ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

24. marts 2009

 

 

Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 120 stillet af Erhvervsudvalget den 2. marts 2009.

 

 

 

Spørgsmål 7:

Giver muligheden for opdeling i andelsklasser tilstrækkelig gennemsigtighed og indflydelse for ejerne og for tilsyn?

 

Svar:

En afdeling under en investeringsforening skal i sit navn angive, hvis den har eller kan etablere  andelsklasser. Dette kan f.eks. gøres ved at tilføje ”(AK)” til afdelingens navn. På denne måde sendes et signal til investorerne om, at afdelingen muligvis indeholder andelsklasser.

 

Muligheden for etablering af andelsklasser, herunder hvilke typer andelsklasser, skal angives i en forenings vedtægter. Endvidere skal en forening, der har andelsklasser, på foreningens hjemmeside oplyse, hvilke andelsklasser, der rent faktisk er oprettet i foreningen.

 

Endelig fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at Finanstilsynet vil fastsætte nærmere regler for oplysning om andelsklasser i en forenings prospekter.

 

Således sikres der gennemsigtighed ved oplysninger om andelsklasserne på henholdsvis foreningens hjemmeside, i afdelingens navn, i foreningens vedtægter og i foreningens prospekter.

 

Skulle disse oplysninger ikke være tilstrækkelige, har Finanstilsynet hjemmel i lovforslaget til at fastsætte yderligere regler om en forenings offentliggørelse af oplysninger om andelsklasser.

 

En opdeling i andelsklasser medfører ikke nogen indskrænkning i den indflydelse, en investor har som medejer af en investeringsforening. I henhold til lovforslaget stemmer en investor i en andelsklasse således på lige fod med investorer i andre andelsklasser, hvad angår forhold som vedrører alle investorerne. Er der imidlertid tale om et forhold, der alene vedrører én andelsklasse, vil det kun være denne klasses medlemmer, der har stemmeret. Ved afvikling af en andelsklasse er det f.eks. kun den pågældende andelsklasses medlemmer, der kan stemme.

 

Umiddelbart efter at en forening har etableret en andelsklasse, skal foreningen meddele Finanstilsynet dette. Meddelelsen skal indeholde oplysning om andelsklassens karakteristika og principper for omkostningsfordeling.

 

Meddelelsen til Finanstilsynet danner grundlag for en prøvelse af, om den oprettede andelsklasse er lovligt oprettet i henhold til loven og de rammer, som foreningen har fastsat i foreningens vedtægter. Endvidere vil Finanstilsynet påse, at der ikke sker en urimelig omkostningsfordeling mellem andelsklasser i samme afdeling. En urimelig omkostningsfordeling kan eksempelvis være, at én andelsklasse betaler for en anden andelsklasses omkostninger. Konkluderer Finanstilsynet, at der er lagt op til en urimelig omkostningsfordeling, kan Finanstilsynet påbyde foreningen at ændre denne fordeling.

 

Lovforslaget indeholder således regler, der skal sikre, at Finanstilsynet bliver behørigt orienteret, således at Finanstilsynet kan reagere, hvis det skulle være nødvendigt af hensyn til investorernes interesser.

 

Viser en forening sig ikke at være i stand til at håndtere andelsklasser uden ulempe for investorerne, kan Finanstilsynet fratage foreningen retten til at have andelsklasser.

 

Skulle erfaringer med andelsklasser vise, at der er behov for yderligere tilsynsmæssige foranstaltninger, er der i lovforslaget hjemmel til, at Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler herom.

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk