Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 125 - Forslag til Lov omændring af lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes svar på henvendelse af 22. februar 2009 fra Jan Johansen, Frederiksberg (L 125 – bilag 5).

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Jan Johansen har den 22. februar 2009 rettet henvendelse til Skatteudvalget.

Henvendelsen angår ikke lovforslag L 125, men overgangreglerne i lov nr. 85 af 20. februar 2008.

Jan Johansen har redegjort for sine planer om afvikling af virksomhed her i landet og om at flytte til Frankrig. Han foreslår to ændringsforslag:

1 Skatteministeren skal have bemyndigelse til at bestemme, at den hidtidige skattefritagelse for dansk pension efter den tidligere dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst, fortsat skal gælde for personer, som inden fremsættelsen af lovforslag L 13 den 28. november 2007 havde truffet væsentlige økonomiske dispositioner til at flytte til Frankrig. Skattefritagelsen skal altså også gælde for personer, som først flytter til Frankrig i fremtiden.

2. Skatteministeren skal have administrativ bemyndigelse til at kompensere alle danske statsborgere, der ønsker at flytte til Frankrig, men fortsat er forpligtet til at betale dansk skat, for merudgift ved fuld dækning af sundhedsudgifter i det franske sundhedssystem.

 

Jeg vil hertil svare, at når personer her i landet har fået nedsat deres danske beskatning gennem indbetalinger til en pensionsordning, har det hele tiden været en forudsætning, at der også skulle ske dansk beskatning af udbetalingerne fra ordningen. Tidligere forhindrede den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst ganske vist, at Danmark kunne gennemføre denne beskatning af pensionsudbetalinger, hvis modtageren var flyttet til Frankrig.

Men der har aldrig været nogen garanti for, at der ikke ville ske ændringer af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Personer med en pensionsordning har altså ikke kunnet planlægge flytning til Frankrig på det grundlag, at de kunne undgå den danske skat af deres danske pension, som skulle være modstykket til tidligere danske skattefradrag.

Tværtimod har det været kendt gennem mange år, at Danmark søgte at få ændret de dobbeltbeskatningsoverenskomster, som forhindrede dansk beskatning af danske pensioner.

Lov nr. 85 af 20. februar 2008 har overgangsregler for at undgå, at opsigelsen af den dansk-franske overenskomst skulle medføre markante ændringer i økonomiske forhold for personer, der f.eks. på grund af alder har svært ved at tilpasse deres økonomi til den ændrede beskatning, f.eks. ved flytning. Den blev derfor fastsat, at de personer, der var flyttet til Frankrig senest den 28. november 2007 og var begyndt at modtage pension senest den 31. januar 2008, bevarer deres hidtidige skattefritagelse.

Det svarer til, hvad der tidligere er bestemt i forbindelse med ændringer af dobbeltbeskatningsoverenskomster med andre lande, hvor ændringen har medført, at Danmark med virkning for fremtiden kunne beskatte personer i det andet land af deres danske pension.

Jeg ser ikke grund til at indføre en regel om, at personer, som ikke er omfattet af de vedtagne overgangsregler, alligevel skal kunne opnå administrativ fritagelse for dansk beskatning.

Jeg ser heller ikke grund til at indføre en bestemmelse om, at personer, som i fremtiden flytter til Frankrig, skal have kompensation for merudgift for franske sundhedsudgifter.

 

Â