Til skatteudvalgets medlemmer, stedfortrædere og Skatteministeren.

 

Jeg skriver vedrørende L 125 - Forslag til lov om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Ændringen af loven indfører en særregel for franskmænd i Danmark, ligesom den har som ambition at sikre tjenestemænd og virksomheder mod dobbeltbeskatning fra Frankrig.

 

Som dansk statsborger født i Frankrig og som lønmodtager i 38 år i det danske sundhedsvæsen er det urimeligt at være bragt i en situation, hvor man har et ønske om at vende hjem for at pleje mine mor, men ikke kan få klarlagt under hvilke økonomiske præmisser man kan fraflytte Danmark.

født i Frankrig

Skatteministerens manglende evne til at indgå en ny DOB-aftale med Frankrig har den umiddelbare konsekvens, at det ikke er muligt for mig flytte tilbage til mit fødeland for at afslutte livet samme sted som det begyndte fordi jeg ikke har mulighed for at betale skat til både Danmark og Frankrig hvilket vil være tilfældet i øjeblikket.

 

Det er således uforståeligt, at:

1)      Skatteministeren med denne lovændring varetager franske statsborgeres interesse i Danmark og danske virksomheder i Frankrigs interesser, men ikke vil varetage danske statsborgeres, der ønsker at bosætte sig i Frankrig interesser. Det stÃ¥r ikke klart hvorfor skatteministeren finder, at det er nødvendigt at tilgodese franske statsborgere uden diplomatstatus i Danmark, men ikke vil indføre tilsvarende særregler for danske statsborgere, der ønsker at bosætte sig i Frankrig. Hvorfor ønsker skatteministeren bedre vilkÃ¥r for franske statsborgere i Danmark end danske statsborgere i Frankrig?

2)      Regeringen i regeringsprogrammet fremfører at Danmark skal være i hjertet af Europa, men samtidig indfører særregler for andre EU borgere i Danmark, samt begrænser sine egne statsborgeres mulighed for fri bevægelighed i EU. Jeg kan pÃ¥ ingen mÃ¥de se at dette kan være i overensstemmelse med EU’s traktatfæstede regler. Det fremgÃ¥r ligeledes af EU’s regler at medlemslandene er forpligtet til at indgÃ¥ DOB’er. Det er uforstÃ¥eligt at Skatteministeren i lovforslaget ikke redegør for hvorfor han finder, at lovforslaget ikke har EU-retlige konsekvenser?

3)      Det er højst udemokratisk at lovforslaget ikke har været sendt i almindelig høring. Regeringen magtede at sende den lov, der skal implementere kreditpakken i høring. Jeg kan sÃ¥ledes ikke se hvilke begrundelser, der er for at denne ændringslov ikke har været i høring?

4)      Det er højst urimeligt at skatteministeren i lovforslaget ikke redegør for a) de juridiske og økonomiske konsekvenserne af at DOB med Frankrig ikke længere eksisterer b) forhandlingerne med Frankrig om opsigelse, samt status pÃ¥ de igangværende forhandlinger om indgÃ¥else af en ny DOB.

 

 

Afslutningsvis vil jeg opfordre Skatteudvalget og Skatteministeren til at overveje hvorvidt særregler er vejen frem for Danmark i EU. Økonomi- og erhvervsminister har den 27. februar 2009 udtalt, at Danmark tager 1. pladsen i det indre marked. Sådanne ordninger som Skatteministeren forslår her har den konsekvens, at Danmark igen risikerer at tabe en skattesag ved EF-domstolen.

 

Mvh

Michele Hansen, Sundbyvej 14, 3600 Frederikssund