Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

CAP/ J.nr. 2008-3698

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 1. april 2009

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. marts 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 1 (Ad L 136), stillet efter ønske af Lone Dybkjær (RV).

­

 

Spørgsmål nr. 1:

 

”Vil ministeren bekræfte, at udmålingen til støtte til ansættelse af handicaphjælpere sker med udgangspunkt i de løn- og ansættelsesvilkår, der er gældende for handikaphjælpere, og altså ikke med udgangspunkt i løn- og ansættelsesvilkårene for social- og sundhedsassistent/hjemmehjælpere?”

 

Svar:

 

Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, foreslås det, at ministeren i en bekendtgørelse kan fastsætte nærmere regler for udmåling af tilskud til ansættelse af hjælpere med udgangspunkt i lønniveauet for sammenlignelige faggrupper.

 

Der kan være sammenlignelige faggrupper ansat både på det private og det offentlige område. Disse faggrupper kan være ansat under forskellige betegnelser, afhængig af den enkeltes faglige baggrund, uddannelse mv. Det er ikke hensigten at fastsætte i bekendtgørelsen, at der kun kan tages udgangspunkt i bestemte kvalifikationer eller en bestemt faggruppe ved udmålingen af tilskuddet, da det vil kunne modvirke ønsket om og behovet for at understøtte fleksibiliteten i ordningen og dermed muligheden for at tilgodese særlige behov i forhold til den enkelte borger.

 

Det kan supplerende oplyses, at på baggrund af intentionerne i lovforslaget, som de er formuleret i lovforslagets bemærkninger, vurderes det ikke at være indenfor rammerne af lovforslaget, hvis kommunalbestyrelsen fremover alene udmåler tilskud til ansættelse af hjælpere på niveau med ufaglært social- og sundhedspersonale. Ved udmålingen skal der ud over grundlønnen sikres rummelighed i udmålingen, så der blandt andet tages højde for tidsbestemte tillæg, stedtillæg, øvrige tillæg som for eksempel funktions- og kvalifikationstillæg, pension, løn under sygdom mv. Det er desuden en forudsætning, at der ved fastsættelsen af niveauet for udmåling af udgifterne til aflønning tages højde for de for særlige behov, der kan medføre, at det kan være nødvendigt at ansætte hjælpere med særlige kvalifikationer og/eller en særlig faglig baggrund. Lægges for eksempel grundlønnen på løntrin 11 i overenskomsten mellem KL og FOA til grund for aflønningen, er det vurderingen, at der ikke kan sikres den rummelighed i BPA-ordningerne, der er i overensstemmelse med intentionerne i lovforslaget.

 

Det må slås fast, at hensigten med lovforslaget er at sikre, at udmåling af tilskuddet til ansættelse af hjælpere bliver mere ensartet, og at sikre, at ’bunden’ for udmålingen af dette tilskud samlet set løftes, så der i alle kommuner tages højde for en række grundlæggende elementer. Det gælder for eksempel udmåling til blandt andet arbejdsmarkedspension, løn under sygdom og udmåling til dækning af alle tidsbestemte tillæg - herunder også nattillæg for de hjælpere, der arbejder på disse tidspunkter. Det er satspuljepartiernes ønske at sikre, at borgere, der modtager hjælp i form af BPA, også kan rekruttere og fastholde de nødvendige hjælpere.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/Morten Starch Lauritsen Â