 4,der bliver stk. 5, indsættes efter »stk. 3«: »og 4«, og »5 og 6« ændres til: »6 og7«.«[Konsekvensrettelse]18)Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 73, stk. 1,ændres »nr. 27« til: »nr. 28«.«[Konsekvensrettelse]19)Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 110 b, stk. 4,ændres »nr. 6« til: »nr. 7«.«[Konsekvensrettelse]20)Nr. 43affattes således:»43.§ 114 f, stk. 1,affattes således:»§ 3, stk. 1, § 6, stk. 2-4, § 8, § 9, § 9 a, § 10, stk. 1, nr. 1-28, §§ 17-42, 44, 46 og 47, § 48, stk. 1,5 og 6, § 49, kapitel 9 og 10, §§ 74-76, 78 og 80-86 a samt kapitel 18-20 finder med de fornødnetilpasninger anvendelse for hedgeforeninger, som er omfattet af § 114 a, stk. 1.««[Konsekvensrettelse]21)Efter nr. 46 indsættes som nyt nummer:»03.§ 120, stk. 2,affattes således:
7
»Stk. 2.Finanstilsynet kan give påbud om berigtigelse af forhold, der er i strid med § 18. Finans-tilsynet kan i den forbindelse foretage inspektionsbesøg i filialer af administrationsselskaber og in-vesteringsselskaber.««[Korrektion]Til § 1522)Paragraffen affattes således:»§ 15Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog stk. 2-7.Stk. 2.Lovens § 1, nr. 01, 1, 02, 26, 33-47, 05 og § 3, nr. 7 og 8, træder i kraft den 1. januar 2010.Stk. 3.Lovens § 4, nr. 4-6, 9, 11-13, 01, 26, 02, 40, 41, 43, 44 og 47, og §§ 5-7 træder i kraft den1. januar 2010, jf. dog stk. 4.Stk. 4.For afdelinger, der oprettes i tidsrummet 1. juli 2009 til 31. december 2009, eller for eksi-sterende afdelinger, der beskattes efter aktieavancebeskatningslovens § 19, træder bestemmelsernenævnt i stk. 3 i kraft den 1. juli 2009.Stk. 5.Fondsmæglerselskaber, der ved lovens ikrafttræden administrerer en eller flere kollektiveinvesteringsordninger, jf. § 115 i lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andrekollektive investeringsordninger m.v., kan fortsætte med at administrere disse kollektive investe-ringsordninger, såfremt de administrerede kollektive investeringsordninger anmeldes til Finanstil-synet inden den 1. september 2009.Stk. 6.Lovens § 9 træder i kraft den 1. juni 2009. § 9 har virkning for indberetninger, der skullehave været indsendt til Finanstilsynet senest den 1. juni 2009 og efterfølgende.Stk. 7.Ændringen af § 120, stk. 2, i lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt an-dre kollektive investeringsordninger m.v., jf. § 4, nr. 03, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.«[Delvis ændring af lovens ikrafttræden]
BemærkningerTil nr. 1Ændringen er en konsekvens af, at § 361, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed ophævesmed lovforslagets § 1, nr. 34.Til nr. 2Ændringerne er konsekvenser af, at der indsættes et nyt stk. 6 i § 347 og en ny § 363 a i lov omfinansiel virksomhed, jf. lovforslagets § 1, nr. 26 og 47.Til nr. 3Ændringen er en konsekvens af, at § 361, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed ophævesmed lovforslagets § 1, nr. 34.Til nr. 4
8
Forslagene er en konsekvens af, at § 248, stk. 3, nr. 3, ophæves med lovforslagets § 1, nr. 18. Medændringsforslaget indsættes teksten fra § 248, stk. 3, nr. 3, i § 134, nr. 6, og § 138, nr. 7. Der er ikkehermed tilsigtet en indholdsmæssig ændring af bestemmelserne.Til nr. 5, 7 og 10Lovforslaget indeholder bestemmelser om, at Realkreditrådet fremover skal dele sin indstillingsrettil henholdsvis Penge- og Pensionspanelet, Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet medRealkreditforeningen. Alle ændringsforslag er begrundet med, at– Realkreditforeningen på grund af, at deres medlemmer ejes henholdsvis af Danske Bank ogNordea Kredit, har sammenfaldende interesser med Finansrådet,– Realkreditforeningen derfor allerede i realiteten gennem Finansrådet er repræsenteret i hen-holdsvis Penge- og Pensionspanelet, Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet,– Realkreditrådet repræsenterer medlemmer, hvis hovedaktivitet er klassisk dansk realkreditinsti-tutvirksomhed og ikke pengeinstitutvirksomhed, og– Realkreditrådets adgang til at indstille medlemmer i disse tre fora, og repræsentationen for dendanske realkreditmodel derfor ikke skal indskrænkes.Til nr. 6Ændringen medfører, at medlemmet for realkreditinstitutterne kan indstilles af Realkreditrådet ogRealkreditforeningen i forening, eller at Realkreditrådet og Realkreditforeningen kan indstille etmedlem hver, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren udpeger medlemmet.Nordea Kredit og Realkredit Danmark A/S er trådt ud af Realkreditrådet med virkning fra 1. janu-ar 2009 og har dannet Realkreditforeningen. Da Realkreditforeningen repræsenterer kreditinstitut-ter, der dækker 44 pct. af markedet, er det hensigtsmæssigt, at de sammen med Realkreditrådet ind-stiller et medlem til Penge- og Pensionspanelet. I tilfælde af at Realkreditrådet og Realkreditfor-eningen ikke kan blive enige om at udpege et medlem i fællesskab, sikrer ændringen, at foreninger-ne hver for sig kan indstille et medlem, således at økonomi- og erhvervsministeren kan udpege etmedlem og pladsen ikke står tom.Til nr. 8Ændringen medfører, at repræsentanten for realkreditinstitutterne kan indstilles af Realkreditrådetog Realkreditforeningen i forening, eller at Realkreditrådet og Realkreditforeningen kan indstille enrepræsentant hver, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren udpeger medlemmet.Nordea Kredit og Realkredit Danmark A/S er trådt ud af Realkreditrådet med virkning fra 1. janu-ar 2009 og har dannet Realkreditforeningen. Da Realkreditforeningen repræsenterer kreditinstitut-ter, der dækker 44 pct. af markedet, er det hensigtsmæssigt, at de sammen med Realkreditrådet ind-stiller et medlem til Det Finansielle Virksomhedsråd. I tilfælde af at Realkreditrådet og Realkredit-foreningen ikke kan blive enige om at udpege et medlem i fællesskab, sikrer ændringen, at forenin-gerne hver for sig kan indstille et medlem, således at økonomi- og erhvervsministeren kan udpege etmedlem og pladsen ikke står tom.Til nr. 9Ændringen er en konsekvens af, at § 361, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed ophævesmed lovforslagets § 1, nr. 34.
9
Til nr. 11Ændringen medfører, at repræsentanten for realkreditinstitutterne kan indstilles af Realkreditrådetog Realkreditforeningen i forening, eller at Realkreditrådet og Realkreditforeningen kan indstille enrepræsentant hver, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren udpeger medlemmet.Nordea Kredit og Realkredit Danmark A/S er trådt ud af Realkreditrådet med virkning fra den 1.januar 2009 og har dannet Realkreditforeningen. Da Realkreditforeningen repræsenterer kreditinsti-tutter, der dækker 44 pct. af markedet, er det hensigtsmæssigt, at de sammen med Realkreditrådetindstiller et medlem til Fondsrådet. I tilfælde af at Realkreditrådet og Realkreditforeningen ikke kanblive enige om at udpege et medlem i fællesskab, sikrer ændringen, at foreningerne hver for sig kanindstille et medlem, således at økonomi- og erhvervsministeren kan udpege et medlem og pladsenikke står tom.Til nr. 12Ændringen betyder, at Finanstilsynet udsteder bekendtgørelser vedrørende finansielle transaktio-ner med lande, der udgør særlig risiko for hvidvask og terrorisme jf. Financial Action Task Forcesliste (FATF-listen).Til nr. 13Der er tale om en rettelse, idet det foreslåede 2. pkt. skal erstatte det eksisterende 2. pkt.Til nr. 14Hvidvaskloven stiller krav om, at virksomheder og personer omfattet af loven skal have kendskabtil deres kunder, herunder krav om, at kunden legitimerer sig, når der optages forretningsmæssigforbindelse med denne. Hvis kunden er en fysisk person, skal legitimationen omfatte navn, adresseog cpr.nr. eller anden lignende legitimation, hvis den pågældende ikke har et cpr.nr. Hvis kunden eren virksomhed, skal legitimationen omfatte navn, adresse og cvr.nr. eller anden lignende legitimati-on, hvis den pågældende ikke har et cvr.nr.Pengeinstituttet kan beslutte at gennemføre legitimationsproceduren m.v. ud fra en risikovurde-ring. En sådan risikovurdering kan dog ikke føre til, at man blot noterer kundens oplysninger. Derskal således i alle tilfælde foreligge en eller anden form for dokumentation, f.eks. et legitimations-dokument eller en samkøring af kundens oplysninger mod cpr.-registeret/cvr.-registeret, og der skalgøres notat på sagen herom.Hvis kunden ikke er fysisk tilstede for at legitimere sig, skal der træffes yderligere foranstaltnin-ger for at sikre kundens rette identitet, dvs. navn, adresse og cpr.nr./cvr.nr. Der er i loven givet ek-sempler på sådanne yderligere foranstaltninger.Det fremsatte lovforslag vedrører personer, som handler på vegne af kunden. Kravet er, at virk-somheder og personer omfattet af hvidvaskloven må have vished for, at den, der angiver at handlepå en andens vegne, rent faktisk er den person, vedkommende udgiver sig for at være. Stilles dettekrav ikke, er der risiko for, at det reelle kundeforhold kan sløres.Det bør imidlertid være muligt i mange tilfælde at lempe identitets- og legitimationskravene tilden, som handler på en andens vegne, hvis der er sikkerhed for, at kravene til identifikation og legi-timation af den reelle kunde er opfyldt. Kunden kan f.eks. være en virksomhed, forening eller of-fentlig institution, hvor der ofte sker ændring af fuldmagtsforhold.
10
Kravet om kendskab til den, der handler på en andens vegne, skal endvidere ses i sammenhængmed lovforslaget § 3, nr. 7 (§ 15, stk. 1), hvor der stilles krav om, at man skal sikre sig, at den på-gældende er beføjet til at handle på den andens vegne.Hvis en fysisk person kommer til stede f.eks. i et pengeinstitut med en skriftlig fuldmagt fra kun-den, kan det være tilstrækkeligt, at den pågældendes navn og stillingsbetegnelse oplyses og doku-menteres. Er der tale om etablering af et nyt kundeforhold, kan der imidlertid være behov for yder-ligere legitimationsforanstaltninger.Et pengeinstitut vil typisk modtage meddelelser via fjernkommunikation (e-mail, telefax), som in-deholder instruktioner fra kunden om udførelse af transaktioner, og sådanne instruktioner vil væresigneret af personer med angivelse af navn og stillingsbetegnelse. Hvis navn og stillingsbetegnelsepå afsenderen i en e-mail/telefax svarer til det, som er angivet i fuldmagten, som kunden har udleve-ret til pengeinstituttet, og hvis instruktionen modtages fra en af kunden oprettet mail- eller telefax-adresse, bør der ikke stilles krav om yderligere foranstaltninger, hvis ikke andet taler imod.Ændringsforslaget indebærer dermed en lempelse for de virksomheder, der er omfattet af hvid-vaskloven, idet kravet nu er, at såfremt en person eller virksomhed handler på vegne af en anden,skal den pågældendes identitet klarlægges på baggrund af en risikovurdering. Det er muligt, at risi-kovurderingen fører til, at der skal kræves flere identifikationsoplysninger end blot navnet, typisken stillingsbetegnelse og eventuelt adresse og cpr.nr./cvr.nr. Det er endvidere muligt, at disse oplys-ninger i vid udstrækning skal dokumenteres, men dette vil være op til en risikovurdering.Det skal kunne godtgøres over for den myndighed, der fører tilsyn med den pågældendes overhol-delse af loven, at undersøgelsens omfang er tilstrækkeligt i forhold til risikoen for hvidvask og ter-rorfinansiering.For at understrege, at identifikations- og legitimationskravene ofte vil være forskellige i forhold tildet, som gælder i relation til kunder, foreslås anvendelse af formuleringen »skal den pågældendesidentitet klarlægges på baggrund af en risikovurdering«.Til nr. 15Der er tale om en rettelse, idet det er henvisningen til § 6, stk. 2, 2. pkt., der ændres.Til nr. 16Ændringen er en konsekvens af, at der indsættes et nyt nummer i § 10, stk. 1, jf. lovforslagets § 4,nr. 6. Konsekvensrettelsen er slået sammen med ændringen af § 6, stk. 4, i lov om investeringsfor-eninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., jf. lovforslagets § 4,nr. 6.Til nr. 17Ændringerne er konsekvenser af, at der indsættes et nyt stykke i § 21, jf. lovforslagets § 4, nr. 12.Konsekvensrettelsen er slået sammen med ændringen af § 21, stk. 4, der bliver stk. 5, i lov om inve-steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., jf. lov-forslagets § 4, nr. 13.Til nr. 18-20Ændringerne er konsekvenser af lovforslagets § 4, nr. 6.
11
Til nr. 21Der er tale om en korrektion af § 120 i lov om investeringsforeninger og specialforeninger samtandre kollektive investeringsordninger m.v., hvorved Finanstilsynets mulighed for at foretage godskik-inspektioner i filialer af administrationsselskaber og investeringsselskaber som følge af en tek-nisk fejl i lov nr. 67 af 3. februar 2009 blev fjernet. Af bemærkningerne til lov nr. 67 af 3. februar2009, § 17, nr. 1 fremgår: »Det foreslås med affattelsen af § 120, stk. 1, at det tydeliggøres, at For-brugerombudsmanden også kan anlægge sager om civilretlige krav, herunder krav om erstatning ogtilbagebetaling af uretmæssigt opkrævede beløb m.v., og at bestemmelsen om, at Forbrugerom-budsmanden kan udpeges som grupperepræsentant i gruppesøgsmål, overføres fra stk. 2 til stk. 1 i§ 120. Endvidere præciseres det, at markedsføringslovens § 20, § 27, stk. 1, og § 28 om bl.a. erstat-ningssøgsmål finder tilsvarende anvendelse i sådanne sager, og at Forbrugerombudsmanden harhjemmel efter markedsføringslovens § 23, stk. 1, til at forhandle med de finansielle virksomhedermed henblik på at opnå en eventuel forligsmæssig løsning af sagen. Forslaget tilsigter i øvrigt ikkenogen ændring i det forhold, at Finanstilsynet har kompetence til at træffe afgørelse m.v. i god skik-sager.« Det har således ikke været intentionen at fjerne Finanstilsynets hjemmel til inspektioner.Hjemmelen foreslås derfor indsat igen.Til nr. 22Der er tale om en ændring af lovforslagets ikrafttræden på tre områder. For det første udvides op-listningen i stk. 2, således at reglerne om tilsynet med filialer af udenlandske finansielle virksomhe-der, herunder filialernes betaling af afgift til Finanstilsynet, træder i kraft på et senere tidspunkt. Detforeslås, at ikrafttræden for disse regler er den 1. januar 2010. Hermed får filialerne mulighed for atbudgettere denne udgift. For det andet præciseres det i stk. 3, at det alene er ændringerne i lov ominvesteringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. omoprettelse af andelsklasser, som træder i kraft den 1. januar 2010. For overskuelighedens skyld erstk. 3 blevet opdelt, således at sidste led, om at for de afdelinger, der oprettes i tidsrummet den 1.juli 2009 til den 31. december 2009, eller de eksisterende afdelinger, der beskattes efter aktieavan-cebeskatningslovens § 19, træder bestemmelserne om andelsklasser i kraft den 1. juli 2009, nufremgår af stk. 4. For så vidt angår de regler, der med lovforslaget ændres og indføres i lov om in-vesteringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., og somikke vedrører andelsklasser, træder disse i kraft den 1. juli 2009, jf. stk. 1.For det tredje foreslås i stk. 7, at ændringen i § 120, stk. 2, i lov om investeringsforeninger og spe-cialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. træder i kraft dagen efter bekendt-gørelsen i Lovtidende. Årsagen hertil er, at hjemmelen i § 120, stk. 2, er en vigtig bestemmelse forFinanstilsynets arbejde med at påse overholdelsen af lovens god skik-regler.
Hans Christian Schmidt (V)fmd.Jacob Jensen (V) Jens Vibjerg (V)Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard (V) Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Per Ørum Jørgensen (KF) Per Husted (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF)Flemming Bonne (SF) Morten Helveg Petersen (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
12
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
13

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 120Bilagsnr.123456789101112131415161718TitelHøringssvar og høringsnotat fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 23/2-09 fra RealkreditrådetUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 6/3-09 fra InvesteringsForeningsRådetHenvendelse af 12/3-09 fra Realkreditforeningen, Realkreditrådet,Finansrådet og Forsikring & PensionHenvendelse af 17/3-09 fra RealkreditforeningenHenvendelse af 23/3-09 fra Forbrugergrupperne i PenSamSupplerende høringsnotat fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 6/4-09 fra PenSam LivÆndringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren1. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren2. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren3. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren4. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 120Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 23/2-09 fra Realkreditrådet,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en ordning, således at kunder i forsikringsselskaber og pen-sionskasser bliver varslet om oplysninger om kunden, som kan brugesandre steder i koncernen, til økonomi- og erhvervsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om det kan sikres borgere med en livstruende sygdom, at deinformeres direkte om deres forsikringsforhold, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at sikre alle kunder i en koncern rådgivning, som optimererudbyttet af deres pension og/eller forsikring, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er trygt fremtidig at svække den traditionelle unikkedanske realkreditmodel, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om tilsynet har de nødvendige redskaber, når outsourcing ersket til udenlandske aktører, til økonomi- og erhvervsministeren, og
3
4
5
6
14
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
1920
ministerens svar herpåSpm., om muligheden for opdeling i andelsklasser giver tilstrækkeliggennemsigtighed og indflydelse for ejerne og for tilsyn, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for, at man ikke af lovforslagets titel kan se, atder sker ændring af skattelove i lovforslaget, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ændring af aktieavancebeskatningslovens (ABL) § 19 ominvesteringsselskaber, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om investeringsforeningsbeviser i investeringsforeninger, derer opdelt i andelsklasser, er omfattet af ABL § 19 med den konse-kvens, at ejerne beskattes efter (et forsinket) lagerprincip, til økono-mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang det forventes, at eksisterende investerings-foreningsafdelinger opdeles i andelsklasser, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en betydelig udvidelse af antallet af selskaber m.v., hvisaktier nu bliver omfattet af ABL § 19 (investeringsselskaber), til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om et selskab, der efter den generelle ændring i ABL § 19, nuvil overgå til beskatning efter ABL § 19, hvis der blandt aktionærerneer personer, der på overgangstidspunktet ikke længere er ansat i detselskab, der investeres i, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til forslaget om Realkreditrådets og Realkredit-foreningens indstillinger til Penge- og Pensionspanelet, Fondsrådet ogDet Finansielle Virksomhedsråd, jf. Realkreditrådets og Forbrugerrå-dets høringssvar, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til Forbrugerrådets vurdering af konkurrencenpå realkreditmarkedet, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om lovforslagets forslag om, at pengeinstitutternes indflydelse iPenge- og Pensionspanelet, Fondsrådet og det Finansielle Virksom-hedsråd styrkes væsentligt på bekostning af de kundeejede realkredit-institutters organisation, Realkreditrådet, til økonomi- og erhvervsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for og en vurdering af forholdet mellem Re-alkreditforeningen og Finansrådet, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 6/3-09 fra InvesteringsFore-ningsRådet, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. tilbagetagetSpm. om kommentar til henvendelsen af 12/3-09 fra Realkreditfor-
15
21
22
23
24
2526
eningen, Realkreditrådet, Finansrådet og Forsikring & Pension, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 17/3-09 fra Realkreditfor-eningen, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar her-Spm. om kommentar til henvendelse af 23/3-09 fra Forbrugergrup-perne i PenSam, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en uddybning og præcisering af de økonomiske og admini-strative konsekvenser for erhvervslivet, jf. pkt. 4, side 22, under dealmindelige bemærkninger i lovforslaget, set i relation til brevet af12/3-09 fra Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Finansrådet ogForsikring & Pension, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren vil ændre lovforslaget, så Finanstilsynet udste-der bekendtgørelser vedrørende finansielle transaktioner med lande,der udgør en særlig risiko for hvidvask og terrorisme, frem for, atvirksomhederne selv skal følge med på Financial Action Task Forceshjemmeside, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 6/4-09 fra PenSam Liv, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udformning af ændringsforslag, der med-fører, at Finanstilsynet pålægges at udstede bekendtgørelser vedrø-rende finansielle transaktioner med lande, der udgør særlig risiko forhvidvask og terrorisme, jf. Financial Action Task Forces liste (FATF-listen), til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå