Trafikudvalget 2008-09
L 145 Bilag 7
Offentligt
674455_0001.png
674455_0002.png

1. udkast

Ændringsforslag til

forslag til lov om ændring af lov om jernbane(Supplerende regler som følge af passagerrettighedsforordningen mv.)(L 145)Aftransportministeren:Til § 1

1)

Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:

»01.

I§ 21 i, stk. 1, nr. 6,ændres »jf. § 8 d, stk. 3, og« til: »jf. § 8 d, og«.«[Redaktionel ændring]

2)

Nr. 11udgår.[Konsekvensændring]

3)

Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:

»02.

I§ 24indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:»Stk. 7.Transportministeren kan fastsætte regler om, at Jernbaneklagenævnet varetagertilsyns- og klagefunktioner vedrørende reglerne i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1371/2007 af 23. oktober 2007 om jernbanepassagerers rettigheder ogforpligtelser. Transportministeren kan herunder fastsætte, at Jernbaneklagenævnet ikkebehandler klager vedrørende civilretlige tvister.«Stk. 7 bliver herefter stk. 8.«[Jernbaneklagenævnets opgaver]Til § 2

4)

Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Jernbanelovens §§ 8 d, 12, 21 og 22 og § 24, stk. 7, som ændret henholdsvisaffattet ved denne lovs § 1, nr. 3-8, 01, 10 og 02, træder i kraft den 3. december 2009.[Konsekvensændring]

Bemærkninger

Til nr. 1Af redaktionelle grunde foreslås det, at henvisningen i § 21 i, stk. 1, nr. 6, omTrafikstyrelsens tilsyn med handlings-, beredskabs- og informationsplaner, i det hele skertil § 8 d og ikke kun til et enkelt stykke i § 8 d. § 8 d vedrører regler om beredskab.C:\DOCUME~1\WEBUDV~1\LOCALS~1\Temp\BCL Technologies\easyPDF5\@BCL@5446EE5C\@[email protected]
Til nr. 2 og 3Det foreslås, at bestemmelsen om, at passagerers klager vedrørende overtrædelse afpassagerrettighedsforordningen kan indbringes for Jernbaneklagenævnet, udgår.Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, der er godkendt af økonomi- og erhvervsministeren ihenhold til loven om forbrugerklager, blev oprettet den 1. februar 2009. Ankenævnetbehandler civilretlige tvister i forbindelse med rejse med kollektiv trafik og består af endommer som formand og repræsentanter for henholdsvis forbruger- og erhvervsinteresser.Det vil skabe uklarhed hos forbrugerne, hvis der er flere forskellige klageorganer, sombehandler de samme klager vedrørende passagerrettighedsforordningen, hvorfor detforeslås at udnytte, at der allerede er klageadgang til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.Som nævnt skal Ankenævnet for Bus, Tog og Metro alene behandle civilretlige tvister –dvs. sager, hvori typisk indgår et økonomisk mellemværende mellem passageren ogtrafikselskabet, f.eks. erstatningssager i forbindelse med forsinkelser og aflysninger. Der vilsåledes fortsat være behov for at føre tilsyn med, at forordningen overholdes – eksempelvisreglerne om rejseoplysninger, billetreservations- og kvalitetsstyringssystemer samt desærlige regler om handicappede og bevægelseshæmmede personer. På den baggrundforeslås det, at transportministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, atJernbaneklagenævnet varetager tilsyns- og klagefunktioner, men ikke behandlercivilretlige tvister, der kan behandles af Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Målet er atskabe rammerne for et effektivt klagesystem til gavn for passagerne.Til nr. 4Forslaget er en konsekvensændring af, at der er ændret i lovforslaget, jf. bemærkningernetil nr. 1-3.
C:\DOCUME~1\WEBUDV~1\LOCALS~1\Temp\BCL Technologies\easyPDF5\@BCL@5446EE5C\@[email protected]